Rintakipu jännityksestä?

papiikkipäivässä

Onko mahdollista saada rintakivun jännityksestä. Jännitän sosiaalisia tilanteita, keskuseluja esim. kahden kesken jonkun kanssa. Tänään sain kesken sellaisen keskustelun kamalan rintakivun, vihlovan, särkevän ja jäytävän. Oli sitten pitkin päivää oireita ja nyt illalla nukuin ja kävin juoksemassa puolen tunnin lenkin ja oli nyt hyvä. Voiko todella pää aiheuttaa moista ? Muilla samaa ????

11

5191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne tilanteet

      iloisiin vai hankaliin/ikäviin keskusteluihin?
      Luulen, en tiedä, että ihminen saattaa reagoida kehollaan ihan fyysisesti, stressaavin tilanteisiin kivulla.

    • ollut kausittain

      yli 20 vuotta. Kun olet tilanteessa, jonka koet stressaavaksi, vaikkapa vain alitajunnan tasolla, kohoaa stressihormonitaso että voisi "hyökätä tai paeta" tilanteesta. Kun kumpaakaan ei voi tehdä, jähmettyy elimistö "kuolemanodotustilaan", aivojen glutamaattitaso nousee ja tämä aiheuttaa ahdistusta ja lihasjäykkyyttä.

      Rintakipu voi johtua esimerkiksi siitä, että pitää selkää kyyryssä, nostaa hartiota ikään kuin yrittäisi vetää päätä hartioitten väliin piiloon ja hengittää keuhkojen yläosalla rintakehä jännittyneenä.

      Itse olen opetellut rentoutumaan tietoisesti, aikaa opettelussa kului reilusti alle tunti vuorokaudessa ja sillä pääsin eroon oireista ja lääkkeistä 12 vuodeksi.

      Mene makuulle, hengitä tasaisesti keuhkojen alaosalla (vatsahengitys) ja keskity etsimään kehostasi lihaksia jännittämällä ja rentouttamalla niitä tietoisesti. Jännitä ja rentouta lihaksia järjestelmällisesti edeten raajojen päistä kehoa kohti.

      Samalla voi keskittyä silmät kiinni ja yrittää kohdistaa katseensa kuvitteellisesti silmien välistä ylöspäin ja kallon yli takaraivoon asti. Silloin kun tuo onnistuu, tuntuu hiukan samalta kuin pienessä siiderissä makaisi selällään silmät kiinni niin että lähtee lentoon takaperin. Tuo konsti rauhoittaa niin että nukahdan yleensä parissa minuutissa sen jälkeen vaikka minulla on ikäni ollut vaikeuksia nukkumisen suhteen.

      Pää voi todella vaikuttaa melko ihmeellisesti kroppaan mutta kropan kautta pystyy myös vaikuttamaan päähän. Ei tämä vaiva varsinaisesti vaarallinen ole, kiusallinen pikemminkin. Sen kanssa on vain opittava elämään mutta myös pyrittävä terveiden elämäntapojen ja itsetuntemuksen kehittämisen kautta vahvistamaan itseään henkisesti.

      • Maalaislintu

        Minulla tuohon ahdistus- ja paniikkihäiriöön liittyy yhtenä fyysisenä oireena jatkuva tarve nieleskellä. Onko muilla vastaavaa? Se on mielestäni hyvin kiusallista. Enkä oikeastaan ole edes varma, onko se pelkästään psyykkisistä syistä johtuvaa.


      • oireisiin, kuulemma
        Maalaislintu kirjoitti:

        Minulla tuohon ahdistus- ja paniikkihäiriöön liittyy yhtenä fyysisenä oireena jatkuva tarve nieleskellä. Onko muilla vastaavaa? Se on mielestäni hyvin kiusallista. Enkä oikeastaan ole edes varma, onko se pelkästään psyykkisistä syistä johtuvaa.

        itse en ole pannut merkille mutta vaimo huomauttaa heti kun se klunksahteleva nieleskely alkaa. Tuohon liittyy vielä se, että nielemisrefleksi voi saada ne lihakset todella tuskalliseen kramppiin, kuin olisi pala kurkussa mutta kipu on niin kova että tulee vesi silmistä väkisin.


      • humuz
        Maalaislintu kirjoitti:

        Minulla tuohon ahdistus- ja paniikkihäiriöön liittyy yhtenä fyysisenä oireena jatkuva tarve nieleskellä. Onko muilla vastaavaa? Se on mielestäni hyvin kiusallista. Enkä oikeastaan ole edes varma, onko se pelkästään psyykkisistä syistä johtuvaa.

        Mulla ihan sama juttu.. kerro lisää?


    • mahdollista...

      kyllä on, minullakin aikoinaan ennen lääkitystä paniikkihäiriöön, oli tuollaista menin päivystykseen ja sain tiedon: sydänhermo-oireyhtymä:)

      eli kun pelkäsin ja jännitin, tuli heti nuo oireet, vihloi, kinnasi ja jos mitä, sydämessä ei ollut mitään!

      tsemppiä, nuo oireet katosivat kun aloitin lääkityksen.

      • myöskin ......................

        ravintoon. Kun glutamaattitaso stressaantuneena muutenkin kohoaa, ei pidä syöttää eineksien yms. mukana tulevaa glutamaattia (hyvin yleinen lisäaine E 621 ja muut 620-alkuiset) enää elimistöön.

        Eli puhdasta, käsittelemätöntä ruokaa, jossa ei ole arominvahventeita. Myös tauriini- ja kofeiinipitoiset energiajuomat ovat myrkkyä hermostolle.


      • kiitos paljon
        myöskin ...................... kirjoitti:

        ravintoon. Kun glutamaattitaso stressaantuneena muutenkin kohoaa, ei pidä syöttää eineksien yms. mukana tulevaa glutamaattia (hyvin yleinen lisäaine E 621 ja muut 620-alkuiset) enää elimistöön.

        Eli puhdasta, käsittelemätöntä ruokaa, jossa ei ole arominvahventeita. Myös tauriini- ja kofeiinipitoiset energiajuomat ovat myrkkyä hermostolle.

        kiitos paljon vastauksista, olen nyt paljon viisaampi !!!


    • Vuosia itse kärsinyt...

      Kärsin rintakivuista kauan aikaa, mietin kaikki mahdolliset taudit sydänviasta syöpään, kunnes juttelin tutun psykiatrin kanssa.
      Itselläni paniikkihäiriö alkoi juuri noista kivuista, ja pitkästä hengenahdistuksesta, joka pilasi elämäni.
      Tuohon rinnan pistelyyn ja kipuun auttoi magnesium ja vitamiinit, magnesium eniten...
      Paniikki häiriön toi hengen ainainen ahdistus, se oli aamusta iltaan, 3 vuoden ajan pahimmillaan, se kesti aamusta iltaan.
      Siihen kun tuli vielä huimaus joka kaatoi sänkyyn, vaikka se ei auttanut, pyörrytti aina, maaten tai seisoen.
      Tämä sivuuttaa tuon aiheen, mutta ehkä jollain toisella on samoja oireita rintakivun lisäksi...
      Itselläni todettiin sosiaalistentilanteiden pelko,
      paniikki häiriö jne...
      Kaikki on nyt poissa, kaikki pahimmat kuten tuo paniikkihäiriö joka oli "aktiivisena" aamusta iltaan,joka päivä, ilman syytä.
      Tajuttiin että ollaan asuttu 5 vuotta homeasunnossa, joka aiheutti tuon hengenahdistuksen, ja sen seurauksena kaiken muun.
      Uudessa kodissakin meni 2 kuukautta, ennen kuin tajusin yksi aamu, ettei enää ahdista, ei pyörrytä, kaikki on normalisoitunut.
      En osannut etsiä syytä paniikkihäiriööni asunnosta, joka oli meille koti, vaan söin vuosia lääkkeitä hirveitä annoksia siihen paniikkihäiriööni.
      Kannattaa muidenkin katsoa diagnoosia avarammin ympärilleen, mistä kaikki voisi todella johtua, itse kärsin tuosta melkein 5 vuotta.
      Myös mieheni ja lapseni sairastivat, niin petollinen oli sen aiheuttaja, ettei sitä osannut edes miettiä.
      Mutta magnesium poisti minulta nuo rintakivut täydellisesti, varmaan oli myös muilla vitamiineilla vaikutusta.

    • Magnesium2

      Ajoittaisiin rintakipuihin ihan sama resepti kuin edellisellä. Imeskeltävät magnesium tabletit ja kipu hellittää viidessä minuutissa.

    • Eräs_kommentoija

      En suoraan sanoen jaksanut lukea kaikkia aiempia kommentteja, mutta voin omalla kokemuksella sanoa, että kroppa voi oireilla todella monella tapaa mielen asioista. Se, mihin viiva piirretään on välillä vaikea piirtää, välillä jopa mahdotonta.

      Mieli ja kroppa on yksi iso kokonaisuus. Se on asia, minkä olen oppinut kantapään kautta. Se mitä nyt tarkoitan tällä on se, että jos mieli oireilee eikä sitä saa purettua mihinkään niin se näkyy myös kropassa tavalla jos toisella.

      Itse koen siis rintakipuja, mutta en samasta syystä, mutta toivon yllä olevan tekstin olevan jotenkin selittävää sinulle. Jos ei, niin ei sitten :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      682
      5087
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3287
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2543
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2369
    6. 261
      1960
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1389
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe