Miten on voinut tarttua kun kissanpennut eivät ole saaneet raakaa kalaa? Onko voinut tarttua emokissasta?
Meille tuli pennut jotka oli madotettu kerran axilurilla n. 8-10vk:n iässä. Kun tulivat kotiin saivat mirrix kuurin, sen jälkeen 5pv axiluria, sitten strongholdia niskaan ja vielä drontalia. Nyt vein kissojen kakkanäytteen ja sieltä paljastui kahta erillaista madon munaa. Epäili että kapeaa ja leveää heisimatoa ja ehkä jotain muutakin matoa!
Kuinka tämä on mahdollista? Kissat olleet sisällä koko ajan! Vain ehkä synnyin kodissaan olleet tai käyneet ulkona, mutta sanotaanko että 8viikkoisesta eteenpäin olleet sisällä! Kalaa, raakaa lihaa eikä mitään jyrsijöitä eivät ole saaneet.
Kissalla leveä ja kapea heisimato ja muutakin!
18
1389
Vastaukset
- ----------------------
Kissat olleet terveitä, kaunis turkkisia, leikkisiä, syövät ja juovat normaalisti ja kakka nykyään normaalia. Alussa olivat lima ripulilla, mutta nyt jo kakka normaalia. Siksi uskoimmekin että matokuurit tehonneet, mutta näköjään ei.
Voiko heisimatotarttua ihmiseen? Käsiä on pesty ja astia pidetty puhtaama, mutta lapset pistävät sormiaan suuhun ja kissat levittävät ulostetta tassuillaan asuntoon. Meillä imuroitu joka päivä ja lattiat pestään noin kahdesti viikossa ja tarvittaessa useammin. - alkuperäinennn
Luulis että tulis vastauksia vai onko kaikki jo joulua odottamassa... :)
En muista kysyinkö jo tätä mutta miten tuo heisimato sitten tulee pois sieltä? Voiko se pentukissalla olla jo esim. metrin pituinen? Siis jos tätä lapamatoa on, mutta eikös kissan heisimatokin eli kapea heisimato voi olla metrin mittainen? Lapamatohan voi kai kissallakin olla jopa 3metriä.. Hui!
IHmettelen miten kissojen kakassa ei ole matoja näkynyt. Edes näitten matokuurien jälkeen. Olen aika tarkkaan aina kattonut kun astian olen siivonnut. - Ei käsitä!
Miten täällä ei kukaan osaa vastata tähän???
- ####
Hei !
Kannattaa hakea vaikka apteekista tai eläinlääkäristä sellainen pikkulehtinen missä kerrotaan eläinten loisista !
Itsekin mietin että miten voi kissa ola täynnä eri matoja , siinä on emon tarvinnut olla loisia täynnä ja siksi pentu ei meinaa niistä parantua !
Meille on kerran tullut koiranpentu mikä oli muka madotettu, silti rupesi oksentamaan matoja ja oli niin huonossa kunnossa et vietiin lääkäriin , madot olivat tuhonneet pikku koiran sisäelimiä niin et ei enää ees selvinny !
Eikö eläinlääkäri tänäpäivänä voi antaa jotain loispiikkiä mikä tuhoo kaikki loiset !
Niin ja siitä mitkä tarttuu ihmisiin en osaa vastata, sinuna hankkisin apteekista käsidesiä et lapset laittaisi sitä jonkin aikaa !
VOIMIA
- Sae
ovat todennäköisesti tarttuneet emosta ja myöskin pentuaikana ulkoa. Jokaisella kissalla on aina jonkin verran matoja, matokantaa vain harvennetaan säännöllisillä madotuksilla. Matojen elinkierto kestää noin kolme viikkoa. Matolääkkeet eivät tehoa muniin, joten liian usein tehtävästä madotuksesta ei siis ole hyötyä. Millaisilla väleillä tuo madotusohjelma toteutettiin?
Pennut ovat saaneet aika rankan matokuurin, joten ehkä nyt kannattaisi pitää muutaman viikon-kuukauden tauko ennen seuraavaa madotusta (Drontalilla, joka tehoaa parhaiten heisimatoihin ja muihin). Jos kissoilla ei ole ulkoisia merkkejä madoista, mitään isompaa hätää ei ole.
Madot voivat tarttua ihmisiin mutta se on erittäin harvinaista. Käytännössä pitäisi syödä munia, joita harvemmin edes tulee näkyville. Sanoisin, että teillä on tällä hetkellä yhtä iso riski saada matotartunta kuin kellä tahansa kissan omistajalla. Kokonaisia matoja ei tule kissasta ulos, koska lääkkeet hajottavat ne.- ---------
En kyllä millään usko että kaikilla kissoilla on AINA matoja jonkun verran. Onhan niistä eroon päästävä. Ei ole kissalle hyväksi että suolistossa oleilee loisia!
Minulle annettiin ohjeet että sisäkissakin tulisi nykyään madottaa neljästi vuodessa vaikkei tassullakaan ulos astuisi!
Käytettiin kissat eläinlääkärissä, saivat ison annoksen lääkettä piikillä leveään heisimatoon! Joten nyt toivotaan että lähtee madot kissoja kiusaamasta.
Matojen munat kyllä voi pongata ulosteesta kun ne vie tutkittavaksi. Itse aion kyllä viedä näytteet kerran vuodessa labraan. En halua mitään riskiä että suolinkainen tarttuu lapsiin tai minuun!
Sainkin vastauksen ettei heisimato voi mitenkään tarttua ihmiseen kissankautta! Vaikka sitä ulostetta söisi. Näin vastasi siis eläinlääkäri. Huokaisu. :)
Kissojani madotettiin 2-6viikon välein. Ihan eläinlääkärin ohjeesta. Nyt pitäisi olla madottomia tuota heisimatoa lukuunottamatta. - Sae
--------- kirjoitti:
En kyllä millään usko että kaikilla kissoilla on AINA matoja jonkun verran. Onhan niistä eroon päästävä. Ei ole kissalle hyväksi että suolistossa oleilee loisia!
Minulle annettiin ohjeet että sisäkissakin tulisi nykyään madottaa neljästi vuodessa vaikkei tassullakaan ulos astuisi!
Käytettiin kissat eläinlääkärissä, saivat ison annoksen lääkettä piikillä leveään heisimatoon! Joten nyt toivotaan että lähtee madot kissoja kiusaamasta.
Matojen munat kyllä voi pongata ulosteesta kun ne vie tutkittavaksi. Itse aion kyllä viedä näytteet kerran vuodessa labraan. En halua mitään riskiä että suolinkainen tarttuu lapsiin tai minuun!
Sainkin vastauksen ettei heisimato voi mitenkään tarttua ihmiseen kissankautta! Vaikka sitä ulostetta söisi. Näin vastasi siis eläinlääkäri. Huokaisu. :)
Kissojani madotettiin 2-6viikon välein. Ihan eläinlääkärin ohjeesta. Nyt pitäisi olla madottomia tuota heisimatoa lukuunottamatta.kissalla on aina matoja. Osa madoista on aina munavaiheessa, joka käsittääkseni voi joskus kestää hyvinkin pitkään. Kissa saa matokannan jo emoltaan maidon mukana. Kannattaa myös huomioida, että kaikki matolääkkeet eivät tehoa kaikkiin loisiin, joten säännöllisistä madotuksista huolimatta jotain matolajia saattaa olla runsaastikin.
Kissan ensimmäisinä vuosina tiheä madotus on ok mutta myöhemmin riittää 1-3 kertaa vuodessa (paljon ulkoilevalle neljäkään ei ole liikaa). Jatkuva madottaminen rasittaa kissan elimistöä ja madot saattavat tulla vastustuskykyisiksi tietylle matolääkkeelle. Kissa kannattaa madottaa ainakin ennen rokotuksia ja syksyllä maan jäädyttyä. - ...
--------- kirjoitti:
Kissojani madotettiin 2-6viikon välein. Ihan eläinlääkärin ohjeesta. Nyt pitäisi olla madottomia tuota heisimatoa lukuunottamatta.niin on aika hurjaa madotusta sisäkissalle tuo neljästikin vuodessa.. Myrkkyä ne matolääkkeetkin on, joten turhaa madotusta ei kannata harrastaa, tarvittaessa tai sopivan säännöllisesti kyllä.
Meillä sisäkissat saa kuurin n. kertaalleen vuodessa. Ja ulostenäytteitä on tutkittu.
Miksi tutkia ulostenäytteitä, jos kuitenkin antaa tiuhaan matokuuria? - hipheihurraa
... kirjoitti:
niin on aika hurjaa madotusta sisäkissalle tuo neljästikin vuodessa.. Myrkkyä ne matolääkkeetkin on, joten turhaa madotusta ei kannata harrastaa, tarvittaessa tai sopivan säännöllisesti kyllä.
Meillä sisäkissat saa kuurin n. kertaalleen vuodessa. Ja ulostenäytteitä on tutkittu.
Miksi tutkia ulostenäytteitä, jos kuitenkin antaa tiuhaan matokuuria?Ja niitä matoja voi tulla tässä välissäkin joten siksi kannattaa ulostusnäytteitä tutkia välillä!
- minulle..
hipheihurraa kirjoitti:
Ja niitä matoja voi tulla tässä välissäkin joten siksi kannattaa ulostusnäytteitä tutkia välillä!
tullut moista eläinlääkäriä vastaan, joka sisäkissalle suosittelee moisia madotuksia ja eläinlääkäreitä kyllä vastaan tullut useampia..
Neljä madotuskertaa vuodessa tarkoittaa kolmen kuukauden välein ja siinä välissä vielä pitäisi ulostenäytteitä tutkia?? Ulostenäytteiden tutkimista kyllä suosittelen, jottei niitä kuureja tarvitse turhaan antaa. - madotpoisss
minulle.. kirjoitti:
tullut moista eläinlääkäriä vastaan, joka sisäkissalle suosittelee moisia madotuksia ja eläinlääkäreitä kyllä vastaan tullut useampia..
Neljä madotuskertaa vuodessa tarkoittaa kolmen kuukauden välein ja siinä välissä vielä pitäisi ulostenäytteitä tutkia?? Ulostenäytteiden tutkimista kyllä suosittelen, jottei niitä kuureja tarvitse turhaan antaa.Nyky suositus, vasta tullut voimaan.
Jokainen noudattakoot niitä oman eläinlääkärin ohjeita ja pitäkää matosia kissojanne. Minä ainakakin hoidan kissoilta madot pois suolistoa häiritsemästä.
Mm. mirrix on hyvin mieto matolääke, perehtyisitte asiaan. Kissan pennullehan suositellaan madotusta ensimmäiset 3kk 2viikon välein. Jos pentu jaksaa moisen kuurin niin kyllä varmasti aikuinen kissa kestää muutamat madotukset vuodessa. - Mielipide juttu?
madotpoisss kirjoitti:
Nyky suositus, vasta tullut voimaan.
Jokainen noudattakoot niitä oman eläinlääkärin ohjeita ja pitäkää matosia kissojanne. Minä ainakakin hoidan kissoilta madot pois suolistoa häiritsemästä.
Mm. mirrix on hyvin mieto matolääke, perehtyisitte asiaan. Kissan pennullehan suositellaan madotusta ensimmäiset 3kk 2viikon välein. Jos pentu jaksaa moisen kuurin niin kyllä varmasti aikuinen kissa kestää muutamat madotukset vuodessa.Täällä näyttää olevan vaikka mitä "oikeita ohjeita", jotka on kaikki lääkärin mielipiteitä tai matolääkkeen markkinoijan.
Mitä sitten tapahtuu, jos kissa madotetaan vain pentuna ja annetaan sen jälkeen olla madottamatta ja syödä hiiriä, myyriä ym.?
Mikä on tilanne 10 vuotiaana?
Mistä tietää varmuudella, onko kissalla matoja haitaksi asti? - maijamaas
madotpoisss kirjoitti:
Nyky suositus, vasta tullut voimaan.
Mm. mirrix on hyvin mieto matolääke, perehtyisitte asiaan. Kissan pennullehan suositellaan madotusta ensimmäiset 3kk 2viikon välein. Jos pentu jaksaa moisen kuurin niin kyllä varmasti aikuinen kissa kestää muutamat madotukset vuodessa.se on ehkä sinun eläinlääkärisi nykysuositus, mutta ei mikään yleinen todellakaan.
mulla ei oo matoisia kissoja, vaikka madotan ne vain kerran-kaksi vuodessa, tutkittu on. ulkokissoilla voi olla hyvä antaa useammin.
pentu kestää varmasti useat matokuurit, mitkä on suosituksia, mutta eihän sitä oo mitään järkeä jatkuvasti turhaan niitä lääkkeitä syöttää. matolääke on lääke siinä missä muutkin lääkkeet, eli turha käyttö voi olla haitallista, ei ainakaan terveellistä.
ei kannata uskoa yhden ihmisen mielipidettä, vaan hakea tietoa muualtakin..
ps. mulla oli aikoinaan pentukissa, joka ulkoa pelastettiin. poloinen oli niin matoinen, että tarvitsi matokuureja reippaanlaisesti eläinlääkärien ohjeiden mukaan. siltä lähti karvat! eli kertonee sekin jotakin.. - Ei ole turhaa madotusta!
maijamaas kirjoitti:
se on ehkä sinun eläinlääkärisi nykysuositus, mutta ei mikään yleinen todellakaan.
mulla ei oo matoisia kissoja, vaikka madotan ne vain kerran-kaksi vuodessa, tutkittu on. ulkokissoilla voi olla hyvä antaa useammin.
pentu kestää varmasti useat matokuurit, mitkä on suosituksia, mutta eihän sitä oo mitään järkeä jatkuvasti turhaan niitä lääkkeitä syöttää. matolääke on lääke siinä missä muutkin lääkkeet, eli turha käyttö voi olla haitallista, ei ainakaan terveellistä.
ei kannata uskoa yhden ihmisen mielipidettä, vaan hakea tietoa muualtakin..
ps. mulla oli aikoinaan pentukissa, joka ulkoa pelastettiin. poloinen oli niin matoinen, että tarvitsi matokuureja reippaanlaisesti eläinlääkärien ohjeiden mukaan. siltä lähti karvat! eli kertonee sekin jotakin..Minun kissanpennuilla oli loisenmunia kakka näytteessä 7matokuurin jälkeen! Joten ei ne madot aina kuulkaas lähde yhdellä kuurilla tai edes seitsemällä kuurilla!!!
Joten jo epäilee kissallaan matoja niin kyllä se vaatii ainakin kahden kuurin antamisen muutaman kuukauden sisään että niistä päästään eroon.
Me annettiin noita kuureja 2-4viikon välein ja silti on yhä matoja! Kissoilla silti karva kiiltää, syövät, juovat ja leikkivät. Kakka normaalia. - Sari*
Mielipide juttu? kirjoitti:
Täällä näyttää olevan vaikka mitä "oikeita ohjeita", jotka on kaikki lääkärin mielipiteitä tai matolääkkeen markkinoijan.
Mitä sitten tapahtuu, jos kissa madotetaan vain pentuna ja annetaan sen jälkeen olla madottamatta ja syödä hiiriä, myyriä ym.?
Mikä on tilanne 10 vuotiaana?
Mistä tietää varmuudella, onko kissalla matoja haitaksi asti?Meidän tyttökissa on ollut madottamatta lähes kymmenen vuotta, ulkoilee vapaana päivittäin. Ei ole huomattu kakassa matoja, eikä muutakaan erikoista. Kissa on energinen ja voi hyvin.
Kuka madottaa navettakissat? - ,,..,,
Ei ole turhaa madotusta! kirjoitti:
Minun kissanpennuilla oli loisenmunia kakka näytteessä 7matokuurin jälkeen! Joten ei ne madot aina kuulkaas lähde yhdellä kuurilla tai edes seitsemällä kuurilla!!!
Joten jo epäilee kissallaan matoja niin kyllä se vaatii ainakin kahden kuurin antamisen muutaman kuukauden sisään että niistä päästään eroon.
Me annettiin noita kuureja 2-4viikon välein ja silti on yhä matoja! Kissoilla silti karva kiiltää, syövät, juovat ja leikkivät. Kakka normaalia.ei ollut kyse pennun madotuksista..
voithan sinä madottaa kissasi vaikka viikottain, vaan kannattais kokeilla itselle samanmoisia kuureja..
Terve kissa kestää hyvin pienen matokannan suolistossaan, niin kuin olet huomannut. Sairauden iskiessä voi madot päästä valloilleen, siksi on hyvä pitää säännöllisesti matokantaa kurissa, ennaltaehkäistä lääkkeillä. mutta rajansa lääkityksen tiheydelläkin. eli on näköjään olemassa turhaa madotusta mitä täällä lueskelin.
toiset kestää paremmin kaikkea, kuin toiset. herkimmät kertovat onko jokin hyvästä vai pahasta ja ne vahvemmatkin voi herkistyä myöhemmin. - Turhaa vouhotusta
Sari* kirjoitti:
Meidän tyttökissa on ollut madottamatta lähes kymmenen vuotta, ulkoilee vapaana päivittäin. Ei ole huomattu kakassa matoja, eikä muutakaan erikoista. Kissa on energinen ja voi hyvin.
Kuka madottaa navettakissat?Aivan kuten joka asiaan. Heti lääkäriin! Osta eläinkaupasta! Madota ja madota! Ei markettiruokaa kissalle!
Ettekö muuta osaa?
Siinä taas nähdään, näiden neuvojien kissat sairastaa jatkuvasti ja lääkärissä juostaa. Sinun kissasi voi hyvin, kun annetaan voida, eikä jatkuvasti myrkytetä.
- huohotussss
Testitkin sen osoittaa. Jos loiskarkoituksen tekee muutaman kuukauden ajan 2viikon välein niin lähtee uudetkin matokannat pois!
Jos kissoilla/koirilla olisi aina matoja niin kyllä me ihmisetkin oltais niitä täynnä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855