Miksi jotkut nuoret roskaavat?

Tenkanen

Äsken tuossa ikkunan edustalla olevassa puistossa joukko nuoria joi kaljaa nurmikolla. Porukka lähti ja jätti lojumaan läjäpäin muovikasseja sipsipusseja ym. Hetken päästä ohi kulkeva mummo poimi kaikki pois. Sama juttu toistui aikaisemmin kesällä.

Ihmettelen vaan että mitä ne ajattelee... No varmaan ne tekevät paskatkin housuunsa, joku toinen kai ne sieltä siivoaa.

6

440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kait voi mitään

Eikä roskaaminen ole pelkästään nuorison pahe. Kyllä aikuisetkin roskaavat ja voivatpa olla vielä pahempia saastuttajia, kuin nuoret.

Ehkä yli 50-60 vuotiaat vielä vievät omat roskansa roskiin, ehkä keräävät muidenkin jätteet pois kadulta, mutta kaikki siitä nuoremmat taitavat olla tätä hälläväliä porukkaa. Sama välinpitämättömyys näkyy erityisen hyvin liikennekäyttäytyimisessä ja monella muullakin elämänalalla. Ikävä kyllä.

• juho

itekkin kuulun nuorempiin ja oon hyvin tunnollinen roskien pois kerääjä ja mulla on paljon nuoria ihania kavereita jotka ovat tässä suhteessa vastuullisia

• Ei kait voi mitään
        juho kirjoitti:

itekkin kuulun nuorempiin ja oon hyvin tunnollinen roskien pois kerääjä ja mulla on paljon nuoria ihania kavereita jotka ovat tässä suhteessa vastuullisia

Piti kirjottaa että melkein kaikki alle 50-60 vuotiaat jne. Olen itsekin alle ko. ikärajan ja pyrin olemaan roskaamatta.

Mutta totuus on, että tietty itsekkyys, välinpitämättömyys ympäristöstä ja kanssaihmisten hyvinvoinnista on vallalla. On olemassa pienijoukko super ekologisesti eläviä yksilöitä, suurin ryhmä on semmoinen "tavallinen pulliainen", joka ei viitsi, ehdi, tajua mihin välinpitämätön ja itsekäs elämäntapa johtaa. Sitten on olemassa joukko suorastaan ympäristörikoksiin syyllistyviä ihmisiä, jotkut valtioiden päämiehiä, jotkut tehtaan johtajia. Tai sitten vaan epätasa-arvoisen yhteiskunnan syrjimäksi joutuneet köyhät ja kouluttamattomat ihmiset, joiden on pakko henkensä pitimiksi toimia ympäristöä peruuttamattomastikin tuhoavasti.

Itse taidan olla ekologisesti elelevän ja tavallisen pulliaisen välimuoto. Sen verran materialistinen ja mukavuudehaluinen olen, että en niin täydellinen itsekään ole.

• Pladjdk

Vastaan vaikka onkin vanha ketju. Äsken juuri näin ikkunasta kun arviolta 10-vuotias poika hetti muovipullon maahan parkkipaikalla ja polki sen lyttyyn. Vanhempansa vilkaisivat tyynenä pojan touhuja, äitinsä yritti kai ponnettomasti sanoa pullosta jotain, mutta poika ei kuunnellut. Eli, sen takia lapset ja nuoret eivät välitä, koska heidät on kasvatettu piittaamattomaksi roskaamisen suhteen, vanhemmat eivät ole pitäneet huolta siitä, että opitaan olemaan roskaamatta luontoa ja omaa elinympäristöä.

• pellepelle

Vanhoja keskusteluita mutta mikä näky kylillä illallakin,järkky.Itse olin lajitellut lehdet,metallit alumiinit,lasipurkit aamulla vietäväksi ,muovitkin lisää muovii ne säkit.Mietin MITÄ ihmettä se roskamies hakee.Kompostoinkin.Kuka alkaa ajaa pois kotitalouksien turhaa maksatusta,mökeillä,mis kerran kesäs käy jos käy maksut vapaaehtoiseksi jos roskaa maksaa.Afrikastako/intia/kiina, tänne tilattava roskaa et tulee jäteastiat täyteen.

• jytkytttäja

perussuomalaisuus näkyy myös tuollaisena toimintana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      42
      2770
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe