Moi taas,
Kiitoksia vastanneille.
Olen saanut mm. ohjeita, että läpyskä
poljin voisi aiheutua ilmasta järjestelmässä
ja ilmaus onnistuisi avaamalla kytkimen
päästä mutteri ja siten ilmaamalla.
Juu, kokeilin sitä: avasin mutterin kytkimen kyljestä, moottorin päältä edestä, ja sieltä tuli kytkintä painaessa jarru/kytkin-nestettä. Tämä ei kuitenkaan auttanut, sillä nyt vasta poljin läpyskä onkin. Pumppaaminen ei auta muuhunkuin
polvilumpion treenaamiseen - vastapainetta ei tule.
Sitten sama kokeilu uudelleen niin, että toinen piti kytkinpoljinta alhaalla ja suljin ruuvin - ei
auttanut.
Auttakaa nyt, miten tuo pitäisi oikein tehdä =(
Terveisin,
Marko
Kytkinjärj.ilmaus APUA!
14
7899
Vastaukset
- Jäppis
Kokeileppa näin: Kattele tommonen puolen litran limukkapullo ja letkunpätkä joka sopii ilmaruuvinnokkaan tiukasti. Tee korkkiin letkunmentävä reikä ja työnnä letkunpää sinne ja laita pojalle vettä niin että letkunnokka peittyy.Laita tämä systeemi sitten sinne kytkimen työsylinterin ilmaruuviin-aukase-pumpaa ilmat pois.Eli näin. Paina poljinta kun toinen aukaisee ilmaruuvia.Älä nosta poljinta ennen kuin ruuvi on kiinni.Toista tämä kunnes ilmaa ei tule enää (näkee ilman kirkkaasta letkusta jos ei tule nesteen mukana pitäs olla ihan jees!)
- Jäppis
Lisään äskeiseen vielä että : Varo ettei säiliö mene välillä tyhjäksi lisää välillä ja seuraa nesteen pintaa .Näillä ohjeilla jos ei onnistu silloin on muuta vikaa.
- jousi
Lerppupoljin johtunee katkenneesta paasylinterin jousesta. Paasylinteri on kuskin puolella tuulilasin alla. Niiden muovikoteloiden alta loytyy. Jousi maksaa euron tarvikeliikkeessa ja on helppo vaihtaa.
- Mertmi
Jos systeemi on kunnossa eikä ole roskia tms., niin nesteen pitäisi lähteä valumaan itsestään avaamalla ilmausruuvi. Eräs mekaanikko neuvoi, että pienet ilmamäärät kytkin ilmaa itsestään, jos vaan saat sen irroittamaan sen verran että voi ajaa.
Kuultua:perinteisellä jarrujen ilmaustyylillä eli polkemalla poljinta ja avaamalla ruuvia tahtoo poljin jäädä pohjaan, eikä palauta.
Paras tapa on hommata säiliöön korkki jolla voi paineistaa säiliön esim. auton renkaasta. Ammattilaiset käyttävät imevää laitetta, jolla imetään ilmaruuvista.
ps. Tarkasta että pääsylinterin palautusjousi on ehjä ja polkimen varressa ei ole välystä (väljät reiät/kulunut tappi). Tämä on yleisin syy "lörppöön" kytkimeen. - pevi
Itse olen muutaman kerran 9k:n kytkintä ilmannut ja pääsylinteriä korjannut.
Ilmaaminen ei tosiaan onnistu kutkinpoljinta painamalla, siinä saa vaan paikat kipeeksi.
Hankippa romuttamolta tms. jarrunestesäiliön korkki. Yllättävän monet on tosiaan samalla kierteellä kuin saabissasi. Osta alan liikkeestä tavallinen auton renkaan venttiili, semmoinen missä on leveä alapää. Poraa korkkiin reikä josta ujutat venttiilin läpi ja laita liimaa tai silikoonia tiivisteeksi.
Laita korkki jarrunestesäiliöön kiinni. Pumppaa painetta jarrunestesäiliöön. Itse käytän sellaista halpaa pumppua, joka liitetään auton tupakansytyttimeen. Pääasia on että saat säiliöön ylipainetta. Avaa kytkimen ilmausruuvi. Ilmausruuviin kannattaa tosiaan laittaa läpinäkyvä letku, jonka pää on jarrunesteessä ( vesi hiukan arvelluttaa jarruhommissa vaikka eipä sitä kai pääse tällöin jarrupiiriin ). Kun avaat HIUKAN ilmausruuvia tulee sieltä jarrunestettä ja ilmaa. Kun ilma lopuu on piiri ilmattu. PIDÄ huoli, että säiliössä on jatkuvasti jarrunestettä ettei kytkin piiri hörppää ilmaa.
Itse epäilen vahvasti jonkin jousen katkeamista. Syynä velttoon kytkimeen on nimenomaan pääsylinterin ( harvoin työsylinteri ) tiivisteiden vuotaminen. Kannattaa ostaa tiivistesarja ja vaihtaa kumit. Muista käyttää kumien vaihdossa runsaasti jarrukumivaseliinia. Jollei kumeja vaihdeta on ilmaaminen tilapäinen korjaustoimi.- 900t16 -84
Tää kikka toimii. Ite käytin välineiden puutteessa puutarharuiskua(sellaista, johon saa pumpata painetta ja sitten ruiskuttaa viiksestä vetämällä) ja tiivisteenä iskarin yläpään kumia. ;) Hätä keinot keksii..
- Marko
...neuvoista Jäppis, jousi, Mertmi ja Pevi.
Kokeilen ilmausta huomenna. Katsotaan miten
äijän käy.
