Mikä poksi

potkurinakseliin

Jep. Nyt kun toi joulusählääminen on parhaimmillaan, niin ajattelin purkaa veneestä, viimekesänä turhanpaljon vuotaneen poksin. En oikein saa selvää mikä poksi siinä nyt on, kun ei ole oikein tilaa tutkia . Mitä poksia suosittelette kokemuksen perusteella ja mitä huomioitavaa remontissa.

13

2382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestä

      topfield ja handan ovat hyviä, mutta minä tykkään humaxista.

    • tieteski

      Laita tikipoksi!!!

      heh, heh - eiku Rauhallista Joulua

      • tätä itseasiassa

        juuri suunnittelinkin, taidan laittaa tilaukseen. hyvät joulut


      • Vaan...
        tätä itseasiassa kirjoitti:

        juuri suunnittelinkin, taidan laittaa tilaukseen. hyvät joulut

        Laita sinne Volvon musta jaska jos vain käy kohdalleen?
        Itselläni jo 12 vuotta ilman ongelmia.
        Oli ensimmäisessä veneessä kun ostin ja kokemukset niin hyvät että kun rakensin uuden veneen niin kyllä kaikki katsottiin läpi ja musta oli ehdottomasti paras.Tämä tämänkertainen on kestänyt jo 8 vuotta , eli keväällä puristetaan vähän vaseliinia sisälle ja veteen mennessä puristellaan ilmat pois ja tässä kaikki mitä koko kesänä tarvitsee tehdä.
        Nyt voisin vaihtaa kun ei tiedä vieläkö kestää mutta ajattelin koettaa kikka kakkosta ja jos en vaihda ja alkaa vuotamaan niin laitan vaan tavallisen klemmarin ympärille ja vähän kiristän niin että vuoto loppuu uskon kyllä selviäväni seuraavaan syksyyn.
        Kannattaa ainakin tutustua ko. malliin, taitaa olla suht edullinenkin muihin verrattuna?


      • volvon kumitutille
        Vaan... kirjoitti:

        Laita sinne Volvon musta jaska jos vain käy kohdalleen?
        Itselläni jo 12 vuotta ilman ongelmia.
        Oli ensimmäisessä veneessä kun ostin ja kokemukset niin hyvät että kun rakensin uuden veneen niin kyllä kaikki katsottiin läpi ja musta oli ehdottomasti paras.Tämä tämänkertainen on kestänyt jo 8 vuotta , eli keväällä puristetaan vähän vaseliinia sisälle ja veteen mennessä puristellaan ilmat pois ja tässä kaikki mitä koko kesänä tarvitsee tehdä.
        Nyt voisin vaihtaa kun ei tiedä vieläkö kestää mutta ajattelin koettaa kikka kakkosta ja jos en vaihda ja alkaa vuotamaan niin laitan vaan tavallisen klemmarin ympärille ja vähän kiristän niin että vuoto loppuu uskon kyllä selviäväni seuraavaan syksyyn.
        Kannattaa ainakin tutustua ko. malliin, taitaa olla suht edullinenkin muihin verrattuna?

        Edellisessä veneessäni laitoin perinteisen poksin tilalle volvon kumitutin, kun ammattilaiset sitä niin suosittelivat (yleensä en ole ollut sen merkin harrastaja). Kumitutti on ollut täysin tiivis edelleen, kun sen asennuksesta on nyt 8 vuotta ja mm. yksi pallon kierto.
        Eli täältäkin kannatusta yksinkertaiselle ja halvalle ratkaisulle!


      • outlanderisti

        Meillä on ollut vuodesta 1982 alkaen silloiselta Hanke-Palsbolta ostettu akselin tiivisteboksi (öljyvoideltu). koneella on ajettu tähänmennessä noin 12000 tuntia ja nyt minun huolimattomuuden vuoksi tuo boksi petti (akkukaapelit väärässä paikassa ja kietoutuivat akselin ympärille) että silleen noista 8v kestäneistä.


      • outlanderisti kirjoitti:

        Meillä on ollut vuodesta 1982 alkaen silloiselta Hanke-Palsbolta ostettu akselin tiivisteboksi (öljyvoideltu). koneella on ajettu tähänmennessä noin 12000 tuntia ja nyt minun huolimattomuuden vuoksi tuo boksi petti (akkukaapelit väärässä paikassa ja kietoutuivat akselin ympärille) että silleen noista 8v kestäneistä.

        Olen käyttänyt veneessäni jo 1982 vuodesta alkaen öljyvoideltua pronssilaakeria akselin keskellä jonka molemmissa päissä on "stefatyyppinen" huulitiiviste vettä vasten 2kpl.peräkkäin ja samoin öljyä vasten 2kpl. peräkkäin.

        Vuotoja ei ole ollut pisaraakaan eikä mitään huoltoja tai korjauksia ole tarvinnut tehdä 25 vuoteen.

        Akselin kyllä hioin ennen asennusta todella "peilin"kiiltäväksi tiivisteiden kohdalta.

        Voin suositella samanlaista rakennetta muillekin.


    • R K-S

      Se ei vaadi voitelua eikä jätä koskaan pulaan. Volvon kumiboxi ja Manecraft ym, ovat herkkiä vaurioitumaan. Ja sitten nostetaan vene ylös sen korjaamiseksi.

      • Raipe3

        Voiko teflon nauhan vaihtaa ns rasvanauhan tilalle.


      • R K-S
        Raipe3 kirjoitti:

        Voiko teflon nauhan vaihtaa ns rasvanauhan tilalle.

        boksien kiristysmekanismeissa on eroja. En osaa sanoa kuinka hyvin vanha pesä kiristää uuden nauhan.


    • Itsellä sama homma edessä ei muuta ku Volvo pelii
      saa stefaboksi lähteä

      • alas

        ja ota järki käteen ja usko ammattilaista (R K-S) sillä hän tuntuu tietävän mistä puhuu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe