ajolupa, epilepsia ja lääkitys ?

epi2007

Jos saa kohtauksen seurauksena ajokiellon lääkäriltä niin saako ajoluvan takaisin jos kohtauksia ei ole ja EI syö lääkkeitä??
vai onko ajokielto pysyvä mikäli ei lääkkeitä käytä vaikka kohtauksia ei tulisi????

36

4873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lääkitys

      Kohtauksen jälkeen, jos olet ollut sitä ennen kohtaukseton kolme vuotta, ajokiellon pituus on kuusi kuukautta. Jos kohtauksetonta aikaa on ollut vähemmän, ajokiellon pituus on vuosi.
      Yleensä kohtauksen jälkeen lääkitystä tarkastetaan, ts. sitä yleensä nostetaan tai vaihdetaan lääkettä.
      Lääkäri päättää voidaanko lääkitystä purkaa. Kohtauksetonta aikaa pitää olla vuosia ennenkuin siihen voidaan mennä. Yleensä epilepsialääkitys on elinikäinen vaikka kohtauksia ei tulisikaan.
      Kysymyksesi on vähän outo. Ajoluvan saa tietysti takaisin kun on lusinut sen vuoden tai puoli vuotta ilman kohtauksia, mutta miksi et söisi lääkkeitä jos sinulla kerta epilepsia on?

      • Hugo.

        Siis eihän lääkkeitä syödä, jos ne ei auta. Kyllä sellaisiakin epilepsioita on. Eller hur?


      • faradi

        Mistä sen tietää onko lääkärin antama kielto mennyt poliisille? Tuleeko joku selkeä ilmoitus ajokiellon alkamisesta ja päättymisestä?


      • Nyt järki käteen!
        faradi kirjoitti:

        Mistä sen tietää onko lääkärin antama kielto mennyt poliisille? Tuleeko joku selkeä ilmoitus ajokiellon alkamisesta ja päättymisestä?

        Nyt järki käteen...lääkkeitä ei voi lopettaa ilman lääkärin suostumusta ja jos sinulla on kerran kohtauksia niin sinulla ei ole mitään asiaa auton rattiin, jossa vaarannat niin itsesi kun muutkin. Suosittelen juttelemaan vakavasti tästä lääkärisi kanssa. Tieto epilepsiasta menee poliisille jos kohtauksia on ollut 2 tai enemmän.


    • Telle

      ei niillä lääkkeilä ole mitään tekemistä ajokiellon kanssa. Syö ihmeessä lääkkeesi! Tärkeämpää on pysyä kohtauksettomana. Minä sain ensin 3 kk:n ajo- ja uimakiellon. Nyttemmin molemmat ovat pysyviä kieltoja.

      Nimenomaan kohtauksettomuus on kriteeri ajo-oikeutta punnittaessa. Toivottavasti pääset haluamaasi ratkaisuun.

      • lääkkeitä?

        Miksi ei syö lääkkeitä? Vai tarkoittaako sitä, että lääkitys on jo lopetettu tarpeettomana? Siinä tapauksessa ei tietenkään ajokiellollekaan ole perusteita, jos ei tarvitse edes lääkkeitä.
        Ilman lääkitystä uuden kohtauksen riski on varmaan suurempi kuin ilman lääkkeitä ja siitä taas seuraa ajokiellon jatkuminen.


      • Hugo.
        lääkkeitä? kirjoitti:

        Miksi ei syö lääkkeitä? Vai tarkoittaako sitä, että lääkitys on jo lopetettu tarpeettomana? Siinä tapauksessa ei tietenkään ajokiellollekaan ole perusteita, jos ei tarvitse edes lääkkeitä.
        Ilman lääkitystä uuden kohtauksen riski on varmaan suurempi kuin ilman lääkkeitä ja siitä taas seuraa ajokiellon jatkuminen.

        Siis uusi laki on mielestäni juuri tällainen, että jotkut pyrkivät jättämään lääkkeet pois, kun luulevat sen olevan kriteeri... varmaan jossain määrin ainakin alussa on, koska kolmiolääkkeitä. Lähtökohtaisesti siis vaan kohtaukset ratkaisee.

        Tiedän monta, jotka ei syö lääkkeitä... joillakin syy se, että tarvitsevat ajokorttia... tosin he eivät siis myös käy edes lääkärillä.

        Kuten tööttö kerran osuvasti kirjoitti myös epilepsia kolarin tapahtuessa aiheuttaa poliisien kuulustelun, jos pitää ranneketta. Tosin tietenkin kuulustelu kolarissa muutenkin, mutta jos ranneke aiheuttaa töötön kaltaisen tilanteen, vaikka kohtaus ei syy, niin siinä sitä sitten juostaan taas poliisin luona ja lääkärissä hakemassa selvitystä. Toivottavasti asia päättyi oikein... näyttöähän ei kohtauksettomuudesta voi esittää, mutta rikosoikeuden periaate, että näyttötaakka on sitä väittävällä. Tilanne lienee käytännössä sekava ja häilyvä.


    • ajoluvasta

      Muiden tapaan ihmettelen asennettasi lääkkeiden käyttöön ainakin tekstistäsi päätellen.

      Yleinen sääntö on, että ammattiajokorttia (taksi, kuorma-auto, rekka, linja-auto, veturinkuljettaja jne) ei saa edes kohtaukseton epilepsialääkkeen käyttäjä.

      Sain oikeuden ajokorttiin AB, kun olin ollut kaksi vuotta kohtaukseton. Lääkitys on edelleen. Se on todellakin elinikäinen, kuten joku mainitsikin.

      Ikävintä ajoluvassa on, että Lääkärinlausunto B pitää hankkia turhan usein (ainakin minun kohdallani). Viime vuonna sain muutettua kahden vuoden välin viiteen vuoteen, mikä auttaa myös taloudellisesti.

      • epi2007

        Lääkkeiden syöminen tai syömättömyys on oma päätökseni. Lääkärilleni sanoin että saan varmaan päättää itse vielä tästä asiasta.

        välittömästi aiheutuneiden Sivuvaikutuksien ja lääkkeiden pitkäaikaisen käytön aiheuttamien seurausten vuoksi lopetin lääkkeiden käytön ilman keskustelua lääkärin kanssa. informoin lääkäriä viikkojen kuluttua lopetettuani niiden syömisen. En todellakaan kiduta itseäni lääkkeillä jotka tekevät sairaammaksi kuin mitä oli ennen lääkkeiden syömistä.

        Se että lääkkeiden jättäminen pois ei vaikuta ajolupaan oli asia mitä mietin.

        katson tilannetta lääkkeiden kohdalla sitten uudestaan kun/jos kohtauksen satun saamaan.


      • Hugo.

        Siis kun jouduit viemään todistuksia noin usein. Rahallisesti se on nyt varmaan aika pieni kulu, ellei sitten muutenkin rahat lopussa. Onhan se totta, että julkiselta saisi kai todistuksen edullisesti, mutta yksityisellä maksaa.

        Eihän se varmaan mieltä ylennä, jos poliisi kutsuu vuosittain esittämään selvitystä. Onkohan vähän väärä viranomainen arvioimaan lääkärintodistuksia.

        Syytä ajokieltoon heille ei tarvitse sanoa, mutta kuulemma kyselevät ja leimaavat jopa alkoholistiksi, joka varmaan kovin yleinen syy.


      • Hugo.
        epi2007 kirjoitti:

        Lääkkeiden syöminen tai syömättömyys on oma päätökseni. Lääkärilleni sanoin että saan varmaan päättää itse vielä tästä asiasta.

        välittömästi aiheutuneiden Sivuvaikutuksien ja lääkkeiden pitkäaikaisen käytön aiheuttamien seurausten vuoksi lopetin lääkkeiden käytön ilman keskustelua lääkärin kanssa. informoin lääkäriä viikkojen kuluttua lopetettuani niiden syömisen. En todellakaan kiduta itseäni lääkkeillä jotka tekevät sairaammaksi kuin mitä oli ennen lääkkeiden syömistä.

        Se että lääkkeiden jättäminen pois ei vaikuta ajolupaan oli asia mitä mietin.

        katson tilannetta lääkkeiden kohdalla sitten uudestaan kun/jos kohtauksen satun saamaan.

        Juuri noin moni muukin ajattelee. Muista kuitenkin, että kohtaukset saattavat tulla pitkällä viiveellä ja sitten kohtauskynnyksesi alentuu ja vauriot voi olla korvaaattomia. Joku hyvä lääkäri ja tutkimukset varmaan auttaisi sinua tekemään oikean ratkaisun.

        On aivan totta, että lääkkeistä on ainakin alussa usein vakaviakin sivuvaikutuksia ja liekkö mitään lääkettä, joka jotenkin väsytä. Tosin, jos lääkitys kohdallan, niin väsymys terveyden ja toimintakyvyn paranemisen vuoksi kohentuu.


      • vaan AKE
        Hugo. kirjoitti:

        Siis kun jouduit viemään todistuksia noin usein. Rahallisesti se on nyt varmaan aika pieni kulu, ellei sitten muutenkin rahat lopussa. Onhan se totta, että julkiselta saisi kai todistuksen edullisesti, mutta yksityisellä maksaa.

        Eihän se varmaan mieltä ylennä, jos poliisi kutsuu vuosittain esittämään selvitystä. Onkohan vähän väärä viranomainen arvioimaan lääkärintodistuksia.

        Syytä ajokieltoon heille ei tarvitse sanoa, mutta kuulemma kyselevät ja leimaavat jopa alkoholistiksi, joka varmaan kovin yleinen syy.

        AKE eli ajoneuvohallintokeskus velvoittaa hakemaan B-lausunnon, ei poliisilaitos. Täytyy sanoa, etten ole aina tietänyt, tuleeko AKElta ajoneuvoveron lasku vai B-lausunnon vaatimus.

        Juopottelusta en ole jäänyt kiinni, sillä olen absolutisti, mikä on lääkityksen "ansiota".


      • Hugo.
        vaan AKE kirjoitti:

        AKE eli ajoneuvohallintokeskus velvoittaa hakemaan B-lausunnon, ei poliisilaitos. Täytyy sanoa, etten ole aina tietänyt, tuleeko AKElta ajoneuvoveron lasku vai B-lausunnon vaatimus.

        Juopottelusta en ole jäänyt kiinni, sillä olen absolutisti, mikä on lääkityksen "ansiota".

        Ake siis pitää rekiste ja lähettää hyvissä ajoin kutsun toimittaa lääkärintodistus poliisille, joka päättää ajoluvasta.

        Eli kyllä se on poliisi mielestäni, joka sen lausunnon velvoittaa hakemaan. Ake muistuttaa. Voin olla väärässä, mutta tuskin.

        Ake kyllä lähettää sen verolaskunkin, joten ei kai sitä kirjekuoresta voi päätellä? Ajankohdasta voisi.


      • tööttö

        Työni puolesta ajan joka päivä satoja kilometrejä, osittain tämä on oma valintani, voisin toki jäädä pitämään pelkkää vastaanottoa sen sijaan, että ajelen pitkin karjatiloja. Ajokortti ei siis ole välttämätön työni kannalta, mutta vielä en siitä halua luopua.

        Korttia hankkiessani, hehkeässä 18-vuoden iässä, asiaa kyllä painotettiin lääkärien toimesta, ja moneen kertaan. AB-korttia kummempaa en saanut, en kyllä tarvinnutkaan, ja sillä olen hyvin pärjännyt.
        Lääkitys on ikuista, kuten muillakin, ja oman itsen oikea hoitaminen taas on jokaisen oma asia. Säännöllinen syöminen ja riittävä nukkuminen yhdessä lääkityksen kanssa pitävät epini kurissa, joten voin turvallisin mielin tehdä työtäni.

        Tuo oli kyllä ihan uusi asia, B-todistuksen toimittaminen ilmeisesti poliisille. Koskaan kukaan ei ole sellaisen perään kysellyt, enkä sellaista ole kenellekään toimittanut.
        Mitenkähän lienee, onkohan tuo nyt tarpeellista?
        Yhden ainoan kerran olen joutunut todistamaan ajokelpoisuuteni, ja sekin meni ihan läpihuutojuttuna, kunhan lääkäri vain raapusti jotain paperille, ei mitään B-todistuksia.


      • Hugo.
        tööttö kirjoitti:

        Työni puolesta ajan joka päivä satoja kilometrejä, osittain tämä on oma valintani, voisin toki jäädä pitämään pelkkää vastaanottoa sen sijaan, että ajelen pitkin karjatiloja. Ajokortti ei siis ole välttämätön työni kannalta, mutta vielä en siitä halua luopua.

        Korttia hankkiessani, hehkeässä 18-vuoden iässä, asiaa kyllä painotettiin lääkärien toimesta, ja moneen kertaan. AB-korttia kummempaa en saanut, en kyllä tarvinnutkaan, ja sillä olen hyvin pärjännyt.
        Lääkitys on ikuista, kuten muillakin, ja oman itsen oikea hoitaminen taas on jokaisen oma asia. Säännöllinen syöminen ja riittävä nukkuminen yhdessä lääkityksen kanssa pitävät epini kurissa, joten voin turvallisin mielin tehdä työtäni.

        Tuo oli kyllä ihan uusi asia, B-todistuksen toimittaminen ilmeisesti poliisille. Koskaan kukaan ei ole sellaisen perään kysellyt, enkä sellaista ole kenellekään toimittanut.
        Mitenkähän lienee, onkohan tuo nyt tarpeellista?
        Yhden ainoan kerran olen joutunut todistamaan ajokelpoisuuteni, ja sekin meni ihan läpihuutojuttuna, kunhan lääkäri vain raapusti jotain paperille, ei mitään B-todistuksia.

        Niin... nyt ei oikein ajatukseni kulje, mutta asiahan on niin, että jos on ongelmia, niin lääkäri ilmoittaa poliisille, että ei saa ajaa. Pelkkä ilmoitus myös potilaalle, vaikka ilmoitusta ei anneta kirjallisena tuottaa ajokiellon, suullisena lääkäriltä potilaalle. Näin täällä on ainakin puhuttu. Lisäedellytyksenä taitaa olla, että asia on ilmaistu potilaalle ja tehty merkintä epikriisiin tai potilastietoihin.

        Nykyisen lain mukaan sitten lääkärillä on virkavelvollisuuteen perustava ilmiantovelvollisuus, jos katsoo, että potilas ei ole enää ajokykyinen. Tätä Sinulla ei siis ole! ja siksi ei poliisi ole koskaa pyytänyt Sinulta todistusta... mitä nyt se kolari, siinäkin hieman ajattelen, että menikin ihan laillisesti, mutta jos meni läpihuutojuttuna, niin hyvä. Laillisesti siis poliisin toiminnan kannalta. Ei heillä todellakaan voi olla tietoa kaikesta ja varmaan varmuuden vuoksi pyysivät todistusta, josta aiheesta sanoit muutaman kirpakan sanasen:). *Kumarrus*.

        Kun tieto on mennyt lääkäriltä poliisille, ottaisi poliisi sinuun yhteyttä ja pyytäisi käymään ajokortin kanssa. Tällöin keskustellaan ajo-oikeudesta ja lääkärinlausunnon perusteella, jossa ei mainintaa syystä poliisi tekee päätöksen ja ehkä haluaa myös tavata potilan ja henkilökohtaisesti tsekata kunnon. Ajokortin ottavat pois, jos se on mukana, jos tulee ajokielto. Ajokielto ei ole riippuvainen, onko kortti lompakossa vai poliisin hallussa.

        Tämä sekava selostus ei varmaan lisäinfoa tuonut, mutta valaisee käytäntöä. Tosin käytännöt on vielä lainsoveltamisessa hieman erilaisia riippuen paikakunnasta... lääkärit oli alussa ns. pallo hukassa, että miten pitää menetellä.

        Yleisen oikeuskäsityksen kannalta tässä on mielestäni ristiriitaa potilaan haitaksi. Hoitavan läääkärin ilmiantajarooli poliisille ei mielestäni sovi toimivaan potilassuhteeseen ja voi aiheuttaa hoitoon hakeutumisen laiminlyöntiä, mikä taasen johtaa tietenkin lääkityksen saamatta jäämiseen ja jos henkilö pystyy ajamaan, niin ilman lääkitystä ja asianmukaista hoitoa kohtauksen riski kasvaa liikenteessä.

        Yleisesti ottaen lainmuutosta vastustivat lääkäritkin, mutta EU:n jäsenyyden myötä oli Suomen omaksuttava sama käytäntö. Direktiivitkin on pakko saattaa jäsenvaltiossa voimaan ja niillä tulee olemaan välitöntä oikeusvaikutusta, vaikka ei saatettaisikaan voimaan. Nyt on voimaansaatettu ja en ole nähnyt tutkimustuloksi, että miten Suomessa on ko. laki parantanut liikenneturvallisuutta. Mikael Ojala Epilepsialiitossa on kovasti ko. lain kannalla ja pitää sitä selkeyttävänä. Itse olen kriittisempi ja hieman ihmettelen, että ajaako Ojala nyt potilaiden etua vai kenen?

        Edunvalvontahan on mielestäni Epilepsialiiton tärkeitä tehtäviä... tosin se taitaa olla keskittynyt rahankeruuseen, tutkimustyöhön ja neuvontaan, kuntoutusvalmennus, sopeuttamiseen ja informaation antamiseen.

        Infoahan sieltä saa ja karua luettavaa tutkijoilta... esim. epilepsiaa sairastavien älykkyys on verrokkiryhmään verrattuna todella paljon alhaisempi... kuten olemme huomanneet, se on suuri yleistys ja mielestäni sinällään loukkaava ilman mainintaa, että on paljon poikkeuksia.

        Tööttö, kiva oli taasen lukea kirjoitustasi! Toivottavasti jaksat kirjoittaa lisää ja kuten tuntemattomassa sotilaassa sanotaan, ei saa jäädä tuleen makaamaa, niin pysy itsekin liikkeessä ja ajele karjatiloja pitkin... lienee se vielä sopii sulle paremmin ja vasta, kun pakko, niin siirry kotoa hoitamaan töitä. Silloin olet neljän seinän vankilassa... ei aina niin kivaa varmaan.


    • epi2007

      Entä vaikuttaakohan ajolupaan se että jos olisi "etenevä aivosairaus" eikä käyttäisi lääkkeitä. vai onko tilanne sama, jos kohtaus menee kortti jos ei saa ajaa.

      • Hugo.

        Jos etenevä, niin olet varmaan erityisen tarkkailun alla ajoluvan suhteen ja kyllä se lääkitys olisi ehdottoman tärkeä, että ei kohtauksia tulisi, jos ne auttavat. Tämä mahdollistaisi sitten ajokortin saannin.

        Jos lääkäri on pätevä ja lääkitystä suosittelee, niin kannattaisi varmaan noudattaa, jos ajolupa tavoitteena. Käsittääkseni juuri eteneviä aivosairauksia voidaan juuri lääkityksellä saada kuriin... ei juuri muuten.


      • eräs gaijin

        se syy vaan ne kohtaukset. Siis että ammattiautoiluun yksikin kohtaus (oli syy mikä hyvänsä) on pysyvä este ja tavallisille pulliaisille jo ne yllä mainitut ohjeet.

        Jos etenevä aivosairaus(?) on lääkärin mielestä este autoilulle, syö lääkkeitä tai ei, niin kaipa tuo peruuttaa ajoluvan. Jos tauti aiheuttaa kohtauksia, jotka pysyvät poissa lääkityksellä niin käsittääkseni luvan voi saada takaisin. Ajoluvissa on kai myös niin, että jokainen tapaus tulisi harkita yksilöllisesti "automaattiohjeiden" lisäksi.

        Mulla esim. meni niin, että ekan kohtauksen jälkeen sain hyvin lyhyen kiellon, EEG:hen asti, eikä lääkkeitä vielä silloin aloitettu. Näin jälkikäteen ajatellen aika järkkyä.. Kun toinen pamahti 5 kk:n jälkeen, aloitettiin lääkkeet ja kielto 12kk ja siitä eteenpäin tietty aina uusi 12 kk Suomessa. (Ranskassa ajokielto oli totaalinen eikä määräaikainen.)


      • epi2007
        eräs gaijin kirjoitti:

        se syy vaan ne kohtaukset. Siis että ammattiautoiluun yksikin kohtaus (oli syy mikä hyvänsä) on pysyvä este ja tavallisille pulliaisille jo ne yllä mainitut ohjeet.

        Jos etenevä aivosairaus(?) on lääkärin mielestä este autoilulle, syö lääkkeitä tai ei, niin kaipa tuo peruuttaa ajoluvan. Jos tauti aiheuttaa kohtauksia, jotka pysyvät poissa lääkityksellä niin käsittääkseni luvan voi saada takaisin. Ajoluvissa on kai myös niin, että jokainen tapaus tulisi harkita yksilöllisesti "automaattiohjeiden" lisäksi.

        Mulla esim. meni niin, että ekan kohtauksen jälkeen sain hyvin lyhyen kiellon, EEG:hen asti, eikä lääkkeitä vielä silloin aloitettu. Näin jälkikäteen ajatellen aika järkkyä.. Kun toinen pamahti 5 kk:n jälkeen, aloitettiin lääkkeet ja kielto 12kk ja siitä eteenpäin tietty aina uusi 12 kk Suomessa. (Ranskassa ajokielto oli totaalinen eikä määräaikainen.)

        ajamisella. sanotaanko näin että lääkärin määräämä ajokielto ei ole pää syy olla ajamatta. sillä voisi pyhkiä ... mutta järkeä kun käyttää niin en ajaisi metriäkään, etten vaaranna ihmisiä. en muita tai itseäni.

        olen tullut ajatuksiin että kun saisi taas ajaa (12kk:n kakku istuttu) niin en taida ajaa.

        Olen henkisesti päässyt ajatuksiin että luovun ajamisesta. vain tarvittaessa jos vaihtoehtoja ei ole istun auton rattiin kun ajoluvat on tullut takaisin.

        ajokorttihan on koko ajan lompakossa odottamassa.


      • jousimies57
        epi2007 kirjoitti:

        ajamisella. sanotaanko näin että lääkärin määräämä ajokielto ei ole pää syy olla ajamatta. sillä voisi pyhkiä ... mutta järkeä kun käyttää niin en ajaisi metriäkään, etten vaaranna ihmisiä. en muita tai itseäni.

        olen tullut ajatuksiin että kun saisi taas ajaa (12kk:n kakku istuttu) niin en taida ajaa.

        Olen henkisesti päässyt ajatuksiin että luovun ajamisesta. vain tarvittaessa jos vaihtoehtoja ei ole istun auton rattiin kun ajoluvat on tullut takaisin.

        ajokorttihan on koko ajan lompakossa odottamassa.

        mieltä olen minäkin.
        Kyllä se on peestä kun ei pääse itse autolla mihinkään, aina pitää tahtoa joku kuskaamaan(syrjäseudulla, missä ei kulje juuri mitään).

        Mulla tuo 12 kk siirtyy aina vaan eteenpäin, nyt se on ens joulukuussa, toivotaan että saan joskus luvan ajaa. Ajolupa olis niin tarpeellinen.

        Samoin on kortti lompakossa.


      • Sopeutukaa
        jousimies57 kirjoitti:

        mieltä olen minäkin.
        Kyllä se on peestä kun ei pääse itse autolla mihinkään, aina pitää tahtoa joku kuskaamaan(syrjäseudulla, missä ei kulje juuri mitään).

        Mulla tuo 12 kk siirtyy aina vaan eteenpäin, nyt se on ens joulukuussa, toivotaan että saan joskus luvan ajaa. Ajolupa olis niin tarpeellinen.

        Samoin on kortti lompakossa.

        Jauhamista ajoluvasta väh 1krt viikko vastaukset samanlaisia ympäripyöreitä arvailuja moneen kertaan kerottuja.


      • Hugo.
        Sopeutukaa kirjoitti:

        Jauhamista ajoluvasta väh 1krt viikko vastaukset samanlaisia ympäripyöreitä arvailuja moneen kertaan kerottuja.

        Käsittääkseni kirjoituksen aloittaja ei ole ennen aloittanut, joten tuollainen on todella akkamaista ininää jopa sinulta.

        Kirjoittaisit itse joskus jotain uutta.


      • Sopeutukaa
        Hugo. kirjoitti:

        Käsittääkseni kirjoituksen aloittaja ei ole ennen aloittanut, joten tuollainen on todella akkamaista ininää jopa sinulta.

        Kirjoittaisit itse joskus jotain uutta.

        Mites Hugolla joulu meni ? nythän on aika toivottaa hyvää ja onnellista uutta vuotta kaikille tämänkin palstan lukijoille.Minä tapasin joulun aikaan sisaruksiani eilen lähti 1 heistä pois luoltani.
        Otsikot tulee katsottua välillä sit aukaistua linkki tulee väkisin luettua se.


      • kertoo varmaan
        Sopeutukaa kirjoitti:

        Jauhamista ajoluvasta väh 1krt viikko vastaukset samanlaisia ympäripyöreitä arvailuja moneen kertaan kerottuja.

        se että ketjua on luettu lyhyessä ajassa 1000 kertaa ja siihen on vastattu 21 kertaa.

        otsikko kertoo varmasti tässä ketjussa mitä tämä sisältää, joten jos aihe ei kiinnosta niin ei kannata lukea. tätä ketjua ei kukaan varmasti epähuomiossa avaa, niin selkeä otsikko on.

        toiseksi ehkä tänne on tullut uusia ihmisiä joita ei ole ollut viikko sitten, kuukausi tai vuosi sitten.
        allekirjoittanut on itse uusi


      • sairastaja85
        kertoo varmaan kirjoitti:

        se että ketjua on luettu lyhyessä ajassa 1000 kertaa ja siihen on vastattu 21 kertaa.

        otsikko kertoo varmasti tässä ketjussa mitä tämä sisältää, joten jos aihe ei kiinnosta niin ei kannata lukea. tätä ketjua ei kukaan varmasti epähuomiossa avaa, niin selkeä otsikko on.

        toiseksi ehkä tänne on tullut uusia ihmisiä joita ei ole ollut viikko sitten, kuukausi tai vuosi sitten.
        allekirjoittanut on itse uusi

        Komppaan tätä. Samalla olen kuitenkin sitä mieltä, ettei tämä ketju ole tarjonnut selkeää "oikeaa" vastausta. Eivätkä keskustelijat ole viitsineet asiaa selvittää oikeita reittejä pitkin (eli liitosta, lääkäreiltä jne.).

        Epilepsiaa sairastaville Suomi24:n ei pitäisi olla mikään tietopakkaus. Täällähän ihmiset heittävät ympäripyöreitä omia kokemuksiaan tai arvailuja. (Puhuen koko foorumista siis yleisesti, en tarkoita ketään henkilökohtaisesti) Foorumi toimii lähinnä kokemusten vaihtamiseen esim. lääkkeistä.

        Ajolupa-asiat löytää helposti epilepsialiiton sivuilta ja esitteistä kun vain viitsii tutustua.

        Mutta seuraava on fakta kokemus toki: 18-vuotiaana olin itse saanut kortin, mutta sain kohtauksen tuosta muutaman kuukauden päästä. Selvitin lähinnä ajo-opettajani kanssa, onko 2-vaihetta mahdollista lykätä tällaisessa tapauksessa. Hän käski anomaan sitä poliisilta. No ainoastaan siinä tilanteessa poliisi sai tietää tilanteeni. Lääkäri ei tätä tietoa joutunut poliisille välittämään. En tiedä, onko tämä jotenkin lääkäristä riippuvaa, mutta ainakaan omalääkärini jätti minun vastuulleni poliisille informoimisen (eli olisin voinut halutessani valehdella ja jatkaa ajelua). Kohtaukset tulivat uudelleen, enkä kakkosvaiheetta koskaan päässyt ajamaan. Tuosta on 8 vuotta, ja jos nyt tilanne olisi täysin kohtaukseton, minun pitäisi ajaa 1-vaiheen inssi uudelleen ja koko 2-vaihe siis...


    • epilepsialiitto.fi

      Epilepsia ja ajokortti


      Yksittäisen epileptisen kohtauksen saaneelle määrätään jo päivystysyksikössä ajokielto ja hänet ohjataan neurologille jatkotutkimuksiin. Kohtauksen silminnäkijäkuvauksen, EEG:n ja laboratoriokokeiden avulla selvitetään, onko kyse epileptisestä kohtauksesta ja mahdollisesti epilepsiasta. Mikäli henkilöllä ei todeta epilepsiaa, kohtaus ei ole johtunut aivojen sairaudesta tai vammasta eikä lääkitystä tarvita, kohtauksen jälkeinen ajokielto kestää kolme kuukautta.




      Jos epilepsia todetaan, voidaan henkilölle myöntää lupa kuljettaa moottoriajoneuvoa yksityisesti (ajokorttiluokat T, A1, A, B ja AE, BE), kun henkilö on ollut kohtaukseton 12 kuukautta.




      Ajokyky arvioidaan aina yksilöllisesti ja ajoluvan saanti edellyttää, ettei henkilöllä ole muita esteitä ajoluvan saannille johtuen esim. epilepsian aiheuttaneesta perussairaudesta. Etenevä aivosairaus saattaa merkitä pitempääkin ajokieltoa, jonka arvioi neurologi.




      Jos epilepsiaa sairastava saa kohtauksen yli kolmen vuoden tauon jälkeen, ajokielto kestää 6 kk edellyttäen että lääkitystä tehostetaan kohtauksen jälkeen.




      Osalla epilepsiaa sairastavista lääkitys voidaan lopettaa potilaan oltua vähintään kolme vuotta kohtaukseton. Jos lääkitys lopetetaan vähitellen neurologin ohjauksessa yli kolmen vuoden kohtauksettomuuden jälkeen, ajamisessa ei tarvitse pitää taukoa.




      Lääkityksen lopettaminen saattaa aiheuttaa kohtauksen, joista suurin osa ilmenee vuoden sisällä. Tällaisen kohtauksen jälkeen riittää 1 kk:n ajokielto, jos lääkitys aloitetaan uudelleen. Kuukauden ajokielto lasketaan sen ajan lisäksi, jonka vie kun lääkitys on saatu tehokkaalle tasolle.




      Suomessa noudatetaan kuorma- ja linja-autojen, raskaampien ajoneuvoyhdistelmien sekä ammattimaisen henkilöliikenteen kuljettajien kohdalla EU-direktiiviä ajokortin haltijan terveydellisistä edellytyksistä.




      Jo yksikin epileptinen kohtaus aiheuttaa pysyvän esteen ammattimaisen henkilöliikenteen harjoittamiselle ja raskaiden ajoneuvojen kuljettamiselle. Ammattimaisella henkilöliikenteellä tarkoitetaan esimerkiksi taksinkuljettajia, joiden on hankittava AB-korttinsa lisäksi ammattiajolupa, jonka hakijan on täytettävä raskaan liikenteen ajokortin myöntämiselle asetetut terveysvaatimukset.




      Ammattikuljettajat ajavat huomattavasti enemmän kuin yksityiset eivätkä voi kieltäytyä ajosta huonoon oloon vetoamalla. Raskaat ajoneuvot aiheuttavat kolarissa enemmän vahinkoa. Henkilöliikenteen kuljettajilla kuten taksin tai ambulanssinkuljettajilla on matkustajia.




      Poikkeuksen muodostavat tilanteet, joissa kohtauksen on aiheuttanut jokin ulkoinen tekijä, joka pystytään tulevaisuudessa erittäin todennäköisesti eliminoimaan. Tämä on kuitenkin erittäin harvinaista. Ammattiautoilijalla esimerkiksi poikkeuksellisen valvomisen aiheuttama kohtaus ei ole tulevaisuudessa poistettavissa oleva tekijä. Väsymyksen aiheuttama kohtaus johtaa pysyvään ammattiautoilukieltoon. Sama koskee alkoholin käytön jälkeistä epileptistä kohtausta.




      Mikäli henkilö on aiempina vuosina saanut silloisen käytännön mukaan ajoluvan, eikä uusia kohtauksia ole tullut, ajamista ei tule kieltää pelkästään sillä perusteella että ohjeistot ovat tiukentuneet.




      Myös lapsena ilmenneet epileptiset kohtaukset muodostavat pysyvän esteen raskaiden ajoneuvojen kuljettamiselle ja ammattimaisen henkilöliikenteen harjoittamiselle. Poikkeuksena ovat lapsuusiän yksinkertaiset kuumekouristukset, jotka eivät lisää riskiä sairastua aikuisena epilepsiaan.




      Koska yksittäinenkin epileptinen kohtaus estää ammattikuljettajaa harjoittamasta ammattiaan, neurologin kanssa on keskusteltava ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuuksista jo epilepsiaselvittelyjen käynnistyessä. On hyvä tietää että epileptinen kohtaus tai epilepsia estää toimimisen vain muutamissa ammateissa, joten monissa tapauksissa eläke ei ole mahdollinen. Uudelleenkoulutus ammatillisena kuntoutuksena on ensisijainen toimenpide.




      Kuljettaja on vastuussa kuljettamastaan ajoneuvosta ja mahdollisista matkustajista. Vaikka epilepsiakohtauksia ei olisi ollut vuoteen, ajoluvan saaneella on edelleen epilepsia ja kohonnut riski saada kohtauksia. Lääkkeet on otettava säännöllisesti. Auton rattiin ei tulisi lähteä väsyneenä, huonosti syöneenä tai jos lääkityksiä on juuri muutettu.



      Suomen lainsäädäntöön tuli syksyllä 2004 uusi määräys, joka velvoittaa lääkärin ilmoittamaan potilaansa ajokykyyn vaikuttavista sairauksista ajokorttiviranomaiselle todetessaan ajokorttiluvan hakijan tai ajo-oikeuden haltijan terveydentilan muuten kuin tilapäisesti heikentyneen siten, ettei hän enää täytä ajokortti-luvan myöntämisen edellytyksenä olevia terveysvaatimuksia. Ennen ilmoituksen tekemistä potilaalle on kerrottava velvollisuudesta ilmoituksen tekemiseen ja terveydentilan vaikutuksesta ajokykyyn.



      Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan kolme tai useampia kohtauksia ammattikuljettajalla aiheuttaa ilmoitusvelvollisuuden. Samoin sosiaali- ja terveysministeriön ohjeiden mukaan lääkärin on tehtävä ilmoitus yksityisajokortin saaneesta potilaasta, jos epilepsia on hoidosta huolimatta aiheuttanut vähintään kahden vuoden ajokyvyttömyyden.

      • Hugo.

        Jotenkin epäselvältä kapulakieleltä vaikutti... en jaksanut nyt edes katsoa... noh, tosin olen katsonut tuon niin monta kertaa jo, että ei enää. Ihmisten kokemuksia, että onko noin mennyt oikeasti, niitä olisi kiva kuulla.


    • HarmaaKiraki

      Minkälainen kohtaus sitten siirtää ajolupaa? Iso tajuttomuuskohtaus vaiko kaikki pienetkin (puheen puuroutuminen tms. omalle epilepsialle tyypillinen oire..)

      • Jouskar57

        Mulla on vain hetken kestäviä kohtauksia. Tunnen vain päässäni sen.
        Muut ihmiset eivät edes aina huomaa yhtään mitään.
        Lapseni ja mieheni huomaavat joskus, kun jää "tollo" päälle.

        Olen joutunut viemään korttini poliisille.
        Mun pitää olla kohtaukseton vuoden. Ja nää hetkellisetkin vaikuttaa kortin saamiseen, eli heti kohtauksest
        12 kk eteenpäin.
        Mun pitää muistaakseni ajaa inssi uudestaan, kun olen ollut jo niin monta vuotta ajokiellossa.
        Pitäisi katsoa noita poliisilta saamiani papruja oliko kortin takaisinsaamisessa vielä ajo-opetusta.

        Kyllä tää elämä yhtä paskamaista. Aina joutuu jotakin pyytään viemään jonnekin.
        Asun niin syrjässä, että en pääse mihinkään.
        Juna ja bussit kulkevat millon kulkevat. Vain kaupunkiin, ja aina junat ei edes pysähdy.


    • seppo50 E

      Sain pitää kortin itselläni vaikka ajokieltoni kesti reilu 6 vuotta yhteensä. Ei tarvitse käydä uudestaan autokoulua.

    • Sancheez

      Haluaisin teiltä vähän apua omaan tilanteeseen. Työskentelen varastonhoitajana ja siihen hommaan kuuluu trukilla ajoa. Aiemmin tämä ei ollutkaan mikään ongelma, kun olin lääkityksen ansiosta terveenä. Neurologian poliklinikaltakin sanoivat, ettei kurissa pysyvä epilepsia ole ongelma trukin kanssa, kun sitä ajetaan vain yksityisellä alueella eikä tuolla liikenteen seassa.

      Nyt on kuitenkin alkanut jotenkin pätkimään. Siis ei todellakaan mitään täysmittaista kohtausta, mutta tulee sellaisia, reilusti alle sekunnin kestäviä blackouteja. Ihan nopeasti siis pimenee ja sitten säpsähtää taas hereille. Siis niin lyhyt, että esim. kävellessä ei ehdi edes kaatua. Monesti näitä on tullut muiden läsnäollessa eikä kukaan ole vissiin huomannut, tai ei ainakaan ole mitään kyselty. Siis kestoltaan varmaan jotain 0,1s ja saattaa tulla 5 kertaakin päivässä huonona päivänä, joskus taas ei yhtäkään viikkoihin.

      Tietääkö joku mistä nuo voisi johtua? Voisiko taustalla olla jotain muuta kuin epilepsia, esim. joku puhtaasti henkinen ongelma?

      Pelkään ottaa asiaa puheeksi kenenkään kanssa, kun en työnantajalleni ole edes epilepsiasta kertonut. Mitä itse tekisitte tässä tilanteessa? Itselleni yritän perustella, etten ole vaaraksi, kun pätkimiset on niin lyhyitä ja trukilla ajellaan tosi hitailla nopeuksilla, mutta toisaalta, aina sitä miettii että mitä jos.

      • Hugo.

        Mielestäni on todellakin olennaisinta, että miten työt sujuvat trukilla. Jos ovat niin pahoja, että et pysty ajamaan, niin varmasti olet myös ajanut trukilla tavaroita nurin. Nuo pätkimiset on kokemukseni mukaan oire siitä, että kohta alkaa heittää enemmän päässä ja varmaan parempi levätä silloin. Itselläni on EEG:ssä todettu jatkuvaa pätkimistä ja fyysisesti se näkyy joskus kovasti pinnistellellesä ajatuksissa nykinöinä. Ne on päivittäisiä ja jotkut huomaa ja ihmettelee, mutta yleensä kukaan ei huomaa mitään. Jos pidät työstäsi ja se sujuu ilman havereita, niin jatka ja juttele lääkärin kanssa noista pätkimisistä. Epilepsia liittyy kylllä henkiseen hyvinvointiinkin... kun hyvä olla, ei niin helposti kohtausta, mutta yleisesti ottaen ne on täysin irrallaan ja ne vaan on.


    • jjuulllkuu

      Ainoastaan poliisiviranomainen voi määrätä pitävän ajokiellon. Lääkäri voi halutessaan lähettää potilaan suostumuksella kielteisen lausunnon ajo-oikeudesta tai sitten lääkäri voi lähettää lausunnon ilman potilaan suostumusta poliisiviranomaiselle, joka päätöksen tekee. Mikäli poliisilta ei mitään kuulu, ei kannata perään kysellä. Lääkärin suullinen kielto ei ole juridisesti pätevä eli saat ajaa autoa niin kuin huvittaa. Itse olin diagnoosin saadessani tästä tietämätön ja pari viikkoa mietin miten tämän elämän päättäisi, mutta aloin ottamaan asiasta selvää ja jo samana päivänä olin auton ratissa kun toimeen tartuin. Ajoin siis käytännössä päivittäin koko tämän "ajokielto" vuoden ajan autolla ja täysin laillisesti. Ja huom! Olin täysin oireeton ja olen vielä tänäkin päivänä - kiitos lääkkeiden. Aion vielä jonain päivänä ajaa ammattilmaisestikin mikäli se minusta on kiinni.

      • Näinpä, minun kohdalla tämä oli kiinni ainoastaan mun omatunnosta. Sanoin lääkärille saaneeni kohtauksen, hän suositteli ajokieltota, muttei laittanut poliisille mitään tietoa asiasta. Koska olin käynyt vasta 1-vaiheen, ilmoitin asian itse poliisille. Piti nimittäin anoa lykkäystä 2-vaiheeseen. Sen sain, mutta aloin saada myös lisää kohtauksia. Kortti jäi poliisin hyllylle. Nyt tilanne on se, että jos tuo vaadittu tauko kohtauksiin tulisi, joutuisin käytännössä kahlaamaan koko ajokoulun uusiksi läpi. Poliisin mukaan riittäisi toki vaan inssin uusiminen, mutta enhän mä enää 8 vuoden jälkeen mitään osaa x)

        Mutta lähipiirissäni eräs saa satunnaisesti kohtauksia, kertoo kyllä lääkärilleen, mutta lääkäri ei poliisille asiaa yhtään ilmoita. Poliiseille on kuitenkin tärkeämpää pitää rekisterissä ajoneuvoverojen yms. maksamisia, joista sakottaa. Epilepsiaa sairastavat on näiden rinnalla pieni vaiva. Itsestä se lähtee! Jos olisi pysyvä kortti mulla jo ollut hallussa kun tuo hässäkkä alkoi, niin en kyllä olisi pienenkään kohtauksen jälkeen rattiin hypännyt, vaikkei kellään olisi ollut asiasta tietoa.


    • kolme kohtausta

      Mistä tiedän milloin minulla on ns. pieni epileptinen kohtaus, vain vaan muuten puhe puuroutuu ja sanat unohtuu. Toisinaan tuntuu, että ajatus ei kulje, enkä pysty kertomaan asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe