Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kihlauksen merkitys

hukassa onko

Minä olen kuvitellut, että kihlaus on lupaus avioliitosta ja kihloissa ollaan siitä hetkestä lähtien, milloin on päätetty mennä naimisiin, ulkoisista seikoista riippumatta. Sormus on vapaaehtoinen ulkoinen merki asiasta, ei lakisääteinen. Kuka ja milloin tämän jutun päätti muuttaa, kun käsittääkseni se on ihan johonkin kirjattu. joskus vuosia sitten kai saattoi olla jopa korvausvervollisuus, jos tämän lupauksen rikkoi, vai olenko nähnyt unta?

19

2923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vainen.

      Nykyään vain on muodissa teinikihlautuminen tai avokihlautuminen, joissa ei ole tarkoituskaan koskaan mennä naimisiin. (eivätkä ne oikeita kihlauksia olekkaan)

      Oikea kihlautuminenhan kestää n. 3-4 kuukautta, sen ajan jonka häiden valmistelu vie. Oikea kihlaus on lupaus avioliitosta molemmin puolin. Hyvän tavan mukaan kihlajaislahjat palautetaan jos kihlaus ei jostain syystä avioliittoon johtanutkaan.

      Nykyään kaikki kieroutuneisuus on kaivertanut tiensä mukaan avioliittoon, homot ja sateenkaariperheet. Lepakko liitot, ja jotkut on muka kihloissa vuosikaudet, vaikka avioliitosta ei ole puhettakaan.

      • oleellisin seikka

        Nykyään häiden valmistelu vie usein enemmän kun sen 3-4 kk! Kirkko ja juhlapaikka ainakin pitää varata hyvissä ajoin. Meillä kesti kihlauksesta naimisiin menoon 7 kuukautta ja kirkot ja juhlapaikat oli jo aika varattuja. Mielestäni kihlausajalla ei ole merkitystä nykyään vaan se riittää, että on sovittu naimisiin menosta. Ja jos siitä on sovittu niin mitäpä sitä aikailla vuosikaudet. Jos pitää harkita vielä muutama vuosi, niin mielestäni avioitumisesta ei kannata vielä sopia eli kihlautua. Mutta käytännön syistä hääpäivä voi olla vuoden tai kahdenkin päässä.

        P.s. tuo "avokihlautuminen" onkin mulle ihan uusi termi...


    • ja käytäntö

      Ainakin jos lakitekstiin on uskomista, niin olet ymmärtänyt kihlauksen aivan oikein. Se, että teinit nykyään kihlautuvat vähintään kerran kuukaudessa, tai vähän vanhemmatkin menevät kihloihin aikomattakaan koskaan mennä naimisiin, on nykyihmisen vapautta määritellä itse omaa olemistaan antamatta turhien lakitekstien sitä sitoa.

      Lainsäätäjä sen sijaan poisti joskus, en muista koska, korvausvelvollisuuden kihlauksen purkautuessa. Ennen muinoin sillä tietysti oli ihan eri tavalla merkitystä, koska erityisesti naisten kohdalla siveellisyydellä oli merkitystä. Kerran varattu ja sitten hylätty oli juuri sitä. Mutta nykyään, kun edellisillä suhteilla ei ole suurta väliä, niin kenenkään kunniakaan ei ole samalla tavalla vaarassa, vaikka jätetyksi kihlakumppaniksi joutuisikin.

    • -------

      Ennen oli sellainen sääntö, että kihlattu mutta jätetty nainen saattoi hakea korvauksia tavaransa arvon alenemisesta. Sen sijaan miehellä tällaista mahdollisuutta ei ollut. Nykyään kihlaus on ihan eri juttu, vaikka jotkut haluaisivat kuvitella elävänsä edelleen agraari-Suomen tapakulttuuria.

    • OlGa

      kihlaus on lupaus avioliitosta. kihlauksen merkitys huononee kun jotkut teinit menee kihloihin (vain koska haluaa näyttää että me seurustellaan ny vakavasti). nistä esim 14-17v tietää että haluaa olla lopun ikää saman ihmisen kanssa. merkitys katoaa

      • jos ei oikeasti kihlaudu

        Niin eihän heidän (14-17 v) tarvitsekaan tietää haluavtako olla lopun ikää yhdessä, koska he eivät useimmiten taida sopia menevänsä naimisiin? (ehkä jotkut harvat sopii)Vaan se "kihlaus" on vain merkki seurustelusta eli varattuna olosta tai vakavammasta seurustelusta, kun pelkästä yhdessä hengailusta tms. silloin kai on sama milloin sitä kihlautuu. Jos sitä kihlautumiseksi voi kutsua.


    • ja menin kihloihin...

      Itselleni tämä tarkoittaa omalla kohdallani sitä suurinta sitoumusta.Tarkoituksena ei ole koskaan mennä naimisiin koska lapsia ei ole tulossa.Emme myöskään ole muuttamassa saman katon alle.Minulle ja kumppanilleni tälläinen järjestely on ainoa mahdollinen jotta sen toisen kanssa pystyy elämään.Tietenkin ajatuksena ja toiveena elää elämän loppuun asti.

      Tässä yksi esimerkki kihlautumisen merkityksestä.

      • hilpi

        "Minulle ja kumppanilleni tälläinen järjestely on ainoa mahdollinen jotta sen toisen kanssa pystyy elämään."

        Nyt ei kyllä ymmärrä... Toisen pärstää ei jaksa katsella jatkuvasti, eikä hänen kanssaan jaksa elää samassa huushollissa ja avioliitto on siksi pois suljettu? Hätäratkaisuna on sitten kihlaus:O


      • kiribati

        mikä siis kihlauksenne merkitys on. Kun se kihlaus tarkoittaa nimenomaan juuri sitä, mitä aloittaja kertoi: lupausta avioliitosta. Kuinka siis voitte olla kihloissa, jos olette päättäneet nimenomaan olla menemättä naimisiin? Miten kihlauksenne ilmenee? Onko kyse siitä, että olette vaihtaneet sormuksia sen merkiksi, että muut tietäisivät pitää näppinsä irti? Mitään muuta merkitystähän tuollaisella "kihlauksella" ei ole.

        Minun ymmärrykseni mukaan ette ole kihloissa, olette vain sitoutuneet toisiinne eli seurustelette.


      • on suhteemme
        kiribati kirjoitti:

        mikä siis kihlauksenne merkitys on. Kun se kihlaus tarkoittaa nimenomaan juuri sitä, mitä aloittaja kertoi: lupausta avioliitosta. Kuinka siis voitte olla kihloissa, jos olette päättäneet nimenomaan olla menemättä naimisiin? Miten kihlauksenne ilmenee? Onko kyse siitä, että olette vaihtaneet sormuksia sen merkiksi, että muut tietäisivät pitää näppinsä irti? Mitään muuta merkitystähän tuollaisella "kihlauksella" ei ole.

        Minun ymmärrykseni mukaan ette ole kihloissa, olette vain sitoutuneet toisiinne eli seurustelette.

        tarkoitus elikkä osuit naulan kantaan:D


      • katkeralta?:)
        hilpi kirjoitti:

        "Minulle ja kumppanilleni tälläinen järjestely on ainoa mahdollinen jotta sen toisen kanssa pystyy elämään."

        Nyt ei kyllä ymmärrä... Toisen pärstää ei jaksa katsella jatkuvasti, eikä hänen kanssaan jaksa elää samassa huushollissa ja avioliitto on siksi pois suljettu? Hätäratkaisuna on sitten kihlaus:O

        Ennemmin näin kuin että suhde palaisi loppuun mikä tapahtuu siitäkin huolimatta asuuko saman katon alla vai ei?On sen verran kuitenkin tätä kokemusta kertynyt...;)


        Olemme onnellisia näin ja sinä olet onnellinen kun asia on kirkossa kuulutettu...hmmm
        Enpäs sanokaan mitään:)

        Annetaan kaikkien kukkien kukkia:D


      • monia
        kiribati kirjoitti:

        mikä siis kihlauksenne merkitys on. Kun se kihlaus tarkoittaa nimenomaan juuri sitä, mitä aloittaja kertoi: lupausta avioliitosta. Kuinka siis voitte olla kihloissa, jos olette päättäneet nimenomaan olla menemättä naimisiin? Miten kihlauksenne ilmenee? Onko kyse siitä, että olette vaihtaneet sormuksia sen merkiksi, että muut tietäisivät pitää näppinsä irti? Mitään muuta merkitystähän tuollaisella "kihlauksella" ei ole.

        Minun ymmärrykseni mukaan ette ole kihloissa, olette vain sitoutuneet toisiinne eli seurustelette.

        Nykyään kihlauksen (jonka merkkinä sormus on)merkitys = merkki ulkopuolisille siitä, että seurustellaan vakavasti.

        Tähän maailma on mennyt, rakkaat "kihlaus on lupaus avioliitosta" - perinteen ylläpitäjät. Eikä tämä ole mikään teini-ilmiö, vaan näin toimii myös kypsyneempi väki.


      • vai niin...
        monia kirjoitti:

        Nykyään kihlauksen (jonka merkkinä sormus on)merkitys = merkki ulkopuolisille siitä, että seurustellaan vakavasti.

        Tähän maailma on mennyt, rakkaat "kihlaus on lupaus avioliitosta" - perinteen ylläpitäjät. Eikä tämä ole mikään teini-ilmiö, vaan näin toimii myös kypsyneempi väki.

        eli jos ei ole kihloissa, ei tuolloin seurustelekaan vakavasti...???
        mitähän ihmettä minä sitten olen tehnyt viimeiset neljä vuotta...


      • Geishanen
        monia kirjoitti:

        Nykyään kihlauksen (jonka merkkinä sormus on)merkitys = merkki ulkopuolisille siitä, että seurustellaan vakavasti.

        Tähän maailma on mennyt, rakkaat "kihlaus on lupaus avioliitosta" - perinteen ylläpitäjät. Eikä tämä ole mikään teini-ilmiö, vaan näin toimii myös kypsyneempi väki.

        Saman olen huomannut minäkin. Eli enää ei mennä kihloihin sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti, vaan tarkoituksena tuntuu vain olevan tuo varattuna olemisen ilmaiseminen muille kosiskelijoille.


      • ja harmi
        Geishanen kirjoitti:

        Saman olen huomannut minäkin. Eli enää ei mennä kihloihin sen alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti, vaan tarkoituksena tuntuu vain olevan tuo varattuna olemisen ilmaiseminen muille kosiskelijoille.

        että kihlauksen merkitystä vähätellään.

        Se, että halutaan näyttää muille että me ollaan yhdessä ikuisesti jne ilman avioliittoa, ei ole kihlausta. "Mennään kihloihin" ei ole oikea termi.

        Pikemminkin pitäisi käyttää termiä "rengastettu". Yleensähän kihlasormukset ovat kullattuja / kultaa. Nämä rengastettu -sormukset voisivat olla hopeaa höystettynä jonkinlaisella kivellä/kaiverretulla kuviolla jne. Vasemmassa nimettömässä tietenkin.


      • seurustelevat
        monia kirjoitti:

        Nykyään kihlauksen (jonka merkkinä sormus on)merkitys = merkki ulkopuolisille siitä, että seurustellaan vakavasti.

        Tähän maailma on mennyt, rakkaat "kihlaus on lupaus avioliitosta" - perinteen ylläpitäjät. Eikä tämä ole mikään teini-ilmiö, vaan näin toimii myös kypsyneempi väki.

        Totta kai se on monelle ulkopuliselle merkki siitä, että seurustellaan vakavasti sillä yleensä ne jotka ovat sopineet naimisiin menosta seurustelevat vakavasti? Moni vanhanaikainen voi erehtyä luulemaan, että pariskunta on menossa naimisiin kun näkee sormuksen. Ehkä siksi ne, jotka eivät ole sopineet haluavat laittaa myös sen sormuksen juuri siihen sormeen? Tai en tiedä, mutta tuli vaan mieleen...

        Mutta ei kai siitä voi päätellä, että jos ei ole sormusta niin ei seurustele vakavasti? Ja naimisiinkin voi mennä ilman sormusta.


      • Niimpäniin
        vai niin... kirjoitti:

        eli jos ei ole kihloissa, ei tuolloin seurustelekaan vakavasti...???
        mitähän ihmettä minä sitten olen tehnyt viimeiset neljä vuotta...

        Minun mielestäni kihlaus on lupaus siitä että menee naimisiin sen henkilön kanssa jonka kanssa on kihlautunut.

        Minä ja poikaystäväni olemme kihloissa minä olen 17 ja poikaystäväni 19 naimisiin olemme päättäneet mennä kesällä 2010 kun poikaystäväni pääsee armeijasta. minun mielestäni naimisiin ei tarvitse mennä 3-4 kuukautta kihlauksen jälkeen, vaikka mekään emme mene kahten vuoteen vielä naimisiin niin olemme silti kihloissa koska kuitenkin olemme päätäneet mennä naimisiin.


    • olla...

      Kyllä se vielä lakikirjasta löytyy.

      "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet."

      Ja esim. avioliiton esteiden tutkintaa hakiessamme siinä hakemuksessa luki "kihlakumppanit".

      Lakiin on kyllä tullut muutos (olisiko n. 20 v sitten), että ei ole korvausvelvollinen jos kihlaus purkautuu yms.

      Kihlaus on nykyään kahdenkeskinen sopimus.

      Laissa siis kihlaus on edelleen mainittu. Sormusta sen sijaan ei ole mainittu lakikirjassa edelleenkään (ja eihän vihkisormuskaan naimisiin mentäessä ole lakisääteinen!). Useat ihmiset pitää tuota avioliitosta sopimista kihlauksena edelleen. Mutta monet ajattelevat nykyään niin, että kihlaus on jokin koeaika ennen avioliittoa tai on vakavampaa seurustelua tms. ja kihlautuminen on sitä kun laitetaan ne sormukset sormiin. Ja jotkut puhuvat, että menivät "suoraan naimisiin". Ja monet ei ole sopineet naimisiin menosta vaikka sanovat olevansa kihloissa.

      Itse menin mielestäni kihloihin, kun suostuin mieheni kosintaan. Sormuksia emme koskaan hankkineet. Joitakin kommentteja olemme saaneet, että niin tehän ette olleet kihloissa tai olitte tavallaan kihloissa tms. mutta mitäs noista...
      Omalle miehelleni kyllä oikaisin, että olemme kihloissa, kun hänkin ajatteli silloin, että emme ole. Tosin hän luuli myös, että kihloissa olevat ovat avoliitossa ja avoliitolla ei ole mitään tekemistä yhdessä asumisen kanssa, joten...

    • saa lukea näitä...

      Jokin aika sitten luin Iltalehdestä tai jostain vastaavasta, että Heikki Kovalainen ja hänen tyttöystävänsä (tai taisi olla avovaimo?) eivät ole vielä kihloissa, mutta ovat sopineet hääpäivän. Ja sitten siinä kirjoitettiin jotain "kihlojen vaihtamisesta". Ilmeisesti he itse tai toimittaja ajatteli, että sitten ollaan kihloissa, kun ollaan "vaihdettu kihloja" eli sormuksia.

      Usein lehdestä saa lukea juttuja, jossa kerrotaan jonkun parin olevan menossa naimisiin ja että he eivät ole kihloissa tai että joku meni kihloihin, mutta häitä ei ole tulossa.

      Että taitaa se merkitys olla aika yleisesti hukassa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe