Reumalääkkeet ja kuukautiset

Liinuli_

Onko kukaan huomannut, että reumalääkkeet vaikuttaisivat kuukautisiin.

Itselläni on noin kaksi viikkoa sitten lopetettu Enbrel ja tilalle tuli Humira (pistoksena joka toinen viikko) sekä kortisoni (prednisolon 5mg kerran päivässä) ja nyt kuukautiset ovat aivan sekaisin.

Humiraa en ole pistänyt vasta kuin kerran ja ensimmäisen pistoksen jälkeen kuukautiset alkoivat noin kolmen päivän päästä. Nyt on edellisten kuukautisten alkuun siis noin vähän päälle viikko ja taas taisivat alkaa.

4

3727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kävi

niin että kesällä kuukautiset oli kaks kuukautta poissa.. Syön VAIN prednisoloneja, (en tosin reumaan) mutta lääke sama. Nyt menkat taas myöhässä. Olen miettinyt samaa, että johtuuko tämä ihan lääkityksestä, vai pitääkö huolestua mahdollisista touhuista mitä on tehnyt.. vaikka ehkäisynä on kyllä kondomia käytetty.

• msda

ei ole ollut mitään huomattavaa..tosin itselläni on aina ollut epäsäännölliset kuukautiset. Syön kyllä e-pillereitä nykyään kun ovulaatiokivut ovat järkyttävät.

• nainen ja sairausnivaska

Itselläni menee reumalääkkeinä Trexan, Humira, Prednison, sekä liuta muita mutta nämä nimenomaan reumalääkkeinä. Humiran kanssa olen huomannut, että kuukautiset ovat entistäkin runsaammat, joten silloin kun vuodot ovat päällä vuodan kuin niagara. Muistaakseni Humiran pakkausselosteessakin oli asiasta mainintaa, mutta jokaisellahan on kovin omanlaisensa sivuoireet, tämä tietysti kovin kiusallinen sivuoire. Myöskin epätasaisuutta vuotojen suhteen on, eli kuukautiset tulevat 'milloin huvittaa' ja varsinkin kesällä se oli kovin ikävää, sillä saatoin vuotaa jopa 6 viikkoa putkeen kuin niagara. Niinpä! Sitten olikin jo lisättävä rautaa mukaan ravintoon, kun olo alkoi olla erityisen väsy. Ihmekös tuo.
      Jotain siinä lääkkeessä kyllä on sellaista, että pistää ilmeisesti hormoonit sekaisin tms. Jos sinulle tulee oikein kunnolla vaikeuksia ko. lääkityksen ja kuukautisten kanssa, kannattaa antaa suora palaute Humiran maahantuojalle. Itse olin yhteydessä heihin muutamia viikkoja sitten (vanhentuneista Humiroista), ja olivat todella kiitollisia kaikenlaisesta palautteesta koskien Humiraa lääkeaineena. Lisäksi todettiin maahantuojan kanssa, että reumalääkäreiden ja reumahoitajien tiedot koskien Humiraa ovat melko puuttelliset, siihen on toivottavasti siis tulossa parannuksia jatkossa.

Hyvää uutta vuotta sinulle ja tsemppiä Humirapistosten kanssa! Käytätkö injektiota vaiko kynää? kokemuksia kynästä?

• Liinuli_

Olen nyt kaksi kertaa pistänyt kynällä ja onhan se aivan mielettömän helppoa ja tuntuu ainakin minun mielestä mielekkäämmältä.

itselläni on ollut aina pieni piikki kammo, tai siis en pysty katsomaan kun neula lävistää ihoa ja olen todella tyytyväinen ettei sitä enää tarvitse nähdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe