Unet ja masennuslääkkeet

Käytän Efexoria( 75mg) ja Mirtazapinia (15mg) lievään/ keskivaikeaan masennukseen. Mirta yksinänsä ei auttanut pätkääkään,mutta Efexor on mullistanut energiani ja suunnilleen koko elämäni positiiviseksi ilman sivuvaikutuksia. Paitsi,että uneni ovat ihan hurjia! Yhden viikon putkeen näin mies/seksiunia ja joka yö oli uusi mies:)Kahtena peräkkäisenä yönä olen nähnyt aivan sairaita painajaisia. Olen herännyt hiestä litimärkänä,tänään pelkäsin jopa pitkään herättyänikin ja uni loppui kuin seinään herättyäni. Pelkään kohta nukkumista tätä menoa. Päivällä olen hyvin energinen ja positiivinen..Onko muilla kokemuksia lääkkeiden vaikutuksista uniin ja millaisia?
2424
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

tunnetaan melko hyvin vaikka sen mekanismi on edelleen arvailujen varassa. Normaalisti serotoniinin tuotanto katkeaa REM-unen ajaksi mutta SSRI pyörittää serotoniinisysteemiä täysillä kaiken aikaa. Tämä häiritsee REM-unta aiheuttaa hyvin todentuntuisia unia, myös painajaisia. On myös havaittu että uni ja todellisuus saattavat sekoittua siten ettei ole selvää kuvaa siitä ollaanko tekemisissä unen vai toden kanssa.

Tuon häiriön mekanismia ei tunneta mutta on ajateltu että SSRI saattaisi aiheuttaa otsalohkossa huomaamattoman pientä epileptistä aktiviteettia joka voisi toimia noiden unien laukaisijana. Tällaiset minimaaliset kohtaukset saattavat jäädä havaitsematta ilman perusteellisia aivosähkötutkimuksia.

Äänestä

tällä toisellakin kerralla alottaessani Mirtazapinin (30mg) uneenvaipumusvaiheessa tulee kovasti paljon ihmellisiä 'silmävälkkeitä'. Kaikenlaisia geometrisia, liikkuvia kuvia, spiraaleja ja vaikka mitä. Joskus nousen ylös,joskus nukahdan niihin kuitenkin. Viikon toista tuollaista, aika outoa miten tuo aiheutuu. Samoin olen nähnyt pitkästä aikaa unia, ihan tavallisia kylläkin mutta muistan niitä kun vuosiin en muista nähneeni juuri mitään, paitsi pahimmat painajaiset joihin olen herännyt.

Ilmiselvää tuntuu olevan että kyseinen lääke vaikuttaa unen laatuun.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Auroraperhonen kirjoitti:

Käytän Efexoria( 75mg) ja Mirtazapinia (15mg) lievään/ keskivaikeaan masennukseen. Mirta yksinänsä ei auttanut pätkääkään,mutta Efexor on mullistanut energiani ja suunnilleen koko elämäni positiiviseksi ilman sivuvaikutuksia. Paitsi,että uneni ovat ihan hurjia! Yhden viikon putkeen näin mies/seksiunia ja joka yö oli uusi mies:)Kahtena peräkkäisenä yönä olen nähnyt aivan sairaita painajaisia. Olen herännyt hiestä litimärkänä,tänään pelkäsin jopa pitkään herättyänikin ja uni loppui kuin seinään herättyäni. Pelkään kohta nukkumista tätä menoa. Päivällä olen hyvin energinen ja positiivinen..Onko muilla kokemuksia lääkkeiden vaikutuksista uniin ja millaisia?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu