Vauva ei saa katsoa telkkaria?

Mitä vaaraa?

Mieheni sisko ei anna puolivuotiaan tyttönsä katsoa TV:tä. Siitä on kuulemma jotain haittaa lapselle.

Meillä 3kk:n ikäinen poika tapittaa monesti todella kiinnostuneena TV:tä. Emme siis tietenkään laita häntä nimenomaan TV:n ääreen, vaan jos hän on esim. sylissä ja TV on auki tai jos hän on lattialla niin sieltäkin saattaa kurkotella katsomaan TV:tä.

Nyt on vaan tullut mieleen, että olemmekohan aiheuttaneet lapsellemme jotain pysyvää haittaa, kun emme ole estänet häntä katsomasta telkkariin päin...

18

7946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katsellaan..

Meillä vauva "joutuu" kyllä aika paljonkin katselemaan tv:tä kun istuskelemme sohvalla ja minä katson samalla tv:tä kun vauva touhuilee sylissä. Ja lattialla ollessa myöskin katselee mieluummin tv:tä kun lelujaan... Optikkona en ainakaan tiedä, että siitä olisi vaaraa lapselle, mutta mielellään kuulen jos jollain parempaa tietoa. Voihan se tv:n hulina tietty vaikuttaa esim. vauvan uniin tai tehdä levottomuutta?????

• katselulla on

ilmeisesi todettu olevan jotain yhteyttä ylivilkkauteen. Eikä vauvan uneenkaan olisi hyvä kuulua tv:n ääniä, ainakaan sotimista ym. elokuvien ääniä.
        Mulla on se ajatus, että mitä suotta vauva sitä tapittaa, kun se ei siitä mitään ymmärrä ainakaan ekaan/pariin vuoteen. Meilläkään ei siis katsota telkkua, kun vauva on hereillä, vaan touhutaan jotain muuta virikkeellisempää.

• Paula-Liisa
        katselulla on kirjoitti:

ilmeisesi todettu olevan jotain yhteyttä ylivilkkauteen. Eikä vauvan uneenkaan olisi hyvä kuulua tv:n ääniä, ainakaan sotimista ym. elokuvien ääniä.
        Mulla on se ajatus, että mitä suotta vauva sitä tapittaa, kun se ei siitä mitään ymmärrä ainakaan ekaan/pariin vuoteen. Meilläkään ei siis katsota telkkua, kun vauva on hereillä, vaan touhutaan jotain muuta virikkeellisempää.

vartavasten laita lastani TV:n ääreen, mutta monesti kuitenkin TV on auki, kun lapsikin on samassa huoneessa ja näin ollen saattaa sitä katsoakin. En ole kyllä estellyt, kun en ole tajunnutkaan että siitä olisi jotain vaaraa...??

• Mitä vaaraa?

Minäkin (tai mies) saatan katsella itse telkkaria ja vauva on sylissä ja esim. leikkii leluillaan. Siinä samalla hän sitten monesti katselee TV:täkin.

Ja ei ainakaan meillä ole vaikuttanut vauvan uniin tms. -hyvin nukkuu päivisin ja öisin.

• jostain.....

Että vauvan aivot ei ole kehittynyt vielä niin hyvin että ymmärtäisi tv:ssä olevia erilaisia, värisiä ja nopeasti liikkuvia kuvia ja ääniä. Sitä on tutkittu jossain kuulemma ja todettu että vauvojen liika tv:n katselu voi aiheuttaa myöhemmällä iällä ADHD:ta. Meillä on 11kk tyttö joka on katsellut tv:tä koko ajan siinä missä muutkin perheen jäsenet. Välillä miettinyt asioita ja sitä että voiko siitä olla jotain haittaa, mutta kuten monissa muissakin arjen asioissa en ole alkanut hysteeriseksi. Kauhistuttaa vain se, mitä tekee lapsen silmille kun meillä on 40 tuumainen tv olohuoneessa tv-tason päällä ja kun muksu notkuu tv-tasoa vasten ja toljottaa tv:tä niin läheltä... Sitten suunnataan ajatukset johonkin muuhun ja lapsi pois sieltä.

• Näin kuullut

Olen kuullut, etteivät nämä nykyiset teräväpiirtoTV:t (vai mitä nämä nyt on nimeltään nämä tauluTV:t...) ole ainakaan sillä tavalla haitallisia lapsen (tai kenenkään) silmille, että jos vaikka läheltä katsoo... Siis että se kuva ei silleen värise kuten vanhanaikaisissa telkkareissa ja on siis turvallisempi katsoa. Tätä ajatellen luulisin, ettei TV.n katselusta siis olisi vauvallekaan haittaa -ainakaan silmien puolesta. En sitten tidä siitä ylivilkkausasiasta...

• No joopa joo...

Jotkut vanhemmat on ihan hysteerisiä mitä kummallisemmista asioista. Minäkin tunnen erään, joka oli aivan kauhuissaan, kun hänen n.puolivuotias lapsensa ehti tapittaa TV:tä jonkin aikaa (tämä taphtui vieläpä niin, että lapsi oli minun sylissäni ja minä "annoin" hänen katsoa TV:tä)... Enpä sitten tullut kyllä kysyneeksi mitä vaaraa tuosta nyt sitten lapselle oli. Tottelin vaan tämän äidin käskyä ja kielsin lasta katsomasta telkkariin päin. Jokainenhan tietysti kasvattaa lapsensa tyylillään, mutta en minä nyt ainakaan ihan noin hysteerinen ole...

• sanonpahan vaan

Meillä vauva on katsonut tv:tä alusta saakka, kun on itse siitä ollut kiinnostunut. Samoin myös tietokoneen näyttöruudusta, jos istuu sitterissä pöydällä ja tietsikka on auki.

Olen havainnut saman kiinnostuksen myös muissa vauvoissa.

Mun mielestä tuo on turhaa hysteriaa vältää tv:tä pikkuvauvoilla. Ymmärtäisin, jos kyse olisi isommista lapsista, joilla ohjelmien sisältö vaikuttaa mahd. haitallisesti.

• mukaan

jokainen päivittäinen tunti television katselua alle 3-vuotiailla lisää riskiä saada ADHD-diagnoosi kymmenellä prosentillä. Eli siis jos alle kolmevuotias tuijottaa televisiota päivittäin kaksi tuntia, riski kasvaa 20%, kolme tuntia katsovalla 30% jne.

• joo!!

Meillä tytöllä sit ilmeisesti 100% mahdollisuus sairastua ADHD:hen!!=D Joo noi toi sun teorias oli kyllä täyttä soopaa! Ja tiedän, kyllä, TV:n katselun on tutkittu olevan yhteyksissä ADHD:hen, mutta tämä on vain altistava tekijä, ja pieni sellainen! ADHD on lapsella jo syntyessään jos on ollakseen, kaikilla se ei vain välttämättä puhkea! TV:n katselu on YKSI MONISTA altistavista tekijöistä! Kyllä tässä saisi kieriä lapsensa kelmuun ja laittaa komeroon piiloon jos kaikki ottaisi tuollaisen hysteerisen asenteen!!

• ja kenen tilaama?

Vai oletko vain jostain asiasta kuullut,etkä itse nähnyt itse tutkimusta.
        Kun tällaista "tietoa"levittää,olisi hyvä mainita tarkkaan tukimus. Joku voi ottaa asian tosissaan,vaikka ei mitään perää olisikaan.

Kyllä se adhd on olemassa ja puhkeaa sitten jos on puhjetakseen. Tv ei asiaan vaikuta. Näin minulle sanottiin neuvolassa kun asiasta kyselin. Silloin täällä oli juuri tämän tapainen keskustelu,jossa erityisesti syyllistettiin äitejä jotka antaa vauvan "katsella"tv:tä.

• sanon minä
        ja kenen tilaama? kirjoitti:

Vai oletko vain jostain asiasta kuullut,etkä itse nähnyt itse tutkimusta.
        Kun tällaista "tietoa"levittää,olisi hyvä mainita tarkkaan tukimus. Joku voi ottaa asian tosissaan,vaikka ei mitään perää olisikaan.

Kyllä se adhd on olemassa ja puhkeaa sitten jos on puhjetakseen. Tv ei asiaan vaikuta. Näin minulle sanottiin neuvolassa kun asiasta kyselin. Silloin täällä oli juuri tämän tapainen keskustelu,jossa erityisesti syyllistettiin äitejä jotka antaa vauvan "katsella"tv:tä.

Niin juuri, olisiko mahdollista että lähes kaikki lapset katselevat nykyisin tv:tä, myös ne joilla todetaan adhd ;) En minäkään liikaa anna lapseni katsoa, mutta että adhd.. :) en pysty uskomaan.

Nykyisin tehdään kauhea määrä mitä turhimpia tutkimuksia, huomioimatta kaikkia tulokseen vaikuttavia tekijoitä. (esim.joka keväinen "mistä lukiosta kirjoitetaan parhaat arvosanat" -> vaikuttaisiko asiaan mitenkään keskiarvorajat, joilla tiettyihin lukioihin pääsee ;) )

• köpö

Meidän 9kk poika ainakin rakastaa tv:tä. Lattialta kääntyy usein katsomaan samoin syödessä, jos jokin mielenkiintoinen ääni sieltä kuuluu.

Enemmän mua on noista haitoista jäänyt mietityttämään se, mitä vauva ymmärtää. Esim. en usko että jokin ampuminen tai veri on vielä nyt kovin paha asia.

Mutta joissakin ohjelmissa on ihan kauhean pelottavan näköisiä ihmisiä ja musiikkia joita olen estänyt vauvaa näkemästä ja kuulemasta. Vaihdan kanavaa tai peitän vauvan silmät, vien kokonaan pois yms.

Tietääkö kukaan paljonko nämä meidän pienet sohvaperunat ymmärtävät näkemästään??

• vauvan silmiä

alat siinä telkun ääressä peitteleen,niin luulisi sitten ainakin pelottavan. Tarttuu äidin huoli ja kai se nyt on pelottavaa,jos yhtä-äkkiä äiti peittää silmät.
        Että ehkä se kanavan vaihtaminen olisi asiallisempaa.

• ---

TV:stä tulee vauvalle liikaa aistiärsykkeitä ja keskushermoston kehitys häiriintyy.

• ilmeisesti

katsonut vauvana televisiota ;)

• ---
        ilmeisesti kirjoitti:

katsonut vauvana televisiota ;)

Mun lukihäiriö johtuu kyllä ihan jostain muusta.

• mites

Itse tulen ärtyisäksi, jos mun pitää kuunnella TV:n melua jatkuvaan. Ja varsinkin iltaisin kun haluaa jo hiljentyä nukkumaan. Eikö se vaikuta vauvaan ihan samalla tavalla, turhaa aistiärsykettä joka tekee levottomaksi?? Sitä en usko että ihan pienet vielä tajuaa mitä TV:ssä oikeasti näytetään, mutta just se melu ja joskus hyvinkin vilkas kuvien vaihtuvuus tekee ärtyisäksi. Voisi olla viisaampaa keskittyä vaikka siihen mummon vanhaan mollamaijaan ja TV:tä, tai yhtä hyvin tietokonetta/pleikkaria yms., vain todella vähän vauvoille/lapsille ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      7180
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      199
      2567
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      106
      2026
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1548
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1089
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      990
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      969
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      78
      870
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      739
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      728
    Aihe