Herpes ja raskaus, lääkkeet?

Panikoiva parka

Kärsiikö kukaan odottelija genitaaliherpeksestä? Millä sitä on hoidettu varhaisraskauden aikana, entä myöhemmin? Itselläni tuo vitsaus on exän peruja, aktivoitunut kaikkiaan n. 2-3 kertaa ja häipyi vuosiksi pois Valtrex-tablettien avulla.

Nyt olen raskaana ihan alkuvaiheissa, rv8 ja tottahan herpes iski järeällä voimalla juuri nyt kun ei olisi pitänyt. Leesiot kehittivät nopsaan hiivamaista vuotoakin aluilleen.

Valtrexia ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, mutta lääkäri totesi, että pitkittynyt tulehdustila on pahempi riski kuin Valtrex. Sain ohjeen että 500mg vrk-annosta en saisi ylittää. Olen nyt syönyt niitä pari päivää, ja kauhu kuristaa kurkkua - sanoipa lääkärit mitä vaan.

Pelottaa keskenmeno ja ties mitkä vammautumiset, ihan kamalasti. Tiedän että tämmöinen pohdinta on superneuroa, mutta tämä lapsukainen on keinohedelmöityksen tulos ja monta yritystä tarvittiin plussaan. Kaikki asiat hirvittävät, tasapuolisesti. Kertokaa pliiis kokemuksianne!

9

8787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiiu*

      siinähän on käsittääkseni vain se, että synnyttäessä herpes ei saa olla aktiivinen tai voi tartuttaa infektion lapseen. Eli siis sinulle annetaan Valtrexia tai vastaavaa lääkettä ennen synnytystä varmistukseksi ettei herpes aktivoidu. Eihän siinä sen ihmeenpää :) Syöt lääkkeen pari ennen synnytystä ja se siitä. Lääkärit kyllä huolehtii siitä että saat lääkkeet.

      • Anonyymi

        Hyvä apteekkiin ostamaan lääkettä vastaamalla helppo lääketieteellisiä kysymyksiä internetin kautta ja ne antaa reseptiä online sinulle heti, jos olet hyväksytty. http://medicineronline.net/


    • minä vaan =)

      Iski yhden kerran juuri noilla samoilla viikoilla. Sain kuriin pelkällä zovirax-rasvalla. No sitten oltiin lääkärin kanssa sitä mieltä, että ei estolääkitystä kun sen kerran oli sit vaan uusinu koko raskauden aikana (ennen raskautta useammin). No nyt mennään vkolla 39 ja viime viikolla uusis! Pelkäsin kuollakseni, että tulee ulos sitten just silloin ja joudun leikkaukseen. Hain välittömästi estolääkkeet!

      Uusiutuva herpes ei raskaana ollessa lapseen tartu johtuen sinun vasta-aineistasi, jotka vauvakin on saanut. Synnytyksessä voi tarttua jos rakkulavaiheessa, mutta siksipä saat estolääkityksen joskus vkolla 37 eli pari vkoa ennen synnytystä. Harvemmin kuulemma nämä tartuntatapaukset ovat vauvoilla, joiden äideillä herpes on "tiedossa", koska silloin siihen osataan varautua.

      Eli ei mitään hätää! On kuitenkin HYVINKIN yleinen tauti nykyään ja sinä olet siinä mielessä etuasemassa, että tiedät tautia sairastavasi!

      Onnea odotukseen!

    • se on

      Ymmärrän hyvin tuntemuksesi ja ajatuksesi, sillä itse ajattelin ensimmäiseksi tautiani, kun selvisi, että olen raskaana. Aivan kuten sinä, minäkin sain tartunnan n. neljä vuotta sitten exältä. Tauti aktivoituu yleensä puolen vuoden välein. Minua helpotti kuulla se, että on tosiaan paljon turvallisempaa, kun herpes jo on eikä tule ensimmäistä kertaa raskauden aikana. Kysyin mahdollisesta hoidosta neuvolalääkäriltä, ja hän sanoi etten saa missän nimessä syödä Acyrax-lääkettä, mutta voidetta voin käyttää sen 5 vrk. Hän totesi myös, että yleensä herpes tulee raskauden 1. kolmanneksen aikana jos on tullakseen. Minulle ei tullut (nyt 16 5) ja ehdotin itse, että haluaisin estolääkityksen siitä huolimatta sitten ennen synnytystä, koska sehän voi puhjeta silloin kun tulee yleensäkin puolen vuoden välein. Hän totesi sen olevan ok. OTTAA PÄÄHÄN koko hemmetin tauti, mutta muutahan tässä ei voi kuin luottaa siihen, että kaikki menee hyvin, kun itse ei kertakaikkiaan voi asian eteen mitään tehdä. Tsemppiä teille kaikille odotukseen herpeksen kera!

      • Iiris-79

        Minullakin herpes ja olen raskaana rv 31 6. Olen koko raskauden ajan panikoinut tuota tautia aivan hullun lailla. Eihän siitä muuten ole vaaraa lapselle, ellei se tosiaan ole aktiivinen synnytyksen aikana. Olin itse sitä mieltä että haluaisin estalääkityksen ennen synnytystä, mutta lääkärini oli eri mieltä. Kuulemma herpeksen pitäisi uusia vähíntään 2 kertaa viikkojen 27-36 välillä, ennen kuin lääkitys aloitetaan. Stressaan asian kanssa niin paljon että varmasti se puhkeaa juuri synnytyksen aikoihin!


      • Nimetön
        Iiris-79 kirjoitti:

        Minullakin herpes ja olen raskaana rv 31 6. Olen koko raskauden ajan panikoinut tuota tautia aivan hullun lailla. Eihän siitä muuten ole vaaraa lapselle, ellei se tosiaan ole aktiivinen synnytyksen aikana. Olin itse sitä mieltä että haluaisin estalääkityksen ennen synnytystä, mutta lääkärini oli eri mieltä. Kuulemma herpeksen pitäisi uusia vähíntään 2 kertaa viikkojen 27-36 välillä, ennen kuin lääkitys aloitetaan. Stressaan asian kanssa niin paljon että varmasti se puhkeaa juuri synnytyksen aikoihin!

        (Kirjoitin tuohon ylle viestin "minullakin se on") Minusta on outoa ja jotenkin turvatonta, kun eri lääkärit toimivat eri tavalla ja antavat erilaisia ohjeita. Toisten mielestä siis ok syödä estolääkitys ja toisten mielestä ei. Ohjeet, joista kirjoitin ylempänä sain neuvolalääkäriltä. N. vuosi sitten gynegologini (yksityinen) ei pitänyt herpestä lainkaan ongelmana tilanteessani, vaan sanoi, että KANNATTAA varmuuden vuoksi syydä estolääkitys tai jos ei sitä syö niin sitten voidaan laittaa estolääkettää suoraan suoneen itse synnytyshetkellä. Onko kellään kokemusta, että olisi käyttänyt estolääkitystä. Ts. onko täällä palstalla ketään sellaista, jolla olisi herpes ja olisi jo joskus aikaisemmin synnyttänyt? Olisi kiva kuulla kokemuksistanne miten kohdallanne toimittiin? Kiva olisi myös tietää, onko estolääkityksestä jotain haittaa ja jos on, niin mitä?


    • nyt viikolla 21

      Kävin pari viikkoa äitipolilla ihan muissa asioissa ja kysyin sillon lääkäriltä että miten toimitaan herpeksen kanssa. Sanoi että ei nykyään enää automaattisesti edes leikata vaikka olisikin rakulavaihe synnytyksen aikana.

      Kuulema osa synnyttää ilman mitään estolääkityksiä ja jos haluaa niin voidaan joko aloittaa n.4vko ennen laskettua aikaa tabletit tai sitten laittaa suoraan suoneen meneen esim. zovirax kun tulee synnyttämään...

      Jos kyseessä uusi tartunta ja ensimmäiset rakkulat niin sillon automaattisesti suoneen estolääke.

    • Panikoiva parka

      Kiitoksia, helpottavia tietoja! Nyt vaan risoo nuo rakkulat, jotka kyllä paranevat mutta uusi ja iso ja kipeä patti tuli taas. Valtrexia popsin yhden päivässä, ja Zoviraxilla läträän 4-5 kertaa. Kaipa nämä tästä kohta helpottavatkin. Viikko on kyllä ollut aika stressintäyteinen, ensin varhaisraskauden ultran jännäystä (onko siellä ketään?!) ja vielä uuteen työpaikkaan menokin, eli onhan noita tekijöitä sopassa.

      Ja siis kyseessä ei ole primääritulehdus, siinä mielessä olen huoletta eli itse herpeksestä ei vatsa-asukki kärsine. Enemmän Valtrexin käyttö pelottaa nyt, mutta siinäkin voi tietysti käyttää tervettä järkeä ja todeta ettei istukka ole vielä kehittynyt kunnolla ja riskit lääkevaikutuksista kai aika minimaaliset. Huh.

      Yleensä olen tunnettu aika maalaisjärkisenä jalata maassa-tyyppinä. Mihinkähän nuo luonteenpiirteet on nyt hävinneet, heh... :)

    • jipppaaa

      mitkä oireet teille tullu tästä ?
      tarviiko aina kipeän rakkulan tai voiko se olla mahd.piilossa emättimessä ja näin erittyy vaan jtn vuotoja tms?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe