Miksi jotkut nuoret roskaavat?

Tenkanen

Äsken tuossa ikkunan edustalla olevassa puistossa joukko nuoria joi kaljaa nurmikolla. Porukka lähti ja jätti lojumaan läjäpäin muovikasseja sipsipusseja ym. Hetken päästä ohi kulkeva mummo poimi kaikki pois. Sama juttu toistui aikaisemmin kesällä.

Ihmettelen vaan että mitä ne ajattelee... No varmaan ne tekevät paskatkin housuunsa, joku toinen kai ne sieltä siivoaa.

6

394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kait voi mitään

Eikä roskaaminen ole pelkästään nuorison pahe. Kyllä aikuisetkin roskaavat ja voivatpa olla vielä pahempia saastuttajia, kuin nuoret.

Ehkä yli 50-60 vuotiaat vielä vievät omat roskansa roskiin, ehkä keräävät muidenkin jätteet pois kadulta, mutta kaikki siitä nuoremmat taitavat olla tätä hälläväliä porukkaa. Sama välinpitämättömyys näkyy erityisen hyvin liikennekäyttäytyimisessä ja monella muullakin elämänalalla. Ikävä kyllä.

• juho

itekkin kuulun nuorempiin ja oon hyvin tunnollinen roskien pois kerääjä ja mulla on paljon nuoria ihania kavereita jotka ovat tässä suhteessa vastuullisia

• Ei kait voi mitään
        juho kirjoitti:

itekkin kuulun nuorempiin ja oon hyvin tunnollinen roskien pois kerääjä ja mulla on paljon nuoria ihania kavereita jotka ovat tässä suhteessa vastuullisia

Piti kirjottaa että melkein kaikki alle 50-60 vuotiaat jne. Olen itsekin alle ko. ikärajan ja pyrin olemaan roskaamatta.

Mutta totuus on, että tietty itsekkyys, välinpitämättömyys ympäristöstä ja kanssaihmisten hyvinvoinnista on vallalla. On olemassa pienijoukko super ekologisesti eläviä yksilöitä, suurin ryhmä on semmoinen "tavallinen pulliainen", joka ei viitsi, ehdi, tajua mihin välinpitämätön ja itsekäs elämäntapa johtaa. Sitten on olemassa joukko suorastaan ympäristörikoksiin syyllistyviä ihmisiä, jotkut valtioiden päämiehiä, jotkut tehtaan johtajia. Tai sitten vaan epätasa-arvoisen yhteiskunnan syrjimäksi joutuneet köyhät ja kouluttamattomat ihmiset, joiden on pakko henkensä pitimiksi toimia ympäristöä peruuttamattomastikin tuhoavasti.

Itse taidan olla ekologisesti elelevän ja tavallisen pulliaisen välimuoto. Sen verran materialistinen ja mukavuudehaluinen olen, että en niin täydellinen itsekään ole.

• Pladjdk

Vastaan vaikka onkin vanha ketju. Äsken juuri näin ikkunasta kun arviolta 10-vuotias poika hetti muovipullon maahan parkkipaikalla ja polki sen lyttyyn. Vanhempansa vilkaisivat tyynenä pojan touhuja, äitinsä yritti kai ponnettomasti sanoa pullosta jotain, mutta poika ei kuunnellut. Eli, sen takia lapset ja nuoret eivät välitä, koska heidät on kasvatettu piittaamattomaksi roskaamisen suhteen, vanhemmat eivät ole pitäneet huolta siitä, että opitaan olemaan roskaamatta luontoa ja omaa elinympäristöä.

• pellepelle

Vanhoja keskusteluita mutta mikä näky kylillä illallakin,järkky.Itse olin lajitellut lehdet,metallit alumiinit,lasipurkit aamulla vietäväksi ,muovitkin lisää muovii ne säkit.Mietin MITÄ ihmettä se roskamies hakee.Kompostoinkin.Kuka alkaa ajaa pois kotitalouksien turhaa maksatusta,mökeillä,mis kerran kesäs käy jos käy maksut vapaaehtoiseksi jos roskaa maksaa.Afrikastako/intia/kiina, tänne tilattava roskaa et tulee jäteastiat täyteen.

• jytkytttäja

perussuomalaisuus näkyy myös tuollaisena toimintana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      210
      3879
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      63
      2465
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2233
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1257
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      72
      1186
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe