Joo elikkä minkä tehoinen kone olis tähän veneeseen sellainen joka antaisi kunnolla vauhtia mutta olisi kuitenkin suht turvallinen?
Tutulla oli joskus 175hv:n kone, mutta se oli jo "hieman yläkanttiin"...aika paljonkin
Kertokaahan mielipiteitä
Finnsport 500
5
6001
Vastaukset
- Juhis
100hv taitaa olla jo suositusten yli mutta erittäin oiva siihen paattiin. tutulla oli joskus tommoinen ja erittäin näppärästi kulki ja vesisuksien vedossa oiva laite.
Naapuripaikalla laiturisssa näyttää nakottavan ko. laite marinerin 115hv koneella. - jussi
60-90 hv lienee paras, ja mielellään alle 125 kg, niin ajo-ominaisuudet pysyvät tasapainoisina. Veikkaa, että 80-90 hv Jammun kanssa ois vene parahaimmillaan. Toki isommankin vene kestää, mutta ominaisuudet kärsivät jonkin verran peräpainoisuuden vuoksi.
- Ile
Itellä Yamarininä sama vene (510S) ja 70 Yamaha. Ysikymppinen Yamaha ois varmaan ykkösvaihtoehto. Kulkis varmaan sillä jonkun 45-47 solmua ja painais n. 120 kg. On kevein 2T 90 heppanen.
Menee kyllä tolla mun nykyiselläkin ihan riittävästi, 38-40 kn "tähtien asennosta riippuen".
175 kaakkia on liikaa, kone painaa jo niin törkeesti, että vesi lilluu koko ajan moottorikaivossa. Olen kokeillu siten, että seison perälaudan päällä, niin kone minä painaa silloin n. 175kg, ja vettä tulee moottorikaivon tyhjennysreiästä moottorikaivoon. 120 kg kestäis vielä kevyeen.
Järki mukana!- jpee
moi kaikille . millä Te saatte noi veneet kulkeen noin lujaa. mulla oli Fs 500 -82 ja yamaha 85 hv. se kulki 42 solmua kun oikein trimmasi.potkuri oli 21" ja kierroksia n. 5400, vakio moottori. Nyt mulla on Fs 500 rs -87 ja suzuki 85 hv. se kulkee 19" potkurilla ja 4950 kierroksilla 39solmua. huonolla 17" potkurilla tänään ja 5600 kierroksilla 37 solmua. ton vanhan veneen nopeusmittari oli tarkistettu gpässällä. huomenna alan tarkistamaan uuden veneen mittaria painemittarilla . pitäisi olla 2.15 kg paine 40 solmun vauhdissa. eli ylimääräinen painemittari t-kappaleella nopeusmittarin paineletkun väliin ja kaasu pohjaan.
- Jorkki
jpee kirjoitti:
moi kaikille . millä Te saatte noi veneet kulkeen noin lujaa. mulla oli Fs 500 -82 ja yamaha 85 hv. se kulki 42 solmua kun oikein trimmasi.potkuri oli 21" ja kierroksia n. 5400, vakio moottori. Nyt mulla on Fs 500 rs -87 ja suzuki 85 hv. se kulkee 19" potkurilla ja 4950 kierroksilla 39solmua. huonolla 17" potkurilla tänään ja 5600 kierroksilla 37 solmua. ton vanhan veneen nopeusmittari oli tarkistettu gpässällä. huomenna alan tarkistamaan uuden veneen mittaria painemittarilla . pitäisi olla 2.15 kg paine 40 solmun vauhdissa. eli ylimääräinen painemittari t-kappaleella nopeusmittarin paineletkun väliin ja kaasu pohjaan.
Riippuu miten korkeella sun kone on, jos "kavitaatiolevy" on veneen pohjan alapuolella niin kannattaa korottaa ainakin siihen pohjan tasoon.
Minulla on Finnsport 410 ja 60hv yamaha.Nopeus ennen korotusta oli 38-39 solmua ja sen jälkeen nopeus nousi n.42 solmuun vakiopotkurilla. Ei sillä kovin suuri vaikutus ole mutta kannattaa kokeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2123916Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii632485Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3922326- 472243
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561257
- 721186
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136