abortti epäonnistui lääkkellisesti

ffff1111

Olisin kysynyt kokemuksia ja tietoa tälläisestä "vähän" harvinaisemmasta tapauksesta joka kovasti mietityttää ja pelottaa. raskauden keskeytys epäonnistui lääkkellisesti ja en oo tehnyt jatkosta vielä päätöstä kuin kaikki on kohdussa vielä ennallaan ja lääkärikään ei pitänyt toista keskeytys yritystä itsestään selvyytenä ja kehoitti miettimään ja kyllähän tää todellakin mietityttää kun toinen "väkisin" tänne maailmaan tuntuu haluavan. ensimmäisestä yrityksestä jäi sellaiset henkiset ja fyysiset kammot etten tiedä olenko valmis kokemaan niitä enää uudelleen ja tottakai sitä tuli kaduttuakin kovasti joka on tietysti normaali reaktio tälläisessä ERITTÄIN vaikeassa tilanteessa. lähinnä oisin kiinnostunut keskeytys lääkkeiden haittavaikutuksista ja riskeistä vauvalle jne. ja halukas kuulemaan vastaavista tapauksista jos niitä olisi sattunut. en olisi kiinostunut saamaan mitää moralisointi ilkeily viestejä koska tämä on jo ollut muutenkiin niin vaikea prosessi henkisesti.

47

11449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janeski78

      lääkäriltä millaisia vaikutuksia lääkkeillä on pieneen... tietääkseni ne on aika voimakkaita... joten kysy ja selvitä voiko lääkkeistä olla vauvalle vaaraa.

      • Merkka

        Parasta on tosiaan kysyä lääkäreiltä ei siis täältä palstalta.
        Ja jos kysessä olisi mun lapsi, niin mä varmistaisin sen vielä monelta eri lääkäriltä. En siis luottaisi vaan siihen yhteen lääkäriin vaan etsisin tietoa myös muilta.
        Hyvää jatkoa Sinulle ap ja toivottavasti lapsellasi on kaikki kunnossa


    • kaisa33

      hei, lääkeellinen keskeytys tarkoittaa sitä että vaikka sikiö ei tule uloskaan on keskeytyksen peruminen jo ensimmäisen keskeytyspillerin jälkeen peruuttamaton vaihtoehto. eka pilleri siis tappaa sikiön ja toinen satsi, joko suun kautta taikka kohdun limakalvolle asetettuna parin vuorokauden kuluttua ekasta annoksesta saattaa sikiön ulos. tai oikeastaan alkion, sikiöstä ei voida noilla rv. vielä puhua.
      jos lääkkeellinen keskeytys ei ole onnistunut niin seuraava vaihtoehto on nukutuksessa tehtävä kaavinta.
      voimia ja jaksamista niin psyyken puolella kuin fyysisestikin.
      nimim. kaksi kertaa tehty lääkkeellinen keskeytys ja toivon, että en joudu kokemaan niitä kipuja ja kauhun hetkiä enää koskaan.

      • ffff1111

        Noinhan se totisesti normaalisti meneekin oletetusti, mutta kun kohdussa on tosiaan kaikki ennallaan ja sikiön sydänäänet ja liikkeet ovat täysin normaalit ja kaikki tuntuisi olevan ultran mukaan ennallaan. tosiaan olisin kiinnostunut tässä tapauksessa kuulemaan mahdollisista lääkkeen sivuvaikutuksista sikiöön ja mahdolliseen pienokaisen eloon ja jos olisi vastaavaa kokemusta. netistä olen toki yrittänyt etsiä kaiken mahdollisen vähäisenkin tiedon rippeen jota on ymmärretysti todella vähän tapauksen harvinaisuuden johdosta ja jotain vähäistä olen löytänyt siksi aattelin turvautua tännekkii keskustelemaan jos vaikka jollakin sattuisi edes jotain vähäistä tietoa olemaan ko. asiasta, koska tämä on todella tuskallinen paikka. ja tottakai olen lääkäreidenkin kanssa keskustellut mahdollisita riskeistä ja vaaroista ja he suosittelivat tälläistä keskustelu vaihtoehtoakin. kiitoksia toivotuksista/vastauksesta


      • gyne
        ffff1111 kirjoitti:

        Noinhan se totisesti normaalisti meneekin oletetusti, mutta kun kohdussa on tosiaan kaikki ennallaan ja sikiön sydänäänet ja liikkeet ovat täysin normaalit ja kaikki tuntuisi olevan ultran mukaan ennallaan. tosiaan olisin kiinnostunut tässä tapauksessa kuulemaan mahdollisista lääkkeen sivuvaikutuksista sikiöön ja mahdolliseen pienokaisen eloon ja jos olisi vastaavaa kokemusta. netistä olen toki yrittänyt etsiä kaiken mahdollisen vähäisenkin tiedon rippeen jota on ymmärretysti todella vähän tapauksen harvinaisuuden johdosta ja jotain vähäistä olen löytänyt siksi aattelin turvautua tännekkii keskustelemaan jos vaikka jollakin sattuisi edes jotain vähäistä tietoa olemaan ko. asiasta, koska tämä on todella tuskallinen paikka. ja tottakai olen lääkäreidenkin kanssa keskustellut mahdollisita riskeistä ja vaaroista ja he suosittelivat tälläistä keskustelu vaihtoehtoakin. kiitoksia toivotuksista/vastauksesta

        Mifegyne eli "esilääke" herkistää kohtua supistelemaan ja lisää näin ollen keskenmenoriskiä, mutta ei lisää sikiön epämuodostumariskiä.

        Cytotec eli varsinäinen "tyhjennyslääke" sen sijaan on teratogeeninen, eli voi aiheuttaa epämuodostumia sikiölle keskeytykseen käytettyinä annoksina ja ajankohtana. Epämuodostumariski riippuu tietenkin hiukan siitä, millä raskausviikolla sait lääkkeet ja paljonko niitä annettiin. Etelä-Amerikassa (mm. Brasilia) Cytotecin aiheuttamia epämuodostumia nähdään paljon, sillä siellä laittomat keskeytykset/yritykset ovat varsin tavallisia (koska laillista keskeytysta on vaikea saada) ja naiset saattavat ottaa silloin huomattavan suuria lääkeannoksia (tosin Lancetissa v. -98 julkaistussa artikkelissa keskimääräinen annos oli 4 Cytotec-tablettia, eli sama mitä Suomessakin yleensä käytetään).

        Tavallisimpia vaurioita ovat raajaepämuodostumat (nivelten virheasennot, raajan osien puuttuminen, kampurat), vesipää ja aivohermohalvaukset (ns. Möbiuksen syndrooma) jolloin syntyneellä lapsella ei ole minkäänlaista mimiikkaa. Epämuodostumat johtuvat lääkkeen vaikutuksesta kohdun supistelua lisäävästi ja sitäkautta sikiön verenkiertoa vähentävästi, jolloin ääreisosat (esim. kehittyvät raajat) ja aivorunko kärsivät.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10759272&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9620717&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus

        Näitä voidaan tietysti koettaa rakenneultrassa katsoa, mutta kaikkea ei tietenkään pystytä näkemään.


      • 1977
        ffff1111 kirjoitti:

        Noinhan se totisesti normaalisti meneekin oletetusti, mutta kun kohdussa on tosiaan kaikki ennallaan ja sikiön sydänäänet ja liikkeet ovat täysin normaalit ja kaikki tuntuisi olevan ultran mukaan ennallaan. tosiaan olisin kiinnostunut tässä tapauksessa kuulemaan mahdollisista lääkkeen sivuvaikutuksista sikiöön ja mahdolliseen pienokaisen eloon ja jos olisi vastaavaa kokemusta. netistä olen toki yrittänyt etsiä kaiken mahdollisen vähäisenkin tiedon rippeen jota on ymmärretysti todella vähän tapauksen harvinaisuuden johdosta ja jotain vähäistä olen löytänyt siksi aattelin turvautua tännekkii keskustelemaan jos vaikka jollakin sattuisi edes jotain vähäistä tietoa olemaan ko. asiasta, koska tämä on todella tuskallinen paikka. ja tottakai olen lääkäreidenkin kanssa keskustellut mahdollisita riskeistä ja vaaroista ja he suosittelivat tälläistä keskustelu vaihtoehtoakin. kiitoksia toivotuksista/vastauksesta

        Noin kolmisen vuotta olen säännöllisen epäsäännöllisesti tällä palstalla pörräillyt ja sinä aikana mieleeni tulee kaksi kirjoittajaa, jotka päättivät jättää keskeytyksen kesken. Ne molemmat taisivat kyllä olla siinä vaiheessa, että ottivat vain suunkautta otettavan lääkkeen, eivätkä suorittaneet keskeytystä loppuun. Toinen niistä sai keskenmenon myöhemmin, toisesta en muista miten tarinassa kävi. Toivottavasti hyvin...


      • 1977
        gyne kirjoitti:

        Mifegyne eli "esilääke" herkistää kohtua supistelemaan ja lisää näin ollen keskenmenoriskiä, mutta ei lisää sikiön epämuodostumariskiä.

        Cytotec eli varsinäinen "tyhjennyslääke" sen sijaan on teratogeeninen, eli voi aiheuttaa epämuodostumia sikiölle keskeytykseen käytettyinä annoksina ja ajankohtana. Epämuodostumariski riippuu tietenkin hiukan siitä, millä raskausviikolla sait lääkkeet ja paljonko niitä annettiin. Etelä-Amerikassa (mm. Brasilia) Cytotecin aiheuttamia epämuodostumia nähdään paljon, sillä siellä laittomat keskeytykset/yritykset ovat varsin tavallisia (koska laillista keskeytysta on vaikea saada) ja naiset saattavat ottaa silloin huomattavan suuria lääkeannoksia (tosin Lancetissa v. -98 julkaistussa artikkelissa keskimääräinen annos oli 4 Cytotec-tablettia, eli sama mitä Suomessakin yleensä käytetään).

        Tavallisimpia vaurioita ovat raajaepämuodostumat (nivelten virheasennot, raajan osien puuttuminen, kampurat), vesipää ja aivohermohalvaukset (ns. Möbiuksen syndrooma) jolloin syntyneellä lapsella ei ole minkäänlaista mimiikkaa. Epämuodostumat johtuvat lääkkeen vaikutuksesta kohdun supistelua lisäävästi ja sitäkautta sikiön verenkiertoa vähentävästi, jolloin ääreisosat (esim. kehittyvät raajat) ja aivorunko kärsivät.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=10759272&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9620717&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus

        Näitä voidaan tietysti koettaa rakenneultrassa katsoa, mutta kaikkea ei tietenkään pystytä näkemään.

        Joskus olen työskennellyt kehitysvammakentällä.

        Kirjoituksestasi tuli mieleen, kun on paljon kehitysvammaisia, joiden kehitysvammaisuuden syy on tuntematon, että voiko keskeytetyt abortit olla sellaisia? Miten terveydenhuoltomme tieto kulkee? Joskus on vammoja, jotka on määritelty, että ovat aiheutuneet jostain raskauden aikaisesta kemiallisesta myrkytyksestä (mm. FASaan kuuluu tietty ulkonäkö...), mutta äidit ovat autuaan tietämättömiä ottaneensa mitään... Onko vain äidin kertoma pohjana kun diagnooseja tehdään, vai tuleeko keskeytetty abortti muita teitä tietoon?


    • keskeyttäisin

      lääkkeistä on sen verran vähän tutkimustuloksi, että en ottaisi riskiä. Kyseessä on kuitenkin tappava aine, joten epätodennäköisempänä pitäisin sitä, että raskaus etenisi normaalisti ja loppuun asti. Olet jo käynyt läpi sen prosessin, joka on johtanut aborttiin, liekö kaavintapäätös olisi sen kummempi?

    • 1977

      Miksi ihmeessä lähdit keskeytykseen, jos pidit luonnollisena, että kadut sitä jälkeenpäin? Onko siis järkeä ihan vain itsesi kiusaksi tehdä abortti? Kuitenkin puhutaan abortista, joten vähän iso asia on masokistinkin leikiksi, sillä oma jälkeläinen siinä tapetaan...




      Se moralisoinnista...

      Meillä ainakin piti allekirjoittaa, ensimmäistä lääkettä ottaessa suun kautta, paperi jossa sitoutui keskeytykseen. Eli paperi, jossa painotettiin, että päätös on tehty omilla aivoilla ja sitä ei voi perua, perääntyä ei enää saa. Eikö tälläinen olekaan käytäntö? En tiedä mikä on mahdollisuus, mutta hoitaja silloin sanoi, että jo se ensimmäinen lääke voi tehdä niin pahaa jälkeä, että ylihuomenna on pakko tulla teettämään abortti loppuun...

      Hirveä tilanne taatusti, jos tuleekin katuma päälle.

      • kohtaloa?

        Miten tässä kävi? Haluaisin itse tietää koska sama tilanne minulla nyt! rv 17 vaikka olin keskeytyksessä rv10. Nyt haluaisin epätoivoisesti tietää mitä kyseiselle naiselle tapahtui ja mihin päätökseen tulit?


      • Anonyymi
        kohtaloa? kirjoitti:

        Miten tässä kävi? Haluaisin itse tietää koska sama tilanne minulla nyt! rv 17 vaikka olin keskeytyksessä rv10. Nyt haluaisin epätoivoisesti tietää mitä kyseiselle naiselle tapahtui ja mihin päätökseen tulit?

        Miten sinulle kävi?


    • esem

      Moikka,minulla oli vuosi sitten 2,5 vuotias poika, olin juuri aloittanut vanhat opiskeluni ja olen yh. tulin raskaaksi vaikka söin e-pillereita ja päätin tehdä abortin. (en nyt ala sen enempää syitä kertomaan miksi päädyin tähän ratkaisuun) Olin rv 8 kun tein abortin lääkkeillä ja terveysasemalta ne ohjasi mut jälkitarkastukseen vasta monien viikkojen päähän. No sitten kun menin niin oli "vähän" raskaushormoonit koholla. Jouduin sitten sairaalaan ultraan ja siellä potki pieni vauva rv 14. Olin shokissa. Itkin, mietin miten mulle voi tapahtua tällästä, mahdollisuus 0,2%
      Sain monilta eri lääkäreiltä tietoa lääkkeiden vaikutuksista yms. vaihdoin koko ajan päätöstäni, jos jo kerran olin tehnyt abortin, ja lapsi eli, ehkä hänen oli tarjoitus tulla tähän maailmaan. Mutta ottaisinko sen riskin että MINÄ olisin voinut aiheuttaa hänelle aborttilääkkeillä jonkun pysyvän vamman, kuten aivovamma, kehityshäiriö, tai jotain muuta kauheaa..? Olisin päässyt 4d ultraan rv 20, ja varasinkin siihen ajan, tuon ajan jälkeen olisin vielä saanut keskeyttää raskauden, mikäli olisi näkynyt vaikka raajan puutos...odotin viikon, En voinut olla ajattelematta sitä että jos lapsi syntyy ja hänellä on paha vamma jonka minä aiheutin. Niin peruin ajan ja varasin ajan synnytykseen. Se oli elämäni kauhein asia, vielä kun minulla oli jo lapsi. Ensimmäiset lääkkeet laitettiin, toivoin että tämä menisi vain nopeasti ohi, tuli ilta ja oli kärsinyt koko ajan supistuksista, hoitaja tuli kertomaan että joudun jäämään yöksi, tosiaan mitään ei ollut vielä tullut. Seuraavana päivänä vasta iltapäivällä "se " vedettiion ulos minusta, koska tuntui ettei sitä millään saanut pois. Tuosta synnytyksestä on muista mitään, koska olin ihan lääkkeissä ja pyörtynyt juuri aikaisemmin. Kyllä tunsin kun se tuli ulos mutta, juuri muuta en muista. Enkä muista myöskään sitä mihin hänet vietiin poltohautaan. Muistan sen ikuisesti, enkä toivoisi kenellekkään samaa. Ja pyydän anteeksi. Muuta en voi sanoa. ANTEEKSI

      • esem

        elikkä samaa haluaisin tietää myös teistä kohtalotoverit, mitä tapahtui?


    • ...

      Tottakai, mutta eivät nekään mukavuusabortteja ole. Se, että tekee abortin huonon rahatilanteen vuoksi, ei ole mukavuusabortti, se, että raiskauksen seurauksena tekee abortin, ei varsinkaan ole mukavuusabortti, eikä myöskään se, ettei vain satu haluamaan lapsia. Kaikki eivät halua, se vain on hyväksyttävä

      • kaikki ne

        tapaukset joissa raskautta olisi voitu ilman mitään terveydellisiä vaaroja jatkaa loppuun, ovat osuvasti nimitettynä mukavuusabortteja. Ne tehdään ihan vaan ympäristöön, olosuhteisiin yms. liittyvien mukavuustekijöiden takia. Kun on nyt vaan mukavampaa olla olematta raskaana ja synnyttämättä.


      • vaikeita päätöksiä
        kaikki ne kirjoitti:

        tapaukset joissa raskautta olisi voitu ilman mitään terveydellisiä vaaroja jatkaa loppuun, ovat osuvasti nimitettynä mukavuusabortteja. Ne tehdään ihan vaan ympäristöön, olosuhteisiin yms. liittyvien mukavuustekijöiden takia. Kun on nyt vaan mukavampaa olla olematta raskaana ja synnyttämättä.

        Eiköhän suurimmalla osalla kutsumistasi mukavuusabortin tekijöillä ole kuitenkin painavammat syyt kuin että olisi "mukavampaa olla olematta raskaana ja synnyttämättä".

        Eiköhän siinä itse kukin mieti useammankin kerran että onko oikeasti mahdollisuus antaa lapselle kaikki mitä haluaisi ja lapsi vaatisi. Kaikki eivät pidä adoptiota vaihtoehtona.


      • niin, eli
        vaikeita päätöksiä kirjoitti:

        Eiköhän suurimmalla osalla kutsumistasi mukavuusabortin tekijöillä ole kuitenkin painavammat syyt kuin että olisi "mukavampaa olla olematta raskaana ja synnyttämättä".

        Eiköhän siinä itse kukin mieti useammankin kerran että onko oikeasti mahdollisuus antaa lapselle kaikki mitä haluaisi ja lapsi vaatisi. Kaikki eivät pidä adoptiota vaihtoehtona.

        pohjimmiltaan syy on juurikin se, että kun ois epämukavempaa viedä raskaus loppuun ja synnyttää kuin antaa lapsenkin jatkaa elämäänsä, vaikka sitten jossain muualla (ja siksi adoptio 'ei ole vaihtoehtona').


      • vaikeita päätöksiä
        niin, eli kirjoitti:

        pohjimmiltaan syy on juurikin se, että kun ois epämukavempaa viedä raskaus loppuun ja synnyttää kuin antaa lapsenkin jatkaa elämäänsä, vaikka sitten jossain muualla (ja siksi adoptio 'ei ole vaihtoehtona').

        Nainen saa ajatella itseäänkin ja omaa mielenterveyttä ja jos kokee adoptioon antamisen taikka lapsen pitämisen äärimmäisen vaikeana,vaikka sitähän aborttikin useimmiten on,tällöin naisen on valittava joku noista kolmesta.

        Kukaan ei tee aborttia siksi että se oli mukavaa. Siksi mielestäni mukavuusabortti on hölmö sana. Se,että sinä et näe aborttia vaihtoehtona,joku toinen voi sen nähdä itselleen parhaimpana noista kolmesta. Onko se sitten lapselle paras,ei varmaankaan mutta maassamme se on yksi vaihtoehdoista johon naisella on oikeus. Piti siitä tai ei.


      • naisella
        vaikeita päätöksiä kirjoitti:

        Nainen saa ajatella itseäänkin ja omaa mielenterveyttä ja jos kokee adoptioon antamisen taikka lapsen pitämisen äärimmäisen vaikeana,vaikka sitähän aborttikin useimmiten on,tällöin naisen on valittava joku noista kolmesta.

        Kukaan ei tee aborttia siksi että se oli mukavaa. Siksi mielestäni mukavuusabortti on hölmö sana. Se,että sinä et näe aborttia vaihtoehtona,joku toinen voi sen nähdä itselleen parhaimpana noista kolmesta. Onko se sitten lapselle paras,ei varmaankaan mutta maassamme se on yksi vaihtoehdoista johon naisella on oikeus. Piti siitä tai ei.

        adoptoinnin ja lapsen hengen säästämisen aiheuttamien traumojen PELON ei tule mennä lapsen edun ja koko hänen ihmiselämänsä edelle.


      • ...
        naisella kirjoitti:

        adoptoinnin ja lapsen hengen säästämisen aiheuttamien traumojen PELON ei tule mennä lapsen edun ja koko hänen ihmiselämänsä edelle.

        Silti naisen hyvinvointi menee alkion edelle, halusit sitä tai et


      • ja sellasista
        ... kirjoitti:

        Silti naisen hyvinvointi menee alkion edelle, halusit sitä tai et

        itsekkäistä akoista saa olla mitä mieltä vaan ja myös sanoo sen, tykkäsit tai et.

        Ihmisoikeuksista elämä on ensisijainen ja kaiken muun ylittävä, halusit tai et.


      • ...
        ja sellasista kirjoitti:

        itsekkäistä akoista saa olla mitä mieltä vaan ja myös sanoo sen, tykkäsit tai et.

        Ihmisoikeuksista elämä on ensisijainen ja kaiken muun ylittävä, halusit tai et.

        Se itsekkyyskään ei ole aina huono asia, itseasiassa abortti on sellainen tapaus, jossa itsekkyys on ihan suotavaa


      • ja kukahan
        ... kirjoitti:

        Se itsekkyyskään ei ole aina huono asia, itseasiassa abortti on sellainen tapaus, jossa itsekkyys on ihan suotavaa

        sen määrittää? Sinäkö (ja muut tappamishimoiset)? :D
        Olisiko myös sellaisen suotavaa olla itsekäs joka haluaisi sinut "turhana ja pelkkänä vaivana" pois päiviltä?


    • esem

      Joo, arvasin että tässä aletaan haukkumaan. 4D ultrasta ei olisi näkynyt aivovaurioita yms.
      Kuules, sinä ei oo mistään mukavuusabortista kyse. en tunne edes sellaista sanaa. Alunperin olin päättänyt laittaa raskauden kesken (MINÄ SÖIN EHKÄISYPILLEREITÄ, JA JOS LAPSI OLISI SYNTYNYT, mitä luultavimmin hänellä olisi ollut jotain vaurioita aborttilääkkeistä. Ei tässä kannata alkaa haukkumaan, toki omat mielipiteet saa sanoa.

      "Mutta niin, oishan se ollu varmaan noloo selitellä terveellekin lapselle että -no kun mä kyl yritin myrkyttää sut hengiltä mut ei onnistunu..! " Mitä NOLOA, kauheeta se on. HUHHUH.
      se taas ei ole vikani että lääkkeellinen abortti ei onnistunut. ja kuten sanoin en toivo kenellekkään samaa,
      Et voi tietää jos et itse koe. Päätös ei ollut helppo.

    • kohtaloa?

      Itse tulin siihen päätökseen että pidän lapsen.. nyt rv 33, oltiin 4D-ultrassa huhtikuussa ja pieni tyttö siellä potki. Päätös pitämisestä ei loppujen lopuksi ollut vaikea, kerran pikkuinen niin kovasti maailmaan halusi tulla niin tervetuloa vain

    • esem

      Onnea!! et oo yksin :)

      • salli86

        Minulla takana myös samanlainen tarina.
        Päädyin pitkän harkinnan jälkeen raskauden keskeytykseen. Se tehtiin lääkkeellisesti muistaakseni viikolla 8. Koko sen ajan olin tarkkailussa sairaalassa ja pääsin kotiin, kun vuoto oli alkanut ja sitä tuli runsaasti.
        Siitä kun tein raskaustestin ja päädyin keskeytykseen alkoi helvetillinen ajanjakso.
        Hieman reilu kuukausi keskeytyksen jälkeen tein keskeytykseen "kuuluvan" raskaustestin joka olikin positiivinen.
        Naistentaudeilta käskivät heti verikokeisiin, koska kohtuun oli voinut jäädä jotain "palasia" ja halusivat tarkistaa ensin verestä raskaushormonin määrän. Sehän oli korkea ja heti ultraan. Vielä ovella hoitaja "lohdutteli", että näitä sattuu.
        Mutta mahassapa köllötteli sikiö, elävä sellainen. Viikkojakin 15.
        Näitä ei kuulema usein satu, mutta mahdollista kuitenkin. Jaa, ei minulle kukaan moisesta ole koskaan maininnut?!
        Siinäpä sitä oltiin sitten TAAS päätöksen edessä, miten tästä jatketaan. Lääkärit tietenkin olivat keskeytyksen loppuun viemisen kannalla, koska se oli aloitettukin. Ja minä olin hukassa.
        Pari päivää mietintä aikaa ja ultra jossa tsekattiin rakenteet (joita ei muutenkaan kunnolla vielä nuilla viikoilla näe). Haettiin "keskeytyspäätöstä" varalta uudestaan. Ja saatiin uusi ultra aika ja mietintäaikaa viikolle 19 4 saakka.
        Tultiin tulokseen, että pidetään vauva. Raskaus meni hyvin, ei ongelmia. Mun pää ei vaan kestänyt sitä pelkoa ja huolta, vihaa itseäni kohtaan. Eli tosi vaikeita aikoja. Terve poika syntyi 1,5v sitten, oikein reipas ja ihana taapero!
        Mutta koko ajan oon kantanut hirveää huolta. Entä JOS hän kuolee, entä JOS hän ei opi sitä ja tätä.
        Neurologin tarkastuksessa käytiin kun poika oli 1v, ei mitään poikkeavaa. Seuraava (ja viimeinen) on kuukauden päästä.

        Ja muakin kiinnostaa kuulla tästä ja vaihtaa ajatuksia tästä.

        Ihmettelen suuresti sitä, että näitä tosiaan tapahtuu aika paljon mutta tää aihe on sellainen josta vaietaan. Kuitenkin kun tämmönen sattuu kohdalle varmasti jokainen kaipaa jonkinlaista vertaistukea.


      • ja antaa tulla!
        salli86 kirjoitti:

        Minulla takana myös samanlainen tarina.
        Päädyin pitkän harkinnan jälkeen raskauden keskeytykseen. Se tehtiin lääkkeellisesti muistaakseni viikolla 8. Koko sen ajan olin tarkkailussa sairaalassa ja pääsin kotiin, kun vuoto oli alkanut ja sitä tuli runsaasti.
        Siitä kun tein raskaustestin ja päädyin keskeytykseen alkoi helvetillinen ajanjakso.
        Hieman reilu kuukausi keskeytyksen jälkeen tein keskeytykseen "kuuluvan" raskaustestin joka olikin positiivinen.
        Naistentaudeilta käskivät heti verikokeisiin, koska kohtuun oli voinut jäädä jotain "palasia" ja halusivat tarkistaa ensin verestä raskaushormonin määrän. Sehän oli korkea ja heti ultraan. Vielä ovella hoitaja "lohdutteli", että näitä sattuu.
        Mutta mahassapa köllötteli sikiö, elävä sellainen. Viikkojakin 15.
        Näitä ei kuulema usein satu, mutta mahdollista kuitenkin. Jaa, ei minulle kukaan moisesta ole koskaan maininnut?!
        Siinäpä sitä oltiin sitten TAAS päätöksen edessä, miten tästä jatketaan. Lääkärit tietenkin olivat keskeytyksen loppuun viemisen kannalla, koska se oli aloitettukin. Ja minä olin hukassa.
        Pari päivää mietintä aikaa ja ultra jossa tsekattiin rakenteet (joita ei muutenkaan kunnolla vielä nuilla viikoilla näe). Haettiin "keskeytyspäätöstä" varalta uudestaan. Ja saatiin uusi ultra aika ja mietintäaikaa viikolle 19 4 saakka.
        Tultiin tulokseen, että pidetään vauva. Raskaus meni hyvin, ei ongelmia. Mun pää ei vaan kestänyt sitä pelkoa ja huolta, vihaa itseäni kohtaan. Eli tosi vaikeita aikoja. Terve poika syntyi 1,5v sitten, oikein reipas ja ihana taapero!
        Mutta koko ajan oon kantanut hirveää huolta. Entä JOS hän kuolee, entä JOS hän ei opi sitä ja tätä.
        Neurologin tarkastuksessa käytiin kun poika oli 1v, ei mitään poikkeavaa. Seuraava (ja viimeinen) on kuukauden päästä.

        Ja muakin kiinnostaa kuulla tästä ja vaihtaa ajatuksia tästä.

        Ihmettelen suuresti sitä, että näitä tosiaan tapahtuu aika paljon mutta tää aihe on sellainen josta vaietaan. Kuitenkin kun tämmönen sattuu kohdalle varmasti jokainen kaipaa jonkinlaista vertaistukea.

        Mitäköhän hurrrrjan asiatonta tässäkään toteemuksessa taas oli??!

        "helpointa vaieta
        25.12.2011 01:03

        Miten pienelle sinnikkäälle, myrkytkin voittaneelle taistelijalle kertoisikaan että hänet yritettiin äidin halusta tappaa elämänsä ensimmäisillä viikoilla.. "

        ??????


    • Anonyymi

      Minusta on järkyttävää lukea että joku alkaa perua aborttia siinä vaiheessa kun on ottanut lääkkeen joka aiheuttaa istukan toiminnan lakkaamisen. Gynekologit tähdentää tätä jatkuvasti, että kun ekat pillerit on ottanut ei ole enää mahdollista perua keskeytystä. Sikiö vammautuu jo tässä vaiheessa koska happi ei enää kulje. Tämä asia kyllä kerrotaan ennen ensimmäisten pillerien ottamista.

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe