Lohkolämmitin, ja sen hyöty.

eclipse -94

Tuli tuossa ostettua auto jossa ei ole lohkolämitintä, kun saksasta on tuotu. Osat ja korjaaja tuli hommattua mutta kävi ilmi että asennus kyseiseen autoon on todella hankalaa, eli asennus kustannukset nousevat hyvin korkeiksi. Kysynkin, kuinka pahasti moottori kärsii kylmäkäynnistyksessä kovilla pakkasilla? Voiko seurata isoja vahinkoja?
Kiitän asiallisista vastauksista!

19

4418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmittimen

      hyöty on kiistaton. Saattaa olla että katkoo männänrenkaat, kun pieksetään kylmästä käyntiin yli -30° pakkasella. Samoin nykyisissä moottoreissa yläkerta, eli nokka-akseli(t), nostajat ja muut "avonaiset" paikat voidellaan lähinnä "öljysumulla". Esim. öljyreiät jotka voitelee nokkia, on niin pieniä, ettei edes synteettiset öljyt mahdu niistä kunnolla -30° lämpötilassa.

      En usko että lohkiksen tai yleensäkin jonkun lämmittimen asentaminen niin vaikeaa voi olla, että sen takia kannattaisi pois jättää. Jos lämmppärin asennus kovin kalliilta kuullostaa, vaihda seppää. Siinä ei kuitenkaan saa yli kolmea tuntia menemään.

      • Toope

        Aika vähän noita moottoreita menee lämmityksen puutteen takia rikki. Toi öljy juttu on sitten eri asia.
        Suomessa seisoo aika paljon autoja pakkasessa ilman lämmitystä.

        Ja jos auton lämmitykseen on mahdollisuus on vain esim. kotona aamulla ja päivän aikana tulee useita kylmäkäynnistyksiä, niin lämmityksen merkitys vähenee.


    • topperi

      Olen vuosia elänyt ilman lämmittimiä enkä ole huomannut erityisiä ongelmia. Tietysti kovilla pakkasilla on starttaus on kankeaa.

      Vaikea sanoa kuinka paljon se vaikuttaa moottorin käyttöikään.

      Tietysti hyvät ja notkeat öljyt vaikutta jonkun verran.

    • Käyttää moottorinlämmitintä

      Ennen vanhaan joku lohkolämmitinmerkki mainosti että yksi moottorin kylmäkäynnistys vastaa noin 750 kappaletta lämpimän moottorin käynnistystä.Polttoaineen kulutuskin pienenee kun on lämmin moottori.
      Onhan tänä päivänä moottoriöljytkin kehittyneet kovastikkin.Mutta kyllä kylmäkäynnistys aina kuluttaa moottoria enemmän kuin lämpöisen moottorin käynnistys.Kyllä suosittelisin moottorinlämmitintä käytettävän kun on kylmä.Onhan se mukavuustekijäkin.Kun on heti lämmin auto.

      • Eilipse

        Kuinka lämpimäksi lohkolämmitin lämmittää öljyn?
        Vaan jos vain vesi lämpijää ja öljy jää kylmäksi niin voiteluhan jää vajavaiseksi.


      • lämpötila
        Eilipse kirjoitti:

        Kuinka lämpimäksi lohkolämmitin lämmittää öljyn?
        Vaan jos vain vesi lämpijää ja öljy jää kylmäksi niin voiteluhan jää vajavaiseksi.

        ei lohkolämmittimellä paljoa nouse, mutta kun moottori on kunnolla lämmin, lämpenee öljytkin nopeasti. Tosin ero öljyjen juoksevuudessa saattaa olla todella suuri silloinkin, kun öljyjen lämpötila on -35° tai -10°. Yksi vaihtoehto sellaisiin autoihin, joihin ei saa lohkolämmitintä, on öljyjen lämmitin. Sekin on paljon parempi, kuin ei mitään.


    • asentaja..

      Eclipsen koneessahan on hydrauliset ja ongelmalliset välyksen tasaimet.
      Ehdottomasti lohkolämmitin.
      Lohkolämmittimen asennus on parin tunnin homma.

      • Huru-ukko

        Missä kohen se kipuraja kulkee: -10, -15 vai vasta -20 astetta?


      • autoon
        Huru-ukko kirjoitti:

        Missä kohen se kipuraja kulkee: -10, -15 vai vasta -20 astetta?

        Letkulämmitin on paljon helpompi asentaa ja hyöty samanmoinen kuin lohkolämppärissä


    • RXE

      Ja samalla vaivalla kun asentaa sen lohko tai
      letkulämmittimen niin kannattaa laittaa haaroitus
      sisätilan lämppäriä varten niin ei tartte höylätä
      laseja ja auto on heti ajoon valmis!

      • autossa.....

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.


      • autolla
        autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        lähdetään lämmityksen jälkeen ajamaan jolloin sisätilat kyllä lämpiävät muutenkin. Joten en oikein hyväksy ajatustasi ruostumisesta. Toki monet asiat vaikuttavat mutta...


      • lähdetään
        autolla kirjoitti:

        lähdetään lämmityksen jälkeen ajamaan jolloin sisätilat kyllä lämpiävät muutenkin. Joten en oikein hyväksy ajatustasi ruostumisesta. Toki monet asiat vaikuttavat mutta...

        ajamaan pelastaa paljolta. Olin ennen samaa mieltä kuin sinä, että on ihan sama millä auto lämpiää. Mutta sisätilalämmittimellä lämmitettäessä lämmitetään sisällä olevaa ilmaa, ajettaessa lämmitysilma tulee ulkoa. Samalla kun sisään tulee uutta ilmaa, poistuu kosteus läpivirtaustuuletuksen ansiosta. Käytän itsekin sisätilalämmitintä, mutta kyllä on peräkontti pakkasilla lahjakkaasti kuurassa ja kattoverhoiluun tahtoo ilmestyä läikkiä. Ruostuminen taas on ongelma niissä autoissa jotka ruostuu muutenkin ts. niissä joissa ei ole sinkitty kori.


      • ajattelija.
        autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        Sisätilan lämmitintä on tullut käytettyä autoissa n. 25-vuotta, joten voin sanoa että auto mätenee ihan muualta ensin puhki ennen kuin mahdollinen sisäpinnan ruoste aiheuttaa harmia.
        Eli jos et aio pitää sitä autoa yli 20 vuotta itsellä, niin ei väliä lämppärin takia.


      • autossa..... kirjoitti:

        Onhan se jo moneen kertaan tutkittu että lohko lämmittimellä on paljon etuja. Ei tarvitse paljoa miettiä että mitä tapahtuu -20asteisessa moottorissa kun sitä "sahataan käyntiin. Ja siitä sisätilan lämmittimestäkin, vaikkakin ehkä tuo jotain mukavuutta, on tutkimuksia. Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa. Niin että jos haluaa niinkuin ajatella hieman pidemmälle.

        kirjoitti: "Ne joissa on käytetty tuota sisä lämmitintä ovat tavallista enemmän ruosteessa."

        Olen käyttänyt käytettynä ostamassani pikkuisessa "ranskan rapeassa" sisätilanlämmitintä 15 vuotta päivittäin. Mistä kohti neuvoisit minua etsimään sitä ruostetta, kun itse en sitä löydä?
        Sinulla kun lienee enemmän kokemusta, niin neuvoisitko?


    • matti2304943

      Ruostettahan noissa sitikoissa löytyy vähä jokapaikasta, esim. männisstä. Hyvää joulua! ja ajakaahan varovasti!

      • 7 vuotta

        Meneehän se joulu noinkin kun kaivaa vanhoja juttuja. 7 vuotta.


      • tuskaa yksinäinen jo
        7 vuotta kirjoitti:

        Meneehän se joulu noinkin kun kaivaa vanhoja juttuja. 7 vuotta.

        ja se on merkki mitä suurimasta älykkyydestä kun osaa noin älyllisiä faktoja kertoa sitikoista.


      • Aina_tolpassa

        "Ranskan rapeissa" on sinkitty kori. Ja tuskin ne männät ruostuu sen kummemmin kuin saksalaisella johtotähdelläkään.

        Tämä karkas nyt alkuperäisestä aiheesta mutta kyllä lohko- ja sisätilan lämmittimistä on kiistaton etu. Niin auton kestossa kuin mukavuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe