Odotellaan tehtaalla joskus kuormaa parikin tuntia niin tästä tuskastuneena isäntä kertoi että hän alkaa tältä ajalta maksamaan odotusajan palkkaa. Kuinkahan suuri palkka on normaaliin nähden?
odotusajan palkka?
34
14098
Vastaukset
- suostu
Sama palkka se on, mutta ei kerrytä ylitöitä.
Älä vain suostu. Olemme vääntäneet samasta asiasta kättä isännän liittyen purkuvuoron odottamista. Missään nimessä odotusajan palkka ei tarkoita meidän, eikä kertomiasi odotusaikoja.- jos ahistaa
ei varmasti palkka laske odotuksessa
- vaikuttaa
jos ahistaa kirjoitti:
ei varmasti palkka laske odotuksessa
Siis odotusajan palkka vähentää ylitöitä. Eli palkkojen maksaminen odotusajan palkkana pienentää tiliä siinä vaiheessa, jos tekee ylitöitä. Eikä tuohon tuossa aloittajan tapauksessa kannata suostua.
- TES :llä tienaa
Silloin kun ei tunnit täydy 2 viikon perioodissa 80 h. odotus tunnit maksetaan takuupalkan päälle.
- samaa
Meillä kanssa yritti samaa, kun ei tehtaalla aina ollut heti lastauspaikkaa. Odotusaika oli usein 2-3 tuntia, mutta ei se ainakaan meillä onnistunut odotusajan palkkana. Ainahan työnantajat yrittää kusettaa minkä ehtii.
- mä oon nokkani
työntänytkään? Alkaa näyttää näitä lukiessa siltä että haaveammattini, johon juuri valmistuin, muuttuukin painajaisammatiksi. Miten tarkkaan sitä pitääkään lukea sopimukset ja sopia nää palkat, mitä pitää kysyä haastattelussa, ettei tulis noin kusetetuksi? Entä minkälaisen maineen saa, jos aloitteleva kuski kieltäytyykin huonosta työsopimuksesta? Toivoisin tähän asiallisia vastauksia, asiattomiin en kommentoi mitään.
- ja valvo sen noudattamista
mä oon nokkani kirjoitti:
työntänytkään? Alkaa näyttää näitä lukiessa siltä että haaveammattini, johon juuri valmistuin, muuttuukin painajaisammatiksi. Miten tarkkaan sitä pitääkään lukea sopimukset ja sopia nää palkat, mitä pitää kysyä haastattelussa, ettei tulis noin kusetetuksi? Entä minkälaisen maineen saa, jos aloitteleva kuski kieltäytyykin huonosta työsopimuksesta? Toivoisin tähän asiallisia vastauksia, asiattomiin en kommentoi mitään.
Lue työehtosopimus esim AKT:n sivuilta. Siinä on ehdot ja palkat, joita on vähintään noudatettava. Se on lain mukaan yleissitova ja takaa siten vähimmäisedut. Jokaisen kuljettajan on itse valvottava sopimuksen noudattamista, eikä pidä antaa kusettaa itseään.
- tessit, mutta
ja valvo sen noudattamista kirjoitti:
Lue työehtosopimus esim AKT:n sivuilta. Siinä on ehdot ja palkat, joita on vähintään noudatettava. Se on lain mukaan yleissitova ja takaa siten vähimmäisedut. Jokaisen kuljettajan on itse valvottava sopimuksen noudattamista, eikä pidä antaa kusettaa itseään.
se ei vielä vastaa olennaiseen, eli saako enää mistään töitä jos heti alkaa vaatii sitä mitä kuuluukin? Varsinkin kun näitä juttuja lukee, vaikuttaa siltä että työnantajat eivät haluaisi lainmukaista palkkaa maksaa ja aina löytyy joku joka ajaa halvemmalla kuin tes. Itse haluaisin tietenkin ees sen lakisääteisen palkan.
- sain..
tessit, mutta kirjoitti:
se ei vielä vastaa olennaiseen, eli saako enää mistään töitä jos heti alkaa vaatii sitä mitä kuuluukin? Varsinkin kun näitä juttuja lukee, vaikuttaa siltä että työnantajat eivät haluaisi lainmukaista palkkaa maksaa ja aina löytyy joku joka ajaa halvemmalla kuin tes. Itse haluaisin tietenkin ees sen lakisääteisen palkan.
Minä ainakin sain, vaikka itsekin emmin kysyä. Olen ihmetellyt noita irtoperämiehiä, että miksi hitossa ne ajaa näitä romuja melkein ilman. Siis haluuko ne viettää koko elämänsä paskaisena auton hytissä?
- pitää
sain.. kirjoitti:
Minä ainakin sain, vaikka itsekin emmin kysyä. Olen ihmetellyt noita irtoperämiehiä, että miksi hitossa ne ajaa näitä romuja melkein ilman. Siis haluuko ne viettää koko elämänsä paskaisena auton hytissä?
kysyä heiltä itseltään, mä en tiiä vastausta vielä mihinkään. :)
- pikkuyrittäjä.
tessit, mutta kirjoitti:
se ei vielä vastaa olennaiseen, eli saako enää mistään töitä jos heti alkaa vaatii sitä mitä kuuluukin? Varsinkin kun näitä juttuja lukee, vaikuttaa siltä että työnantajat eivät haluaisi lainmukaista palkkaa maksaa ja aina löytyy joku joka ajaa halvemmalla kuin tes. Itse haluaisin tietenkin ees sen lakisääteisen palkan.
Kunnollisista kuljettajista on niin kova pula että asialinen, mutta kokematon saa varmasti töitä vaikka vaatii lakisääteisen palkkansa. Onhan se alkajan palkka vähän pienempi kun kokeneen ja työnantaja päättää paljonko teettää ylitöitä ym. "kalliita töitä".
Ylitöihin ja yötöihin halukkaistakin on usein pulaa vaikka lisät maksetaankin.
Useimmat niin sanotut kunnolliset työnantajat ottavat mielummin hyvän ja omankin etunsa ymmärtävän nuoren kun vanhan jermun jolle vaikea opettaa nykyajan tapoja. - tässä aloin jo
pikkuyrittäjä. kirjoitti:
Kunnollisista kuljettajista on niin kova pula että asialinen, mutta kokematon saa varmasti töitä vaikka vaatii lakisääteisen palkkansa. Onhan se alkajan palkka vähän pienempi kun kokeneen ja työnantaja päättää paljonko teettää ylitöitä ym. "kalliita töitä".
Ylitöihin ja yötöihin halukkaistakin on usein pulaa vaikka lisät maksetaankin.
Useimmat niin sanotut kunnolliset työnantajat ottavat mielummin hyvän ja omankin etunsa ymmärtävän nuoren kun vanhan jermun jolle vaikea opettaa nykyajan tapoja.huolestua tosissani.
Minulle on ihan sama mihin kellonaikaan ja paljonko töitä olisi, kunhan niitä vaan saisin. Ainoa mitä en pysty tekemään, on että oisin useamman päivän yhteen menoon poissa kotoa. Täällä Lahden seudulla vaan ei taho niitä nyt löytyä, mutta ehkä tammikuun puolella alkaa jo löytymään, toivon ainakin niin.
Hyvää ja rauhallista joulua sinulle ja kiitos asiallisesta vastauksestasi. :)
- odotukseen
Siis ei tuo kuulu odotusajan palkan piiriin.
- vain silloin
...kun odotuksen päättymisaika on tiedossa ja kuljettaja voi vapaasti poistua ajoneuvoltaan. Eli esim. sitä laituripaikkaa ei tarvitse kytätä paikan päällä vaan tiedossa on tarkka aika koska sinne laituriin pääsee, eikä tipu jonon hännille poistumalla välillä paikalta.
- tasan noin
Toivottavasti KAIKKI lukevat tarkasti sinun viestisi. Ei sitä tuon selkeemmin voi sanoa. HYVÄ!
- tehtaalla.
Jos se tehtaalla odottelu on tähän asti ollut palkallista työaikaa, niin ei kannata sitä muuttaa odotusajan palkaksi. Ettet menetä mahdollisia ylitöitä, kun odotustunnit ei kerrytä niitä. Isännän tulisi vaatia tehtaalta odotustunneilta maksu, jolla kattaa odotuksesta syntyvän kustannuksen.Tämä on taas tyypillinen juttu miten pienipalkkaisimman etuja heikennetään senvuoksi, kun tehtaalla homma ei toimi
- kyllä, kyllä...
Tästä päästiinkin taas siihen, että mielestäni kuljetusalalla työskenteleville naisille tulisi maksaa odotusajan palkkaa koko raskauden ajan, sillä muuten heillä ei ole tasavertaisia mahdollisuuksia tienata vuositasolla yhtä paljon kuin mitä miehillä on mahdollista.
- ...näin?
Tehdas siis automaattisesti maksaa, jos on sovittu lastaus vaikkapa klo 15, paikalle tullaan klo 10, availlaan pressuja kolme varttia, eikä kuorma olekaan päällä klo 11? Toimii muuten helvetin hyvin tehtaalla, josta lähtee 45 rekkakuormaa hitaasti lastattavaa kamaa päivässä... Vaatiahan saa toki vaikka mitä, mutta pitää myös itse pysyä sovituissa aikatauluissa.
- tokikin
...näin? kirjoitti:
Tehdas siis automaattisesti maksaa, jos on sovittu lastaus vaikkapa klo 15, paikalle tullaan klo 10, availlaan pressuja kolme varttia, eikä kuorma olekaan päällä klo 11? Toimii muuten helvetin hyvin tehtaalla, josta lähtee 45 rekkakuormaa hitaasti lastattavaa kamaa päivässä... Vaatiahan saa toki vaikka mitä, mutta pitää myös itse pysyä sovituissa aikatauluissa.
Kun kuljetus tilataan, ilmoitetaan myös kellonaika, jolloin tavara on valmiina. Jos on tilattu auto kello 15:00 ja kuski saapuu kello 14:00, menee se eka tunti kuljetusfirman piikkiin tai sitten kuskin, riippuen firmasta. Siitä ei laskuteta. Mutta jos kello 15:00 sanotaan, että mene takas sinne autoon, meillä on vuoronvaihto meneillään, tullaan sanomaan ku tavarat on valmiina, niin sen jälkeen tehdas maksaa. Työnjohdon hampaattomuus ja työntekijöiden heikko motivaatio tulevat kalliiksi monelle firmalle. Ja sitten kun toisessa päässä kysellään tavaraa, niin pellet väittää pokerinaamalla puhelimessa että kuski saapui myöhässä, vaikka todellinen syy myöhästymiseen on se, että tavara ei ollut valmiina, vaikka kuski saapui tunnin etuajassa.
- tokikin.
...näin? kirjoitti:
Tehdas siis automaattisesti maksaa, jos on sovittu lastaus vaikkapa klo 15, paikalle tullaan klo 10, availlaan pressuja kolme varttia, eikä kuorma olekaan päällä klo 11? Toimii muuten helvetin hyvin tehtaalla, josta lähtee 45 rekkakuormaa hitaasti lastattavaa kamaa päivässä... Vaatiahan saa toki vaikka mitä, mutta pitää myös itse pysyä sovituissa aikatauluissa.
Kun kuljetus tilataan, ilmoitetaan myös kellonaika, jolloin tavara on valmiina. Jos on tilattu auto kello 15:00 ja kuski saapuu kello 14:00, menee se eka tunti kuljetusfirman piikkiin tai sitten kuskin, riippuen firmasta. Siitä ei laskuteta. Mutta jos kello 15:00 sanotaan, että mene takas sinne autoon, meillä on vuoronvaihto meneillään, tullaan sanomaan ku tavarat on valmiina, niin sen jälkeen tehdas maksaa. Työnjohdon hampaattomuus ja työntekijöiden heikko motivaatio tulevat kalliiksi monelle firmalle. Ja sitten kun toisessa päässä kysellään tavaraa, niin pellet väittää pokerinaamalla puhelimessa että kuski saapui myöhässä, vaikka todellinen syy myöhästymiseen on se, että tavara ei ollut valmiina, vaikka kuski saapui tunnin etuajassa.
- ...näin
tokikin kirjoitti:
Kun kuljetus tilataan, ilmoitetaan myös kellonaika, jolloin tavara on valmiina. Jos on tilattu auto kello 15:00 ja kuski saapuu kello 14:00, menee se eka tunti kuljetusfirman piikkiin tai sitten kuskin, riippuen firmasta. Siitä ei laskuteta. Mutta jos kello 15:00 sanotaan, että mene takas sinne autoon, meillä on vuoronvaihto meneillään, tullaan sanomaan ku tavarat on valmiina, niin sen jälkeen tehdas maksaa. Työnjohdon hampaattomuus ja työntekijöiden heikko motivaatio tulevat kalliiksi monelle firmalle. Ja sitten kun toisessa päässä kysellään tavaraa, niin pellet väittää pokerinaamalla puhelimessa että kuski saapui myöhässä, vaikka todellinen syy myöhästymiseen on se, että tavara ei ollut valmiina, vaikka kuski saapui tunnin etuajassa.
Meille kun tilataan kuljetua, on tavara valmiina jo tilausta tehtäessä. Sekään ei paljon auta, kun tunnin välein tuleviksi tilatut autot tulevat kaikki yhtä aikaa. Auton lastaaminen vie puolesta tunnista tuntiin, lastaajie on kolme. Jos pihaan tulee 15 autoa puolen tunnin sisään, niin voi vain kuvitella kuinka kauan nuo viimeiset odottavat. Ja vikahan on aina meidän...
- hommat oikein
...näin kirjoitti:
Meille kun tilataan kuljetua, on tavara valmiina jo tilausta tehtäessä. Sekään ei paljon auta, kun tunnin välein tuleviksi tilatut autot tulevat kaikki yhtä aikaa. Auton lastaaminen vie puolesta tunnista tuntiin, lastaajie on kolme. Jos pihaan tulee 15 autoa puolen tunnin sisään, niin voi vain kuvitella kuinka kauan nuo viimeiset odottavat. Ja vikahan on aina meidän...
Maksatte odotus ajan niille autoille jotka on olleet paikalla sovittuna aikana, sovitusta ajasta lähtien.
Ne jotka myöhästyneet voitte rauhassa siirtää jonon hännälle ilman korvaus velvollisuutta.
Se aika jonka auto ollut paikalla ennen sovittua aikaa menee kuskin ja lähettäneen yrityksen piikkin.
Jos kaikki toimisivat näin pikku hiljaa paska firmat jäis pois ringistä joko konkurssin tai kuskipuutteen vuoksi.
Itse toimiessani pien yrittäjänä huomasin että esim. Kelpokuljetus/myöhemmin Itella ei edes ilmoita kuljettajille sovittuja aikoja.
Lopetin muut sopimukset ko. yrityksen kanssa ja olen nyt ajanut vain ilmoittamallani hyvällä tuntihinnalla heidän keikkoja ja silti pääsen töihin aina kun TARJOAN HEILLE AUTOA.
Sen verran on jo pulaa hölmöistä venttailijoista.
(Toki lopuksi laskun näyttävät maksavan suomalaiset Posti jakelu asiakkaat), siellä heillä vielä monopoli, korottavat taksojaan ja heikentävät palveluaan. - pikkuyrittäjä
tokikin. kirjoitti:
Kun kuljetus tilataan, ilmoitetaan myös kellonaika, jolloin tavara on valmiina. Jos on tilattu auto kello 15:00 ja kuski saapuu kello 14:00, menee se eka tunti kuljetusfirman piikkiin tai sitten kuskin, riippuen firmasta. Siitä ei laskuteta. Mutta jos kello 15:00 sanotaan, että mene takas sinne autoon, meillä on vuoronvaihto meneillään, tullaan sanomaan ku tavarat on valmiina, niin sen jälkeen tehdas maksaa. Työnjohdon hampaattomuus ja työntekijöiden heikko motivaatio tulevat kalliiksi monelle firmalle. Ja sitten kun toisessa päässä kysellään tavaraa, niin pellet väittää pokerinaamalla puhelimessa että kuski saapui myöhässä, vaikka todellinen syy myöhästymiseen on se, että tavara ei ollut valmiina, vaikka kuski saapui tunnin etuajassa.
Itselläni on juuri tuosta syystä GPS-seuranta autoissani maksaa reilut kaks kymppiä per/kk.
On myös rehellisten kuljettajien etu.
Loppu asiakas on yleensä arvostanut asiaa, maksanut suosista mitä kuuluu ja yhteistyö kehittynyt sen jälkeen positiiviseen suuntaan.
Sen sijaan huonot välittäjät, kuten tuossa Itella tapauksessa Rahtiklinikka maksanut pakon edessä, mutta lopettanut yhteistyön, mutta sen jälkeen yhteistyö kelvannut loppu asiakkaalle heidän ohi. - pikkuyrittäjä
pikkuyrittäjä kirjoitti:
Itselläni on juuri tuosta syystä GPS-seuranta autoissani maksaa reilut kaks kymppiä per/kk.
On myös rehellisten kuljettajien etu.
Loppu asiakas on yleensä arvostanut asiaa, maksanut suosista mitä kuuluu ja yhteistyö kehittynyt sen jälkeen positiiviseen suuntaan.
Sen sijaan huonot välittäjät, kuten tuossa Itella tapauksessa Rahtiklinikka maksanut pakon edessä, mutta lopettanut yhteistyön, mutta sen jälkeen yhteistyö kelvannut loppu asiakkaalle heidän ohi.Oma kommenttini ei tarkoita että edellisessä kommentissa olisi jotain väärin, vain täsmennys omiin kokemuksiini liittyen.
- mikä teitä riivaa
kun pitäisi vallan väkisin saada kerrytettyä noi ylityökiintiöt täyteen jossain tehtaan pihassa makaamalla ja sitten kiukutellaan syksyllä kun isäntä on ihan mulkku kun se ei anna tehdä ylitöitä yms. niitä ylitöitä riittäisi varmasti pidemmälle kun käyttäisitte tällaisen hyödyksi! Kun tosiasiassa te nimenomaan ODOTATTE siellä firman pihassa esim.lastausvuoroa, silloin AKT TES sanoo nimenomaan , että mikäli ei tarvi esim. siirtää autoa jonossa se on ODOTUSTA josta maksetaan odotusajan palkka. Voi tarkastaa osoitteesta: http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/Sivut/Kuorma-autoalan_tes_2006-2007.pdf ja sieltä kohdasta III TYÖAIKAMÄÄRÄYKSET 11§ säännöllinen työaika kohta 11. Sieltä löytyy vastaus tähänkin ongelmaan.
Minä itse käytän sen hyödykseni varsinkin kun oli vielä pahvikiekot niin siitä saattoi olla välillä etua ,koska muuten emme tee ylitöitä kuin muuteman tunnin. Olen mielestäni kohtuullisella 13€/h pvr. läpipalkalla (omasta tahdostani, myös TES mahd.) enkä työskentele öisin, vaan pidän lakisääteisiä 9-10h taukoja (kiitos digipiirturin emme todellakaan voi tehdä ylitöitä, kuin rajallisesti), palkkani olisi 11,85 lisät jos olisin TES joten saan 12h/vrk. 1,15€ parempaa palkkaa kun minulle kuuluisi ja max.3h/vrk. 0,63€ huonompaa kuin kuuluisi joten nk.voitan 11,91€/vrk. ja koska olen läpipalkalla saan silloin tällöin tehtyä 100h kun käytän odotukset hyödykseni enkä koita ahnehtia ylitöitä joita ei saisi tehdä jos olisin TES:llä!!!- ex kuski
Tässä sitä asiaa oli !! Siis ei tuo odotusajan palkka ole muuta kuin hyödyksi ! Minkä takia tänne kirjoittavat kuljettajat viljelee jotain propagandaa ? Huomioikaa myös se, ettei vuotinen ylityömäärä voi olla todellakaan mitään loputtomia vaan sallitut tunnit tulisi hetkessä täyteen jos ei siellä pidetä kirjaa tekemisistä. Älkää vaan nuoret omiko tuollaisia asenteita lisää. Työ tehdään tunnollisesti ja ilman mitään laiskana olemista tai josta pitäisi vielä saada ylityöt ropisemaan. Työnantaja ei todellakaan halua auton seisovan jos siitä ei mitään saa. Eikä varmasti mieti sitäkään, että miten työntekijän voisi antaa odottaa mahdollisimman paljon. Eikä mieti myöskään sitäkään, että miten voisi työntekijän päivän muuten pilata. Tuo varmasti avautuu jos miettii kuinka kävi kissanpojan ja kommunismin. Silmät avautui...
Tunnollisia kuljettajia on suurin osa, mutta täällä saa kyllä sen kuvan että on vihattava työnantajaa kaikin keinoin vaikka sitten sen leivän pöytään maksaakin. Joskus kannattaa koittaa eri asennetta. Ehdottaa jotain ylimääräistä työtä odottamisen ajaksi, auton pesua, vahausta, huoltoa, kiilakeikkaa tai muuta jos niitä ylitöitä haluaa kärkkyä. Töiden tekemistä se edellyttää eikä mitään makaamista.
Joskus voi myös miettiä onko sen työantaja sitä varten, että sitä vastaan on kaikin keinoin taisteltava vai tehdä yhteistyötä? Räty ei ainakaan omalla asenteella luo mitään arvostusta tälle alalle lisää, joten eiköhän ole parempi kuin tehdään työt työnä ja yhteispelillä. Liikenteessä fiksusti ja arvokkaasti. Asiakkaille kohteliaina jne. Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Ja kumpikin tarvitsee toisiaan. Ei ole työntekijää jos ei ole työnantajaa. Eikä työnantajaa jos ei ole yhtään työntekijää. Siitä olen samaa mieltä, että riisto on väärin ja työsuojelupiirien pitäisi tehdä tarkastuksia jokaisen omaa autoaan ajavan kiekkoseinään. Siellä sitä harvemmin varmaan käydään ja legendat on aika huimia. "Katosi puolen vuoden kiekot tuulen mukana kun oli molemmat ovet auki samaan aikaan jne."
Kuljettajien paha "sisko", eli kuski joka marssii 5 vuoden kiekot mukanaan akt:n ovesta sisään vaatien palkkaa ajalta kun ajaa talon autolla kotiin 30km / suunta ja joka päivä. Mitä sille sitten pitäisi tehdä?
Siihen asti oli kaikki hyvin kun ulosotossa oli maksuja, takaamassa olin juu, ei varaa omaan autoon jne.
ja joskus kun sitten maksut on poissa iskeekin ahneus. Näitäkin kuljettajia vaan on ikävä kyllä älyttömän paljon. Ei siis aina kannata osoittaa sormella sitä toista. Etenkään täällä missä nuoret aloittelevat lukevat "kauhutarinoita" riistäjistä. Nuorille lukijoille vaan ihan vinkiksi. Kysykää, kysykää ja kysykää. Tehkää vaikka paperille asiat mikä mietityttää työtä hakiessa. Jännittävä tilanne ja puolet asioista unohtuu jo sen takia. Sitten ei kehdata soittaa perään ja kysyä vaikka mietityttääkin asiana. Paljon parempi kun pelisäännöt on tiedossa heti kahta puolin eikä minkään viiden vuoden heräämisen jälkeen. Ja muistakaa myös, ettei kuljettajan työ ole pelkkää autolla ajoa auringon paisteessa. Päättelytaitoa ja hoksnokkaa vaativa laji kaikin puolin. Ei kuulu mulle ! asenne on ehkä se kaikkein kurjin asia mistä itsellä ainakin nousee niskavillat pystyyn. Sitten määkitään ja kannellaan toisista kuskeista et kun se jätti sen noin ja sillä on autossa se ja se vika ja omaa auton hyttiä ei olla imuroitu vuoteen, lamppuja pimeänä ym. !!
P.S ja mitä tulee noihin irtoperämiehiin. Jos ei osaa käydä reissulla pesussa niin sitä ei varmaan osaa tehdä kotonakaan. Tai muussa työssä. Kyllä se vaan on niin. Suihkuja ja saunoja on pitkin suomea, abc:t, terminaalit, satamat et jos hajustimena haluaa olla niin irtoperäliikenteen vika se ei kyllä ole :)) Autossa yöpyviä ja asuvia on huomattava määrä etenkin tuon digikortin tulemisen myötä. Mikä on sitten taas oma juttunsa. Hienoo jäädä perjantaina tunnin ajomatkan päähän viikkolevolle kun ajoajat täys. Suhteetonta ja siihen vois liitot ottaa kantaa eikä aina vaan rahan perässä huutamiseen tai oman edun tavoitteluun. Ahneella on pa... periliiton loppu :) - jyrki-boi sucks!!!!!
ex kuski kirjoitti:
Tässä sitä asiaa oli !! Siis ei tuo odotusajan palkka ole muuta kuin hyödyksi ! Minkä takia tänne kirjoittavat kuljettajat viljelee jotain propagandaa ? Huomioikaa myös se, ettei vuotinen ylityömäärä voi olla todellakaan mitään loputtomia vaan sallitut tunnit tulisi hetkessä täyteen jos ei siellä pidetä kirjaa tekemisistä. Älkää vaan nuoret omiko tuollaisia asenteita lisää. Työ tehdään tunnollisesti ja ilman mitään laiskana olemista tai josta pitäisi vielä saada ylityöt ropisemaan. Työnantaja ei todellakaan halua auton seisovan jos siitä ei mitään saa. Eikä varmasti mieti sitäkään, että miten työntekijän voisi antaa odottaa mahdollisimman paljon. Eikä mieti myöskään sitäkään, että miten voisi työntekijän päivän muuten pilata. Tuo varmasti avautuu jos miettii kuinka kävi kissanpojan ja kommunismin. Silmät avautui...
Tunnollisia kuljettajia on suurin osa, mutta täällä saa kyllä sen kuvan että on vihattava työnantajaa kaikin keinoin vaikka sitten sen leivän pöytään maksaakin. Joskus kannattaa koittaa eri asennetta. Ehdottaa jotain ylimääräistä työtä odottamisen ajaksi, auton pesua, vahausta, huoltoa, kiilakeikkaa tai muuta jos niitä ylitöitä haluaa kärkkyä. Töiden tekemistä se edellyttää eikä mitään makaamista.
Joskus voi myös miettiä onko sen työantaja sitä varten, että sitä vastaan on kaikin keinoin taisteltava vai tehdä yhteistyötä? Räty ei ainakaan omalla asenteella luo mitään arvostusta tälle alalle lisää, joten eiköhän ole parempi kuin tehdään työt työnä ja yhteispelillä. Liikenteessä fiksusti ja arvokkaasti. Asiakkaille kohteliaina jne. Metsä vastaa niin kuin sinne huutaa. Ja kumpikin tarvitsee toisiaan. Ei ole työntekijää jos ei ole työnantajaa. Eikä työnantajaa jos ei ole yhtään työntekijää. Siitä olen samaa mieltä, että riisto on väärin ja työsuojelupiirien pitäisi tehdä tarkastuksia jokaisen omaa autoaan ajavan kiekkoseinään. Siellä sitä harvemmin varmaan käydään ja legendat on aika huimia. "Katosi puolen vuoden kiekot tuulen mukana kun oli molemmat ovet auki samaan aikaan jne."
Kuljettajien paha "sisko", eli kuski joka marssii 5 vuoden kiekot mukanaan akt:n ovesta sisään vaatien palkkaa ajalta kun ajaa talon autolla kotiin 30km / suunta ja joka päivä. Mitä sille sitten pitäisi tehdä?
Siihen asti oli kaikki hyvin kun ulosotossa oli maksuja, takaamassa olin juu, ei varaa omaan autoon jne.
ja joskus kun sitten maksut on poissa iskeekin ahneus. Näitäkin kuljettajia vaan on ikävä kyllä älyttömän paljon. Ei siis aina kannata osoittaa sormella sitä toista. Etenkään täällä missä nuoret aloittelevat lukevat "kauhutarinoita" riistäjistä. Nuorille lukijoille vaan ihan vinkiksi. Kysykää, kysykää ja kysykää. Tehkää vaikka paperille asiat mikä mietityttää työtä hakiessa. Jännittävä tilanne ja puolet asioista unohtuu jo sen takia. Sitten ei kehdata soittaa perään ja kysyä vaikka mietityttääkin asiana. Paljon parempi kun pelisäännöt on tiedossa heti kahta puolin eikä minkään viiden vuoden heräämisen jälkeen. Ja muistakaa myös, ettei kuljettajan työ ole pelkkää autolla ajoa auringon paisteessa. Päättelytaitoa ja hoksnokkaa vaativa laji kaikin puolin. Ei kuulu mulle ! asenne on ehkä se kaikkein kurjin asia mistä itsellä ainakin nousee niskavillat pystyyn. Sitten määkitään ja kannellaan toisista kuskeista et kun se jätti sen noin ja sillä on autossa se ja se vika ja omaa auton hyttiä ei olla imuroitu vuoteen, lamppuja pimeänä ym. !!
P.S ja mitä tulee noihin irtoperämiehiin. Jos ei osaa käydä reissulla pesussa niin sitä ei varmaan osaa tehdä kotonakaan. Tai muussa työssä. Kyllä se vaan on niin. Suihkuja ja saunoja on pitkin suomea, abc:t, terminaalit, satamat et jos hajustimena haluaa olla niin irtoperäliikenteen vika se ei kyllä ole :)) Autossa yöpyviä ja asuvia on huomattava määrä etenkin tuon digikortin tulemisen myötä. Mikä on sitten taas oma juttunsa. Hienoo jäädä perjantaina tunnin ajomatkan päähän viikkolevolle kun ajoajat täys. Suhteetonta ja siihen vois liitot ottaa kantaa eikä aina vaan rahan perässä huutamiseen tai oman edun tavoitteluun. Ahneella on pa... periliiton loppu :)kataisen juoksupoika pitkä paska!
- kapitalistiriistäjä
jyrki-boi sucks!!!!! kirjoitti:
kataisen juoksupoika pitkä paska!
Voi vitun hampit!
Ja että palkkaa pitäisi maksaa odotuksistakin!! Ei vetele!
Minä en yhellekään jullelle maksele mistään venttatunneista sentin senttiäkään, se on varma! AJOTUNNEISTA maksetaan, muistakaa tämä hampit ja täystuhot! - TIMPPA -63
kapitalistiriistäjä kirjoitti:
Voi vitun hampit!
Ja että palkkaa pitäisi maksaa odotuksistakin!! Ei vetele!
Minä en yhellekään jullelle maksele mistään venttatunneista sentin senttiäkään, se on varma! AJOTUNNEISTA maksetaan, muistakaa tämä hampit ja täystuhot!Ottakaa AINA kahden viiikon välein kopiot itselle laskutus kappaleista,tuntilistasta ja tilinauhasta.Kun tulee riitaa tälläisten "kapitalistiriistäjien" kaltaisten mulkkujen kanssa,niin on jotain mitä näyttää liittoon . Laskevat siellä ihan mielellään jopa parin vuoden palkan oikeelisuuden. Normaali palkkasaatavat voimassa 10vuotta ja ylityöt,pekkaset ynnä muut 3 vuotta. Ja tulevat liiton käsittelyn jälkeen kuin Manulle illallinen ! Ihan mukava lisä lopputilin jatkeeksi.KOSKEE NIMEN OMAAN LÄPITUNTIKUSKEJA ! LAKI ON LAKI ! Eli ei auta isäntää vaikka kuinka ois sovittu läpituntipalkasta !TESsin ehtoja ei saa eikä voi alittaa ! ( ADR-LISÄT,NOSTURILISÄT,ODOTUSAJANPALKKA,YLITYÖT,VARALLAOLO,PEKKASET,PÄIVÄRAHAT,
- hamppi -61
TIMPPA -63 kirjoitti:
Ottakaa AINA kahden viiikon välein kopiot itselle laskutus kappaleista,tuntilistasta ja tilinauhasta.Kun tulee riitaa tälläisten "kapitalistiriistäjien" kaltaisten mulkkujen kanssa,niin on jotain mitä näyttää liittoon . Laskevat siellä ihan mielellään jopa parin vuoden palkan oikeelisuuden. Normaali palkkasaatavat voimassa 10vuotta ja ylityöt,pekkaset ynnä muut 3 vuotta. Ja tulevat liiton käsittelyn jälkeen kuin Manulle illallinen ! Ihan mukava lisä lopputilin jatkeeksi.KOSKEE NIMEN OMAAN LÄPITUNTIKUSKEJA ! LAKI ON LAKI ! Eli ei auta isäntää vaikka kuinka ois sovittu läpituntipalkasta !TESsin ehtoja ei saa eikä voi alittaa ! ( ADR-LISÄT,NOSTURILISÄT,ODOTUSAJANPALKKA,YLITYÖT,VARALLAOLO,PEKKASET,PÄIVÄRAHAT,
Niin ja jos et kuulu liitoon tai kuulut loimaalaisiin niin Yleinenoikeusaputoimisto autaa mielellään.Eikä maksa kuskientuloilla kun parisataa egee ja sekin lisätään hävinneen osapuolen maksettavaksi eli entisen työnantajan.Eli on ihan sama millä suostut ajamaan ,koska alipalkkaus on kuin pistäis rahaa pankkiin kaiken saa sitten myöhemmin korjattuna itselleen.kymppi onkin siten kolmetoistaekee kertaa joka vituntunti ! ONNEKSI SUOMESSA ON VIELÄ TOIMIVA LAINKÄYTÄNTÖ !Vaan kohta meiltä puutuu "kapitalistiriistäjät" !
- luottoukko
TIMPPA -63 kirjoitti:
Ottakaa AINA kahden viiikon välein kopiot itselle laskutus kappaleista,tuntilistasta ja tilinauhasta.Kun tulee riitaa tälläisten "kapitalistiriistäjien" kaltaisten mulkkujen kanssa,niin on jotain mitä näyttää liittoon . Laskevat siellä ihan mielellään jopa parin vuoden palkan oikeelisuuden. Normaali palkkasaatavat voimassa 10vuotta ja ylityöt,pekkaset ynnä muut 3 vuotta. Ja tulevat liiton käsittelyn jälkeen kuin Manulle illallinen ! Ihan mukava lisä lopputilin jatkeeksi.KOSKEE NIMEN OMAAN LÄPITUNTIKUSKEJA ! LAKI ON LAKI ! Eli ei auta isäntää vaikka kuinka ois sovittu läpituntipalkasta !TESsin ehtoja ei saa eikä voi alittaa ! ( ADR-LISÄT,NOSTURILISÄT,ODOTUSAJANPALKKA,YLITYÖT,VARALLAOLO,PEKKASET,PÄIVÄRAHAT,
Ei näistä "kerran viidessä vuodessa tilipäivä"-kavereista oikein liitossakaan pidetä. Vievät pirusti aikaa ja resursseja siltä todelliselta edunvalvontatyöltä. Palkan oikeellisuuden tarkistaminen 800 piirturinkiekosta on aika aikaavievää touhua.
Korjataan vielä väitteitäsi sen verran, että palkkasaatavat vanhenevat peruspalkan osalta viidessä vuodessa ja lisien osalta kahdessa vuodessa. Eikä ne rahat nyt ihan Manun illallisen tapaan tule. Oikeusprosessit kestävät usein vuosia ja siinä ajassa usein palkoissa kusettanut isäntä on jo putsannut pesän ja konkurssikin raukeaa varojen puutteeseen.
Palkkaturvana ei makseta yli 3 kk takaperin hakuajankohdasta erääntyneitä saatavia ja palkkaturvan yläraja on 15200 euroa. Ne valtavat palkkasaatavat viideltä vuodelta muuttuvatkin yhtäkkiä muutamaksi sataseksi palkkaturvasta niiden palkkojen osalta, mitkä eivät vielä ole ehtineet palkkaturvana vanhentua.
Kyllä omista eduistaan kannattaisi pitää kiinni ihan koko ajan, eikä yrittää kerätä jotain "pottia" jollain ihme vielä-mä-sille-isännänmulkulle-näytän-asenteella. - Hain tilin
luottoukko kirjoitti:
Ei näistä "kerran viidessä vuodessa tilipäivä"-kavereista oikein liitossakaan pidetä. Vievät pirusti aikaa ja resursseja siltä todelliselta edunvalvontatyöltä. Palkan oikeellisuuden tarkistaminen 800 piirturinkiekosta on aika aikaavievää touhua.
Korjataan vielä väitteitäsi sen verran, että palkkasaatavat vanhenevat peruspalkan osalta viidessä vuodessa ja lisien osalta kahdessa vuodessa. Eikä ne rahat nyt ihan Manun illallisen tapaan tule. Oikeusprosessit kestävät usein vuosia ja siinä ajassa usein palkoissa kusettanut isäntä on jo putsannut pesän ja konkurssikin raukeaa varojen puutteeseen.
Palkkaturvana ei makseta yli 3 kk takaperin hakuajankohdasta erääntyneitä saatavia ja palkkaturvan yläraja on 15200 euroa. Ne valtavat palkkasaatavat viideltä vuodelta muuttuvatkin yhtäkkiä muutamaksi sataseksi palkkaturvasta niiden palkkojen osalta, mitkä eivät vielä ole ehtineet palkkaturvana vanhentua.
Kyllä omista eduistaan kannattaisi pitää kiinni ihan koko ajan, eikä yrittää kerätä jotain "pottia" jollain ihme vielä-mä-sille-isännänmulkulle-näytän-asenteella.Mä oon käyny muutamat käräjät näiden vittu-isäntien kanssa. Aina on muutama kymppitonni rapasahtanut tilille. Kaikille nuorille kuskeille tiedoksi, menkää työntään rahtia niillä paskoilla reteleillä vaikka 8 euroo tunti. Saatte varmasti paahtaa perse tuulilasissa ja kunhan kolme vuotta jaksatte silmät punasina mennä ja kaikki pyhät sun muut vaput, joulut ja jussit. Kopiot kaikista lapuista mitä työhösi liittyy. Tulee muutes aikas messevä tili sitte käräjien jälkeen, voin sanoa.
- maksetaan
Normaalia palkkaa myös odotuksesta,jos ilta tai yöaikaan on jossain odotusta niin siihen kuuluvat lisät on tottakai mukana.
Edellisessä työpaikassa alkoi isäntä myös ehdottelemaan,että odotuksesta ei saisi kuin odotusajan palkan,aikamme väiteltyä asiasta niin hain toista työpaikaa ja onneksi satuin saamaan sen.Olen nykyisessä työpaikassani ollut reilu puolivuotta ja olen palkkaukseen tyytyväinen,kaikki on maksettua niinkuin pitääkin ja aivan ajallaan. - KAikki Tyynni
Meillä jos joku rupesi jotakin vaatimaan niin Herra ajojärjestelijämulkut rupes soitteleen yksitellen kaikki kuskit läpi uhkaillen milloin milläkin asialla. Täysiä kusipäitä kaikki tyynni.. Onnea urallesi vaan, mulle riitti kusettajat.... Nykyisin mää kusetan..... Koiraani joka päivä....
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849