Sykemittarin oudot tulokset

Minäxxxxxx

Morjens,

Sainpa joululahjaksi Suunnon sykemittarin ja ihmetyttä nyt kun sen antamat luvut vaihtelee kovin nopeasti. Istuessa kirjoittamassa tässä koneella näyttää noin 70 mutta välillä voi hypätä 85 ja toisaalta joskus pudota 55. Onko mulla nyt jotain rytmihäiriöitä josta en ole koskaan aiemmin teinnytkään ? Mitään epänomaalia oloa ei ole, mitä nyt pieni flunssanpoikanen päällä. Kuis teillä muilla sykemittarit näyttää levossa ?

Leposykettä en ole koskaan mitannut mutta salilla sykemittarit tuntuvat käyttäytyvän aivan normaalisti - eli hypähdyksiä ei ole. Toisaalta niitä kahvoja nyt ei ole tuntikaupalla pidellytkään kiinni.

Onko sitten niin että leposyke todellakin vaihtelee noin paljon minulla vai onko laite vain niin epätarkka ?

Verenpainelääkitystä minulla on ja silloin 6 vuotta sitten kun ne annettiin ja muuteman kerran myöhemmin käytetty EKG:ssä joka ihan Ok. Ikä piirun alle 40.

10

5519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hömpsäntyy

      Luulen, että äkkiputoukset johtuvat kosketushäiriöstä. Mutta entä ne yli 200 lukemat esim. istuessa? Minäkin olen ihmetellyt.

    • kantsis..

      ..mitata sykkeesi ihan omilla sormilla joko ranteesta tai kaulalta vaikka useamman minuutin ajan, niin saisit tietää hyppiikö sykkeesi vai onko laitteessa se vika.

      • kysyjäxxxxx

        Kokeilinhan tuotakin ja mitään kovin radikaalia en huomannut mutta eipä nyt minuuttitolkulla sitäkään jaksa. Siinäkin tulee sitten virheitä kun sormi väsyy yms. Joo ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. Alkaahan laite näyttää 00:kin välillä kun lakkaa toimimasta joten kai se ennen sitäkin joitain lyöntejä lakkaa löytämästä.

        Kai tuo laskee lennosta lyönnit minuutissa jonkin kaavan mukaan jolloin yhden poisjääminen laskee syketasoa aika paljon. Jaa miksi seuraava sitten tulee kovemmalla tasolla en tiedä.

        Ei pitäisi hankkia tällaisia leluja kun ottaa ne sitten liian vakavasti ;).


    • jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

      Sama "vika" mulla tosin syke on vaan korkeampi ja se vaihtelee "koko" ajan, kirjoitinkin viestin tuonne alemmaksi otsikonalle leposyke ja syke yleensä.

      tosin kysyin asiasta kardiologianpolilta ja vastaus oli että terveen sydämmen syke vaihtelee 10-20% "koko"ajan.

    • susa61

      Minulla on ollut sykemittari pitkään, pitkään ja lenkkeilen säännöllisesti ja tunnen sykkeeni aika tarkkaan. Viimeisen kolmen kuukauden aikana olen myös huomannut, että sykemittari antaa outoja lukemia; lenkille lähtiessä ja vaatteita vielä pukiessa on syke ihan normaali, siinä 70, mutta siten kun aloitan juoksun, pomppaa se 160 ja välillä jopa 200. Olen tulkinnut tämän vain ongelmaksi mittarissa, koska en kuitenkaan ole erityisen hengästynyt silloinkaan, kun syke mittarin mukaan huitelee lähellä 200:a. Leposykkeen saat parhaiten mittaamalla siten, että kolmena peräkkäisenä aamuna mittaat sykkeen ennen sängystä nousua ja otat niistä sitten keskiarvon. Päivän mittaan nimittäin syke vaihtelee paljonkin, riippuen onko flunssaa, väsynyt, kuinka syönyt, kahvin määrästä jne. Mutta jos haluat sykemittarisi näyttävän luotettavasti, täytyisi rintalastan kohdalle tulevan "nauhan" tai miksi sitä nyt kutsutaan, olla sähköä läpäisevä eli se pitäisi kosteuttaa ja sen pitäisi pysyä hiukan kosteana, jotta mittari laskee oikein. Teepäs kävelylenkki ja testaa mittaako mittari koko lenkin ajan tasaisesti edellyttäen, että kävelet tasaista tahtia tasaisessa maastossa.

    • sydän tekee työtä

      Olen käyttänyt sykemittaria vuosikausia liikunnassa. Sykkeen vaihtelu on normaalia ja antaa hyvän kuvan sydämmen toiminnasta. Olen ymmärtänyt, että sydän toimii hyvin silloin, kun sillä on "pelivaraa". Mutta ei sydän kyllä "pomppaa" yhtäkkiä 200:aan, hyvä ihme! Ajatelkaas vähäsen, sehän tarkoittaisi, että sydän alkaisi vimmatusti pumppaamaan verta ympäri kroppaa. Se ei ole edes mahdollista. Sitä vauhtia verta pumpattaessa veri alkaisi pursuamaan yli jostakin, jos tosiaan noin kävisi.

      Nuorella treenatulla urheilijalla maksimisyke voi olla noin 200. Eli sydän pääsee erittäin lyhyeksi aikaa 200:aan. Koskaan sydän ei itsestään pomppaa mihinkään, ei edes 100:aan. Sydän alkaa pumppaamaan verta nopeammalla lyöntitiheydella vasta, kun kroppa tarvitsee enemmän verta. Siihen sitä pulssia eli lyöntitiheyden nousua tarvitaan. Enemmän lyöntejä, enemmän verta jossakin. Esimerkiksi kun ihminen alkaa ajattelemaan tai ratkomaan jotain ajatustehtävää, aivot tarvitsevat enemmän verta.

      Liikunnassa lihakset tarvitsevat enemmän verta. Urheilijan lihakset tarvitsevat normaali-ihmistä enemmän verta. Urheilijan lihakset ovat suurempia, verisuonia on enemmän, lihasten tarve saada verta on suuri. Happea ja ravinteita tarvitaan lihaksissa enemmän. Sen vuoksi urheilija lämmittelee ennen suoritusta, jotta lihakset lämpiäisivät ja ottaisivat vastaan verta paremmin urheilusuorituksen alusta lähtien. Koska urheilijan sydän ei pomppaa yhtäkkiä urheilusuoritusta varten vaan tarvitaan lämmittelyä, jotta sydän saadaan pumppaamaan verta vähitellen. Näin sydämmen syke nousee vähitellen, sydän alkaa pumppaamaan ja veri kiertämään.

      Itsekin olen saanut lukemia 220-230 silloin tällöin, mutta nämä eivät kuvaa sydämmen lukemia, vaan rinnan ympäri kulkeva lähetin on joutunut ympäröivään sähkökenttään esim. sähkölinjojen kohdalla ja tämä on vaikuttanut mittarin sykelukemaan. Sähkölaitteiden sähkökentät, ei sydän, saattavat vaikuttaa näihin liian suuriin lukemiin. Tästä varoitetaan kyllä Polar-sykemittarin kotisivuillakin. Kyllä nämä ihmelukemat tulevat ympäröivistä sähkökentistä syntyvistä sähköimpulsseista, jotka mittari mittaa. Mutta syy ei ole sydämmessä, sillä se lyö normaalisti riippuen siitä, millainen veren pumppaustarve kulloinkin on ja kuinka hyvässä kunnossa sydän on eli kuinka paljon se pystyy pumppaamaan. Eikä vika ole mittarissakaan, sillä se mittaa ympäristöstä lähettimeen tulevia sähköimpulsseja. Se on sen tehtävä.

      • sähkökentät

        jos paikallaan istuessa arvot pomppaavat yli 200:aan? Joskus pomppaa myös jos nostan vasemman käden ylös korvalliselle. Tuleeko siitäkin sähkökenttä? Kai mä olen niin sähäkkä ihminen...


      • tuohon tyyliin, niin se
        sähkökentät kirjoitti:

        jos paikallaan istuessa arvot pomppaavat yli 200:aan? Joskus pomppaa myös jos nostan vasemman käden ylös korvalliselle. Tuleeko siitäkin sähkökenttä? Kai mä olen niin sähäkkä ihminen...

        on aika omituista. Jos syke nousee nopeasti noihin lukemiin kättä nostamalla, niin tuskin on kyse ulkopuolisesta sähköpulsseista. Mutta siltikin aivan omituinen asia.

        Seuraavaksi tulee mieleen rytmihäiriö, mutta koska en ole alan ammattilainen en sano mittään... Kuulemma rytmihäiriö on sellainen, että kun se tulee sen rytkytyksen todella tuntee rinnassaan. Sitten tulee mieleen toinen mahdollisuus, että todellakin sykemittarissa on vikaa, varsinkin jos rinnassa ei tunnu mitään häiriöitä.

        Maksimisyke sulla on ainakin korkea, koska se saadaan osapuilleen kaavasta 220-ikä. 40-vuotiaan maksimisyke (siis todella maksimi) on 180.


      • sähkökentät
        tuohon tyyliin, niin se kirjoitti:

        on aika omituista. Jos syke nousee nopeasti noihin lukemiin kättä nostamalla, niin tuskin on kyse ulkopuolisesta sähköpulsseista. Mutta siltikin aivan omituinen asia.

        Seuraavaksi tulee mieleen rytmihäiriö, mutta koska en ole alan ammattilainen en sano mittään... Kuulemma rytmihäiriö on sellainen, että kun se tulee sen rytkytyksen todella tuntee rinnassaan. Sitten tulee mieleen toinen mahdollisuus, että todellakin sykemittarissa on vikaa, varsinkin jos rinnassa ei tunnu mitään häiriöitä.

        Maksimisyke sulla on ainakin korkea, koska se saadaan osapuilleen kaavasta 220-ikä. 40-vuotiaan maksimisyke (siis todella maksimi) on 180.

        kirjoittaja kuin aiemmin. Siis minulla myös hyppää ykskaks, esim. tietsikan edessä. Panin merkille, että nostin käden ehkä nojatakseni siihen tai raapiakseni päätä. Sitten taas toisinaan ei hypi millään.

        Rekisteröiköhän se jotain sydämen sisäisiä virtoja, jotka eivät kuitenkaan aiheuta sykäystä?


      • teki saman mullekin
        tuohon tyyliin, niin se kirjoitti:

        on aika omituista. Jos syke nousee nopeasti noihin lukemiin kättä nostamalla, niin tuskin on kyse ulkopuolisesta sähköpulsseista. Mutta siltikin aivan omituinen asia.

        Seuraavaksi tulee mieleen rytmihäiriö, mutta koska en ole alan ammattilainen en sano mittään... Kuulemma rytmihäiriö on sellainen, että kun se tulee sen rytkytyksen todella tuntee rinnassaan. Sitten tulee mieleen toinen mahdollisuus, että todellakin sykemittarissa on vikaa, varsinkin jos rinnassa ei tunnu mitään häiriöitä.

        Maksimisyke sulla on ainakin korkea, koska se saadaan osapuilleen kaavasta 220-ikä. 40-vuotiaan maksimisyke (siis todella maksimi) on 180.

        Mittari pompposi todella 160 kevyessä kävelyssä. Muutenkin se heitteli ylös ja alas. Sitten ihmettelin, kun nollalukema tuli jatkuvasti mittariin. No niin. Patteri oli lopussa. Lähettimen patteri siis, se, joka tulee rinnan ympäri. Vaihdoin sen patterin uuteen ja taas alkoi sykemittari toimimaan. Polarin patteri on sellainen nappipatteri numero 2025. Ihmettelinkin, kun jo parilla aikaisemmalla lenkillä mittari meni nollille muutaman kerran.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe