Jokelan tapaus?

Kantaa buddhalaisilta?

Olis mukava kuulla jokelan tapauksesta buddhalaisten kantaa tähän kun en oo vielä kuullut? Voisko joku pohtia avoimesti? Kiitän jos joku viitsii. :)

11

1025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilön.....

      ...heikkouden näkyvin osoitus=epätoivoinen teko joka kohdistuu syyttömiin=täyskusipää.

      "Ois pitäny vähä aatella enste..".

      Buddhalaisuudessa aattelu on vakio jota voi harjoitella,oppi on annettu.(dharma n.2500v sitten)

    • Buddhisti

      Indran verkko, interconnectiveness - meidän kaikkien elämä liittyy jokaisen toisen elämään. Tapahtumien kulkuun vaikuttivat voimakkaasti myös he, jotka olivat ampujaa kiusanneet ja masentaneet. Teoillasi ON seurauksia! Koska emme tiedä ampujan edellisistä elämistä, emme voi arvioida miten ne ovat hänen luonteensa kehittymiseen vaikuttaneet.

      • Ram

        Buddahalaisuuden harjoittajana olen edellisen kanssa samaa näkemystä.

        Olisi helppo vihastua yksittäiseen tekoon, mutta kun ymmärtää kaikkien tekojen taustalla olevan monta muuta syytä, on vaikea kohdistaa vihaa mihinkään tai kehenkään yksittäiseen. Siksi jää jäljelle vain myötätunto. Tunnen myötätuntoisia ajatuksia niin ampujaa kuin uhrejakin kohtaan (vaikken väkivaltaa hyväksy). Minun tehtäväni kun ei ole tuomita täällä ketään, voin vain oppia.


      • pyrkimys
        Ram kirjoitti:

        Buddahalaisuuden harjoittajana olen edellisen kanssa samaa näkemystä.

        Olisi helppo vihastua yksittäiseen tekoon, mutta kun ymmärtää kaikkien tekojen taustalla olevan monta muuta syytä, on vaikea kohdistaa vihaa mihinkään tai kehenkään yksittäiseen. Siksi jää jäljelle vain myötätunto. Tunnen myötätuntoisia ajatuksia niin ampujaa kuin uhrejakin kohtaan (vaikken väkivaltaa hyväksy). Minun tehtäväni kun ei ole tuomita täällä ketään, voin vain oppia.

        Myötätunto ja toive helpottaa kärsimyksiä ulotetaan yksittäisten henkilöiden välittömästä kärsimyksestä kaikkien universaaliin kärsimykseen. Esim. Tonglen- harjoitus.


    • kysymyksen

      Well, well...

      Tiedämeko asiasta tarpeeksi analysoidakseme sita? Mikä onkaan tiedonlähteemme? - Media, lehdet ja tv. Voimmeko luottaa, että ne antavat riittävän kattavan kuvan asioista? Vai onko ne joidenkin piirien marionetteja kenties?

      Itse uskon , että syynä oli hänen käyttämänsä lääkkeet. Tiedäme, että esim anaboiliset stereoidit aiheuttavat sellaisia vihanpurkauksia.Ja hiukan olemme saaneet mediasta lukea, että myos masennuslääkkeet tekevät sen. Usein nämä ihmiset ovat hyvin koulussa menestyviä. Ja he syovät lääkkeitä.

      Minä osoittaisin sormella yhteiskuntaa, joka sallii nämä huumausaineet, jotka aiheuttavat massamurhia mutta kieltää psyykettä rauhoittavia aineita. Tämä ei siis ole buddhalaisuutta vaan asetan kyseenalaiseksi ksymyksen ja meidän taustatietomme.

      • Yrjö93

        Auvinen ei ollut ottanut lääkkeitä tai alkoholia sinä päivänä.
        Hän vain oli täynnä vihaa.


      • pikku-buddha
        Yrjö93 kirjoitti:

        Auvinen ei ollut ottanut lääkkeitä tai alkoholia sinä päivänä.
        Hän vain oli täynnä vihaa.

        Ja vihahan on toisen jalon totuuden mukaan yksi kärsimyksen (dukkhan) aiheuttajista.
        Vihamielisyys on myös yksi viidestä esteestä kohti valaistumista, joten siitä tulisi päästä eroon ja muuntaa sen rakkaudeksi ja myötätunnoksi. Sen kehittämiseen metta-meditaatiolla pyritäänkin.
        Viha aiheuttaa vihaa ja dhammapadassakin sanotaan että viha ei sammu vihalla. Auvinen ehkä oli täynnä vihaa jo aiemman pahan karman seurauksena ja nyt vielä pahensi karmaansa...


    • tätä miettinyt

      ja yksinäisyys, mielenterveyshuolto joka perustuu vain lääkitykseen.

      Karminen helvetinpyörä kaikille osanottajille.
      Kumpi oli ensin muna vai kana?

      • yhteinen karma

        Olen usein miettinyt, mitä tällainen yhteiskunnallinen kehitys eläin- ja ihmisrääkkäyksineen vaikuttaa meidän jokaisen karmaan ja tuleviin elämiin. Koska aivan varmasti vaikuttaa.


      • Onha se nähty
        yhteinen karma kirjoitti:

        Olen usein miettinyt, mitä tällainen yhteiskunnallinen kehitys eläin- ja ihmisrääkkäyksineen vaikuttaa meidän jokaisen karmaan ja tuleviin elämiin. Koska aivan varmasti vaikuttaa.

        Yhteinen karma on tietenkin -lisää veroja, koska veroäyri nousee joka paikassa, eikä laske missään.

        Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.

        Tiijä sitten, johtuuko se yleensäkään rääkkäyksestä, vaiko niiden ahneudesta, joilla valta on.

        Ja sitäpaitsi rääkkäähän luonto itse luotujaan tuhansin verroin enemmän, kuin ihmiset koskaan, ja on aina rääkännyt.


      • toiros
        Onha se nähty kirjoitti:

        Yhteinen karma on tietenkin -lisää veroja, koska veroäyri nousee joka paikassa, eikä laske missään.

        Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy.

        Tiijä sitten, johtuuko se yleensäkään rääkkäyksestä, vaiko niiden ahneudesta, joilla valta on.

        Ja sitäpaitsi rääkkäähän luonto itse luotujaan tuhansin verroin enemmän, kuin ihmiset koskaan, ja on aina rääkännyt.

        Luontokin yhteistä karmaa. ennen ihminen tänään koira.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe