imovane vai tenox

kumpiakin käyttävä

Kumpi teidän mielestänne on vähemman "koukuttava" unilääke, imovane 5mg vai tenox 20 mg? Käytän vuorotellen kumpaakin, teho on molemmissa sama,saan nukuttua aika hyvin.
Pari kertaa viikossa turvaudun lääkkeisiin unettomuudessani.
Kiitos jos vastaatte!

27

26985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä kellekkin

      Itselleni on määrätty joskus aikanaan tennareita nukahtamiseen mutta käytän niitä nykyään enemmänkin päivälääkityksenä ahdistuneisuuteen..eli ei mulla ainakaan toleranssin kasvun myötä enää aiheuta minkäänlaista väsymystä.mutta koska sillä on juuri toi ahdistusta ja tuskaisuutta poistava vaikutus niin kyllähän se sitä kautta helpottaa nukahtamista.Mä inhoan imovanen makua.

      • Anonyymi

        Imovanin rautapaska maku häviää 6kk kohdalla mutta annoskinnjo silloin 3-5kpl/asia mikä pitää hoitaa,esim.vaikkapa kauppakäynti,sosiaalivirkailijan aika jne.tenox aina 60mg asti antaa voittamattoman hyvä olon jolloin kaikki on helppoa kokea sekä tehdä,isommat annokset saavat vaan vaahdota suunpieliin ja silmät väsyneen näköisiksi niin kuin olosikin


    • näin ohjattu minua

      Olen työskennellyt kirurgisella osastolla ja minulle ohjattiin että Imovane on nukahtamislääke, joka auttaa vain pääsemään uneen, muttei varsinaisesti ylläpidä unta eli jos heräät yöllä niin vaikutusta ei enää ole. Tenox taas on unilääke jolla on pitempi aikainen vaikutus. Ja tämän perusteella Tenox olisi koukuttavampi.

      • mies.......

        Josko se sittenkin oli täysin päinvastoin?

        Tenox on nukahtamislääke. 10 vuotta olen sitä käyttänyt tarpeeseen. Noin 30 pilleriä parissa vuodessa. Toimii.


      • Hoitaja

        Tenox ja Imovane ovat kumpikin lyhytvaikutteisia nukahtamislääkkeitä, ei siis unilääkkeitä varsinaisesti. Mutta aivan sama kumpaa käyttää pitkäjaksoisesti, niin varmaan riippuvaiseksi jää.


      • ja tapelkaa sitte
        Hoitaja kirjoitti:

        Tenox ja Imovane ovat kumpikin lyhytvaikutteisia nukahtamislääkkeitä, ei siis unilääkkeitä varsinaisesti. Mutta aivan sama kumpaa käyttää pitkäjaksoisesti, niin varmaan riippuvaiseksi jää.

        Kayttötarkoitus

        Tenox on erityisesti nukahtamisvaikeuksien hoitoon tarkoitettu unilääke, joka soveltuu myös tilapäisen ahdistuneisuuden ja jännittyneisyyden hoitoon.

        Vaikutustapa

        Lääke alkaa vaikuttaa suhteellisen nopeasti ja soveltuu siten nukahtamisvaikeuksien hoitoon. Se myös pidentää unen kestoa ja vähentää heräämistä kesken unen.

        Haittavaikutukset

        Moottoriajoneuvon kuljettamista ja tarkkuutta vaativien laitteiden käyttöä on hyvä välttää etenkin hoidon alussa, koska lääke voi väsyttää myös päiväsaikaan ja heikentää tarkkaavaisuutta. Joskus ilmenee huimausta, päänsärkyä, painajaisia, vatsavaivoja tai lihasheikkoutta. Lääkkeen teho alkaa heiketä, jos sitä käyttää säännöllisesti pitkään. Se voi aiheuttaa riippuvuutta, jolloin käyttöä on vieroitusoireiden vuoksi vaikea lopettaa. Lääke voimistaa alkoholin ja muiden rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksia keskushermostoon. Suuri lääkeannos etenkin alkoholin kanssa nautittuna voi olla hengenvaarallinen.


      • pakkausselosteesta poiminnot
        ja tapelkaa sitte kirjoitti:

        Kayttötarkoitus

        Tenox on erityisesti nukahtamisvaikeuksien hoitoon tarkoitettu unilääke, joka soveltuu myös tilapäisen ahdistuneisuuden ja jännittyneisyyden hoitoon.

        Vaikutustapa

        Lääke alkaa vaikuttaa suhteellisen nopeasti ja soveltuu siten nukahtamisvaikeuksien hoitoon. Se myös pidentää unen kestoa ja vähentää heräämistä kesken unen.

        Haittavaikutukset

        Moottoriajoneuvon kuljettamista ja tarkkuutta vaativien laitteiden käyttöä on hyvä välttää etenkin hoidon alussa, koska lääke voi väsyttää myös päiväsaikaan ja heikentää tarkkaavaisuutta. Joskus ilmenee huimausta, päänsärkyä, painajaisia, vatsavaivoja tai lihasheikkoutta. Lääkkeen teho alkaa heiketä, jos sitä käyttää säännöllisesti pitkään. Se voi aiheuttaa riippuvuutta, jolloin käyttöä on vieroitusoireiden vuoksi vaikea lopettaa. Lääke voimistaa alkoholin ja muiden rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksia keskushermostoon. Suuri lääkeannos etenkin alkoholin kanssa nautittuna voi olla hengenvaarallinen.

        Kayttötarkoitus

        Imovane on unilääke. Sitä on tarkoitus käyttää tilapäisesti tai lyhytaikaisesti.

        Vaikutustapa

        Lääke alkaa vaikuttaa suhteellisen nopeasti - noin 15-20 minuutissa - ja se soveltuu siten nukahtamisvaikeuksien hoitoon. Se myös pitkittää unen kestoa ja vähentää heräämistä kesken unen.

        Haittavaikutukset

        Lääkkeen yleisin haittavaikutus on kitkerä maku suussa. Myös erilaisia vatsaoireita, kuten pahoinvointia tai suun kuivumista sekä huimausta tai päänsärkyä on esiintynyt. Lääke voi joskus aiheuttaa muistihäiriöitä ja niihin liittyvää epäjohdonmukaista käyttäytymistä. Moottoriajoneuvon kuljettamista ja tarkkuutta vaativien laitteiden käyttöä tulee välttää seuraavana aamuna, jos lääke tuntuu vielä väsyttävän. Unilääkkeen käyttöön voi tottua, jos sitä ottaa kovin usein ja pitkiä aikoja. Unilääke myös voimistaa alkoholin ja muiden rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksia.


      • vs. tematsepaami

        Imovanessa vaikuttava aine on tsopikloni, Tenoxissa tematsepaami. Molemmat ovat bentsodiatsepiinien ryhmään kuuluvia lääkeaineita, jotka vaikuttavat aivojen tietyillä alueilla oleviin GABA reseptoreihin. GABA reseptoreihin vaikuttaa aivojen normaalissa toiminnassa gamma-aminovoihappo eli GABA, joka on aivojen pääasiallinen inhibitorinen välittäjäaine. Bentsodiatsepiinit vahvistavat GABA toimintaa, joka inhibitorisena siten vähentää neuronien laukeamista.

        Mitä tällä on sitten "koukuttavuuden" kanssa tekemistä? Kyse on riippuvuuden syntymisestä,joka johtuu aivojen luonnollisen GABA toiminnan rampaantumisesta pitkäaikaisen bentsottelun seurauksena. Bentsot alkavat siis hoitaa osin GABAN virkaa. Jos lääkettä ei ota, seurauksena on inhibitorisen toiminnan vajaus, jolloin tiettyjen neuroniryhmien aktiivisuus kasvaa liian suureksi. Tämä koetaan käytännössä mm. ahdistuneisuutena, paniikkikohtauksina, unettomuutena tai ylivirkeytenä.

        Kumpi sitten aiheuttaa riippuvuuden nopeammin, tsopikloni vai tematsepaami? Tsopiklonin puoliintumisaika on 5-6 tuntia, tematsepaamin 8-22 tuntia. 20mg tematsepaamia vastaa vaikutukseltaan n. 15mg tsopikloniannosta. Lyhyemmän puoliintumisajan ansiosta tsopikloni viipyy elimistössä vähemmän aikaa, joten siitä päätellen se on vähemmän riippuvuutta aiheuttava. Myöskin suhteelliselta teholtaan 5mg tsopiklonia vastaa vain n. 7mg tematsepaamia, joten annoksenkin puolesta tsopikloni olisi tässä tapauksessa vähemmän "koukuttava".

        Tämä siis fyysisestä riippuvuudesta, oma lukunsa on psyykkinen riippuvuus, joka on kokonaan ns. korvien välissä.

        Olen itse käyttänyt Tenoxia sen verran vähän että en osaa tehdä kokemusperäistä vertailua. Tsopiklonikin koukuttaa, ainakin onnistui sen psyykkisesti minulle tekemään taannoin.

        Fyysisen ja psyykkisen riippuvuuden välillä ei ole omakohtaisen kokemuksen kautta juurikaan eroa. Jos purkilla tarvitsee käydä pystyäkseen nukkumaan niin koukussa on. Onko purkissa unilääkettä vai minttukarkkeja, sillä ei ole enää merkitystä.


      • härkä

        Moi!
        Yli 20.vuotta psykiatrisena sairaanhoitajana, voin sanoa molempien olevan yhtä koukuttavia. Imovane nukahduttaa hyvin, jos ei ole ennen käyttänyt kyseisiä lääkkeitä. Huono puoli on, että se ei välttämättä anna unta koko yöksi ja tulee tarve ottaa lisää. Yleensä lyhyt vaikutteisemmat bentsot ovat koukuttavimpia kuin pitkävaikutteiset. Esim. lääkärit harvoin enää kirjoittaa dormicumia, halcionia, jotka ovat ultralyhyvaikutteisia. Niihin liittyy suurempi riski joutua koukkuun, koska keho käy tarvitsemaan niitä vaikutuksen loputtua, tulee ns.reboud-ilmiö. Niihin kehittyy nopeasti riippuvuus. Pitkävaikutteiset lääkkeet imeytyvät tasaisemmin elimistössä. Sinänsä imovane ja tenox ovat melko vaarattomia ja mietoja oikein käytettynä. Koukuttavuus lääkärin ohjeella on pieni eli ei ota lääkettä vain varmistaakseen unen ja pienet tauot välillä lääkkeen otossa.


      • härkä

        Heippa!
        Tenox on nukahtamislääke. Voidaan käyttää myös päivisin ahdistukseen. Se nyt on makuasia puhutaanko tenoxin kohdalla unilääkkeestä vai nukahtamislääkkeestä. Periaatteessa kumpikin on väärä sana, koska tenoxia käytetään päivällä ahdistukseen, kuten esim.oxepam,rivatril,diapam ym.


      • Anonyymi

        Tenox on bentodiatsepiini eli erityisesti erittäin kovin riippuvuutta aiheuttava ja olot ovat todella huonot ja vahvasti perseelleen hyvin pitkän aikaan 2kk-1,5v voi kestää ja suistaa elämäsi sillä ajan vituilleen kokovaltaisesti joka voi viedä parisuhteesta hautajaisiin,kokemuksesta sanon että ei olisi vittu kannattanut.3.5kk valvomista vaikka punttitreenit 6krt/vk,jalkeilla vuorokaudesta 13h,istuen 3h loput yrittäen nukkua vain 1,5h/vrk unta,eli REM-uni kokonaan poissa.3,5kk jälkeen täysimittainen sydänkohtaus ilman pääsyä sairaalaan vain kahdeksi illaksi opamox 30mg ja siirto avotaloon jossa nukuin 2viikkoa seisaaltenkin seiniä ja ovenpieliä vasten kun en ollut sängyssä nukkumassa.kyllö Suomen vankilat huolen susta pitää,niin tappaa hautausmaalle,vaikka vangit aina mukavia olleet


    • tenoxia edelleen

      Viestin aloittaja kysyy vielä,kauanko voin öttaa pari unilääkettä
      viikossa,(imovane tai tenox) että pitäis vaihtaa johonkin muuhun tai yrittää lopettaa.Nyt ainakin on sellainen tilanne,että en halua toimia toisin kuin nyt teen.

      • pikke

        ei sulla mun mielestä ole syytä huoleen. Sitähän suositellaan pitämään ns. välipäiviä. Mutta jos unettomuus on vaikeaa, ei noita välipäiviä oikein taho pystyä pitämään, jos aikoo pystyä töihin, kouluun tai johonki. Sitä täytyy aina miettiä, että kumpi on pahempi: riippuvuus vai se että meinaa tulla seinähulluksi, kun ei nuku?!

        Itte oon lähes koko syksyn (noin 3kk) putkeen syöny somnoria. Onneksi ei oo annos kasvanu ajan myötä. Nyt kun mulla alkoi joululoma, on alkanut myös somnorista vieroittautuminen. Pari yötä on menny jo ilman, mutta unta on saanu vähä ootella jne.

        Mietin tossa, et mihin olisit vaihtamassa noi lääkkeet?! Kaikki uni-, nukahtamis- ja rauhoittavat lääkkeet on jossain määrin koukuttavia ja sekin on niin yksilöllistä. Toiset on herkempiä jonkin aineen riippuvuudelle ja toiset ei. Jos lääkkeet auttaa, sivuvaikutukset on siedettäviä ja niillä on vielä vastetta (ei siis tarttee ottaa tupla annosta), ei niitä kannata vaihtaa.

        Et hyviä unia vaan :)


      • härkä
        pikke kirjoitti:

        ei sulla mun mielestä ole syytä huoleen. Sitähän suositellaan pitämään ns. välipäiviä. Mutta jos unettomuus on vaikeaa, ei noita välipäiviä oikein taho pystyä pitämään, jos aikoo pystyä töihin, kouluun tai johonki. Sitä täytyy aina miettiä, että kumpi on pahempi: riippuvuus vai se että meinaa tulla seinähulluksi, kun ei nuku?!

        Itte oon lähes koko syksyn (noin 3kk) putkeen syöny somnoria. Onneksi ei oo annos kasvanu ajan myötä. Nyt kun mulla alkoi joululoma, on alkanut myös somnorista vieroittautuminen. Pari yötä on menny jo ilman, mutta unta on saanu vähä ootella jne.

        Mietin tossa, et mihin olisit vaihtamassa noi lääkkeet?! Kaikki uni-, nukahtamis- ja rauhoittavat lääkkeet on jossain määrin koukuttavia ja sekin on niin yksilöllistä. Toiset on herkempiä jonkin aineen riippuvuudelle ja toiset ei. Jos lääkkeet auttaa, sivuvaikutukset on siedettäviä ja niillä on vielä vastetta (ei siis tarttee ottaa tupla annosta), ei niitä kannata vaihtaa.

        Et hyviä unia vaan :)

        Moi!
        On lääkkeitä, jotka alunperin on tarkoitettu muuhun kuin unilääkkeeksi. Triptyl, doxal, surmontil ja vielä voisi mainita heikon neuroleptin promazin.hydrochlorid= ennen kauppanimellä sparine. Näillä on saatu hyviä tuloksia unettomuuteen, jotka pelkäävänsä jäävän koukkuun unilääkkeisiin. Silloin tällöin käytettynä bentsot ovat kyllä parhaita. Liikaa puhutaan lääkkeisiin koukkuun jäämisestä, sillä on ihmisiä, jotka joutuvat päivittäin niitä syömään. Unettomuus, jännitys ja ahdistus ovat erittäin invalisoivia tiloja. Lääkärin valvonnassa ja ohjeitten mukaan syöminen on erityisen tärkeää. Jos tuntuu, ettei kykene tulemaan toimeen bentsojen kanssa, silloin ei kannata lähteä sille tielle. Tiedän ihmisiä, jotka eivät kykenesi töihin, kauppaan ja sosiaaliseen elämään ilman rauhoittavia lääkkeitä. Ei syyllistetä heitä, koska se vain pahentaa tilannetta. Tietysti lääkitystä seurataan ja pyritään pitämään se mahdollisimman mietona.


      • alkup.kyselijä
        pikke kirjoitti:

        ei sulla mun mielestä ole syytä huoleen. Sitähän suositellaan pitämään ns. välipäiviä. Mutta jos unettomuus on vaikeaa, ei noita välipäiviä oikein taho pystyä pitämään, jos aikoo pystyä töihin, kouluun tai johonki. Sitä täytyy aina miettiä, että kumpi on pahempi: riippuvuus vai se että meinaa tulla seinähulluksi, kun ei nuku?!

        Itte oon lähes koko syksyn (noin 3kk) putkeen syöny somnoria. Onneksi ei oo annos kasvanu ajan myötä. Nyt kun mulla alkoi joululoma, on alkanut myös somnorista vieroittautuminen. Pari yötä on menny jo ilman, mutta unta on saanu vähä ootella jne.

        Mietin tossa, et mihin olisit vaihtamassa noi lääkkeet?! Kaikki uni-, nukahtamis- ja rauhoittavat lääkkeet on jossain määrin koukuttavia ja sekin on niin yksilöllistä. Toiset on herkempiä jonkin aineen riippuvuudelle ja toiset ei. Jos lääkkeet auttaa, sivuvaikutukset on siedettäviä ja niillä on vielä vastetta (ei siis tarttee ottaa tupla annosta), ei niitä kannata vaihtaa.

        Et hyviä unia vaan :)

        Olen saanut tenoxia aikanaan 100 kappaleen annoksen ja kun otan vuoronperään näitä kahta,niin huomasin ,että tenoxin viimeinen käyttöpäivä on tämänkuun lopussa,jäljellä on vielä kymmenkunta pilleriä.Kuinka tarkkaa on viimeisen käyttöpäivän noudattaminen?


      • härkä
        alkup.kyselijä kirjoitti:

        Olen saanut tenoxia aikanaan 100 kappaleen annoksen ja kun otan vuoronperään näitä kahta,niin huomasin ,että tenoxin viimeinen käyttöpäivä on tämänkuun lopussa,jäljellä on vielä kymmenkunta pilleriä.Kuinka tarkkaa on viimeisen käyttöpäivän noudattaminen?

        Moi!
        Lääkkeiden kohdalla puhutaan kelpoisuuspäivästä. Tietenkin lääkkeiden kanssa pitää olla varovainen, mutta itse uskaltaisin ottaa jopa hieman vanhentuneeksi mennyttä lääkettä. Suurin riski on ehkä, ettei lääke enää vaikuta, mutta silloin puhutaan kauan sitten vanhentuneista lääkkeistä. Jos lääke on tosi vanha huomaa sen lääkkeen väristä, liimautumisesta yhteen ja tietysti purkin etiketistä. Tenoxin kelpoisuus oli vielä 90-luvulla viisi vuotta, mutta jossain vaiheessa lääketehdas muutti sen kolmeksi vuodeksi. Olen keskustellut aina silloin tällöin osastonlääk. kanssa, kun on esim: lääkekaappien siivous ja tarkistus, niin yleinen mielipide on juuri kirjoitukseni kaltainen. Tietenkin sairaalassa laitamme vanhat apteekkiin ja tilataan uudet tilalle. Itse sanoisin, että ei hätää asian suhteen.


      • kyselijä kiittää
        härkä kirjoitti:

        Moi!
        Lääkkeiden kohdalla puhutaan kelpoisuuspäivästä. Tietenkin lääkkeiden kanssa pitää olla varovainen, mutta itse uskaltaisin ottaa jopa hieman vanhentuneeksi mennyttä lääkettä. Suurin riski on ehkä, ettei lääke enää vaikuta, mutta silloin puhutaan kauan sitten vanhentuneista lääkkeistä. Jos lääke on tosi vanha huomaa sen lääkkeen väristä, liimautumisesta yhteen ja tietysti purkin etiketistä. Tenoxin kelpoisuus oli vielä 90-luvulla viisi vuotta, mutta jossain vaiheessa lääketehdas muutti sen kolmeksi vuodeksi. Olen keskustellut aina silloin tällöin osastonlääk. kanssa, kun on esim: lääkekaappien siivous ja tarkistus, niin yleinen mielipide on juuri kirjoitukseni kaltainen. Tietenkin sairaalassa laitamme vanhat apteekkiin ja tilataan uudet tilalle. Itse sanoisin, että ei hätää asian suhteen.

        Kiitos "härälle",aion syödä pillerit loppuun.


      • ei koukuta
        pikke kirjoitti:

        ei sulla mun mielestä ole syytä huoleen. Sitähän suositellaan pitämään ns. välipäiviä. Mutta jos unettomuus on vaikeaa, ei noita välipäiviä oikein taho pystyä pitämään, jos aikoo pystyä töihin, kouluun tai johonki. Sitä täytyy aina miettiä, että kumpi on pahempi: riippuvuus vai se että meinaa tulla seinähulluksi, kun ei nuku?!

        Itte oon lähes koko syksyn (noin 3kk) putkeen syöny somnoria. Onneksi ei oo annos kasvanu ajan myötä. Nyt kun mulla alkoi joululoma, on alkanut myös somnorista vieroittautuminen. Pari yötä on menny jo ilman, mutta unta on saanu vähä ootella jne.

        Mietin tossa, et mihin olisit vaihtamassa noi lääkkeet?! Kaikki uni-, nukahtamis- ja rauhoittavat lääkkeet on jossain määrin koukuttavia ja sekin on niin yksilöllistä. Toiset on herkempiä jonkin aineen riippuvuudelle ja toiset ei. Jos lääkkeet auttaa, sivuvaikutukset on siedettäviä ja niillä on vielä vastetta (ei siis tarttee ottaa tupla annosta), ei niitä kannata vaihtaa.

        Et hyviä unia vaan :)

        en tunne ainuttakaan ihmistä,joka ei kärsisi unettomuudesta aika-ajoin.
        olen sitä mieltä että roppa tuntee milloin on pakko saada lääkitystä,usein sitä vain haetaan turhankin nopeasti.pidän melko erikoisena ihmistä joka nukkuu lähes kaikki yönsä hyvin ilman-tai lääkityksen kera.mielestäni lääkitys vain silloin kun on todella sen tarpeessa.takaan ettei koukuta.


    • Joshua Samola

      Jaahas... outoa vertailla 20 mg tennaria ja 5 mg imovanea keskenään, mutta jos nyt vastauksen haluat niin tenox on koukuttavampi.

      Tenoxin vaikutusaikakin on elimistössä huomattavasti pitempi kuin imovanella. Varsinkin jos tuollaisista annoksista puhutaan. 10 mg tenox on ehkä verrattavissa johonkin 7,5 mg imovaneen, mutta ainakin itse joutuisin ottamaan 2 x 7,5 mg imoa jotta saisin saman tuloksen kuin 20 mg tenoxilla. Paitsi että imovanessa oleva tsopikloni aiheuttaa yli puolelle nauttijoista pirullisen metallinmaun seuraavaksikin päiväksi suuhun. Jotta tenox kannattaa!!:)

      Itse söin aikoinaan yöksi kumpaisenkin, 20 mg tennarin ja 7,5 mg imovanen. Mutta se nyt olinkin minä.

      • JuseSeeYou

        heh ... eipä taida olla hallussa nuo "puoliintumisajat"


    • Molemmat-koukuttaa

      150%:sti.
      Mutta se on hyvä asia, koska silloin me lääketehtailijat saamme uida rahoissa...

    • tabuvaltio

      Sitä vartenhan ne lääkkeet ovat kehitetty, että niistä on apua ihmisille. Suomessa on aina ollut benzoihin jonkinlainen tabu asenne. Niitä käyttää paljon ihmisistä mutta niistä ei haluta puhua.

      • Hyvä.lääke

        Bentsojen käyttö on vain opittu tapa.
        Mitään todellista hyötyä ei ole.
        Sama jos uskot kamomillateen vaikutukseen.
        Kun uskot niin toimii.
        Toisaalta: ketä se haittaa?


    • Anonyymi

      Imovane ei bentso niin ei koukusta niin pahasti taikka ei tee niin pahoja oloja lääkevajauksissa mitä versiossa tulee hyvinkin nopeasti keholle ja mielelle ilmi.vieroitusoireet bentsoissa on järjen vieviä ja todella kovia ja vittumoisia sekä hyvin pitkäkestoisia.jo Kahen viikon syönnin jälkeen ajattelet satoja kertoja Jumalaa ja uskoon tuloa että jos se vaikka oloa helpottaisi ÄLÄ SYÖ BENTSOJA ellei ole aivan oikeasti PAKKO että ELÄMÄSTÄSI tulisi edes jotain ja Bentsot ovatkin juuri oikeita lääkkeitä muuttamaan asioita ja saamaan rohkeutta asioiden tekoon mikä bentso päissään tuntuu hyvältä ja jopa luontevalta sinulle ei ole sitä selvinpäin.älä sovi asioita bentsopäissäsi koska lääkkeettömänä luultavasti keksit syyn kuin syyn olla menemättä ja TAAS bentsopurkki huutaa Nimeäsi ja ihmeen kaupalla aina jopa auttaakkin niin ei se ihme ole vaaan ihmelääke

      • Anonyymi

        Imovane vaikuttaa melkein samalla tavalla kuin benzot. Reiluuden nimissä sanottakoon, ettet kyllä ehdottanut mitään neuroleptejä vaihtoehdoksi mutta... itse olen kokeillut kaikki neuroleptejä (ketipinor) myöten ja voin sanoa etta juuri Tenox ja Imovane ovat parhaat avut unettomuuteen sekä tehon että haittavaikutusten kannalta. Ja myös ketipinor ja muut vastaavat aiheuttaa riippuvuutta (lue pakkausseloste lääkeinfosta!). Pidempään unettomuuteen ja säännölliseen käyttöön mirtazapiini ja esim atarax ovat parempia kuin neuroleptit tai bentsot/imovane.


    • Anonyymi

      Tenox ei auttanut mulla mitään. Imovanea on mennyt vaihtelevasti vuosien mittaan. Ainahan vaatii muutaman huonon yön, kun pitkän käytön jälkeen haluaa irti lääkkeestä.

    • Anonyymi

      Molemmat ovat yhtä koukuttavia. Yleinen ohje on että Tenox jos heräilet yöllä tai et nuku tarpeeksi pitkään, muutoin Imovane jos kyseessä on nukahtamisvaikeudet.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1413
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe