Joulu ja Jeesus

Crypticall

Aamulla Ylen lähetyksessä haastateltiin erästä teologian dosenttia, joka huomautti nykyaikaisista teologisista linjauksista. Nykyaikainen historian ja teologian tutkimus hylkää dosentin ilmaisun mukaan ”hyperkriittiset” kannanotot, joita Raamatun tutkimuksessa on viime vuosina paljon nähty ja niitä on tälläkin palstalla siteerattu. Niitä edustaa esimerkiksi ns. ”Räisäsläinen” tutkimussuuntaus, joka siis on todettu vääräksi jo pari vuosikymmentä sitten teologisissa piireissä, mutta nyt tämä tieto tulee jo laajemminkin julkisuuteen.

Räisäsen lisäksi on mainittu mm. Wille Riekkinen ja muutamia muita hyperkriittisen tutkimuksen kannattajia. Heillä on ollut omat syynsä, tutkija puhuu ”historiallisista syistä” ,jotka kumpuavat 1800 -luvulta. Esimerkiksi tt Myllykoski ei enää tämän päivän tiedon valossa voisi kirjoittaa kohukirjaansa ja väittää sitä tutkimuksilla perustelluksi, kuten ei moni muukaan ”kohukirjailija” joka on halunnut hankkia itselleen kannukset olemalla kriittisempi kuin kukaan ennen häntä. Moni huomasi sen pelkäksi julkisuustempuksi jo aikoinaan, mutta ehkä ne kirjat kuitenkin sai harhautetuksi muutamia epäileviä sieluja, ja se kai niiden perimmäinen tarkoitus olikin?

Nykytutkimuksen mukaan Jeesus todellakin saattoi syntyä neitsyestä ja vaikka sen puolesta ei päätään laittaisi pantiksi, niin ainakin Hän sovitti maailman synnit. Mielenkiintoisia aikoja elämme, kun tieteellinen tutkimus joutuu jokseenkin vastentahtoisesti myöntämään Jeesuksen pelastushistoriallisen merkityksen siinä historiallisessa ja kulttuurillisessa yhteydessä, jossa Jeesus todella eli, kuoli ja ylösnousi.

Toki moni kriittinenkin tutkija on uskonut Jeesuksen sovitustyöhön aikaisemminkin, mutta ei ole sitä julkisesti myöntänyt, koska se ei ole ollut tiedeyhteisön eikä Räisäsen hyväksymä asia. Jokainen historian tutkija joutuu kohtaamaan Jeesuksen, joka ei pyydä anteeksi olemassaoloaan, vaan jolta olemassa olevien olisi sopivaa pyytää anteeksi, vaikka eivät omalta ylpeydeltään siihen meinaa taipua.

Onneksi tiede on itseään korjaavaa ja huomaa omat historiallisista syistä johtuneet mokansa (vaikka sitten muutaman vuosikymmen jälkeen) löytäen jälleen todellisuuden turhien teoreettisten yritelmien epäonnistumisen jälkeen.

24

741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksen aihe

      "Onneksi tiede on itseään korjaavaa ja huomaa omat historiallisista syistä johtuneet mokansa (vaikka sitten muutaman vuosikymmen jälkeen) löytäen jälleen todellisuuden turhien teoreettisten yritelmien epäonnistumisen jälkeen."

      No ainakin kristinuskolla olis aihetta ottaa oppia tieteestä joka osaa olla itseensä korjaava. Koko olemassa olonsa ajan kristinuskon on tappanut, tapattanut ja tukenut murhaajia, tänäänkin oikein sotilaspapien voimalla rikkovat älä tapa käskyä osoittaen lähimmäisen rakkautta Jeesuksen antaman käskyn vastaisesti lähimmäistä rakastaen tappamalla hänet. Satoja miljoonia tappaneella ja tapattaneella kristinuskolla on herrana muu kuin Jumala tai Jeesus.
      2. Moos. 15:3 "Herra on sotamies; Herra on hänen nimensä."

    • näet

      Juutalaiset vänkäävät, että kirjoituksia on "vääristelty" kun messiaan edellytetään syntyneen neisyestä.
      Mutta tämä päätelmähän madaltaa Messiaan edellytyksiä eikä suikaan sulkisi Jeesusta pois.
      Ja mikäli opettajan edellytettäisiin olevan neisyestä syntyisin, niin miten muita kuin neitsyestä syntyneitä opettajia juutalaiset voivat pitää Jeesuksen arvostelijoina?

    • järkeä päähän

      puppua.Saat uskoa neitseestä syntyviin jumallapsiin jos haluat, mutta älä sotke tiedettä tähän.
      "Toki moni kriittinenkin tutkija on uskonut Jeesuksen sovitustyöhön aikaisemminkin, mutta ei ole sitä julkisesti myöntänyt" sovitustytö ja muut uskontojen oppiasiat ovat USKON asioita. Mitä kriittinen tiede voi sanoa moisesta muuta kuin tutkia ihmisen aivoja, miksi se kehittää tiettyjä ajatusmalleja tai mistä kukin uskonto on syntynyt historiallisesti katsoen. Ei muuta. Tiede ei sano että enkeli Gabriel on olemassa ja saneli Koraanin Allahin käskystä Muhammadille.Voi kyllä tutkia Koraanin sisältöä ja liittää sen historiallisiin yhteyksiinsä. Ei muuta.
      Hyvää valonjuhlaa, ihmislaji ei pidä pimeydestä se on kehittänyt ikiajoista tapoja valaista sitä.

      • Crypticall

        Oletko sitä mieltä, että tämän hyperkriittisen ajattelun perustelu tietyn ajanjakson tieteellisen tutkimuksen avulla on ollut väärin? Onko mielestäsi ollut väärin vaikuttaa kirkolliskokoukseen tieteen nimissä, kun siellä on ajettu läpi hyperkriittiseksi nyt nimettyjä kannanottoja?


      • järkeä päähän
        Crypticall kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että tämän hyperkriittisen ajattelun perustelu tietyn ajanjakson tieteellisen tutkimuksen avulla on ollut väärin? Onko mielestäsi ollut väärin vaikuttaa kirkolliskokoukseen tieteen nimissä, kun siellä on ajettu läpi hyperkriittiseksi nyt nimettyjä kannanottoja?

        mieltä että tiede on tiedettä, en ymmärrä koko "hyperkriittinen" ilmaisua -tarkoittaako se että tiede saa olla vähän kriittistä, mutta ei liikaa, jotta uskolle jää varmasti tarpeeksi tilaa?
        Tieteen tulokset ovat joko oikeita tai vääriä, tiede pyrkii oikeaan tai ei ole tiedettä lainkaan vaan jotain muuta. Kirkolliskokouksiin en ota kantaa, niissä perusteet kannanotoille lienevät muut kuin tieteelliset, mutta olen sitä mieltä että mikä tahansa uskonto tekee viisaasti jos ottaa huomioon tieteen tulokset, niitä vastaan taistellessa voi vain hävitä. Kaikissa uskonnoissa tuntuisi olevan omat vanhoilliset piirit jotka eivät näytä kestävän oikein mitään uutta tietoa.


      • Crypticall
        järkeä päähän kirjoitti:

        mieltä että tiede on tiedettä, en ymmärrä koko "hyperkriittinen" ilmaisua -tarkoittaako se että tiede saa olla vähän kriittistä, mutta ei liikaa, jotta uskolle jää varmasti tarpeeksi tilaa?
        Tieteen tulokset ovat joko oikeita tai vääriä, tiede pyrkii oikeaan tai ei ole tiedettä lainkaan vaan jotain muuta. Kirkolliskokouksiin en ota kantaa, niissä perusteet kannanotoille lienevät muut kuin tieteelliset, mutta olen sitä mieltä että mikä tahansa uskonto tekee viisaasti jos ottaa huomioon tieteen tulokset, niitä vastaan taistellessa voi vain hävitä. Kaikissa uskonnoissa tuntuisi olevan omat vanhoilliset piirit jotka eivät näytä kestävän oikein mitään uutta tietoa.

        Jos tieteen tulokset ovat vain joko oikeita tai vääriä, niin miten on mahdollista, että tieteen sisällä on monia toisistaan poikkeavia käsityksiä, jotka riitelevät keskenään? Tai miksi niitä oikeina pidettyjä käsityksiä joudutaan jatkuvasti korjailemaan ja toteamaan entiset vääriksi?

        Kerro minule, jos mielestäsi on olemassa jokin sellainen asia, joka on varmasti täydellistä muuttumatonta totuutta.

        Minä uskon, että sellainen on, mutta se on hyvin yllättävä, varsinkin se yllättää monia ihmisiä kun he kokevat kuoleman ja sen jälkeen näkevät asiat aivan toisin kuin ovat aikaisemmin kuvitelleet.

        Se on minun uskoani, sinun uskosi on ilmeisesti hieman toisenlainen, mutta kerro mikä se muuttumaton lopullinen todellisuus on ja miten voimme sen tietää?


      • järkeä päähän
        Crypticall kirjoitti:

        Jos tieteen tulokset ovat vain joko oikeita tai vääriä, niin miten on mahdollista, että tieteen sisällä on monia toisistaan poikkeavia käsityksiä, jotka riitelevät keskenään? Tai miksi niitä oikeina pidettyjä käsityksiä joudutaan jatkuvasti korjailemaan ja toteamaan entiset vääriksi?

        Kerro minule, jos mielestäsi on olemassa jokin sellainen asia, joka on varmasti täydellistä muuttumatonta totuutta.

        Minä uskon, että sellainen on, mutta se on hyvin yllättävä, varsinkin se yllättää monia ihmisiä kun he kokevat kuoleman ja sen jälkeen näkevät asiat aivan toisin kuin ovat aikaisemmin kuvitelleet.

        Se on minun uskoani, sinun uskosi on ilmeisesti hieman toisenlainen, mutta kerro mikä se muuttumaton lopullinen todellisuus on ja miten voimme sen tietää?

        itseään korjaava järjestelmä, kilpailevia kantoja on asioissa joissa ei ole vielä päästy tai joissa ei ehkä voida päästä lopulliseen tulokseen.
        "Tai miksi niitä oikeina pidettyjä käsityksiä joudutaan jatkuvasti korjailemaan ja toteamaan entiset vääriksi?" Nyt ollaan siinä missä uskovat aina kieltävät tieteen, tiede on totta jos se löytää heidän uskoaan tukevia väitteitä, mutta muutoin se on aina epävarmaa ellei väärää. Uskova tietää etukäteen mihin tulokseen pitää tulla ja sulkee silmät kaikelta muulta, tutkija ei toimi näin.

        Mikä on varmaa:vaikka se että maapallo kiertää aurinkoa eikä päinvastoin tai että hengität keuhkoilla etkä mahalaukulla, yhtä varmoja asioita on biljoonia biljoonia.
        Miksi joudutaan korjaaman- myös siksi koska ennen ei ollut niitä keinoja tutkia asioita joita meillä nyt on. Uusi tieto tuo koko ajan uusia mahdollisuuksia tutkia alueita joihin ennen ei ollut pääsyä.

        " Minä uskon, että sellainen on, mutta se on hyvin yllättävä, varsinkin se yllättää monia ihmisiä kun he kokevat kuoleman ja sen jälkeen näkevät asiat aivan toisin kuin ovat aikaisemmin kuvitelleet." Outo lause kun puhutaan tieteestä, mutta jos mennään tälle tasolle, oletko varma että sinä et hämmästy, mutta vaikkapa hindu hämmästyy? Voit uskoa noin, mutta sille ei ole mitään faktisia perusteita, ei minkäänlaisia.
        Totuudet riippuvat asiasta mihin ne liittyvät, haet ilmeisesti jotain yhtä suurta totuutta joka antaisi elämälle tarkoituksen. Tiede ei sellaista hae eikä voi löytää. Kukin ihminen rakentaa sen totuuden itse.


      • Crypticall
        järkeä päähän kirjoitti:

        itseään korjaava järjestelmä, kilpailevia kantoja on asioissa joissa ei ole vielä päästy tai joissa ei ehkä voida päästä lopulliseen tulokseen.
        "Tai miksi niitä oikeina pidettyjä käsityksiä joudutaan jatkuvasti korjailemaan ja toteamaan entiset vääriksi?" Nyt ollaan siinä missä uskovat aina kieltävät tieteen, tiede on totta jos se löytää heidän uskoaan tukevia väitteitä, mutta muutoin se on aina epävarmaa ellei väärää. Uskova tietää etukäteen mihin tulokseen pitää tulla ja sulkee silmät kaikelta muulta, tutkija ei toimi näin.

        Mikä on varmaa:vaikka se että maapallo kiertää aurinkoa eikä päinvastoin tai että hengität keuhkoilla etkä mahalaukulla, yhtä varmoja asioita on biljoonia biljoonia.
        Miksi joudutaan korjaaman- myös siksi koska ennen ei ollut niitä keinoja tutkia asioita joita meillä nyt on. Uusi tieto tuo koko ajan uusia mahdollisuuksia tutkia alueita joihin ennen ei ollut pääsyä.

        " Minä uskon, että sellainen on, mutta se on hyvin yllättävä, varsinkin se yllättää monia ihmisiä kun he kokevat kuoleman ja sen jälkeen näkevät asiat aivan toisin kuin ovat aikaisemmin kuvitelleet." Outo lause kun puhutaan tieteestä, mutta jos mennään tälle tasolle, oletko varma että sinä et hämmästy, mutta vaikkapa hindu hämmästyy? Voit uskoa noin, mutta sille ei ole mitään faktisia perusteita, ei minkäänlaisia.
        Totuudet riippuvat asiasta mihin ne liittyvät, haet ilmeisesti jotain yhtä suurta totuutta joka antaisi elämälle tarkoituksen. Tiede ei sellaista hae eikä voi löytää. Kukin ihminen rakentaa sen totuuden itse.

        Sinun mielestäsi uskovat kieltävät tieteen. En pysty näkemään asiaa samoin, enkä ole koskaan kuullut uskovan kieltävän tiedettä. Tiede on ihmisen kehittämistä menetelmistä ehkä tällä hetkellä yksi parhaita. Kun ihminen oppi käyttämään tulta, niin tulesta olisi voinut varmaan sanoa samalla tavalla. Nyt tulesta sanotaan, että se on kyllä hyvä renki, mutta huono isäntä. Luulenpa, että kaikista ihmisen keksinnöistä on syytä sanoa jotain tuon kaltaista.

        On tosin paljon tiedeuskovaisia, jotka nostavat tieteen paljon ihmistä korkeammalle ja palvovat sitä jumalanaan. Mitä ilmeisimmin tulenkin kanssa on joissain heimoissa tehty niin. Osoittaa todella suurta ajattelun ahtautta sanoa, että tiede on se, joka sanoo kaikkeen viimeisen sanan. Hyvänen aika, se on vain yksi ihmisen keksintö.

        Oman ongelmansa muodostaa se, miltä tieteenfilosofiselta pohjalta tiedettä tehdään. Se on täysin ajasta riippuvainen asia ja vaihtelee vuosisatojen ja vuosikymmentenkin välillä melkoisesti. On monta erilaista tieteenfilosofista mallia, joiden pohjalta asioita voidaan tarkastella ja päätyä joka kerta erilaiseen lopputulokseen. Tiede on työkalu, kuten vasara on työkalu tai lujuuslaskelma on työkalu rakennettaessa. Jos vasaralla lyödään naulaa vinoon, niin se menee vinoon. Siitä on ollut kysymys kristinuskon perusteiden Räisäsläisessä tieteellisessä tarkastelussa. Nyt on huomattu, että vinoon meni ja korjataan tilannetta.

        Tiede ei ole ihmisestä riippumaton asia, vaan se on ihmisen keksintö. Jos tätä ei käsitä, niin on aika pahasti sekoittanut uskon, tieteen ja todellisuuden väliset erot. Todellisuus on luultavasti muuttumaton, mutta tiede, joka yrittää löytää jotakin siitä, muuttuu koko ajan. Jos joku kuvittelee tieteellisen tuloksen olevan sama asia kuin todellisuus on, hän on äärimmäisen fundamentalistinen tiedeuskovainen. Tiedeuskovainen on jo silloin kun sanoo tieteen kyllä tulevan varmasti löytämään todellisuuden joskus. Se ei ole tietoa, vaan uskoa ja vieläpä perusteetonta sellaista.

        Usko voi olla myös perusteltua. Voi olla perusteltua uskoa auringon nousevan huomenna jos mitään todella järisyttävää ei tapahdu. Voi olla myös perusteltua uskoa Jumalaan, koska usko Jumalaan ei ole arvaus tai jotain mikä ei perustu mihinkään havaintoon.

        Minäkin olen kirjoittanut täällä siitä, miten tiede ja usko on syytä erottaa toisistaan monissa eri tilanteissa. Sitä vain en ymmärrä miten ne voisi kokonaan erottaa toisistaan teologisessa tieteellisessä tutkimuksessa, joka koskee suoraan uskon perusteita? Ehkä haluat kertoa jotain siitä?

        Hengellisyys on tieteen ulkopuolella olevaa, mutta kristinuskon perusteet sisältävät paljon sellaista, joka on myös tieteellisen tutkimuksen piirissä. Esimerkkinä Jeesuksen ylösnousemus, joka on tämän hetken tieteellisen tutkimuksen valossa ymmärrettävä ruumiillisena, ei symbolisena, kuten jonkin ajan tieteellisiinkin tutkielmiin on ajatuksena kirjattu.


      • järkeä päähän
        Crypticall kirjoitti:

        Sinun mielestäsi uskovat kieltävät tieteen. En pysty näkemään asiaa samoin, enkä ole koskaan kuullut uskovan kieltävän tiedettä. Tiede on ihmisen kehittämistä menetelmistä ehkä tällä hetkellä yksi parhaita. Kun ihminen oppi käyttämään tulta, niin tulesta olisi voinut varmaan sanoa samalla tavalla. Nyt tulesta sanotaan, että se on kyllä hyvä renki, mutta huono isäntä. Luulenpa, että kaikista ihmisen keksinnöistä on syytä sanoa jotain tuon kaltaista.

        On tosin paljon tiedeuskovaisia, jotka nostavat tieteen paljon ihmistä korkeammalle ja palvovat sitä jumalanaan. Mitä ilmeisimmin tulenkin kanssa on joissain heimoissa tehty niin. Osoittaa todella suurta ajattelun ahtautta sanoa, että tiede on se, joka sanoo kaikkeen viimeisen sanan. Hyvänen aika, se on vain yksi ihmisen keksintö.

        Oman ongelmansa muodostaa se, miltä tieteenfilosofiselta pohjalta tiedettä tehdään. Se on täysin ajasta riippuvainen asia ja vaihtelee vuosisatojen ja vuosikymmentenkin välillä melkoisesti. On monta erilaista tieteenfilosofista mallia, joiden pohjalta asioita voidaan tarkastella ja päätyä joka kerta erilaiseen lopputulokseen. Tiede on työkalu, kuten vasara on työkalu tai lujuuslaskelma on työkalu rakennettaessa. Jos vasaralla lyödään naulaa vinoon, niin se menee vinoon. Siitä on ollut kysymys kristinuskon perusteiden Räisäsläisessä tieteellisessä tarkastelussa. Nyt on huomattu, että vinoon meni ja korjataan tilannetta.

        Tiede ei ole ihmisestä riippumaton asia, vaan se on ihmisen keksintö. Jos tätä ei käsitä, niin on aika pahasti sekoittanut uskon, tieteen ja todellisuuden väliset erot. Todellisuus on luultavasti muuttumaton, mutta tiede, joka yrittää löytää jotakin siitä, muuttuu koko ajan. Jos joku kuvittelee tieteellisen tuloksen olevan sama asia kuin todellisuus on, hän on äärimmäisen fundamentalistinen tiedeuskovainen. Tiedeuskovainen on jo silloin kun sanoo tieteen kyllä tulevan varmasti löytämään todellisuuden joskus. Se ei ole tietoa, vaan uskoa ja vieläpä perusteetonta sellaista.

        Usko voi olla myös perusteltua. Voi olla perusteltua uskoa auringon nousevan huomenna jos mitään todella järisyttävää ei tapahdu. Voi olla myös perusteltua uskoa Jumalaan, koska usko Jumalaan ei ole arvaus tai jotain mikä ei perustu mihinkään havaintoon.

        Minäkin olen kirjoittanut täällä siitä, miten tiede ja usko on syytä erottaa toisistaan monissa eri tilanteissa. Sitä vain en ymmärrä miten ne voisi kokonaan erottaa toisistaan teologisessa tieteellisessä tutkimuksessa, joka koskee suoraan uskon perusteita? Ehkä haluat kertoa jotain siitä?

        Hengellisyys on tieteen ulkopuolella olevaa, mutta kristinuskon perusteet sisältävät paljon sellaista, joka on myös tieteellisen tutkimuksen piirissä. Esimerkkinä Jeesuksen ylösnousemus, joka on tämän hetken tieteellisen tutkimuksen valossa ymmärrettävä ruumiillisena, ei symbolisena, kuten jonkin ajan tieteellisiinkin tutkielmiin on ajatuksena kirjattu.

        "Esimerkkinä Jeesuksen ylösnousemus, joka on tämän hetken tieteellisen tutkimuksen valossa ymmärrettävä ruumiillisena, ei symbolisena, kuten jonkin ajan tieteellisiinkin tutkielmiin on ajatuksena kirjattu." Miten niin? Ei tiede pidä totena yhdenkään ihmisen paluuta kuolleista,vaan kuolema on peruuttamaton solutason tapahtuma, mitä siis tässä yhteydessä tarkoittaa että tieteen mielestä johonkin uskontoon kuuluvan tarinan ylösnousemuksesta on oltava totta ruumiillisena eikä symbolisena?


      • et Sinä siitä tuhoudu
        Crypticall kirjoitti:

        Sinun mielestäsi uskovat kieltävät tieteen. En pysty näkemään asiaa samoin, enkä ole koskaan kuullut uskovan kieltävän tiedettä. Tiede on ihmisen kehittämistä menetelmistä ehkä tällä hetkellä yksi parhaita. Kun ihminen oppi käyttämään tulta, niin tulesta olisi voinut varmaan sanoa samalla tavalla. Nyt tulesta sanotaan, että se on kyllä hyvä renki, mutta huono isäntä. Luulenpa, että kaikista ihmisen keksinnöistä on syytä sanoa jotain tuon kaltaista.

        On tosin paljon tiedeuskovaisia, jotka nostavat tieteen paljon ihmistä korkeammalle ja palvovat sitä jumalanaan. Mitä ilmeisimmin tulenkin kanssa on joissain heimoissa tehty niin. Osoittaa todella suurta ajattelun ahtautta sanoa, että tiede on se, joka sanoo kaikkeen viimeisen sanan. Hyvänen aika, se on vain yksi ihmisen keksintö.

        Oman ongelmansa muodostaa se, miltä tieteenfilosofiselta pohjalta tiedettä tehdään. Se on täysin ajasta riippuvainen asia ja vaihtelee vuosisatojen ja vuosikymmentenkin välillä melkoisesti. On monta erilaista tieteenfilosofista mallia, joiden pohjalta asioita voidaan tarkastella ja päätyä joka kerta erilaiseen lopputulokseen. Tiede on työkalu, kuten vasara on työkalu tai lujuuslaskelma on työkalu rakennettaessa. Jos vasaralla lyödään naulaa vinoon, niin se menee vinoon. Siitä on ollut kysymys kristinuskon perusteiden Räisäsläisessä tieteellisessä tarkastelussa. Nyt on huomattu, että vinoon meni ja korjataan tilannetta.

        Tiede ei ole ihmisestä riippumaton asia, vaan se on ihmisen keksintö. Jos tätä ei käsitä, niin on aika pahasti sekoittanut uskon, tieteen ja todellisuuden väliset erot. Todellisuus on luultavasti muuttumaton, mutta tiede, joka yrittää löytää jotakin siitä, muuttuu koko ajan. Jos joku kuvittelee tieteellisen tuloksen olevan sama asia kuin todellisuus on, hän on äärimmäisen fundamentalistinen tiedeuskovainen. Tiedeuskovainen on jo silloin kun sanoo tieteen kyllä tulevan varmasti löytämään todellisuuden joskus. Se ei ole tietoa, vaan uskoa ja vieläpä perusteetonta sellaista.

        Usko voi olla myös perusteltua. Voi olla perusteltua uskoa auringon nousevan huomenna jos mitään todella järisyttävää ei tapahdu. Voi olla myös perusteltua uskoa Jumalaan, koska usko Jumalaan ei ole arvaus tai jotain mikä ei perustu mihinkään havaintoon.

        Minäkin olen kirjoittanut täällä siitä, miten tiede ja usko on syytä erottaa toisistaan monissa eri tilanteissa. Sitä vain en ymmärrä miten ne voisi kokonaan erottaa toisistaan teologisessa tieteellisessä tutkimuksessa, joka koskee suoraan uskon perusteita? Ehkä haluat kertoa jotain siitä?

        Hengellisyys on tieteen ulkopuolella olevaa, mutta kristinuskon perusteet sisältävät paljon sellaista, joka on myös tieteellisen tutkimuksen piirissä. Esimerkkinä Jeesuksen ylösnousemus, joka on tämän hetken tieteellisen tutkimuksen valossa ymmärrettävä ruumiillisena, ei symbolisena, kuten jonkin ajan tieteellisiinkin tutkielmiin on ajatuksena kirjattu.

        Nyt olet kyllä aivan metsässä tuo tieteen "määrittelysi" kanssa. Tiede ei ole mikään työkalu, väline tai subjekti (huomaan kieroutuneen asenteesi kun kirjoitat esim. "tiede ei hyväksy" tms. - "tiede" ei ole koskaan tekijämuodossa).

        Tiede sanaa käytetään ihmiskunnan tuottamasta tiedosta, jolla on looginen todistepohja - se on siis jollakin keinoin varmennettua tietoa. Tietenkin filosofia siitä, mikä riittää tuollaiseksi todisteeksi, perusteluksi tiedon puolesta, että sitä voidaan pitää paikkansapivänä, vaihtelee ajan saatossa. Tuota "perustelun riittävyyttä tiedon takana" sanotaan tieteen filosofiaksi - siis mitkä loogisuuden asteet pitää täyttyä, että voimme puhua perustellusta (luotettavasta) tiedosta.

        Tieteen filosofiahan on muuttunut kovasti. Keskiajalla filosofiana oli: kunhan tulos tukee Raamattua, se on perusteltua tietoa, tiedettä. Myöhemmin siitä on luovuttu (taitaa olla suurin muutos - nykyisin filosofiaa vain tarkennetaan) ja tilalle on otettiin erilaiset minimivaatimukset tiedon perusteluille. Tässä pitää muistaa myös tiedon (tai olisiko paermpi puhua hypoteesin) tavanomaisuus. Kun kyse on jotakuinkin tavallisesta tapahtumasta, perusteluksi kelpaa vähän heppoisempi todistus (varsinkin kun lähellä ko. hypoteesia ja tulosta on paljon rinnakkaisia havaintoja), mutta entuudestaan havaitsemattomasta, todisteettomasta tapahtumasta tarvitaan huomattavasti kattavampi todistus. Tosiaan tieto muuttuu tieteeksi sitten kun sen paikkansapitävyys osoitetaan. Samoin tieto on tiedettä vain silloin, jos tiedon todisteita ei valita - mikä tahansa perustelu tai todiste ei saa olla ristiriidassa tiedon kanssa (loogisuus): totuus ei pala tulessakaan (sanovat eräät). Nyt kuitenkin kun mietit sanomaasi: "liika kriittisyys on väärin tässä tapauksessa", niin mietitäänpä tätä hetki. Miksi ko. "tietoa" ei saisi altistaa kaikelle kritiikille ? Palaako se sittenkin tulessa ? Kaiken lisäksi jos mietimme väitteesi (Jeesus nousi kuolleista) poikkeuksellisuutta eli sitä, ettei muista tieteellisistä tiedoista löydy mitään tätä puoltavaa, todistavaa seikkaa, niin eikö vaan että tuolta vaaditaan vielä kovempaa todistusaineistoa kuin sellaisilta asioilta, joista on paljon muita samansuuntaisia todisteita ? No, jos mietit tätä taustaa vasten tuota Jeesuksen ylösnousemusta, niin onko kyse tieteellisesti todistetusta tapahtumasta vai pelkästään uskomuksesta ? Mikä perustelu lyö pois sen vaihtoehdon, ettei kyse ole vain uskomuksesta ?

        Sanoit, ettei maailmankuvasi peruskysymystä saa kritisoida (mikä minun korvaan kuulostaa hölmöltä). No, miksi sitten kritisoisimme esim. Koraanin tapahtumia ? Ovatko nekin aitoja, tieteellisesti todisettuja tapahtumia (vai miksei tässä tapauksessa pätisikään tuo "ei liian kovaa kritiikkiä") ? Onko siis Allah tuon perusteella tieteellisesti totta kuten koet Jumalan olevan (Jeesuksen jumalallisuus) ? No, estääkseni sen, että väität Allahia Jumalaksi, niin kysyn: onko myös hindujen Shiva totta tuolla kritiikittömyysvaatimuksella ? Eipä siinä mitään mutta nämä "totuudet" ovat keskenään ristiriitaiset (loogisuus).

        >

        Ei ole. Esitä dokumentti, mikä yksiselitteisesti osoittaa tuon ruumiillisen ylösnousemuksen ! Aivan. Niin kauan emme voi olettaa jotain täysin yliluonnollista tapahtuneen kun siitä ei ole ainoatakaan todistetta. Todisteettoman olettamista olevaiseksi kutsutaan uskovaisuudeksi tai tyhmyydeksi.


    • Elena

      sanoo Jeesuksen syntymän ajankohdasta? Syntymäpäivä olisikin loppusyksyllä vai joulukuussa? 25/12 vietettiin Saturnalia-juhlaa,voittamattoman Auringonjumalan (Dies Solis Invicti)juhlaa ja vastaavia valon jumaluuksien juhlia Välimeren piirissä. Noin 21/12 oli talvipäivän seisaus, eli päivät alkoivat muuttua valoisimmiksi. Onko siis Jeesuksen synttärit siirretty tuohon aikaan, koska hän oli "Maailman Valo"?

      • järkeä päähän

        ei voi sanoa varmuudella koska Jeesus on syntynyt mutta tietänee koska Jeesuksen syntymää alettiin viettää nykyisenä ajankohtana, se oli vasta 300-luvulla. 200-luvulla sitä vietettiin tammikuussa ja sitä edeltävältä ajalta ei tietääkseni ole tietoa koko synttäreistä.


      • Elena
        järkeä päähän kirjoitti:

        ei voi sanoa varmuudella koska Jeesus on syntynyt mutta tietänee koska Jeesuksen syntymää alettiin viettää nykyisenä ajankohtana, se oli vasta 300-luvulla. 200-luvulla sitä vietettiin tammikuussa ja sitä edeltävältä ajalta ei tietääkseni ole tietoa koko synttäreistä.

        Konstantinus Suuri sai aikaan vuonna 313 Milanossa lain, joka toi uskonnonvapauden Rooman valtakuntaan. Sitä ennen kristittyjä oli vainottu. 200-luvulla ainakin Justinianus Marttyyri löysi Jeesuksen syntymäpaikan Betlehemistä, ja sinne rakennettiin 300-luvulla kirkko Konstantinuksen toimesta. Hänen äitinsä Helena oli kristitty, jonka kerrotaan löytäneen Jeesuksen ristin. Konstantinus siirsi myös pyhäpäivänvieton sunnuntaiksi, 3. päiväksi ylösnousemuksen jälkeen. Kristityt eivät näin ollen voineet kovin avoimesti viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa ennen 300-lukua. On kerrottu, että kristityt kokoontuivat viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa, kun heilläkin oli vapaapäiviä Saturnalia- ja talvipäivänseisauksen juhlien aikaan Rooman alaisessa Israelissa, jota Rooma nimitti Palestiinaksi. Kristinusko sittemmin tunnetusti voitti pakanajumaluudet, siihen vaikutti osaltaan myös se, että rakkauden ja rauhan oppi kristinusko toi inhimillistä lievitystä ankariin roomalaisiin lakeihin.

        Betlehemin Syntymäkirkko:

        http://198.62.75.5/www1/ofm/sites/TSbtmain.html


      • mistä lähteestä
        Elena kirjoitti:

        Konstantinus Suuri sai aikaan vuonna 313 Milanossa lain, joka toi uskonnonvapauden Rooman valtakuntaan. Sitä ennen kristittyjä oli vainottu. 200-luvulla ainakin Justinianus Marttyyri löysi Jeesuksen syntymäpaikan Betlehemistä, ja sinne rakennettiin 300-luvulla kirkko Konstantinuksen toimesta. Hänen äitinsä Helena oli kristitty, jonka kerrotaan löytäneen Jeesuksen ristin. Konstantinus siirsi myös pyhäpäivänvieton sunnuntaiksi, 3. päiväksi ylösnousemuksen jälkeen. Kristityt eivät näin ollen voineet kovin avoimesti viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa ennen 300-lukua. On kerrottu, että kristityt kokoontuivat viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa, kun heilläkin oli vapaapäiviä Saturnalia- ja talvipäivänseisauksen juhlien aikaan Rooman alaisessa Israelissa, jota Rooma nimitti Palestiinaksi. Kristinusko sittemmin tunnetusti voitti pakanajumaluudet, siihen vaikutti osaltaan myös se, että rakkauden ja rauhan oppi kristinusko toi inhimillistä lievitystä ankariin roomalaisiin lakeihin.

        Betlehemin Syntymäkirkko:

        http://198.62.75.5/www1/ofm/sites/TSbtmain.html

        Mistä olet saanut tietosi, kun kirjoiti edellisessä mm. näin: "On kerrottu..."
        Siis kuka on kertonut ja missä?

        ?


      • järkeä päähän kirjoitti:

        ei voi sanoa varmuudella koska Jeesus on syntynyt mutta tietänee koska Jeesuksen syntymää alettiin viettää nykyisenä ajankohtana, se oli vasta 300-luvulla. 200-luvulla sitä vietettiin tammikuussa ja sitä edeltävältä ajalta ei tietääkseni ole tietoa koko synttäreistä.

        Eikös tuo tammikuun juhla ole vieläkin ortodoksien käytössä.


      • Elena kirjoitti:

        Konstantinus Suuri sai aikaan vuonna 313 Milanossa lain, joka toi uskonnonvapauden Rooman valtakuntaan. Sitä ennen kristittyjä oli vainottu. 200-luvulla ainakin Justinianus Marttyyri löysi Jeesuksen syntymäpaikan Betlehemistä, ja sinne rakennettiin 300-luvulla kirkko Konstantinuksen toimesta. Hänen äitinsä Helena oli kristitty, jonka kerrotaan löytäneen Jeesuksen ristin. Konstantinus siirsi myös pyhäpäivänvieton sunnuntaiksi, 3. päiväksi ylösnousemuksen jälkeen. Kristityt eivät näin ollen voineet kovin avoimesti viettää Jeesuksen syntymäjuhlaa ennen 300-lukua. On kerrottu, että kristityt kokoontuivat viettämään Jeesuksen syntymäjuhlaa, kun heilläkin oli vapaapäiviä Saturnalia- ja talvipäivänseisauksen juhlien aikaan Rooman alaisessa Israelissa, jota Rooma nimitti Palestiinaksi. Kristinusko sittemmin tunnetusti voitti pakanajumaluudet, siihen vaikutti osaltaan myös se, että rakkauden ja rauhan oppi kristinusko toi inhimillistä lievitystä ankariin roomalaisiin lakeihin.

        Betlehemin Syntymäkirkko:

        http://198.62.75.5/www1/ofm/sites/TSbtmain.html

        Uuras Saarnivaara korostaa oman raamattukäännöksensä marginaalissa seuraavaa:

        "Viikon ensimmäistä päivää kristityt pitivät jo tähän aikaan pyhä- ja jumalanpalvelupäivänään." ja viittaa kohtaan Ap.t. 20:7:

        Apostolien teot:
        20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.


      • Elena
        mistä lähteestä kirjoitti:

        Mistä olet saanut tietosi, kun kirjoiti edellisessä mm. näin: "On kerrottu..."
        Siis kuka on kertonut ja missä?

        ?

        Tuossa jutussani on hieman tietoa eri lähteistä, on yleistietoa, on historian tietoa, jota on eri lähteissä esim. netissä ja kirjallisuudessa, suomeksi ja muilla kielillä. Esim. Konstantinuksesta ja Milanon Ediktistä on tietoa runsaasti netissäkin, ja samat perusasiat on vaikkapa koulukirjoissa. Lisäksi olen saanut tietoa oppineilta historiaa, filosofiaa ja uskontoa yms. hyvin tuntevilta ystäviltäni ja tuttaviltani Suomesta ja ulkomailta. En väitä että tiedän asiat sataprosenttisesti, siksi kyselenkin muilta lisää tietoja ja olen kiinnostunut keskusteluista tälläkin palstalla.


      • Crypticall

        Jeesuksen syntymähetkeä tuskin pystytään jäljittämään. Tiettyjen planeettakombinaatioiden perustalta on tietysti yritetty tehdä laskelmia, mutta nekin jäävät spekulaatioiksi. Minä ainakin ymmärrän niin, että Jeesuksen syntymän muistamiselle on ihan oikein varattu päivä kirkolliskalenterissa, mutta sen päivän ajankohta on valittu symboolisista syistä ja samalla syrjäyttämään joitain pakanallisia juhlia.

        Siitä asti, kun jotkin valtioiden päämiehet ovat alkaneet suosimaan kristillistä uskoa oman maansa uskontona, ovat he myös tavalla ja toisella päässeet vaikuttamaan näihin asioihin. Perusta on hengellinen, mutta ajankohta on enemmänkin käytännöllisin syin määritetty.


      • Elena
        KTS kirjoitti:

        Uuras Saarnivaara korostaa oman raamattukäännöksensä marginaalissa seuraavaa:

        "Viikon ensimmäistä päivää kristityt pitivät jo tähän aikaan pyhä- ja jumalanpalvelupäivänään." ja viittaa kohtaan Ap.t. 20:7:

        Apostolien teot:
        20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        eli Herran päivä, domingo (esp), domenica (it), aivan oikein, oli jo varhain apostoleilla kristittyjen pyhä, mutta Konstantinuksen aikoihin se vakiintui yleisesti hyväksytyksi kristittyjen pyhänviettopäiväksi kun alkoi lainvoimainen uskonnonvapaus. Alkuaan sitä vietettiin siis kolmantena päivänä Jeesuksen kuolinpäivästä, joka oli sapatti, eli ylösnousemuksen päivänä, joka tapahtui viikon 1. päivänä juutalaisen ja roomalaisen kalenterin mukaan.
        Onhan sitten niitäkin kristittyjä, joiden mielestä pyhäpäivän tulisi olla sama kuin juutalaisilla eli lauantai, shabat.
        Tärkeintä on että yksi päivä viikossa on pyhäpäivä.


      • nimi-erkki
        järkeä päähän kirjoitti:

        ei voi sanoa varmuudella koska Jeesus on syntynyt mutta tietänee koska Jeesuksen syntymää alettiin viettää nykyisenä ajankohtana, se oli vasta 300-luvulla. 200-luvulla sitä vietettiin tammikuussa ja sitä edeltävältä ajalta ei tietääkseni ole tietoa koko synttäreistä.

        tässä mielestäni hieman selkeyttä antava tarina

        http://www.youtube.com/watch?v=D1FdtpH8lSI&feature=related


      • hassua?

      • joulukuuta
        Crypticall kirjoitti:

        Jeesuksen syntymähetkeä tuskin pystytään jäljittämään. Tiettyjen planeettakombinaatioiden perustalta on tietysti yritetty tehdä laskelmia, mutta nekin jäävät spekulaatioiksi. Minä ainakin ymmärrän niin, että Jeesuksen syntymän muistamiselle on ihan oikein varattu päivä kirkolliskalenterissa, mutta sen päivän ajankohta on valittu symboolisista syistä ja samalla syrjäyttämään joitain pakanallisia juhlia.

        Siitä asti, kun jotkin valtioiden päämiehet ovat alkaneet suosimaan kristillistä uskoa oman maansa uskontona, ovat he myös tavalla ja toisella päässeet vaikuttamaan näihin asioihin. Perusta on hengellinen, mutta ajankohta on enemmänkin käytännöllisin syin määritetty.

        kun lampaat on kedolla paimenineen. Vai onko?
        Tosi on niin, että karja viedään sisätiloihin viimeistään lokakuussa. Silloin ei enää paimenneta laumoja ulkona.
        Matt. 2 sanoo, että Jeesuksen syntymän aikaan yöllä oli kedolla paimenia laumoineen. Jeesus siis syntyi syys- lokakuun vaihteessa eikä joulukuussa. Se on varmaa.


      • auringonpäivä
        Crypticall kirjoitti:

        Jeesuksen syntymähetkeä tuskin pystytään jäljittämään. Tiettyjen planeettakombinaatioiden perustalta on tietysti yritetty tehdä laskelmia, mutta nekin jäävät spekulaatioiksi. Minä ainakin ymmärrän niin, että Jeesuksen syntymän muistamiselle on ihan oikein varattu päivä kirkolliskalenterissa, mutta sen päivän ajankohta on valittu symboolisista syistä ja samalla syrjäyttämään joitain pakanallisia juhlia.

        Siitä asti, kun jotkin valtioiden päämiehet ovat alkaneet suosimaan kristillistä uskoa oman maansa uskontona, ovat he myös tavalla ja toisella päässeet vaikuttamaan näihin asioihin. Perusta on hengellinen, mutta ajankohta on enemmänkin käytännöllisin syin määritetty.

        Apostolien tekojen 20 luvussa ei mainita meidän sunnuntaipäiväämme kokouspäiväksi. He vain sattuivat olemaan koollla lauantai-iltana, joka oli viikon ensimmäisen päivän ilta. Tekstiyhteydestä voit tutkia, että kyseessä oli lauantai-ilta.
        Juutalaisten vuorokausi vaihtui auringon laskun aikaan. Nykysinkin se vaihtuu noin klo 18.00.

        Miten joku voi yhdistää asioita niin merkillisesti, että saa Apt. 20 luvusta johdettua asian lepopäivään? OUTOA! Eihän siinä missään tapauksessa puhuta mitään lepopäivän vietosta.
        Kristityillä oli alussa tapana kokoontua kaikkina viikonpäivinä, eikä mitään ns. jumalanpalveluispäivää tunnettu.
        Apt. 2:46.
        Apt. 20 luvun tapaus ei siis kelpaa todisteeksi kristittyjen lepopäivästä.


    • uskovainen2

      Tässä kannattaa ottaa huomioon tieteen ja uskon erilaiset roolit. Raamatun tieteellisen selittämisen (eksegetiikan) tulee olla avointa kaikille, eikä se saa olla sidottu mihinkään maailmankatsomukseen. Siis sen tuloksia pitää myös ateistienkin päästä arvioimaan.

      Nyt voi toki kysyä onko Raamatun tieteellinen selittäminen ja tutkiminen soveliasta, sillä onhan kysymys meidän pyhästä kirjastamme. Ehkä vieläkin tärkeämpi kysymys on, että missä määrin kirkon tulee ottaa huomioon tutkimuksen tulokset.

      Käsittääkseni Riekkinen on painottanut sitä, että molemmat selitystraditiot (kirkollinen ja tieteellinen) pyrkivät totuuteen. Lisäksi Riekkinen on todennut, että tieteellistä selitystä ei kannata kokea uhaksi. Nimittäin eihän tiede voi mitenkään osoittaa esimerkiksi Jeesuksen neitseellistä syntymää vääräksi.

      Ehkä kristityn kannalta on oleellista kysyä mitä hyötyä tieteellisestä Raamatun tutkimuksesta oikein on. Nimittäin sen tulokset ovat myös ateistien arvioitavina. Näkisin, että molempia tulkintatapoja käyttäen on mahdollisuus saada rikkaampi näkemys totuudesta. Siis mahdollisuus on olemassa, mutta se ei varmastikaan ole helppoa ja osa epäilevistä sieluista saattaa mennäkin harhaan.

      Näit "hyperkriittisen" tutkimuksen jonkinlaisena eksytyksenä. Tästä herää mielenkiintoinen kysymys, antaako Jumala omiensa mennä harhaan? Mikä tässä on eksyttäjän ja eksytettävän vastuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3137
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2518
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      2468
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1830
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1445
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1310
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1169
    Aihe