Kysymyksiä Briggs & Stratton 8 Hp (vm.90) moottorin venttiileistä:
Paljonko välyksen pitää olla?
Miten ventiilit saa irti? Tarvitseeko erikoistyökaluja?
Briggs & Stratton venttiilit
11
25133
Vastaukset
- Ratton
Sivuventtiilikone mahtaa tuon ikäinen olla. Venttilien säätömahdollisuutta, eikä juuri tarvettakaan ole. Paitsi venttilivarren lyhentäminen kantamistilanteessa. Lautasen sorvaus päinv. tapauksessa. Jos kuitenkin haluat venttilit kouraasi toimi näin: Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy. Lukitysrenkaat varsista pois ja venat voi työntää yläkautta ulos. Mitä niillä sitten tekee onkin eri juttu.
- vaiheessa jo
olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."
Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.
Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.
Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta. - dfobh
vaiheessa jo kirjoitti:
olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."
Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.
Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.
Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.Siellähän pitäisi tosiaan olla kyljessä kansi, josta näkee ne venttiilinvarret. Otat vesihiomapaperia ja hiot välin oikeaksi siinä paikallaan. Yleensä niiden pitäisi kuitenkin kulua sekä lautasesta, että tangon päästä samaa tahtia, joten ei pitäisi olla tarvetta säätää (eli tarkasta vielä kerran).
- Ratton
vaiheessa jo kirjoitti:
olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."
Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.
Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.
Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.Suosittelen hylkäämään paikallaan "hionta" vaihtoehdon Jousta täytyy saada painetuksi kasaan jollain miel. haarukkamaisella kalulla. Kaveri painaa lautasta peukalolla vastaan. Lukituspalat (2) putoaa tällöin itsestään irti v:n pään urasta. Vie venat koneistamoon ja sano kymppi pois päästä. 0.1 milliä on ihan yleispätevä näihin lupsuttimiin. Nuo jouset muuten on kuin kuulöakärkikynässä joten voimaa ei paljo tarvi.
- bertsi
vaiheessa jo kirjoitti:
olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."
Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.
Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.
Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.Irtoo 12mm kiintoavaimella nostaen ja samalla liikuttaa vastakkaiseen suuntaan missä prikassa on pitkäreikä. Yleensä lähtee katsomati kun nostaa vähän ja liikuttaa niin tuntee kun prikka liikkuu. Sitten vain nostaa venttiilin pois ja hioo vartta lyhkäisemmäksi . HUOM oikea välyksen tarkistus kohta on silloin kuin mäntä liikahtaa yläkuolokohdan jälkeen ~ 5 mm alas (oikeata millimää en muista mutta suunnilleen) niin käynnistyksen kevennin ei kanna pakoventtiiliä.
- Anonyymi
bertsi kirjoitti:
Irtoo 12mm kiintoavaimella nostaen ja samalla liikuttaa vastakkaiseen suuntaan missä prikassa on pitkäreikä. Yleensä lähtee katsomati kun nostaa vähän ja liikuttaa niin tuntee kun prikka liikkuu. Sitten vain nostaa venttiilin pois ja hioo vartta lyhkäisemmäksi . HUOM oikea välyksen tarkistus kohta on silloin kuin mäntä liikahtaa yläkuolokohdan jälkeen ~ 5 mm alas (oikeata millimää en muista mutta suunnilleen) niin käynnistyksen kevennin ei kanna pakoventtiiliä.
Miten sen Pirkan saa takaisin vinttiin kiinni . Onko niksejä
- dsd
tietääkö joku mitkä ovat/missä ovat kampiakselissa ja nokka-akselissa ajoitusmerkit.3hv vaaka-akseli moottorissa (menin sekaisin)
- ruuvaaja misu
kampiakselin rattaassa joka ottaa nokka akseliin on pienet pallo merkit ja hahlon kuva..
saman saat selville kun pyörität konetta oikein päin ja lasket imu - puristus - työ - poisto tahdit, saatat saada hieman enemmän potkuakin koneesta jos ajoitus osuu hieman aikaisempaan :)
- hoi
Venttiilin välyksen tulee olla 0.25mm. Hiomapaperin saatte unohtaa, venttiilit kauniiseen käteen ja smirgeliin.
- Julia
Vennttilit irrotetaan kumitutin (imukupin) avulla. Silla voit myös hioa ne. Venttiilit pidetään rei`ssä(sitä ennen sisäreunaan, kulumakohdalle tulee merkitä tussilla pienet merkkiviivat ja niihin tulee levittää karkeaa hiontatahnaa).Venttiileitä kierretään kolossa tutin avulla muutama kierros. Sen jälkeen tarkistetaan että kaikki merkkausjälet ovat katkenneet jotta venttiili on hioutunut tasaisesti.
Välys oli hyvin pieni, muistaakseni rakotulkissa 20
. Se mainitaan merkkikohtaisessa manuaalissa. - Anonyymi
oma brigsi 12hv lättäpää ei käynyt kunnolla millään kaasulla ja sylki bensaa kaasuttimesta ulos, syyksi osoittautui kantva imuventiili.
otin kannen pois ja sen sivusta olevan lätkän missä jouset on. välystä 0mm imuventtiilissä.
otin venttiilin käteen ja rälläkällä pois sen verran että välys tuli 0.20 rakotulkilla mitattuna.
että näin täällä.
muut paikat oli timmissä kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3103248Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun182151Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151850Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141595Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko4111489Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t361374Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist2221263- 171224
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631056Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin201000