Pari

kysymystä..

Pari kysymystä.

Eli niille jotka uskovat jälleensyntymiseen niin mitä tapahtuu jos ihmiset eivät enää lisäänny tai ydinsota tuhoaa koko ihmisrodun?

Jos oletetaan että jälleensyntyminen on totta niin.. Mistä tälläinen jälleensyntymis järjestelmä on alunperin syntynyt? Onko se alkanut alkuräjähdyksestä ja tullut evoluution mukana jotenkin hämärästi vai mistä on kysymys?

Ja kuinka väkiluku lisääntyy kokoajan jos ihmiset siirtyvät jälleensyntymiin? Mitä materian tasolla tapahtuu kun karma siirtyy seuraavaan jälleensyntymään?
Mitä karma oikein on ja miten sen havaitsee?

Eikö teidänkin kannattaisi vain hyväksyä että mitään karmaa tai valaistumista ei ole olemassa muutenkuin mielikuvituksessa ja sen jälkeen kun aivoja ei ole niin ei ole mitään.

6

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku-buddha

      Vaikka olenkin buddhalainen, en pidä jälleensyntymää mitenkään kiveenkirjoitettuna totuutena, mutta en menisi väittämään että tiedän ettei sitä ole...

      Jos ihmiskunta tuhoutuu, niin ihmiset jälleensyntyvät a) eläiminä b) vasta kun täällä on taas älyllistä elämää tai c) jollakin toisella planeetalla, maan ulkopuolinen elämähän on ihan mahdollinen asia.
      "Jälleensyntymisjärjestelmä" sai ehkä alkunsa samalla kun elämäkin? Buddhalaisuudessahan uskotaan että jonkinlainen karman energia siirtyy.
      Väkiluvun kasvulla ei ole mitään tekemistä jälleensyntymän kanssa, sillä myös eläimet voivat syntyä ihmisiksi (ja toisin päin). Ja tietysti jos sitä elämää on maan ulkopuolellakin niin sieltähän sitä tulee porukkaa myös.
      Ja kun sielua ei buddhalaisuudessa ole, vaan pelkkä karma, niin ehkä se voi jakaantua yms. Ei karma näy materiantasolla mitenkään. Karma tarkoittaa vain syyn ja seurauksen lakia. Jos teet jotakin pahaa, sillä on seurauksensa. Näin karman voi huomata. Mikäli jälleensyntymää ei ole, niin siihen ei tarvitse liittyä mitään ylimaallista...
      "Eikö teidänkin kannattaisi vain hyväksyä että mitään karmaa tai valaistumista ei ole olemassa muutenkuin mielikuvituksessa ja sen jälkeen kun aivoja ei ole niin ei ole mitään."
      Karman juuri perustelin ja oletan että se liittyy jälleensyntymään Buddhan opetuksen mukaan jos jälleensyntymä on totta.
      Valaistuminen tarkoittaa mielentilaa, jonka voi saavuttaa Buddhan opetuksia seuraamalla. Jo harjoittamalla buddhalaisuutta voi nähdä välähdyksen valaistumisesta mielenrauhan ja myötunnon kehittyessä... Onko nirvanaa sitten fyysisenä paikkana olemassa, sitä en tiedä, mutta eiköhän sekin joskus selvinne:) Buddhalaisuus on kokemista, ei uskomista. Asioista otetaan itse selvää ja koetaan ne itse.

      • ne kysymykset

        Niin jos ihmiskunta tuhoutuu niin ihmiset jälleensyntyvät jos niin uskoo. Kokemuksetkin liittyvät kiinteästi uskomuksiin. Myös se että uskoo
        johonkin "todelliseen buddha-luontoon" liittyy uskomuksiin. Jos joku väittää sen kokeneensa myös se liittyy uskomiseen että sen uskoo että henkilö ei halua johtaa harhaan tai ei ole sekoillut muuten vaan. Lisäksi jo se vaatii uskomista kun valikoit kokemuksistasi ne jotka tuntuvat todenmukaisilta.
        Myös se vaatii aika paljon uskomista että uskoo edes
        Siddharta Gautaman olleen oikea ihminen, sekin vaatii uskomista tai se että uskoo että Siddharta Gautama oli sellainen kuin kerrotaan.

        Mitenkähän tätä "karman energiaa" mitataan?

        Aivoja hypnotisoimalla tai kemiallisilla aineilla saadaan samanlaisia olotiloja aikaiseksi kuin ilmeisesti tämä tunnetila, joka koetaan valaistumisena. Se on täysin luonnollista ja aivoja manipuloimalla tämä "valaistuminen": kin voitaisiin estää ja ehkäpä tämä tila voidaan joskus aiheuttaakkin jos sitä edes on olemassa.

        Joiltakin ihmiseltä voi kadota mielenrauha täydellisesti noudattaessaan "Buddhan oppeja" sillä
        kaikki ei sovi kaikille. Tai jollain ihmisellä voi olla suurempi mielenrauha ja myötätunto kuin kenelläkään valaistuneella.

        Buddhalaiset uskovat että asiat ja he itse ovat harhaa enkä itse perusta tästä, he eivät tunnu haluavan uskoa edes olemassaoloonsa tai järkeensä vaan mieluummin joihinkin ikivanhoihin satuihin joihin nirvanakin kuuluu.

        " Buddhalaisuus on kokemista, ei uskomista. Asioista otetaan itse selvää ja koetaan ne itse."

        Buddhalaisuus on sekä kokemista, että uskomista ja myös kokemuksiin uskomista kuten jokainen muukin uskonto ja kuten jokainen muukin elämänkatsomus.

        Jos kaikki ihmiset ovat samanarvoisia niin kukaan ei ole oikeassa tai väärässä sen enempää kuin kukaan muukaan Buddha mukaanlukien ja silloin jokaisen tulkinta maailmasta ja kaikesta on juuri se oikea.


      • pikku-buddha
        ne kysymykset kirjoitti:

        Niin jos ihmiskunta tuhoutuu niin ihmiset jälleensyntyvät jos niin uskoo. Kokemuksetkin liittyvät kiinteästi uskomuksiin. Myös se että uskoo
        johonkin "todelliseen buddha-luontoon" liittyy uskomuksiin. Jos joku väittää sen kokeneensa myös se liittyy uskomiseen että sen uskoo että henkilö ei halua johtaa harhaan tai ei ole sekoillut muuten vaan. Lisäksi jo se vaatii uskomista kun valikoit kokemuksistasi ne jotka tuntuvat todenmukaisilta.
        Myös se vaatii aika paljon uskomista että uskoo edes
        Siddharta Gautaman olleen oikea ihminen, sekin vaatii uskomista tai se että uskoo että Siddharta Gautama oli sellainen kuin kerrotaan.

        Mitenkähän tätä "karman energiaa" mitataan?

        Aivoja hypnotisoimalla tai kemiallisilla aineilla saadaan samanlaisia olotiloja aikaiseksi kuin ilmeisesti tämä tunnetila, joka koetaan valaistumisena. Se on täysin luonnollista ja aivoja manipuloimalla tämä "valaistuminen": kin voitaisiin estää ja ehkäpä tämä tila voidaan joskus aiheuttaakkin jos sitä edes on olemassa.

        Joiltakin ihmiseltä voi kadota mielenrauha täydellisesti noudattaessaan "Buddhan oppeja" sillä
        kaikki ei sovi kaikille. Tai jollain ihmisellä voi olla suurempi mielenrauha ja myötätunto kuin kenelläkään valaistuneella.

        Buddhalaiset uskovat että asiat ja he itse ovat harhaa enkä itse perusta tästä, he eivät tunnu haluavan uskoa edes olemassaoloonsa tai järkeensä vaan mieluummin joihinkin ikivanhoihin satuihin joihin nirvanakin kuuluu.

        " Buddhalaisuus on kokemista, ei uskomista. Asioista otetaan itse selvää ja koetaan ne itse."

        Buddhalaisuus on sekä kokemista, että uskomista ja myös kokemuksiin uskomista kuten jokainen muukin uskonto ja kuten jokainen muukin elämänkatsomus.

        Jos kaikki ihmiset ovat samanarvoisia niin kukaan ei ole oikeassa tai väärässä sen enempää kuin kukaan muukaan Buddha mukaanlukien ja silloin jokaisen tulkinta maailmasta ja kaikesta on juuri se oikea.

        Kyllä, kaikki asiat täytyy uskoa ennen kuin ne tietää. Kokemuksiin ja aistimuksiinkin pitää uskoa.
        Buddhalaisuuskin lähtee uskosta. Alussa pitää uskoa että Buddhan opetuksissa on jotakin järkeä. Myöhemmin sen kokee todeksi.
        Sinänsä ei ole tärkeää oliko Siddharta Gautama oikeasti olemassa, sillä oppi on ainakin olemassa. Ei ole tärkeää mistä se on tullut.
        Ehkä aivoja manipuloimalla saadaan valaistumista vastaavia tunteita. Varmasti on luonnollista. Ei kai kukaan muuta väittänytkään? Valaistuminen voidaan saavuttaa monin tavoin. Jalon kahdeksanosaisen tien avulla vain pysyvästi ja siten täydellisesti.

        "Joiltakin ihmiseltä voi kadota mielenrauha täydellisesti noudattaessaan "Buddhan oppeja" sillä kaikki ei sovi kaikille."
        Myös Buddha opetti näin. Hän itse asiassa sanoi että ihmisen täytyy itse ottaa selvää mikä asia on hänelle hyväksi ja seurata sitä mikä hänelle sopii ja luopua siitä mikä on haitallista.

        "Tai jollain ihmisellä voi olla suurempi mielenrauha ja myötätunto kuin kenelläkään valaistuneella"
        Mistä tiedät kuinka rauhallisia ja myötätuntoisia valaistuneet ovat? Ja kyllä valaistumiseen liittyy muutakin. Niin, ja saattahan mainitsemasi ihmiset ollakin valaistuneita.

        "Buddhalaiset uskovat että asiat ja he itse ovat harhaa enkä itse perusta tästä, he eivät tunnu haluavan uskoa edes olemassaoloonsa tai järkeensä vaan mieluummin joihinkin ikivanhoihin satuihin joihin nirvanakin kuuluu"
        Kyllä buddhalaiset uskovat olemassaoloonsa. Harhalla tarkoitetaan sitä että kaikki oleva on väliaikaista, eikä mitään ole olemassa yksittäisenä asiana. Eli kaikki koostuu osista. Tämä tietokone, jolla kirjoitan, on todellisuudessa vain kasa kaikenlaista materiaalia mistä se on tehty - ja koostuu atomeista. Joku päivä tämän koneen atomit ovat jossakin muualla toisessa muodossa.
        Järkeensä buddhalaiset kyllä uskovat. Siitähän tässä nimenomaan on kyse. Nirvana tarkoittaa minun käsitykseni mukaan mielentilaa, eikä mitään fyysistä paikkaa.

        "Jos kaikki ihmiset ovat samanarvoisia niin kukaan ei ole oikeassa tai väärässä sen enempää kuin kukaan muukaan Buddha mukaanlukien ja silloin jokaisen tulkinta maailmasta ja kaikesta on juuri se oikea."
        Tietenkään asia ei ole näin.


      • vastaus-
        pikku-buddha kirjoitti:

        Kyllä, kaikki asiat täytyy uskoa ennen kuin ne tietää. Kokemuksiin ja aistimuksiinkin pitää uskoa.
        Buddhalaisuuskin lähtee uskosta. Alussa pitää uskoa että Buddhan opetuksissa on jotakin järkeä. Myöhemmin sen kokee todeksi.
        Sinänsä ei ole tärkeää oliko Siddharta Gautama oikeasti olemassa, sillä oppi on ainakin olemassa. Ei ole tärkeää mistä se on tullut.
        Ehkä aivoja manipuloimalla saadaan valaistumista vastaavia tunteita. Varmasti on luonnollista. Ei kai kukaan muuta väittänytkään? Valaistuminen voidaan saavuttaa monin tavoin. Jalon kahdeksanosaisen tien avulla vain pysyvästi ja siten täydellisesti.

        "Joiltakin ihmiseltä voi kadota mielenrauha täydellisesti noudattaessaan "Buddhan oppeja" sillä kaikki ei sovi kaikille."
        Myös Buddha opetti näin. Hän itse asiassa sanoi että ihmisen täytyy itse ottaa selvää mikä asia on hänelle hyväksi ja seurata sitä mikä hänelle sopii ja luopua siitä mikä on haitallista.

        "Tai jollain ihmisellä voi olla suurempi mielenrauha ja myötätunto kuin kenelläkään valaistuneella"
        Mistä tiedät kuinka rauhallisia ja myötätuntoisia valaistuneet ovat? Ja kyllä valaistumiseen liittyy muutakin. Niin, ja saattahan mainitsemasi ihmiset ollakin valaistuneita.

        "Buddhalaiset uskovat että asiat ja he itse ovat harhaa enkä itse perusta tästä, he eivät tunnu haluavan uskoa edes olemassaoloonsa tai järkeensä vaan mieluummin joihinkin ikivanhoihin satuihin joihin nirvanakin kuuluu"
        Kyllä buddhalaiset uskovat olemassaoloonsa. Harhalla tarkoitetaan sitä että kaikki oleva on väliaikaista, eikä mitään ole olemassa yksittäisenä asiana. Eli kaikki koostuu osista. Tämä tietokone, jolla kirjoitan, on todellisuudessa vain kasa kaikenlaista materiaalia mistä se on tehty - ja koostuu atomeista. Joku päivä tämän koneen atomit ovat jossakin muualla toisessa muodossa.
        Järkeensä buddhalaiset kyllä uskovat. Siitähän tässä nimenomaan on kyse. Nirvana tarkoittaa minun käsitykseni mukaan mielentilaa, eikä mitään fyysistä paikkaa.

        "Jos kaikki ihmiset ovat samanarvoisia niin kukaan ei ole oikeassa tai väärässä sen enempää kuin kukaan muukaan Buddha mukaanlukien ja silloin jokaisen tulkinta maailmasta ja kaikesta on juuri se oikea."
        Tietenkään asia ei ole näin.

        Wittgenstein on mm. sanonut että siitä mistä ei voi puhua tulee vaieta. Hän tarkoittaa tällä sitä että käsitteet ovat kuolleita, on asioita joiden olemassaoloa et voi lokeroida käsitteiksi. Kun lokeroit ne käsitteiksi muut jokatapauksessa ymmärtävät asian hieman väärin. Esim. onhan itsen olemassaoloakin hankala ymmärtää, mutta juuri muuttuvuus ja hetkellisyys tekee asioista eläviä. Jos asia olisi muuttumaton ja jämähtänyt paikoilleen , se ei olisi olemassaoleva ja elävä. Jos ajattelee asiat käsitteinä, menee tavallaan vähän pieleen koska käsitteet ovat kuolleita. Esimerkiksi jos itsen olemassaoloa koittaa ymmärtää käsitteinä kohtaa paradokseja. Negaation kautta asiaa voisi pohtia, tiedät ettet ole olematon, mutta kuka tai mikä olet? Sitä et voi käsitteillä selittää. Mielestäni asiasta voitaisiin lopettaa puhuminen tähän hetkeen. Mutta
        kertomasi jutut antoivat ajateltavaa ja olivat mielenkiintoisia. Kiitos tästä.


    • Pistaasihalva

      ... lakata uskomasta jälleensyntymään, kun on sellaisia muistoja... ja valaistumiseen, kun kokee meditaation vaikutukset käytännössä...

    • Walmo

      Buddhalaisuus hylkää teorian pysyvän sielun vaelluksesta(kehosta toiseen).Jälleensyntymän ja hindulaisuuden opettaman reinkarnaation välillä on hienoinen ero.
      Puut ja kasvit ovat olemassa siemenissä. Ennen aikaamme ne olivat olemassa esipuissa ja kasveissa. Samoin on ihmisten laita. Kun ihminen on kuollut,on vielä monta prosessia ennen kuin häviäminen on täydellistä. Jää tekoja,muistoja,ajatuksia,sukua,ravitsevaa tuhkaa ja elämää kihisevää multaa.Syntyminen ja häviäminen ovat epätäydellisiä kielikuvia.

      Väkiluku lisääntyy seksuaalisen HALUN vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe