SLK230

eesau

Hei vaan onks ketään slk kuskia hereillä.Ostin kuukausi sitten -99 slk230 aut.Miten teillä onks ollu murheita tai muuten toiminu hyvin.Itselläni tuntuu olevan aika hyvä yksilö kunto tarkastuksen mukaan.Auto tuotu Luxemburgista tänä kesänä.

11

4926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelkka.

      Ostin samanlaisen n. puoli vuotta sitten. Tuotu saksasta, ei ole ollut ongelmia tähän asti. Olen kyselly vaihteiston öljynvaihdosta, mutta kukaan ei ole oikeen ottanu kantaa. Veholla varmaan vaihtaa hintaan...

      • ---------

        Niitä ei ilmeisesti enää vaihdella vehon huolto-ohjelman mukaan (automaatti), mutta kyllähän ne on hyvä vaihtaa.


      • Mercedesisti I

        Alun perin tuo 5-vaihteinen sähköohjattu automaattilaatikko (722.6 -sarjan automaatti) on huoltovapaaksi tarkoitettu, eli öljyjä ei tarvitse vaihtaa koskaan huolto-ohjelman mukaan tuohon laatikkoon. Todennäköisesti suurempia ongelmia automaatin kanssa ei tulisikaan koskaan vaikka öljyt olisi samat koko ajan, laation öljyt on tarkoitettu kestämään koko "auton ja vaihteiston eliniän", mutta tuota "elinikää" ei ole koskaan tarkemmin määritelty. Todennäköisesti samoillakin öljyillä laatikko pelaisi huoletta jopa 300.000-400.000km ja 20-25 vuotta ajoa, mutta: nykyisin jos ja kun asiaa merkkihuollosta kysyy, niin Mercedes on vetänyt hieman takaisin tuon öljynvaihdon suhteen: itselleni annettiin merkkihuollossa ymmärtää että n. 80.000-100.000km voisi olla joka tapauksessa järkevä vaihtoväli öljyille automaatissa, tällä varmistetaan se että laatikko pelaa kuin uusi ja moitteetta ja vaihtaa pehmeästi, huomaamatta ja kaikin puolin laadukkaasti aina. Tuo laatikkohan on "itseoppiva" eli se sopeuttaa vaihdot kuskin ajotavan mukaan, eli tarkkailee kaasupolkimen asentoa ja miten nopeasti ja paljon sitä painetaan eri ajotilanteissa ja sen mukaan vaihtaa esim. enempi kaasua painaessa vitoselta neloselle tai tarvittaessa kolmoselle ja jättää vaihdot ylemmille vaihteille korkeammille kierroksille esim.

        Tuo laatikko on kyllä erinomainen insinöörityön mestarinäyte: toimii kuin ihmisen mieli ja erittäin mukava ajella tuon automaatin kanssa. Itse vaihdatin siihen öljyt merkkiliikkeessä kun kilometrejä oli tullut 140.000 mittariin. Muistaakseni vaihto oli öljyineen, suodattimineen ja töineen n. 180 euroa. Suosittelen sitä tekemään ehkä n. 100.000-120.000 km:n kohdilla kyllä. Varmistaa laatikon häiriöttömän toiminnan. Kannattaa myös olla tarkkana laatikon huollon kanssa: kyseiseen laatikkoon ei missään nimessä saa mennä laittamaan mitään muuta kuin Mercedeksen omaa juuri tähän sähköohjattuun laatikkoon tarkoitettua öljyä, mikään yleinen ATF ei käy, muuten on melko varmasti luvassa laatikon toiminnassa häiriöitä. Toisaalta tuo Mercedeksen "oma" juuri näihin laatikoihin tarkoitettu öljy ei maksa sen enempää kuin "tavallinen" automaattivaihteistoöljy, joten ei sen puoleen hämminkiä ole. Lisäksi kyseinen laatikko on hyvin tarkka siitä, että öljyn pinta on juuri tasan maksimissa, ei yli eikä ali, muuten laatikon toiminta ei ole optimaalista välttämättä. Maksimitaso on sitten vielä lämpötilariippuvainen, merkkihuollossa näkyy laatikon öljyn lämpötila auton ajotietokoneen lukulaitteen kautta, koska laatikossakin on elektroniikkaa ja se on yhteydessä auton muuhun elektroniikkaan ja tietokoneohjaukseen. Öljyn lämpötilan ollessa 80 astetta on se "täysin" lämmintä ja siinä lämpötilassa tulee öljyn pinnan olla juuri tasan maksimissa kohdassa "80 astetta C" tikussa. Itse tikkuahan ei ole koko autossa, vaan sen paikalla on vain sinetöity tulppa, itse ei öljyihin ole syytä mennä koskemaan ja siksi mittatikkukin on vain huollon käyttämä työkalu ja se on vain huollossa käytössä, eikä omaan käyttöön tarkoitettu eikä ole paikallaan siis laatikossa vaan sitä käytetään vain öljyn tasoa huollossa tarkastettaessa.

        SLK (korimalli R170 eli vm. 1996-2004) on erittäin huoleton ja ongelmaton auto yleensä ylipäätään. Eräs yleensä jossain vaiheessa loppuun kuluneeksi tuleva osa on MAF eli ilmamassamittari (= ilmamäärämittari), tämä on kuluva osa ja jos ja kun sen lanka tulee tarpeeksi likaiseksi tai menee poikki, niin osa on syytä uusia/vaihtaa, MAF mittaa moottorille tulevan/tarvittavan ilman määrää ja osan hajotessa tulee esiin yleensä käyntihäiriöitä ja/tai tehon häviämistä tai vastaavaa. Osa on BOSCH:n valmistama, maksaa joitakin satoja euroja, merkkiliikkeestä ostettuna vähän enempi, itse erikseen jostakin hankkimana vähän vähempi. Asennus on helpohko ja nopea homma, mutta kannattaa ehkä jättää kuitenkin merkkiliikkeen tekemäksi. Osan loppuun kuluminen ja/tai hajoaminen on yleinen käyntihäiriöiden ja/tai tehon häviämisen syy useissa erilaisissa nykyautoissa, eli ei ole mitenkään Mercedekselle ominainen tai erityinen vika kyseessä.

        Kannattaa myös tutustua foorumiin: mersuforum.net, sieltä saa erittäin hyvin asiantuntevia ja auttavia neuvoja ja sieltä löytyy kokemusta ja tietoa eri Mersuista hyvin paljon.


      • puup1
        Mercedesisti I kirjoitti:

        Alun perin tuo 5-vaihteinen sähköohjattu automaattilaatikko (722.6 -sarjan automaatti) on huoltovapaaksi tarkoitettu, eli öljyjä ei tarvitse vaihtaa koskaan huolto-ohjelman mukaan tuohon laatikkoon. Todennäköisesti suurempia ongelmia automaatin kanssa ei tulisikaan koskaan vaikka öljyt olisi samat koko ajan, laation öljyt on tarkoitettu kestämään koko "auton ja vaihteiston eliniän", mutta tuota "elinikää" ei ole koskaan tarkemmin määritelty. Todennäköisesti samoillakin öljyillä laatikko pelaisi huoletta jopa 300.000-400.000km ja 20-25 vuotta ajoa, mutta: nykyisin jos ja kun asiaa merkkihuollosta kysyy, niin Mercedes on vetänyt hieman takaisin tuon öljynvaihdon suhteen: itselleni annettiin merkkihuollossa ymmärtää että n. 80.000-100.000km voisi olla joka tapauksessa järkevä vaihtoväli öljyille automaatissa, tällä varmistetaan se että laatikko pelaa kuin uusi ja moitteetta ja vaihtaa pehmeästi, huomaamatta ja kaikin puolin laadukkaasti aina. Tuo laatikkohan on "itseoppiva" eli se sopeuttaa vaihdot kuskin ajotavan mukaan, eli tarkkailee kaasupolkimen asentoa ja miten nopeasti ja paljon sitä painetaan eri ajotilanteissa ja sen mukaan vaihtaa esim. enempi kaasua painaessa vitoselta neloselle tai tarvittaessa kolmoselle ja jättää vaihdot ylemmille vaihteille korkeammille kierroksille esim.

        Tuo laatikko on kyllä erinomainen insinöörityön mestarinäyte: toimii kuin ihmisen mieli ja erittäin mukava ajella tuon automaatin kanssa. Itse vaihdatin siihen öljyt merkkiliikkeessä kun kilometrejä oli tullut 140.000 mittariin. Muistaakseni vaihto oli öljyineen, suodattimineen ja töineen n. 180 euroa. Suosittelen sitä tekemään ehkä n. 100.000-120.000 km:n kohdilla kyllä. Varmistaa laatikon häiriöttömän toiminnan. Kannattaa myös olla tarkkana laatikon huollon kanssa: kyseiseen laatikkoon ei missään nimessä saa mennä laittamaan mitään muuta kuin Mercedeksen omaa juuri tähän sähköohjattuun laatikkoon tarkoitettua öljyä, mikään yleinen ATF ei käy, muuten on melko varmasti luvassa laatikon toiminnassa häiriöitä. Toisaalta tuo Mercedeksen "oma" juuri näihin laatikoihin tarkoitettu öljy ei maksa sen enempää kuin "tavallinen" automaattivaihteistoöljy, joten ei sen puoleen hämminkiä ole. Lisäksi kyseinen laatikko on hyvin tarkka siitä, että öljyn pinta on juuri tasan maksimissa, ei yli eikä ali, muuten laatikon toiminta ei ole optimaalista välttämättä. Maksimitaso on sitten vielä lämpötilariippuvainen, merkkihuollossa näkyy laatikon öljyn lämpötila auton ajotietokoneen lukulaitteen kautta, koska laatikossakin on elektroniikkaa ja se on yhteydessä auton muuhun elektroniikkaan ja tietokoneohjaukseen. Öljyn lämpötilan ollessa 80 astetta on se "täysin" lämmintä ja siinä lämpötilassa tulee öljyn pinnan olla juuri tasan maksimissa kohdassa "80 astetta C" tikussa. Itse tikkuahan ei ole koko autossa, vaan sen paikalla on vain sinetöity tulppa, itse ei öljyihin ole syytä mennä koskemaan ja siksi mittatikkukin on vain huollon käyttämä työkalu ja se on vain huollossa käytössä, eikä omaan käyttöön tarkoitettu eikä ole paikallaan siis laatikossa vaan sitä käytetään vain öljyn tasoa huollossa tarkastettaessa.

        SLK (korimalli R170 eli vm. 1996-2004) on erittäin huoleton ja ongelmaton auto yleensä ylipäätään. Eräs yleensä jossain vaiheessa loppuun kuluneeksi tuleva osa on MAF eli ilmamassamittari (= ilmamäärämittari), tämä on kuluva osa ja jos ja kun sen lanka tulee tarpeeksi likaiseksi tai menee poikki, niin osa on syytä uusia/vaihtaa, MAF mittaa moottorille tulevan/tarvittavan ilman määrää ja osan hajotessa tulee esiin yleensä käyntihäiriöitä ja/tai tehon häviämistä tai vastaavaa. Osa on BOSCH:n valmistama, maksaa joitakin satoja euroja, merkkiliikkeestä ostettuna vähän enempi, itse erikseen jostakin hankkimana vähän vähempi. Asennus on helpohko ja nopea homma, mutta kannattaa ehkä jättää kuitenkin merkkiliikkeen tekemäksi. Osan loppuun kuluminen ja/tai hajoaminen on yleinen käyntihäiriöiden ja/tai tehon häviämisen syy useissa erilaisissa nykyautoissa, eli ei ole mitenkään Mercedekselle ominainen tai erityinen vika kyseessä.

        Kannattaa myös tutustua foorumiin: mersuforum.net, sieltä saa erittäin hyvin asiantuntevia ja auttavia neuvoja ja sieltä löytyy kokemusta ja tietoa eri Mersuista hyvin paljon.

        pöö


      • CLK vm 2000

        Vaihdatutin laatikon öljyt paikallisella mersu-pajalla, suosittelen. Kylmillä keleilla startin jälkeen eron huomaa parhaiten. Laatikko vaihtaa "pehmeämmin" vaikka öljyt vielä kylmästä kankeata.

        Aikasemmissa autoissani olen myös vaihtanut laatikkoöljyt kerran kahteen vuoteen. Kyllä sen eron huomaa varsinkin jos ei aikasemmat omistajat ko toimenpidettä koskaa teettäneet.

        Tietää myös sitten, että siellä ON öljyä ja kaikki tiivisteet kunnossa.


    • äsälköö

      Mulla on 230 manuaali ja hyvin toiminut ei mitään vikoja.Ostin tarkoituksella manuaalin koska se säilyttää arvonsa paremmin ja auto on nopeampi.

      • serekhan62

        230 manuaalin kiihtyvyys 0-100km/h 7,4 sek.
        ja automaatilla 7,3 sek. Noo, pilkun jyystöä mutta kuitenkin. Ja suuret tietäjät kertovat että tuo automaattiaski olisi kestävämpi mikä oli myös oma valinta perusteeni ja ollut täysin tyytyväinen.


    • minna1974

      Hellou. Mulla on pari kesää vanha (230 A 1997), joka on tuotu saksasta. Aluksi auto toimi kohtuu hienosti, mutta nyt on ilmennyt vaihteiden kanssa sellainen vika, että vaihto suuremmalle vaihteelle erityisesti moottorin ollessa kylmä on takkuista. Kierrokset nousevat lähelle 3500 r/min ennan kuin autiómaatti vaihtaa suuremmalle...ryskäisy on aika kova ja muutenkin kun moottori on kylmä, niin tuntuu pahalta rääkkäykseltä. Moottorin lämmettyä vaidot sujuu hienosti, matalilla kierroksilla (1700-2200 r/min),
      Toinen vika on moottorin läpömittari, joka välillä toimii ihan oikein, mutta välillä neula menee yli alueen ja jää sinne vaikka auto on sammutettu ja kaksikin vkoa käyttämättä.
      Muuten autolla on kiva ajella ja kattomekanismi toimii huippuhienosti.

      • jussiupn

        Korkeat kierrokset kylmällä koneella kuuluu asiaan. Manuaalissakin taisi lukea että vaihtaa kolmosta suuremmalle vasta kun lämmöt hieman nousseet. Lämmittää siis konetta alussa pienemmillä vaihteilla. Mulla lämmöt nousee noin 500m ajolla melkein normaaliksi.


      • etanavauhtiako
        jussiupn kirjoitti:

        Korkeat kierrokset kylmällä koneella kuuluu asiaan. Manuaalissakin taisi lukea että vaihtaa kolmosta suuremmalle vasta kun lämmöt hieman nousseet. Lämmittää siis konetta alussa pienemmillä vaihteilla. Mulla lämmöt nousee noin 500m ajolla melkein normaaliksi.

        fysikaalinen mahdottumuus ellet sitten aloita heti ruuhkassa matkaa..


      • Anonyymi

        mulla on pari pösöä, 406 toisella ajettu 336000 , ei vaihdettu automaattilootan öljyjä,
        koska niitä ei tarvitse vaihtaa, kestää lootan iän,
        on kyllä olemassa merkkivalo, jolla loota pyytää öljynvaihtoa, sanoi asentaja,
        mutta eipä ole vielä pyytäny ja toimii kuin unelma,
        sitten on slk, ajettu 195000 varsinkin kylmänä vaihtaa vähän töksähtäen,
        niihin kuulemma olis hyvä vaihtaa, ei taida olla yhtä hyvä loota kun pösössä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe