Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Päänsärkyä

oluesta ja mehuista ym

Mulla on ollut jo muutaman vuoden sellaista, että esim oluesta tulee jo parin pullon jälkeen "rapula etukäteen", elikkä päänsärky alkaa ennen humalaa. Samoja oireita olen huomannut myös joistakin mehuista, hedelmistä, tuoksuista, hajuista ym.
Joskus nämä päänsäryt ovat todella kovia ja johtavat oksenteluun. Kohtauksen alkuvaiheisiin liittyy aina myös hirvee haukottelun tarve, ikäänkuin happi loppuisi aivoista.
päänsärky kohtaus kestää yleensä muutaman tunnin ja pahemman kohtauksen jälkeen on koko seuraavan päivän kestävä rapulamainen olo.
Olen käynyt neurologilla ja viipalekuvassa ja työterveyslääkärillä ja homma on diagnosoitu jonkin sortin migreeniksi.
Itse olen pikkuhiljaa kuitenkin kallistumassa enempi jonkin sortin allergiseen reaktioon, esim histamiini, josta olen jonkin verran lukenut aiheuttavan samankaltaisia oireita esim punaviiniä juodessa.
Voisikohan kokeilla jotain vaikkapa luontaistuotetta, että pääsisi noista kohtauksista eroon?
Jos joku tunnistaa samoista oireista itsellään samanlaista päänsärkyä, niin onko mikä auttanut?

Olut joka oli käytännössä ainoa alkoholi, jota jonkin verran join, niin senkin jätin tyystin pois jo liki 1,5v sitten erään tosi kovan päänsärkykohtauksen jälkeen. Koko ajan on myös kartoitus menossa tekijöistä, jotka laukaisevat kohtauksen ja yritän sitten vältellä niitä. Hajuista pahimmaksi kohtauksen laukaisijaksi olen tunnistanut dieselin pakokaasun, jota ei montaa henkosta tarvitse, kun tietää mitä on edessä. Myöskin viinimarjamehut, viinirypäleet, kaupan erilaiset mehut, omenat ym aiheuttaa oireita.
kohtauksia tulee myöskin monilla eri voimakkuuksilla ja olen oppinut tunnistamaan jo ensimmäisistä oireista tulossa olevan kohtauksen ja osaan varautua siihen alkaa "lääkitä" jo etukäteen valmiiksi, eli ottaa puuduttavan annoksen kipulääkettä. Josta ei tosin ole paljon apua..

Tulihan pitkä vuodatus ja toivonkin jonkun tunnistavan tuosta ongelman laadun ja osaavan auttaa.
Kiitos.

15

11138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      on juuri samallaisia oireita ja se onko se migreeni vai allergia on edelleen pimeän peitossa. Tällähetkellä on esim. kaikki joulun tuoksut niitä jotka aiheuttaa tämän kohtauksen. Joulukuusi tuotiin juuri työpaikalle ja yritä siinä sitten sanoa, että olen allerginen ja saan päänsärkyä.
      Hän on käyttänyt nyt vuoden aloe vera geeli juomaa ja se on helpottanut hieman oireita. Ei ole lääke joten jokainen joutuu kokeilemaan miten vaikuttaa.

    • kohtalotoveri

      Kuvasit juuri samanlaisia oireita joita poden itsekkin, jos juon vain pullollisen kolmosolutta, samoin siideristä mahtava "karpula. Tämä hirvittävä olotila jatkuu seuraavan päivän. Eikä minulle särkyllääkkeistä ole juurikaan siihen apua.
      Itse olen kovasti allerginen esi. ruoka-aineille Mutta tämä tuskin on allergiaa.
      Olet varmaa oikeilla jäljillä histamiini suhteen.
      Sillä histamiiniahan muodostuu luonnollisesti ihmisen elimistössä ja se on osa ihmisen immuunipuolustusta, ruuansulatusta ja osallistuu keskushermoston toimintaan.
      Eri ruoka-aineissa on vaihteleva määrä histamiinia, esim. punaviinissä sitä on runsaasti.
      Ihmisten kyky sietää histamiinia vaihtelee suuresti.
      Tälle oire yhtymälle on nimikin histamiini-intoleranssi.
      Apteekissa ja luontaistuotekaupoista on saatavana Camucin nimistä valmistetta vaivaan.
      Itse en ole vielä sitä kokeillut, sillä ain ahaa elämyksen täsätä histamiini asiasta vasta viimeviikolla.
      Mutta kyllä jossainvaiheessa aion sen saunaolueni juoda ( yhden) ja kokeilen miten antihistamiini siihen vaikuttaa. Koska muistelen ettei keväällä ( jolloin söin antihistamiinia siitepölyallergiaani) minulla tätä hirveää krapulaaa yhdestä kaljasta tullut.
      No joku varmaan kohta kirjoittaa että helpompi lopettaa sen yhdenkin kaljan juonti. Eihän se vaikeaa ole, mutta nautintoni minullakin.
      Jos kokeilet antihistamiinia tai tuota kyseistä luontaislääkettä, kerro kokemukset tällä palstalla.
      Hyvää joulun odotusta sinulle.

      • saat juoda oluesi

        hei! minä todella kokeilin kyseistä tuotetta eli camucinia ja kyllä kyllä auttoi.ns "Allergiaoireeni" lakkasivat eli ihottuma on vähentynyt sekä alkoholin seurauksena tullut päänsärky. kannattaa kokeilla!


    • kohtalotovereille

      vastauksista. Pitänee kokeilla molempia ehdotettuja juomia ja toivoa, että jompi kumpi auttaisi.. Ei nähkääs ole mikään hirveen kiva pelätä lähes päivittäin ja kytätä ensi oireita mahdollisesta tulevasta päänsärky kohtauksesta.

      • jostain

        homeallergiasta...En muista mikä kirja oli kyseessä (KOTIHOIDON ABC?) kuulostaa siltä.Ja tässä kirjassa oli puhe ruoassa esiintyvästä homeesta...


    • suklaa

      Moi,
      Luin sun viestin ja otaksun että meillä on samat vaikutukset. Mulla on vain punaviinistä tule kamalat headarit. Olutta en juonnut koskaan. En tykkää siitä hajusta. Huomasin että myös suklaa ja tomaattipitoiset ruoat aiheuttavat mulle allergisen reaktion. Olen löytänyt Camucin lääkkeen siitä myyvät apteekit ja luontaiskaupat. Mulla se ei jää pelkästään päänsäryksi vain iholle nousevat kunnon patit jotka kutiavat ja kumottavat. Niitä on sitten pitkin kehoa ja jopa joskus kasvoilla. Varsinkin huomaan kun allergia kohtaus alkamassa kun korvakäyttävät alkavat kutia. Ennen käytin Ataraxia ja Zyrteca. Nyt käytän Histecia. Kaikki ne lääkkeet väsyttävät tosi paljon ja yleensä olenkin tosi väsynyt. Kortisonirasvakin on tullut tutuksi. En ole vielä kokeilut siitä Camucinia mutta ajattelin heti kun saan sen käsiksi. Kävin toki monissa apteekissa ja yhdessä luontaiskaupassa ja oli loppunut. Onkohan se niin suosittu. Ei tässä sitten muuta.
      terveisin,
      suklaa

      • -Kuumakisu-

        Tuohon histamiini-intoleranssiin ei allergialääkkeet auta. Joihinkin oireisiin voi auttaa, esim. kutinaan, mutta kannattaa tosiaan ostaa tuota camucinia, koska se ehkäisee oireet kokonaan.


    • Raundi

      Viimeisen vuoden aikana minulle tullut samankaltaisia oireita, ja ovat pahentuneet kevään mittaan. Oireet tulevat yleensäkin alkoholin nauttimisen yhteydessä, siis myös muunkin alkoholijuoman kuin oluen ja viinin yhteydessä. Päänsärky on todella rankka ja sitä ennen jatkuvaa haukottelua sekä hapenpuutteen tuntemusta. Ravintoaineista en ole huomannut seuraavan vastaavia oireita. Eräällä kurssilla sain keväällä näytteen kurssilaiselta tuotteesta nimeltä Camucin, ja kokeilin sitä. Oireita ei tullut. Tuote pitää ottaa noin tuntia ennen kuin aloittaa juomisen tai tiettyjen ruokien nauttimisen. Minusta kyseinen tuotevalmiste auttoi ja kyseisiä oireita ei ilmennyt. Minulla ei ole muita allergioita tai yliherkkyyksiä.

      • Mintukka74

        mulla kans tulee alkoholista oireita esim. nenä menee tukkoon ja päänsärky


    • wallu_74

      Moi,

      Oli pakko tarttua näin vanhaa topicciin. Kyseessä on sulfiittiallergia. Minulla on täsmälleen samat oireet ja esim. kaksi pulloa kolmosolutta aiheuttaa 24h krapulan, lähes välittömän oksentelun yms.

      Eli käytännössä kaikki siiderit (niissähän on nykyisin sulfiittivaroitukset), viinit, konjakit, whiskyt ja oluet lähtevät kiellettyjen listalle. Jos olet kuitenkin oluen ystävä, kokeile pystytkö juomaan A-olutta. Mitä vahvempaa olutta = sitä vähemmän sulfiittia. Soittelin myös pari vuotta sitten kaikki panimot asian tiimoilta läpi ja kävi ilmi, että että enää ei sulfiittia "lisätä" säilöntäaineeksi, kuten aikaisemmin on tehty - mutta käymisprosessissa sitä syntyy ihan itsekseen joitain määriä, vahvempaan olueen tosin vähemmän.

      Nelosolutta pystyn itse juomaan suht' normaalisti (siitä onkin sitten seurannut ihan se normaali krapula ;). Samoin oluista pystyn juomaan useita ulkomaisia oluita kuten tummaa Velkoa. Itse alkoholille tuskin olet allerginen, se vielä paljon harvinaisempaa.

      Ruoka-aineista vältä jatkossa kaikkea sulfiittia sisältäviä aineita, eli E220-E229. Itse olen myös ruvennut välttämään saippuoita ja hammastahnoja, joissa on sulfaattia (Sodium Laureth Sulfate, sitä on lähes kaikessa joka "vaahtoaa").

      Välillä olin 5 kk ilman alkoholin tippaa, ennenkuin kuulin tuosta "nelosoluen" teorista erään kohtalontoverin suusta. Pakkohan sitä oli kokeilla ja ainakaan mulle siitä ei tullut oireita. Kuulostaa höpöhöpöltä, mutta kun itse tiedän millaisista oireista kärsit, en todellakaan toivo niitä kenellekään. Toivottavasti tästä on apua jollekin.

      Eikä tämä sulfiittiallergia voi olla kovin harvinaista, kun tunnen itseni lisäksi kaksi muutakin, jolla on ihan samoja oireita...

      -Wallu-

      • Diamiinioksidaasi

        Eilen kirjoittelin tuonne alkoholiallergia?-ketjuun, tässäpä vielä sama kirjoitukseni tälle puolen josko tästä olisi apua myös tämän ketjun puolelle kirjoittaneille :)

        Kokeilepa sellaista tuotetta kuin Camucin (saa apteekeista ja joistakin luontaistuotekaupoistakin olen sitä löytänyt). Se auttaa minulla! Ennen tuli jo parista kulauksesta lonkeroa hirveä päänsärky ja kasvot menivät punaiseksi, samoin monista viineistä (kuohuvat ja punaviini etenkin mutta joskus myös valkoviinistä, siitä kylläkin useimmiten nenä menee tukkoon ja pulssi kohoaa). Nyt kun vaan muistaa ottaa tuollaisen kapselin ennen sitä viinilasillista tai lonkeroa niin eipä ole enää näitä oireitakaan tullut.

        Taitaa olla aika yleinen vaiva tämä, sen verran monta tälläkin palstalla aiheesta on kirjoittanut. Toivottavasti tästä kirjoituksesta siis olisi muillekin apua :)

        Lisää tietoa aiheesta www.histamiini-intoleranssi.fi


    • pkoo1

      Hei,

      Itselläni oli saman tyylisiä oireita oluesta, eli ensin niskat kipeytyi ja sen jälkeen voimakas päänsärky ja haukottelu, jopa jo puolesta tölkistä olutta.

      Nykyään pystyn juomaan olutta ihan normaalisti, kun kerran satuin ostamaan sitä lasipullossa. Sen jälkeen olen juonut olutta vain lasipullosta. Kannattaa ainakin kokeilla.

      Harmi vaan että nykyään lähes kaikki oluet myydään tölkeissä.

      • Anonyymi

        Moi! Onko siitä maksalle tai vatsalle haittaa kun pidän oluen juonnista ja lähes päivittäin juon olutta mutta usein tulee päänsärkyä oluesta niin käytän 3 kertaa viikossa buranaa ?


    • Anonyymi

      Kukko olut

    • Anonyymi

      Moi! Onko mahdollista että tulee jotain vakavia vatsa vaivoja jos joka toinen päivä syö yhden burana 400 tabletin juo 3 olut tölkkiä? Buranahan ei haittaa maksalle mutta voiko noin säännöllisestä oluen juonnista ja Buranan yhteiskäytöstä tulla jotain vakavaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1857
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 73
      1436
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      95
      1344
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe