Lohkolämmitin, ja sen hyöty.

eclipse -94

Tuli tuossa ostettua auto jossa ei ole lohkolämitintä, kun saksasta on tuotu. Osat ja korjaaja tuli hommattua mutta kävi ilmi että asennus kyseiseen autoon on todella hankalaa, eli asennus kustannukset nousevat hyvin korkeiksi. Kysynkin, kuinka pahasti moottori kärsii kylmäkäynnistyksessä kovilla pakkasilla? Voiko seurata isoja vahinkoja?
Kiitän asiallisista vastauksista!

19

4825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmittimen

      hyöty on kiistaton. Saattaa olla että katkoo männänrenkaat, kun pieksetään kylmästä käyntiin yli -30° pakkasella. Samoin nykyisissä moottoreissa yläkerta, eli nokka-akseli(t), nostajat ja muut "avonaiset" paikat voidellaan lähinnä "öljysumulla". Esim. öljyreiät jotka voitelee nokkia, on niin pieniä, ettei edes synteettiset öljyt mahdu niistä kunnolla -30° lämpötilassa.

      En usko että lohkiksen tai yleensäkin jonkun lämmittimen asentaminen niin vaikeaa voi olla, että sen takia kannattaisi pois jättää. Jos lämmppärin asennus kovin kalliilta kuullostaa, vaihda seppää. Siinä ei kuitenkaan saa yli kolmea tuntia menemään.

      • Toope

        Aika vähän noita moottoreita menee lämmityksen puutteen takia rikki. Toi öljy juttu on sitten eri asia.
        Suomessa seisoo aika paljon autoja pakkasessa ilman lämmitystä.

        Ja jos auton lämmitykseen on mahdollisuus on vain esim. kotona aamulla ja päivän aikana tulee useita kylmäkäynnistyksiä, niin lämmityksen merkitys vähenee.


    • topperi

      Olen vuosia elänyt ilman lämmittimiä enkä ole huomannut erityisiä ongelmia. Tietysti kovilla pakkasilla on starttaus on kankeaa.

      Vaikea sanoa kuinka paljon se vaikuttaa moottorin käyttöikään.

      Tietysti hyvät ja notkeat öljyt vaikutta jonkun verran.

    • Käyttää moottorinlämmitintä

      Ennen vanhaan joku lohkolämmitinmerkki mainosti että yksi moottorin kylmäkäynnistys vastaa noin 750 kappaletta lämpimän moottorin käynnistystä.Polttoaineen kulutuskin pienenee kun on lämmin moottori.
      Onhan tänä päivänä moottoriöljytkin kehittyneet kovastikkin.Mutta kyllä kylmäkäynnistys aina kuluttaa moottoria enemmän kuin lämpöisen moottorin käynnistys.Kyllä suosittelisin moottorinlämmitintä käytettävän kun on kylmä.Onhan se mukavuustekijäkin.Kun on heti lämmin auto.

      • Eilipse

        Kuinka lämpimäksi lohkolämmitin lämmittää öljyn?
        Vaan jos vain vesi lämpijää ja öljy jää kylmäksi niin voiteluhan jää vajavaiseksi.


      • lämpötila
        Eilipse kirjoitti:

        Kuinka lämpimäksi lohkolämmitin lämmittää öljyn?
        Vaan jos vain vesi lämpijää ja öljy jää kylmäksi niin voiteluhan jää vajavaiseksi.

        ei lohkolämmittimellä paljoa nouse, mutta kun moottori on kunnolla lämmin, lämpenee öljytkin nopeasti. Tosin ero öljyjen juoksevuudessa saattaa olla todella suuri silloinkin, kun öljyjen lämpötila on -35° tai -10°. Yksi vaihtoehto sellaisiin autoihin, joihin ei saa lohkolämmitintä, on öljyjen lämmitin. Sekin on paljon parempi, kuin ei mitään.


    • asentaja..

      Eclipsen koneessahan on hydrauliset ja ongelmalliset välyksen tasaimet.
      Ehdottomasti lohkolämmitin.
      Lohkolämmittimen asennus on parin tunnin homma.

      • Huru-ukko

        Missä kohen se kipuraja kulkee: -10, -15 vai vasta -20 astetta?


      • autoon
        Huru-ukko kirjoitti:

        Missä kohen se kipuraja kulkee: -10, -15 vai vasta -20 astetta?

        Letkulämmitin on paljon helpompi asentaa ja hyöty samanmoinen kuin lohkolämppärissä


    • RXE

      Ja samalla vaivalla kun asentaa sen lohko tai
      letkulämmittimen niin kannattaa laittaa haaroitus
      sisätilan lämppäriä varten niin ei tartte höylätä
      laseja ja auto on heti ajoon valmis!

      • autossa.....

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.


      • autolla
        autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        lähdetään lämmityksen jälkeen ajamaan jolloin sisätilat kyllä lämpiävät muutenkin. Joten en oikein hyväksy ajatustasi ruostumisesta. Toki monet asiat vaikuttavat mutta...


      • lähdetään
        autolla kirjoitti:

        lähdetään lämmityksen jälkeen ajamaan jolloin sisätilat kyllä lämpiävät muutenkin. Joten en oikein hyväksy ajatustasi ruostumisesta. Toki monet asiat vaikuttavat mutta...

        ajamaan pelastaa paljolta. Olin ennen samaa mieltä kuin sinä, että on ihan sama millä auto lämpiää. Mutta sisätilalämmittimellä lämmitettäessä lämmitetään sisällä olevaa ilmaa, ajettaessa lämmitysilma tulee ulkoa. Samalla kun sisään tulee uutta ilmaa, poistuu kosteus läpivirtaustuuletuksen ansiosta. Käytän itsekin sisätilalämmitintä, mutta kyllä on peräkontti pakkasilla lahjakkaasti kuurassa ja kattoverhoiluun tahtoo ilmestyä läikkiä. Ruostuminen taas on ongelma niissä autoissa jotka ruostuu muutenkin ts. niissä joissa ei ole sinkitty kori.


      • ajattelija.
        autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        Sisätilan lämmitintä on tullut käytettyä autoissa n. 25-vuotta, joten voin sanoa että auto mätenee ihan muualta ensin puhki ennen kuin mahdollinen sisäpinnan ruoste aiheuttaa harmia.
        Eli jos et aio pitää sitä autoa yli 20 vuotta itsellä, niin ei väliä lämppärin takia.


      • autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        kirjoitti: "Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa."

        Olen käyttänyt käytettynä ostamassani pikkuisessa "ranskan rapeassa" sisätilanlämmitintä 15 vuotta päivittäin. Mistä kohti neuvoisit minua etsimään sitä ruostetta, kun itse en sitä löydä?
        Sinulla kun lienee enemmän kokemusta, niin neuvoisitko?


    • matti2304943

      Ruostettahan noissa sitikoissa löytyy vähä jokapaikasta, esim. männisstä. Hyvää joulua! ja ajakaahan varovasti!

      • 7 vuotta

        Meneehän se joulu noinkin kun kaivaa vanhoja juttuja. 7 vuotta.


      • tuskaa yksinäinen jo
        7 vuotta kirjoitti:

        Meneehän se joulu noinkin kun kaivaa vanhoja juttuja. 7 vuotta.

        ja se on merkki mitä suurimasta älykkyydestä kun osaa noin älyllisiä faktoja kertoa sitikoista.


      • Aina_tolpassa

        "Ranskan rapeissa" on sinkitty kori. Ja tuskin ne männät ruostuu sen kummemmin kuin saksalaisella johtotähdelläkään.

        Tämä karkas nyt alkuperäisestä aiheesta mutta kyllä lohko- ja sisätilan lämmittimistä on kiistaton etu. Niin auton kestossa kuin mukavuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1704
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      67
      896
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      653
    Aihe