jonkinlaiset talvirenkaat vai saako olla kesärenkaat kun vetoautossa on nastarenkaat?
__pitääkö talvella__
24
3101
Vastaukset
- autokoulu
pitää tai sit ei,riippuu kärrystä.
- tietoa
jos jarrutonkärry ja kokonais paino alle 750kg
- tuit78iz
kokonaispaino ENINTÄÄN 750 kg
- Saivarrellaas vähän
Ei sellaista sääntöä etteikö poikkeusta. Eräissä tapauksissa on täysin laillista vetää kesärenkailla varustettua jarrullista perävaunua nastarenkain varustetulla vetoautolla myös talvirengaspakon aikana. Edellyttää tietysti erityistä varovaisuutta.
- ole periaatteessa
Saivarrellaas vähän kirjoitti:
Ei sellaista sääntöä etteikö poikkeusta. Eräissä tapauksissa on täysin laillista vetää kesärenkailla varustettua jarrullista perävaunua nastarenkain varustetulla vetoautolla myös talvirengaspakon aikana. Edellyttää tietysti erityistä varovaisuutta.
kuin yksi, ja sitäkään et tiennyt.
- Saivarrellaan ajankuluksi
ole periaatteessa kirjoitti:
kuin yksi, ja sitäkään et tiennyt.
No kyllä niitä on useampi kuin yksi, ja tiedän ne kaikki.
Jos olet sitä mieltä ettei poikkeuksia ole kuin yksi, niin tässä yksi: tilapäinen siirto (koskee lyhyitä matkoja, myyntitavaran siirtoa, siis myytävien vaunujen, jne).
Siinä siis se yksi. Koitahan onkia selville se toinen, joka mahdollistaa minulle läpi talven ajelun vaikka Hanko - Utsjoki reitillä joka päivä siten että vetoautossa on nastat ja jarrullisessa perävaunussani kesärenkaat.
Tiedän asian 100% varmuudella, joten leikitään näin joulun alla ihan huvin ja ilon vuoksi tällaista tutkimusleikkiä!
Jos et keksi oikeata ratkaisua niin annan täsmällisen oikean vastauksen!
Kokeillaan ensin mitä keksit! - Saivarrellaan vielä
Saivarrellaan ajankuluksi kirjoitti:
No kyllä niitä on useampi kuin yksi, ja tiedän ne kaikki.
Jos olet sitä mieltä ettei poikkeuksia ole kuin yksi, niin tässä yksi: tilapäinen siirto (koskee lyhyitä matkoja, myyntitavaran siirtoa, siis myytävien vaunujen, jne).
Siinä siis se yksi. Koitahan onkia selville se toinen, joka mahdollistaa minulle läpi talven ajelun vaikka Hanko - Utsjoki reitillä joka päivä siten että vetoautossa on nastat ja jarrullisessa perävaunussani kesärenkaat.
Tiedän asian 100% varmuudella, joten leikitään näin joulun alla ihan huvin ja ilon vuoksi tällaista tutkimusleikkiä!
Jos et keksi oikeata ratkaisua niin annan täsmällisen oikean vastauksen!
Kokeillaan ensin mitä keksit!Sorry tuo kirjoitusvirhe. Pitää oleman: Useita poikkeuksia, ei useita pikkeuksia.
Ja jotta pysyttäisiin asiassa niin kyllä on ihan fiksua käyttää nastarenkaita myös jarruttomassa kärryssä, vaikka se ei pakollista olekaan.
Joko löytyi vastaus kysymykseeni? Saivarrellaan ajankuluksi kirjoitti:
No kyllä niitä on useampi kuin yksi, ja tiedän ne kaikki.
Jos olet sitä mieltä ettei poikkeuksia ole kuin yksi, niin tässä yksi: tilapäinen siirto (koskee lyhyitä matkoja, myyntitavaran siirtoa, siis myytävien vaunujen, jne).
Siinä siis se yksi. Koitahan onkia selville se toinen, joka mahdollistaa minulle läpi talven ajelun vaikka Hanko - Utsjoki reitillä joka päivä siten että vetoautossa on nastat ja jarrullisessa perävaunussani kesärenkaat.
Tiedän asian 100% varmuudella, joten leikitään näin joulun alla ihan huvin ja ilon vuoksi tällaista tutkimusleikkiä!
Jos et keksi oikeata ratkaisua niin annan täsmällisen oikean vastauksen!
Kokeillaan ensin mitä keksit!Jos tähän kysymykseen että saako vetoautossa olla erilainen rengastus kun jarrullisessa kärryssä löytyy joku poikkeus niin voisit samalla kertoa sen pykälän tai viranomaisen joka sen luvan myöntää? Ei ainakaan mikään matkan pituus tai onko vaunu myytävänä vai ei salli sitä. Kyllä se on yksinkertaisesti että ainoastaan kevytperävaunut, siis ei jarrulliset, voi olla eri rengastuksella kun vetoauto. Se 750 kg muuttuu heti toiseksi kun kärry on varustettu jarruilla. Lakihan ei sano kärryn painosta mitään vaan siitä onko se varustettu jarruilla.
aratus kirjoitti:
Jos tähän kysymykseen että saako vetoautossa olla erilainen rengastus kun jarrullisessa kärryssä löytyy joku poikkeus niin voisit samalla kertoa sen pykälän tai viranomaisen joka sen luvan myöntää? Ei ainakaan mikään matkan pituus tai onko vaunu myytävänä vai ei salli sitä. Kyllä se on yksinkertaisesti että ainoastaan kevytperävaunut, siis ei jarrulliset, voi olla eri rengastuksella kun vetoauto. Se 750 kg muuttuu heti toiseksi kun kärry on varustettu jarruilla. Lakihan ei sano kärryn painosta mitään vaan siitä onko se varustettu jarruilla.
Jäi tuosta pois että jos sitä kärryä viedään katsastukseen niin silloinhan on herttasen sama mitkä pyörät siinä on alla. Oma autonikin käytettiin leimassa tammikuussa kesärenkailla koska kaupan ehdoksi asetin että ne pitää olla leimattu siihen. Tulivat hieman riehakkaasti ulos :)
- Saivarrellaan varoen
aratus kirjoitti:
Jos tähän kysymykseen että saako vetoautossa olla erilainen rengastus kun jarrullisessa kärryssä löytyy joku poikkeus niin voisit samalla kertoa sen pykälän tai viranomaisen joka sen luvan myöntää? Ei ainakaan mikään matkan pituus tai onko vaunu myytävänä vai ei salli sitä. Kyllä se on yksinkertaisesti että ainoastaan kevytperävaunut, siis ei jarrulliset, voi olla eri rengastuksella kun vetoauto. Se 750 kg muuttuu heti toiseksi kun kärry on varustettu jarruilla. Lakihan ei sano kärryn painosta mitään vaan siitä onko se varustettu jarruilla.
Kyllä se Finlexistä löytyy. Laitan myöhemmin tänään asetusnumeron.
Oikea vastaus: sellaisia renkaita, joita ei ole saatavana talvirenkaina, saa käyttää ympäri vuoden. Säädös on peräisin Austin ja Morris Minin ajoilta, niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa. Säädös on vahvistettu 2003, ja se koskee myös perävaunuja.
On muutamia perävaunujen yhä yleistyviä rengaskokoja, joita ei lainkaan valmisteta talvirenkaina, ei M S merkinnällä eikä nastoituskelpoisina. Tällaisia kokoja ovat mm. 195/50 - 10, 155 -12C, 195/50 - 13C, ja näitä kokoja käytetään eniten jarrullisissa 2,5 - 3,5 tonnin perävaunuissa.
Tietysti tällaisia renkaita käytettäessä on talvisin noudatettava erityistä varovaisuutta.
Eikä rengaskoko saa olla "porsaanreikä" jolla lakia kierretään: kyllä idea selkeästi on se että kyseessä täytyy olla rengaskoko jota ei voi korvata toisella, talvipintaisella koolla.
Esimerkiksi 195/50 - 13C on kovaa vauhtia yleistyvä rengaskoko, mutta monissa kärryissä sen tilalle mahtuu jopa 195 - 14C rengastus.
Kaipaako joku lisäinfoa? - Saivartelija muistuttaa
aratus kirjoitti:
Jäi tuosta pois että jos sitä kärryä viedään katsastukseen niin silloinhan on herttasen sama mitkä pyörät siinä on alla. Oma autonikin käytettiin leimassa tammikuussa kesärenkailla koska kaupan ehdoksi asetin että ne pitää olla leimattu siihen. Tulivat hieman riehakkaasti ulos :)
Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
" d) sellaisessa ajoneuvossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa."
(V: 1.1.2003 M, A: 19.12.2002, SK: 1243/2002)
Pykälän mukaan talvirenkaita ei tarvitse käyttää, mikäli niitä ei ole saatavilla. Mikäli vetoautossa on hyvät nastarenkaat ja perävaunussa on kesärenkaat, niin yhdistelmän kuljetuksessa on olemassa todelliset riskit. Nämä täytyy kuljettajan erityisesti tiedostaa.
Ja toinen poikkeus:
" b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa."
Että siinähän niitä poikkeuksia! Niitä ei pitäisi kuitenkaan koskaan pyrkiä hyödyntämään sillä tarkoituksella että säästäisi rengaskustannuksissa. Jokainen täysijärkinen varmasti ymmärtää (toivottavasti) että aina kun vain on mahdollista kannattaa noudattaa sääntöä jonka mukaan vetoautossa ja perävaunussa pitää olla sama rengastus, ja minun mielestäni tämä koskee myös jarruttomia perävaunuja. Kaikkea ei tarvitse pakolla säädellä, terve järki on aina avuksi.
Terve järki sanoo myös, että jos tätä perussääntöä rikkoo niin sen voi kohtuullisen turvallisesti tehdä niin päin että perävaunussa on piikkipyörät ja vetoautossa piikittömät talvirenkaat.
Hyvää joulua ja turvallisia yhdistelmiä!
t. Saivartelija - Perävaunumyyjä
Saivartelija muistuttaa kirjoitti:
Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
" d) sellaisessa ajoneuvossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa."
(V: 1.1.2003 M, A: 19.12.2002, SK: 1243/2002)
Pykälän mukaan talvirenkaita ei tarvitse käyttää, mikäli niitä ei ole saatavilla. Mikäli vetoautossa on hyvät nastarenkaat ja perävaunussa on kesärenkaat, niin yhdistelmän kuljetuksessa on olemassa todelliset riskit. Nämä täytyy kuljettajan erityisesti tiedostaa.
Ja toinen poikkeus:
" b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa."
Että siinähän niitä poikkeuksia! Niitä ei pitäisi kuitenkaan koskaan pyrkiä hyödyntämään sillä tarkoituksella että säästäisi rengaskustannuksissa. Jokainen täysijärkinen varmasti ymmärtää (toivottavasti) että aina kun vain on mahdollista kannattaa noudattaa sääntöä jonka mukaan vetoautossa ja perävaunussa pitää olla sama rengastus, ja minun mielestäni tämä koskee myös jarruttomia perävaunuja. Kaikkea ei tarvitse pakolla säädellä, terve järki on aina avuksi.
Terve järki sanoo myös, että jos tätä perussääntöä rikkoo niin sen voi kohtuullisen turvallisesti tehdä niin päin että perävaunussa on piikkipyörät ja vetoautossa piikittömät talvirenkaat.
Hyvää joulua ja turvallisia yhdistelmiä!
t. SaivartelijaJuuri noin asia on.
On kuitenkin syytä korostaa että on turha leikkiä turvallisuudella. Se taisi kyllä Saivartelijan viesteissäkin esille tulla.
Täysin pilkuntarkasti tuota pykälikköä tulkittaessa voisi vedota siihen ettei 2,5-tonninen jarrullinen perävaunu, jonka rengaskoko on 155/70-13C, tarvitse talvirenkaita, koska täsmälleen tuossa koossa niitä ei ole saatavilla.
Talvirenkaita sekä M S merkinnällä että nastarenkaina on kuitenkin saatavana koossa 175-13C, joka 99% varmuudella mahtuu ja sopii sen 155/70-13C renkaan tilalle.
Sama pätee moniin vaunuihin, jotka tehdas toimittaa 195/50-13C renkain: niidenkin tilalle sopii usein 14 tuuman talvirengas, tai ainakin tuo 175-13C, jossa tosin kantavuus ei riitä 2-akselisessa kärryssä kuin 2,5 tonniin.
Itse kyllä suosittelen, että jos perävaunuun ei ole saatavissa nastarenkaita niin vetoautossakaan niitä ei käytetä. Vetoautossa on silloin hyvä käyttää nastattomia M S renkaita. - Vastaus tuo oli
Saivarrellaan varoen kirjoitti:
Kyllä se Finlexistä löytyy. Laitan myöhemmin tänään asetusnumeron.
Oikea vastaus: sellaisia renkaita, joita ei ole saatavana talvirenkaina, saa käyttää ympäri vuoden. Säädös on peräisin Austin ja Morris Minin ajoilta, niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa. Säädös on vahvistettu 2003, ja se koskee myös perävaunuja.
On muutamia perävaunujen yhä yleistyviä rengaskokoja, joita ei lainkaan valmisteta talvirenkaina, ei M S merkinnällä eikä nastoituskelpoisina. Tällaisia kokoja ovat mm. 195/50 - 10, 155 -12C, 195/50 - 13C, ja näitä kokoja käytetään eniten jarrullisissa 2,5 - 3,5 tonnin perävaunuissa.
Tietysti tällaisia renkaita käytettäessä on talvisin noudatettava erityistä varovaisuutta.
Eikä rengaskoko saa olla "porsaanreikä" jolla lakia kierretään: kyllä idea selkeästi on se että kyseessä täytyy olla rengaskoko jota ei voi korvata toisella, talvipintaisella koolla.
Esimerkiksi 195/50 - 13C on kovaa vauhtia yleistyvä rengaskoko, mutta monissa kärryissä sen tilalle mahtuu jopa 195 - 14C rengastus.
Kaipaako joku lisäinfoa?"Säädös on peräisin Austin ja Morris Minin ajoilta, niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa."
OIKEASTA vastauksesta en tiedä, molempia ko. merkkejä (ihan sama auto) omistaneena tiedän, että noita 10" talvirenkaita oli saatavana jokaisessa rengasliikkeessä ja huoltosemalla joissa yleensäkin renkaita myytiin, ja itsekin käytin niitä ihan joka talvi ko. autossa! - LisäInfoa
Saivarrellaan varoen kirjoitti:
Kyllä se Finlexistä löytyy. Laitan myöhemmin tänään asetusnumeron.
Oikea vastaus: sellaisia renkaita, joita ei ole saatavana talvirenkaina, saa käyttää ympäri vuoden. Säädös on peräisin Austin ja Morris Minin ajoilta, niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa. Säädös on vahvistettu 2003, ja se koskee myös perävaunuja.
On muutamia perävaunujen yhä yleistyviä rengaskokoja, joita ei lainkaan valmisteta talvirenkaina, ei M S merkinnällä eikä nastoituskelpoisina. Tällaisia kokoja ovat mm. 195/50 - 10, 155 -12C, 195/50 - 13C, ja näitä kokoja käytetään eniten jarrullisissa 2,5 - 3,5 tonnin perävaunuissa.
Tietysti tällaisia renkaita käytettäessä on talvisin noudatettava erityistä varovaisuutta.
Eikä rengaskoko saa olla "porsaanreikä" jolla lakia kierretään: kyllä idea selkeästi on se että kyseessä täytyy olla rengaskoko jota ei voi korvata toisella, talvipintaisella koolla.
Esimerkiksi 195/50 - 13C on kovaa vauhtia yleistyvä rengaskoko, mutta monissa kärryissä sen tilalle mahtuu jopa 195 - 14C rengastus.
Kaipaako joku lisäinfoa?"Säädös on peräisin Austin/Morris Minin ajoilta,niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa."
Käsittämätöntä sontaa, itsekin ko. autoilla satoja tuhansia ajaneena tiedän, että noita 10" talvirenkaita nastoillatai ilman sai JOKAISESTA rengasliikkeestä tai huoltoasemalta, joista renkaita myytiin! - Pappa minäkin...
LisäInfoa kirjoitti:
"Säädös on peräisin Austin/Morris Minin ajoilta,niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa."
Käsittämätöntä sontaa, itsekin ko. autoilla satoja tuhansia ajaneena tiedän, että noita 10" talvirenkaita nastoillatai ilman sai JOKAISESTA rengasliikkeestä tai huoltoasemalta, joista renkaita myytiin!Juttuhan menee niin, että on kaksi sanaa:
1.Sai
ja se toinen
2.Saa
Joskus sai. Sain minäkin. Sitten tuli se aika kun ei saanut, eikä saa. Silti minejä oli ja on yhä käytössä.
Kannattaa kokeilla Vianorilta ja Euromasterilta josko löytyy 10" rengasta talvipinnalla ja nastoituskelpoisena. Siis löytyy, ei löytyi.
Noista perävaunurenkaista sen verran että vaikka koko on sama kuin Minin renkaissa niin siihen se yhtäläisyys jääkin. Perävaunuhommiin 10" renkaassa on kantavuus 750 kg/kipale, ja on vissiin 12 kankainen, vaadittu ilmapaine 6 kiloa.
Löysin kyllä tuon asetuksen, ja se on ihan ok. Selkeätä luettavaa ja selkeätä asiaa.
Olen monelta kuullut tuon ihan saman jutun että Minin rengasongelmista tuo asetus syntyi. Vaan väliäkö hällä, se on voimassa oleva asetus. - Mobilisti-Moilanen
Vastaus tuo oli kirjoitti:
"Säädös on peräisin Austin ja Morris Minin ajoilta, niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa."
OIKEASTA vastauksesta en tiedä, molempia ko. merkkejä (ihan sama auto) omistaneena tiedän, että noita 10" talvirenkaita oli saatavana jokaisessa rengasliikkeessä ja huoltosemalla joissa yleensäkin renkaita myytiin, ja itsekin käytin niitä ihan joka talvi ko. autossa!Kyllä se vaan niin on että on paljo autoja ja rengaskokoja johon vielä 60-luvulla ja 70-luvun alussakin sai renkaita kaikenlaisia. Sitten tuli se aika ettei niitä saannu.
Luulen että tässä mini-asiassa on kysymys samasta, että niitä on saanut, mutta sitten ei enää saanukkaan.
Meillä on mobilistiporukassa paljo hitsoriallisia aikanaan hirveen suosittujakin autoja, henkilöautoa, pakua ja kuorma-autoa, eikä niihin tahdo enää saada mistään minkäänmoisia renkaita.
Millonka lie viimeksi Miniä sitä alkuperäistä Suomessa myyty? Voipiko olla niin että siitä on melkosen paljon aikaa? 35 - 40 vuotta? Mikä renkastehdas tekee harvinaisia talvirenkaita harvinaiseen kymppituuman kokoon 35 vuoden kuluttua myynnin loppumisesta Suomessa? - 1959 - 1970
Mobilisti-Moilanen kirjoitti:
Kyllä se vaan niin on että on paljo autoja ja rengaskokoja johon vielä 60-luvulla ja 70-luvun alussakin sai renkaita kaikenlaisia. Sitten tuli se aika ettei niitä saannu.
Luulen että tässä mini-asiassa on kysymys samasta, että niitä on saanut, mutta sitten ei enää saanukkaan.
Meillä on mobilistiporukassa paljo hitsoriallisia aikanaan hirveen suosittujakin autoja, henkilöautoa, pakua ja kuorma-autoa, eikä niihin tahdo enää saada mistään minkäänmoisia renkaita.
Millonka lie viimeksi Miniä sitä alkuperäistä Suomessa myyty? Voipiko olla niin että siitä on melkosen paljon aikaa? 35 - 40 vuotta? Mikä renkastehdas tekee harvinaisia talvirenkaita harvinaiseen kymppituuman kokoon 35 vuoden kuluttua myynnin loppumisesta Suomessa?Akkuperäistä miniä valmistettiin 1959 - 1970. Käsittääkseni myynti Suomessa loppui 1970. Siten viimeiset minit on myyty 38 vuotta sitten. Luultavasti niihin silloin sai renkaita miten vain.
Entä vuonna 1980? Silloinhan tuoreimmat minit olivat vasta 10 vuotiaita? Entä 1990?
Ehkä kaveri on oikeassa, ja mainittu asetus syntynyt juuri noita minejä varten? - Satojatuhansia km
LisäInfoa kirjoitti:
"Säädös on peräisin Austin/Morris Minin ajoilta,niihin kun ei talvirenkaita ollut olemassa."
Käsittämätöntä sontaa, itsekin ko. autoilla satoja tuhansia ajaneena tiedän, että noita 10" talvirenkaita nastoillatai ilman sai JOKAISESTA rengasliikkeestä tai huoltoasemalta, joista renkaita myytiin!Oli mullakin mini aikanaan. Ei sillä päässy satojatuhansia.
Mutta kerros koska sä ajoit niitä satojatuhansia, että millä vuosikymmenellä, ja millon viimeks ostit minin 10 tuuman nastapyärät uutena jostain rengasliikkeestä?
Kiitos, ja hyvää Joulua!
- vastata!
Jarruttomassa kärryssä ei tarvita talvirenkaita. En myöskään tiedä ketään, joka tällaisessa kärryssä erillisiä talvirenkaita käyttäisi.
Jarrullisessa kärryssä on oltava vähintään samantasoiset talvirenkaat kuin vetoautossa, eli jos vetoautossa on kitkat, on kärryssä oltava kitkat tai nastat. Jos vetoautossa nastat niin kärryssäkin myös nastat.- Mutta ei pahasti
Luehan nuo aiemmat viestit, niin huomaat että pieleen meni! Mutta ei kovin pahasti. Periaatteesi on oikea, vaikka poikkeukset jäivät puuttumaan.
Eniten pieleen meni siinä että (mutta sehän on sinun kokemuksesi) jarruttomissa ei käytetä talvirenkaita. Kyllä yllättävän moni käyttää; tunnen useamman joille "karvas kokemus" on opettanut piikkipyörien käytön myös jarruttomassa kärryssä.
Ikävää on se, että usein vasta se "karvas kokemus" opettaa että kovin hereästi se jarrutonkin lähtee "sladiin" ja vastaantulevan nokkaan mukavassa kaarteessa. Sopivan liukkailla keleillä,erityisen helposti risteyksissä.
Aina ei kannata ajatella että jos laki ei pakota niin ei tarvita.
Kun näiden jarruttomien kanssa ihmiset jopa kesäkeleillä osaavat päätyä koko yhdistelmän kanssa pusikkoon, jopa katolleen, niin aika mukava lisäturva talviliposilla saadaan piikkipyöristä. Vaikka laki ei niitä edellytä.
Hyvät joulut suullekin! - kokemusta on
Mutta ei pahasti kirjoitti:
Luehan nuo aiemmat viestit, niin huomaat että pieleen meni! Mutta ei kovin pahasti. Periaatteesi on oikea, vaikka poikkeukset jäivät puuttumaan.
Eniten pieleen meni siinä että (mutta sehän on sinun kokemuksesi) jarruttomissa ei käytetä talvirenkaita. Kyllä yllättävän moni käyttää; tunnen useamman joille "karvas kokemus" on opettanut piikkipyörien käytön myös jarruttomassa kärryssä.
Ikävää on se, että usein vasta se "karvas kokemus" opettaa että kovin hereästi se jarrutonkin lähtee "sladiin" ja vastaantulevan nokkaan mukavassa kaarteessa. Sopivan liukkailla keleillä,erityisen helposti risteyksissä.
Aina ei kannata ajatella että jos laki ei pakota niin ei tarvita.
Kun näiden jarruttomien kanssa ihmiset jopa kesäkeleillä osaavat päätyä koko yhdistelmän kanssa pusikkoon, jopa katolleen, niin aika mukava lisäturva talviliposilla saadaan piikkipyöristä. Vaikka laki ei niitä edellytä.
Hyvät joulut suullekin!Nuorempana olen vetänyt jarruttomassa kärryssä moottorikelkkaa Lapissa suunnilleen viikottain ja täytyy todeta, että nastattoman kärryn saa kyllä sivuluisuun, mutta kyllä se vaatii reipasta vauhtia ja reteitä ohjausliikkeitä.
Jos kärry lähtee luisuun, niin yleensä luisu on hyvin hallinnassa ja kärry seuraa kuitenkin kiltisti vetoautoa.
Mutta auta armias, jos vetoautossa on takana huonot renkaat, silloin kärry voi tietysti kiskoa vetoauton perän irti tiestä ja silloin käy tie äkkiä kaposeksi. Mutta ei kai kukaan ole niin idiootti että laittaisi autoon taakse huonommat renkaat kuin eteen? .... Niinpä...
- ketjun aloittaja
toiset sanoivat että pitää olla ja toiset että ei tarvi olla jarruttomassa peräkärryssä talvirenkaita. tarkoitukseni on lainata peräkärryä kaverilta kun vien pienen muuttokuorman etelä-suomeen täältä pohjoisesta eikä kaverini peräkärryssä ole talvirenkaita niin siksi kysyin tätä asiaa.
- tällä kertaa
No kai se nyt tuli selväksi että jarruttomassa kärryssä ei nastoja tarvita.
- Kitkat.
tällä kertaa kirjoitti:
No kai se nyt tuli selväksi että jarruttomassa kärryssä ei nastoja tarvita.
Mulla on kuomu-kärryssäni kitkat alla, kesärenkaat riittäisi kyllä kun on jarruton kärry. Mutta laitoin heti uutena kitkarenkaat alle koska käytän kärryäni pääasiassa talvisin kelkan kuskaamiseen etelästä pohjoiseen, kesän se yleensä seisoo muutamaa pientä max. 10km lähikäyttöä luukuunottamatta. Valitsin sen takia heti kitkat koska niissä on paremmin talvisin sivuttais pitoa ja välitän sen verran omasta kelkastani joka maksoi 10ke ja renkaat oli ilmaiset siihen verrattuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984