Sibelius

tohtori toukokuu

Ylen loistavassa, nyt jo edesmenneessä Extra Large ohjelmassa oli taannoin juttua biisien plagioinneista.
Mielenkiintoiseksi asia meni siinä vaiheessa kun juontajat mainitsivat Under Pressuren ja sen kuinka siitä oli kopioitu se bassoriffi siihen räppi tms..kappaleeseen.
Vieraana ollut asiantuntija kuitenkin tyrmäsi sen että kyseessä olisi Queenin "riffi" koska tämä oli jo Sibeliuksen 100 vuotta sitten tekemä. Asia on mainittu myös wikipediassa ja kun itse tuota ko. Sibeliuksen sävellystä kuuntelin niin näin se on, en usko että Bowie tai joku Queenin jäsenistä tuota ovat itse keksineet. Varmasti Sibeliusta kuunnelleet :)

6

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

Mielenkiintoista! Aina sitä oppii jotain uutta...

Tämähän selittää myös, miksi sen paremmin Bowie kuin Deaconkaan ei ole halunnut ottaa kunniaa bassoriffin isänä. :)

• jupiter68

Brian May kuunteli paljon Sibeliusta nuorempana. Häntä todella inspiroi Sibeliuksen musiikki.. Missäköhän teoksessa tuo juttu.. Minulla on äänitettynä suurin piirtein kaikki Sibeliuksen sinfoniat..

• Sammy who was low
        jupiter68 kirjoitti:

Brian May kuunteli paljon Sibeliusta nuorempana. Häntä todella inspiroi Sibeliuksen musiikki.. Missäköhän teoksessa tuo juttu.. Minulla on äänitettynä suurin piirtein kaikki Sibeliuksen sinfoniat..

Tässä taas yksi hyvä syy lisää miksi Queenin kannattaisi harkita keikkaa myös Suomessa :D

• Anonyymi
        Sammy who was low kirjoitti:

Tässä taas yksi hyvä syy lisää miksi Queenin kannattaisi harkita keikkaa myös Suomessa :D

Totta! Lähes kaikki suomalaiset tiedostavat Sibeliuksen musiikin olevan keskeisellä paikalla maamme kansallisessa identiteetissä. Lähes kaikki suomalaiset nostaisivat Sibeliuksen maamme merkittävimmistä vaikuttajista 100 joukkoon. Sibelius yhdistyy nimenomaan Suomeen. Sibeliuksen elämänkaari Hämeenlinnasta Järvenpäähän on niin merkittävä, että emme osaa edes käsittää hänen merkityksensä suuruutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta! Lähes kaikki suomalaiset tiedostavat Sibeliuksen musiikin olevan keskeisellä paikalla maamme kansallisessa identiteetissä. Lähes kaikki suomalaiset nostaisivat Sibeliuksen maamme merkittävimmistä vaikuttajista 100 joukkoon. Sibelius yhdistyy nimenomaan Suomeen. Sibeliuksen elämänkaari Hämeenlinnasta Järvenpäähän on niin merkittävä, että emme osaa edes käsittää hänen merkityksensä suuruutta.

Mitä tuohon biisien plagioimiseen tulee niiin sibelius itse plagioi finlandia hymnissään Emil Genetzin kuorolaulua Herää Suomi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tuohon biisien plagioimiseen tulee niiin sibelius itse plagioi finlandia hymnissään Emil Genetzin kuorolaulua Herää Suomi.

Itse petyin aikoinaan todella raskaasti kun kansallissäveltämme musiikki ei vastannutkaan niitä suuria odotuksia joita olin siihen etukäteen asettanut vaan esim. 5. sinfonia alkuviehätyksen jälkeen osoittautui sävelkieleltään paljon odotuksia heikommaksi teokseksi ikuisessa tremolossaan kuten eräs saksalainen kapellimestari sitä luonnehti kyseenalaistaen täysin teoksen sinfoniana ja Adorno ja Leibowitz mielestäni täysin ansaitusti kritisoivat teosta sen triviaaleista aiheista eikä sen frigidi ja mosaiikkimainen klassismi sovikaan postromanttiseen sinfonia konseptiin ja formaattiin yhtä sujuvasti kuten esim. Erkki Melartinin saksalaiseen orkesteritraditioon liittyvien sinfonioiden heti kerralla kompleksisempien ja jatkuvampien pitkälinjaisempien ja laajakaarisempien romanttisten lauluteemojen pakahduttava hengen palo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      82
      4404
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2948
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      26
      2815
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      114
      2557
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2489
    6. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      112
      2228
    7. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      101
      2180
    8. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      638
      2068
    9. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      34
      2018
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1995
    Aihe