elämää aneurysman kanssa

ruttu-62

mulla löydettiin sattuma löydöksenä 5 mm:n kokoinen aneurysma oikealta puolelta päästä. (3.12)Neurolgi ilmoitti, että se on operoitava. Asiasta oli kuulema jo päätetty heidän lääkäri palaverissaan. Paljon muuta mulle ei sitten kerrottukkaan. Enkä siinä vaiheessa ymmärtänyt kysyä. Nyt odotan aikaa Tyksiin neurokirurgin vastaanotolle, jolloin saisin ehkä jotain tietoa asiasta.onko jollain sama tilanne tai kokemusta.. Onko toimenpiteeseen odotusaikana jotain kieltoja esim.(nosto, sauna yms..) Mulle ei sanottu muuta kuin, että punttisalille ei saa mennä! muuten yritä elää normaalia elämää, paitsi yritä erottaa päänsärkysi laatu, jos se muuttuu... kärsin erittäin pahasta migreenistä, joka on tällähetkellä päivittäistä.Tässä nyt sitten ihmettelen, sattuuko pää oikealta puolelta vai ei... ja jos sattuu, niin sattuuko sillälailla, että pitäis lähteä lääkäriin.. Kertokaa kokemuksia odotusajasta ja koilauksesta, kuinka pitkään olitte sairaslomalla!!

12

14060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • carita

moikka.itellä aneurysma ehti puhjeta vuonna 2004 synnytyksen jälkeen,se koilattiin.toinen aneurysma tuli toisessa synnytyksessä,se klipsattiin avoleikkauksessa 09/07.koilaus on mielestäni se turvallisempi vaihtoehto aneurysman poistamiseksi verenkierrosta.yleensä koilaus tehdään varjoainekuvauksen yhteydessä,siinä tehdään viilto nivustaipeeseen reisivaltimoon josta lääkäri johdattaa katetria päähäsi jonka sisällä on sitä lankaa jolla se aneurysma täytetään,tämä ei mielestäni edes tunnu missään.tällä pyritään estämään aneurysman repeytyessä aivoverenvuoto,koilauksen jälkeen olet muutaman tunnin vuodelevossa sellainen lyilyhauli pussi reisivaltimon viiltokohdan päällä.operaatiota odotellessa mielestäni kannattaa tosiaan välttää ylimääräistä ponnistelua ja rehkimistä sekä stressaamista (jos edes mahdollista)mutta muuten saa elää "normaalisti",joka tapauksessa sit ä koilausta ei kannata pelätä.lääkärit on suomessa niissä hommissa todella taitavia.tsemppiä sulle ja koitahan jaksella.

• ruttu-62

kiva kun vastasit kysymyksiini!On kiva
        tietää, että muutkin on käyneet pahempiakin asioita läpi ja selvinneet! Ollaanko siinä koilauksessa hereillä toimenpiteen ajan?Itse toivon, että selviän koilauksella, mutta kuulen sen sitten, kun pääsen neurokirurgille. On vaan niin turvaton olo, kun ei tiedä asioista mitään. Tällähetkellä tuntuu, että tieto lisäsi tuskaa! Vaikka toisaalta, hyvä oli, että se löydettiin.

• sinulle..

siis toisen synnytyksen yhteydessä uusi aneurysma, joka ei aiemmissa kuvissa siellä ollut? Luulin, että aneurysmat on synnynnäisiä ja jos kerran on kuvattu eikä mitään ole, kaikki olis ok - ei vissiin olekaan sitten näin?

• ...niin luulin
        sinulle.. kirjoitti:

siis toisen synnytyksen yhteydessä uusi aneurysma, joka ei aiemmissa kuvissa siellä ollut? Luulin, että aneurysmat on synnynnäisiä ja jos kerran on kuvattu eikä mitään ole, kaikki olis ok - ei vissiin olekaan sitten näin?

...minäkin, että se on synnynäinen juttu. Oli tosiaan uutta tuo että voi syntyä nuin vain ....

• carita
        sinulle.. kirjoitti:

moikka.joo eli toinen aneurysma tuli sen ekan aneurysman päälle kun se koilaus ei ollut ns.täydellinen.pikkusen katkera olen jälkeenpäin kun koko ajan sektiota toivoin ja pyysin enkä sitä saanut..nyt sitten on kaksi klipsattua aneurysmaa päässä mutta onneksi kaikki on hyvin ja ensi kuussa jo palailemassa töihin äitiysloman jälkeen.

• Etukäteen hoidettu aneyrusma on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin jälkikäteen hoidettu (=puhjennut) joka sitten verenvuodollaan aiheuttaa mahdollisesti pahojakin neurologisia oireita.Minulta leikattiin vuotava kavernooma pari vuotta sitten pois ja se jätti hiemna oireita jälkikäteen.Hyvä että sinun löydöksesi tuli esiin ennenkuin se ehtii aiheuttaa mitään haittoja.Käy katsomassa http://www.avh.palaios.com niin sieltä löydät paljon ihmisiä joilla oollut jonkinlainen aivoverenvuoto tai infarkti.Jos rekisteröidyt että pääset kirjoittelemaan niin sieltä saat varmasti parerempia ja paljon enemmän vastauksia kuin täältä.Terveisin MLL

• aneurysma

Moi!
      On meitä,samassa tilanteessa. Ja monta!
      Mulla löytyi vahingossa aneurysma -03 ja se koilattiin Oys:ssa keväällä 04.Koilaus tehtiin nukutuksessa,olin osastolla pari päivää ja muistaakseni viikko ois ollu saikkua (mut kun olin jo valmiiks muista syistä). Mitään rajoituksia ei ollut ennen ja jälkeenkin vain vajaan viikon varottava rajua ponnistelua,sekin nivustaipeen sulkeutumisen vuoksi.
      Kontrolleja tulee sitten n. parin vuoden välein.Mulla todettiin kontrollissa hiukka epätyydyttävä tulos ja odotan nyt klipsausta.
      Päänsärystä sen verran,et mullakin on migreeni ja mietin samoja juttuja. Sen verran niissä säryissä on eroa,että jos normaali migreenilääkityksesi ei lainkaan lievitä särkyä,kannattaa hieman miettiä. Edesmennyt puolisoni sairasti migreeniä ja hänellä myös puhkesi aneurysma ja eron kuulemma huomaa SELVÄSTI.Siitä pohtimisesta taitaa tulla vaan enemmän migreeniä,joten yritä luottaa siihen,että tunnet oman migreenisi niin hyvin,että sinä huomaat kyllä eron... Helposti sanottu,tiedän.Olen itse nyt elänyt kaksi vuotta tietäen,ettei aneurysmani ole hoidossa ja vasta nyt alan lakata vahtimasta joka kolotusta päässä...
      Kaikesta huolimatta hyvää joulua! Olet onnellisessa asemassa,kun aneurysmasi löytyi ajoissa!

• aneurysma puhkesi

Mulla ei ole kokemusta samasta tilanteesta kuin sinulla, mutta mulla on kokemusta siitä mitä on kun tulee tämä aivoaneurysman puhkeaminen ja lukinkalvonalainen verenvuoto. Päänsärky joka tuli niin se oli selvästi erilainen kuin migreenisärky,jota podin ohimenevästi joitakin vuosia sitten. Yhtenevyyttä oli pahoinvointi - ja ambulanssissa sitten itseäni rauhoittaakseni tein diagnoosia itselleni, että tämä nyt on se äkillinen paha migreenikohtaus, vaikka en ollut ollenkaan vakuuttunut asiasta.

Tärkein pointtini on kuitenkin se, että kun alkoi se SAV:n aiheuttama hirvittävä päänsärky niin tiesin, ettei se ollut mitään mitä aiemmin olin kokenut.

Olin potilaana Kys:ssa. Siellä on aneurysmiin perehtynyt "tutkimushoitaja", jolta m.m. voi kysyä mieltä askarruttavia asioita. Miten lie Tyks:ssa? Kun menet tapaamaan neurokirurgia yksi mahdollisuus on miettiä etukäteen mihin kysymyksiin tarvitsee vastauksen ja kirjoittaa kaikki kysymykset ylös etukäteen, jotta muistaa ne kysyä. Niin minä tein ennen kuin menin jälkitarkastukseen SAV:n jälkeen - ja siitä huolimatta jälkikäteen vielä nousi mieleen lisäkysymyksiä.

Selvisin hengissä ja melko hyväkuntoisena SAV:sta. Uskon ja toivon, että sinä ehdit saada hoitoa ajoissa ennen aneurysman puhkeamista! Paljon voimia!

• Oxynorm

Tuollaista tutkimushoitajaa ei ollut ainakaan viime vuonna Tyksissä kun olin siellä puhjenneen aneyrusman takia. Saattoi tosin olla lomalla koska oli heinä/elokuun vaihde.

Käsittääkseni Turussa on Suomen paras radiologi mitä tulee koilauksiin ja muutenkin koko laitos pesee ainakin porilaiset sairaalat mennen tullen. Oli omalla kohdalla hieman vaikeaa saada sav:ia diagnosoitua.

• helkky

Aneurysma pässä minullakin,neurokirurgin vastaanotto ja aivovaltimoiden varjoainekuvaus on jo tehty. Nyt odotan että lääkärit varjoainekuvat katsottuaan ilmoittavat minulle, mikä toimenpide on tulossa, koilaus vai klipsaus.
      Neurokirurgin luo mennessä kannattaa tosiaan olla kysymyksiä paperilla koska siellä ei muista kuitenkaan kaikkea. Itselleni sattui hyvä neurokirurgi joka kertoi asioista perusteellisesti. Mitään muuta ei kielletty kuin benji-hyppy ja painonnosto.
      Tämä odottelu käy hermoille, magneettikuvaus oli syyskuussa, eikä leikkausaika ole vieläkään tiedossa. Toiveissa on että tammikuun alkupuolella tietäisi mitä tehdään ja milloin. Se, että aneurysma löytyi ehjänä, on paras uutinen,koska se on niin paljon helpompi nyt hoitaa. Välillä iskee pelkokin mutta siitä olen vielä päässyt optimismilla ylitse. Joskus unohtuu koko juttu, normaalia elämää olen viettänyt.Tsemppiä !

• ruttu-62

Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat vastanneet viestiini! On kuitenkin helpottavaa lukea, että joku muukin on ollut tai on samassa tilanteessa. Sellainen , joka on jo läpikäynyt tällaisen, osaa ajatella, mitä mun päässä saattaa liikkua... (kaiken muun lisäksi)Mulle helpotusta odotukseen toi se, että menen Neurokirurgin luo tammikuun puolivälissä, joten ei niin mahdoton odotus aika.. Nyt yritän keskittyä joulun viettoon ja nauttia siitä kaikin siemauksin! Toivotan kaikille kaltaisilleni ja tietysti muillekkin erittäin mukavaa joulua ja pidetään lippu korkealla!

• kohottaa,muute repee seinämä,on se kumma toi aneurysma,mikähä senkii laukasee juu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1366
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      122
      1170
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe