Lämminvesivaraaja

Toivo.

Laajeneeko vesi lämminvasivaraajassa niin paljon että vesijärjestelmässä tarvii olla ylipaineventtiili, josta ylimääräinen tulee ulos.

Vesipumpussa on takaiskuventtiili eli tankkiin se ei pääse.

13

2782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eskom

      ylipaineventtiilin, joka oli ainakin omassa boilerissani valmiina sekä paisuntavaran esim. paisuntasäiliön, jos lämminvesiputket ovat kovat, tai jossakin tapauksessa voi riittää tarpeeksi pitkät kudosvahvisteiset lämminvesimuoviputket.

      • Toivo

        Pystyyköhän sitä laskemaan, että paljonko vesi laajenee lämmitettäessä.

        Tilavuus 20 litraa ja lämpö n,60-70 astetta.


      • alkup. Toivo
        Toivo kirjoitti:

        Pystyyköhän sitä laskemaan, että paljonko vesi laajenee lämmitettäessä.

        Tilavuus 20 litraa ja lämpö n,60-70 astetta.

        Toivon että käyttäisit muuta nimimerkkiä koska minä olen käyttänyt Toivoa jo muutaman vuoden.
        muistaakseni laajennusvara on 3% joka vaaditaan kiinteistöjen lämmitysjärjestelmiin.
        kaava on 0,00033 * 20ltr *60ast = 0,46ltr


      • Toivo
        alkup. Toivo kirjoitti:

        Toivon että käyttäisit muuta nimimerkkiä koska minä olen käyttänyt Toivoa jo muutaman vuoden.
        muistaakseni laajennusvara on 3% joka vaaditaan kiinteistöjen lämmitysjärjestelmiin.
        kaava on 0,00033 * 20ltr *60ast = 0,46ltr

        Turha on kyllä itkeä, jos joku käyttää noin yleistä etunimeä/nimimerkkiä. Ei muuten Toivo ole suojeltu nimi, joten meitä saman nimisiä on tässä maassa runsaasti muitakin. Et kai luule, että meillä kaikilla palstalle kirjoittelijoilla on vuosien historia palstan seuraamisessa ja olisimme painaneet mieleen kaikki yleisesti käytetyt rekisteröimättömät nimimerkit?

        Jos sinussa on miestä, rekisteröi nimimerkkisi ja esiinny reilusti omalla nimelläsi toisin kuin me muut anonyymeinä keksittyjen nimien takana piileskelevät!


    • ili

      minulla on paineventtili ja poistoletku yhdistettu lavuaariin poistoputken kautta , on toiminut 15v ilman ongelma ,,varaaja on noin 40L.

      • Kolmas Toivo

        Hyvä idea.
        Toimisikohan se myös niin että ylipaineventtiili olisi heti vesipumpun perässä paine puolella ja yhdistäisi siitä letkulla joko pumpun imupuolen letkuun tai vesitankkiin.

        Vettä ei menisi hukkaan vaikka tietysti pienistä määristä on kysymys.

        Yleensä ylipaineventtiili on varaajassa kiinni, mutta sehän on sama missä se venttiili vesijärjestelmässä on.


      • Kolmas Toivo kirjoitti:

        Hyvä idea.
        Toimisikohan se myös niin että ylipaineventtiili olisi heti vesipumpun perässä paine puolella ja yhdistäisi siitä letkulla joko pumpun imupuolen letkuun tai vesitankkiin.

        Vettä ei menisi hukkaan vaikka tietysti pienistä määristä on kysymys.

        Yleensä ylipaineventtiili on varaajassa kiinni, mutta sehän on sama missä se venttiili vesijärjestelmässä on.

        kirjoitellessanne lämmitys järjestelmistä??
        puhutte ylipaineventtiileistä??

        Varoventtiili on oikea nimitys kaikissa painejärjestelmissä.

        Lämminvesi järjestelmissä se pitää olla koska nesteet on kokoonpuristumattomia (kaasut taasen ei)jos nesteitä lämmitetään ja järjestelmässä ei ole varoventtiiliä niin silloin joku paikka särkyy yleensä hyvin pian ja vahingot on tapauksesta riippuen hyvinkin suuria, jopa pientalon seinät ja kattilahuoneet on särkyneet jos on jätetty varoventtiili pois tarpeellisesta paikasta taikka
        asennettu vääränlainen tai väärään paikkaan.

        Suosittelen asiantuntijaa tutustumaan järjestelmääsi ja hänen ohjeidensa mukaan varoventtiili ja oikeaan paikkaan sekä testaus sen toiminnasta määrä ajoin.

        Ei ole ollenkaan sama missä kohtaa järjestelmää varoventtiili on, oikea paikka on edellytys että paikat ei rikkoudu eikä tule muitakaan vahinkoja.


      • on ainakin
        Kolmas Toivo kirjoitti:

        Hyvä idea.
        Toimisikohan se myös niin että ylipaineventtiili olisi heti vesipumpun perässä paine puolella ja yhdistäisi siitä letkulla joko pumpun imupuolen letkuun tai vesitankkiin.

        Vettä ei menisi hukkaan vaikka tietysti pienistä määristä on kysymys.

        Yleensä ylipaineventtiili on varaajassa kiinni, mutta sehän on sama missä se venttiili vesijärjestelmässä on.

        varoventtiili on lämminvesivaraajan kyljessä. Pumpun jälkeen kylmävesitukilta lämminvesivaraajalle lähtevässä lähtevässä linjassa on takaiskuventtiili tai kuten sen nykyinen oikea nimi on yksisuuntaventtiili. Estämässä sitä ettei kuuma vesi pääse virtaamaan kylmälle puolelle.


      • Näin.
        on ainakin kirjoitti:

        varoventtiili on lämminvesivaraajan kyljessä. Pumpun jälkeen kylmävesitukilta lämminvesivaraajalle lähtevässä lähtevässä linjassa on takaiskuventtiili tai kuten sen nykyinen oikea nimi on yksisuuntaventtiili. Estämässä sitä ettei kuuma vesi pääse virtaamaan kylmälle puolelle.

        Yleensä varoventtiili todella sijoitetaan lämminversivaraajaan suoraan kiinni, mm. siksi, että venttiilillä on toinenkin funktio. Venttiilin pystyy lukitsemaan aukiasentoon, jolloin sen kautta saadaan helposti säiliöön tyhjennyksessä tarvittava korvausilma.


      • kompomentti
        Näin. kirjoitti:

        Yleensä varoventtiili todella sijoitetaan lämminversivaraajaan suoraan kiinni, mm. siksi, että venttiilillä on toinenkin funktio. Venttiilin pystyy lukitsemaan aukiasentoon, jolloin sen kautta saadaan helposti säiliöön tyhjennyksessä tarvittava korvausilma.

        LVI-ammattilaiselta viimevuonna haettu varoventtiili on veneeni vittumaisin komponentti ja lipsahtelee tyhjennysasennossa kiinni.

        Se kesti y


      • kompomentti !
        Näin. kirjoitti:

        Yleensä varoventtiili todella sijoitetaan lämminversivaraajaan suoraan kiinni, mm. siksi, että venttiilillä on toinenkin funktio. Venttiilin pystyy lukitsemaan aukiasentoon, jolloin sen kautta saadaan helposti säiliöön tyhjennyksessä tarvittava korvausilma.

        LVI-ammattilaiselta viimevuonna haettu varoventtiili on veneeni vittumaisin komponentti ja lipsahtelee tyhjennysasennossa kiinni.

        Se kesti yhden talven ja edellinen kesti 19 vuotta. En enää koskaan hanki veneeseeni Suomaista paskalaatua lisää , vaan vaihdan sen 19 vuotiaan tilalle.


    • asdfsdfg

      Osaamatta vastata alkuperäiseen kysymykseen pohdin seuraavaa.

      Onkohan millainen riski että boilerissa alkaa muhia jotain miestä väkevämpää kun se kuitenkin melko usein pääsee jäähtymään täysin ja haaleaa vettäkin pääsee kiertoon. Kiinteistön lämpimän käyttövedenhän täytyisi pysyä jatkuvasti >55 asteessa ettei mitään ikävää biologiaa, mm juuri otsikon legionella-bakteeria, pääse kasvamaan ja aiheuttamaan *ttumaista mahatautia.

      Lämminvesisysteemeitähän on useassa veneessä, ja pääsääntöisesti ilman ongelmia. Mutta mietinkin vaan mahdollista riskiä. Kommentteja tai mielipiteitä?

    • puoshaka

      Jos järjestelmäsi on ns paineistettu laajenee vesi ja puristuu säiliössä olevaa ilmaa vasten. Jos ilmavarausta ei ole repeää jokin kohta järjestelmästä varmasti kun kylmävesi kuumenee.
      Siksi yleensä ylimpään kohtaan tehdään tämä paineentasaus pullo joka on ilmatäytteinen. Järjestelmän alimpaan kohtaan siis lämminvesisäiliöön laitetaan ns varoventtiili joka aukeaa tietyssä paineessa. Sopiva venekäytössä voisi olla esim n. 2 kg.Kuitenkin niin että pumppu joka siirtää kylmänveden (täyttö) kuumvesipuolelle on paineistukseltaan hieman alempi kuin ylivuotoventtiili. Ylivuodon vesi on hyvä ohjata muualle kuin pilssiin, vaikkapa suoraan ulos tai takaisin vesisäiliöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe