Mahaportin läpän

korjauksen jälkeen?

Moi. Mitenkäs sitten kun refluksi leikataan eli tuo mahan läppä, miten elämä sitten jatkuu? Toimiiko läppä enää tänne suuntaan eli miten esim. oksentaminen ja röyhtäily?

19

4860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikattu

      Ei onnistu leikakusen jälkeen oksentamininen ainakaan minulta. Röyhtäilykin varsin vienosti.
      Silti olen tyytyväinen olooni leikkausken jälkeen.

      • mmm

        Oletko sairastanut mahatautia leikkauksen jälkeen?
        Mua kovasti ihmetyttää että mitä pahassa vatsataudissa tapahtuu jossei pysty oksentamaan. Tuleeko ihan kauhea olo? Haluaisin päästä refluksista eroon mutta noi leikkauksen haittapuolet
        arveluttaa.


      • leikattu
        mmm kirjoitti:

        Oletko sairastanut mahatautia leikkauksen jälkeen?
        Mua kovasti ihmetyttää että mitä pahassa vatsataudissa tapahtuu jossei pysty oksentamaan. Tuleeko ihan kauhea olo? Haluaisin päästä refluksista eroon mutta noi leikkauksen haittapuolet
        arveluttaa.

        Leikkauksesta on vajaa vuosi. Olin kesällä Laatokalla jokilaivalla ja tuli kova myrsky ja minulle merísairaus. Kerran on lisäksi ollut vatsaflunssa.
        Onhan se kieltämättä karseeta, kun yököttää ja kuvottaa eikä mitään tule. Joutuu vain kakomaan.
        Mutta se meni aika pian ohi. Olin ennen leikkausta niin sairas, että vaikutti jo mielialaan. Nyt olen hyvässä kunnossa.


      • mmm
        leikattu kirjoitti:

        Leikkauksesta on vajaa vuosi. Olin kesällä Laatokalla jokilaivalla ja tuli kova myrsky ja minulle merísairaus. Kerran on lisäksi ollut vatsaflunssa.
        Onhan se kieltämättä karseeta, kun yököttää ja kuvottaa eikä mitään tule. Joutuu vain kakomaan.
        Mutta se meni aika pian ohi. Olin ennen leikkausta niin sairas, että vaikutti jo mielialaan. Nyt olen hyvässä kunnossa.

        Kaipa noista pahoinvointitilanteista sitten selviää. Kyllä tosiaan vetää refluksi välillä mielialan matalaksi.


      • Anonyymi
        leikattu kirjoitti:

        Leikkauksesta on vajaa vuosi. Olin kesällä Laatokalla jokilaivalla ja tuli kova myrsky ja minulle merísairaus. Kerran on lisäksi ollut vatsaflunssa.
        Onhan se kieltämättä karseeta, kun yököttää ja kuvottaa eikä mitään tule. Joutuu vain kakomaan.
        Mutta se meni aika pian ohi. Olin ennen leikkausta niin sairas, että vaikutti jo mielialaan. Nyt olen hyvässä kunnossa.

        Olin ennen leikkausta suht hyvässä kunnossa, nyt 10kk leikkauksen jälkeen tosi huonossa kunnossa kaikki vaivat kaksinkertaistuivat, vaikka luvattiin elämänlaadun parantuvan, nyt olen sidottu kotiin.


    • löysällä?

      Refluksi on, mutta toistaiseksi pärjään lääkkeillä.
      Käsittääkseni mahanportin läppää ei ole olemassakaan,vaan sulkijalihas löystyy ja sitä kiristetään. Näin sen ymmärsin kun lääkäri näytti kuvia ennen tulehtuneen haavauman paranemista ja sen jälkeen.

      Levollista joulua refluksin kanssa!

    • leikattu..

      ruoka jää kiinni eikä mene alas,sattuu
      kamalasti ja hirvee yökkärefleksi,yleensäkään
      ei tule mitään ylös ,jonkun ajan päästä helpottaa
      Röyhyjä hieman tulee mutta aika huonosti.
      Mansetista tuli liian tiukka,on venytetty kerran
      eipä juuri auttanut,toinen kerta edessä tammikuun
      alussa.
      Tuntuu että elämä on pilalla,ei voi mennä mihinkään
      syömään,rupee tukkeamaan ja on päästä oksentamaan
      ruokatorvi tyhjäksi myös nieleminen venytyksen
      jälkeen tuli kipuisaksi,on tässä kestämistä.

      • toinen leikattu

        Minulla leikkaus onnistui. Leikkauksen teki vatsakirurgi, joka sanoi, että 70 - 80 % onnistuu. En tiedä, mitkä prosentit ovat oikeita. Tiedän, että leikkaus epäonnistuu monella. Pitkään mietin minäkin ennen kuin uskalsin mennä. Mutta ennen leikkausta oli niin kauhea olo koko ajan, etten enää jaksanut miettiä riskejä.


      • leikattiin
        toinen leikattu kirjoitti:

        Minulla leikkaus onnistui. Leikkauksen teki vatsakirurgi, joka sanoi, että 70 - 80 % onnistuu. En tiedä, mitkä prosentit ovat oikeita. Tiedän, että leikkaus epäonnistuu monella. Pitkään mietin minäkin ennen kuin uskalsin mennä. Mutta ennen leikkausta oli niin kauhea olo koko ajan, etten enää jaksanut miettiä riskejä.

        kesällä 2007 jorvissa espoossa.alussa oli hankala niellä ja syödä noin 2 kk sit se alkoi helpottamaan.nyt tosihyvä olo ollut kokoajan.suolistokin oli ennen niin jumissa kun hapot sekoittivat sen ja kauhea haponnousu ja huono olo..nyt voi nauttia elämästä,ruuista ja juomista..
        kaikki toimii kuin pitääkin.leikkasivat myös palleatyränkin samalla pois.
        kannattaa miettiä haluaako ikäänsä sairastaa vai ottaako riskin,minun riskinotto kannatti.mies 37 v.


      • Obeliksi
        leikattiin kirjoitti:

        kesällä 2007 jorvissa espoossa.alussa oli hankala niellä ja syödä noin 2 kk sit se alkoi helpottamaan.nyt tosihyvä olo ollut kokoajan.suolistokin oli ennen niin jumissa kun hapot sekoittivat sen ja kauhea haponnousu ja huono olo..nyt voi nauttia elämästä,ruuista ja juomista..
        kaikki toimii kuin pitääkin.leikkasivat myös palleatyränkin samalla pois.
        kannattaa miettiä haluaako ikäänsä sairastaa vai ottaako riskin,minun riskinotto kannatti.mies 37 v.

        Ensin haluaisin tietää mikä ero on refluksilla ja vatsakatarrilla? Lähinnä mietin niitä oireita.

        Mulla on tutkittu ja testattu, eikä lääkärit ole keksineet syytä käsittämättömiin särkyihin, kipuihin, heikkouteen, röyhtäilyihin, poltteluun etc. Refluksista, katarrista ja toiminnallisesta vatsavaivasta on puhuttu.

        Tiedän että ruokavaliossa on varmaan vielä jotakin jäljellä mikä pahentaa tilannetta, mutta tuntuu mahdottomalta ajatukselta elää loppuelämä ilman minkäänlaisia nautintoaineita.

        Lisäksi mulla käy niin, että kun vatsaa on todella särkenyt pitkään päivät ja yöt, myös iho sairastuu. Kasvoihin pukee toinen toistaan suurempia ja kipeämpiä finnejä, samoin selkään ja rintaan. Iho on aivan röpelöinen ja täynnä pientä ja suurta näppyä. Tämän lisäksi, kun unettomuus aiheuttaa mustat silmänaluset, ni näky on todella surullinen.

        Ehkä leikkaus voisi auttaa. Lääkkeitä olen syönyt kaikenlaisia, mutta eivät ole auttaneet.
        Miten leikkaukseen pääsee ja paljonko se maksaa?

        Olen 30 v. ja kärsinyt vaivoista 14 vuotta.


      • mattioon
        leikattiin kirjoitti:

        kesällä 2007 jorvissa espoossa.alussa oli hankala niellä ja syödä noin 2 kk sit se alkoi helpottamaan.nyt tosihyvä olo ollut kokoajan.suolistokin oli ennen niin jumissa kun hapot sekoittivat sen ja kauhea haponnousu ja huono olo..nyt voi nauttia elämästä,ruuista ja juomista..
        kaikki toimii kuin pitääkin.leikkasivat myös palleatyränkin samalla pois.
        kannattaa miettiä haluaako ikäänsä sairastaa vai ottaako riskin,minun riskinotto kannatti.mies 37 v.

        Minä 44 v. ja täysin sama tarina kuin mullakin.
        Tosin nyt leikkauksesta vasta 1,5 viikkoa ja tuskailen syömisen kanssa. Neste on alkanut mennä alas mutta kiinteä tulee aina ylös ihan hirveän limamäärän kera.
        Palkeatyrä n.10 sentin mittainen leikattiin myös multa.


    • nainen 43

      te jotka sairastatte refluksia, onko teidän oireisiin liittynyt pahanhajuista hengitystä. Olen sairastanut ko. tautia reilut 3,5 vuotta ja toistaiseksi tullut toimeen lääkkeillä, mutta nyt mieheni on kiinnittänyt ko. asiaan huomiota ja se vie kyllä mielen matalaksi ja pilaa elämän. Hampaani pitäisi olla kunnossa, kun ahkerasti olen niitä hoidattanut.

      • Tuttua

        On tuttua. Pureskelin pastilleja ja ostin apteekista suihketta hengityksen raikastukseen.
        Tosi inhottavaa.Aina epävarma olo, kun on ihmisten parissa.


      • Jatkoa
        Tuttua kirjoitti:

        On tuttua. Pureskelin pastilleja ja ostin apteekista suihketta hengityksen raikastukseen.
        Tosi inhottavaa.Aina epävarma olo, kun on ihmisten parissa.

        Jäi äsken kertomatta, että minut on leikattu. Ei haise henki, ei enää. Leikkaus onnistui. Se on aika vaativa, mutta minulla oli osaava vatsakirurgi. Elämän laatu muuttui täysin. Nyt vasta tajuan, kuinka invalidisoiva tämä vaiva todella on.


      • Anonyymi
        Jatkoa kirjoitti:

        Jäi äsken kertomatta, että minut on leikattu. Ei haise henki, ei enää. Leikkaus onnistui. Se on aika vaativa, mutta minulla oli osaava vatsakirurgi. Elämän laatu muuttui täysin. Nyt vasta tajuan, kuinka invalidisoiva tämä vaiva todella on.

        Minut leikattiin 10 kk sitten, nyt olo on aivan kamala, röyhin aamusta iltaan, vatsassa kamala paineen tunne, josta jatkuvat rytmihäiriöt, ruokahalua ei ole, ainoastaan ei närästä, muuten niin sietämätön olo, olen sidottu kotiin, ei tällä ololla voi mennä mihinkään, kauppaankin väkisin mentävä. Mahaporttia jo kerran venytetty, jos ruoka kulkee liian hitaasti, ei ollut apua, nyt lääkäri ehdotti uutta venytystä, tuskin sekään a.uttaisi, leikkaus pilasi elämän, ei voi nauttia enää mistään ystävien kanssa. Luvattiin, että kaikki vaivat lähtee, minulle ne tuli lisänä moninkertaisena.


    • iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

      eli refluksiasta kärsin ja joku mahaportti tms. on liian löysä. Ei kuitenkaan paljoa. Huomenna menossa 24h ph mittaukseen ja toivon että saadaan totuudenmukaisia tuloksia. Mutta vaiva on kamala ja en toivoisi edes pahimmalle vihamiehellekään tätä. Itsellä ollut n 9v ja paha haju vissiin vaan lisääntyny. Eli refuksi pahentunu, itellä ei lääkkeet auta hajuun.

    • mansetti pettänyt

      Mun mahaporttini korjattu v.2007.Noin puoli vuotta ruoka tuntui takertuvan kurkkuun jos vähänkään tuli hotkittua.Varsinkin pasta ja spaghetti jäi kiinni ja ne kasaantuivat,jolloin oli pakko kyökkiä ne pois(eivät siis koskaan menneet mahalaukkuun asti,vaan kerääntyivät ruokatorven alkupäähän jonoksi)
      Oikea oksennus ei tullut,röyhyä pääsi jonkin verran.Mahataudissa huono olo kiersi ja kiersi ennen kuin ymmärsi tulla pois alakautta.
      Kului 1,5 v ja koko mansettisysteemi oli pettänyt ja mahaportti taas auki koko ajan 3 cm.Siispä Nexium 2 x 20 mg ja Primperan 1/pvässä ovat käytössä päivittäin jotta pärjään ja ruoka pysyy jotenkin sisällä.Uutta korjausleikkauksen korjausleikkausta ei tehdä kuulema niin kauan kuin vaan jotenkin pärjään näillä lääkkeillä.Se oliskin sit jo kuulema vähän vaativampi leikkaus kuin ensimmäinen mahaportin ympärille rakennettu mansetti.Toi Primperan saa mahaportin supistumaan.Näillä lääkkeillä on menty nyt jo 2 vuotta ja nyt tuntuu et lisäannoksia tosta Primperanista on nyt joutunut ottamaan useammin ja välillä lisänämyös Rennie.Uskon et ennen pitkää on uusinta korjausleikkaus edessä.Epäilen myös josko nämä käyttämäni lääkkeet ovat syynä pari vuotta kestäneeseen väsymykseeni ?Onko muilla Nexiumin tai Primperanin käyttäjillä haittavaikutuksena väsymystä tai alakuloisuutta?

    • Suoref

      Tietoa Nissenin fundoplikaatiosta Suomessa http://www.refluksi.fi/20
      Keskustelupalstalta löytyy myös yli 20 leikattua ja heidän kokemuksiaan.

    • zetori

      mikä lääke auttaa jos ruokatorven toiminta n.s pumppausliike on heikentynyt,Minulla kiristettiin varmaan liikaa yli 10 vuotta sitten mahaporttia vai kutsutaanko sitä nimellä mahan suu,niin ruokatorvi täyttyy. ruoka ei kulje kunnolla mahalaukkuun.lääkäri pelotteli jos tehdään purkuleikkaus,et voi tulla komplikaatioita,voi hermosto vaurioitua jne. haluaisin että se purettais. mielummin pieni närästys,kun että ei voi kunnolla syödä ja paino on tippunut paljon. haluaisin olla tukevampi,mutta ei onnistu.Otettiin paineen mittauskoe,3 gammakuvausta,jossa olin parhaillaan puolitoista tuntia ,sitä ennen söin kaalilaatikkoa varjoaineen kanssa, lääkäri ei katsonut kun yhden kuvan, hyvin ylimielistä potilasta kohtaan. voisi olla joku meilahdessakin kun kävis koko materiaaliston läpi ja tekis yhteen vedon.en ole lääkäri, en tiedä mitä teen. annanko tehdä purkuleikkauksen vai en. ei näinkään voi jatkua,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe