Millä pankeilla paskat housuissa?

S-pankin takia

S-pankin rynnäkkö on saanut Nordean tunnetusti hermostumaan. Onko muilla pankeilla ollut samanlaisia reaktioita? Ovatko ne valmiita osallistumaan kilpailuun?

15

2178

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että pankit ovat

      aktivoituneet loppuvuodesta.Marraskuussa sampopankki (missä auntolainamme) otti yhteyttä ja pyysi käymään illalla.Eli normaali työnajan jälkeen.Paikan päällä ilmoitettiin heti että halusivat tiputtaa korkomarginaalin 0,3%:iin.Saimme sen lisäksi vielä konserttiliput.Tällä viikolla illalla soitti OP-pankin edustaja ja pyysi käymään.Tekisivät kuullemma hyvän tarjouksen lainoistamme.
      Onpahan ajat muuttuneet.

      • työskentelen

        Minä olen pankissa töissä. Palveluneuvojana olen toiminut viimeiset neljä vuotta. En ainakaan minä ole huomannut S-pankin tulon myötä mitään muutosta työssäni. Tähänkin asti olen lähes joka päivä soitellut jo olemassa oleville asiakkaille ja mahdollisesti tuleville asiakkaille. Heitä olen tavannut, ihan iltaisinkin, jos se on ollut asiakkaalle sopivampi ajankohta. Marginaalien tarkastuksetkin ovat tulleet jokapäiväiseksi rutiiniksi, kun korkotaso on noussut.


    • Luulen kyllä, että huolta aiheuttavat enemmän sellaiset uudet pankit, jotka houkuttelevat parhaita työntekijöitä palvelukseensa tarjoamalla näille paremmat palkkaedut kuin mitä esim. Nordea maksaa. S-pankki lähti juuri päinvastaiselle linjalle, mikä ei lupaa hyvää.

      S-pankin palveluvalikoima on niin suppea, että se ei ole vakava uhka millekään laaja-alaista tai yksilöllistä pankkipalvelua tarjoavalle pankille. Isot pankit, kuten valtiokin, saavat tukkumarkkinoilta rahoitusta suurissa erissä niin edullisesti, että ne eivät ole korkotietoisten pienasiakkaiden säästöistä riippuvaisia. Sitäpaitsi Nordean asiakasetusysteemi turvaa sen, että valtaosa asiakkaista pysyy, vaikka joku muu maksaisi parempia talletuskorkoja. Ovathan esim. Tapiola, eQ tai Evli maksaneet tähänkin asti parempia talletuskorkoja kuin Nordea. Samoin Sampopankki ihan viime vuosina.

      • tosissasi

        Luuletko tosissasi, että S-Pankkiin muista pankeista siirtyneet työntekijät ovat siirtyneet pienemmillä palkoilla?
        Varmasti tehtävät uudessa pankissa ovat mielenkiintoisempia kuin perinteisissä pankeissa, mutta luulenpa, että huippuasiantuntijat eivät tingi työehdoista tai palkoista siirtyessään uuteen työpaikkaa.


      • mielenkiintoisuus...
        tosissasi kirjoitti:

        Luuletko tosissasi, että S-Pankkiin muista pankeista siirtyneet työntekijät ovat siirtyneet pienemmillä palkoilla?
        Varmasti tehtävät uudessa pankissa ovat mielenkiintoisempia kuin perinteisissä pankeissa, mutta luulenpa, että huippuasiantuntijat eivät tingi työehdoista tai palkoista siirtyessään uuteen työpaikkaa.

        Nyt kyllä täytyy muistuttaa, että S-pankki noudattaa pankin työntekijöidenkin kohdalla kaupan työehtosopimusta, joka on heikompi kuin pankkialojen työehtosopimukset, palkoiltaan ja muilta ehdoiltaan. Johtajatasollahan palkat ovat kohtalaisen hyvät, tunnetusti S-ryhmä maksaa jo esimiestasolla oleville hyvän palkan, etenkin tulospalkkaus johtajilla on hyvä! Pankin puolella työtehtäväthän ovat taas paljon suppeampia kuin ns perinteisessä pankissa. Työtehtävät ovat palvelupisteissa samat kuin pankeissa kaikista vähiten arvostettu työ (lue huonoin ja mielenkiinnottomin työ), eli kassatyötä. Pankkikeskuksessakin työn kuvaan liittyy vain näitä päivittäisten asioiden hoitoa, joten ei kiinnosta. Veikkaanpa, että ne "huippuasiantuntijat" jotka ovat siirtyneet S-pankkiin (muulle kuin johtotasolle) eivät tosiaankaan ole niitä huippuosaajia... Miksi ihmeessä he luopiusivat paremmasta työstä, paremmista työehdoista ja palkasta ellei ole pakko. Kilpailu nuorista ja osaavista työntekijöistä on kovaa perinteisten pankkiryhmittymien välillä. Osaavan työntekijän maine kiirii ryhmittymästä toiseen ja alkaapa jossain vaiheessä työpaikan tyrkytys jo silloinkin kun olet vaikka hakemassa kilpailijapankista panttikirjoja tms. Puhelinsoittoillakin töihin kosiskellaan.


      • - - - - >

        Kommenttisi kaipaa tarkennusta. Puhutko rivimiehistä vai alan erikoisosaajista ja missä kilpailevissa pankkilaitoksssa tarjotaan parempia palkkaetuja ja kenelle?

        Ps. Soitin Glitnirin asiakaspelveluun (useamman kerran asiasta johtuen) jonka perusteella, vaikkakin suppeahko otanta, jäi vaikutelmaksi, että he ovat palkanneet erittäin nuoria "kloppeja" (sorry ilmaisu) jotka ovat juuri koulunsa päättäneet (minkä-sellaisen?) ja joiden työmotivaatio ja aktiivisuus, sekä vastuuntunto on kovin arpomista henkilöstä riippuen.

        Aktiivisesti ja vastuuntuntoisesti työhönsä suhtautuvasta sen totaaliseen vastakohtaan.

        Olettamaksi jäi heillä olevan ainakin näihin tehtäviin valituilta vaadittavat varsin matalat kriteerit rekrytoinnissa.

        Asiakaspalvelusa toimivat henkilöt ovat kuitenkin ensimmäinen käyntikortti yrityksestä ulospäin, joka myös edustaa ensimmäistä sellaista uusien asiakkaiden ollessa kyseessä. Moni yritys vain ei vaiuta hallitseva riittävää selektiivisyyttä tässä kohtaa, heidän kustannussäästöjen hakuisuuden mennessä edelle.

        Yksi ainoa huono vastaanotto ja asioiden hoito voi edustaa menetettyä asiakasta.


      • - - - - > kirjoitti:

        Kommenttisi kaipaa tarkennusta. Puhutko rivimiehistä vai alan erikoisosaajista ja missä kilpailevissa pankkilaitoksssa tarjotaan parempia palkkaetuja ja kenelle?

        Ps. Soitin Glitnirin asiakaspelveluun (useamman kerran asiasta johtuen) jonka perusteella, vaikkakin suppeahko otanta, jäi vaikutelmaksi, että he ovat palkanneet erittäin nuoria "kloppeja" (sorry ilmaisu) jotka ovat juuri koulunsa päättäneet (minkä-sellaisen?) ja joiden työmotivaatio ja aktiivisuus, sekä vastuuntunto on kovin arpomista henkilöstä riippuen.

        Aktiivisesti ja vastuuntuntoisesti työhönsä suhtautuvasta sen totaaliseen vastakohtaan.

        Olettamaksi jäi heillä olevan ainakin näihin tehtäviin valituilta vaadittavat varsin matalat kriteerit rekrytoinnissa.

        Asiakaspalvelusa toimivat henkilöt ovat kuitenkin ensimmäinen käyntikortti yrityksestä ulospäin, joka myös edustaa ensimmäistä sellaista uusien asiakkaiden ollessa kyseessä. Moni yritys vain ei vaiuta hallitseva riittävää selektiivisyyttä tässä kohtaa, heidän kustannussäästöjen hakuisuuden mennessä edelle.

        Yksi ainoa huono vastaanotto ja asioiden hoito voi edustaa menetettyä asiakasta.

        Tämä on sen verran delikaatti aihe, etten viitsi vastata kysymykseesi täsmällisesti. Tunnen kuitenkin useita henkilöitä, jotka olivat aiemmin Nordeassa (tai Meritassa) hyvillä paikoilla, mutta ovat sittemmin siirtyneet henkilömäärältään olennaisesti pienempiin ja vasta perustettuihinkin finanssialan organisaatioihin. Joukossa on sekä asiakaspalvelussa että toiminnan kehittämisessä ansioituneita. Uudet organisaatiot ovat valmiit maksamaan siitä osaamisesta, mitä he olettavat näiden henkilöiden tuovan tullessaan. Toisinaan kyllä pieni organisaatio pettyy siinä, että ison organisaation kasvatit eivät välttämättä olekaan toivotunlaisia moniosaajia, vaan tottuneet työskentelemään organisaatiossa, missä työnjako on viety pitkälle. Henkilön osaamisalue voi olla pikemminkin syvä kuin laaja.


      • - - - - >
        Timontti kirjoitti:

        Tämä on sen verran delikaatti aihe, etten viitsi vastata kysymykseesi täsmällisesti. Tunnen kuitenkin useita henkilöitä, jotka olivat aiemmin Nordeassa (tai Meritassa) hyvillä paikoilla, mutta ovat sittemmin siirtyneet henkilömäärältään olennaisesti pienempiin ja vasta perustettuihinkin finanssialan organisaatioihin. Joukossa on sekä asiakaspalvelussa että toiminnan kehittämisessä ansioituneita. Uudet organisaatiot ovat valmiit maksamaan siitä osaamisesta, mitä he olettavat näiden henkilöiden tuovan tullessaan. Toisinaan kyllä pieni organisaatio pettyy siinä, että ison organisaation kasvatit eivät välttämättä olekaan toivotunlaisia moniosaajia, vaan tottuneet työskentelemään organisaatiossa, missä työnjako on viety pitkälle. Henkilön osaamisalue voi olla pikemminkin syvä kuin laaja.

        Pienessä Suomessakin on pankkialalla viimeisen 10-25 vuoden aikana ollut muutoksia, KOP-Skop-SYP-Postipankki-Leonia-Sampo-Merita-Nordea ja joden rinnalle on ilmaantunut hieman kilpailuakin finanssimaailmassa ja salkunhoidossa, joskaan tuo tervetullut kilpailu ei tähän mennessä kuitenkaan ole kovi merkittävästi parinteisiä kivijalkapankkeja ruuvannut.

        Toisaalta Mr. Pohjolan poikkeuksellisen matalahkon linjan kommentointi, pankkialan kirjoittamattomia käytöstapoja ajatellen, kilpailijoista mielestäni kuitenkin heijastusta oman talon sisällä vallitsevasta ilmapiiristä / tilanteesta.

        Toisaalta olisi kiinnostava tietää millaista prosenttiosuutta yksityishenkilöiden talletukset ko. pankin toiminnassa edustavat. Oletettavasti ei vät kovin merkittävää osaa.

        Suomessa on kuitenkin totuttu kautta aikojen toimimaan kovin rajallisen kipailun puitteissa pankki- ja rahoitussektorilla.

        Islantilaiset tuovat uusia tuulia, toivottavasti heidän rakenteensa ovat terveellä pohjalla ja kestävät heidän oman saarivaltion taloudelliset- sekä nykyiset subprim ym. haasteet.


      • palveluvalikoima?

        S-pankista saa lähes kaiken mitä muistakin pankeista.

        Oikeastaan vain laskun maksuautomaatit puuttuu.

        S-pankista saa:

        Suoraveloituspalvelun
        Maksupalvelun
        Verkkopankkipalvelut
        Kassapalvelut, kuten laskun maksu, tilisiirrot, nostot, panot ym., muiden pankkien tapaan (isommat myymälät)

        Tililtänostot ja tilillepanot kassa-asiointina
        Nostot otto. automaateilla Visa-korteilla (siis Visa Debit, Visa Credit ja Visa Debit/Credit) sekä tulevaisuudessa myös Anna-automaateilla jahka hra Harkimo kumppaneineen vaan saa niitä laitettua käyttöön.

        Kertaluotot ja muutkin luotot

        S-etukortti Visa Debit (kansainvälinen pankkikortti joka korvaa kansalliset pankkikortit)
        S-etukortti Visa Credit (kuten muutkin Visat)
        S-etukortti Visa Debit/Credit (vastaa vanhaa pankkikortti-Visa yhdistelmää)

        Toki S-pankin kautta saa myös S-etukortti Debitin mutta sillä voi maksaa vain S-ryhmän ja kumppaneiden omissa myymälöissä eikä otto. pisteautomaateilta voi nostaa rahaa.

        Ei S-pankki ole yrityspankki, jos sellasta mielit niin pysy vaan siinä pankissa jossa oot tähän astikin. S-pankki on tarkoitettu tavallisille kuluttajille jotka samalla ovat S-ryhmän asiakasomistajia, ja meille nuo palvelut riittääkin.


    • hiljaista on

      Olen töissä S-Pankin Prismassa sijaitsevassa asiakaspalvelupisteessä.
      Koko joulukuu on ollut pankin palvelupisteessä hiljaista, johtuuko tämä S-Pankin ja Ammattiliitto Suoran kiistasta, tiedä sitä sitten...

      S-Pankki antoi huonon kuvan itsestään, kun ei noudata rahoitusalan työehtosopimusta. Pankin pitäisi olla luotettava ja siihen pitäisi voida aina luottaa. Ammattiliitto Suora on tehnyt hyvää työtä puolustaessaan S-Pankin työntekijöitä, tosin S-Pankki ei siihen ole paljoa reagoinut.

      Muut kilpailijat ei ole kovinkaan erikoisesti reagoineet S-Pankin korkokilpailuun. Tapiola-pankki on ennenkin maksanut korkeita korkoja, mutta ei se kovin suurta menestystä ole saanut. S-Pankin palveluvalikoima on niin suppea, että harva ihminen sinne kaikki raha-asioitaan siirtää. Veikkaan, että pankkien välinen kilpailu ei tule kiristymään, ainakaan S-Pankin takia...

      • ja kiista

        Siis koskeeko se vain S-pankin pääkonttorissa olevia vai jokaisen myymälässä olevan henkilön palkkoja? Eihän siitäkään voida lähteä että jokaisen kaupan myyjän pitäis saada sama kuin pankkitoimihenkilöiden, kaikissa S-ryhmän myymälöissä on nimittäin niin paljon henkilökuntaa (siis kaupan kassat/myyjät) ettei missään muussa pankissa ole ja S-pankilla EI OLE VARAA EIKÄ VARMAAN MUILLAKAAN PANKEILLA olisi varaa maksaa kaikille pankin palkkoja!

        Sen toki ymmärrän jos pääkonttorin väelle joka tekee vain pankkiduunia eikä myy suksia ruokaa ym. pitäisi maksaa pankkialan palkkaa mutta todellakaan ei ole varaa jokaiselle myyjälle ja alepan kassalle maksaa sellaisia summia!


      • hmph

        Olen myös töissä Prisman asiakaspalvelupisteessä ja meillä kiire on jatkunut kovana. Asiakkaat ovat kyllä kovasti kyselleet saarrosta, mutta ei ole vielä minulla ainakaan yksikään asiakas sen takia siirtänyt rahojaan muualle.


      • hmph
        ja kiista kirjoitti:

        Siis koskeeko se vain S-pankin pääkonttorissa olevia vai jokaisen myymälässä olevan henkilön palkkoja? Eihän siitäkään voida lähteä että jokaisen kaupan myyjän pitäis saada sama kuin pankkitoimihenkilöiden, kaikissa S-ryhmän myymälöissä on nimittäin niin paljon henkilökuntaa (siis kaupan kassat/myyjät) ettei missään muussa pankissa ole ja S-pankilla EI OLE VARAA EIKÄ VARMAAN MUILLAKAAN PANKEILLA olisi varaa maksaa kaikille pankin palkkoja!

        Sen toki ymmärrän jos pääkonttorin väelle joka tekee vain pankkiduunia eikä myy suksia ruokaa ym. pitäisi maksaa pankkialan palkkaa mutta todellakaan ei ole varaa jokaiselle myyjälle ja alepan kassalle maksaa sellaisia summia!

        koskee suoran yritykset saada palkkoja kohdilleen. Asiakaspalvelupisteissä toimivat henkilöt ovat vain pankin asiamiehiä, eli saavat perustyönsä mukaan palkan. Palkka on myyjän palkka. PAM toivottavasti vielä yrittää neuvotella heille (meille:))omaa palkkaryhmää, joka olisi siis parempi kuin myyjän palkka, mutta toki heikompi kuin pankkitoimihenkilön.


      • tuo saarto
        hmph kirjoitti:

        Olen myös töissä Prisman asiakaspalvelupisteessä ja meillä kiire on jatkunut kovana. Asiakkaat ovat kyllä kovasti kyselleet saarrosta, mutta ei ole vielä minulla ainakaan yksikään asiakas sen takia siirtänyt rahojaan muualle.

        mutta kun luin S-pankin sivuilta että vain tietyissä tapauksissa (eli pankin kassatoimihenkilön manuaalisesti tekemät tilisiirrot S-pankkiin) se voi aiheuttaa hankaluutta mutta ei ylipääsemätöntä ja nekään tapaukset tuskin mulle osuu kun mä käytän verkkopankkia ja muutenkin asioin "sähköisesti", niin päätin että jos vaan S-pankki myöntää mulle Visa Debit/Credit-kortin, niin siirryn pääasiallisesti S-pankin asiakkaaksi. Eli se on nyt tuosta kortin myöntämisestä sitten kiinni, hakemus on vetämässä ja pidän peukkuja.

        Ennestään on pankki-Visa kortti vanhasta pankista, säännölliset tulot eikä luottohäiriöitä, luulisi että kortti heltiää. Joskin oon lukenut että kaikille ei anneta vaikka ehdot täyttääkin, kumma juttu.


      • creditin
        tuo saarto kirjoitti:

        mutta kun luin S-pankin sivuilta että vain tietyissä tapauksissa (eli pankin kassatoimihenkilön manuaalisesti tekemät tilisiirrot S-pankkiin) se voi aiheuttaa hankaluutta mutta ei ylipääsemätöntä ja nekään tapaukset tuskin mulle osuu kun mä käytän verkkopankkia ja muutenkin asioin "sähköisesti", niin päätin että jos vaan S-pankki myöntää mulle Visa Debit/Credit-kortin, niin siirryn pääasiallisesti S-pankin asiakkaaksi. Eli se on nyt tuosta kortin myöntämisestä sitten kiinni, hakemus on vetämässä ja pidän peukkuja.

        Ennestään on pankki-Visa kortti vanhasta pankista, säännölliset tulot eikä luottohäiriöitä, luulisi että kortti heltiää. Joskin oon lukenut että kaikille ei anneta vaikka ehdot täyttääkin, kumma juttu.

        Eli minulla on vakituinen työ, jossa olen koulun ohella silloin tällöin. Vuositulot ehkä noin 14000 ja kyllähän nuo Visan myönsivät. :) Mutta esim. Osuuspankki ei minulle Visaa myöntäisi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1990
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1347
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1274
    4. 49
      1182
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe