Peugeot 406, 2litrainen bensakone. Moottori on alkanut kuumenemaan ryömitettäessä esim. parkkipaikalla tai seisoessaan paikallaan liikennevaloissa. Ajossa lämmöt ovat ok. Kyselin korjaamoilta mistä voisi johtua sanoivat, että voi olla vesipumppu tai termostaatti. Hinta töineen on huikaiseva, kun asiaa joudutaan selvittelemään.
Haluaisin kuitenkin ensin tarkistaa, onko jäähdytysnestettä riittävästi. Mutta mistä sen tiedän? Avasin korkin, eikä sinne säiliön sisälle mitään näe, eikä ole mitään mittatikkua, kuten öljyn tarkistukseen on. Auttakaa joku uunoa naista, joka ei ole koskaan moista joutunut tarkistamaan (aina huoltojen yhteydessä asia hoidettu)... Eli miten tarkistan, onko jäähdytysnestettä riittävästi???? Kiitos vastauksista!
Jäähdytysnesteen tarkistus
19
22630
Vastaukset
- Jgmp
Moi,paisuntasäiliön kyljessä on min ja max merkinnät.Jos otit korkin pois ja nestettä ei edes näkynyt,lientä on todella liian vähän.Älä aja autolla ennen kuin selvillä minne neste katoaa,muuten voit hajottaa koneen kokonaan.
- Myös.
että katsot siihen säiliöön vasta kun moottori on täysin jäähtynyt. Muuten voi kuuma neste ryöpytä päällesi.
- se olis.
Liian vähäinen jäähdytinneste voi myös aiheuttaa ylikuumenemista. Samalla, kun tarkastat jäähdytysnesteen pinnan, katso myös näkyykö nesteen seassa mitään hiutaleita, tai onko neste mustaa (kuuluisi olla sinistä tai punaista). Tämä on merkki liian vanhasta nesteestä joka on vaihtotarpeessa. Käytä vaikka taskulamppua, jos ei neste muuten näy.
Sitten kannattaa katsoa sähkötuuletin, joka on syylärin takana. Tuulettimen pitäisi lähteä pyörimään, kun moottorin lämpötila on lähellä punaista. Voit tarkistaa tämän antamalla auton käydä paikallaan (sisätilan tuuletin pois päältä tai puhaltaa kylmää), ja katsomalla moottoritilaan käynnistyykö tuuletin kun lämpö on punaisen tuntumassa (älä päästä punaiselle alueelle).
Tuuletin aiheutti omassa Opel Astrassani täsmälleen kuvaamiasi oireita; kävi normaalilämpöisenä maantiellä, mutta kaupunkiajossa lämpö pyrki punaiselle alueelle.
Vesipumppu ei ole mielestäni kovin todennäköinen, koska ajon aikana lämmöt pysyvät kohdallaan -> vesi kiertää. Ja jos se on jotenkin vialla, tulisi moottorista kuulua käynnin aikana metallista kilinää (laakerit menneet) tai vinkunaa (kiilahihna luistaa). - ja nesteet
Hyvä vastaus tuo edellinen. Itsekkin ekaks epäilisin tuota flektiä. Harvemmin on tullut vastaan että koko tuuletin olisi rikki, joten voi olla helppokin vika. Anturi ja ihan ekaksi tietty sulake tarkastettava jos tuuletin ei lähde käymään kuumana. Käyppä jossain "oikeassa korjaamossa" jotka eivät heti kalliita remontteja vilauttele.
- simpsa
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista.
Uskalsin viimein ostaa ja lisätä jäähdytysnestettä (laimensin 50%:ksi vedellä) ja kaadoin pari litraa säiliöön. Kuumeneminen lakkasi siihen.
Peugeot 406:ssa on se hölmöys, että säiliö on mustaa muovia, ei mitta-asteikkoa sisä- eikä ulkopuolella säiliötä. Lisäksi, kun jäähdytysnestesäiliön korkin avaa, ja säiliöön kurkistelee, ei voi nähdä nestepintaa, sillä muutama sentti säiliön suulta on jonkinlainen muovinen "roiskeen estin" nesteen kaatamista varten eli säiliön sisälle ei voi nähdä edes taskulampulla, tuo muoviläpyskä estää sen.
Nytkin kun lisäsin sen pari litraa, en voi tietää, tuliko säiliö edes puolilleen vai lähes täyteen. Siksi neuvoa kyselinkin. Pelkäsin, että jos laitan liikaa, paineet nousee liian suuriksi ja nesteet tursuaa säiliöstä ulos... No, joka tapauksessa homma korjaantui eli jostain syystä olivat nesteet käyneet vähiin. :) Hyvää joulun aikaa! - Mikko ..
simpsa kirjoitti:
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista.
Uskalsin viimein ostaa ja lisätä jäähdytysnestettä (laimensin 50%:ksi vedellä) ja kaadoin pari litraa säiliöön. Kuumeneminen lakkasi siihen.
Peugeot 406:ssa on se hölmöys, että säiliö on mustaa muovia, ei mitta-asteikkoa sisä- eikä ulkopuolella säiliötä. Lisäksi, kun jäähdytysnestesäiliön korkin avaa, ja säiliöön kurkistelee, ei voi nähdä nestepintaa, sillä muutama sentti säiliön suulta on jonkinlainen muovinen "roiskeen estin" nesteen kaatamista varten eli säiliön sisälle ei voi nähdä edes taskulampulla, tuo muoviläpyskä estää sen.
Nytkin kun lisäsin sen pari litraa, en voi tietää, tuliko säiliö edes puolilleen vai lähes täyteen. Siksi neuvoa kyselinkin. Pelkäsin, että jos laitan liikaa, paineet nousee liian suuriksi ja nesteet tursuaa säiliöstä ulos... No, joka tapauksessa homma korjaantui eli jostain syystä olivat nesteet käyneet vähiin. :) Hyvää joulun aikaa!Moi,
älä missään nimessä jatka ajoa huoletta, autossa on selkeästi jokin vika jos kerran jäähdytysnestettä häviää niin paljon että kone alkaa käydä kuumana.
Ja; jäähdytysnestettä ei laimenneta vedellä ja jos laitoit väärää jäähdytysnestettä, se voi tukkia koko jäähdytysjärjestelmän.
Joten, heti torstaina kun korjaamot aukeaa, vie auto näytettäväksi. Voi tuntua nyt turhalta mutta ei enää silloin kun kone leikkaa kiinni/keittää ja aiheuttaa todella ison vaurion. - joo.
Mikko .. kirjoitti:
Moi,
älä missään nimessä jatka ajoa huoletta, autossa on selkeästi jokin vika jos kerran jäähdytysnestettä häviää niin paljon että kone alkaa käydä kuumana.
Ja; jäähdytysnestettä ei laimenneta vedellä ja jos laitoit väärää jäähdytysnestettä, se voi tukkia koko jäähdytysjärjestelmän.
Joten, heti torstaina kun korjaamot aukeaa, vie auto näytettäväksi. Voi tuntua nyt turhalta mutta ei enää silloin kun kone leikkaa kiinni/keittää ja aiheuttaa todella ison vaurion."Ja; jäähdytysnestettä ei laimenneta vedellä"
oikeen ammattimies... jos autoon laittasit pelkästään 100 %:sta pakkasnestettä niin aika huonosti jäähdyttäis.. joo. kirjoitti:
"Ja; jäähdytysnestettä ei laimenneta vedellä"
oikeen ammattimies... jos autoon laittasit pelkästään 100 %:sta pakkasnestettä niin aika huonosti jäähdyttäis..sikiääkin?
Mikko ..: "jäähdytysnestettä ei laimenneta vedellä"
se olis.: "katso myös näkyykö nesteen seassa mitään hiutaleita, tai onko neste mustaa (kuuluisi olla sinistä tai punaista). Tämä on merkki liian vanhasta nesteestä"
Kuinka vanhassa nesteessä alkaa olla hiutaleita ja mitä hiutaleita ne ovat?
Kuinka vanhana neste alkaa mustua? Ei ainakaan vielä 10 vuodessa ainakaan ranskalaisessa pikkuautossa.
Valistuksesta kiittäen: sitroen, pikkuisen vajaat 50 v alalla ollut.- autoissa
sitroen kirjoitti:
sikiääkin?
Mikko ..: "jäähdytysnestettä ei laimenneta vedellä"
se olis.: "katso myös näkyykö nesteen seassa mitään hiutaleita, tai onko neste mustaa (kuuluisi olla sinistä tai punaista). Tämä on merkki liian vanhasta nesteestä"
Kuinka vanhassa nesteessä alkaa olla hiutaleita ja mitä hiutaleita ne ovat?
Kuinka vanhana neste alkaa mustua? Ei ainakaan vielä 10 vuodessa ainakaan ranskalaisessa pikkuautossa.
Valistuksesta kiittäen: sitroen, pikkuisen vajaat 50 v alalla ollut.käytetään tislattua vettä jäähdytysnesteen laimentamiseen. Tietäisi sitroenkin sen jos olisi joskus omistanut/huoltanut muitakin kuin yli 20v vanhoja ropposia...
tislatun veden käytöllä estetään ylimääräisen hapen sekä epäpuhtauksien pääsy järjestelmään. Nykyautoissa (2000 ja uudemmat)on enemmän ja enemmän kevytmetalleja jotka herkkiä hapettumaan yms... kyllähän te asiantuntijat tiedätte.
Moni autonvalmistaja edellyttää tislatun veden käyttöä lisättäessä jäähdytysnestettä. Akkuvesi käy hyvin. - Täytä "ritilään"
simpsa kirjoitti:
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista.
Uskalsin viimein ostaa ja lisätä jäähdytysnestettä (laimensin 50%:ksi vedellä) ja kaadoin pari litraa säiliöön. Kuumeneminen lakkasi siihen.
Peugeot 406:ssa on se hölmöys, että säiliö on mustaa muovia, ei mitta-asteikkoa sisä- eikä ulkopuolella säiliötä. Lisäksi, kun jäähdytysnestesäiliön korkin avaa, ja säiliöön kurkistelee, ei voi nähdä nestepintaa, sillä muutama sentti säiliön suulta on jonkinlainen muovinen "roiskeen estin" nesteen kaatamista varten eli säiliön sisälle ei voi nähdä edes taskulampulla, tuo muoviläpyskä estää sen.
Nytkin kun lisäsin sen pari litraa, en voi tietää, tuliko säiliö edes puolilleen vai lähes täyteen. Siksi neuvoa kyselinkin. Pelkäsin, että jos laitan liikaa, paineet nousee liian suuriksi ja nesteet tursuaa säiliöstä ulos... No, joka tapauksessa homma korjaantui eli jostain syystä olivat nesteet käyneet vähiin. :) Hyvää joulun aikaa!Sun pösös lienee 2001 - 2004 mallinen. Näissä on musta säiliö siinä etupyörän päällä ja sinne säiliöönkään ei näe muuta kuin mainitsemasi "ritilän". Nestettä on silloin riittävästi kun nesteen pinta on ritilän tasolla tai hiukan yläpuolella ja paisuntatilaakin jää vielä vajaan litran verran. Kannattaakin täyttää jäähdytysjärjestelmä niin että nesteen pinta on hiukan sen "ritilän" yläpuolella. Sen jälkeen on helppo seurata aleneeko nesteen - pinta tai ei.. Jos nesteen pinta alenee muutamassa päivässä näkymättömiin, silloin järjestelmässä on selvä vuoto. Jos vuoto on ulos päin, eli tiiviste tai liitinvuoto, silloin se pitäisi olla selvästi havaittavissa. Tihkuvuotojen havaitseminen voi tuottaa hankaluuksia. Tihkuvuodoissa nestettä joutuu lisäämään muutamia kertoja vuodessa - tai vain kerran tai kaksi.
Vanhemmissa on "perinteinen" pösön jäähdytin missä täyttöaukko on siinä kennoston päätysäiliössä.
- sormi mies
itseläni on peugeotin 96 406 2 litranen bensa ja nesteen pinnan kyllä näkee koska muovi on vaaleaa mitta asteikko on ulko puolella ja tekniikkana vain täytyy käyttää samaa kun maitopurkissa eli katsotaan sisälle liikutetaan sormea ulkopuolella ja kun sormi on samassa kohdassa nesteen kanssa katsotaan ulkopuolelta asteikosta miten paljon nestettä on
- "Yritystä on"
Niin, Tämä jäähdytinneste!
Mitkään merkkivalot eivät pala, että ei sen puoleen.
Ongelma: Peugeot 406, 98 kyseessä, ilm 1.6 litrainen. Missä ja minkä värinen tuo jäähdytinneste säikiö on? Onko se se pieni valkoinen, joka konepellin avatessa on oikealla puolella?
Auto hurisee ajon jälkeen, moottorin tuuletin ilmeisesti sitä jäähdyttelee.
Ajaja ei ole sitä parhainta luokkaa:-)), Pösökin taitaa väsyä varkinkin kun yritetään parkkeerailla kaupungissa:-D- pientä rajaa
ja kysymys tehty vuonna 2007, onkohan kuski tai auto enään edes elossa??
- Eiku son siin
Eiku son siin jäähdyttimen kennos kii.
- "Et ilmeisesti tiedä
Haloo "pientä rajaa"!!
Tää on keskustelupalsta!!
Tarkoittaa, että täällä keskustellaa ko. asioista!!
Ehkä neiti yllä haluaa kysymykseensä vastauksen!! - dives
oho olipas vanha juttu.
- simpsa taas
PErkele Se on sYYlari paskana ja nesteet pihalla perkelees! Lohko täysin päin vittua poikittain ja letkut vuotaa. Kyllä nää RAnskan paskat taas Nähtiin!!!!111
- Neste10
Kannattais vilkaista milloin kysymys on esitetty. Olet vähän myöhässä :)
- Anonyymi
vettä vaan ja kovaa ajoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211841
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1381676Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill551548Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671372Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741356- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761173- 591158
- 1191045