pco ja toinen raskaus?

kiiki80

Ensiksi haluan kertoa, että clomeilla voi onnistua. Itse olen nyt viisi kuukautisen tyttövauvan onnellinen äiti. Yritimme mieheni kanssa neljä vuotta saada lasta ja yksi keskenmenokin koettiin välissä. Kolme puolenvuoden clomi-kuuria käytiin läpi. Itse en meinannut edes hakea enää viimeisen kahden kuukauden pillereitä, mutta mieheni kehoitti vielä hakemaan, ettei myöhemmin kaduta. Luojan kiitos että hain, sillä viimeisestä satsista/kierrosta tulin kuin tulinkin raskaaksi ja nyt meillä siis ihana tyttövauva. Tulin clomeista itse aika kipeeksi, joten siksi meinasin jo luovuttaa leikin eikä välttämättä rajuimpiin hoitoihin olisi alettu. Jännää on vielä se, etten ovulaatiotikkujen mukaan missään vaiheessa ovuloinut ja siksikin en ollut uskoa raskaustestin tulosta. Mutta tikutkin voivat siis erehtyä:) Mutta itse asiaan siis... Jos vaan mahdollista niin meistä olisi ihana saada toinenkin lapsi. Joten onko kellään kokemusta kuinka helposti voi tulla uudelleen raskaaksi kun on tuo pco taustalla? Tarvitseeko taas turvautua clomeihin vai onnistuisiko mahdollisesti luomuna? Menkat eivät ole vielä alkaneet, mutta tyttö onkin vielä täysimetyksellä ja olen ajatellut vielä imettää muutaman kuukauden. Joten saa nähdä saanko edes kuukautisia luomusti... Menen kyllä käymään gynekologilla jossain vaiheessa, mutta olisi kiva kuulla kokemuksista jo etukäteen, jotta voi alkaa taas henkisesti valmistautumaan.
Mutta kaikille lasta toivoville toivon kovasti voimia ja uskoa siihen, että kaikella on tarkoituksensa. Lapsettomuuden voi ymmärtää vain sellainen, joka on sen itse kokenut. Ja ihmeitä tapahtuu :) Hyvää joulua!

6

1934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmonen haaveissa..

minulla on 5 ja 7-vuotiaat lapset, nyt haaveena kolmas.jätin ehkäsyn pois niin kuukautiset häipyi samantien. puolen vuoden jälkeen pääsin lääkäriin, diagnoosi pco! järkytys oli suuri, terolutit nyt käytössä. lääkäri sanoi, että olisi kannattanut tehdä kaikki lapset samalla kertaa, pco kun pahenee ajan myötä. eipä voinut silloin arvata, että jotain vaikeuksia voi lastenteossa tulla, kun molemmat vauvat saaneet alkunsa suht helposti ja ihan luomusti. jännityksellä nyt odotan saako kolmas alkunsa vai täytyykö siirtyä vahvempiin aineisiin.. tuo clomi kai vahvempaa?en tiedä miksen ite saanut sitä heti, täytyykö yritystä olla kauemmin? ei jaksais vaan millään oottaa, kun vauvakuume olis kova!

• minä80

Ihmetyttää kuinka paljon lääkärit määrää noita terolutteja pco:n hoitoon. Niillä kyllä saadaan menkat tulemaan, mutta ovulaatiosta ei ole takeita. Eli seurailepa ovulaatiotasi (vaikka kaikilla pco-laisilla se ei kuulemma näy tikuissa...) ja vaadi ihmeessä toista lääkitystä jos ei tulosta synny. Itselleni metformiini toi avun pco:n kadottamiin ovulaatioihin.

• fsafasfasfasfafsaf
        minä80 kirjoitti:

Ihmetyttää kuinka paljon lääkärit määrää noita terolutteja pco:n hoitoon. Niillä kyllä saadaan menkat tulemaan, mutta ovulaatiosta ei ole takeita. Eli seurailepa ovulaatiotasi (vaikka kaikilla pco-laisilla se ei kuulemma näy tikuissa...) ja vaadi ihmeessä toista lääkitystä jos ei tulosta synny. Itselleni metformiini toi avun pco:n kadottamiin ovulaatioihin.

samaa mieltä. ihmettelen myös, miksi lääkärit tuuppaavat kaikille pco potilailleen tero-reseptin. mulla oli menkat ihan hukassa/kadonneet ja minulle esim. kokeiltiin ensin terot, sitten clomit ja metut, ja vaikka lopulta huomattiin, ettei clomeistakaan ollut hyötyä, lääkäri olisi taas kirjoittanut tero-reseptin, jolla pyöritän kiertoa odottaessani rankempia hoitoja. sanoin ei kiitos ja nyt menen ihan luomuna. parempihan se nyt on, että ne menkat tulevat sitten vaikka kerran kolmessa kuukaudessa luomuna kuin joka kuukausi teroilla, koska eihän lääkkeillä tehdyn menkat ole kunnon menkat todellakaan. mistä sitä tietää, vaikka oma keho alkaisi pillereiden loptuksen jälkeen tasoittumaan, kun sitä ei yhä uudelleen ja uudelleen sotketa erilaisilla hormoneilla, ainakaan turhilla sellaisilla, joista ei ole mitään hyötyä..

• kokemusta piisaa

meilläkin on clomeilla tullut pikkuneiti kovan ja piinaavan yrityksen jälkeen. mulla siis pco.
      tokaa alettiin yrittämään clomeilla ja niitä jo 6kk napsin, yksi kemiallinen raskaus, siis varhainen km. Sitten piikit kehiin. Sitten inssi kehiin. Nyt toinen inssi takana ja lääkkeistä olen ollut tillin tallin vuoden päivät kakkosta yrittäessä. Että vaikeeta voi olla, mutta toivon että sulla tärppää helposti toka, eihän sitä tiedä ennenkuin kokeilee :)

• .................

Minulla myös PCO ja sen lisäksi toinen munajohdin poistettu.Vauvaa yritimme 2 1/2 vuotta,itse kokeilin terot,clomit ja 2 inssiä.Loppujen lopuksi löysin kaapista vielä yhden clomisatsin jonka söin "huvikseen",hyvä että söinkin koska nyt tuola sängyssä tuhisee 3kk pikku neiti:)Mietin vain kun jo jälkitarkastuksessa minulle kirjotettiin resepti clomeja (toinen on tervetullut koska vain),lääkäri sanoi että voi käyttää vaikka heti.Ohjeissahan kuitenkin lukee ettei imetyksen aikana ja pitäisi varmaan menkatkin olla jotta voi aloittaa syömään??
      Hyvää joulua kaikille lapsia toivoville!!!Ja toivotaan kiiki80 että clomit antavat meille toisetkin pikku neidit:)

• Bansku82

Mulla todettiin pco 5 vuotta sitten. Menkkojen säänöllistämiseen ja hirsutismiin määrättiin Yasmin-yhdistelmäpillerit. Kun vauvakuume iski, jätin pillerit pois ja saman tien tärppäs (ihan ku oisin tuntenu ovuloivani, sanoin ukolle että nyt ois aika ja niin se vaan oli=)) Ei siis ongelmia ekalla kerralla.
      "Kakkonen" 1v 4kk esikoista nuorempi. Menkkoja ei tullu lainkaan lasten välissä. Kakkonen sai alkunsa siis myös tosi helposti, ilman mitään lääkkeitä.
      Kolmas vauva on tervetullut, mutta ei ihan vielä (laitatutin kuparikierukan 3kk sitten).
      Itselläni ei siis ongelmia raskaaksi tulemisen kanssa, toivottavasti ei tuu jatkossakaan olemaan. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe