neuvola

turhaa

Hei!

Olen jo tovin ihmetellyt noita neuvolakäyntejä:
Alussa ja keskiraskaudessa ne tuntuivat vielä ihan hyviltä ja tarpeellisilta, sitten näin loppua kohden ja rutinoituneena jo turhaltakin.
Siellä ei musta mitään kun sydänäänten kuuntelu tarpeellinen.Itse pystyn neuvolanveskissä punnitsemaan, mittaamaan verenpaineen, tarkistamaan virtsani niillä liuskoilla, joten ainoa tuo äänten kuuntelu ja se sf-mittaus joka aika turha kanssa koska voi antaa vääriä tuloksia varsinkin jos mittaaja eri.Mulla päiviteltiin viikkoja pientä sf-mittaa, kunnes lekuri sanoi ettei ihme koska vauva jo tosi alhaalla.eli turhaan neuvolassa peloteltiin ja ihmeteltiin!!
Sitten itse myöskin olen pitänyt huolta että jos ja kun oli kutinoita, valitin pyysin lähetteen labraan, onnex, oli arvot kohonneet, mutta sekin siis omaa ansiota että huomattiin, neuvolatäti ei kutinoinihin reagoinut.Nyt viikolla 39 1 ja tuntuu etten jaksais enään edes käydä siellä.Miten muilla, oletteko kokeneet tarpeelliseksi ja mielipiteitä.Onko mulla vaan ns huono neuvola?

13

870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mammaksi myös kolmatta kertaa

tuntuuhan ehkä välillä turhalta, mutta minä ainakin odotan kuin kuuta nousevaa neuvolakäyntejä. ja mielestäni juuri loppua kohden on tärkeintä juuri verenpaineen mittaus, sokerit ja valkuainen. ja sieltähän sinä avun saat ja paperit eteenpäin jos jotain vialla on, neuvola on myöskin se henkinen tuki.... kuulet sydänäänet niin tiedät että kaikki on ok. juuri ne sydänäänet voi kertoa paljon vauvan voinnista loppuodotuksessa , käsittääkseni!!!!! joko olet itse sairaanhoitaja tms. omalta ammatiltasi tai sitten et tosiaan ole tajunnut kuinka monelle ehkä juuri pelastanut vauvan viimemetreillä kun siellä on huomattu että nyt ei jokin täsmää,
      ainahan on tapauksia että on epäillys että nyt ei ole kaikki kohdallaan ja lähetetään tutkimuksiin , mutta mielestäni parempi niin päin kuin että jätettäisiin poikkeustapaukset tutkimatta.

vointeja odottaville!!!! :-)

• Minähän se

Oletko ajatellut, että kaikilla odottavilla äideillä ei ole samanlaiset valmiudet nauttia raskaudesta? Neuvola voi olla juuri se yksi puuttuva lenkki elämässä, joka kannustaa eteenpäin ja jossa kertoa omia ajatuksia ja tuntemuksia. Raskaus on muutakin kuin vain mittauksia ja mittauksia, se on kasvua uudenlaiseen elämään!

Ehkä oma puoliso, työkaverit yms. eivät ymmärrä sinua juuri tällä hetkellä, kun närästää, väsyttää ja mieliala vaihtelee. Ehkä myös tuleva synnytys tai tulevaisuus pelottaa. Ehkä lapsi on kauan odotettu, ehkä tullut hieman liiankin äkkiä, ehkä se on toivottu, ehkä ei.. Mieleen mahtuuu paljon ajatuksia ja kysymyksiä.

Neuvolan vessassa ei kovin suuriin keskusteluihin pääse, kun elämä oikein mietityttää. Otahan ilo irti neuvolakäynneistä, ajattele sen olevan sinun omaa aikaasi vain sinua/teitä varten. Nauti!!!!

• puuppa

Minulle neuvolakäynnit eivät tunnu turhilta. Toisaalta olen hyvin yksinäinen ja masennukseen taipuvainen esikoista odottava nuori äiti. Olen onneni kukkuloilla kun saan jonkun ihmisen kanssa jutella, jonkun joka kannustaa minua. Eri asia sitten on jos neuvolassa saa tympeää kohtelua tai jos odottaja on hyvin levollinen raskauden ja äitiytensä suhteen.

Minä lähden neuvolasta yleensä hymyillen ja aina varmempana äitiydestäni. Sydänäänten kuulemisen lisäksi tuohon tunteeseen vaikuttaa suuresti ihana neuvolatäti joka uskoo minuun. :)

Hyvää Joulunaikaa ihan jokaiselle!

• samaa mieltä..

tietysti haluan aina kuulla, että onko virtsa puhdas ja mitkä ovat paineet, mutta jotenkin kyllä tuntuu turhalta.
      minulla olisi tarvetta jutella asioista, kun olen masennusta sairastanut ja nytkin vähän alakuloinen, mutta en vaan pysty. on niin vaikeaa vieraan ihmisen kanssa jutella aroista asioista. ja kaiken lisäksi tunnen itseni silloin jotenkin huonommaksi äidiksi..
      mutta omasta asenteestahan se on kiinni, miten paljon neuvolakäynneistä hyötyy.

• tulivuori86

mulla alkoi ensimmäisessä odotuksessa neuvolakäynnit ärsyttää ja kun loppua kohden täditkin vaihtui koko ajan, niin eipä ne minua uskoneet jos sanoin että ei ole turvotusta, niin ei kun puristellaan jalka mustelmille ja todetaan eihän tääl mitää turvotusta oo... se oli rasittavaa.

nyt tässä toisessa raskaudessa mietein jo että käynkö lainkaan muutakuin pakollisen, no ensimmäinen kerta takana ja neuvola tädin haukut tuli, joo tosi tukevaa toimintaa. aivan kun en mistään mitään olisi tietänyt ja kaikki mahdolliset kauhukertomukset käytiin läpi. kun kieltäydyin jostakin niin kas kun en lapiosta päähän saanut.

joo en todellakaan odota seuraavaa neuvola kertaa.

• Ei kunnalliselle

Itse en käy kunnan neuvolassa, yksityisiä löytyy, etenkin jos itsellä on tietoa huomaa, että palvelu ei ole laadukasta.

• sinä olet

fiksu ja filmaattinen. Ai että onpa hienoa, kun osaat oikein itsekin punnita itsesi. Kannattaa varmaankin nyt soittaa vaikka eduskuntaan ja todeta sama asia, kenties Suomessa sitten lakkautetaan koko systeemi. Kun kerran turhaa on. Tai no jospa kaikki eivät olekaan ihan yhtä viisaita kuin sinä, ei ehkä kannatakaan lakkauttaa ainakaan ihan koko systeemiä...

• 0909090

Alkuperäinen kirjoittaja:
        Kylläpä täälläkin on ilkeetä porukkaa,kiitti vaan.
        Mulla on vaihtunut neuvola täti nyt viisi kertaa, se oma ja alkuperänen oli huippu, sairastui ja nyt siellä sijaisia joille ei natsaa kertoa mitään koska seuraavalla käynnillä taas joku uusi ja selität taas alusta kaiken.
        mä odotan myös yksin ja olen vaan pahoittanu mieleni siellä kun olen saanut päälleni " kai tiedät kuinka rankkaa se on" paskaa enkä mitään tukea.
        Ja mulle ei tehdä siellä mitään, on sokerit ym kunnossa ja niitä sydänääniä kuunnellaan niin muutama minsa vaan että ei kerro kyllä mitään.enemmän luotan niihin liikkeisiin joita tunnen.En tajua käyntejä siellä kun aina vaan pahalla mielellä pois sieltä.Toivottavasti sitten lapsen synnyttyyä olisi kivempi täti eikä vaikkapa taas huolestuttaisi ja pahottais mieltä jos lapsi ei saa palikkaa ekalla yrittämäl oikeasta reiästä tai piirrä kaulaa ihmiselle!
        on hienoa että meillä on neuvolasysteemi ja muutenkin kaikki äippäpakkaukset ym edut joita muualla ei ole, puhuin vain omista kokemuksistani jotka ikäviä mutta sainpa paskaa päälleni täältäkin.kiitti ja hyvää mieltä teille muille odottaville ja ei yksinäisille, vaan malliodottajille miehineen ja perheineen joita tässä yhteiskunnassa pidetään parempina äiteinä kuin meitä ns yksinäisiä, tai sanotaan aviottomia vaikka suhteessa olenkin lapsen isän kans.
        terveisin 39 1 tulevasta onnellinen!

• uudelleen
        0909090 kirjoitti:

Alkuperäinen kirjoittaja:
        Kylläpä täälläkin on ilkeetä porukkaa,kiitti vaan.
        Mulla on vaihtunut neuvola täti nyt viisi kertaa, se oma ja alkuperänen oli huippu, sairastui ja nyt siellä sijaisia joille ei natsaa kertoa mitään koska seuraavalla käynnillä taas joku uusi ja selität taas alusta kaiken.
        mä odotan myös yksin ja olen vaan pahoittanu mieleni siellä kun olen saanut päälleni " kai tiedät kuinka rankkaa se on" paskaa enkä mitään tukea.
        Ja mulle ei tehdä siellä mitään, on sokerit ym kunnossa ja niitä sydänääniä kuunnellaan niin muutama minsa vaan että ei kerro kyllä mitään.enemmän luotan niihin liikkeisiin joita tunnen.En tajua käyntejä siellä kun aina vaan pahalla mielellä pois sieltä.Toivottavasti sitten lapsen synnyttyyä olisi kivempi täti eikä vaikkapa taas huolestuttaisi ja pahottais mieltä jos lapsi ei saa palikkaa ekalla yrittämäl oikeasta reiästä tai piirrä kaulaa ihmiselle!
        on hienoa että meillä on neuvolasysteemi ja muutenkin kaikki äippäpakkaukset ym edut joita muualla ei ole, puhuin vain omista kokemuksistani jotka ikäviä mutta sainpa paskaa päälleni täältäkin.kiitti ja hyvää mieltä teille muille odottaville ja ei yksinäisille, vaan malliodottajille miehineen ja perheineen joita tässä yhteiskunnassa pidetään parempina äiteinä kuin meitä ns yksinäisiä, tai sanotaan aviottomia vaikka suhteessa olenkin lapsen isän kans.
        terveisin 39 1 tulevasta onnellinen!

Eli ongelmasi ei olekaan se, että neuvola on turhaa vaan ongelmasi on ihan muu, jota et kirjoittanut alkuperäiseen viestiisi, vaan kerrot siitä vasta tässä viestissä. Olisit kirjoittanut siitä, mistä kärsit etkä siitä, että neuvolasysteemi on turha, koska osaat itsekin mitata verenpaineesi. Kenties siksi edellinen kirjoittaja reagoi noin?!

Viestintää taas parhaimmillaan...

• 00000
        uudelleen kirjoitti:

Eli ongelmasi ei olekaan se, että neuvola on turhaa vaan ongelmasi on ihan muu, jota et kirjoittanut alkuperäiseen viestiisi, vaan kerrot siitä vasta tässä viestissä. Olisit kirjoittanut siitä, mistä kärsit etkä siitä, että neuvolasysteemi on turha, koska osaat itsekin mitata verenpaineesi. Kenties siksi edellinen kirjoittaja reagoi noin?!

Viestintää taas parhaimmillaan...

lue itse tai opi rivien välistä jotain tajuamaan.
        sanoin että ihmetyttää kun ite tutkin pissani,paineeni,kiloni, täti istuu ja ihmettelee mittanauhansa kanssa mix ei sf-mitta kasva ja sitten ku ei muuta keksi alkaa puuttumaan yksityiselämääni ja asioihin joista mun ei tarvis ventovieraan kans tod.puhua!Siksikö kun ei muuta tekemistä keksi, onko epäpätevä vai mitä?
        Six kirjotin kun halusin kuulla miten muilla, mulla ainakin helvetin turhauttavia reissuja ja kestää noin 10 minsaa.ja ite teen tosiaan ne testit.ehkä en mene enään.en tiedä.ärsyttävää että kun vaan yritin hyvällä omasta tilastani kertoa ni heti joku sit vetämäs pultit ja sanovan mua fiksux ku osaan ite punnita,soittamaan eduskuntaan ym muuta typerää, siksi päätin puolustautua ja kertoa muutakin itestäni ja siitä että OLISI KIVA JOS NEUVOLASSA OLISI VÄHÄN PROFESSIONAALISEMPI MEININKI!!minäkin olin alussa iloissani niistä visiiteistä vaan empä enään.kai mulla paska neuvola sit.

• sit..
        00000 kirjoitti:

lue itse tai opi rivien välistä jotain tajuamaan.
        sanoin että ihmetyttää kun ite tutkin pissani,paineeni,kiloni, täti istuu ja ihmettelee mittanauhansa kanssa mix ei sf-mitta kasva ja sitten ku ei muuta keksi alkaa puuttumaan yksityiselämääni ja asioihin joista mun ei tarvis ventovieraan kans tod.puhua!Siksikö kun ei muuta tekemistä keksi, onko epäpätevä vai mitä?
        Six kirjotin kun halusin kuulla miten muilla, mulla ainakin helvetin turhauttavia reissuja ja kestää noin 10 minsaa.ja ite teen tosiaan ne testit.ehkä en mene enään.en tiedä.ärsyttävää että kun vaan yritin hyvällä omasta tilastani kertoa ni heti joku sit vetämäs pultit ja sanovan mua fiksux ku osaan ite punnita,soittamaan eduskuntaan ym muuta typerää, siksi päätin puolustautua ja kertoa muutakin itestäni ja siitä että OLISI KIVA JOS NEUVOLASSA OLISI VÄHÄN PROFESSIONAALISEMPI MEININKI!!minäkin olin alussa iloissani niistä visiiteistä vaan empä enään.kai mulla paska neuvola sit.

vaan yksinkertaisesti paska asenne..

• ollaan kiitollisia seuranna...

No en nyt sanoisi että turhaa mutta kyllä välillä tympäisee. Itsellä jossain vaiheessa peruuntui monta neuvolakäyntiä ja vasta siinä vaiheessa huomasin miten tärkeitä ja mieltä rauhoittavia ne käynnit on.
      Ihan eri tavalla osaa rauhoittua kun tietää että kaikki ok. Ja näin loppumetreillä se raskausmyrkytyksen vaara on niin suuri että olen ihan tyytyväinen näinkin tiukkaan seurantaan.

Joskus siellä täti kyselee vähän epäasiallisuuksia mutta aika hyvin olen välttynyt niihin vastaamasta. Asutaan pienellä kylällä ja tämäkin täti on sitä melkein sukua kastia. Olen asioinut samalla tädillä jo 15 vuotta koska tämä siis hoitaa myös ehkäisyasiat niin ihan tuttu on. Ihan muutaman kerran siellä on ollut joku muu, lomaa on hänenkin joskus pidettävä.

En valita siis mutta joskus epäkohtiin puuttuminen on rasittavaa. Ja joskus jos jotain kysyn joka mieltä askarruttaa niin enpä välttämättä sen viisaampana sieltä poistu.

• 090

aivan, totta neuvolantädillä ehkä vaan paska asenne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe