Mitkä aiheuttaa teillä migreeniä ?

_jani_79

elikkä itselläni migreeniä laukoo lähes kaikki kaupan vadelma / mustikka /mustaherukka tuotteet, suurin osa voimakastuoksuisista hajuvesistä, tervan tuoksu, lähes kaikki makeiset ovat kieltolistallani , ainut mitä uskallan syödä on lakritsi ja tumma suklaa. teet myös aiheuttaa . palvituotteet , savuaromi , savukala tuotteet, lonkero, on niitä vielä paljonkin mitä ei pysty syömään. mites teillä

10

3429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syksyn.sateeseen

Moikka!

Mulla diagnosoitiin migreeni ollessani 13-v, olen nyt 27-v. Yleensä "kohtaus" kestää muutaman tunnin-vuorokauden, pahin kesti viikon putkeen. Ei kokoaikaisesti, mutta se uusi joka päivä. Syynä oli se, kun jännitin työhaastattelua...!

Eli aiheuttajia on tuo jännittäminen/hermoilu (en ole mikään hermoheikko), stressi, valvominen. Liian kirkas (kohde)valo/auringon heijastus kiiltävästä pinnasta yms.
      Tiheä raidoitus, erototen musta ja valkoinen tai punainen ja valkoinen.
      Vihreä-punainen pallokuvio, eli vihreällä pohjalla punaisia palloja tai päinvastoin, jotkin spiraalikuviot, kun kuvio hyökkää pohjastaan.

Mulla myös nuo voimakkaat hajuvedet!

Ei onneks juuri mikään syötävä/juotava aiheuta ongelmia, ongelmia onkin sitten vaa'an kanssa sitäkin enemmän... :/

• kettu.nen

on jotkut hajut, tietyt hajuvedet on ehkä pahin ja tupakanhaju,
      valvominen, jännittäminen, liian kirkkaat valot, tietyllä tavalla vilkkuvat valot ja kohteet ( vaikka auton sivuikkunasta vilkkuvat puut tienlaidassa).

• eadni

Niin, hankalaa on, migreenin kanssa tasapainoilla. Helpompi on kun kerron mikä ei laukaise. Peruna, lihavalmisteet, maito..Yleensäkkin kaikki mikä on puhdasta ja lisäaineetonta , väriaineetonta, säilöntäainbeetonta..jne..
      Itselläni pahaksi on lisäksi valvominen, stressi, värivalot,kuumuus, tuoksut.

Joulu on pahaa iakaa siinä mielessä, että on kaiikia hajuja joita pitäisi välttää..kukat, mausteet ja suklaa...
      =)

• kun...

neurologi nimenomaan kertoi ettei lihatuotteet ja maito kuulu migreenikon ruokavalioon, koska aiheuttavat pahoja kohtauksia!
        Kasvisruoka olisi paras migreenikolle.

Söin joulun aikana kylässä kinkkua ja karjalanpaistia ja yöllä heräsin oksentamaan ja vasta nyt on ollut 1 terve päivä.
        Liha ei sula elimistössä, vaan poistuu ns. mätänemisen tai lahoamisen kautta paksusuolessa. Siitä johtuu sen aiheuttama migreeni.

Luepa lisää vaikka tohtori Tolosen netti-sivuilta.

• Helena_42

"Hauska" kuulla että joku toinenkin saa vadelmasta migreenin. Yleensä kun siitä kertoo ihmisille, ne eivät usko. Listani on aika lailla sama kuin sinun, mutta erojakin on: vadelma, suklaa, sitrushedelmät, kaikki savustettu (liha, kala, juusto...) nitriittejä sisältävä liha, paistettu sianliha (keitettynä ok), kypsytetyt juustot (mitä vanhempi, sitä pahempi), arominvahvennetta sisältävät einekset, lihaliemikuutiot, punaviini ja monet muut alkoholijuomat... Hajuista lähinnä maalit, lakat, liuottimet, ja tietysti kirkkaat välkkyvät valot, valvominen yms.

• Aurallinen ja auraton migreeni

Laukaisevia tekijöitä yleensä hajuvedet, partavedet, yleensäkin hajustetut tuotteet, kirkkaat valot, välkkyvät valot, hormonitason lasku ennen kuukautisia.

• nainen-

migreeniä aiheuttaa hermostuminen, liiallinen innostus, valvominen, tuoksut, kirkkaat valot, stressi(esim. kiire), ja syömättömyys :<

hirveen kiva olla syömässä kokoajan vaikkei ois ees nälkä -.-

• vammauttama

Mullakin on hyvin vaikea migreeni. Todettiin kun olin nassikka- iässä.

Kohtauksia aiheuttaa lasten lelujen äänet, kaikki kemikaalit esim. meikit, pesuaineet, uudet muovituotteet, hajuvedet... Ruoka- aineista tähän mennessä varmoiksi turvallisiksi on todettu riisi, makarooni, ananas ja omena.

Joudun migreenin takia välttelemään paljonkin julkisia paikkoja, kuten busseja, junia, kauppoja, jopa terveyskeskusta.

Voi vaikuttaa ahnkalata mun elämä, mutta ei se sitä ole. Mä vain olen sopeutunut siihen että päähän sattuu joka päivä.

• vihdoin &quot;meikäläisiä...

Onha se hyvä että löysin tämän palstan, sitä ei tunne itseään ainoaksi maailmassa. Minulla on kanssa nuo tavalliset aiheuttajat ja joskus on niin että en edes tiedä miksi migreeni tulee. Vuosien mittaan monta päivää poissa töistä ja ja nyt on pomo sanonut että migreeni ei ole mikään syy jäädä töistä pois, että pitäisi ottaa migreeni lääkkeitä. Mutta kun toinen lääkäri sanoo että en saa syödä niitä kun olen allerginen. Minä pelkään seuraavaa migreeniä jos olen töistä pois niin pomo ei sitä hyväksy. Mitä teen.

• Anonyymi

Kyllä minullakin on pitkä lista mikä laukaisee migreenin. Karmeaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      230
      2989
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      123
      2140
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      217
      1709
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1665
    5. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      292
      1520
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      47
      1267
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      48
      1200
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      106
      1042
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      58
      974
    10. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      91
      962
    Aihe