Teräspaalut + kantava alapohja lisäosaan

Tapoja ja hIntoja?

Moikka, sain pohjatutkimuksesta suiosituksen talon lisäsiivelle perustamistavaksi peräspaalut & kantavan alaopohjan.

Kysyn nyt sitten tyhmiä:
Miten nuo paalut laitetaan, pitkin poikin koko alalle vai sokkelin linjoille? Ovatko kovin kalliita? Ala 7mx4m.
Onko noiden paalujen kanssa hyvä vaihtoehto sellaiset ontelolaatat?
Kertokaa lisää?

13

5884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yxvaantäällä

Sokkelilinjoille paalutus paaluanturat, väliin sokkelipalkki. Tuon kokoinen pohja vaatinee 6 paalua eli nurkkiin ja pitkien sivujen keskikohdalle (oletus: olevaa rakennusta vasten tulevaa sivua ei voi "ripustaa" olevaan rakennukseen). Paalukustannus asennettuna ja katkaistuna alk. n. 35 €/jm (sis. alv) riippuen paalun koosta (luultavasti RR75 tai RR90) ja paikkakunnasta. Ontelolaatat ovat yksinkertaisin ratkaisu.

• Tapoja ja hIntoja?

Kiitos vastauksesta. Sain jo jonkinlaista arviota hinnasta teräspaalujen toimittajalta, ja se tuntui tosi korkealta. 15 tuhatta paalujen palkkien laitto. Sitten kai vielä erikseen ontelolaattojen asennus, joka on aikaa vievämpää hommaa.

6x12m x 35euroa = 2520, eli mistähän ne kustannukset oikein koostuvat (kysyin jo tuolta arvioijaltakin, että kaipa saan sieltä vastausta, mutta jos on jollain omakohtaista tietoa, niin saa jakaa :)

• asennus
        Tapoja ja hIntoja? kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Sain jo jonkinlaista arviota hinnasta teräspaalujen toimittajalta, ja se tuntui tosi korkealta. 15 tuhatta paalujen palkkien laitto. Sitten kai vielä erikseen ontelolaattojen asennus, joka on aikaa vievämpää hommaa.

6x12m x 35euroa = 2520, eli mistähän ne kustannukset oikein koostuvat (kysyin jo tuolta arvioijaltakin, että kaipa saan sieltä vastausta, mutta jos on jollain omakohtaista tietoa, niin saa jakaa :)

ei vie aikaa kuin max 2h ja sitten raudat ja saumavalu

• Se aiempi vastaa

Keväällä 2005 pk-seudulla RR90 lyötynä ja katkaisuna 35 €/jm (sis. alv). Teräksen hinta on noussut sen jälkeen, joten olettaisin, että RR75 maksaa tuon 35 egee metrille. Joka tapauksessa tuo 15k€ on silkkaa ryöstöä. Keväällä 2005 me esim. maksoimme Parel-palkkeista (n. 48 jm) ja ontelolaatoista (paksuus 200mm, n. 105m2) reilut 8k€. Perustusten tekoon (paalutus, anturat, pallkien ja laattojen asennus, raudoitukset, valut) meni 4 päivää. Palkkien ja onteloiden asennus mobiilinosturilla otti yhteensä n. 3 tuntia.

• Tapoja ja hintoja
        Se aiempi vastaa kirjoitti:

Keväällä 2005 pk-seudulla RR90 lyötynä ja katkaisuna 35 €/jm (sis. alv). Teräksen hinta on noussut sen jälkeen, joten olettaisin, että RR75 maksaa tuon 35 egee metrille. Joka tapauksessa tuo 15k€ on silkkaa ryöstöä. Keväällä 2005 me esim. maksoimme Parel-palkkeista (n. 48 jm) ja ontelolaatoista (paksuus 200mm, n. 105m2) reilut 8k€. Perustusten tekoon (paalutus, anturat, pallkien ja laattojen asennus, raudoitukset, valut) meni 4 päivää. Palkkien ja onteloiden asennus mobiilinosturilla otti yhteensä n. 3 tuntia.

Moi, kiitos mainiosta vastaukssta. En tiedä, haluatko täällä kertoa, mistä tilasit nämä, mutta olisin kiinnostunut. Oliko kyseessä yksi urakoitsija tekemässä kaiken vai teittekö itse jotain? Vaiko ParmaParelilta tilasitte kaiken?

Meille tulee tuota paalua kyllä enemmän jos kuistiinkin tulee, silloin olisi 10 x 12m. Tosin kuistiin voisi sopia ruuvipaalut, en tiedä, suunnittelija sen kertoo.

• Aiempi vastaa
        Tapoja ja hintoja kirjoitti:

Moi, kiitos mainiosta vastaukssta. En tiedä, haluatko täällä kertoa, mistä tilasit nämä, mutta olisin kiinnostunut. Oliko kyseessä yksi urakoitsija tekemässä kaiken vai teittekö itse jotain? Vaiko ParmaParelilta tilasitte kaiken?

Meille tulee tuota paalua kyllä enemmän jos kuistiinkin tulee, silloin olisi 10 x 12m. Tosin kuistiin voisi sopia ruuvipaalut, en tiedä, suunnittelija sen kertoo.

Tilasin palkit ja ontelot Parmalta suoraan. Hieman tinkasin (~5%). Teräspaalut hoiti urakoitsija, johon ei ollut suhteita (=normihinta). Saumaraudoitus ja valu itse tehtynä.

Ruuvipaalut toimivat ilmeisen hyvin, jos pohjamaa on suotuisa (savi). Yksikin kivi ja siihen pysähtyy.

• Sirius300

Jos maaperätutkimus antaa paalun pituudeksi esim. 12m niin voit aivan huoletta kertoa mitan 1,5 kertoimella jotta ei tule yllätyksiä. Maaperäkairaukset pysähtyvät ensimmäiseen kovahkoon kerrokseen. Teräspaalut taas menee niin syvälle että tulee kallio vastaan. Itsellä nousi paalutuslasku ennakkoarviosta 50% koska paalua nyt vaan meni paljon enemmän maan sisään kuin oli ennakoitu.

Kankareen paalutus ottaa OKT-perustusurakkana 47-60 Euroa/m sis ALV22% paalun paksuudesta riippuen. Se sisältää sitten kaiken paalutukseen liittyvän (paalujen paikat, paaluhatut, paalujen jämien poisvienti jne.) mutta ei tietenkään sokkeleita tai raudoituksia tms.

• asialla

Taitaa pohjatutkijasi olla teräspaalujen markkinoija. Itsekin olen alalla ja kirjoitellut satoja ellei tuhansia raportteja, niin ihmettelen, miksi hän suosittaa teräspaaluja. Itse olisin kirjoittanut, että rakennus perustetaan esim tukipaalujen tai kitkapaalujen varaan. Yleensä materiaali kannattaa valita kustannusten perusteella. Kannattaa muistaa, että pehmeillä mailla täytyy olla huolellinen nurjahduksen suhteen, kun käyttää hoikkia teräspaaluja. Pientaloissahan käytetään yleensä pieniläpimittaisia paaluja.

Joka tapauksessa tarvitset rakennesuunnittelijan määrittämään paalujen paikat ja sijainnit. Nehän riippuu paalujen kantavuudesta rakenteellisista seikoista.

• konnari, rakenne

teräspaaluissa ole tässä tapauksessa mitään ihmettelemistä. Nythän paalutetaan aivan vanhan rakenteen viereen. 90 mm teräspaalu uppoaa paljon sutjakammin kuin 250x250 betonipaalu. Eli ei rytkytetä läheskään niin pahasti vanhaa rakennusta.
        Mainintasi rakennnesuunnittelijan osuudesta on täyttä asiaa.

• Tapoja ja hIntoja?
        konnari, rakenne kirjoitti:

teräspaaluissa ole tässä tapauksessa mitään ihmettelemistä. Nythän paalutetaan aivan vanhan rakenteen viereen. 90 mm teräspaalu uppoaa paljon sutjakammin kuin 250x250 betonipaalu. Eli ei rytkytetä läheskään niin pahasti vanhaa rakennusta.
        Mainintasi rakennnesuunnittelijan osuudesta on täyttä asiaa.

Juu, rakennesuunnittelija on saanut työn tehtäväkseen, kun eilen todella tuo maapohjatutkimuksen tulos tuli.

Ihan budjettia miettiäkseni tässä kyselen. Nuo teräspaalut todella laitetaan juuri, jotta ei häiritä liikaa olemassaolevaa maanvaraisesti perutettua taloa. Sitten minulla on alustavan arvion teräspaalujen toimittajalta, joka tuntuu todella korkealta. Siksi kyselen, jos täällä olisi tietoa, mitkä työt voi/kannattaa tehdä itse, mitkä olisi parasta tilata ja mistä kaikesta kustanukset koostuvatkaan siihen asti, että ontelolaatat on asennettuna. Olen tiedustellut tietenkin jo tuolta arvion tekijältä samaa asiaa, mutta koska siellä on kyseessä voittoa haluava firma, niin kyselen neuvoja myös täältä.

• Rauno Kangas

...ratkaisu vois olla Legalett?

Olen mmuutamissa kohteissa vertaillut Legalettiä perinteiseepaalut sokkelipalkki ontelolaatat ja Legalett antoi kolme etua:
      * kustannustehokkuus
      * perustustoimittajalla valmis konsepti (suunnittelu, toimitus ja asennus samasta paikkaa)
      * talo ei nouse ihan niin korkealle kuin ontelolattojen ja sokkelipalkin päällä => pienemmät ulkoportaat on mukavammat (ainakin minusta)

• Itse tein näin

Tee kuule niin että laitat teräspaalut ja niiden päähän paaluhatut. Unohda paaluhattihin hitsattu teräspalkisto, sen sijaan valat anturan paalujen päälle kuten minäkin tein. Voit käyttää noita valmiiksi raudotettuja anturamuotteja, joita saa jos joltakin valmistajalta (mulla oli lammitassu).

Tilanteessa jossa on paalutettava saat suht halvalla perustukset tällä tavalla. Itselläni tu li halvemmaksi kuin teräsbetonipaalut. Teräspaalutuksen suurin kuluerä tuntuu olevan tuo teräspalkisto paalujen päällä, joten unohda se siis kertakaikkiaan vaan tee kuten minä tein ja rakennesuunnittelija piirsi.

• Itse tein näin

Unohdin kertoa että valuanturan sisään tulee paalujen päät hattuineen päivineen noin 15 sentin syvyyteen, jolloin paalut pysyvät 90 asteen kulmassa suhteessa anturaan. Rakennesuunnittelijoiden pitäisi kyllä osata tämä asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5298
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3782
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      50
      3180
    4. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3055
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3055
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2393
    7. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      148
      1902
    8. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1835
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe