Raskaus ja työhöntulotarkastus

..jäänkö kiinni...

Aloitin marraskuun lopussa työt uudessa työpaikassa. Työsuhteeni on määräaikainen ensi kesään asti. Aloittaessani en rehellisesti tiennyt olevani raskaana. Nyt pelkään työhöntulotarkastusta: voi raskauteni näkyä jostain labrakokeesta? Jotain laajaa verenkuvaahan niissä tutkitaan, kolesteroleja sun muita. Pelottaa pirusti, sopimukseeni tungettiin 2kk koeaika eli oveahan sieltä näytetään heti jos totuus tulee julki!

18

3586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi potkia

      raskauden takia pihale. Kerrot tarkastuksessa ehdottomasti että olet raskaana. Jos yrität huijata, eivät enää luota työntekijänä koska totuushan tulee kuitenkin julki.

      • ..jäänkö kiinni...

        Kyllä voivat. Koeajan työsuhdepurkua ei tarvitse millään tavalla perustella, ja jos raskaus tulee ilmi niin ulos lennän että vihellys kuuluu. IT-yritys ei ota mitään riskejä mahdollisista sairauslomista ja kuluista. Haluan vain tehdä töitä tuon sovitun 6kk, ja siinä mielessä en koe tekeväni mitään suurtakaan hallaa - kysehän ei kuitenkaan ole siis vakituisesta työpaikasta.

        En tahtoisi saada kenkää heti alkuun, ja kaikki tietävät että tommoisessa tapauksessa oikeuden saaminen vaatisi ties ja mitä. Huokaus.


    • syy työsuhteen purkuun

      Jos sinut koeajalla "lennätetään" työpaikasta pois raskauteen vedoten, on se laitonta! Siinä vaiheessa ota yhteyttä esim. liittoosi (mikäli sellaiseen kuulut). Raskaus ei ole mikään syy olla tekemättä työsopimusta. Ja ellen ihan väärässä ole, ei verikokeesta näy raskautesi, ainoastaan virtsanäyte sen kertoo.. VOIN OLLA MYÖS VÄÄRÄSSÄ!

      • ..jäänkö kiinni...

        Koeaikapurkua ei siis tarvitse puolin eikä toisin perustella. Sen vuoksi niitä tehdään, ja liiton apu on käytännössä aika nihkeätä tämmöisessä tapauksessa. Voisin tietysti ilmoittaa työsuojelupiiriin etukäteen tilanteesta ja neuvotella, mitä tehdä jos irtisanominen tulee eteen. Mutta hitto vie, en jaksaisi ryhtyä moiseen - kyse on VAIN alle 6kk määräaikaisesta! :(


      • Ei hoitajien

        saa kertoa työnantajalle mitään,mitä työhöntulotarkastuksessa on löytynyt/todettu,heillä on vaitiolovelvollisuus! Ainoastaan huumeiden käytöstä saa sanoa,sillä nykyään useaan työpaikkaan vaaditaan huumetesti.


      • Koeaika

        Koeaikana ei tarvitse olla laillista syytä irtisanoa työntekijää. Sitäpä se koeaika juuri tarkoittaa. Potkivat ulos jos potkivat. Mutta työhöntulotarkistuksessa tuskin otetaan mitään verikokeita tai raskaustestejä.:) Siellä lähinnä kysellään, että miten voit...


    • exelsior

      Kuten aikaisempi kirjoittaja mainitsikin, ei tietojasi saa kertoa työnantajalle. VAIN sellaisissa tapauksissa jossa tulee ilmi, että sairastat jotain sairautta joka voi vaikuttaa työn tekemiseen (esim. epilepsian sairastaminen kuljetusfirman työntekijällä tai pahan pesuaineallergian sairastaminen siivousfirman työntekijällä). Raskautesi ei myöskään tule ilmi jos sitä ei sinulta erikseen kysytä (en näe syytä miksi valehdella koska ei saa kertoa työnantajalle) tai tehdä raskaustestiä (mitä EI tehdä normaalissa työhontulotarkastuksessa jos työ ei ole vaarallista raskaana oleville naisille).

      • Vähän helpottaa

        Kiitos asiallisista vastauksista. Tilanne ei tosiaankaan ole helppo, koska itse kannatan avointa rehellisyyttä kaikissa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Kokemus ja vierestä nähdyt karskit väärinkäytökset IT-alalla työnantajan puolelta ovat kuitenkin opettaneet melkoisen varovaiseksi, enkä halua vaarantaa kevään vähäisiä ansiotulojani raskauden vuoksi. Eihän se siis ole mikään rajoittava sairaus toimistoduunarille. Koitan luovia tarkastuksen läpi, ja kerron työnantajalle myöhemmin keväällä - että kun määräaikainen työsuhde päättyy, niin minä lähden. Jatkosta ei ole ollut mitään puhetta eikä lupauksia, joten katson etten syyllisty työnantajan vedätykseen milään tavoin. Mutta koeajan työsuhdepurkuun en uskalla antaa pienintäkään mahdollisuutta, varmuuden vuoksi.


      • työhöntulotarkastusta
        Vähän helpottaa kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista. Tilanne ei tosiaankaan ole helppo, koska itse kannatan avointa rehellisyyttä kaikissa työsuhteeseen liittyvissä asioissa. Kokemus ja vierestä nähdyt karskit väärinkäytökset IT-alalla työnantajan puolelta ovat kuitenkin opettaneet melkoisen varovaiseksi, enkä halua vaarantaa kevään vähäisiä ansiotulojani raskauden vuoksi. Eihän se siis ole mikään rajoittava sairaus toimistoduunarille. Koitan luovia tarkastuksen läpi, ja kerron työnantajalle myöhemmin keväällä - että kun määräaikainen työsuhde päättyy, niin minä lähden. Jatkosta ei ole ollut mitään puhetta eikä lupauksia, joten katson etten syyllisty työnantajan vedätykseen milään tavoin. Mutta koeajan työsuhdepurkuun en uskalla antaa pienintäkään mahdollisuutta, varmuuden vuoksi.

        Voit aivan huoleti kertoa työhöntulotarkastuksessa olevasi raskaana, jos asia tulee esille, koska tiedot ovat luottamuksellisia!!! Mikään tieto tai sinusta tehty testitulos ei mene työnantajalle, ainoastaan lausunto jossa hoitaja/lääkäri todistaa sinun olevan työkelpoinen/työkelvoton ko. työhön. Ja raskaushan ei ole mikään este tai sairaus , joten siitä ei tule mainintaa!!!!! Todellakaan työnantajalle ei kuulu sinusta otetut näytteet tms, ne menevät vain ja ainoastaan sinua tutkivan ammattihenkilön käsiin.


    • Kukka kumminkin

      Hei
      itselläni ollut ihan sama tilanne tässä aiemmin syksyllä. Sain määräaikaisuuden ensi kesään ja sitten seuraavaksi olinkin raskaana. Työhöntulotarkastuksessa kerroin toki terveydenhoitajalle raskaudestani, koska saattaa vaikuttaa joihinkin tuloksiin. Omalla kohdallani esimerkiksi näköön... Työnantajalle terveydenhoitaja ei kuitenkaan voi kertoa raskaudestasi, vaan se on luottamuksellista tietoa. Työterveystarkastuksesta saat ainoastaan virallisen lomakkeen, jossa todetaan oletko terveydeltäsi työhön sopiva. Raskaushan ei ole sairaus, joten siitä ei mitään mainintaa tule.
      Itse kerroin vähän myöhemmin pomolle, koska rehellisyys maan perii ja asiaan on töissä suhtauduttu todella hyvin, vaikka jossain vaiheessa työnkuvaani joudutaan todennäköisesti supistamaan (kolmivuorotyö...) ja sairauspoissaoloja on tullut paljon jo muutamien kuukausien aikana väsymyksen vuoksi.
      Onnea odotukseen! Älä jännitä turhaan!

      • moko

        Eli siis saatko sä palkkaa ku jäät äitiyslomalle? Ku mä sain nykyisestä työpaikasta määräaikaisen suhteen 31.12.2008 asti. Mutta ku kerroin pomolle että odotan niin hän muutti sopimustani maaliskuun loppuun, eli mun työsopimus loppuu kun jänn äippälomalle!!
        oon ottanut liittoon yhteyttä, ne aikoi katsoa siellä asian.. Kuulun Superiin, että kai ne siellä osaa hommansa hoitaa.. Työnantaja ajatteli säästää kun mulle tarttis maksaa palkkaa ku jään äippälomalle.. TÖrkeää!!


      • ...jäänkö kiinni...
        moko kirjoitti:

        Eli siis saatko sä palkkaa ku jäät äitiyslomalle? Ku mä sain nykyisestä työpaikasta määräaikaisen suhteen 31.12.2008 asti. Mutta ku kerroin pomolle että odotan niin hän muutti sopimustani maaliskuun loppuun, eli mun työsopimus loppuu kun jänn äippälomalle!!
        oon ottanut liittoon yhteyttä, ne aikoi katsoa siellä asian.. Kuulun Superiin, että kai ne siellä osaa hommansa hoitaa.. Työnantaja ajatteli säästää kun mulle tarttis maksaa palkkaa ku jään äippälomalle.. TÖrkeää!!

        Minulla määräaikainen työsopimus päättyy n. 1kk ennen varsinaisen äitiysloman alkamista, eli siinäkään mielessä en katso tehneeni mitään suurta vääryyttä työnantajaa kohtaan. Työnantaja ei joudu maksamaan päivärahojani.


    • mapee

      ensinnäkin raskaus tietenkin voi tavallaan näkyä eli joissakin arvoissa PVK:ssa tai muissa tutkimuksissa voi olla heittoa ns normaaliin tilanteeseen raskauden takia. Itse raskaus näkyy vain ja ainoastaan raskaustestissä ja sitä ei voi teettää ilman suostumusta. Toisaalta työnantaja ei saa tietää tarkastuksen tuloksia millään tapaa joten sikäli huoli on turha.

      Tarkastuksessa kuitenkin lienee syytä sanoa raskaudesta juuri noiden mahdollisten muutosten takia ja jo siksi että se voi vaikuttaa kykyyn tehdä työtä jne. Eli työterveyden on hyvä asia kyllä tietää..

    • Doora

      Oli ite samassa tilanteessa viime keväänä, mietin ihan samaa.. Kerroin kuitenkin työterveyslääkärille ja hän sanoi että kerro pomolle vasta kun olet käynyt ultrassa ja raskautesi on tosiaan varmistunut. Mutta ei kuitenkaan pakottanut kertomaan, kehotti vain. Se ei pomolle eikä kenellekkään siellä kuulu jos olet raskaana ja työsopimuksesi ehtii päättyä ennen kuin äippäloma alkaa.
      Minä en kertonut pomolle koska pomo oli täys mulkku paska kusipää ukko joka vittuili mulle koko ajan ja yritti teettää mitä ihmeellisimpä mulle kuulumattomia hommia kun se nyt sattu ite olee niitten vanhojen jarrujen (alaistensa) tossun alla, ni yritti sitte olla niin pomoa nuorelle likalle!

      Kerro työterveydessä ja tutustu ensin pomoon, ennen kun kerrot sille, jos kerrot. Ja muista, RASKAUS EI OLE SYY POTKIA TÖISTÄ POIS!!!

    • kaikk ok

      Raskauden takia ei voida ketään laittaa pois. Raskaana oleminen ei myöskään saa vaikuttaa työnhakuun, vaan jos olet työhön pätevin ja paras hakija sinut tulee valita vaikka olisit raskaana. Oikeastaan nyt kun olet päässyt töihin raskaana oleminen periaatteessa suojaa sinua. Kun työsuhteesi on määräaikainen, en tiedä milloin sinulla on laskettu aika, mutta raskaus ei saa ainakaan huonontaa asemaasi. Ja luultavasti työnantaja mielellään jopa jatkaa työsopimusta, koska jos hän sen lopettaa on siitä hyvin helppo tehdä oikeusjuttu sillä perusteella että sinua on syrjitty raskauden takia...

      • aika moniselitteinen...

        ... mutta siis tosiaan; mikään laki tai liitto ei voi estää sinun poispotkimistasi koeajan puitteissa - sen takia tällainen koeaika on keksitty että työnantajallakin olisi jotain suojsaa. Olen itse raskaana, mutta katsastelen asioita silti työnantajan näkökulmasta sillä toimin osakkaana/johtajana - juurikin IT-alan firmassa. Kylmä tosiasia on että niin paljon kuin haluaisinkin pitää aina kaikkien naisten puolia, on myös totta se että työvoiman pitäminen tässä maassa on todella kallista, ja varsinkin pienessä yrityksessä sairaana oleva työntekijä on tosi kallis. Ja kun on raskaana, tulee niitä sairauspoissaoloja kuitenkin normitilannetta enemmän. Ja lääkäritkin kirjoittavat raskaille saikkua paljon helpommin... ok - tää menee nyt jo ihan asian vierestä, mutta haluan vaan kiinnittää huomionne siihen että joskus tiettyihin ratkaisuihin on syynä myös pakko, ei se että pomo olisi vaan välinpitämätön vittupää (niinkuin itse olen kuullut olevani :) )

        Toivottavasti asiasi ratkeaa parhain päin - itse ehkä sinuna kertoisin terkalle, ja pomolle sitten vasta kun raskaus tosiaan on ihan "varmalla pohjalla". Tuon koeajan jälkeen sinua ei tosiaan saa raskauden perusteella irtisanoa, vaikkakaan ei raskaus myöskään pakota työnantajaasi jatkamaankaan työsuhdetta määräaikaisuudten päätyttyä.

        Tsemppiä!


      • Faktatpöytään
        aika moniselitteinen... kirjoitti:

        ... mutta siis tosiaan; mikään laki tai liitto ei voi estää sinun poispotkimistasi koeajan puitteissa - sen takia tällainen koeaika on keksitty että työnantajallakin olisi jotain suojsaa. Olen itse raskaana, mutta katsastelen asioita silti työnantajan näkökulmasta sillä toimin osakkaana/johtajana - juurikin IT-alan firmassa. Kylmä tosiasia on että niin paljon kuin haluaisinkin pitää aina kaikkien naisten puolia, on myös totta se että työvoiman pitäminen tässä maassa on todella kallista, ja varsinkin pienessä yrityksessä sairaana oleva työntekijä on tosi kallis. Ja kun on raskaana, tulee niitä sairauspoissaoloja kuitenkin normitilannetta enemmän. Ja lääkäritkin kirjoittavat raskaille saikkua paljon helpommin... ok - tää menee nyt jo ihan asian vierestä, mutta haluan vaan kiinnittää huomionne siihen että joskus tiettyihin ratkaisuihin on syynä myös pakko, ei se että pomo olisi vaan välinpitämätön vittupää (niinkuin itse olen kuullut olevani :) )

        Toivottavasti asiasi ratkeaa parhain päin - itse ehkä sinuna kertoisin terkalle, ja pomolle sitten vasta kun raskaus tosiaan on ihan "varmalla pohjalla". Tuon koeajan jälkeen sinua ei tosiaan saa raskauden perusteella irtisanoa, vaikkakaan ei raskaus myöskään pakota työnantajaasi jatkamaankaan työsuhdetta määräaikaisuudten päätyttyä.

        Tsemppiä!

        Tästä asiasta on olemassa lakeja jotka estävät potkimasta pois edes koeajalla jos syyksi voidaan edes epäillä raskautta. Työnantajalla tulee olla TODELLA pätevä syy (muu kuin raskaus) työsuhteen päättämiseen koeajalla jotta se on uskottavasti jokin muu kuin raskaus.
        Työnantaja harvoin on niin tyhmä että lähtee edes yrittämään kun tod.näk joutuu vain huonoon maineeseen ja maksumieheksi jokatapauksessa..


    • eräs vaan

      Työhöntulotarkastuksen tuloksista menee työnanjalle joku seuraavista viesteistä: Ei terveydellisiä esteitä tulevaan työtehtävään, Soveltuu tulevaan työtehtävään tietyin rajoituksin (erillisellä luvalla lääkäri voi kirjata löytämänsä rajoitukset), ei sovellu tulevaan työtehtään (erillisellä luvalla lääkäri voi kirjata arvionsa syyt).

      Mitään muuta tietoa tarkastuksesta ei mene työnantajalle, joten voit ihan rauhassa kertoa lääkärille raskaudestasi. Verkokeissa näkyy istukkahormoonipitoisuuden nousu, jos älytään tutkia (normaalisti ei tutkita). Sieltä voi näkyä myös hemoglobiin muutokset, mutta niistä ei voi vielä mitään varsinaista päätellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe