Krooninen unettomuus

Welldun

Lääkärit sanoo ettei siihen ole lääkettä. Vhituttaa valvoa öisin 7 tuntiakin sängyssä. Käännä kylkeä vasempaan tai oikeaan tai nuku selällään. Ei tule vain uni silmään. Pakko nukkua sitten vaikka päivisin...

71

10712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinon

      Vaikean avioeron jälkeen en enää saanut unta. Lääkäri määräsi unilääkkeitä, masennuslääkkeitä ei apua. Mutta löysin itse sopivan lääkesekoituksen: Kodeiinia sisältävä lääke antihistamiini. Jo pieni määrä tätä yhdistelmää auttaa unettomuuteen. Esim. puoli tablettia Panacodia ja yksi tabletti Duactia. Ainakin minulle tulee uni heti. Pitää kuitenkin muistaa että kodeiini aiheuttaa riippuvuutta pitkään käytettynä.

      • nyt tipuin kärryiltä

        ??Mitenköhän allergialääke ja kipulääke yhdessä muodostaisi "unlääkkeen"? Eiköhän se unettava vaikutus tule ihan vaan panacodista...


      • Anonyymi

        A. Kahvia ei enää aamu 10 jälkeen. Heikentää unen laatua.
        B. C vitamiini pitoiset tuoremehut (liki k aikissa on) juotava ennen aamu 10 tä.
        C. Cola ja kofeiini juol juomat ei aamu kymmenen jälkeen.

        D. Melatoniinia, tai sipuliruohoitahna [pice up sarja] voi ottaa, uketus alkaa 2 tunnin kuluttua.
        E. Jos uni ei tule 15 minuuttiin, niin ala tehdä jotain mielekästä, kunnes nukuttaa.
        F. Pane herätyskello soimaan aina samaan aikaan aamusta, oli menoa tai ei että rytmi säilyy
        Päiväunet lopetat heti (ellet ole vanhus, jotka hyvin nukuttuaan yön tarttee päiväunet.)
        Koska et voi odottaa että uni tulee yöllä jos unirytmisi on niin sekaisin että nukut päivällä.
        Kun jätät ne pois, huomaat että illalla nukahdat, mutta mene heti nukkumaan kun olet väsynyt, sillä noin 20 minuuttia siitä on nukahtamista aika ja ellet silloin mene nukkumaan, uni ei tule ja jos pyörit 15 minuuttia, ala tehdä jotain mielekästä ja yritä uudelleen kun tunnet väsymystä.


    • kun..

      Uni tulee parhaiten kun et yritä nukkua. elikkä esimerkiksi käännäy kylkeä seinään päin, ja katselet seinän muotoja, taikka verhojen asentoa. et huomaakkaan kun on aamu.

    • itseltäni löytyi

      somaattinen sairaus joka oli syypää unettomuuteen.
      Esim. os. neuro.org saa lisätietoa. Menin suoraan yksityiselle, maksoihan se mutta kannatti

    • Spede-Pasanen

      itsellä samoja ongelmia välillä ei nuku kolmeen yöhön lääkäri määräsi remeron jonka jälkeen unensaanti parantui ainut ongelma ainakin omalla kohdalla että aiheutti painajaisia mutta ehkä kokeilemisen arvoinen homma...

    • löytyy....

      Krooninen unettomuus on aina oire jostain. Sulla saattaa joku käsittelemätön asia painaa, minkä sä olet vaan työntänyt sivuun? Uni ei myöskään tule silmään, jos on tyytymätön johonkin, itseensä, elämään tms. Ihme, että et ole saanut nukahtamista helpottavia lääkkeitä lääkäriltä. Niillä on hyvä katkaista se unettomuuskierre.

      • Spede-Pasanen

        oikeassa olet lääkkeitä märätään vähän liiankin helposti väliin itellä omat auttanu mutta ilman niitä ihan turha yrittää nukkua..
        ja se ottaa nuppiin..


      • 6634343346

        Jos se johtuu esim.Seroquelin vuosia syömisestä, meni minulla pahempaan suuntaan tällä lääkkeellä. Alunperin johtui masennuksesta. Nyt kun ei ole masennusta, niin silti unettomuus pysyy. Ja ei se suurin ongelma ole se valvominen vaan ne raskaat tilat, jotka siitä seuraa. Keskittymiskyky katoaa, muisti pätkii, asioiden tekeminen tuntuu vaikealta, mikään ei tunnu mielekkäältä, hajottaa, tunne elämä menee jäihin. Pieneenkin tekemiseen joutuu ponnistelemaan paljon.


      • Anonyymi
        6634343346 kirjoitti:

        Jos se johtuu esim.Seroquelin vuosia syömisestä, meni minulla pahempaan suuntaan tällä lääkkeellä. Alunperin johtui masennuksesta. Nyt kun ei ole masennusta, niin silti unettomuus pysyy. Ja ei se suurin ongelma ole se valvominen vaan ne raskaat tilat, jotka siitä seuraa. Keskittymiskyky katoaa, muisti pätkii, asioiden tekeminen tuntuu vaikealta, mikään ei tunnu mielekkäältä, hajottaa, tunne elämä menee jäihin. Pieneenkin tekemiseen joutuu ponnistelemaan paljon.

        Itse en lopulta enää muistanut lapseni nimeä ja lyhyenkin telkkariohjelman katsominen aiheutti hirveä päänsäryn. Päästiin kuntoon hetkellisesti, mutta nyt lyö taas päälle. Ei ole kamalampaa kuin krooninen unettomuus, mieluummin saisi syövän. Hirveää kidutusta on eläminen.


    • uni ei tule
    • Uneton vuodesta 2003

      "Pakko nukkua sitten vaikka päivisin..."

      Et saa yöllä nukuttua koska nukut päivällä ja nukut päivällä koska et nuku yöllä.

      Itsellä oli monta vuotta sama kierre ja lopulta huomasin että eihän mulla mitään unettomuutta ollut, vaan unirytmihäiriö. Nukuin kyllä mutta en silloin kuin olisin halunnut (yöllä) vaan päivisin.

      Tällä hetkellä teen pelkästään yötöitä joka ei tuota itselle luonnollisesti mitään vaikeuksia. Yövuorosta pääsin tänään kl 7 ja iltapalaa parhaillaan syön ja kl 12 aikoihin menen "yöunille" :)

      Vuorotyö on uniongelmaiselle täyttä myrkkyä. Itselle ei sovi sellainen vuorotyö ollenkaan missä on yövuoroja ja aamuvuoroja. Se on kohdallani jokotai, muuten räjähtää pää.

      Olen ilta ja yövirkku ja uni maisutuu parhaimmalle päivisin joten nykyinen työjärjestely sopii hyvin (aina 5 yövuoroa ja sitten 5 vapaata).

      Elämä maistuu taas :)

    • Jos ei nukuta, niin tee jot...

      Viime yönä nukuin 2 tuntia pätkissä n. kl 8-10 aamulla. Tänään en ole nukkunut päiväunia ja ei nukuta vieläkään.

      Totuus on että jos ei uneta niin ei ei tarvi unta.

      Napoleon (ja minä, heh)nukkui vain 2 tuntia yössä ja historian kuuluisin uneton Leonardo Davinci ei nukkunut ollenkaan vaan torkahteli muutaman tunnin välein hetkeksi ja taas jaksoi keksiä :D

      Mulla on ollut nukku-matin kanssa ongelmia vuosia... kunnes yksinkertaisesti lopetin murehtimisen. Ei unettomuuteen kuole vaan korkeintaan siihen että lopulta esim. nukahtaa auton rattiin (ei se oo unettomuutta jos nukahtaa!!!!)

      Menen nykyisin vuoteeseen vasta kun unettaa... joskus se on kl 23 illalla mutta yleensä se on vasta joskus kl 2-4 aikoihin...

      Sun ongelma kuulostaa kylläkin unettomuuskierteeltä

      "Ei tule vain uni silmään. Pakko nukkua sitten vaikka päivisin..."

      Eli nukut kuitenkin... Päiväunet on pois yöunilta joten älä nuku niitä tai jos nukut niin ole yöllä levollisin mielin valveilla.

      Et ole ainoa joka valvoo joka yö :)

      • pussilakana

        Tuollaista totuutta nyt ei todellakaan voi yleistää: että jos uni ei tule, sitä ei tarvitse...sittenhän uneton olisi päivällä eri pirteä! Vaan kun ei ole.

        Olen itse nukkunut kehnosti jo vuosia, vaikka todella tarvitsisin unta. Olen herkkäkuuloinen, vai nukunko koiranunta, tiedä tuosta - herään kaikenmaailman risahduksiin, vaikka pidän korvatulppia.

        Tällä hetkellä unetan itseäni Trybtovalilla (Trybtotabs ei auttanut lainkaan). Puolikas tablettia riittää, sitten kun herään yöllä, olen riittävän uninen saadakseni unesta uudelleen kiinni.


    • Jo uni maittaa

      Miksi turruttaa itseään lääkkeillä, kun on olemassa niin miellyttävä ja tehokas apu unettomuuteen kuin hypnoositerapia. Sillä voi poistaa mielestä kaikki häiritsevät taustatekijät ja opettaa rentoutumaan syvälle, unen partaalle tai jopa unta syvemmälle.

      Minäkin epäröin ensin mennä hoitoon, ennakkoluuloinen kun olin. Mutta ennakkoluulot karisivat nopeasti ammattilaisen käsittelyssä.

      Naputtele vaikka HYPNOOSITERAPIA UNETTOMUUS, niin löydät monta osoitetta, joista on vara valita.

      Hyviä öitä!

    • TAI et nuku öisin!

      Jos pystyt nukkumaan päivällä, niin vika ei ole siinä ettet pysty nukkumaan, vaan siinä että nukut väärään aikaan.

    • ei tuo

      kyllä unettomuutta ole, nukuthan päivällä, eli olet vain"väärällä" rytmillä. Kyllä se niin menee ettei unta riitä yöksi jos päivällä nukkuu. Itse nukun yössä n. 5,5 -6 tuntia, se riittää minulle, mutta jos juon kahvia tai menen myöhään nukkumaan ja nukun sitten aamulla pidempään, niin en saa yöllä helpolla unta.

      • Helpottunut

        Olen 49-vuotias nainen, ja kärsinyt kroonisesta unettomuudesta useita vuosia. Olen kokeillut kaiken maailman unilääkkeet. Unilääkkeiden jälkeen seuraavana päivänä on aina tokkura. Nyt olen ihan ihmeissäni, sain lääkäriltä Triptyl 10mg unettomuuteen ja kroonisiin selkäkipuihin. Nukun todella hyvin, eikä ole tokkuraa seuraavana aamuna. Alussa pientä päänsärkyä, joka meni kuitenkin ohi.


      • Helpottunut
        Helpottunut kirjoitti:

        Olen 49-vuotias nainen, ja kärsinyt kroonisesta unettomuudesta useita vuosia. Olen kokeillut kaiken maailman unilääkkeet. Unilääkkeiden jälkeen seuraavana päivänä on aina tokkura. Nyt olen ihan ihmeissäni, sain lääkäriltä Triptyl 10mg unettomuuteen ja kroonisiin selkäkipuihin. Nukun todella hyvin, eikä ole tokkuraa seuraavana aamuna. Alussa pientä päänsärkyä, joka meni kuitenkin ohi.

        Jouduin lopettamaan lääkkeen reilun viikon kuluttua. Ei auttanut kipuun, nukutti kyllä hyvin, mutta teki niin oudon olon että luulin sekoavani. Tulin aggressiiviseksi ja tuntui että haluaisin kuolla. Tajusin lopettaa lääkkeen.


      • Sumppi pk-seudulta
        Helpottunut kirjoitti:

        Jouduin lopettamaan lääkkeen reilun viikon kuluttua. Ei auttanut kipuun, nukutti kyllä hyvin, mutta teki niin oudon olon että luulin sekoavani. Tulin aggressiiviseksi ja tuntui että haluaisin kuolla. Tajusin lopettaa lääkkeen.

        Kirjoittele, miten jatkossa pärjäät ilman lääkkeitä!
        Itse nimittäin olen ollut kroonisesti uniongelmainen ainakin 15 vuotta. Tosin univaikeudet ovat selvästi stressiin ja paineisiin liittyviä. En vieläkään nuku ilman minkäänlaista lääkitystä, mutta ei ole paineetkaan helpottaneet.


      • kroonisesti uneton
        Sumppi pk-seudulta kirjoitti:

        Kirjoittele, miten jatkossa pärjäät ilman lääkkeitä!
        Itse nimittäin olen ollut kroonisesti uniongelmainen ainakin 15 vuotta. Tosin univaikeudet ovat selvästi stressiin ja paineisiin liittyviä. En vieläkään nuku ilman minkäänlaista lääkitystä, mutta ei ole paineetkaan helpottaneet.

        mä olen myös kroonisesti uneton, valvonut jo monta vuotta ja olen ihan epätoivoinen tilanteen kanssa. kokeiltu kaiken maailma vaihtoehtoterapiat vyöhyketerapiasta akupunktioon ja lääkkeitäkin melatoniinista nukahtamislääkkeiden kautta klotriptyl miteen. viimeinen toi unen, mutta myös järkyttävän 24h migreenin. joku täällä oli myös kokeillut sitä ja valitteli alun päänsärkyä, miten pian se meni ohi ja oliko päänsärkysi kovinkin paha? mulla ihan hirveä, ja oksettava olo lisäksi. en kylä herännyt yöllä ja valvonut tuntikausia kuten yleensä, mutta olo oli niin paha päivällä ettei se paljon unettomuuden seurauksena tulevasta krapulatyyppisestä olosta jäänyt älkeen.

        melatoniini on mulla toiminut jossain vaiheessa aiemmin, nyt ei mitään tehoa. olen huomannut että nukkumattomuus on saanut perusmielialani aika masentuneeksi...


      • Sumppi pk-seudulta
        kroonisesti uneton kirjoitti:

        mä olen myös kroonisesti uneton, valvonut jo monta vuotta ja olen ihan epätoivoinen tilanteen kanssa. kokeiltu kaiken maailma vaihtoehtoterapiat vyöhyketerapiasta akupunktioon ja lääkkeitäkin melatoniinista nukahtamislääkkeiden kautta klotriptyl miteen. viimeinen toi unen, mutta myös järkyttävän 24h migreenin. joku täällä oli myös kokeillut sitä ja valitteli alun päänsärkyä, miten pian se meni ohi ja oliko päänsärkysi kovinkin paha? mulla ihan hirveä, ja oksettava olo lisäksi. en kylä herännyt yöllä ja valvonut tuntikausia kuten yleensä, mutta olo oli niin paha päivällä ettei se paljon unettomuuden seurauksena tulevasta krapulatyyppisestä olosta jäänyt älkeen.

        melatoniini on mulla toiminut jossain vaiheessa aiemmin, nyt ei mitään tehoa. olen huomannut että nukkumattomuus on saanut perusmielialani aika masentuneeksi...

        Tiedän tuttavani, jolla on taipumus mikreeniin, hän sai myös pahan päänsäryn klotriptyl mite-lääkkeestä, vaikka sen lääkkeen pitäisi myös tehota mikreeniin. Itse käytän k.o. lääkettä, ja olen ollut alusta lähtien täysin ilman sivuoireita. Voi harmi, että se ei toimi sinulla!

        Tuo on tuttua omasta elämästäni. Unettomuus kuluttaa ihmistä kovasti, alentaa työtehoa ja mielialaa, käy muutenkin psyyken päälle.

        Oletko mahdollisesti vaihdevuosi-ikäinen? Siinä iässä itselläni alkoivat uniongelmat, joskin "kyytipoikana" oli töissä stressi ja pitkät työpäivät sen kukkuraksi. Olin usein sairaslomalla ja kun työt helpotti, helpotti myös uniongelmatkin. Nyt en ole töissä, mutta alitajunnassa on ikävä prosessi, jonka ratkaisua en voi nopeuttaa. Uniongelmat on seuranneet vapaallekin, mutta ei enää niin pahana.

        En tiedä, mitä neuvoksi. Voisit kysyä lääkäriltä, onko joku vaihtoehtolääke tuon klotriptyl miten sijalle. Itselläni se ei edes auttanut yksin töissä oloaikana, jouduin ottamaan vielä nukahtamislääkkeen. Ei ihme, että aamulla en meinannut millään selvitä ylös.

        Jos paineesi on töistä johtuva, niin onko mitään mahdollisuutta siellä saada helpotusta. Itselläni se oli mahdoton, joten apuja ei tullut. Nämä uniongelmat on herkkien ihmisten oireilua ja minkäs luonteelleen voi.

        Toivotaan, että saat toimivan lääkityksen, lepoa riittävästi, jotta jaksat eteenpäin.
        Hyvää joulun alusaikaa!


      • piikkimatto auttoi
        Helpottunut kirjoitti:

        Olen 49-vuotias nainen, ja kärsinyt kroonisesta unettomuudesta useita vuosia. Olen kokeillut kaiken maailman unilääkkeet. Unilääkkeiden jälkeen seuraavana päivänä on aina tokkura. Nyt olen ihan ihmeissäni, sain lääkäriltä Triptyl 10mg unettomuuteen ja kroonisiin selkäkipuihin. Nukun todella hyvin, eikä ole tokkuraa seuraavana aamuna. Alussa pientä päänsärkyä, joka meni kuitenkin ohi.

        kokemus myös sisarellani, eli sai avun Triptylillä, pienellä annoksella.

        Minun univaikeudet alkoivat n 50v jolloin tuli avioero ja pian myös vaihdevuosioireet. Sittemmin tullut hermosärkyä ja muita kipuja, joita on joutunut lääkitsemään vahvoillakin kipulääkkeillä.

        Vasta nyt yli 10v jälkeen olen löytänyt kunnon unta ja millä sen löysin. Toista vuotta sitten ostin "piikkimaton" ja en uskonut, että se rentouttaa ja edesauttaa unen laatuun, mutta minulla on toiminut.

        Makaan maton päällä paljaalla selällä n 30 minuuttia ennen nukkumista. Minulla on varalla unilääke mutta en tarvitse sitä kuin harvoin ja pieni annos riittää. Esim Tenox 5 -10 mg..

        Piikkimattoa kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti. Olen satsannut myös petivaatteisiin ja tyynyn pitää olla sopivan muhkea. Pesen tyynyn ( tai ostan uuden) usein, samoin kuin muutkin vuodevaatteet. Peite on kuohkea mutta kepeä, patja kunnon jämäkkä ja tukeva ja makuuhuone tuuletettu ja raikas. Hyvää yötä:)


    • aatteleppa ihan ite

      ei ole itse sairaus, vaan aina oire jostakin sairaudesta, tää on fakta tietoo.
      Krooninen unettomuus on oire jostakin sairaudesta, satunnaista unettomuutta voi sen sijaan olla kellä hyvänsä, esim, yksi yö silloin tällöin.
      Jos on kroonista unettomuutta niin silloin kipin kapin psykiatrin puheille, sillä krooniseen unettomuuteen tahtoo kuolla ennen pitkään tai ainakin pönttö on vaarassa mennä sekaisin.

      • Sumppi pk-seudulta

        Itse kävin psykologin vastaanotolla useammankin kerran, koska olin menettää henkeni täydellisestä unettomuudesta. Ei minulla ainakaan auttanut tippaakaan ne käynnit, rahapussi keveni, ei muuta "apua".

        Ilman lääkitystä en voisi elää ainakaan toistaiseksi, ja tätähän on kestänyt yli 15 vuotta. Mutta välillä on aikoja, jolloin pystyn nukkumaan ongelmitta. Nyt en tarvitse kuin harvoin nukahtamislääkkeen, mutta klotriptyl mite pillerin otan iltaisin.

        Minut tutkittiin perin pohjin, eikä mitään löytynyt. Tiedostan itse, että oma unettomuus on ollut stressin ja paineiden seuraus. Kun ne helpottaa, saan myös nukuttua. Herkälle luonteelle en voi mitään, sitä on vaikea kovettaa.


      • insomnia50
        Sumppi pk-seudulta kirjoitti:

        Itse kävin psykologin vastaanotolla useammankin kerran, koska olin menettää henkeni täydellisestä unettomuudesta. Ei minulla ainakaan auttanut tippaakaan ne käynnit, rahapussi keveni, ei muuta "apua".

        Ilman lääkitystä en voisi elää ainakaan toistaiseksi, ja tätähän on kestänyt yli 15 vuotta. Mutta välillä on aikoja, jolloin pystyn nukkumaan ongelmitta. Nyt en tarvitse kuin harvoin nukahtamislääkkeen, mutta klotriptyl mite pillerin otan iltaisin.

        Minut tutkittiin perin pohjin, eikä mitään löytynyt. Tiedostan itse, että oma unettomuus on ollut stressin ja paineiden seuraus. Kun ne helpottaa, saan myös nukuttua. Herkälle luonteelle en voi mitään, sitä on vaikea kovettaa.

        Oletko kokeillut vaihtaa Klotriptyliä Triptyliin?

        Klotriptylille ei ole olemassa vaihtoehtolääkettä, kyseessä on masennuslääke(vanh.polven) bentzo...


      • Nyt jo paremmin
        insomnia50 kirjoitti:

        Oletko kokeillut vaihtaa Klotriptyliä Triptyliin?

        Klotriptylille ei ole olemassa vaihtoehtolääkettä, kyseessä on masennuslääke(vanh.polven) bentzo...

        Harmittaa kun joku kirjoittaa asiantuntevasti että unettomuus on aina oire jostain sairaudesta. Näin ei tosiaankaan aina ole ei ainakaan itseni kohdalla. Unettomuus alkoi pahemmin v 2007, silloin oli muutoksia töissä pomot vaihtui, myyntityö paineineen ja suorittamisvaateineen aiheutti unettomuutta. No se parani keväällä 2008 kunnes taas uusiutui syksyllä 2008 ja taas helpotti tosin meni pidempi aika kuin edellisellä unettomuuskaudella. No sitten talvi 2010 en enää yrittänytkään töihin kun siellä annettiin ymmärtää ettei muuta kuin myyntityötä löydy, jatkuva seuranta ja aiheutti närää työkaverien keskuudessa kuka saa mitäkin tulosta aikaan. Olin työkykyarviossa psykiatrilla ja muualla otettiin kaikkia kokeita ja kävin keskustelemassa psyk.sh.kanssa. Loppuarvio oli että olen niin tunnollinen ja vaadin itseltäni ns. liikaa eli en osaa lintsata ja mennä kevyen kaavan kautta. Sairautta ei löytynyt. Sain työkyvyttömyyseläkkeen ja nyt uniongelmat on helpottanut. Toki joskus tulee valvottuja öitä vain 2-4 h. mutta sitten on taas helpompaa. Melaton-kuurin otan näin talven pimeään aikaan, huomaan että se helpottaa. Joskus jos tuntuu ettei uni tule niin imovanea vähän ja taas mennään eteenpäin. Aamuisin kun herään ja olen nukkunut n 7 h. on kiitollisuus päällimäisenä tunteena, kun muistaa millaista oli valvoa yöllä. Näin pärjään nyt joskus toki kaipaan työkavereita ja sitä työyhteisöä kuulua siihen mutta sitten ajattelen, että olinhan jo 43 vuotta työelämässä ja pari vuotta olisi tarvinnut olla" kunnialliseen" eläkkeeseen asti.


      • kroonisesti uneton
        Nyt jo paremmin kirjoitti:

        Harmittaa kun joku kirjoittaa asiantuntevasti että unettomuus on aina oire jostain sairaudesta. Näin ei tosiaankaan aina ole ei ainakaan itseni kohdalla. Unettomuus alkoi pahemmin v 2007, silloin oli muutoksia töissä pomot vaihtui, myyntityö paineineen ja suorittamisvaateineen aiheutti unettomuutta. No se parani keväällä 2008 kunnes taas uusiutui syksyllä 2008 ja taas helpotti tosin meni pidempi aika kuin edellisellä unettomuuskaudella. No sitten talvi 2010 en enää yrittänytkään töihin kun siellä annettiin ymmärtää ettei muuta kuin myyntityötä löydy, jatkuva seuranta ja aiheutti närää työkaverien keskuudessa kuka saa mitäkin tulosta aikaan. Olin työkykyarviossa psykiatrilla ja muualla otettiin kaikkia kokeita ja kävin keskustelemassa psyk.sh.kanssa. Loppuarvio oli että olen niin tunnollinen ja vaadin itseltäni ns. liikaa eli en osaa lintsata ja mennä kevyen kaavan kautta. Sairautta ei löytynyt. Sain työkyvyttömyyseläkkeen ja nyt uniongelmat on helpottanut. Toki joskus tulee valvottuja öitä vain 2-4 h. mutta sitten on taas helpompaa. Melaton-kuurin otan näin talven pimeään aikaan, huomaan että se helpottaa. Joskus jos tuntuu ettei uni tule niin imovanea vähän ja taas mennään eteenpäin. Aamuisin kun herään ja olen nukkunut n 7 h. on kiitollisuus päällimäisenä tunteena, kun muistaa millaista oli valvoa yöllä. Näin pärjään nyt joskus toki kaipaan työkavereita ja sitä työyhteisöä kuulua siihen mutta sitten ajattelen, että olinhan jo 43 vuotta työelämässä ja pari vuotta olisi tarvinnut olla" kunnialliseen" eläkkeeseen asti.

        kiitos sumppi empaattisesta viestistä. ei, en ole vaihdevuosi-ikäinen vielä, kolmenkympin paremmalla puolella. mun unettomuus on myös psyykkistä luonteelta, alkoi pari vuotta siten parisuhdeongelmista johtuen ja on sen jälkeen jotenkin salakavalasti kroonistunut, vaikka elämäntilanne on muuttunut. töissä olen täyspäiväisesti, mutta se ei millään tavalla ole unettomuduen taustalla- tykkään työstäni kovasti enkä koskaan ajattele työasioita yöllä valvoessani.

        mä olen käynyt terapiassa tän unettomuuden ja siihen johtaneiden syiden takia, mutta se loppui vähän kesken ja unettomuus on taas palannut yhtä pahaksi kuin ennenkin. olenkin ajatellut jatkaa terapiaa jossain vaiheessa. mä olen myös 'tosi herkkä luonne' ja mun tapani reagoida tunnepuolen hankaluuksiin on nimenomaan yöunien menettäminen, siinä missä jollain muulla vaikka mielenmalttinsa. meillä on tätä unettomuustaipumusta myös suvussa.

        hypnoosista joku puhui tällä palstalla myös, kiinnostaisi myös mua.


      • Neurolla v-07
        kroonisesti uneton kirjoitti:

        kiitos sumppi empaattisesta viestistä. ei, en ole vaihdevuosi-ikäinen vielä, kolmenkympin paremmalla puolella. mun unettomuus on myös psyykkistä luonteelta, alkoi pari vuotta siten parisuhdeongelmista johtuen ja on sen jälkeen jotenkin salakavalasti kroonistunut, vaikka elämäntilanne on muuttunut. töissä olen täyspäiväisesti, mutta se ei millään tavalla ole unettomuduen taustalla- tykkään työstäni kovasti enkä koskaan ajattele työasioita yöllä valvoessani.

        mä olen käynyt terapiassa tän unettomuuden ja siihen johtaneiden syiden takia, mutta se loppui vähän kesken ja unettomuus on taas palannut yhtä pahaksi kuin ennenkin. olenkin ajatellut jatkaa terapiaa jossain vaiheessa. mä olen myös 'tosi herkkä luonne' ja mun tapani reagoida tunnepuolen hankaluuksiin on nimenomaan yöunien menettäminen, siinä missä jollain muulla vaikka mielenmalttinsa. meillä on tätä unettomuustaipumusta myös suvussa.

        hypnoosista joku puhui tällä palstalla myös, kiinnostaisi myös mua.

        käyneet unitutkimuksissa? Onko löytynyt siellä syytä unettomuuteen?


      • kroonisesti uneton
        Neurolla v-07 kirjoitti:

        käyneet unitutkimuksissa? Onko löytynyt siellä syytä unettomuuteen?

        en ole käynyt, toistaiseksi. maksaa käsittääkseni lähes tonnin... mutta ehkä päädyn sinne ennen pitkää. eräällä kuuluisalla unitohtorilla kävin, mutta ei haastattelua kummempaa tutkimusta ja sain läääkkeet, josta tuli tosi pelottavat sivuoireet (sydämen muljahtelua ja hetkellinen, muutaman sekunnin, halvaannus). eli sen lääkkeen kokeilu jäi yhteen kertaan. saitko itse apua unitutkimuksesta?


      • kaiken kokenut ;)
        kroonisesti uneton kirjoitti:

        en ole käynyt, toistaiseksi. maksaa käsittääkseni lähes tonnin... mutta ehkä päädyn sinne ennen pitkää. eräällä kuuluisalla unitohtorilla kävin, mutta ei haastattelua kummempaa tutkimusta ja sain läääkkeet, josta tuli tosi pelottavat sivuoireet (sydämen muljahtelua ja hetkellinen, muutaman sekunnin, halvaannus). eli sen lääkkeen kokeilu jäi yhteen kertaan. saitko itse apua unitutkimuksesta?

        että kroonisen unettomuuden takaa paljastuu hyvin usein joku sairaus, unettomuus kun ei ole sairaus vaan oire.
        No joku sanoo että olen niin herkkä ja siksi otan stressii kaikista uusista asioista ja siksi kärsin unettomuudesta, no joo hyvin usein olet myös herkkä.
        Mutta vaikka olis miten herkkä niin nukkuu yleensä seuraavana yönä hyvin jos yksi yö on tullut nukutuksi huonosti, niin se vaan menee, jos ihminen on muuten terve vaikkakin herkkä, niin huonosti nukutun yön jälkeen nukuttaa niin vietävän hyvin.

        Mutta krooninen unettomuus jossa ei nukuta oikein milloinkaan hyvin ja nukutaan väsyneenäkin vain muutama hullu tunti jos sitäkään ja tunnin parin jaksoissa.

        Tommosesta kroonisesta unettomuudesta kärsivä ihminen ei voi milloinkaan hyvin vaan on yleensä kärttyinen tai muuten ihan tööt.
        Kroonisen unettomuuden takana on turhankin usein kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa et koskaan ole ihan "normaali", jos saat vähänkin nukuttua olen yliaktiivinen ja väsyneenä kärttyinen ja masentunut.

        Jos tunnistit itsesi tuosta kuvauksesta niin kipin kapin psykiatrin puheille, ei se ole niin vaarallista, kun sairautta täsmähoidetaan lääkkeillä niin voit paremmin ja kylkiäisenä unet paranee. ;)


      • Sumppi pk-seudulta
        insomnia50 kirjoitti:

        Oletko kokeillut vaihtaa Klotriptyliä Triptyliin?

        Klotriptylille ei ole olemassa vaihtoehtolääkettä, kyseessä on masennuslääke(vanh.polven) bentzo...

        En käynyt unitutkimuksissa. Mutta tiedän, että reakoin asioihin unettomuudella. Koska unettomuus ei ole tauotonta. Stressi ja paineet töissä alkoivat kaivertaa yöunia. Kun pahin oli ohi, ja työt helpotti, sain taas nukuttua luonnollisesti. Tämä alkoi vaihdevuosien alkaessa, eli on yhteydessä myös siihen. Eli uniongelmat on psyykkisiä. Olin pitkään vaikeasti uneton ja sittemmin jouduin sairaslomalle, tuntui, että pääni tyhjenee täysin ja lie kuolen siihen. Olin työssäni "ylitunnollinen", kun jaksoin, tein työtä rajattomasti, kunnian himoinen ihminen ja ilman itsesuojeluvaistoa elävä. Kannoin yrityksen ongelmat kuin ne olisi olleet omiani. Pitkän (3 kk) sairasloman jälkeen jouduin palaamaan työhön ja sain hädin tuskin työni tehtyä. Oli lokakuu ja olimme mökillämme, kun tunsin oloni "kevyeksi", kuin käärme olisi luonut nahkansa. Aivojeni "taustalevyllä" oli työ valmistunut, eli olin oppinut ulkoistamaan työpaineet. Sen jälkeen nukuin n. 1,5 vuotta ilman lääkkeitä. Kunnes taas aloin vähän kerrassaan oireilla. Sitä on jatkunut sitten tänne saakka, mutta huoletonta elämää en ole elänyt. Työsuhteeni purettiin, sillä minusta tahdottiin eroon, olin epävarma henkilö, koska uniongelmat oli palanneet, tosin ei pahasti, mutta stressin ja paineiden aikaan nukuin huonosti. Syyksi perusteltiin muuta, mutta se oli perusteeton. Siitä alkoi seuraava prosessi, eli taistelin oikeuteni ja voitin, sain riittävät korvaukset.

        Kun tuo oli ohi, jäimme kahden asunnon loukkuun ja samaan aikaan kuoli täti, jonka asiat olin hoitanut kauan, joten tuli suuren suvun huomioiden keskuuteen hautajaiset ja perunkirjoitus. Nyt olen ollut kolmatta vuotta "taistelussa" tädin testamenttia puolustamassa 2 riitauttajaa 40 pesänosakkaasta, eli lakimies on käytössäni ollut kolmatta vuotta. Tämäkään ei ole mitenkään mielialaa kohottava. Kun lapseni sairastui vielä n. 13 - 14 vuotta sitten syömishäiriöön ja oireilee edelleen, eikä avioliittokaan parhaintaan anna, niin valitettavasti oireilen myös uniongelmien kanssa. Nyt pärjään Klotriptyl mite-pillereillä, eli harvoin tarvitsee ottaa lisäksi nukahtamislääkettä.

        Mikä ero on Triptyl -lääkkeisiin? En ole nimittäin kokeillut, mutta voisin seuraavaksi pyytää k.o. lääkettä. En usko tämän "helvetin" vähällä hellittävän. En tunne voivani pahoin, sillä nyt saan nukkua aamuisin ja illalla valvon turhan myöhään, koska en ole enää töissä.

        Ehkä nämä uniongelmat on periytyviä. Isäni reakoi myös asioihin unettomuudella, ja sen tiesi lapsetkin. Siihen aikaan ei ollut lääkitystä.


      • Sumppi pk-seudulta
        kaiken kokenut ;) kirjoitti:

        että kroonisen unettomuuden takaa paljastuu hyvin usein joku sairaus, unettomuus kun ei ole sairaus vaan oire.
        No joku sanoo että olen niin herkkä ja siksi otan stressii kaikista uusista asioista ja siksi kärsin unettomuudesta, no joo hyvin usein olet myös herkkä.
        Mutta vaikka olis miten herkkä niin nukkuu yleensä seuraavana yönä hyvin jos yksi yö on tullut nukutuksi huonosti, niin se vaan menee, jos ihminen on muuten terve vaikkakin herkkä, niin huonosti nukutun yön jälkeen nukuttaa niin vietävän hyvin.

        Mutta krooninen unettomuus jossa ei nukuta oikein milloinkaan hyvin ja nukutaan väsyneenäkin vain muutama hullu tunti jos sitäkään ja tunnin parin jaksoissa.

        Tommosesta kroonisesta unettomuudesta kärsivä ihminen ei voi milloinkaan hyvin vaan on yleensä kärttyinen tai muuten ihan tööt.
        Kroonisen unettomuuden takana on turhankin usein kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa et koskaan ole ihan "normaali", jos saat vähänkin nukuttua olen yliaktiivinen ja väsyneenä kärttyinen ja masentunut.

        Jos tunnistit itsesi tuosta kuvauksesta niin kipin kapin psykiatrin puheille, ei se ole niin vaarallista, kun sairautta täsmähoidetaan lääkkeillä niin voit paremmin ja kylkiäisenä unet paranee. ;)

        "Tommosesta kroonisesta unettomuudesta kärsivä ihminen ei voi milloinkaan hyvin vaan on yleensä kärttyinen tai muuten ihan tööt"

        On varmaankin kärttyinen, mutta en oikeastaan ollut pahimmillaan edes sitäkään. Mutta "tööt", sitä olin, sillä en olisi tullut yksin enää edes toimeen.

        Ajattelen vaan, että jos on kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin miten se olisi välillä 1,5 vuotta poissa ilman minkäänlaista lääkitystä ja sitten taas tulisi vähän kerrassaan takaisin. Tosin enää ei tullut yhtä täydellisenä, mitä pahimmillaan, jolloin toinen jalka oli jo haudan reunalla.

        Niin, ja itse kävin psykiatrin luona useita kertoja, eikä hän minua kokenut mielenvikaiseksi, passitti töihin 3 kk:n sairasloman jälkeen perusteluna oli, että "vieraannut liikaa työstäsi".

        Nautin kyllä elämästäni, enkä saa kiukun puuskia muuta kuin siivouspäivinä, jos mies makaa olohuoneen lattialla ja katsoo telkkaria, eikä eväänsä lotkauta. Tuo on ehkä tavallisin syy. Tunnen hyväksyväni itseni sellaisena, mitä olen, joten olen sinut itseni kanssa.


      • Neurolla-07
        Sumppi pk-seudulta kirjoitti:

        En käynyt unitutkimuksissa. Mutta tiedän, että reakoin asioihin unettomuudella. Koska unettomuus ei ole tauotonta. Stressi ja paineet töissä alkoivat kaivertaa yöunia. Kun pahin oli ohi, ja työt helpotti, sain taas nukuttua luonnollisesti. Tämä alkoi vaihdevuosien alkaessa, eli on yhteydessä myös siihen. Eli uniongelmat on psyykkisiä. Olin pitkään vaikeasti uneton ja sittemmin jouduin sairaslomalle, tuntui, että pääni tyhjenee täysin ja lie kuolen siihen. Olin työssäni "ylitunnollinen", kun jaksoin, tein työtä rajattomasti, kunnian himoinen ihminen ja ilman itsesuojeluvaistoa elävä. Kannoin yrityksen ongelmat kuin ne olisi olleet omiani. Pitkän (3 kk) sairasloman jälkeen jouduin palaamaan työhön ja sain hädin tuskin työni tehtyä. Oli lokakuu ja olimme mökillämme, kun tunsin oloni "kevyeksi", kuin käärme olisi luonut nahkansa. Aivojeni "taustalevyllä" oli työ valmistunut, eli olin oppinut ulkoistamaan työpaineet. Sen jälkeen nukuin n. 1,5 vuotta ilman lääkkeitä. Kunnes taas aloin vähän kerrassaan oireilla. Sitä on jatkunut sitten tänne saakka, mutta huoletonta elämää en ole elänyt. Työsuhteeni purettiin, sillä minusta tahdottiin eroon, olin epävarma henkilö, koska uniongelmat oli palanneet, tosin ei pahasti, mutta stressin ja paineiden aikaan nukuin huonosti. Syyksi perusteltiin muuta, mutta se oli perusteeton. Siitä alkoi seuraava prosessi, eli taistelin oikeuteni ja voitin, sain riittävät korvaukset.

        Kun tuo oli ohi, jäimme kahden asunnon loukkuun ja samaan aikaan kuoli täti, jonka asiat olin hoitanut kauan, joten tuli suuren suvun huomioiden keskuuteen hautajaiset ja perunkirjoitus. Nyt olen ollut kolmatta vuotta "taistelussa" tädin testamenttia puolustamassa 2 riitauttajaa 40 pesänosakkaasta, eli lakimies on käytössäni ollut kolmatta vuotta. Tämäkään ei ole mitenkään mielialaa kohottava. Kun lapseni sairastui vielä n. 13 - 14 vuotta sitten syömishäiriöön ja oireilee edelleen, eikä avioliittokaan parhaintaan anna, niin valitettavasti oireilen myös uniongelmien kanssa. Nyt pärjään Klotriptyl mite-pillereillä, eli harvoin tarvitsee ottaa lisäksi nukahtamislääkettä.

        Mikä ero on Triptyl -lääkkeisiin? En ole nimittäin kokeillut, mutta voisin seuraavaksi pyytää k.o. lääkettä. En usko tämän "helvetin" vähällä hellittävän. En tunne voivani pahoin, sillä nyt saan nukkua aamuisin ja illalla valvon turhan myöhään, koska en ole enää töissä.

        Ehkä nämä uniongelmat on periytyviä. Isäni reakoi myös asioihin unettomuudella, ja sen tiesi lapsetkin. Siihen aikaan ei ollut lääkitystä.

        on vaikuttavalta lääkeaineeltaan pelkkää masennuslääkettä, Klotriptylissä on sitä samaa masennuslääkettä JA bentzoa, eli rauhoittavaa.

        Minulta tosiaan löytyi somaattinen sairaus unitutkimuksissa. Ja sain, sain apua, onnekseni.


      • Sumppi pk-seudulta
        kroonisesti uneton kirjoitti:

        kiitos sumppi empaattisesta viestistä. ei, en ole vaihdevuosi-ikäinen vielä, kolmenkympin paremmalla puolella. mun unettomuus on myös psyykkistä luonteelta, alkoi pari vuotta siten parisuhdeongelmista johtuen ja on sen jälkeen jotenkin salakavalasti kroonistunut, vaikka elämäntilanne on muuttunut. töissä olen täyspäiväisesti, mutta se ei millään tavalla ole unettomuduen taustalla- tykkään työstäni kovasti enkä koskaan ajattele työasioita yöllä valvoessani.

        mä olen käynyt terapiassa tän unettomuuden ja siihen johtaneiden syiden takia, mutta se loppui vähän kesken ja unettomuus on taas palannut yhtä pahaksi kuin ennenkin. olenkin ajatellut jatkaa terapiaa jossain vaiheessa. mä olen myös 'tosi herkkä luonne' ja mun tapani reagoida tunnepuolen hankaluuksiin on nimenomaan yöunien menettäminen, siinä missä jollain muulla vaikka mielenmalttinsa. meillä on tätä unettomuustaipumusta myös suvussa.

        hypnoosista joku puhui tällä palstalla myös, kiinnostaisi myös mua.

        "mun tapani reagoida tunnepuolen hankaluuksiin on nimenomaan yöunien menettäminen, siinä missä jollain muulla vaikka mielenmalttinsa. meillä on tätä unettomuustaipumusta myös suvussa"

        Tämä on juuri samaa, mitä itselläni ihan tätä perinnöllisyyttä myöten. Hypnoosi saattaisi olla kokeilemisen arvoinen. En ole siitä kuullut, mutta kaikkea kannattaa kokeilla, sillä sinulla ei ole mitään mielialasairautta, se ilmenisi muutenkin. Se on myös tosi, että uniongelmia ei ymmärrä täysin kukaan muu kuin samasta oireilusta kärsivä. Itsekin ihmettelin aikana, jolloin 1,5 vuoden ajan nukuin ilman minkäänlaista lääkitystä, että miten se voi olla mahdollista, että en saanut nukuttua. Eli, miten sitä ymmärtäisi ulkopuolinen, kun ei ymmärrä itsekään, kun normaali uni on palautunut. Näihin juttuihin ei päde edes "kikka-kolmoset".

        Joskus olin itse niin kypsä avioeroon, että ei tosikaan, mutta pelkkä ajatuskin vei unet, joten on sillä ollut perhe-elämää pystyssä pitävä vaikutus.

        Kun sinulle auttoi terapia, niin sitä kannattaa jatkaa, kuten kirjoititkin. Joogaa moni myös suosittelee, mutta itse en ole siihen mennyt, laiskuuttako, en tiedä, jotenkin pidän enemmän reippaasta liikkumisesta, vaikka näillä pakkasilla tahtoo tuo liikunta jäädä vain sorminäppäryyden ylläpitämiseksi.

        Toivotaan, että joku toimiva itsehoitomuoto löytyisi näihinkin ongelmiin! Onhan se hassua, että lennetään kuuhun, tutkitaan ties vaikka mitä ja vastauksia löytyy, mutta mm uniongelmat on aina yhtä avoimia asioita, kuin esim. syömishäiriöt, joihin ei löydy yhtä toimivaa ratkaisua.

        Levollista mieltä kuitenkin sinulle! Uskon, kun olet niin nuori, että ongelma helpottaa. Olin itsekin joskus 35 vuotiaana jo loppuun palanut, mutta siitä vaan noustiin ja voin hyvin kauan. Elämä on kuin kulkua hyvinkin vaihtelevassa maastossa, välillä on kivuttava tuskaisesti ylös ja sitten on myötämäkeä, senkuin antaa elämän kannatella ja nauttia siitä.


      • en oo hullu ;)
        Sumppi pk-seudulta kirjoitti:

        "Tommosesta kroonisesta unettomuudesta kärsivä ihminen ei voi milloinkaan hyvin vaan on yleensä kärttyinen tai muuten ihan tööt"

        On varmaankin kärttyinen, mutta en oikeastaan ollut pahimmillaan edes sitäkään. Mutta "tööt", sitä olin, sillä en olisi tullut yksin enää edes toimeen.

        Ajattelen vaan, että jos on kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin miten se olisi välillä 1,5 vuotta poissa ilman minkäänlaista lääkitystä ja sitten taas tulisi vähän kerrassaan takaisin. Tosin enää ei tullut yhtä täydellisenä, mitä pahimmillaan, jolloin toinen jalka oli jo haudan reunalla.

        Niin, ja itse kävin psykiatrin luona useita kertoja, eikä hän minua kokenut mielenvikaiseksi, passitti töihin 3 kk:n sairasloman jälkeen perusteluna oli, että "vieraannut liikaa työstäsi".

        Nautin kyllä elämästäni, enkä saa kiukun puuskia muuta kuin siivouspäivinä, jos mies makaa olohuoneen lattialla ja katsoo telkkaria, eikä eväänsä lotkauta. Tuo on ehkä tavallisin syy. Tunnen hyväksyväni itseni sellaisena, mitä olen, joten olen sinut itseni kanssa.

        mielenvikaisena pitäny vaikka sanoi että olen kakkostyypin dipo, minulla on vain lievää vauhtia jota on tosi vaikee huomata siksi olin 20vuotta hoitamattomana ja unettomuus vaivasi.

        Sanoin että nythän mä saan ilmaiset lääkkeet kun olen hullu, mutta lääkäri siihen että et ole hullu kun sinulla ei ole mitään harhoja eikä mitään psykoottisuutta, osta vain omillasi sika kalliit lääkkeet, eiks oo parempi että et oo hullu vain vähän vauhtia.


      • Anonyymi
        kaiken kokenut ;) kirjoitti:

        että kroonisen unettomuuden takaa paljastuu hyvin usein joku sairaus, unettomuus kun ei ole sairaus vaan oire.
        No joku sanoo että olen niin herkkä ja siksi otan stressii kaikista uusista asioista ja siksi kärsin unettomuudesta, no joo hyvin usein olet myös herkkä.
        Mutta vaikka olis miten herkkä niin nukkuu yleensä seuraavana yönä hyvin jos yksi yö on tullut nukutuksi huonosti, niin se vaan menee, jos ihminen on muuten terve vaikkakin herkkä, niin huonosti nukutun yön jälkeen nukuttaa niin vietävän hyvin.

        Mutta krooninen unettomuus jossa ei nukuta oikein milloinkaan hyvin ja nukutaan väsyneenäkin vain muutama hullu tunti jos sitäkään ja tunnin parin jaksoissa.

        Tommosesta kroonisesta unettomuudesta kärsivä ihminen ei voi milloinkaan hyvin vaan on yleensä kärttyinen tai muuten ihan tööt.
        Kroonisen unettomuuden takana on turhankin usein kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa et koskaan ole ihan "normaali", jos saat vähänkin nukuttua olen yliaktiivinen ja väsyneenä kärttyinen ja masentunut.

        Jos tunnistit itsesi tuosta kuvauksesta niin kipin kapin psykiatrin puheille, ei se ole niin vaarallista, kun sairautta täsmähoidetaan lääkkeillä niin voit paremmin ja kylkiäisenä unet paranee. ;)

        Niin mutta jos olet käynyt kaikki lääkkeet läpi. Niin mitäs sitten? ja sinulla on kaksisuuntainen.mitkään eivät sovi. Siinä lääkärit saavat miettimistä.


    • Heinä nuha

      En tiiä allergialääkkeen vaikutuksesta nukahtamisen helpottamiseen, mutta itse joudun aloittamaan allergialääkkeen käytön keväällä, koska on tämä siitepölyallergia.
      Heti kyllä tietää, että on allergialääkkeen ottanut, koska alkaa väsyttämään aika lailla.
      Mutta ei se mikään hyvä lääke ole nukahtamis tarkoitukseen, koska allergialääke väsyttää ainakin minua seuraavaan aamuun saakka, kun täytyy ottaa seuraava tabletti.
      Koko kesä on olo, kuin olis horroksessa. En tiiä, pitäs varmaan kokeilla jotain toista merkkiä.

      • Neurolta avun saanut

        allergialääkkeet eivät väsytä, sen sijaan vanha antihistamiini Atarax väsyttää ja sitä käytetäänkin unettomuuden hoidossa.

        Pyydä lääkäriäsi kirjoittamaan sinulle jotain muuta kuin nykyistä jos nykyinen allergialääkkeesi väsyttää.


    • unui42394+23

      BEDTIME:
      GLYCINE 3-5g,
      TAURINE 2g,
      MELATONIN,
      TRYPTOTABS (TRYPTOPHAN MAGNESIUM)
      FISH OIL 2g (OMEGA3)

      GREEN TEA HONEY

      BCAA 5 tablets
      L-ARGININE
      COLOSTRUM day or night
      (colostrum contains delta sleep inducing peptide but
      it also contains other substances that make you
      more active)

      WORTH TRYING:
      PINE NUT OIL (pinnothin) may increase or decrease wakefulness (or not)

      • luonnolliset keinot

        nuo ovat "luonnollisempia" mutta paras uni on laadultaan sellainen jossa ei käytetä mitään kemiallisia valmisteita. Sama pätee kaikenlaisen alkoholipitoisen kanssa, kun niitäkin jotkut käyttävät unilääkkeenä. Ainakin iso määrä alkoholia vie normaalin unen.

        Vannon piikkimaton nimeen ja pitää hankkia vielä piikkityyny. Kuulema tarvitaan molemmat jotta saisi täydellisen rentoutuksen. Kun eka kertaa kokeilin piikkimattoa ja lepäsin sen päällä paljaalla selälläni ja nousin ylös n 20 min päästä, tunsin aikamoista huimausta. Sama kokemus miehelläni joka on 186cm pitkä ja hyväkuntoinen.

        Piikkimatosta kertoi teevessäkin erä joogaohjaaja ja vannoi sen nimeen. Sama matto rentouttaa illalla uneen ja aamulla piristää, kun seisoo paljain jaloin maton päällä. Alkaa veri kiertää...
        Unen tuloa helpottaa jos voi käydä saunassa tai kuumassa suihkussa. Niitä ennen kävelylenkki. Kunnollinen sänky, patja ym olosuhteet kunnossa.


      • Sumppi pk-seudulta
        luonnolliset keinot kirjoitti:

        nuo ovat "luonnollisempia" mutta paras uni on laadultaan sellainen jossa ei käytetä mitään kemiallisia valmisteita. Sama pätee kaikenlaisen alkoholipitoisen kanssa, kun niitäkin jotkut käyttävät unilääkkeenä. Ainakin iso määrä alkoholia vie normaalin unen.

        Vannon piikkimaton nimeen ja pitää hankkia vielä piikkityyny. Kuulema tarvitaan molemmat jotta saisi täydellisen rentoutuksen. Kun eka kertaa kokeilin piikkimattoa ja lepäsin sen päällä paljaalla selälläni ja nousin ylös n 20 min päästä, tunsin aikamoista huimausta. Sama kokemus miehelläni joka on 186cm pitkä ja hyväkuntoinen.

        Piikkimatosta kertoi teevessäkin erä joogaohjaaja ja vannoi sen nimeen. Sama matto rentouttaa illalla uneen ja aamulla piristää, kun seisoo paljain jaloin maton päällä. Alkaa veri kiertää...
        Unen tuloa helpottaa jos voi käydä saunassa tai kuumassa suihkussa. Niitä ennen kävelylenkki. Kunnollinen sänky, patja ym olosuhteet kunnossa.

        Piikkimatto pitää ostaa, ei taida maksaa kuin n. 20 eur. Mutta pitäisikö päänkin olla piikkimaton päällä, eli erillinen piikkimatto pään alle?


      • kannattaa kokeilla
        Sumppi pk-seudulta kirjoitti:

        Piikkimatto pitää ostaa, ei taida maksaa kuin n. 20 eur. Mutta pitäisikö päänkin olla piikkimaton päällä, eli erillinen piikkimatto pään alle?

        piikkimatto tyyny varsinaisen piikkimaton lisäksi. Tavaratalot ovat myyneet noit yhdistelmiä "pakettihintaan" noin 25-30 e... yksittäisiä piikkimattoja näkyy olevan jopa kympillä myynnissä. Eri liikkeissä huomattavia eroja hinnoissa vaikka tuote näyttää samalta. Ns halpis tavaratalot ovat myyneet edullisemmin.


      • Sumppi pk-seudulta
        kannattaa kokeilla kirjoitti:

        piikkimatto tyyny varsinaisen piikkimaton lisäksi. Tavaratalot ovat myyneet noit yhdistelmiä "pakettihintaan" noin 25-30 e... yksittäisiä piikkimattoja näkyy olevan jopa kympillä myynnissä. Eri liikkeissä huomattavia eroja hinnoissa vaikka tuote näyttää samalta. Ns halpis tavaratalot ovat myyneet edullisemmin.

        Kunhan lähden noihin ostosparatiiseihin, niin ostan yhdistelmän. Kaikkea kannattaa kokeilla, varsinkin, kun sitä ei tarvitse suustaan alas huuhtoa:) Mieluummin olen ilman lääkkeitä!


      • Sumppi pk-seudulta
        kannattaa kokeilla kirjoitti:

        piikkimatto tyyny varsinaisen piikkimaton lisäksi. Tavaratalot ovat myyneet noit yhdistelmiä "pakettihintaan" noin 25-30 e... yksittäisiä piikkimattoja näkyy olevan jopa kympillä myynnissä. Eri liikkeissä huomattavia eroja hinnoissa vaikka tuote näyttää samalta. Ns halpis tavaratalot ovat myyneet edullisemmin.

        Tänään kävin Kodin-Anttilassa, hinta pelkästä piikkimatosta 39,95 eur, en ostanut. Vertaan hintoja eri paikoista. Toisessa Anttilan myymälässä oli ollut 50 %:n alennuksella, ystäväni osti viimeisen.


    • need2sleep

      KÄYPÄ HOITO SUOSITUKSET
      =======================

      NUKAHTAMISLÄÄKKEET (ensi sijaisesti)
      Tsaleploni 10mg
      Tsolpideemi 5-10mg
      Tsopiloni 4-7.5mg

      BENTSODIATSEPIINIT (riippuvuus, sivuvaikutukset!)
      Nitratsepaami 2.5-5mg
      Diatsepaami 2-5mg (vain tilapäiseen käyttöön)
      Tematsepaami 10-20mg
      Triatsolaami 0.125-0.25mg
      Midatsolaami 7.5-15mg

      DEPRESSIOLÄÄKKEET
      Doksepiini 1-10mg [ANTIHISTAMIINI, VANHA LÄÄKE SIVUVAIKUTUKSET IKÄVIÄ SUUREMMILLA ANNOKSILLA]
      Trimipramiini 12.5-25mg, 2 tuntia ennen nukkumaan menoa
      Mirtatsapiini 3.75-7.5mg, 2 tuntia ennen
      Tratsodoni 25-100mg, HAITTAVAIKUTUKSIA RUNSAASTI, EI PITKÄAIKAISEEN KÄYTTÖÖN

      MUUT
      Melatoniini 0.5-6mg (otetaan 2 tuntia ennen nukkumaan menoa!, jos otetaan nukkumaan mennessä voi huonontaa nukahtamista kun nukahtamisrytmi siirtyy jatkuvasti eteenpäin!)

      ---
      LUONNOLLISET: Akupunktio, Glysiini, Magnesium,5-HTP, tryptofaani, kohtuullinen aerobonin liikunta, terapia

      NÄMÄ OVAT MYRKKYÄ
      Antipsykootit (ei koskaan!)
      Seroquel ei koskaan [käytä matalaa annosta doksepiinia]
      Temesta ja monet vanhemmat bentsodiapiinit (vain muutamia päiviä)

      TODENNÄKÖISETI EI AUTA:
      Colostrum (delta sleep inducing peptide), PinnoThin (cholecystokinin cannot cross blood brain barrier but can touch hypothalamus, it may either decrease or increase wakefulness)

      TULEVAISUUS
      Orexin antagonists (almorexant and something else) - not available until 2012 or something

      ==========

      Unettomuuden taustalla voi olla myös sairauksia, puutostiloja tms. jotka kannattaa selvittää!
      Kilpirauhasen toiminta, puutostilat (antioksidanttiklinikka), unipatja-tutkimus, uniklinikka, nukkumispaikan ongelmat, muut piilevät sairaudet (hormonit tms.), unettomuuteen erikoistuneet neurologit voi auttaa ja yksityisellä puolella voidaan rahalla tehdä kalliitakin selvityksiä ja testata veriarvoja ja virtsa-arvoja [tosin yleensä näistä on vähemmän hyötyä].

      JOS KYSE TODELLA ON VAIN UNETTOMUUDESTA NIIN VÄLTÄ PSYKIATRIAA, KOSKA SIELTÄ SAAT YLEENSÄ VAIN ANTIPSYKOOTTEJA.

      • johan sebastiaan

        Olen kärsinyt reilun vuoden verran unettomuudesta, joka johtuu vielä toistaiseksi diagnosoimattomasta tinnituksesta. N 3kk. tinnituksen alkamisen jälkeen huomasin keskittymiskyvyn heikentymistä ja ahdistusta, tästä vielä pari kk. eteenpäin huomasin todellisuudentajun karkailua. Minulla siis n. vuoden ajalta unen määrä keskimäärin MAX pari tuntia yössä. Olen huomannut myös vakavaa taipumusta valehteluun, jonka yhdistäisin juuri tuohon valveilla-/unessaoloajan todentamisen heikentymiseen. Nyt kuitenkin saanut tinnitusta paremmin kontrolliin ja seurauksena lisääntynyt ahdistus/masennus.. Pärjään toki itseni kanssa, mutta sosiaaliset suhteet ovat tulehtuneet pahoin ja pelkään menetäneeni luottamuksen monien ihmisten silmissä.. Tämä on mielestäni jo ääriesimerkkejä mihin todellinen insomnia voi johtaa, välillä ei tiedosta muutamiin viikkoihinkaan ihan mikä on totta ja mikä ei:/ Todellisuudentajuni on kuitenkin todistetavasti säilynyt, mutta taipumus valehteluun ja liioitteluun on pysynyt. Muilla kokemuksia vakavasta unettomuuden aiheuttamista mielenhäiriöistä?!


      • Sumppi pk-seudulta
        johan sebastiaan kirjoitti:

        Olen kärsinyt reilun vuoden verran unettomuudesta, joka johtuu vielä toistaiseksi diagnosoimattomasta tinnituksesta. N 3kk. tinnituksen alkamisen jälkeen huomasin keskittymiskyvyn heikentymistä ja ahdistusta, tästä vielä pari kk. eteenpäin huomasin todellisuudentajun karkailua. Minulla siis n. vuoden ajalta unen määrä keskimäärin MAX pari tuntia yössä. Olen huomannut myös vakavaa taipumusta valehteluun, jonka yhdistäisin juuri tuohon valveilla-/unessaoloajan todentamisen heikentymiseen. Nyt kuitenkin saanut tinnitusta paremmin kontrolliin ja seurauksena lisääntynyt ahdistus/masennus.. Pärjään toki itseni kanssa, mutta sosiaaliset suhteet ovat tulehtuneet pahoin ja pelkään menetäneeni luottamuksen monien ihmisten silmissä.. Tämä on mielestäni jo ääriesimerkkejä mihin todellinen insomnia voi johtaa, välillä ei tiedosta muutamiin viikkoihinkaan ihan mikä on totta ja mikä ei:/ Todellisuudentajuni on kuitenkin todistetavasti säilynyt, mutta taipumus valehteluun ja liioitteluun on pysynyt. Muilla kokemuksia vakavasta unettomuuden aiheuttamista mielenhäiriöistä?!

        Itse olen kokenut täydellisen unettomuuden, jossa tunsin ajatusten nollautuneen lähes täydellisesti. On luonnollista, että keskittymiskyky heikkenee, itselläni lähes katosi, koska olin kuin unissa kävelevä "aivoton muumio". Todellisuutta unettomana en pystynyt ainakaan täysin tiedostamaan. Mutta että sinä valehtelet ja ajattelet, että se olisi jotenkin yhteydessä unettomuuteen, tuntuu aika erikoiselta. Sitä en oikein jaksa uskoa. Jos tiedät valehtelevasi, silloin tiedostat sen, eli todellisuuden taju on hallinnassa.

        Itselläni on tinnitusta parasta aikaa, mutta en koe, että se olisi ollut syy univaikeuksiin, mutta jotain yhteyttä kyllä koen stressiin ja paineisiin. Sosiaaliset suhteet eivät voi toimia erittäin uupuneena parhaimmalla mahdollisella tavalla, koska kärsivällisyys on hyvin mitätön, ei kestä ärsykkeitä.

        Mistä päättelet, että unettomuutesi johtuisi tinnituksesta? Itse ajattelen päinvastoin, että tinnitus johtuu unettomuudestasi ja uupumuksestasi. Mutta oli niin tai näin, niin mene lääkäriin, sillä pitkään kestävä uniongelma on raskas myös sinun kehollesi, psykosomaattinen sairaus voi seurata pitkästä univajeesta. Täällähän on suositeltu myös piikkimattoa, kokeilepa sitä. Itse olisin tänään ostanut, mutta päätin verrata vielä hintoja eri liikkeissä.


      • embolikko,-
        Sumppi pk-seudulta kirjoitti:

        Itse olen kokenut täydellisen unettomuuden, jossa tunsin ajatusten nollautuneen lähes täydellisesti. On luonnollista, että keskittymiskyky heikkenee, itselläni lähes katosi, koska olin kuin unissa kävelevä "aivoton muumio". Todellisuutta unettomana en pystynyt ainakaan täysin tiedostamaan. Mutta että sinä valehtelet ja ajattelet, että se olisi jotenkin yhteydessä unettomuuteen, tuntuu aika erikoiselta. Sitä en oikein jaksa uskoa. Jos tiedät valehtelevasi, silloin tiedostat sen, eli todellisuuden taju on hallinnassa.

        Itselläni on tinnitusta parasta aikaa, mutta en koe, että se olisi ollut syy univaikeuksiin, mutta jotain yhteyttä kyllä koen stressiin ja paineisiin. Sosiaaliset suhteet eivät voi toimia erittäin uupuneena parhaimmalla mahdollisella tavalla, koska kärsivällisyys on hyvin mitätön, ei kestä ärsykkeitä.

        Mistä päättelet, että unettomuutesi johtuisi tinnituksesta? Itse ajattelen päinvastoin, että tinnitus johtuu unettomuudestasi ja uupumuksestasi. Mutta oli niin tai näin, niin mene lääkäriin, sillä pitkään kestävä uniongelma on raskas myös sinun kehollesi, psykosomaattinen sairaus voi seurata pitkästä univajeesta. Täällähän on suositeltu myös piikkimattoa, kokeilepa sitä. Itse olisin tänään ostanut, mutta päätin verrata vielä hintoja eri liikkeissä.

        unettomuus voi johtua myös kroonisista keuhkosairauksista
        mulla oli mass embolia enkä nukkunut 8kk edes unilääkkeillä
        olen todella sitä mieltä että unettomuuden taustalla on jokin sairaus


    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • mmmmm

      Hei ihmiset!! Oon 12v. ja en saa yöllä unta. Oisko jotai kotikonstia? on jatkunu vain viikon tai pari. yleensä nukahan 10minsassa. Saattaa johtua et ku on lomat alkanu, meen 00nukkuu, ja nyt yritän tasoittaa. Mut ku ei väsytä. VOIKO JOKU HELPATA!!!!

      • JK

        MULA EI OLEKOTIKONSTIA ANTAA


      • mmmmmmm
        JK kirjoitti:

        MULA EI OLEKOTIKONSTIA ANTAA

        NO OOKOO


    • Masa

      Mulla on. Tee jotain rankkaa, ulkoile, leiki tai auta vanhempia jossain rankassa hommassa (lumitöitä ei nyt kyllä vielä paljon oo...) edes vähäsen aikaa, mutta se pitää tehdä jokunen tunti ennen uniaikaa. Myöhään illalla ei kannata, sitten ei ainakaan nukuta.

      Älä puuhaa sängyssä muuta (kuten lue tai kuuntele musiikkia). Jos ei yhtään väsytä, älä yritä väkisin. Alkaa vaan hermostuttaa.

      Älä syö mitään isompaa just ennen nukkumaanmenoa. Äläkä etenkään juo kahvia tai energiajuomaa illalla, mieluummin ei edes myöhemmin iltapäivällä, jos sellainen yleensäkään sulla on tapana.

      • Anonyymi

        Jos haluatte tietää, nämä ohjeet saat kalliilta uniklinikaltakin.


    • MM

      Niiin... mä oon yötöitä tehny noin 15 vuotta. Ero puolisosta tuli noin vuosi sitten.
      Mulla on RLS (levottomat jalat) ((hankala sellainen)).
      Näen lähes poikkeuksetta todella pahoja painajaisia ja kohtuu usein herään hiestä märkänä pumppu hakaten...tosin yleensä kyl onnistun nukahtamaan uudelleen...
      Mä kävelen unissani,puhun unissani jne...
      Aina välistä saatan "nähdä" painajaisia samasta asiasta useampana yönä peräjälkeen..!
      Yleensä näis painajaisissa on se, että lopussa mulle käy aina huonosti!
      Esim jään junan alle ja yleensä tässä kohti herään!
      Silloin kun RLS:n hoitoon kokeiltiin dopamiini-agonisteja (oliko Siffroll:ia) pienellä annostuksesta ei ollut apua joten annostusta kasvatettiin melko suureksi ja tällöin painajaisita tuli vain pahempia ja lopulta keksittiin parempi lääke!
      Mä olen penskasta lähtien ollut huono "nukkumaanmenijä".
      RLS on vaivannut myös penskasta lähtien.
      Nukahtamisongelma paheni silloin kun aloitin yötyöt!
      Myös nukahtaminen ei minulta lähes poikkeuksetta onnistu ilman asianmukaista lääkitystä!
      Käsittelemättömiä asioita on paljon mutta tehtyä ei tekemättömksi saa!

    • psych_murders
    • Apuaaaaaa!

      mulla unettomuus on ollu elämässä "vasta" pari vuotta. Lääkkeet ei toimi vaan päinvastoin, ne piristää -.- Jos en saa yöllä neljään mennessä unta, painun keittiöön ja keitän kahvit, sitte valvon seuraavaan iltaan ja jos ei vieläkää väsytä, en edes yritä. Sitte katellaan seuraavan päivän aikana et millo väsyttää ja sillo nukkumaan. Ehkä vasta illalla välillä päivällä. Jos päivällä meen nukkumaan ni herään toki aikaisin aamulla ja päivän mittaan yritän tehä paljo kaiken näköstä että illalla väsyttäs. Mutta eihän se mun kohalla niin mee, taas jatkuu sama alusta. Mieheni kärsii siitä kun vaan pyörin sängyssä tai alotan siivoomaan kello 4.00 yöllä ja hänellä työt alkaa vasta 7. Alkaa oleen jo naurettavaa kun töihin haluis mennä mut eihän se nyt oikeen onnistu tälläsen asian kanssa. Kertokaa kokemuksianne että millä TE saatte unen päästä kiinni vaikka ei väsytä :P Ja huom. tälläkin hetkellä kello 2.27 eikä unesta tietoakaan :D
      Ja sen vielä mainitsen että stressistä ei mulla ole tietoakaan :)

    • 5+6

      Jos englanti taipuu, niin suosittelen lukemaan tuota kirjaa: http://www.sashastephens.com/the-effortless-sleep-method/
      http://www.bookdepository.co.uk/Effortless-Sleep-Method-Sasha-Stephens/9780957104808

      Tokasta linkistä saa tilattua. Itsellä ei ole tämän suhteen mitään lehmää ojassa, vaan olen tuon kirjan avulla päässyt lähes kokonaan unettomuudesta ja unilääkkeistä eroon.

      • zzzz...zzzzz

        En löytänyt tuota kirjaa suomeksi tai suomennettua tekstiä kirjasta. Onko sellaista olemassa ?


      • 5+6
        zzzz...zzzzz kirjoitti:

        En löytänyt tuota kirjaa suomeksi tai suomennettua tekstiä kirjasta. Onko sellaista olemassa ?

        Ei kyl löydy suomennettuna mistään valitettavasti. :(


      • zzzz...zzzzz
        5+6 kirjoitti:

        Ei kyl löydy suomennettuna mistään valitettavasti. :(

        thanks a lot vastauksesta:)


    • sleeptodeath
      • Anonyymi

        Niinpä. Toinen vaihtoehto on kuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Toinen vaihtoehto on kuolema.

        Tiedätkö että tosi pahaan unettomuuteen voi kuolla tai sitten joutua paykoosiin? Minulla oli jo lähellä. En muistanut lapseni nimiä enää, enkä mitä 10 minuuttia sitten tapahtui.


    • miymau

      Mulla itselläni alkaa jo tosiaan keittää taas yli tän unettomuuden kanssa, taas viikossa nukkunut 6 tuntia, nyt reilu pari vuorokautta hereillä. Tätä on jatkunut 14v asti eli 8 vuotta. Uniongelman laatu on vaihdellut, yleensä kuitenkin tätä nukahtamisvaikeutta, jolloin max. 2 tuntia saa yössä nukuttua, jos ollenkaan. Kokeiltuja lääkkeitä on takana n. 30, viimesen vuoden on saanut nukuttua neljän lääkkeen yhdistelmällä (Valdoxan, Atarax, Stella, Surmontil). Nyt ei auta enää nekään ja menny toista kuukautta ilman lääkkeitä, unta saanu niin vähän että alkaa päässä flippaa :D Kestämätöntä ja melko toivotonta.

      • Mikke189v

        Harmaa aine vähissä etulohkos. Näin sanoo tutkimus. Mutta ei tiedetä onko se syy vai seuraus. Tätä olen itselläkin ajatellut olevani,


    • laban222

      Omalla kohdallani unettomuuden syy oli rakennuksen home. Sain nukuttua vain pari tuntia kerralla nukahtamislääkkeillä. Unettomuuden lisäksi oli huimausta ja ruokahalun puutetta. Huomasin tuolloin tilanteen hieman parantuvan matkustelujen aikana ja kokonaan tilanne oli ohi n. puoli vuotta homeesta eroon pääsyn jälkeen.

      • Anonyymi

        Krooninen unettomuus on pahin kirous mitä ihminen voi saada. Harkitsen itsemurhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krooninen unettomuus on pahin kirous mitä ihminen voi saada. Harkitsen itsemurhaa.

        Itse olen päässyt pahimpien aikojen yli levozinilla. Välillä menee pitkä jakso pelkästään niillä nukkuen. Sitten tulee taas jokunen parempi jakso. Vieroitusoireina lähinnä pahoinvointi ja ahdistus lääkitystä purkaessa. Mitkään luontaistuotteet ei auta ainakaan minua.


    • Anonyymi

      Onko kokeiltu valeriaana ja L-teaniini? Nämä ovat auttaneet minua.

      Valeriaanaa saa luontaiskaupoista. Vuorokausiannos saa olla isohko esim. 1000 mg, koska haittoja ei ole. Apteekistakin saa valeriaanaa, mutta se on kalliimpaa eikä välttämättä parempaa. Apteekin tuotteissa on se etu luontaiskauppaan verrattuna, että valmisteet on standardoitu, eli on labraolosuhteissa katsottu, että vaikuttavaa ainetta menee pilleriin juuri se mikä luvataan. Luontaiskaupasta kun olen ostanut valeriaanaa sellaisessa kapselissa, joka ei sisällä mitään ylimääräisiä täyte- tms. aineita, tai uutteena (Soria), niin se sisältää ainoastaan luvattua ainetta, joten standardointi on tarpeetonta. Tällä hetkellä käytän Sorian valeriaanauutetta, ja uni on jo parantumassa pitkän huonounisuusjakson jälkeen.
      Päiväsaikaan jos ottaa valeriaana tekee tokkuraiseksi, mutta unettomuuteen voi ottaa enemmän.

      L-teaniini parantaa mielialaa ja unta. Sitä voi ottaa illalla rauhoittumiseen ja aamullakin mielialan parantamiseen, aamulla se ei tee uneliaaksi kuitenkaan. L-teaniini helpottaa ahdistusta ja pelkotiloja, koska se vaikuttaa välittäjäaine GABA:n tavoin aivojen kipualueisiin (psyykkinen ja fyysinen kipu on aivojen kannalta sama asia). L-teaniinia voi ottaa reilustikin kerralla. Jos purkissa lukee esim. 300 mg ei haittaa vaikka ottaa tuplasti. Haittavaikutuksia ei tästäkään luontaisvalmisteesta ole. L-teaniiniin ei tule riippuvuutta eikä vierotusoireita. Toleranssi voi tulla jos käyttää jatkuvasti.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe