Vihertikka

MdK

Picus viridis, näin sen ensimmäisen kerran elämässäni keittiöni ikkunan alla muurahaisia kaivelemassa. Tosi upea lintu.

18

2619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juho

      jos Suomessa niin minä sanon että se ei ollut vihertikka vaan harmaapäätikka

      • MdK

        etelä-Ruotsissa.


      • juho
        MdK kirjoitti:

        etelä-Ruotsissa.

        siel on vihertikkoja..ei Suomessa


      • Rusto
        juho kirjoitti:

        siel on vihertikkoja..ei Suomessa

        Kylla noita Vihertikkoja on Lounais-Suomessa ihan virallistenkin tahojen toimesta havaittu. Mm. Luonto-lehdessa on ollut juttua.


      • Viridis
        Rusto kirjoitti:

        Kylla noita Vihertikkoja on Lounais-Suomessa ihan virallistenkin tahojen toimesta havaittu. Mm. Luonto-lehdessa on ollut juttua.

        Tässä Suomessa tavatut vihertikat:

        08.10.1931 Parikkala 1(1kv)/ (Helsingin Yliopisto)
        18.05.1974 Puumala Kyllölä 1/1p (E.Rahikainen ym.)
        26.10.1974 Jyväskylä Taka-Keljo 1/p (J.Etelälahti)
        05.11.1976 Rautjärvi Kurrosenkylä 1/p (A.Javanainen)
        25.04.1987 Imatra Mellonmäki 1/ (J.Jantunen ym.)
        13.10.1991 Uukuniemi Pyhäjärvi 1/ (J.Rantanen ym.)

        Ei niitä kovin montaa ole!


      • Rusto
        Viridis kirjoitti:

        Tässä Suomessa tavatut vihertikat:

        08.10.1931 Parikkala 1(1kv)/ (Helsingin Yliopisto)
        18.05.1974 Puumala Kyllölä 1/1p (E.Rahikainen ym.)
        26.10.1974 Jyväskylä Taka-Keljo 1/p (J.Etelälahti)
        05.11.1976 Rautjärvi Kurrosenkylä 1/p (A.Javanainen)
        25.04.1987 Imatra Mellonmäki 1/ (J.Jantunen ym.)
        13.10.1991 Uukuniemi Pyhäjärvi 1/ (J.Rantanen ym.)

        Ei niitä kovin montaa ole!

        Mikas tikka se sitten on, josta on lehdissakin raportoitu lounais-Suomessa mm. tana kevaana havaitun ?

        Nimi oli ainakin lahella vihertikkaa. viher oli siina nimessa. Koska on matkoilla, en paase Luontolehdesta asiaa tarkastamaan.

        Olisko tuossa lehdessa ollut kyse Viherselkatikasta ?


      • juho
        Rusto kirjoitti:

        Mikas tikka se sitten on, josta on lehdissakin raportoitu lounais-Suomessa mm. tana kevaana havaitun ?

        Nimi oli ainakin lahella vihertikkaa. viher oli siina nimessa. Koska on matkoilla, en paase Luontolehdesta asiaa tarkastamaan.

        Olisko tuossa lehdessa ollut kyse Viherselkatikasta ?

        lounais-Suomen havikset koskevat harmaapäätikkaa, joka hyvin usein sekoitetaan vihertikkaan, johtuen ehkä huonosta suomenkielisestä nimestä


      • Rusto
        juho kirjoitti:

        lounais-Suomen havikset koskevat harmaapäätikkaa, joka hyvin usein sekoitetaan vihertikkaan, johtuen ehkä huonosta suomenkielisestä nimestä

        Nettihaun mukaan ovat lintuharrastajat kyllakin havainnoineet Vihertikkoja Suomessa, esim. http://yhdistykset.etela-karjala.fi/ekly/sivut/lajit_uuk.html#Tikat

        Ovatko nuo harrastajahavainnot kaikki vaaria ? On vaikea uskoa, etta kaikki havainnot olisivat eksyneet johonkin auktorisoituun paikkaan ?


      • juho
        Rusto kirjoitti:

        Nettihaun mukaan ovat lintuharrastajat kyllakin havainnoineet Vihertikkoja Suomessa, esim. http://yhdistykset.etela-karjala.fi/ekly/sivut/lajit_uuk.html#Tikat

        Ovatko nuo harrastajahavainnot kaikki vaaria ? On vaikea uskoa, etta kaikki havainnot olisivat eksyneet johonkin auktorisoituun paikkaan ?

        koska lajia esiintyy jo Karjalan kannaksella, joskus siitä on puhuttu eri rotunakin, ns, Karjalan vihertikka


      • Rusto
        juho kirjoitti:

        koska lajia esiintyy jo Karjalan kannaksella, joskus siitä on puhuttu eri rotunakin, ns, Karjalan vihertikka

        Miksei sitten tallakin voisi olla sama ilmio kuin kuin pahkinahakilla, eli etta on itainen ja lantinen laji, joita voi silloin talloin eksya muuallekin Suomeen. Eli ruotsalaisia lintuja voisi vierailla lounaassa, varsinkin saaristossa, ja karjalan lajia siina valimaastossa.

        Tsekkaan kun paasen taalta pallon toiselta laidalta kotiin, mista tipusta oli kyse muistamassani jutussa.


      • Risto
        juho kirjoitti:

        koska lajia esiintyy jo Karjalan kannaksella, joskus siitä on puhuttu eri rotunakin, ns, Karjalan vihertikka

        Olisikohan sitten ollut harmaapäätikka, joka oleskeli usein meidän pihapihlajassa Oulussa pari vuotta sitten? Onko niitä täällä päin? Onko muita vihreitä tikkoja?


      • Rusto
        Risto kirjoitti:

        Olisikohan sitten ollut harmaapäätikka, joka oleskeli usein meidän pihapihlajassa Oulussa pari vuotta sitten? Onko niitä täällä päin? Onko muita vihreitä tikkoja?

        Vaimoväki varmisti, että Lounais-Suomen vihertikkahavainnoista oli tuossa vanhassa Luonto-lehdessä kyse. Eli jutun mukaan niitä näkee silloin tällöin siellä. Vaimo muisti jutun, koska oli lukenut lehdestä ja samoihin aikoihin ko. lintu oli käynyt mökin pihapiirin lintulaudalla ruokailemassa. Jutun mukaan niitä silloin tällöin näkyy tuolla seudulla. Kyse ei ole harmaapäätikasta.

        Pitänee ilmoitella varmistus asiasta, kunhan tästä taloremontin ja työreissailun lomasta ennättää tuolla mökillä käymään. Ko lehden numero on nimittäin siellä juuri tuon havainnon takia !


      • juho
        Risto kirjoitti:

        Olisikohan sitten ollut harmaapäätikka, joka oleskeli usein meidän pihapihlajassa Oulussa pari vuotta sitten? Onko niitä täällä päin? Onko muita vihreitä tikkoja?

        on kyse harmaapätikasta, jota on myös Oulussa. Se on myös vihreä tikka, nimi on valitettavan huono. Vihertikka on Suomessa tosi harvinaisuus, jonka havaintoja Suomesta on vain kourallinen (katso Viridiksen viestiä)


      • juho
        Rusto kirjoitti:

        Miksei sitten tallakin voisi olla sama ilmio kuin kuin pahkinahakilla, eli etta on itainen ja lantinen laji, joita voi silloin talloin eksya muuallekin Suomeen. Eli ruotsalaisia lintuja voisi vierailla lounaassa, varsinkin saaristossa, ja karjalan lajia siina valimaastossa.

        Tsekkaan kun paasen taalta pallon toiselta laidalta kotiin, mista tipusta oli kyse muistamassani jutussa.

        koska vnahasta Kivirokon Suiomen linnut kirjasta löytyy käsite "Karjalan vihertikka", en kuitenkaan itse ole varma mistä on kyse onko Kivirikko ollut sitä mieltä että se olisi jopa eri rotu. Vihertikkahavaintojen puuttumisen länsi- ja lounais-Suomesta selittää sen huono taipumus lentää pitempiä matkoja, se ei siis vaella kuten pähkinähakki. Ilmeisesti se välttää merten ylittämistä.


    • MdK

      luin lintuoppaastani.
      Olen muuttanut äskettäin nykyiseen asuinpaikkaani.
      Tämä vihertikka on naapureitten mukaan asustellut jo tällä alueella useita vuosia, eikä vaikuta erikoisen aralta, joskin pälyilee ympärilleen koko ajan ja on valppaana. Joku naapuri kertoi sen tulevan jopa puutarhassa olevalle lintulaudalle talvella syömään.

      • MdK

        vierailee joka aamu taloni edustalla.
        Mutta voi itku, mikä "laulu" niillä on! Kuullostaa surkealta rääkäisyltä.


      • juho

        Suomessa ne ovat käytännössä aina harmaapäätikkoja, vihertikka on superluokan harvinaisuus, mutta jos asut etelä- ja keski-Ruotsissa asia on ihan toinen.


      • MdK
        juho kirjoitti:

        Suomessa ne ovat käytännössä aina harmaapäätikkoja, vihertikka on superluokan harvinaisuus, mutta jos asut etelä- ja keski-Ruotsissa asia on ihan toinen.

        asustelevat etelä-Ruotsissa, niinkuin viestiketjun alussa jo tuli mainittua. Silloin olin nähnyt vasta yhden, mutta nyt on ilmaantunut toinenkin tikka seuraan. Ovat todella upeita.
        Harmaapäätikallahan on pää harmaa ja otsalla punainen läiskä.
        Nämä vihertikat ovat pääväritykseltään vihreitä ja koko päälaen niskaan saakka peittää punainen "kampa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe