sulkemisaika

kaupassa

Tuossa kun iltavuorossa olin, jäin taas kerran miettimään, miksi ihmiset eivät enää osaa lähteä kotiin kaupasta. Kauppa menee kiinni klo 21, asiasta kuulutetaankin pariin otteeseen, mutta väki valuu täysin ilman kiirettä kaupan käytävillä vielä 21.20, monilla vielä taaperoikäisiä lapsiakin, joiden nukkumaanmenoaika meni jo.
Ei minusta ainakaan tuntuisi kovin mukavalta "shoppailla", jos vahtimestari seuraisi perässä.

Sitten nämä ihmiset vielä ovat ihmeissään, jopa kiukkuisia, jos eivät saa palvelua enää siihen aikaan.
Ajantajuko hukassa, vai mikä?

28

6785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi harvoin

      Minä en neuvon neuvoa tai hymyä suo enää sen jälkeen kun kello lyö tasan yhdeksän. Eräskin nuori mamma kävi meillä ihan parina iltana peräkkäin, kello viittä yli yhdeksän ja silti piti vielä sännätä siitä kassalta hakemaan ties mitä. Hämmentyneenä sitten siinä minua katseli kun en paljon mitään puhunut, katselin vain kiukkuisena.
      Onneksi näitä verenpainetta nostattavia asiakkaita on ruokakaupassamme melko harvoin, ei sitä muuten jaksaisi :).

      • ap.

        Meillä tuo taas on hyvinkin yleistä, ja ilmiö oikein kärjistyy näin pyhien alla. Luultavasti taas kerran loppuviikolla infopisteestä kuulutetaan pariinkin kertaan uudelleen, että kauppa on kiinni, olkaa hyvä ja siirtykää kassoille. Monia ei hetkauta edes tuo kuulutus, vaan vahtimestarin on käytävä vielä sanomassa.


    • ....

      Olisiko valomerkistä mitään apua? 10 minuuttia sulkemisajan jälkeen sammutetaan valot kokonaan; tässä ajassa pitäisi ennättää se viimeinen maito hyllystä ottamaan ja etenemään kassoille. Pimeässä voisi olla aika hankalaa tehdä ostoksiaan.

      Syynä on mahdollisesti se, että moni kokee aukioloajan olevan aika kun kauppaan pääsee sisälle -- ja kun on päässyt, ostokset voi vielä tehdä vapaasti.

    • Yx myyjä

      Jotkut tuntuvat nauttivan siitä, että saa kiusata työntekijöitä. Kauppaan tullaan 5min vaille sulkemisaikaa ja tehdään ostoksia mahdollisimman verkkaisesti. Aivan kun he haluaisivat näyttää että "MINÄ olen herra asiakas ja MINÄ teen ostoksiani kun haluan".

      Minä olen aloittanut kassanlaskun ja jonottutanut asiakasta. Sanoin että en voi enää tähän kassaan iskeä, joten odottele niin lyön sen pohjakassaan... Jonka siis lasken kun ehdin. Asiakas otti herneen nenään pahemman kerran ja sanoi "minä en sitten varmaan osta mitään". Sanoin että et sitten varmaan osta, jätä tavarat siihen jos et voi odottaa. En voi tätä kuitenkaan nopeuttaa.

      Tuli tuosta sanomista jälkeenpäin esimieheltäkin, mut ei mahda mitään. Otti niin pahasti aivoon, kun tämä oli juuri tyypillinen "kuningas asiakas" joka teki ostoksia oikein provosoidun hitaasti kun kuuli liikkeen menevän kiinni.

    • ei aina auta

      Niin kiukkuisia ovat ja tuotteista kun puuttuu hinta niin eihän siihen enää apua saa osastoilta. Vaikka olisi kauppa 23.00 auki niin näitä vetkuttelijoita aina löytyy. Mutta maksetaankos teille siltä ajalta palkkaa kun työaika menee 10 yli 21.00? Eipä välttämättä makseta vaan sen päättää esimiehet milloin on maksun paikka.Silloin ei katsota onko asiakkaasta johtuva ylitys vai ei.Tätähän ei asiakas ymmarrä.

    • kaupiaassa

      kauppiaissa eikä asiakkaissa.
      Kyllähän se niin on jos kauppaan päästetään vielä sisään kello 21.00, niin ei siitä asiakasta voi syyttää.............
      Mikä se estää sitä ovia sulkemasta vähän ennemmin, vai jatkuuko se työpäivä kassalla vielä seen sulkemisen jälkeen ja jos ei kassa saa siitä palkkaa ei voi kun syyttää taas kauppiasta.
      Pitäisi se valitus antaa sille kenen leipää kassana syöt, eikä sille joka sen leivän sinulle kustantaa.

      • välitetä...

        Tuntevatkohan asiakkaat kelloa? Osaavatkohan lukea kauppojen aukioloaikoja? Vai eikö välitetä?
        Onko niin kiire? Ja valitushan tulee sille joka vitkuttelee ostoksilla sulkemisajan jälkeen....


      • parempi_

        Kaupan ovia ei yksinkertaisesti saa sulkea ennen kello 21.00:tä, jos se on ilmoitettu kaupan viralliseksi kiinnimenoajaksi. Lakisääteinen juttu, joten ei ole kauppiaasta kiinni.

        Kaupasta sitten on hyvin paljon kiinni, että miten menee palkanmaksu. Kaupassa, jossa itse olen töissä, työntekijät ovat vielä vähintään tunnin töissä sulkemisajan jälkeen. Tällaiset minuuttia ennen ovien sulkeutumista saapuvat asiakkaat viivyttävät myös myyjien kotiinpääsyä, sillä kassan tilitys viivästyy eikä päällikkö pysty laskemaan holvia ennen kuin kaikki rahavirrat on lyöty koneeseen. Tämän vuoksi kaikkien työt viivästyvät ja työaika venyy usein vähintään puolella tunnilla, jos on paljon iltahommia.

        Niissä kaupoissa, joissa myyjien työaika päättyy, kun liike suljetaan niin palkanmaksu on toki eri. Silti ylimenneistä minuuteista on oikeus saada palkkaa ja jos näin ei käy, asiasta voi ja tuleekin valittaa. Tuskinpa kovin moni esimies jättää palkan maksamatta. Näiden asioiden kanssa tulee kuitenkin itse olla tarkka, sillä jokaisella on oma lehmä aina ojassa. Pitäkää itse kiinni oikeuksistanne, älkääkä olettako jonkun muun sen tekevän puolestanne.


      • om oksa poikki
        välitetä... kirjoitti:

        Tuntevatkohan asiakkaat kelloa? Osaavatkohan lukea kauppojen aukioloaikoja? Vai eikö välitetä?
        Onko niin kiire? Ja valitushan tulee sille joka vitkuttelee ostoksilla sulkemisajan jälkeen....

        se nyt asiakkaan vika ole jos kauppaan pääsee sisään.
        Tyhmiäkö te olette jos ette osaa pyytää palkkaa kun olette töissä.
        Tosin en usko ettei nykyisin työnantajat maksa palkkaa siitä ajasta mitä olette töissä.
        Taitaa vain olla nuoleskelevaa porukkaa kun eivät uskalla sanoa sille jolle asiakuuluu, vaan syytetään niitä jotka sen kaupan pystyssä pitää.


      • kyseessä
        parempi_ kirjoitti:

        Kaupan ovia ei yksinkertaisesti saa sulkea ennen kello 21.00:tä, jos se on ilmoitettu kaupan viralliseksi kiinnimenoajaksi. Lakisääteinen juttu, joten ei ole kauppiaasta kiinni.

        Kaupasta sitten on hyvin paljon kiinni, että miten menee palkanmaksu. Kaupassa, jossa itse olen töissä, työntekijät ovat vielä vähintään tunnin töissä sulkemisajan jälkeen. Tällaiset minuuttia ennen ovien sulkeutumista saapuvat asiakkaat viivyttävät myös myyjien kotiinpääsyä, sillä kassan tilitys viivästyy eikä päällikkö pysty laskemaan holvia ennen kuin kaikki rahavirrat on lyöty koneeseen. Tämän vuoksi kaikkien työt viivästyvät ja työaika venyy usein vähintään puolella tunnilla, jos on paljon iltahommia.

        Niissä kaupoissa, joissa myyjien työaika päättyy, kun liike suljetaan niin palkanmaksu on toki eri. Silti ylimenneistä minuuteista on oikeus saada palkkaa ja jos näin ei käy, asiasta voi ja tuleekin valittaa. Tuskinpa kovin moni esimies jättää palkan maksamatta. Näiden asioiden kanssa tulee kuitenkin itse olla tarkka, sillä jokaisella on oma lehmä aina ojassa. Pitäkää itse kiinni oikeuksistanne, älkääkä olettako jonkun muun sen tekevän puolestanne.

        ettei ulosmenoteitä saa sulkea ennen viimmeistä asiakasta tai ovella pitää olla "ulospäästäjä".
        Myös niinsanotut hätätiet on oltava auki.
        Tämä varmaankin johtuu paloturvallisuus määräyksistä.
        Tosin kenenkään ei tarvi enää päästää kauppaan asiakasta sisään viimmeistään klo 21.00 vaan voi sulkea sisääntuloväylän ennemmin.
        Tämä laskemishomma on jokaisessa asiakaspalvelua tekevissä yrityksissä esim: vaikka pankit joten ei mitään kummempaa minusta, vai onko tullu mentyä pankkiin viimmetipassa ja pankkineity on lyönyt luukut kii ja sanonut tuu huomenna.
        Tai tullu ravintolassa maksettua vähän jälkeen valomerkkin tilaamasi paukku.
        Eli tarkoitan nyt tilannetta mennään vielä tillan paukut kun valomerkki tulee minuutinpäästä.
        Tossa olen samaamieltä kanssasi pitäkää oikeuksistanne kiinni ja älkää valittako palkanmaksun puutteista niille jotka ei sille mitään voi.
        Tosin nuoleskelijathan teetättävät mielellänsä kinkkiset työt muilla ja itse keräävät irtopisteitä.
        Myös itsellä on myymälätyöstä kokemusta ja ongelma on tässäkinasiassa sielä takaovella eikä
        etu.


      • ap.
        om oksa poikki kirjoitti:

        se nyt asiakkaan vika ole jos kauppaan pääsee sisään.
        Tyhmiäkö te olette jos ette osaa pyytää palkkaa kun olette töissä.
        Tosin en usko ettei nykyisin työnantajat maksa palkkaa siitä ajasta mitä olette töissä.
        Taitaa vain olla nuoleskelevaa porukkaa kun eivät uskalla sanoa sille jolle asiakuuluu, vaan syytetään niitä jotka sen kaupan pystyssä pitää.

        Kyllä palkka maksetaan siltä ajalta, minkä töissä on. Siitä ei tässä ole kysymys.
        Ihmettelyni koski sitä, miksi ei välitetä sulkemisajasta, kuulutuksista, kehotuksista siirtyä kassalle, niin että vahtimestarin pitää lopulta hätistää asiakas ulos.

        Kaikille natisijoille vielä tiedoksi: kauppaa pitävät pystyssä ne tavalliset ihmiset, jotka tulevat normaalin aukioloajan puitteissa tekemään ostoksensa, maksavat ja lähtevät pois. Ne, jotka "shoppailevat" sulkemisajan jo mentyä, jättävät yleensä jälkeensä vain hävikkiä. Poikkeuksia toki on, mutta pääsääntöisesti näin.


      • tyhmyys
        ap. kirjoitti:

        Kyllä palkka maksetaan siltä ajalta, minkä töissä on. Siitä ei tässä ole kysymys.
        Ihmettelyni koski sitä, miksi ei välitetä sulkemisajasta, kuulutuksista, kehotuksista siirtyä kassalle, niin että vahtimestarin pitää lopulta hätistää asiakas ulos.

        Kaikille natisijoille vielä tiedoksi: kauppaa pitävät pystyssä ne tavalliset ihmiset, jotka tulevat normaalin aukioloajan puitteissa tekemään ostoksensa, maksavat ja lähtevät pois. Ne, jotka "shoppailevat" sulkemisajan jo mentyä, jättävät yleensä jälkeensä vain hävikkiä. Poikkeuksia toki on, mutta pääsääntöisesti näin.

        kasvaa joukossa tai sitten ei tajuta.
        Yleensä jos olet ylitöissä saat kahelta ekalta tunnilta 50% ja siitä eteenpäin 100% suurempaa palkkaa, niin miksi ajaa asiakkaita pois.
        Vielä lisäksi jos on tullut ylitöitä tehtä enemmän saat sunnuntaista jopa 200% lisää,
        Sehän ei asiakkaan vika ole jos ette osaa pitää oikeuksistanne kiini siitä on turha narista ja kiukutella syyttömille.
        Myöskin jos se asiakas ei osta mitään ja kassan on kumminkin istuttava siihenasti kun asiakas kävelee kassan ohi niin eikö se ole helppoa työtä ja kun siitä vielä saa %:it päälle????????


      • ole kassalla töissä
        tyhmyys kirjoitti:

        kasvaa joukossa tai sitten ei tajuta.
        Yleensä jos olet ylitöissä saat kahelta ekalta tunnilta 50% ja siitä eteenpäin 100% suurempaa palkkaa, niin miksi ajaa asiakkaita pois.
        Vielä lisäksi jos on tullut ylitöitä tehtä enemmän saat sunnuntaista jopa 200% lisää,
        Sehän ei asiakkaan vika ole jos ette osaa pitää oikeuksistanne kiini siitä on turha narista ja kiukutella syyttömille.
        Myöskin jos se asiakas ei osta mitään ja kassan on kumminkin istuttava siihenasti kun asiakas kävelee kassan ohi niin eikö se ole helppoa työtä ja kun siitä vielä saa %:it päälle????????

        jotenkin viestistä ilmeni ettet itse ole kaupassa töissä.
        suurin osa kassoista on osa-aikaisia, eli mitään ylityölisiä tuskin kellekkään tulee ikinä. ainakaan itse en ole viiteen vuoteen sellaisia ikinä saanut, pelkän peruspalkan vaan.
        toiseksi, jos työaika on määritelty loppuvaksi 21.15, se meillä ainakin myös loppuu 21.15.
        esim eilen tuli 15 min ilmaista ylityötä.
        kolmanneksi, meillä ollaan yksin töissä, joten en todellakaan ehdi istua ja katsella ostaakohan mattimyöhäinen asiakas mitään vai seikkaileeko vaan piruuttaan ympäriinsä. sammutan kylmäaltaista valoja ym. puuhaa, jos asiakkaan "shoppailu" ei tunnu loppuvan, ilmotan että ellei suuntaa kassalle niin joutuu maksamaan pankkikortilla, koska alan laskemaan jo kassaa.
        meillä ei ole mitään ovivahtia joka pitäisi kello 21 kauppaan säntäävät loitolla.


      • paistaa läpi
        tyhmyys kirjoitti:

        kasvaa joukossa tai sitten ei tajuta.
        Yleensä jos olet ylitöissä saat kahelta ekalta tunnilta 50% ja siitä eteenpäin 100% suurempaa palkkaa, niin miksi ajaa asiakkaita pois.
        Vielä lisäksi jos on tullut ylitöitä tehtä enemmän saat sunnuntaista jopa 200% lisää,
        Sehän ei asiakkaan vika ole jos ette osaa pitää oikeuksistanne kiini siitä on turha narista ja kiukutella syyttömille.
        Myöskin jos se asiakas ei osta mitään ja kassan on kumminkin istuttava siihenasti kun asiakas kävelee kassan ohi niin eikö se ole helppoa työtä ja kun siitä vielä saa %:it päälle????????

        Et siis tajua, että kaupoilla on sulkemisajat? Ja pidät itseäsi syyttömänä, kun mistään mitään tajuamattomana haahuilet kaupassa sulkemisajan jälkeen? Älä jätä aivoja narikkaan -kauppaankaan tullessasi. Kukahan tyhmä tässä nyt ei tajua..

        Asenteesi ei paljon lohduta sitä kassaa, joka osa-aikaisena istuu siellä odottamassa sitä viimeistä peeloa, joka ei ymmärrä pois lähteä. Viimeinen bussikin meni jo, joten kai kustannat taksin, kun ei pienipalkkainen asiakaspalvelijasi sitä pysty tekemään.

        Kyllä joitain viestejä lukiessa tulee mieleen, että sitä on oltu jossain muualla, kun järkeä on jaettu.


      • asiakas myös
        paistaa läpi kirjoitti:

        Et siis tajua, että kaupoilla on sulkemisajat? Ja pidät itseäsi syyttömänä, kun mistään mitään tajuamattomana haahuilet kaupassa sulkemisajan jälkeen? Älä jätä aivoja narikkaan -kauppaankaan tullessasi. Kukahan tyhmä tässä nyt ei tajua..

        Asenteesi ei paljon lohduta sitä kassaa, joka osa-aikaisena istuu siellä odottamassa sitä viimeistä peeloa, joka ei ymmärrä pois lähteä. Viimeinen bussikin meni jo, joten kai kustannat taksin, kun ei pienipalkkainen asiakaspalvelijasi sitä pysty tekemään.

        Kyllä joitain viestejä lukiessa tulee mieleen, että sitä on oltu jossain muualla, kun järkeä on jaettu.

        ei se nyt asiakkaan vika ole jos te ette osaa vaatia palkkaanne työstänne.
        Tässä sen näkee miten taas itse ei viitsitä hoitaa omia asioita kuntoon.
        Ottakaa yhteyttä liittoon josette muuten ette tajua tai jos olette niin tyhmiä että haluutte antaa kauppiaalle ilmasta työtä niin alkää sitten narisko täällä.


      • vaikuttaa kaikkeen
        om oksa poikki kirjoitti:

        se nyt asiakkaan vika ole jos kauppaan pääsee sisään.
        Tyhmiäkö te olette jos ette osaa pyytää palkkaa kun olette töissä.
        Tosin en usko ettei nykyisin työnantajat maksa palkkaa siitä ajasta mitä olette töissä.
        Taitaa vain olla nuoleskelevaa porukkaa kun eivät uskalla sanoa sille jolle asiakuuluu, vaan syytetään niitä jotka sen kaupan pystyssä pitää.

        Te kaupassa sulkemisajan jälkeen pyörivät, itsekeskeiset ääliöt.

        Juuri SINÄ: Ymmärräthän että kaupassa työskentelevällä ihmiselläkin on elämä. Enkä tarkoita tällä sitä että pitäisi ehtiä äkkiä baariin tai seuraamaan lempi-telkkarisarjaa, vaan ihan oikeaa perhettä.

        Luuletko että on mukavaa mennä hakemaan lasta hoidosta yli puoli tuntia myöhässä? SINUN takiasi lapsi on väsynyt ja itkuinen koska on viimeinen haettava muutenkin aina, hoitaja on vihainen koska hänenkin pitäisi päästä kotiin, OMAN perheensä luokse.

        Ajattele seuraavalla kerralla kaksi kertaa kun tartut minkä tahansa kaupan tms. ovenkahvaan minuuttia ennen sulkemisaikaa. Ole niin ystävällinen.


      • kassa myös
        asiakas myös kirjoitti:

        ei se nyt asiakkaan vika ole jos te ette osaa vaatia palkkaanne työstänne.
        Tässä sen näkee miten taas itse ei viitsitä hoitaa omia asioita kuntoon.
        Ottakaa yhteyttä liittoon josette muuten ette tajua tai jos olette niin tyhmiä että haluutte antaa kauppiaalle ilmasta työtä niin alkää sitten narisko täällä.

        jätetäänpäs palkka-asia nyt sivuun.
        haluaisitko itse tehdä ylitöitä joka päivä? ja kyllä, jos on paljon iltavuorossa niin niitä todellakin tulee joka päivä. ei meiltä kysytä halutaanko, eikä sitä tehdä päivää aikaisemmin. sen tietää vasta sitten, kun se vihoviimeinen asiakas ei halua poistua kaupasta.
        on muuten yleistä että se viimeinen asiakas tulee ostamaan olutta. mutta..jos kello yli 21 niin olutta ei enää tipu vaikka kuinka olisivat ulko-ovet auki.
        vielä yleisempi on ray:n pelit. vaikka kauppa on ollut auki kellon ympäri, sitä peliä pitää tulla näpyttelemään juuri yhdeksältä. ja ei hievahdeta mihinkään vaikka millä sanaläänteillä sanoo että nyt on lähdettävä. onneksi nykyään on säädin millä pelaamisen saa aisoihin, mutta se ei auta jos peliin ehtii tunkea paljon rahaa.


      • minulla
        kassa myös kirjoitti:

        jätetäänpäs palkka-asia nyt sivuun.
        haluaisitko itse tehdä ylitöitä joka päivä? ja kyllä, jos on paljon iltavuorossa niin niitä todellakin tulee joka päivä. ei meiltä kysytä halutaanko, eikä sitä tehdä päivää aikaisemmin. sen tietää vasta sitten, kun se vihoviimeinen asiakas ei halua poistua kaupasta.
        on muuten yleistä että se viimeinen asiakas tulee ostamaan olutta. mutta..jos kello yli 21 niin olutta ei enää tipu vaikka kuinka olisivat ulko-ovet auki.
        vielä yleisempi on ray:n pelit. vaikka kauppa on ollut auki kellon ympäri, sitä peliä pitää tulla näpyttelemään juuri yhdeksältä. ja ei hievahdeta mihinkään vaikka millä sanaläänteillä sanoo että nyt on lähdettävä. onneksi nykyään on säädin millä pelaamisen saa aisoihin, mutta se ei auta jos peliin ehtii tunkea paljon rahaa.

        työ jatkuu niin kauvan kun se maksava asiakas on palveltavana.
        tosin minulle työnantaja maksaa siitä kun palvelen asiakasta.
        En tosiaankaan ymmrrä sitä miksi valitatte siitä kun asiakas on tuottamassa rahaa kaupalle.
        Vaikka se pelaa pelejä kauppa saa siitä tuottoa tai vaikka palauttaa pulloja niin siitäkin kauppa saa 20% itselleen.
        Kyllä nyt on vain syy siinä että ette ole järjestäytynyt ja ette pysty vaatimaan omaa osuuttaan tuotosta.
        Eli toistan vielä kerran vika ei ole asiakkaan vaan sen joka tekee ilmaista työtä sille joka siitä saa kumminkin korvausta.
        Eihän se kauppias tyhmä ole jos se aukioloaika ei tuota niin asiaka heitettäisiin vartijoiten toimesta ulos kuten tikkarin varastavan varkaan käy.
        Eli herätkää älkää tosiaan luulko "omistavan kauppaanne vaikka omistatte vain puolet pohjolaa"


      • pöppöö
        asiakas myös kirjoitti:

        ei se nyt asiakkaan vika ole jos te ette osaa vaatia palkkaanne työstänne.
        Tässä sen näkee miten taas itse ei viitsitä hoitaa omia asioita kuntoon.
        Ottakaa yhteyttä liittoon josette muuten ette tajua tai jos olette niin tyhmiä että haluutte antaa kauppiaalle ilmasta työtä niin alkää sitten narisko täällä.

        Itsellä ei ainakaan ole palkka ongelmana, minä, ja kaikki muutkin hypermarketissamme kyllä ilmoittavat työnantajalle jos olen istunut kassalla lähemmäs 21.30 kuin 21.15. Mutta se ihan suoraan sanottuna itkettää, jos missaan junan, johon ehdin aivan hyvin useimpina päivinä kun lopetan klo 21.10. Teen työni erinomaisesti, saavun työpaikalle melkein puolituntia ennen vuoron alkamista, laitan työvaatteet päälle ja haen pohjakassan. Kassapisteessäni ei ole valoja päällä, "seuraava kassa olkaa hyvät"-kyltti on hihnalla ja portti edessä kun täytän kassaani. Työvuoroni alkaa vasta viidentoista minuutin kuluttua, mutta sinunlaisesi asiakkaat tulevat jo kytikseen kärryineen ja megaostoksineen ja odottavat kelloa seuraillen koska avaan kassan. Kerron ystävällisesti että minulla menee vielä hetki, ennen kuin avaan. Sinunlaisesi asiakas ottaa "seuraava kassa olkaa hyvät"-kyltin pois ja alkaa latoa tavaroita hihnalle. Sanon asiakkaalle etten avaa vielä, mutta se ei vauhtia hidasta. Teen muut alkutoimenpiteet: kirjoitan rahalaskentapussit valmiiksi, vaihdan kuittinauhan, haen valmiiksi isoja muovikasseja jotta voin pakata sinun untuvatakkisi kauniisti ettei se mene likaiseksi hihnalla, jonka pesin ennen kuin tulit kassalle kytikseen megaostoksinesi. Kun sitten vihdoin avaan kassan, viisi minuuttia etuajassa, haukut minut lyttyyn ja valitat kuinka minulla kesti niin kauan avata kassa. Minä pyydän, että siirryt kassoille viimeistään siinä vaiheessa kun kello lyö 21.00. Älä sinä perkele haahuile enää sukkaosastolla ihmettelemässä onko pörrösukkien hinta 3,50 vai 1,50, kun et osta niitä kumminkaan. Minä en sen takia odota juna-asemalla tuntia, että sinä et voinut siiryä kassalle ajallaan. Siihen eivät liitot auta, järjen on mentävä teidän asiakkaiden päähän suoraan. Uskallakin sanoa, etten ole soveltuva asiakaspalvelutyöhön, ihan vain sen takia että olen näin anonyymisti kerrankin rehellinen. Nyt kun kerran sait tietää että työvuoroni loppuu vasta 21.15, niin kerrottakoon sinulle pikku salaisuus: minun ei ole pakko ottaa sinua vastaan enää yhdeksän jälkeen, minulla on täysi työnantajan lupa sulkea kassa minuutin yli, mutta minä pinnistelen sen kymmenen minuuttia että pääset sukkaosastolta maksamaan sen kahvipaketin jota tulit alun alkaen hakemaan. Olenhan minä asiakaspalvelija. Perään huudan vielä hyvät joulun toivotukset, mutta ei, älä vain vastaa takaisin mitään. Tällaisia te oikeasti olette, mutta minä koen, että tarvitsette siitäkin huolimatta työpanostani, siksi viihdyn asiakaspalvelutyössä. Olen muuten huomenna taas vuorossa, ja minä lähden joulun viettoon yhden junalla, tulethan siis kassalle sen mukaisesti!


      • ap.
        asiakas myös kirjoitti:

        ei se nyt asiakkaan vika ole jos te ette osaa vaatia palkkaanne työstänne.
        Tässä sen näkee miten taas itse ei viitsitä hoitaa omia asioita kuntoon.
        Ottakaa yhteyttä liittoon josette muuten ette tajua tai jos olette niin tyhmiä että haluutte antaa kauppiaalle ilmasta työtä niin alkää sitten narisko täällä.

        Muutama nimimerkki on ymmärtänyt pointtini, mutta muutamat ne jaksavat vaan jankuttaa palkasta.

        Siispä kerran vielä: ei ole kyse palkasta, vaan siitä MIKSI ASIAKKAAT EIVÄT OSAA LÄHTEÄ KAUPASTA??? Tänäänkin porukka melkein juoksee sisään klo 12.59, ihmettelee, milloin kauppa menee kiinni, ja kun sanoin, että kaikki kaupat sulkevat klo 13.00, niin sitten äimistellään, että sittenhän tulee kiire. Niin varmaan. Minulla tosin puhelin meni kiinni ja kellokortti kilahti tasan klo 13, joten omakohtaisesti oma lehmä ei ole ojassa. Tämä on vain ja ainoastaan se asia, jota ihmettelen. Kyse ei ole kaupan henkilökunnan tyhmyydestä, joksi sen yritätte vääntää, vaan vastaus löytyy asiakkaan korvien välistä. Kun itse en moista kuunaan harrasta, mutta päivittäin törmään ilmiöön, niin vastatkaa, oi te kuningaskuluttajat, mitä siellä korvien välissä tapahtuu kauppaan tullessanne?

        Toisilla ei sitten kai ole elämää, jos jouluaattonakin sovitetaan ja shoppaillaan ihan rauhassa sulkemisajan mentyä.
        Ja toiseksi: tämän päivän kassasaldo ei ollut kummoinenkaan, joten ne pari euroa, jotka sulkemisajan päätyttyä kassaan kilahtivat, eivät kustantaneet edes osaa minun päiväpalkastani.


    • voi vähän valehdellakin

      "vetäisin johdot irti" klo 21.00. En löisi yhtäkään hintaa sen jälkeen ja se mikä on siinä kohdassa lyöty sen saa asiakas vielä maksaa. Loput kamat jää ostamatta kauppaan, koska "koneeni aikalukko sulki koneen". Laissa säädetty kaupan aukioloaika 21 asti ja siitä ei tingitä. Tulkoon huomenna ne ketkä eivät edes ehtineet kassalle asti vielä. Kyllä ne oppii kun opettaa.

      • asenteella . . .

        et työpaikkaasi säilytä.

        Luuletko kenties olevasi joku opettaja, jonka tehtävänä on kouluttaa tyhmempiään?

        Suosittelen sinulle hiilikellarin siivoojan paikkaa tai muuta selaista, jossa et joudu ihmisten kanssa tetemisiin.

        Ihmiset kun eivät yleensä toimi, kuten juuri SINÄ haluaisit.


    • tyyppi88

      Isoissa marketeissa kassahenkilöille on merkitty työvuoron päätös 21.15 mutta sekään ei tarkoita sitä, että ihmiset voivat tulla kassajonoon 21.15 vaan sitä että kun se viimeinen kuulutus tulee niin ihmiset saadaan ulos.. joskus tämäkään aika ei riitä vaan silloin käsketään maksamaan infopisteeseen jossa kassa on auki pisimpään

    • Ex-kassa

      Aikoinani kun olin itse kassalla töissä, kyllä todellakin otti päähän kun muutenkin kokoajan aukioloaikoja lisätään, että asiakkaat ei TAJUA että rankan illan päälle pääsisi kaupan henkilökuntakin lepäämään. Ja ei todellakaan ole kiva enää töiden jälkeen odottaa dösää tunti kun et sen vitun ääliö asiakkaan takia kerennyt aikaisempaan dösään, vaikka työajan puitteissa olisit kerennyt hyvin. Ja pahimmassa tapauksessa, aika useinkin, on vielä seuraavana päivänä aamuvuoro joka yleensä alkaa 6-7 välillä. Hymyile siinä sitten kassalla.
      Tänäänkin tosiaan kun olisi kerrankin ollut aikaa rauhoittua, niin eikun kylmän viileesti ihmiset purjehtii sisälle ostoksille "kun ovi kerran on auki".

      En pysty edes hyvää joulua toivottaa noin ajttelemattomille asiakkaille jotka vaan ajattelevat itseään. Suurin osa noistä asiakkaista on vielä niin ärsyttävän nipoja, joilla on jotain noussut päähän.

    • kassalla töissä

      Komppaan täysin näitä viestejä, joissa ei anneta ymmärrystä asiakkaille, jotka eivät osaa lähteä ajallaan kaupasta pois. Mua ei parit lisäsentit palkassa kiinnosta niin paljon kuin se, että pääsisin "ihmisten aikaan" kotiin. Tässä on vielä eräs tapahtuma, joka meidän kaupassamme on hyvinkin tyypillistä. Eli kun kello on 21.00, niin ovet laitetaan kiinni. Sisään kauppaan ei enää pääse. Sisällä olevat asiakkaat lipuvat hiljaa ulos. Joku ruudinkeksijä keksii sitten tulla sisään "vääristä ovista" eli niistä ovista, jotka avautuvat asiakkaille, jotka viimeisinä poistuvat kaupasta. Kassalle tällaiset asiakkaat vinkkaavat juostessaan kauppaan, että "Haen nopeasti maidon." Kello on 21.20 ja minä odotan kassalla edelleen tätä maidonhakijaa, joka sieltä jossain vaiheessa tulee täyden ostoskorinsa kanssa...

    • oma elämä

      liikkeemme meni kiinni 12:00 iso tavaratalo meitä oli vajaa miehitys ilmoitin asiakkaille että 12:05 että lähdemme joulun viettoon ja niin lähdimme kassat kainaloissa ja väki jäi kiukkuisena kassatiskin taakse mutta jos ei siihen mennessä ollut joululahjat tehnyt niin ei se meidän vika ole palkkaa maksetaan kuitenkin siihen 12 asti ja jouluaattona ei ymmärrystä 5 minuuttia enempää löydy joulu se meillekkin kuuluu! piste!

      • kaupat

        me auki 12-16, piti olla ulosheittäjä ovella, toisinsanottuna ettei ulkoa tule enempää porukkaa sisälle, ei ne ymmärrä mikä on aukioloaika, vielä olis tullu väkeä vaikka millä mitalla vaikkei saada sitä 16 jälkeen lisää ottaa. joka vuosi sama show, milloin ne oppii.
        asiakkaista pääsi 10 yli.


    • Anonyymi

      Meidän kauppaan ei taas asiakkaita päästetä ollenkaan kauppaan sisälle. Näin on toimittu jo toistakymmentä vuotta. Olemme myös ottaneet suoraselkäisen asenteen, että asiakkaita ei palvella. Rahaa ei meille asiakkailta virtaa, joten olemme päättäneet olla maksamatta palkkaakaan työntekijöille. Tärkeintä on, että jokainen työntekijä pääsee ajoissa töistä kotiin hoitamaan omia askareitaan. Meitähän ei ne asiattomat pompottele.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe