Sibelius

tohtori toukokuu

Ylen loistavassa, nyt jo edesmenneessä Extra Large ohjelmassa oli taannoin juttua biisien plagioinneista.
Mielenkiintoiseksi asia meni siinä vaiheessa kun juontajat mainitsivat Under Pressuren ja sen kuinka siitä oli kopioitu se bassoriffi siihen räppi tms..kappaleeseen.
Vieraana ollut asiantuntija kuitenkin tyrmäsi sen että kyseessä olisi Queenin "riffi" koska tämä oli jo Sibeliuksen 100 vuotta sitten tekemä. Asia on mainittu myös wikipediassa ja kun itse tuota ko. Sibeliuksen sävellystä kuuntelin niin näin se on, en usko että Bowie tai joku Queenin jäsenistä tuota ovat itse keksineet. Varmasti Sibeliusta kuunnelleet :)

6

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

      Mielenkiintoista! Aina sitä oppii jotain uutta...

      Tämähän selittää myös, miksi sen paremmin Bowie kuin Deaconkaan ei ole halunnut ottaa kunniaa bassoriffin isänä. :)

      • jupiter68

        Brian May kuunteli paljon Sibeliusta nuorempana. Häntä todella inspiroi Sibeliuksen musiikki.. Missäköhän teoksessa tuo juttu.. Minulla on äänitettynä suurin piirtein kaikki Sibeliuksen sinfoniat..


      • Sammy who was low
        jupiter68 kirjoitti:

        Brian May kuunteli paljon Sibeliusta nuorempana. Häntä todella inspiroi Sibeliuksen musiikki.. Missäköhän teoksessa tuo juttu.. Minulla on äänitettynä suurin piirtein kaikki Sibeliuksen sinfoniat..

        Tässä taas yksi hyvä syy lisää miksi Queenin kannattaisi harkita keikkaa myös Suomessa :D


      • Anonyymi
        Sammy who was low kirjoitti:

        Tässä taas yksi hyvä syy lisää miksi Queenin kannattaisi harkita keikkaa myös Suomessa :D

        Totta! Lähes kaikki suomalaiset tiedostavat Sibeliuksen musiikin olevan keskeisellä paikalla maamme kansallisessa identiteetissä. Lähes kaikki suomalaiset nostaisivat Sibeliuksen maamme merkittävimmistä vaikuttajista 100 joukkoon. Sibelius yhdistyy nimenomaan Suomeen. Sibeliuksen elämänkaari Hämeenlinnasta Järvenpäähän on niin merkittävä, että emme osaa edes käsittää hänen merkityksensä suuruutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta! Lähes kaikki suomalaiset tiedostavat Sibeliuksen musiikin olevan keskeisellä paikalla maamme kansallisessa identiteetissä. Lähes kaikki suomalaiset nostaisivat Sibeliuksen maamme merkittävimmistä vaikuttajista 100 joukkoon. Sibelius yhdistyy nimenomaan Suomeen. Sibeliuksen elämänkaari Hämeenlinnasta Järvenpäähän on niin merkittävä, että emme osaa edes käsittää hänen merkityksensä suuruutta.

        Mitä tuohon biisien plagioimiseen tulee niiin sibelius itse plagioi finlandia hymnissään Emil Genetzin kuorolaulua Herää Suomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tuohon biisien plagioimiseen tulee niiin sibelius itse plagioi finlandia hymnissään Emil Genetzin kuorolaulua Herää Suomi.

        Itse petyin aikoinaan todella raskaasti kun kansallissäveltämme musiikki ei vastannutkaan niitä suuria odotuksia joita olin siihen etukäteen asettanut vaan esim. 5. sinfonia alkuviehätyksen jälkeen osoittautui sävelkieleltään paljon odotuksia heikommaksi teokseksi ikuisessa tremolossaan kuten eräs saksalainen kapellimestari sitä luonnehti kyseenalaistaen täysin teoksen sinfoniana ja Adorno ja Leibowitz mielestäni täysin ansaitusti kritisoivat teosta sen triviaaleista aiheista eikä sen frigidi ja mosaiikkimainen klassismi sovikaan postromanttiseen sinfonia konseptiin ja formaattiin yhtä sujuvasti kuten esim. Erkki Melartinin saksalaiseen orkesteritraditioon liittyvien sinfonioiden heti kerralla kompleksisempien ja jatkuvampien pitkälinjaisempien ja laajakaarisempien romanttisten lauluteemojen pakahduttava hengen palo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe