Kirkkoonkuulumattoman äidin

lapsen kastaminen

Jos avioliitossa, jossa lapsen isä kuuluu kirkkoon ja lapsen äiti on kirkostaeronnut, syntyy vauva, niin voidaanko hänet kastaa kirkon jäseneksi? Just eräälle lapsen yksintehneelle äidille tuttavapiirissä kävi niin, ettei hänen lastaan suostuttu kastamaan, koska äiti ei kuulu kirkkoon.

17

1663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kastaa?

      Raamattu EI tunne pikkuvauva kastetta.So. ev. lutkirkon oppi joka ei perustu Jumalan sanaan!
      Sillä saadaan tulevaisuudessa kirkollis veron maksaja ev lut kirkkoon joka on jo siunaamassa lesbo-ja homo parejakin.Kts mitä Paavali kirjoitta roomalaiskirjeen 1 luvussa ko. asiasta.

      Anna jonku Jeesukseen Kristukseen uskovan, esim evankelistan siunata lapsesi ja miksei myös sinut.
      Kaste tulee lapsellesi ajankohtaiseksi sitten kun hän varttuu ja haluaa tulla Jeesukseen uskovaksi.

      Kts. Raamattu, esim Markuksen evankelumi 16 luku....uskoo ja kastetetaan jne.

    • haluaisi kastaa

      lapsensa?

      Meilläkään ei lasta kastettu, eikä jatkossakaan syötetä mitään uskontojuttuja kun varoitukseksi korkeintaan.

      • kaikki eivät

        PIdän itseäni kristittynä, mutta en en usko luterilaiseen, enkä muuhunkaan ihmisen kehittämään kirkkokuntaan. Esikoisenikin kuuluu ev.lut.kirkkoon ja muuten ihan siitä syystä, että haluan hänen oppivan maamme kulttuuriin voimakkaasti vaikuttavaan institutioon, josta hän voi sitten erota isompana, jos niin haluaa.


      • tuon
        kaikki eivät kirjoitti:

        PIdän itseäni kristittynä, mutta en en usko luterilaiseen, enkä muuhunkaan ihmisen kehittämään kirkkokuntaan. Esikoisenikin kuuluu ev.lut.kirkkoon ja muuten ihan siitä syystä, että haluan hänen oppivan maamme kulttuuriin voimakkaasti vaikuttavaan institutioon, josta hän voi sitten erota isompana, jos niin haluaa.

        takia tarvitse kuulua kirkkoon. Meilläkin lapsi on siviilirekisterissä, mutta osallistuu aivan normaalisti uskontotunneille.Me ajattelimme myös, että voi sitten myöhemmin liittyä, jos niin haluaa.


      • miten vaikuttaa
        kaikki eivät kirjoitti:

        PIdän itseäni kristittynä, mutta en en usko luterilaiseen, enkä muuhunkaan ihmisen kehittämään kirkkokuntaan. Esikoisenikin kuuluu ev.lut.kirkkoon ja muuten ihan siitä syystä, että haluan hänen oppivan maamme kulttuuriin voimakkaasti vaikuttavaan institutioon, josta hän voi sitten erota isompana, jos niin haluaa.

        "maamme kulttuuriin voimakkaasti vaikuttavaan institutioon"

        Öö, siis miten evlut kirkko sinusta vaikuttaa suomalaiseen kulttuuriin..? Että vieläopä voimakkaasti??

        Itse en huomaa oikeastaan mitään vaikutusta (paitsi ihmisten mielissä, kun-näin-on-aina-tehty -tapoina). Olisi kiva kuulla?


      • voi valita
        tuon kirjoitti:

        takia tarvitse kuulua kirkkoon. Meilläkin lapsi on siviilirekisterissä, mutta osallistuu aivan normaalisti uskontotunneille.Me ajattelimme myös, että voi sitten myöhemmin liittyä, jos niin haluaa.

        Nimenomaan. Oppilaat jotka eivät ole minkään uskontokunnan jäseniä saavat itse vapaasti valita, koulussakin!

        Oppilas voi itse valita haluaako osallistua elämänkatsomustiedon (ET) tunneille vain jonkin koulussa opetettavan uskonnon tunneille. (Yleensä vaihtoehtoina evlut ja ortod., suuremmissa kaupungeissa joissain myös nykyään islam ja katolilaisuus). On mahdollista vaihtaakin, esim. ala-aste ET:tä ja yläaste uskontoa tms. Kuinka itse haluaa.

        Sen sijaan ne oppilaat jotka ovat jonkin uskontokunnan jäseniä eivät voi koulussakaan valita mitään vaan osallistuvat pakollisena juuri sen uskonnon opetukseen jonka jäseniksi ovat tulleet vauvana liitetyiksi. Pakollisesta uskonnon opetuksesta taas ei päse eroon ellei eroa kirkosta ja sitähän alle täysiikäinen ei voi tehdä ilman vanhempiensa suostumusta :(

        Ei järin hyvin yksilön uskonnonvapaus asiat tässä mielessä alaikäisillä toteudu..


      • Höpö höpö
        miten vaikuttaa kirjoitti:

        "maamme kulttuuriin voimakkaasti vaikuttavaan institutioon"

        Öö, siis miten evlut kirkko sinusta vaikuttaa suomalaiseen kulttuuriin..? Että vieläopä voimakkaasti??

        Itse en huomaa oikeastaan mitään vaikutusta (paitsi ihmisten mielissä, kun-näin-on-aina-tehty -tapoina). Olisi kiva kuulla?

        En kuulu itsekään kirkkoon, en ole koskaan kuulunut. En myöskään aio kastaa lastani, eikä miehenikään kuulu kirkkoon. En silti voisi koskaan vakavalla naamalla väittää, ettei ev. lut. uskonto ole vaikuttanut suomalaiseen kulttuuriin!

        Monet juhlapyhät ovat saaneet vakiintuneen muotonsa/kaavansa uskonnon kautta. Toki esimerkiksi Joulu on ollut pakanienkin juhla, mutta nykyisessä asussaan se on uskonnon myötä. Ilman ev. lut. uskontoa se näyttäisi meillä hyvin erilaiselta. Tämä oli vain yksi esimerkki.

        Lisäksi uskonto on vaikuttanut vahvasti suomalaisten moraalikäsityksiin. Toisen uskonnon alla, tai vaikkapa teoreettisesti ajatellen ilman uskontoa, joihin asioihin suhtautuminen olisi suurella yleisöllä hyvin erilaista -hyvässä ja pahassa.

        Lisäksi arkkitehtoonista kulttuuria voimistaa maamme vanhat ja uudemmatkin kirkot, joiden ympärille kylät ovat vahvasti keskittyneet.

        Joko lopetan? Ethän enää toista kertaa kehtaa väittää moista?


      • konsistori P
        Höpö höpö kirjoitti:

        En kuulu itsekään kirkkoon, en ole koskaan kuulunut. En myöskään aio kastaa lastani, eikä miehenikään kuulu kirkkoon. En silti voisi koskaan vakavalla naamalla väittää, ettei ev. lut. uskonto ole vaikuttanut suomalaiseen kulttuuriin!

        Monet juhlapyhät ovat saaneet vakiintuneen muotonsa/kaavansa uskonnon kautta. Toki esimerkiksi Joulu on ollut pakanienkin juhla, mutta nykyisessä asussaan se on uskonnon myötä. Ilman ev. lut. uskontoa se näyttäisi meillä hyvin erilaiselta. Tämä oli vain yksi esimerkki.

        Lisäksi uskonto on vaikuttanut vahvasti suomalaisten moraalikäsityksiin. Toisen uskonnon alla, tai vaikkapa teoreettisesti ajatellen ilman uskontoa, joihin asioihin suhtautuminen olisi suurella yleisöllä hyvin erilaista -hyvässä ja pahassa.

        Lisäksi arkkitehtoonista kulttuuria voimistaa maamme vanhat ja uudemmatkin kirkot, joiden ympärille kylät ovat vahvasti keskittyneet.

        Joko lopetan? Ethän enää toista kertaa kehtaa väittää moista?

        että koska luterilaisella uskonnolla on ollut suuri merkitys Suomen kulttuuri ja muussakin historiassa kannattaa ei-luterilaisten pitää suunsa supussa ja vaikka mieluummin teeskennellä luterilisia kuin olla avoimia ja sanoa etteivät usko eivätkä halua uskontoa elämäänsä?

        1800-luvun lopulle saakka kirkkoon kuulumattomuus oli käytänössä mahdotonta syyllistymättä rikokseen.
        Miten sellaisessa yhteiskunnassa olisi voinut syntyä luterilaisuudesta riippumatonta kulttuuria?!


      • aiheen vierestä
        konsistori P kirjoitti:

        että koska luterilaisella uskonnolla on ollut suuri merkitys Suomen kulttuuri ja muussakin historiassa kannattaa ei-luterilaisten pitää suunsa supussa ja vaikka mieluummin teeskennellä luterilisia kuin olla avoimia ja sanoa etteivät usko eivätkä halua uskontoa elämäänsä?

        1800-luvun lopulle saakka kirkkoon kuulumattomuus oli käytänössä mahdotonta syyllistymättä rikokseen.
        Miten sellaisessa yhteiskunnassa olisi voinut syntyä luterilaisuudesta riippumatonta kulttuuria?!

        Ymmärsitköhän väärin mitä tarkoitin? Siis en toki ole käskenyt ei- ev-lut.jäseviä pitämään suutaan supussa. Minä vain kritisoin vahvasti sitä, kun aiempi kirjoittaja väitti, ettei uskonto ole vaikuttanut kulttuuriimme. Kyllä se on vaikuttanut, ja vaikuttaa yhä vahvasti.

        Se on jokaisen oma asia, mitä osia kulttuurista haluaa elämässään kantaa. Ei tarvitse teeskennellä yhtään mitään, on vain oma itsensä. Jos nimiäiset tuntuvat hyviltä niin, että ne muistuttavat kastajaisia, niin saa rauhassa järjestää sellaiset. Siihen on täysi oikeus. Jos ei halua sellaisia juhlia lainkaan, niin kukaan ei niitä pakota järjestämään.

        Olen itsekin aika tarkka siitä, mitä haluan omiin tärkeisiin hetkiin ja mitä en. Esimerkiksi nimiäisissä meillä ei ole vesikuppia tai ulkopuolista puhujaa. Musiikkina soi ihan vaan pop.:) Häissämmekin tunnelma oli todella rento, ei kirkollinen. Vihkipaikka oli järven ranta ja ilta vietettiin saunoen ja grillaten.

        Joulun vietän melko perinteisesti. Tosin en käy kirkossa, eikä kodistani löydy seimeä tai kuusen latvasta tähteä. Tässä muutama esimerkki suhtautumisestani. Uskonnon olen siis karsinut, mutta sen vahvistamaa kulttuuria ei peittele. Se tuntuisi teennäiseltä, minun mielestäni. Kulttuuri sekoittuu niin vahvasti perinteisiin jo ennen kritstinuskoa, että vaikea edes sanoa, missä menee raja -kuka matkii ja ketä. Esimerkiksi nimenantoa on juhlittu ympäri maailman monissa uskonnoissa -ja yhtälailla ilman uskonnollista merkitystä.


    • voidaan kastaa

      Avioliitossa syntyneellähän isyyttä ei tarvitse tunnustaa. Mutta kannattaa muistaa, että avopareilla yms. isyys pitää olla tunnustettu, että voidaan kastaa, jos vain isä kuuluu kirkkoon.

      Tuossa tuttavasi tapauksessa lasta ei voitu kastaa, koska hänellä ei ollut kirkkoon kuuluvaa vanhempaa (oletan että isätön lapsi: "lapsen yksintehnyt äiti")

    • mapee

      lapsi seuraa vanhempiaan uskonnollisessa vakaumuksessaan. Jos vanhemmilla se on eri niin silloin äitiään ellei vahemmat toisin sovi. Tällöin äiti voi luovuttaa isälle oikeuden päättää lapsen kristillisestä kasvatuksesta ja pappi tulee ja kastaa. Tätä ei voi muuttaa kuin yhdessä päättämällä jos tulee katumapäälle myöhemmin tai lapsen luvalla tietyssä iässä.

      Kirkko kastaa jäsenikseen vain ihmisiä jotka voivat olla jäseniä eli jos äiti ei kuulu ei lapsikaan voi kuulua. Toisaalta miksi kastaa lapsi johonkin mihin ei itse usko?

      Niin ja vanhempien ei tarvits eolla naimisissa, mutta isyys on oltava selvitettynä virallisesti ennen kuin kasteen voi suorittaa. Tässä on sitten tapoja tehdä toisinkin, mutta yksikään paperi ei liiku papin pöydältä väestökirjanpitoon ennen kuin isyyden tunnustuksesta on laillinen vahvistettu päätös ja jos liikkuu niin pappi tekee virkavirheen..

      • Elvis Napoleon

        Uskonnoton äiti ja muslimi-isä voivat liittää lapsensa vaikka jehoviin. laki ei sitä estä.

        Kyse on siitä mitä ao.yhteisö edellyttää. Evlut kirkko ainakin vaatii että toisen vanhemman on kuuluttava kirkkoon.


    • halua liittää??

      Ei kai nyt kukaan kirkosta eronnut äiti voi olla niin hölmö että haluaisi sitten liittää vauvansa mokomaan turhaan rahastusorganisaation. Miksi ihmeessä haluaisi??

      Ei kirkkoon kuuluvat järjestävät tietenkin vauvalleen kauniit nimiäiset. Alla lainaus palstalla vanhemmista viesteistä löytyvästä nimiäis-viestistä:

      Kovin kovin monella tuntuu olevan lapsen syntyessä sama ongelma. Joko molemmat vanhemmista eivät kuulu kirkkoon tai vain toinen. Kummallakaan ei välttämättä ole sen suurempaa halua kuunnella jeesusjuttuja, mutta tokihan juhlat pitäisi ja olisi kiva järjestää, mielellään perinteitä kunnioittavat. Miten tilanteesta selviydytään? Ovatko ristiäiset kirkollisine virrenveisuineen, pappeineen ja jumalajuttuineen pakko ja ainoa järkevä vaihtoehto? No eivät.

      Ratkaisu on helppo, uudelle pienelle ihanuudelle voi järjestää upeat ja juhlavat NIMIÄISET.

      Nimiäiset on nimi vauvan ristiäisiä vastaavalle juhlalle silloin kun vanhemmat eivät kuulu kirkkoon tai muusta syystä eivät halua järjestää ristiäisiä ja liittää lastaan kirkon jäseneksi. Meille (pariskunta Helsingin seudulta) syntyi ihana pieni tyttövauva kesällä 2005. Molemmat vanhemmista on kastettu ja kuuluneet nuoruutensa kirkkoon, mutta oman ajattelun myötä molemmat ovat kirkosta eronneet. En itse koe jumalaa saati kirkollisia jumalanpalveluksia lainkaan omakseni. Jos kysytään uskotko jumalaan vai sattumaan, eiköhän se se jälkimmäinen ole :) Lapseni saa päättää aikanaan itse oman näkemyksensä.

      UPEA NIMIÄISJUHLAMME JA SIVIILIKUMMIT

      Järjestimme kotonamme 2kk tytöllemme n. 15-20 hengen juhlat joihin kutsuttiin läheisimmät sukulaiset. Nimesimme kolme kummia (jotka ovat siis siviilikummit), kummi tuttavapariskunta ei myöskään ollut kirkon jäseniä. Juhlan puhujan pyysimme Pro-Seremonioista:

      http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/

      Mukava puhuja kävi luonamme ja auttoi tilaisuuden suunnittelussa ja puheen saimme etukäteen sähköpostilla katsottavaksemme. Etukäteen kävin hankkimassa vauvalle upean valkean nimiäismekon (hankin Haloselta, myydään "ristiäismekkoina") ja kukat nimiäispöytään (olkkarin pieni pöytämme) Omalla äidilläni oli tallessa omissa ristiäisissäni aikanaan käytetty valkea liina ja vesimalja. Tilaisuus alkoi vieraiden kerääntymisellä olohuoneeseen (vieraiden saapuessa minä olin vauvan kanssa piilossa makuuhuoneessa) jonne vauvan isä laittoi soimaan cd:ltä kauniin vivaldin kevään jonka soidessa itse kävelin vauva sylissäni olohuoneeseen, jolloin vieraat näkivät meidät ensimmäisen kerran. Puhuja piti kivan puheen johon kuului osaksi nimen kertominen (tarkoituksella emme olleet kertoneet kenellekään tytön nimeä etukäteen :) , jonka isä lausui ja laittoi samalla tytölle ihanan kukkakaupasta tilaamani pikkuruisen aidon kukkaseppeleen. Pöydällä oli omissa ristiäisissäni ollut malja (pohjalla kaunista koristehiekkaa) jonka veteen kummit laskivat kummilupauksen lausuttuaan kädessään sytytetyt kelluvat valkoiset kynttilät (mitään päänkastelu vesikasteita ei siis nimiäisissä tietenkään ole). Tilaisuuden lopuksi lausuin itse lyhyen kauniin runon ja allekirjoitettiin Pro-Seremonioilta tulleet kauniit kummitodistukset joista yksi jäi muistoksi pienelle tulokkaalle. Ja siirryttiin vapaaseen seurusteluosioon keittiön tarjoilupöydän ääreen :)

      Kaikkiaan tilaisuus oli omasta mielestäni kertakaikkiaan upea ja juhlallinen ja parilla vieraista oli jo tippa silmässä kauniista ja liikuttavasta tilaisuudesta, kuten oli kyllä itselläkin. Vinkkejä omien kauniiden nimiäisten järjestämiseen voi katsoa Pro-Seremonioiden sivuilta (ja myös puhujansa osaavat auttaa mieluisan suunnittelussa):

      http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

      MITEN VIRALLINEN PAPERIPUOLI HOIDETAAN?

      Vauvan synnyttyä saavat kaikki väestörekisterikeskukselta (riipumatta kuuluuko kirkkoon tai ei) kotiinsa kirjeen jossa kysytään vauvan tulevaa nimeä. Tähän paperiin kirjoitimme koko nimen (voi postittaa ennen tai jälkeen nimiäisiä, ei liity siihen mitenkään) ja vanhempien allekirjoitus. Itse postitimme vasta nimiäisten jälkeen, oli jotenkin kivempi niin. Paluupostissa tuli tytön kelakortti jossa pysyvä henkilötunnus (synnytyssairaalasta saatava tunnus on vain väliaikainen) merkkinä siitä että tyttö on rekisteröity omalla nimellään Suomen väestörekisteriin.

      MIKSI VALITA NIMIÄISET RISTIÄISTEN SIJAAN?

      Kummien (siviilikummit) ei tarvitse olla kirkon jäseniä. Voivat olla tai olla olematta, ihan sama.
      Oman näköinen tilaisuus. Saat järjestää itse juuri sellaiset nimiäiset kuin haluat, et ole pakotettu kirkon vakioristiäiskaavaan.
      Saat valita puhujan itse. Voi olla Pro-Seremonioista, sukulainen, tuttu, kenet itse haluat.
      Saat halutessasi vaikuttaa puheeseen itse. Pro-Seremonioiden puheen saat etukäteen tarkistettavaksesi, etkä ole pakotettu kuuntelemaan papin puheen mahdollisesti omistasi paljonkin eroavia mielipiteitä tai asioita.
      Vapaa musiikki. Ei tarvitse kuunnella virsiä, voit soittaa ihan mitä kaunista musiikkia ikinä itse haluat cd:ltä tai pyytää paikalle vaikka tutun kitaran, pianon, viulun tms. soittajan.
      Kukaan ei vaivaannu. Suurin osa suomalaisista vierastaa kirkollista virrenveisuuta ja kädet ristissä papin johdolla rukoilemista, kun asiaan ei uskota itse se tekee olon helposti vaivaantuneeksi. Nimiäisissä tätä ongelmaa ei ole.
      Lapsesi tulee säästymään kesätöissään kirkollisverolta ja saa aikanaan valita katsomuksensa itse. Vai liitätkö pienen lapsesi hänen mielipidettään kysymättä automaattisesti myös jäseneksi poliittiseen puolueeseen tai muuhun näkemykselliseen järjestöön? Tuskin.

      Toivottavasti tästä nyt olisi vähän apua jollekin ristiäisiä vierastavalle tai asiaa pohtivalle tuoreelle ei-kirkon-jäsen isälle tai äidille.

      T. Kesävauvan vm. 2005 äiti

      Ps. Keskimääräinen kirkollisveroprosentti on 1,5%. Keskimääräisestä 28 000e vuosituloista tekee 420e vuodessa. 30 vuoden työtuloista 12 600euroa. Ja joku vielä sanoo että kun kirkkohäät ja pappi ristiäisiin ovat ilmaiset..! Tosiaan. www.eroakirkosta.fi

      • plooooooh

        Minusta taas tuollaiset "nimiäiset" ja muut kristittyyn perinteeseen kuuluvien riittien ja tapojen apinointi ei-kirkkoonkuuluvana on naurettavaa.

        Toisekseen kirkkoonkuulumattomuuteen on useita sellaisia syitä, joita en jaksa edes alkaa käymään tässä ja nyt läpi. Esitin kysymyksen, johon sain jo vastauksen.


      • avarakatseisuutta
        plooooooh kirjoitti:

        Minusta taas tuollaiset "nimiäiset" ja muut kristittyyn perinteeseen kuuluvien riittien ja tapojen apinointi ei-kirkkoonkuuluvana on naurettavaa.

        Toisekseen kirkkoonkuulumattomuuteen on useita sellaisia syitä, joita en jaksa edes alkaa käymään tässä ja nyt läpi. Esitin kysymyksen, johon sain jo vastauksen.

        "Minusta taas tuollaiset "nimiäiset" ja muut kristittyyn perinteeseen kuuluvien riittien ja tapojen apinointi ei-kirkkoonkuuluvana on naurettavaa."

        Sinun mielestäsi siis uutta perheeseen syntynyttä ihanaa vauvaa saisivat juhlistaa ainoastaan ne ihmiset jotka uskovat johonkin yliluonnolliseen? Ja uskovat vieläpä nimenomaan juuri kristinuskoon kuuluvalla tavalla.

        Jos joku joka ei yliluonnolliseen usko lainkaan (tai uskoo johonkin ihan muuhun kuin kristinuskoon, vaikka sitten suomalaiseen luonnonuskoon, wiccaan tai mihin ikinä) järjestää uuden perheenjäsenensä kunniaksi nimenantojuhlat, on hän naurettava?!?

        No niin sitä pitää, avarakatseisuus kunniaan...

        Kyllähän sitä uuden vauvan syntymää ja nimensaantia on tosiaan vain ja ainoastaan kristittyjen oikeus juhlia?!

        Kyllä on taas väsynyttä juttua, ei voi muuta sanoa.


      • Mörrimmm
        plooooooh kirjoitti:

        Minusta taas tuollaiset "nimiäiset" ja muut kristittyyn perinteeseen kuuluvien riittien ja tapojen apinointi ei-kirkkoonkuuluvana on naurettavaa.

        Toisekseen kirkkoonkuulumattomuuteen on useita sellaisia syitä, joita en jaksa edes alkaa käymään tässä ja nyt läpi. Esitin kysymyksen, johon sain jo vastauksen.

        Heh, eikö se ole jo monta kertaa tälläkin palstalla muistuteltu, että tällaiset elämänmuutoksiin ja tärkeisiin elämäntilanteisiin liittyvät juhlat ovat olemassa (lähes) kaikissa uskonnoissa, ja niitä on ollut kautta-aikojen myös ei-uskonnollisilla.

        Että siis kuka apinoi ja ketä, tähän kysymykseen ei voi löytää vastausta kovin helposti.


      • Elvis Napoleon
        plooooooh kirjoitti:

        Minusta taas tuollaiset "nimiäiset" ja muut kristittyyn perinteeseen kuuluvien riittien ja tapojen apinointi ei-kirkkoonkuuluvana on naurettavaa.

        Toisekseen kirkkoonkuulumattomuuteen on useita sellaisia syitä, joita en jaksa edes alkaa käymään tässä ja nyt läpi. Esitin kysymyksen, johon sain jo vastauksen.

        Mitä ihmeellistä siinä. Aina on juhlittu kun on ollut syy. Ennen kristinuskoakin.
        Kyllä jos saan vielä uuden lapsen tulen juhlimaan hänen syntymäänsä, nimeään yms.
        Kristitytkin apinoivat tapansa suurimmaksi osaksi muualta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe