Hei kaikki,
etsin jo apua Applen foorumilta mutta siellä kysymykset pyörivät lähinnä sen ympärillä että saako Applen uusiin Macbook kannettaviin vaihdettua koko näppäimistön/hankittua X-maassa Y-maan näppäimistökartan. Vastauksena oli että ei. Ja apua en siis löytänyt.
No, minua kiinnosti tietää (koska ajattelin että näppäimistö itsessään olisi kuitenkin Applemaisesti turkasen kallis) että mitä kaikkia mahdollisia ongelmia Macbookin ostamiseen Hong Kongista voisi sisältyä. Olen menossa sinne lyhyelle lomalle ja katselin Applen nettikaupasta että valkoinen keskitason Macbook malli ja musta versio ovat 300 euroa halvempia kuin Suomessa (!).
Koska summa on kuitenkin jo sievoinen niin hankinta sieltä kiinnostaisi mutta mitä ongelmia siihen voi liittyä? Eli kannattaako rahan säästö. :-)
Näppäimistö - lienee mahdollista saada skandinaavinen layout ihan käyttöjärjestelmän asetuksista? Joten se ei aiheuttaisi ongelmia.
Käyttöjärjestelmä - kielenä Hong Kongissa on myös englanti joten englanninkielisen käyttiksen saaminen ei aiheuta ongelmia.
Laturi - pää on uskomatonta kyllä vaihdettavissa Applen kannettavissa joten ostan vain ylimääräiset vaihtopäät siihen muutamalla kympillä joka kelpaa Suomessakin. Jännitteet ei liene aiheuttavan ongelmia? (Siellä on Suomen kanssa sama taso)
Takuu - tämä on ehkä suurin ongelma heti käyttöjärjestelmä ja näppäimistöhankaluuksien jälkeen mikä minulle tulee mieleen. Tietääkö kukaan varmaksi mikä on tilanne Applen koneilla? Jos ostan läppärin Hongkkarissa joltakin viralliselta jälleenmyyjältä (Hong Kong on täynnä epämääräisiä epävirallisia joita tulee karttaa kuin ruttoa) niin onko niissä joku ihan virallinen kansainvälinen takuu jonka avulla saan Suomessakin apua?
Tuleeko kenellelläkkään mitään mieleen onko olemassa hyviä syitä olla ostamatta reissulla Macbookia jos säästöä kuitenkin tulee 300 euroa. Olen aiemmin käyttänyt vain Windows pohjaisia järjestelmiä ja nyt kiinnostaisi kone harrastuspohjaiseen kuvankäsittelyyn jne.
(Hmm, okei okei olisi parempi olla joutumatta tekemisiin Tullin kanssa, koska eikös ne rokottaisi tuota ostosta aikas lailla...:) Ah, tuntuisi siltä kuin olisi salakuljettamassa pillereitä kun yrittäisi tuoda läppäriä rajan yli :-P)
Kiitos mahdollisista avustavista vastauksista.
Macbookin ostaminen ulkomailta
9
4258
Vastaukset
- Tuleva_n00b
Lisähuomio: no taitaapi hintaero selittyä suurelta osin nimenomaan ALV:lla - eipä Hong Kongissa sitä kanneta laisinkaan. Jos lisää päälle 16 tai 17% normialvta niin johan hintaero kutistuu enää 120-150 euroon noin pyöristetysti... :-(
ja näppiskartan saa käyttiksestä melkein mille kielelle tahansa.
Suosittelen jatkokysymyksille Hopeista Omenaa, sillä suomi24; tietotekniikkapalsta on nykyään pelkkä hullujenhuone, josta ylläpito saa siivota paskaa päivät pääksytysten.
Eli tähän ketjuun en enempää vastaa.- Tuleva_n00b
Kiitos RepeRuutikallolle ja muille tuosta näppiskartan ohjelmallisesta vaihtamisesta. Ja vinkistä mitä tulee Hopeisesta Omenasta, koska en käytä suomi24:ta mutta tämä oli ainoa paikka minne pystyi kirjoittamaan ilman rekisteröitymistä IT-asioista niin täältä tulin ekana katsomaan josko Apple osasto löytyisi. :)
- 1stMacFinn
Näppäimistön hintaa en erikseen tiedä, huollot tietää. Enkä osaa verrata sitä muiden valmistajien näppisten hintoihin. Näppäimistöasettelun voit vaihtaa haluamaasi kieleen samoin käyttiksen kielen.
Tuo laturin pään vaihto on ihan standardijutta Applella, ei siinä ole mitään uskomatonta. Apple on aina ajatellut, että kannettavia laitteita käytetään eri maissa. Siksi päät on helppo vaihtaa ja virtalähde toimii useila jännitteillä.
Takuu on kannettavissa aina kansainvälinen, ostit mistä vaan.
Tullittahan saa tuoda, olikos se nyt 350 euron edestä tavaraa. Mutta jos se Macbook on sun laukuissas, tuskin kukaan kyselee. Ja jos kysyy, niin ostohintaan lisätään ALV.- jason-blue
13,3" MacBookissa näppis = top case
top case maksaa retailina jenkeissä $160.
- rrr
Hei itsellesikin
MacOS X on monikielinen käyttis. Jos ostat uuden MB:n niin ensimmäisellä käyttökerralla se jo pyytää valitsemaan asennuksessa käytettävän kielen, voit siis valita listalta minkä kielen haluat. Näppislayout ja koneen mukana tulevat softat tukevat tätä.
Jos voltit on samaa tasoa, niin ei uskoisi ongelmia tulevan.
Applen koneissa on käsittääkseni kansainvälinen takuu ja laitteeseen voit vielä takuuvuoden aikana ostaa laajennetun AppleCare-takuun, joka ehkä kannattaakin, koska ulkomailta ostettuun tuotteeseen ei päde Suomen kuluttajansuojat.
No, tällaisen pienyrittäjänä tulee tietenkin mieleen, että jos ostaisit kotimaasta, saisi joku yrittäjä tuostakin ostoksesta edamin siivun leivällensä ja suomalainen yhteiskunta verotuksen kautta siis hieman lisää rahaa vaikka hoitajille, joilla on niin turkasen huonot liksat. Eip kait muita haittoja sinänsä.
Noh, tulli työtänsä tekee ja laieissa on asioita määritelty, jotta edellisessä kohdassa mainittuja asioita tapahtuisi - vaan jokainenhan touhuaa omantuntonsa mukaan...
Ollos hyvä - ja nämähän ovat minun mielipiteitäni - minkäänlaista takuuta en anna asioiden oikeellisuudesta, tarkista vielä vaikkapa Applelta.
:)- Tuleva_n00b
"Näppislayout ja koneen mukana tulevat softat tukevat tätä."
Ah, tämä oli laaja vastaus, tack. Koska en ole Windows puolellakaan aiemmin vaihdellut mitään näppäinkarttoja (eipä ole ollut tarvetta) niin tämä ei ollut laisinkaan itsestään selvää minulle. :)
"AppleCare-takuun, joka ehkä kannattaakin, koska ulkomailta ostettuun tuotteeseen ei päde Suomen kuluttajansuojat. "
Haa, tärkeää ottaa huomioon kun tekee hintavertailua/kokonaishintaa.
Offtopic:
"No, tällaisen pienyrittäjänä tulee tietenkin mieleen, että jos ostaisit kotimaasta, saisi joku yrittäjä tuostakin ostoksesta edamin siivun leivällensä ja suomalainen yhteiskunta verotuksen kautta siis hieman lisää rahaa vaikka hoitajille, joilla on niin turkasen huonot liksat. Eip kait muita haittoja sinänsä. "
Noh, ikävä kyllä ostoksesta ei "suoraan Suomesta" tehtäessäkään kukaan suomalainen pienyrittäjä oikein taitaisi edamia saada koska ostos suuntautuisi (ikävä kyllä yrittäjien kannalta) Applen Suomen verkkokauppaan (no ehkä Apple Storeen Helsingissä...). Ja pikkumaisuusvastauksena :-P vielä että tuosta ostoksesta ei kuitenkaan verotuksen kautta Suomeen jäisi kuitenkaan muuta kuin ALV ja siitä taas ei penniäkään tilittyisi niihin hoitajien palkkaan koska ALV on valtion rahoitusta ja hoitajat palkataan kunnallisveroista tms (offtopic loppuu)...:)
MUTTA joka tapauksessa, kuten itse huomasin tuosta ALV:sta niin tosiaankin Hong Kongissa sitä ei kanneta lainkaan joten sitä ei myöskään turistina saa siitä pois ostomaassa ja Tulli laskee päälle 22% joten hinta on yllätys yllätys aika sama kuin Suomessa. Joten loppupeleissä ei kannata kun minä oon niitä tyyppejä jotka aina jää kuitenkin kiinni kaikesta pikkurikkeestä samalla kun vieressä luikertelee suomeen joku huumekuriiri. :-D Rikos ei kannata. :) - Nolitsi
Tuleva_n00b kirjoitti:
"Näppislayout ja koneen mukana tulevat softat tukevat tätä."
Ah, tämä oli laaja vastaus, tack. Koska en ole Windows puolellakaan aiemmin vaihdellut mitään näppäinkarttoja (eipä ole ollut tarvetta) niin tämä ei ollut laisinkaan itsestään selvää minulle. :)
"AppleCare-takuun, joka ehkä kannattaakin, koska ulkomailta ostettuun tuotteeseen ei päde Suomen kuluttajansuojat. "
Haa, tärkeää ottaa huomioon kun tekee hintavertailua/kokonaishintaa.
Offtopic:
"No, tällaisen pienyrittäjänä tulee tietenkin mieleen, että jos ostaisit kotimaasta, saisi joku yrittäjä tuostakin ostoksesta edamin siivun leivällensä ja suomalainen yhteiskunta verotuksen kautta siis hieman lisää rahaa vaikka hoitajille, joilla on niin turkasen huonot liksat. Eip kait muita haittoja sinänsä. "
Noh, ikävä kyllä ostoksesta ei "suoraan Suomesta" tehtäessäkään kukaan suomalainen pienyrittäjä oikein taitaisi edamia saada koska ostos suuntautuisi (ikävä kyllä yrittäjien kannalta) Applen Suomen verkkokauppaan (no ehkä Apple Storeen Helsingissä...). Ja pikkumaisuusvastauksena :-P vielä että tuosta ostoksesta ei kuitenkaan verotuksen kautta Suomeen jäisi kuitenkaan muuta kuin ALV ja siitä taas ei penniäkään tilittyisi niihin hoitajien palkkaan koska ALV on valtion rahoitusta ja hoitajat palkataan kunnallisveroista tms (offtopic loppuu)...:)
MUTTA joka tapauksessa, kuten itse huomasin tuosta ALV:sta niin tosiaankin Hong Kongissa sitä ei kanneta lainkaan joten sitä ei myöskään turistina saa siitä pois ostomaassa ja Tulli laskee päälle 22% joten hinta on yllätys yllätys aika sama kuin Suomessa. Joten loppupeleissä ei kannata kun minä oon niitä tyyppejä jotka aina jää kuitenkin kiinni kaikesta pikkurikkeestä samalla kun vieressä luikertelee suomeen joku huumekuriiri. :-D Rikos ei kannata. :)Macissä käyttiksen kielen voi vaihtaa asennuksen jälkeen milloin tahansa, myös eri käyttäjätileillä voi olla eri kieliasetukset saman aikaan. Käyttiksen kielen vaihtaminen vaatii muistaakseni kuitenkin joko uudelleen sisäänkirjautumisen, tai sitten uudelleenkäynnistyksen.
- Uudelleen kirjautuminen
Nolitsi kirjoitti:
Macissä käyttiksen kielen voi vaihtaa asennuksen jälkeen milloin tahansa, myös eri käyttäjätileillä voi olla eri kieliasetukset saman aikaan. Käyttiksen kielen vaihtaminen vaatii muistaakseni kuitenkin joko uudelleen sisäänkirjautumisen, tai sitten uudelleenkäynnistyksen.
Käyttöjärjestelmän kielen vaihtaminen vaatii uudelleen kirjautumisen, eli se kielen vaihtaminen on nopeaa. Jos haluaa vaihtaa käyttöjärjestelmän kielen tiettyyn ohjelmaan, ei tarvita edes uudelleen kirjautumista vaan ohjelman uudelleen käynnistäminen riittää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779