Olen jo pitkään harkinnut karttaplotterin hankintaa matkaveneeseen. Kiinteä plotteri lienee paras ratkaisu, sillä kannettava tietokone tuskin kestää kosteita veneolosuhteita ja 20 solmun nopeudesta aiheutuvaa tärinää. Plotterimerkkejä tuntuu olevan runsaasti. Minkälaisia kokemuksia plottereista ja mitä suosittelette?
Karttaplotteri
33
10223
Vastaukset
- fmas
Viime syksyn ajelin Garmin 4008 mallin opastamana. Riittävän suuri ja selkeä näyttö johti siihen että paperikartta siirtyi aika nopeasti kokonaan pois käytöstä. Myös reitin suunnittelu onnistuu 8.4-tuuman näytöllä kohtuullisen hyvin.
Hinta tuossa on tietysti iso miinus. Toimintoja on paljon, mutta kaikille niille ei välttämättä ole käyttöä (esimerkkinä 3D näkymät).- Ei nääin
Sehän on suurin harhakuva ja turvallisuuden vääristymä, että luopuu paperikartasta. Ei näin.
- fmas
Ei nääin kirjoitti:
Sehän on suurin harhakuva ja turvallisuuden vääristymä, että luopuu paperikartasta. Ei näin.
Pari kommenttia silläkin uhalla, että tästä alkaa pitkä eipäs-juupas väittely ja lopulta minut leimataan maan vaarallisimmaksi veneilijäksi joka ajaa nenä kiinni plotterissa eikä edes katso ulos ikkunoista.
Tälläkin palstalla aika moni sanoo käyttävänsä pääasiassa paperikarttaa ja tarkistaa vaan välillä sijaintinsa plotterilta. Varmaan ihan järkevää jos plotterissa on pieni ruutu tai muita rajoituksia. Mutta jos näyttö on selkeä ja riittävän suuri, niin en oikein tiedä mitä sillä paperikartalla tekee. Ostin itse plotterin juuri sentakia, että paperikartan seuraaminen tuntemattomalla reitillä liukuvassa veneessä on aika hankalaa. Onnistuu kyllä, mutta maisemat jää näkemättä kun katsoo vaan karttaa ja etsii välillä merimerkkejä horisontista.
Ostin plotterin ja pidin paperikarttaa sylissä parin reissun ajan. En huomannut että siitä olisi ollut mitään lisähyötyä, joten siirryin käyttämään pelkkää plotteria. Todella vaivatonta ja ehtii myös katselemaan rauhassa maisemia. Zoomausta joutuu tosin plotterissa käyttämään jatkuvasti, vaikka ruutu onkin 8.4-tuumaa. Ahtaissa paikoissa joutuu zoomaamaan sisään aika paljon, jotta kaikki merkit erottuu selvästi. Ja aukeemmalla paikalla sitten taas zoomataan ulos niin että näytössä näkyy isompi alue.
Kertaakaan en huomannut että plotteri olisi näyttänyt väärää sijaintia. Jos näin käy, niin riski tietysti kasvaa huomattavasti. Tosin pyrin aina katsomaan viitoista että olen reitillä ihan siltä varalta, että plotteriin tulisi jotain ihmeellistä. Mutta toisaalta inhimillisen erehdyksen vaara on suuri paperikarttaa käyttäessä, ellei sitten suunnittele reittiä etukäteen kompassisuuntineen kaikkineen. - mukana ?
fmas kirjoitti:
Pari kommenttia silläkin uhalla, että tästä alkaa pitkä eipäs-juupas väittely ja lopulta minut leimataan maan vaarallisimmaksi veneilijäksi joka ajaa nenä kiinni plotterissa eikä edes katso ulos ikkunoista.
Tälläkin palstalla aika moni sanoo käyttävänsä pääasiassa paperikarttaa ja tarkistaa vaan välillä sijaintinsa plotterilta. Varmaan ihan järkevää jos plotterissa on pieni ruutu tai muita rajoituksia. Mutta jos näyttö on selkeä ja riittävän suuri, niin en oikein tiedä mitä sillä paperikartalla tekee. Ostin itse plotterin juuri sentakia, että paperikartan seuraaminen tuntemattomalla reitillä liukuvassa veneessä on aika hankalaa. Onnistuu kyllä, mutta maisemat jää näkemättä kun katsoo vaan karttaa ja etsii välillä merimerkkejä horisontista.
Ostin plotterin ja pidin paperikarttaa sylissä parin reissun ajan. En huomannut että siitä olisi ollut mitään lisähyötyä, joten siirryin käyttämään pelkkää plotteria. Todella vaivatonta ja ehtii myös katselemaan rauhassa maisemia. Zoomausta joutuu tosin plotterissa käyttämään jatkuvasti, vaikka ruutu onkin 8.4-tuumaa. Ahtaissa paikoissa joutuu zoomaamaan sisään aika paljon, jotta kaikki merkit erottuu selvästi. Ja aukeemmalla paikalla sitten taas zoomataan ulos niin että näytössä näkyy isompi alue.
Kertaakaan en huomannut että plotteri olisi näyttänyt väärää sijaintia. Jos näin käy, niin riski tietysti kasvaa huomattavasti. Tosin pyrin aina katsomaan viitoista että olen reitillä ihan siltä varalta, että plotteriin tulisi jotain ihmeellistä. Mutta toisaalta inhimillisen erehdyksen vaara on suuri paperikarttaa käyttäessä, ellei sitten suunnittele reittiä etukäteen kompassisuuntineen kaikkineen.En ole varma mitä edellinen tarkoitti mutta toivottavasti paperikartta kuitenkin on mukana ja tarvittaessa helposti saatavilla ? Sellainen vaikutelma jäi että osaat käyttää plotteria fiksusti, toivottavasti on oikea vaikutelma.
Noin yleisesti veneilijöille:
Elektroniikka on mukavaa ja helpottaa monesti asioita mutta siihen ei pidä luottaa liikaa. Eli plottereita käytettäessä seuraa sijaintiasi ja pidä paperikartta saatavilla siltävaralta että plotteriin tulee häiriö. Aika harvinaisia nuo GPS järjestelmästä itsestään johtuvat häiriöt tuntuvat olevan mutta mahdollisia silti, veneen sähköjärjestelmähäiriöt taitavat olla "todennäköisempi" syy paperikartan tarpeeseen. Jos seuraat sijaintiasi niin että pystyt tarvittaessa siirtymään "ongelmitta ja sujuvasti" paperikartan käyttöön (eikä sen paperikartan esille kaivaminen kestä kohtuuttoman kauaa) toimit fiksusti. Jos luotat liikaa plotteriin ja olet "täysin hukassa" plotterin tiltattua haet vaikeuksia ja saatat teettää jossainvaiheessa töitä meripelastukselle, toivottavasti vain kotiin opastuksen tarpeella etkä pelastettavana. - fmas
mukana ? kirjoitti:
En ole varma mitä edellinen tarkoitti mutta toivottavasti paperikartta kuitenkin on mukana ja tarvittaessa helposti saatavilla ? Sellainen vaikutelma jäi että osaat käyttää plotteria fiksusti, toivottavasti on oikea vaikutelma.
Noin yleisesti veneilijöille:
Elektroniikka on mukavaa ja helpottaa monesti asioita mutta siihen ei pidä luottaa liikaa. Eli plottereita käytettäessä seuraa sijaintiasi ja pidä paperikartta saatavilla siltävaralta että plotteriin tulee häiriö. Aika harvinaisia nuo GPS järjestelmästä itsestään johtuvat häiriöt tuntuvat olevan mutta mahdollisia silti, veneen sähköjärjestelmähäiriöt taitavat olla "todennäköisempi" syy paperikartan tarpeeseen. Jos seuraat sijaintiasi niin että pystyt tarvittaessa siirtymään "ongelmitta ja sujuvasti" paperikartan käyttöön (eikä sen paperikartan esille kaivaminen kestä kohtuuttoman kauaa) toimit fiksusti. Jos luotat liikaa plotteriin ja olet "täysin hukassa" plotterin tiltattua haet vaikeuksia ja saatat teettää jossainvaiheessa töitä meripelastukselle, toivottavasti vain kotiin opastuksen tarpeella etkä pelastettavana.Hyvä kommentti, paperikartat on tosiaan aina mukana veneessä vaikka ei välttämättä esillä olekaan. Vaikka plotteri toimiikin hyvin, niin se voi tosiaan pimentyä periaatteessa koska vaan.
Ainoa pieni ongelma voipi olla karttojen päivitys. Tuskin haluan kovin usein päivittää sekä paperikarttaa, että plotterin karttaa. Lähinnä hintakysymys, joten käytännössä plotterin kartta tulee olemaan ajantasalla, mutta paperiversio jonkinverrran vanhentunut. - juupaseipäskään
Ei nääin kirjoitti:
Sehän on suurin harhakuva ja turvallisuuden vääristymä, että luopuu paperikartasta. Ei näin.
Olen jo hieman vanhempi herrasmies ja aistini lienevät hidastuneet, mutta minulla on pahoja ongelmia ajonaikaisessa paikanmäärittelyssä paperikartalla enkä yleensä aja kuin 20 solmua. Niinpä pidän elektronista karttaa ainoana vaihtoehtona paikan määrittelyyn. Jos elektroniikka pettää siirrytään paperiin ja hidastetaan vauhtia.
Tämä siis saaristossa nopealla veneellä.
Ja väitän, että paperikartalla useimmat ovat eksyksissä kuin elektronisella kartalla. - pahvikartta
fmas kirjoitti:
Hyvä kommentti, paperikartat on tosiaan aina mukana veneessä vaikka ei välttämättä esillä olekaan. Vaikka plotteri toimiikin hyvin, niin se voi tosiaan pimentyä periaatteessa koska vaan.
Ainoa pieni ongelma voipi olla karttojen päivitys. Tuskin haluan kovin usein päivittää sekä paperikarttaa, että plotterin karttaa. Lähinnä hintakysymys, joten käytännössä plotterin kartta tulee olemaan ajantasalla, mutta paperiversio jonkinverrran vanhentunut.Tässä on sitten vielä semmoinen pointti, että katsastukseen vaaditaan "päivitetyt" kartta, eikä käsittääkseni plottéri tässä yhteydessä korvaa pahveja.
Oletteko (koskaan)tavanneet tarkkoja katsastusmiehiä? ;-) - jareta
fmas kirjoitti:
Pari kommenttia silläkin uhalla, että tästä alkaa pitkä eipäs-juupas väittely ja lopulta minut leimataan maan vaarallisimmaksi veneilijäksi joka ajaa nenä kiinni plotterissa eikä edes katso ulos ikkunoista.
Tälläkin palstalla aika moni sanoo käyttävänsä pääasiassa paperikarttaa ja tarkistaa vaan välillä sijaintinsa plotterilta. Varmaan ihan järkevää jos plotterissa on pieni ruutu tai muita rajoituksia. Mutta jos näyttö on selkeä ja riittävän suuri, niin en oikein tiedä mitä sillä paperikartalla tekee. Ostin itse plotterin juuri sentakia, että paperikartan seuraaminen tuntemattomalla reitillä liukuvassa veneessä on aika hankalaa. Onnistuu kyllä, mutta maisemat jää näkemättä kun katsoo vaan karttaa ja etsii välillä merimerkkejä horisontista.
Ostin plotterin ja pidin paperikarttaa sylissä parin reissun ajan. En huomannut että siitä olisi ollut mitään lisähyötyä, joten siirryin käyttämään pelkkää plotteria. Todella vaivatonta ja ehtii myös katselemaan rauhassa maisemia. Zoomausta joutuu tosin plotterissa käyttämään jatkuvasti, vaikka ruutu onkin 8.4-tuumaa. Ahtaissa paikoissa joutuu zoomaamaan sisään aika paljon, jotta kaikki merkit erottuu selvästi. Ja aukeemmalla paikalla sitten taas zoomataan ulos niin että näytössä näkyy isompi alue.
Kertaakaan en huomannut että plotteri olisi näyttänyt väärää sijaintia. Jos näin käy, niin riski tietysti kasvaa huomattavasti. Tosin pyrin aina katsomaan viitoista että olen reitillä ihan siltä varalta, että plotteriin tulisi jotain ihmeellistä. Mutta toisaalta inhimillisen erehdyksen vaara on suuri paperikarttaa käyttäessä, ellei sitten suunnittele reittiä etukäteen kompassisuuntineen kaikkineen.samaa mieltä kanssasi. Aina kun joku mainitsee sanan plotteri tulee näitä jeesustelijoita joilla kuulemma plotteri on lähinnä koristuksena pöydällä.
Tosiasia on, että plotteri tekee veneilystä sekä mukavampaa että turvallisempaa.
Itse ajoin tuossa syksyllä myrskyssä plotterin avittamana ensimmäistä kertaa elämässäni, ja plotteri ylitti suurimmatkin odotukseni.
Toki kartta on oltava mukana ja sitä lähempänä, mitä huonompi keli koska mitä huonompi keli sitä suurempi todennäköisyys myös häiriöön plotterissa. - svenkku
fmas kirjoitti:
Pari kommenttia silläkin uhalla, että tästä alkaa pitkä eipäs-juupas väittely ja lopulta minut leimataan maan vaarallisimmaksi veneilijäksi joka ajaa nenä kiinni plotterissa eikä edes katso ulos ikkunoista.
Tälläkin palstalla aika moni sanoo käyttävänsä pääasiassa paperikarttaa ja tarkistaa vaan välillä sijaintinsa plotterilta. Varmaan ihan järkevää jos plotterissa on pieni ruutu tai muita rajoituksia. Mutta jos näyttö on selkeä ja riittävän suuri, niin en oikein tiedä mitä sillä paperikartalla tekee. Ostin itse plotterin juuri sentakia, että paperikartan seuraaminen tuntemattomalla reitillä liukuvassa veneessä on aika hankalaa. Onnistuu kyllä, mutta maisemat jää näkemättä kun katsoo vaan karttaa ja etsii välillä merimerkkejä horisontista.
Ostin plotterin ja pidin paperikarttaa sylissä parin reissun ajan. En huomannut että siitä olisi ollut mitään lisähyötyä, joten siirryin käyttämään pelkkää plotteria. Todella vaivatonta ja ehtii myös katselemaan rauhassa maisemia. Zoomausta joutuu tosin plotterissa käyttämään jatkuvasti, vaikka ruutu onkin 8.4-tuumaa. Ahtaissa paikoissa joutuu zoomaamaan sisään aika paljon, jotta kaikki merkit erottuu selvästi. Ja aukeemmalla paikalla sitten taas zoomataan ulos niin että näytössä näkyy isompi alue.
Kertaakaan en huomannut että plotteri olisi näyttänyt väärää sijaintia. Jos näin käy, niin riski tietysti kasvaa huomattavasti. Tosin pyrin aina katsomaan viitoista että olen reitillä ihan siltä varalta, että plotteriin tulisi jotain ihmeellistä. Mutta toisaalta inhimillisen erehdyksen vaara on suuri paperikarttaa käyttäessä, ellei sitten suunnittele reittiä etukäteen kompassisuuntineen kaikkineen.Lainaus:"Ostin itse plotterin juuri sentakia, että paperikartan seuraaminen tuntemattomalla reitillä liukuvassa veneessä on aika hankalaa. "
Tää menee nyt jeesustelun puolelle, mutta itse en tohtisi ajaa isolla matkaveneellä liu'ussa tuntematonta reittiä... - fmas
svenkku kirjoitti:
Lainaus:"Ostin itse plotterin juuri sentakia, että paperikartan seuraaminen tuntemattomalla reitillä liukuvassa veneessä on aika hankalaa. "
Tää menee nyt jeesustelun puolelle, mutta itse en tohtisi ajaa isolla matkaveneellä liu'ussa tuntematonta reittiä...Ehkä kirjoittaja tarkoitti väylää, jota ei ole ennen ajanut tai edellisestä ajokerrasta on jo aikaa. Itse ainakin ajelen näillä väylillä liussa, mutta paperikarttaa seuratessa joutuu aina välillä hiljentämään ja pitämään tuumaustaukoja. Plotterilla huomattavasti helpompaa ja kuten sanoin välillä ehtii jopa katsella maisemia. Suosittelen vilpittömästi kokeilemaan vaikka olisikin sitä mieltä että paperikartoilla pärjää hyvin. Ja pärjäähän niillä, mutta ainakin itsellä 100% huomiokyvystä menee silloin veneen navigointiin.
- jompi kumpi
Navman tai Garmin. Navmanin etuna on kartat,nimittäin C-map Nt ja se uudempi versio Max. Ovat hyviä karttoja ja niihin saa päivitykset. Garminin kartoista en juuri tiedä, mutta laite sinänsä on hyvä. Kumpikin on helppokäyttöisiä. Minulla on navman, ja olen tyytyväinen.
- Sea Clearilla
tietokone äkkipaatissakin, kaverilla on ollut jo parina kesänä kiinteästi asennettu tietokone, joka otetaan lokakuussa pois, oltuaan koko kesän. Toisella kone on koppi Skantikissa, superlon vaan tietsikan alla. Potuttaa, kun ihmiset menee kalliiseen halpaan, ostaessaan tonnilla plotterin, jossa on 5"ruutu, josta näkyy pieni,puutteellinen kartta, jossa ei ole edes merikartan tietoja. 200€ saa jo riittävän hyvän tietokoneen,invertterin ja kepsin anteenin, netistä saa imuroitua ilmaisen Sea Clear navigointiohjelman, johon voi itse tehdä tai siirtää kartat. nimim.4v Sea Clearilla
- nörtti...
Olen veneillyt useamman vuoden seaclear kannattava yhdistelmällä ja nyt käytössä on navmanin plotteri.
Molemmilla on omat etunsa, kannettavan näyttö on iso ja helppolukuinen, silloin kun aurinko ei näyttöä himmennä, 7" plotteri on pieni, mutta kirkas.
Kannettavan kanssa saa jonkin verran askarrella, eli jos yhtään ei atk-kokemusta on plotteri parempi valinta.
Mutta viimekädessä veneen käyttö vaikuttaa valintaan, kannettava ei sovi jokaiseen veneeseen.
Minulle nykyinen plotteri on luksusta kannettavaan verrattuna, mutta tämä maksoi 2500 eur ja kannettava vain muuntajan verran (40 eur) eli jokainen voi arvioida saako rahoilleen vastinetta omassa käytössään.
- sivuilla
on aikas hyvä vertailla eri merkkejä.
Itse tulin siihen tulokseen speksien perusteella, että Lowrance Navionics Gold kartat olis hinta/laatu suhteeltaan paras. Navmannissa ja Garminissa ainakin näytön resot oli kehnommat ja hinnat melkoisen korkeat.
Sellainen huono puoli(?) Lowrancessa -esim 5200C tai 8200C- on, että tarvii asentaa erillinen antenni joko katolle tai sisälle ei kovin pahaan piilopaikkaan.
Mutta sitten tärkein; onko nuo Lowrancet muuten hyviä ja helppokäyttöisiä??
Itsellä on tällä hetkellä Garmin 60C ja Bluechart merikortit. Jotenkuten pystyy katselemaan siitä pikkunäytöltäkin, mutta useasti on läppäri näyttönä. Pelittää tosi hyvin. Sama gepsi toki opastaa myös sitten metsällä tai kelkkaillessa.- fmas
on kieltämättä hyvät ominaisuudet paperilla. Itsellä ei ole käyttökokemusta, mutta jos on myös navigoidessa hyvä, niin varmasti järkevä valinta. Hinnat on todella kohtuullisia muihin verrattuna. Harmi vaan että minkään plotterin hinta ei ole kohtuullinen täällä Suomessa.
- blocket.se
fmas kirjoitti:
on kieltämättä hyvät ominaisuudet paperilla. Itsellä ei ole käyttökokemusta, mutta jos on myös navigoidessa hyvä, niin varmasti järkevä valinta. Hinnat on todella kohtuullisia muihin verrattuna. Harmi vaan että minkään plotterin hinta ei ole kohtuullinen täällä Suomessa.
Oli myynnissä plotteri johon sai kytkettyä lisänäytön.
Vanhasta läppärinnäytöstä ei oikein tahdo nähdä mitään päivänvalossa, tosin lisänäyttö on helppo asentaa.
Pitääkö tuo seaclear veneen keskellä näyttöä? Ainakin tuo cd merikartta oli vähän ongelmallinen... - Sea Clearilla1
blocket.se kirjoitti:
Oli myynnissä plotteri johon sai kytkettyä lisänäytön.
Vanhasta läppärinnäytöstä ei oikein tahdo nähdä mitään päivänvalossa, tosin lisänäyttö on helppo asentaa.
Pitääkö tuo seaclear veneen keskellä näyttöä? Ainakin tuo cd merikartta oli vähän ongelmallinen...pitää, siinä on paljon muitakin etuja MeriCDhen nähden,zoomaus,reitin teko, yöhimmennys, avautuu yhdellä klikkauksella ym.
- Raymarine 435i
Sea Clearilla1 kirjoitti:
pitää, siinä on paljon muitakin etuja MeriCDhen nähden,zoomaus,reitin teko, yöhimmennys, avautuu yhdellä klikkauksella ym.
Raymarinesta, joka maksoi Navionics Gold kartalla viime keväänä muistaakseni 1190 e sanoisin sen, että näyttö on kirkas ja hyvin luettavissa myös auringossa. Pahin plotterin sekoilu oli syksyn viimisellä reissulla kun vene kartalla ajeli saarten yli ja kierteli reimarit miten sattui. Laitteessa on sisäänrakennettu antenni. Veneen katto oli jäisen lumen peitossa. Avasin kattoluukun ja sen jälkeen pelitti hyvin. Suurin ongelma käytössä on mielestäni se,että zoomatessa parin mailin päähän ei ajoreiteistä saa mitään tolkkua. Nätöllä näkyy niin paljon väriloistoja ym. tietoa, että mitään tolkkua ei ainakaan meikäläinen saa. Kivetkin on rengastettu pisteviivoin ja muuta älytöntä näyttöä täyttämässä. Onko muilla samoja kokemuksia. Onko vika miehessä, laitteessa vai onko vehkeeseen saatavissa parempia karttoja.
Läppäri oli aiemmin käytössä ja toimi hyvin, selkeä iso näyttö. Halusin vain vaihtaa kiinteään, joka on aina veneessä valmiina. Voi olla, että ensi kesäksi ostan huokean läppärin pelkästään venekäyttöön sehän toimii myös mainiona telkkarina pienin lisävarustein. - 630
Jos haluaa hyvän plotterin halvalla on ilman muuta paras vaihtoehto Eaglen plotteri. Eaglen plotteri on ihan sama kun Lowrancen mutta halvempi.Ostin viime kevänä plotterin ja olen erittäin tyytyväinen siihen, tuli käytetty melkein 150 tuntia eikä ikinä ollut mitään ongelmia sen kanssa, suosittelen Navionics XL karttat.Käypi katsomassa ja vertailemassa varsinkin relusutio ja kirkkaus päiväsaikaan.
- larulainen
Raymarine 435i kirjoitti:
Raymarinesta, joka maksoi Navionics Gold kartalla viime keväänä muistaakseni 1190 e sanoisin sen, että näyttö on kirkas ja hyvin luettavissa myös auringossa. Pahin plotterin sekoilu oli syksyn viimisellä reissulla kun vene kartalla ajeli saarten yli ja kierteli reimarit miten sattui. Laitteessa on sisäänrakennettu antenni. Veneen katto oli jäisen lumen peitossa. Avasin kattoluukun ja sen jälkeen pelitti hyvin. Suurin ongelma käytössä on mielestäni se,että zoomatessa parin mailin päähän ei ajoreiteistä saa mitään tolkkua. Nätöllä näkyy niin paljon väriloistoja ym. tietoa, että mitään tolkkua ei ainakaan meikäläinen saa. Kivetkin on rengastettu pisteviivoin ja muuta älytöntä näyttöä täyttämässä. Onko muilla samoja kokemuksia. Onko vika miehessä, laitteessa vai onko vehkeeseen saatavissa parempia karttoja.
Läppäri oli aiemmin käytössä ja toimi hyvin, selkeä iso näyttö. Halusin vain vaihtaa kiinteään, joka on aina veneessä valmiina. Voi olla, että ensi kesäksi ostan huokean läppärin pelkästään venekäyttöön sehän toimii myös mainiona telkkarina pienin lisävarustein.Juu, siinä ongelma minullakin on, että suuremmalla mittakaavalla näytöllä näkyy aivan liikaa tavaraa.. Erilaisia asetuksia on kokeiltu, mutta tähän ei löydy kovin hyvää ratkaisua. Mielestäni kartta-aineiston ja (n. tonnin perus)plotterin yhteensovittamisessa on vielä paljon tehtävää, eli laitteet ovat vielä vähän kehitysvaiheessa.
Joku standardi softa mobiili tietokone erillinen erikoiskirkas vga-näyttö voisi toisaan olla hyvä ratkaisu. Valitettavasti säältä suojattu kunnollinen näyttö taitaa maksaa sen tonnin eikä taida aina edes riittää. - alubonito
Raymarine 435i kirjoitti:
Raymarinesta, joka maksoi Navionics Gold kartalla viime keväänä muistaakseni 1190 e sanoisin sen, että näyttö on kirkas ja hyvin luettavissa myös auringossa. Pahin plotterin sekoilu oli syksyn viimisellä reissulla kun vene kartalla ajeli saarten yli ja kierteli reimarit miten sattui. Laitteessa on sisäänrakennettu antenni. Veneen katto oli jäisen lumen peitossa. Avasin kattoluukun ja sen jälkeen pelitti hyvin. Suurin ongelma käytössä on mielestäni se,että zoomatessa parin mailin päähän ei ajoreiteistä saa mitään tolkkua. Nätöllä näkyy niin paljon väriloistoja ym. tietoa, että mitään tolkkua ei ainakaan meikäläinen saa. Kivetkin on rengastettu pisteviivoin ja muuta älytöntä näyttöä täyttämässä. Onko muilla samoja kokemuksia. Onko vika miehessä, laitteessa vai onko vehkeeseen saatavissa parempia karttoja.
Läppäri oli aiemmin käytössä ja toimi hyvin, selkeä iso näyttö. Halusin vain vaihtaa kiinteään, joka on aina veneessä valmiina. Voi olla, että ensi kesäksi ostan huokean läppärin pelkästään venekäyttöön sehän toimii myös mainiona telkkarina pienin lisävarustein.Aion vaihtaa kiinteän tietokoneen, mulla on HP pikkukone, mitat 8x31x35cm ja siihen kiinteä,15"näyttö, jonka ruuvaan karttapöydälle. Teen vaihdon sen takia, kun vanhalla karttaläppärillä ei voinut katsella TV:tä. Olen myös hankkinut USB-digipalikan, kun tuo vanha matka TV jäi viraattomaksi tuon digisekoilun takia. Parilla kaverilla on ollut jo muutaman kesän kiinteä tietokone paatissa ja hyvin on pelittänyt, tuolla niitä http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=68576051
- ja erillinen
larulainen kirjoitti:
Juu, siinä ongelma minullakin on, että suuremmalla mittakaavalla näytöllä näkyy aivan liikaa tavaraa.. Erilaisia asetuksia on kokeiltu, mutta tähän ei löydy kovin hyvää ratkaisua. Mielestäni kartta-aineiston ja (n. tonnin perus)plotterin yhteensovittamisessa on vielä paljon tehtävää, eli laitteet ovat vielä vähän kehitysvaiheessa.
Joku standardi softa mobiili tietokone erillinen erikoiskirkas vga-näyttö voisi toisaan olla hyvä ratkaisu. Valitettavasti säältä suojattu kunnollinen näyttö taitaa maksaa sen tonnin eikä taida aina edes riittää.kosketusnäyttö ajohytissä. Eli viime kesänä laitoin läppärin etukajuuttaan tarranauhalla kiinni ja sieltä vga kaapelin sisäohjaamoon jossa on Niceview 10.4 tuuman kosketusnäyttö. Samaten läpyttimeltä tulee usb piuha ohjaamoon jossa on 4-porttinen hubi kosketusnäytön ohjaukselle ja gps mokkulalle. Hyvin toimi mericd:n kanssa. Tuosta näytöstä voi töllistellä myös tv:tä kun läppärissä on usb digipoksi kiinni ja tietenkin surffaus internetissä myös toimii kännykän kautta. Nyt vähän himottaisi laittaa eteenpäin näyttävä kaiku veneeseen ja kytkeä se myös tuohon näyttöön kun siinä on kaksi video sisääntuloa vielä käyttämättä.
- Säynäinen
fmas kirjoitti:
on kieltämättä hyvät ominaisuudet paperilla. Itsellä ei ole käyttökokemusta, mutta jos on myös navigoidessa hyvä, niin varmasti järkevä valinta. Hinnat on todella kohtuullisia muihin verrattuna. Harmi vaan että minkään plotterin hinta ei ole kohtuullinen täällä Suomessa.
Mulla on ollut Lowrance käytössä yhden kesän ja olen erittäin tyytyväinen siihen. Kartat ovat Navionics Gold mallia, yhdellä kortilla on kaikki Suomen järvet ja etelä-länsirannikko. Laitteen resoluutio ja kirkkaus ovat erinomaisia ja käyttö myös ryskyttävässä kelissä onnistuu toisin kuin läppärillä (on kokemusta muutaman vuoden ajalta).
Suosittelen lämpimästi.
PS. Hinta jenkeissä alle 500 egee...
- mentiin
Viime kesä meni läppärillä komeasti. Pallohiiren hankin puolessavälissä kautta sillä ajon aikana tavalisen hiiren kanssa pelaaminen oli vähän niin ja näin. Aina ei voinnut tosin puhua täriästä kun mentiin hieman kovemmassa tuulessa 20-30 solmun nopeudella. Kovimmissa paukuissa läppärin kansi meni yleensä kiinni itsestään. Läppärin näytönkirkkaus oli hieman kiusaava tekijä mutta muuten voin suositella .
- larulainen
Seiwa Barracuda -nimisestä plotterista avoveneessä. Kartat CMAP. Laite sinänsä ok ja näyttö erityisesti, mutta kartta-aineiston epäyhtenäisyys kiusaa jonkin verran. Kun karttaa zoomaa, silloin saattaa pallo hukkua koska mittakaavan vaihtuessa myös karttapohja saattaa vaihtua täysin toisenlaiseen..
Pari kertaa esiintynyt myös selkeä n. 20-30m virhenäyttämä. Ilmeisesti sama asia, josta Kipparilehti kertoi jossakin kevään numerossa. Oliko se nyt niin, että joku gps-parametri piti ottaa pois päältä kun se näillä leveysasteilla aiheuttaa vain ongelmia. Muistaako joku lehden numeron?
Laptop-tietokoneen käyttö on mahdollista kajuutallisessa veneessä. Toimistolaitteen näytön kirkkaus ei riitä avoveneessä ja päälle satava vesi on vielä toinen ongelma.- veneestä..
Plotterilla ja miksei usb tai tavallisellakin gps:llä, lasien kehykset peittävät osan taivasta, antennin sijoituksessa kannattaa ottaa huomioon.
Muistaakseni Marineassa oli gps/usb hiiriä, jotka toimivat hanskalokerossa aurinkolasien alta :) - fmas
Neuvo oli ottaa Waas/Egnos, eli satelliitin kautta tuleva korjaussignaali pois päältä. Elin kyllä siinä uskossa, ettei tuota signaalia pysty edes täällä meillä vastaanottamaan, joten jäin vähän epäilemään ohjeen toimivuutta. Mulla tuo Waas/Egnos on päällä, enkä huomannut mitään outoa plotterin toiminnassa. Pitää seurata tilannetta ensi kesänä.
Kipparin tarinassa poikkeama taisi kyllä olla huomattavasti suurempi kuin 20-30m, joka sinänsä on vielä todella pieni heitto ja mahtuu GPS:lle luvatun tarkkuuden sisään.
- tarkkaan
Myynnissä on myös sellaisia karttasarjoja joissa ei näy kuin merkatut väylät !
Käytettävyys on myös ykkös asia, miten helposti opit käyttämään laitetta, jotta saat siitä hyötyä.
itse henkilökohtaisesti olen aina ihmetellyt niitä jotka laittaa 4-5 tuhatta euroa navigointiin !
se on kuin rahaa repisi, uus avuttomia maakrapuja.
jokainen toki tekee mitä haluaa mutta mikähän läppärin veneessä rikkoisi ja plotteri siellä kuitenkin kestäsi, matkaveneestähän oli kyse ?! - cx54
kun kaupoille lähtee niin miksi tyytyä vaatimattomaan 7" näyttöön.
osta cx54 jossa on 15" tft näyttö dgps antenni.
hintaa vain 10900€
Voi kun vielä markkinoilla olisi laite jossa on noin iso näyttö, sillä voisi hoitaa netin, DVD katselun (lapset) ja muutenkin katella vaikka telkarina, ja hintaa saisi olla vaikka 399€ alkaen, untako, ei se ei voi olla hyvä kun se olisi noi HALPA eli huono !
VOi V:: kyllä suomalainen mies on urpo mitä tekniikkaan tulee.
ja lapsellisia perusteluja: ei kestä venekäytössä, jos hinta on monin kertainen heitä vaikka pari yli laidan joka kesä kun lakkaa toimimasta- Ikänäkö
Onko kukaan vielä ehtinyt hivellä Garminin uutta kosketusnäyttöplotteria?
Latasin manuaalin G:n sivuilta ja kovasti olis hinkua, mutta hinta on sen verran hulppea että olis kiva kuulla onko nappulaton käyttöliittymä oikeasti toimiva?
BlueChart g2 Vision kartan olen kyllä nähnyt kaverin paatissa vörkkivän mainiosti kunnon VGA- näytöllä. - Näitä
Ikänäkö kirjoitti:
Onko kukaan vielä ehtinyt hivellä Garminin uutta kosketusnäyttöplotteria?
Latasin manuaalin G:n sivuilta ja kovasti olis hinkua, mutta hinta on sen verran hulppea että olis kiva kuulla onko nappulaton käyttöliittymä oikeasti toimiva?
BlueChart g2 Vision kartan olen kyllä nähnyt kaverin paatissa vörkkivän mainiosti kunnon VGA- näytöllä.Se miks mä pistin tonnin Garmin 292:een oli se et multa ainakin hajos kovalevy läppäristä aallokossa, ekan ja samalla viimeisen kerran. Itsellä ku ei ole edes sopivaa paikkaa jenkissä mihin sen vielä laittais, mut plotteri mahtuu aina käsietäisyydelle. Mun venees lentää aina vettä sen verran et läppäri ei edes kestäis sitä ensimmäistä kertaakaan merivettä. Plotteri kuitenkin on suunniteltu myös meriolosuhteisiin, joten on myös suojattu roikevedeltä mulla kun ei ole kattoa päänpäällä. Kahden kesän kokemuksella voin suositella Garminia jokaiselle, ei ole kertaakaan ollu sateliitit hukassa. Vaikka siinä ei niin paljoa pikseleitä olekaan kuin jossain muissa mut toiminta varmuus on kyllä ollu kiitettävä. Lowrancen ja Eaglen kehujille suosittelisin lukemaan Vetouistelu-palstalta kokemuksia niistä laitteista, ei ihan aina ole kehuja tullu. Ja se et siellä kokemuksia ei ole Garminista, johtuu juurikin hyvästä toiminta varmuudesta. Vaikka laite on halpa ja pikseleitä on enemmän. Ja venekaupan yhteydessä tuli mulle Eaglen plotteri syksyllä, niin ens kesäksi tulee siihen uus kartta. Jolloin tulee testattua Eagle ja Garmin vierekkäin.
- netista
onko kukaan tilannut plotteria vaikka jenkeista tai saksasta? Tulee jonkunverran halvemmaksi, mutta onko laite sama?
- on Jenkkilästä
Tilasin viime kesänä jenkkilästä Garmin 525, karttakortin ostin Suomesta. Laitteen hinta Suomessa 1250,- ja nyt tuli hinnaksi n.750. Taalan kurssi on siitä vielä parantunut, joten entista kannattavampaa on!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911294Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60679
- 50665
- 52657