P.S. nuo pääsyl. tiivisteet miten niihin itse
pääsee käsiksi, pitääkö irrotella paljon? =)
t. Marko- Mertmi
En ole ite irroittanut, mutta heitän lonkalta suurinpiirtein. Joudut irroittamaan jalkatilasta suojapahvin, polkimesta tapin (kutsu käärmemies apuun), sitten sylinterin pultit, kytkimelle menevä putki ja letku joka tulee jarrusylinterin säiliöstä. Lisäksi tarvitset lukkorengaspihdit, joilla saat kytkinpääsylinterin purkautumaan.
- jousi
Mertmi kirjoitti:
En ole ite irroittanut, mutta heitän lonkalta suurinpiirtein. Joudut irroittamaan jalkatilasta suojapahvin, polkimesta tapin (kutsu käärmemies apuun), sitten sylinterin pultit, kytkimelle menevä putki ja letku joka tulee jarrusylinterin säiliöstä. Lisäksi tarvitset lukkorengaspihdit, joilla saat kytkinpääsylinterin purkautumaan.
Moro!
Eipa tarvitse ottaa muutakuin tuulilasin alta muovikaukola irti ja paasylinteri nakyykin jo siina. Se on sellainen n. 10cm pitka putki pystyssa. Se on 2 mutterilla kiinni. Ne vaan auki ja tyosylinterille lahteva putki ja irti lahtee... Ei tartte kuskin jalkatilasta pahveja irroteilla. helppoa kuin heinanteko. - Marko
jousi kirjoitti:
Moro!
Eipa tarvitse ottaa muutakuin tuulilasin alta muovikaukola irti ja paasylinteri nakyykin jo siina. Se on sellainen n. 10cm pitka putki pystyssa. Se on 2 mutterilla kiinni. Ne vaan auki ja tyosylinterille lahteva putki ja irti lahtee... Ei tartte kuskin jalkatilasta pahveja irroteilla. helppoa kuin heinanteko....onpa tämä nyt hankala homma =o
Kysymys: onko ilmaruuvi joka pitää
avata se, joka on ihan edessä, moottorissa
jäähdyttimen takana siinä kyljessä vai sitten
semmonen joka on tuulilasin puoleisessa
osassa motoria...
sigh..
Ei joku viittis tulla tekeen tätä
ilmausta??? Korvausta vastaan tietenkin.
Auto on länsi-Espoossa.
t. M - Marko
Marko kirjoitti:
...onpa tämä nyt hankala homma =o
Kysymys: onko ilmaruuvi joka pitää
avata se, joka on ihan edessä, moottorissa
jäähdyttimen takana siinä kyljessä vai sitten
semmonen joka on tuulilasin puoleisessa
osassa motoria...
sigh..
Ei joku viittis tulla tekeen tätä
ilmausta??? Korvausta vastaan tietenkin.
Auto on länsi-Espoossa.
t. M...unohtui.
- Saapisti
Marko kirjoitti:
...unohtui.
Voin laittaa s-postiin kuvan kytkimen ilmauksesta korjauskäsikirjasta, saattaa auttaa tilannetta (tai sitten ei:))
- Mertmi
Marko kirjoitti:
...onpa tämä nyt hankala homma =o
Kysymys: onko ilmaruuvi joka pitää
avata se, joka on ihan edessä, moottorissa
jäähdyttimen takana siinä kyljessä vai sitten
semmonen joka on tuulilasin puoleisessa
osassa motoria...
sigh..
Ei joku viittis tulla tekeen tätä
ilmausta??? Korvausta vastaan tietenkin.
Auto on länsi-Espoossa.
t. MElikkäs selitetään vielä termit.
Työsylinteri: tämä osa liikuttaa kytkimen paineasetelmaa painelaakerin välityksellä.
Pääsylinteri: Kytkin poljin liikuttaa tätä sylinteriä.
Kytkimen ilmausruuvi: ruuvi sijaitsee työsylinterissä. Ainakin 900:ssa ruuvi on putken yläpuolella. 99:ssähän on samanlainen, eiks olekin?
Vielä pikku vinkki: aina kun puhutaan moottorin etupäästä, se tarkoittaa jakopäätä ja takapää on kytkimen puoli. Nimitykset juontavat historiansa takavetoautoista, joissa moottori tosiaan oli autossa niin päin. Saab käänsi siis moottorin "väärinpäin" konehuoneeseen. Kampiakselintiivistettä ostaessa tämä voi aiheuttaa kivan väärinkäsityksen. - MTT
Saapisti kirjoitti:
Voin laittaa s-postiin kuvan kytkimen ilmauksesta korjauskäsikirjasta, saattaa auttaa tilannetta (tai sitten ei:))
Minulla oli kerran sama ongelma,kun ostin tarvikekorjaussarjan.Syynä oli sarjassa tuleva prikka,joka on alkuperäisessä kupera,toimii jousena.Tarvikeosassa se oli suora.Kun vaihdoin takaisin alkuperäisen,niin ilmaus onnistui,kun säiliön korkin tilalle tein korkin,johon voi pumpata ilmaa vaikka auton pumpulla,mutta ei liian kovalla paineella,ettei säiliöstä lähtevä letku lähde irti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.2606011Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki943559PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist1373531Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma423113Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne843033Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv1042857Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest172480Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k1132442- 1812092
Vapaa- ajan asunto palanut Haapavedellä
Haapavesi päässyt Iltalehteen Vapaa- ajan asunto palanut 35 neliötä palanut. Missä päin tämä on ollut? Poliisin tutkinn101615