Pärjääkö suomella?

Jedukka

Olen tässä ajatellut ensi kesänä mennä lomalla Ahvenanmaalle, mutta pärjääkö siellä suomenkielellä ja saako palveluja suomeksi.
En haluaisi mitään muuta kuin ahvenanmaalaisten vastauksia.

27

6774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaan

      Kyllä siellä pärjää. Tosiasiassahan suurin osa ahvenanmaalaisista osaa välttävästi suomea vaikkei sitä kyllä helposti myönnä eikä mielellään puhu. Varsinkin palvelualoilla se on melkein pakko jos aikoo turisteja (suomalaisia) palvella. Ja siitähän niiden työnantaja niille maksaa. Tietysti "höördyt" on asia erikseen.

    • Ahvenanmaalla

      Tuskin moni ahvenanmaalainen näitä lukee, siksi rohkenen usein saarilla vierailleena vastata. Kysymykseesi vastaan positiivisesti. Suomella pärjää vallan hyvin.

    • Puhuuko ne siellä

      Suomea? Kai sieltä saa suomenkielinen palvelu?
      Eikö hävetä asua kaksikielisessa maassa eikä osata kun suomenkieli?

      • Hopsan heijaa

        ""Suomea? Kai sieltä saa suomenkielinen palvelu?
        Eikö hävetä asua kaksikielisessa maassa eikä osata kun suomenkieli?""

        Suomea? Kai siellä saa suomenkielistä palvelua.
        Eikö hävetä asua kaksikielisessä maassa, eikä osaa puhua kuin Suomen kieltä.

        Ontuu vähän sinunkin Suomen kieli, mutta ei kannata hävetä. Yrittänyttä ei laiteta!

        Portugali ei tetääkseni ole osa Suomea, joten maantietokin taitaa ontua. Aborrelandet on kuitenkin osa Suomea.

        Jokatapauksessa todella hienoa, että edes yritetään palvella suomeksi, vaikka onhan se mukava kuunella sellaista virheellistä suomea.
        Onhan niin monet vitsit kehkeytyneet niistä hoonosuomi jutuista.

        Pojat hyppäs Hesassa liikkuvaan ratikkaan, niin Munkkivuoren hieno rouva torui poikia.

        "Ei saa hyppä pälle, ennekuin seisso."


      • Suomen suomalaisille
        Hopsan heijaa kirjoitti:

        ""Suomea? Kai sieltä saa suomenkielinen palvelu?
        Eikö hävetä asua kaksikielisessa maassa eikä osata kun suomenkieli?""

        Suomea? Kai siellä saa suomenkielistä palvelua.
        Eikö hävetä asua kaksikielisessä maassa, eikä osaa puhua kuin Suomen kieltä.

        Ontuu vähän sinunkin Suomen kieli, mutta ei kannata hävetä. Yrittänyttä ei laiteta!

        Portugali ei tetääkseni ole osa Suomea, joten maantietokin taitaa ontua. Aborrelandet on kuitenkin osa Suomea.

        Jokatapauksessa todella hienoa, että edes yritetään palvella suomeksi, vaikka onhan se mukava kuunella sellaista virheellistä suomea.
        Onhan niin monet vitsit kehkeytyneet niistä hoonosuomi jutuista.

        Pojat hyppäs Hesassa liikkuvaan ratikkaan, niin Munkkivuoren hieno rouva torui poikia.

        "Ei saa hyppä pälle, ennekuin seisso."

        ei tarjotaan suomenkielistä palvelua koska heti kun yrittää joku Hopsan Heijaa valittaa että ei ole kirjakieltä.

        I fortsättningen ger jag bara svenska som svar, finnjävel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Hopsan heijaa kirjoitti:

        ""Suomea? Kai sieltä saa suomenkielinen palvelu?
        Eikö hävetä asua kaksikielisessa maassa eikä osata kun suomenkieli?""

        Suomea? Kai siellä saa suomenkielistä palvelua.
        Eikö hävetä asua kaksikielisessä maassa, eikä osaa puhua kuin Suomen kieltä.

        Ontuu vähän sinunkin Suomen kieli, mutta ei kannata hävetä. Yrittänyttä ei laiteta!

        Portugali ei tetääkseni ole osa Suomea, joten maantietokin taitaa ontua. Aborrelandet on kuitenkin osa Suomea.

        Jokatapauksessa todella hienoa, että edes yritetään palvella suomeksi, vaikka onhan se mukava kuunella sellaista virheellistä suomea.
        Onhan niin monet vitsit kehkeytyneet niistä hoonosuomi jutuista.

        Pojat hyppäs Hesassa liikkuvaan ratikkaan, niin Munkkivuoren hieno rouva torui poikia.

        "Ei saa hyppä pälle, ennekuin seisso."

        Kyllä täällä turisti suomella pärjää. Ahvenanmaalaiset osaavat suomea yhtä paljon kuin mantereella asuvat ruotsia. Meitä äidinkielenämme suomea puhuvia on 5%, eli saman verran kuin ruotsia puhuvia siellä. Monet eivät osaa yhtään (kuten moni suomalainen ei osaa ruotsia), jotkut osaavat tosi hyvin. Tuosta kaksikielisyydestä, se ei koske Ahvenanmaata, tämä on yksikielinen, ruotsinkielinen,alue. Sen varmasti kaikki tänne kirjoittavat tietävät, mutta eivät ole tietävinään.


      • Lukenut
        Hopsan heijaa kirjoitti:

        ""Suomea? Kai sieltä saa suomenkielinen palvelu?
        Eikö hävetä asua kaksikielisessa maassa eikä osata kun suomenkieli?""

        Suomea? Kai siellä saa suomenkielistä palvelua.
        Eikö hävetä asua kaksikielisessä maassa, eikä osaa puhua kuin Suomen kieltä.

        Ontuu vähän sinunkin Suomen kieli, mutta ei kannata hävetä. Yrittänyttä ei laiteta!

        Portugali ei tetääkseni ole osa Suomea, joten maantietokin taitaa ontua. Aborrelandet on kuitenkin osa Suomea.

        Jokatapauksessa todella hienoa, että edes yritetään palvella suomeksi, vaikka onhan se mukava kuunella sellaista virheellistä suomea.
        Onhan niin monet vitsit kehkeytyneet niistä hoonosuomi jutuista.

        Pojat hyppäs Hesassa liikkuvaan ratikkaan, niin Munkkivuoren hieno rouva torui poikia.

        "Ei saa hyppä pälle, ennekuin seisso."

        Ihan mukavaa tällä "Hopsan heijaa" nimimerkiltä.
        Tuommoista on kaivattukin tälle palstalle.


      • B. Tigerstedt
        Lukenut kirjoitti:

        Ihan mukavaa tällä "Hopsan heijaa" nimimerkiltä.
        Tuommoista on kaivattukin tälle palstalle.

        Hyvi tiällä ålandereitte jookossa suome kilelläkkii pärjee. Eepähä oo kertookaa viellä tullunna tenka pååta.Vastaha tosin kuuvestoesta vuos mänössä.


      • Lahmberg- Kinanen.
        B. Tigerstedt kirjoitti:

        Hyvi tiällä ålandereitte jookossa suome kilelläkkii pärjee. Eepähä oo kertookaa viellä tullunna tenka pååta.Vastaha tosin kuuvestoesta vuos mänössä.

        Ej miullkkaa mittää valitttamist. Kyll hyö ymmärtäät oikke mukavast nää kuspiä nihilistit.


      • nyfiken!

        Voisit esittää kysymyksesi myös ahvenanmaalaisille, osaavatko muutakin kuin ruotsia. Samaa Suomea me olemme.

        PS. Portugal kirjoitetaan yhdellä t:llä, niin Suomessa kuin Ruotsissa! ;)


      • Karlstedt K.
        nyfiken! kirjoitti:

        Voisit esittää kysymyksesi myös ahvenanmaalaisille, osaavatko muutakin kuin ruotsia. Samaa Suomea me olemme.

        PS. Portugal kirjoitetaan yhdellä t:llä, niin Suomessa kuin Ruotsissa! ;)

        Myö ee ollakkaa mittää sammoo suomalasta junttija. Möy ollaannii oekeeta immeesiä. Mietihä paremmi enneku alat ylestämmää.


      • Anttola
        ahvennainen kirjoitti:

        Kyllä täällä turisti suomella pärjää. Ahvenanmaalaiset osaavat suomea yhtä paljon kuin mantereella asuvat ruotsia. Meitä äidinkielenämme suomea puhuvia on 5%, eli saman verran kuin ruotsia puhuvia siellä. Monet eivät osaa yhtään (kuten moni suomalainen ei osaa ruotsia), jotkut osaavat tosi hyvin. Tuosta kaksikielisyydestä, se ei koske Ahvenanmaata, tämä on yksikielinen, ruotsinkielinen,alue. Sen varmasti kaikki tänne kirjoittavat tietävät, mutta eivät ole tietävinään.

        Muistelen että maitotölkit oli täysin suomenkielisiä Mikkelin suunnalla 1970 luvulla;)


      • Sinivalkoista
        Anttola kirjoitti:

        Muistelen että maitotölkit oli täysin suomenkielisiä Mikkelin suunnalla 1970 luvulla;)

        Joskus olen huomannut semmoista, että niissä lukee.
        Suomea en ole huomannut vielä.
        Joskus 1970 luvulla saattoi lukea.
        Mikkelissä markkinoilla oli suomenkielisiä hevosia joskus 1930 luvulla ja myös ruotsinkielellä puhuvia lampaita myytävänä , muuta en kyllä jaksa muistaa.


      • Fiksuus kannattaa (:
        Suomen suomalaisille kirjoitti:

        ei tarjotaan suomenkielistä palvelua koska heti kun yrittää joku Hopsan Heijaa valittaa että ei ole kirjakieltä.

        I fortsättningen ger jag bara svenska som svar, finnjävel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Minusta Ruotsalaisten ja Suomalaisten ei kuulus haukkua toisiamme, koska äskön haukuit meitä joksiki paskasakiksi mut omahan on mielipitees. Me suomalaiset kysyttäis vaa selvästi että pitääkö lähtee käymään joku ruotsinkielen kurssi jos haluaa pärjätä Ahvenanmaalla?! Että ne ei kattois vinoin silmin et mitä toi höpöttää ja sanois ; Jag talar inte finska;D .


    • Joulutontun apulainen

      Jos oikein miettis ketkä ovat Suomessa fiksuimpia ja ketkä vähiten fiksua porukkaa, joita itse tunnen. Lista olisi seuravanlainen, vähiten fiksuimmasta päästä aloitettuna.

      Heikoimmin menestyneet:

      Savolaiset-heikoin lenkki.
      Pohjalaiset
      Hämäläiset
      Kainuulaiset
      Lappilaiset
      Satakuntalaiset
      Keskisuomalaiset
      Uusmaalaiset-on kyllä sekoitus kaikista, mutta paljasjalkaiset Uusit aika huumorintajutonta porukkaa.

      Prhaat:

      Lounaissuomalaiset
      Ahvenanmaalaiset-rannikon ruotsinkieliset
      Karjalaiset vie voiton.

      • Parast A1-luokkoo olannii!

        Listas männii ylösalasi niiku koko kurja Karjalakkii.


    • en pärjännyt

      Pakko vastata että tiedät EI PÄRJÄÄ KUIN RUOTSIN KIELELLÄ,kokemusta on..voivat osata suomen kielen ,mutta eivät kuulemma halua puhua suomea niin minulle sanottiin.Hieno paikka käydä fillaroimassa.Katso ettet joudu pyytää apua..et saa, suomalaisia siellä vihataan..!

      • näkee kuka

        tahansa Ahvenanmaalla liikkunut, ettet ole edes siellä käynyt. Toistelet muiden siellä käymättömien työttömien kaljakuppilan luusereiden valheita.


      • Luulisit
        näkee kuka kirjoitti:

        tahansa Ahvenanmaalla liikkunut, ettet ole edes siellä käynyt. Toistelet muiden siellä käymättömien työttömien kaljakuppilan luusereiden valheita.

        Luulosi on väärä.Kolme kertaa olen tämän sivistyksen parissa käynyt,fillarireissulla ja pari kertaa kalareissulla.Sanottakoon,että väärää tietoa olen minäkin kuullut ahvenanmaalta,mutta suomenkielen oasalta homma pitää paikkaansa,eivät suostu puhumaan edes englantia..mokomat!Lähipiirissäni sitäpaitsi ei ole työttömiä,eikä kuppilassa istujia,eikä pidä arvostella kun on noin tietämätön itse.Jos olet käynyt ahvenanmaalla niin varmasti olet törmännyt asiaan.Tarvitsee olla ihmisten parissa enemmän että huomaa,eikä siellä kuppilassa..hotellissa tai muussa vastaavassa paikassa missä palvelu pelaa varmasti..miellyttääkseen suomalaisia turisteja imetäkseet rahat pois.Ihmisten pariin ihmisenä..eiks niin..vaikka äidinkieli onkin erilainen.


      • hahhaahhaahhaaa
        Luulisit kirjoitti:

        Luulosi on väärä.Kolme kertaa olen tämän sivistyksen parissa käynyt,fillarireissulla ja pari kertaa kalareissulla.Sanottakoon,että väärää tietoa olen minäkin kuullut ahvenanmaalta,mutta suomenkielen oasalta homma pitää paikkaansa,eivät suostu puhumaan edes englantia..mokomat!Lähipiirissäni sitäpaitsi ei ole työttömiä,eikä kuppilassa istujia,eikä pidä arvostella kun on noin tietämätön itse.Jos olet käynyt ahvenanmaalla niin varmasti olet törmännyt asiaan.Tarvitsee olla ihmisten parissa enemmän että huomaa,eikä siellä kuppilassa..hotellissa tai muussa vastaavassa paikassa missä palvelu pelaa varmasti..miellyttääkseen suomalaisia turisteja imetäkseet rahat pois.Ihmisten pariin ihmisenä..eiks niin..vaikka äidinkieli onkin erilainen.

        hahhhahhahhaahhahhaaaa..


