Lohkolämmitin, ja sen hyöty.

eclipse -94

Tuli tuossa ostettua auto jossa ei ole lohkolämitintä, kun saksasta on tuotu. Osat ja korjaaja tuli hommattua mutta kävi ilmi että asennus kyseiseen autoon on todella hankalaa, eli asennus kustannukset nousevat hyvin korkeiksi. Kysynkin, kuinka pahasti moottori kärsii kylmäkäynnistyksessä kovilla pakkasilla? Voiko seurata isoja vahinkoja?
Kiitän asiallisista vastauksista!

19

4656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmittimen

      hyöty on kiistaton. Saattaa olla että katkoo männänrenkaat, kun pieksetään kylmästä käyntiin yli -30° pakkasella. Samoin nykyisissä moottoreissa yläkerta, eli nokka-akseli(t), nostajat ja muut "avonaiset" paikat voidellaan lähinnä "öljysumulla". Esim. öljyreiät jotka voitelee nokkia, on niin pieniä, ettei edes synteettiset öljyt mahdu niistä kunnolla -30° lämpötilassa.

      En usko että lohkiksen tai yleensäkin jonkun lämmittimen asentaminen niin vaikeaa voi olla, että sen takia kannattaisi pois jättää. Jos lämmppärin asennus kovin kalliilta kuullostaa, vaihda seppää. Siinä ei kuitenkaan saa yli kolmea tuntia menemään.

      • Toope

        Aika vähän noita moottoreita menee lämmityksen puutteen takia rikki. Toi öljy juttu on sitten eri asia.
        Suomessa seisoo aika paljon autoja pakkasessa ilman lämmitystä.

        Ja jos auton lämmitykseen on mahdollisuus on vain esim. kotona aamulla ja päivän aikana tulee useita kylmäkäynnistyksiä, niin lämmityksen merkitys vähenee.


    • topperi

      Olen vuosia elänyt ilman lämmittimiä enkä ole huomannut erityisiä ongelmia. Tietysti kovilla pakkasilla on starttaus on kankeaa.

      Vaikea sanoa kuinka paljon se vaikuttaa moottorin käyttöikään.

      Tietysti hyvät ja notkeat öljyt vaikutta jonkun verran.

    • Käyttää moottorinlämmitintä

      Ennen vanhaan joku lohkolämmitinmerkki mainosti että yksi moottorin kylmäkäynnistys vastaa noin 750 kappaletta lämpimän moottorin käynnistystä.Polttoaineen kulutuskin pienenee kun on lämmin moottori.
      Onhan tänä päivänä moottoriöljytkin kehittyneet kovastikkin.Mutta kyllä kylmäkäynnistys aina kuluttaa moottoria enemmän kuin lämpöisen moottorin käynnistys.Kyllä suosittelisin moottorinlämmitintä käytettävän kun on kylmä.Onhan se mukavuustekijäkin.Kun on heti lämmin auto.

      • Eilipse

        Kuinka lämpimäksi lohkolämmitin lämmittää öljyn?
        Vaan jos vain vesi lämpijää ja öljy jää kylmäksi niin voiteluhan jää vajavaiseksi.


      • lämpötila
        Eilipse kirjoitti:

        Kuinka lämpimäksi lohkolämmitin lämmittää öljyn?
        Vaan jos vain vesi lämpijää ja öljy jää kylmäksi niin voiteluhan jää vajavaiseksi.

        ei lohkolämmittimellä paljoa nouse, mutta kun moottori on kunnolla lämmin, lämpenee öljytkin nopeasti. Tosin ero öljyjen juoksevuudessa saattaa olla todella suuri silloinkin, kun öljyjen lämpötila on -35° tai -10°. Yksi vaihtoehto sellaisiin autoihin, joihin ei saa lohkolämmitintä, on öljyjen lämmitin. Sekin on paljon parempi, kuin ei mitään.


    • asentaja..

      Eclipsen koneessahan on hydrauliset ja ongelmalliset välyksen tasaimet.
      Ehdottomasti lohkolämmitin.
      Lohkolämmittimen asennus on parin tunnin homma.

      • Huru-ukko

        Missä kohen se kipuraja kulkee: -10, -15 vai vasta -20 astetta?


      • autoon
        Huru-ukko kirjoitti:

        Missä kohen se kipuraja kulkee: -10, -15 vai vasta -20 astetta?

        Letkulämmitin on paljon helpompi asentaa ja hyöty samanmoinen kuin lohkolämppärissä


    • RXE

      Ja samalla vaivalla kun asentaa sen lohko tai
      letkulämmittimen niin kannattaa laittaa haaroitus
      sisätilan lämppäriä varten niin ei tartte höylätä
      laseja ja auto on heti ajoon valmis!

      • autossa.....

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.


      • autolla
        autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        lähdetään lämmityksen jälkeen ajamaan jolloin sisätilat kyllä lämpiävät muutenkin. Joten en oikein hyväksy ajatustasi ruostumisesta. Toki monet asiat vaikuttavat mutta...


      • lähdetään
        autolla kirjoitti:

        lähdetään lämmityksen jälkeen ajamaan jolloin sisätilat kyllä lämpiävät muutenkin. Joten en oikein hyväksy ajatustasi ruostumisesta. Toki monet asiat vaikuttavat mutta...

        ajamaan pelastaa paljolta. Olin ennen samaa mieltä kuin sinä, että on ihan sama millä auto lämpiää. Mutta sisätilalämmittimellä lämmitettäessä lämmitetään sisällä olevaa ilmaa, ajettaessa lämmitysilma tulee ulkoa. Samalla kun sisään tulee uutta ilmaa, poistuu kosteus läpivirtaustuuletuksen ansiosta. Käytän itsekin sisätilalämmitintä, mutta kyllä on peräkontti pakkasilla lahjakkaasti kuurassa ja kattoverhoiluun tahtoo ilmestyä läikkiä. Ruostuminen taas on ongelma niissä autoissa jotka ruostuu muutenkin ts. niissä joissa ei ole sinkitty kori.


      • ajattelija.
        autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        Sisätilan lämmitintä on tullut käytettyä autoissa n. 25-vuotta, joten voin sanoa että auto mätenee ihan muualta ensin puhki ennen kuin mahdollinen sisäpinnan ruoste aiheuttaa harmia.
        Eli jos et aio pitää sitä autoa yli 20 vuotta itsellä, niin ei väliä lämppärin takia.


      • autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        kirjoitti: "Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa."

        Olen käyttänyt käytettynä ostamassani pikkuisessa "ranskan rapeassa" sisätilanlämmitintä 15 vuotta päivittäin. Mistä kohti neuvoisit minua etsimään sitä ruostetta, kun itse en sitä löydä?
        Sinulla kun lienee enemmän kokemusta, niin neuvoisitko?


    • matti2304943

      Ruostettahan noissa sitikoissa löytyy vähä jokapaikasta, esim. männisstä. Hyvää joulua! ja ajakaahan varovasti!

      • 7 vuotta

        Meneehän se joulu noinkin kun kaivaa vanhoja juttuja. 7 vuotta.


      • tuskaa yksinäinen jo
        7 vuotta kirjoitti:

        Meneehän se joulu noinkin kun kaivaa vanhoja juttuja. 7 vuotta.

        ja se on merkki mitä suurimasta älykkyydestä kun osaa noin älyllisiä faktoja kertoa sitikoista.


      • Aina_tolpassa

        "Ranskan rapeissa" on sinkitty kori. Ja tuskin ne männät ruostuu sen kummemmin kuin saksalaisella johtotähdelläkään.

        Tämä karkas nyt alkuperäisestä aiheesta mutta kyllä lohko- ja sisätilan lämmittimistä on kiistaton etu. Niin auton kestossa kuin mukavuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      243
      9450
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      50
      7608
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      195
      6096
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      168
      3519
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      281
      1948
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      104
      1935
    7. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      8
      1698
    8. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      100
      1465
    9. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      87
      1404
    10. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      19
      1387
    Aihe