YÖKASTELU

nippuliini

Meidän kaksostytöt oppivat yökuiviksi yli vuosi sitten n. 3-vuotiaina. Toinen on edelleen yökuiva, mutta toinen on alkanu pissamaamaan taas öisin melkein joka yö sänkynsä märäksi. Olen miettinyt, voisiko päivähoidon aloituksella olla vaikustusta asiaan? Ehti olla nimittäin yli puolivuotta kuivana öisin, ennekuin tämä uudelleen kastelu alkoi. Lapset aloittivat maaliskuussa päivähoidon eikä yökasteluun näytä vielä tulevan loppua. Olen itsekkin ollut lapsena todella pitkään yökastelija, vielä ala-asteellakin, ja tiedän miten kamalaa tämä on myös lapselle itselleen. Onko muilla ollut tämän kaltaisia ongelmia?

3

560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplaäiti 71.

Meillä oli kaksospoikiemme kanssa myös sama ongelma, tosin syytä toisen uusiutuneille kastelujaksoille en ikinä keksinyt. Toinen kävi jo kaksi ja puolivuotiaana aamulla heittämässä kuivan yövaipan vessaan, ja toinenkin oppi kuivaksi hiukan yli kolmivuotiaana. Kuitenkin tämä jälkimmäinen alkoi kastelemaan uudelleen nelivuotiaana ja myös viisivuotiaana. Nämä kastelujaksot kestivät muutaman viikon, jolloin vahinko kävi lähes joka yö, näiden välilläkin kastelua saattoi tapahtua harvakseltaan, esim. kerran/2kk. Tein työkaverini ohjeen mukaan (uroterapeutti) ja herätin lapsemme pissalle joka yö n. klo 1 (kastelu tapahtui suunnilleen klo 2), ja pian hän oppi heräämään pissalle itse. Kokeilimme myös omaa herätyskelloa lapselle, mutta ei hän siihen kesken sikiunen herännyt :) Edelleen lapsi käy lähes joka aamuyö vessassa, nyt pian 9-vuotiaana tosin jo omatoimisesti ;) Toinen nukkuu yöt läpi, kuten on tehnyt 1-vuotiaasta saakka. Itse olen myös käynyt öisin vessassa aivan niin kauan kuin jaksan muistaa.
      Kun kastelu alkoi silloin 5-vuotiaana, varmistimme tietysti pissanäytteellä ensin, ettei lapselle ole pissatulehdusta.

• vaippa housuun

Miksi annat lapsesi uida pissassa.
      Todella hyviä vaippoja on ja päälle muovihousut niin pysyy peti kuivana ja on mieli iloinen.

• nippuliini

Kyllähän sitä yritettiin, mutta repii itse vaipan pois, kun siskollakaan ei ole. Kiitos edelliselle kirjoittajalle vinkeistä. Kokeillaan varmasti. Muistan itsekkin kuinka häpeällistä oli kun ei pysynyt kuivana. Mutta kun näin yöllä unta että olin wc-pytyllä ja laskettelin menemään... =) Ikävää että lapset perivät näitä samoja ongelmia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      3488
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      85
      1506
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      25
      1249
    4. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      158
      1212
    5. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      978
    6. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      35
      961
    7. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      16
      943
    8. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      57
      832
    9. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      89
      771
    10. Se olisi ihan

Napinpainalluksen päässä. Ei vaatisi paljon
      Ikävä
      62
      745
    Aihe