      • ---- ;)
        hahhaahhaahhaaa kirjoitti:

        hahhhahhahhaahhahhaaaa..

        Taidat olla ahvenanmaalainen hihhuli!


      • Lisää
        Luulisit kirjoitti:

        Luulosi on väärä.Kolme kertaa olen tämän sivistyksen parissa käynyt,fillarireissulla ja pari kertaa kalareissulla.Sanottakoon,että väärää tietoa olen minäkin kuullut ahvenanmaalta,mutta suomenkielen oasalta homma pitää paikkaansa,eivät suostu puhumaan edes englantia..mokomat!Lähipiirissäni sitäpaitsi ei ole työttömiä,eikä kuppilassa istujia,eikä pidä arvostella kun on noin tietämätön itse.Jos olet käynyt ahvenanmaalla niin varmasti olet törmännyt asiaan.Tarvitsee olla ihmisten parissa enemmän että huomaa,eikä siellä kuppilassa..hotellissa tai muussa vastaavassa paikassa missä palvelu pelaa varmasti..miellyttääkseen suomalaisia turisteja imetäkseet rahat pois.Ihmisten pariin ihmisenä..eiks niin..vaikka äidinkieli onkin erilainen.

        Taisit olla niin hurrissa että mikä kieli vaan olisi mennyt ohi. Olen monesti sinut niin nähnyt Vuosnaisissa


    • Atwa

      Olen vuodesta -87 lähtien käynyt lähes joka toinen vuosi siellä ja aina pärjännyt suomen kielellä missä tahansa.

      • Karlstedt.

        Kämmesyrjällä niskaa tae potku kulukusille niin sujuvoo suomee irtoo.


    • aaappeee

      Olen suomalainen mutta käynyt Ahvenanmaalla jotain 25-30 kertaa ja keväällä tulee taas yksi käynti lisää eli kokemusta on jo.
      Eivät siellä kuitenkaan kaikki suomea puhu mutta yleisesti ottaen puhuvat ainakin palvelualoilla olevat eli postissa, kaupoissa yms. Tosin eipä sitä suomea edes tarvitse aina puhuakaan vaan riittää kun osaa sanoa ruotsiksi kiitos tai ole hyvä. Niillä jo pärjää pitkälle.

      Asukkaista ei minulla ole mitään pahaan sanottavaa eli mukavia ja ystävällisiä ovat kaikki tapaamani Ahvenanmaalaiset olleet.

      Viime keväänä Godbyssä Firma Erik Mattsonin kaupan kassa innostui suomen kielestä kun olin asioimassa siinä ja kertoi olevansa kotoisin tuosta naapurikaupungista eli ihan läheltä ja vietimme siinä juttutuokion ja suomen kielellä tottakai.

      Eli kyllä siellä suomella pärjää ja ihmiset ovat mukavia ja ystävällisiä ihan oikeasti. Huhut kyllä kertovat jotain muuta mutta ne ovatkin huhuja, jotka eivät pidä paikkaansa.

      Näillä eväillä ja oikealla asenteella kun Ahvenanmaalle lähdet, niin taatusti reissusi onnistuu.
      On sitten todella upea paikka varsinkin juuri kesäaikaan.

      Ei muuta kuin mukavaa, viihtyisää ja hauskaa reissua!

      • Holmberg

        Åland är great..aaappeeellä on oikea asenne..noilla eväillä pärjää..Olkoot sitten Åland tai Brasilia..


    • Kyllä pärjää suurimmaksi osaksi,he ovat panostaneet paljon matkailuun ja hakevat täältä mantereen puolelta työvoimaa.Olen ollut erittäin paljon Ahvenanmaalla,vaikka olen käyttänyt Ruotsia,silloin ennen,mutta nyt asiat on muuttuneet.He ovat samanlaisia ihmisiä kuin mantereen puolellakin.Ruotsalaisia siloin vihasivat,kun Ruotsalaiset tulivat sinne rehentelemään.Kanta -suomalaisilla on jonkinlainen ylemmyydentunto,tai sitten alemmuus kompleksi.Sitä minä ei voi tietää,mikä se on.Siellä on paljon turisteja kesäisin,viime kesänä siellä oli Suomen halvin polttoaine,nyt en ole juuri tietoinen siitä.Voi tarkistaa ihan helposti kyllä. www.polttoaine.net

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe