Briggs & Stratton venttiilit

Ohjeistusta

Kysymyksiä Briggs & Stratton 8 Hp (vm.90) moottorin venttiileistä:

Paljonko välyksen pitää olla?
Miten ventiilit saa irti? Tarvitseeko erikoistyökaluja?

11

26859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ratton

      Sivuventtiilikone mahtaa tuon ikäinen olla. Venttilien säätömahdollisuutta, eikä juuri tarvettakaan ole. Paitsi venttilivarren lyhentäminen kantamistilanteessa. Lautasen sorvaus päinv. tapauksessa. Jos kuitenkin haluat venttilit kouraasi toimi näin: Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy. Lukitysrenkaat varsista pois ja venat voi työntää yläkautta ulos. Mitä niillä sitten tekee onkin eri juttu.

      • vaiheessa jo

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.


      • dfobh
        vaiheessa jo kirjoitti:

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.

        Siellähän pitäisi tosiaan olla kyljessä kansi, josta näkee ne venttiilinvarret. Otat vesihiomapaperia ja hiot välin oikeaksi siinä paikallaan. Yleensä niiden pitäisi kuitenkin kulua sekä lautasesta, että tangon päästä samaa tahtia, joten ei pitäisi olla tarvetta säätää (eli tarkasta vielä kerran).


      • Ratton
        vaiheessa jo kirjoitti:

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.

        Suosittelen hylkäämään paikallaan "hionta" vaihtoehdon Jousta täytyy saada painetuksi kasaan jollain miel. haarukkamaisella kalulla. Kaveri painaa lautasta peukalolla vastaan. Lukituspalat (2) putoaa tällöin itsestään irti v:n pään urasta. Vie venat koneistamoon ja sano kymppi pois päästä. 0.1 milliä on ihan yleispätevä näihin lupsuttimiin. Nuo jouset muuten on kuin kuulöakärkikynässä joten voimaa ei paljo tarvi.


      • bertsi
        vaiheessa jo kirjoitti:

        olenkin: "Tusinan verran kannenpultteja auki (tuumakoko)ja kansi pois. Pieni peltiluukku lohkon kupeesta pois. Sij. pakoputken takana, kaksi ruuvia. Venttiilinvarret jousineen näkyy."

        Venttiilien istukat ovat kuluneet, ja siellä ei ole välystä yhtään. Sitähän pitäisi olla tietty määrä? Kylmänä venttiilit eivät kanna, mutta kun moottori kuumenee ja samoin venttiilit, niin varret pitenevät sen verran että venttiilit alkavat kantaa? Jos välystä on, niin välys vaan menee umpeen eikä venttiilit kanna.

        Venttiilivartta pitäisi siis hioa. Miten nuo "lukitusrenkaat" saa irti? Jos ne siis ovat jousien oikealla puolella olevat jousia pitävät renkaat. Kenties jousta pitäisi jotenkin puristaa kasaan.

        Venttiilinvarttahan saisi hiottua näin: Pyörittää kampiakselia sen verran että venttiili nousee ylös. Sitten laittaa venttiililautasen ja istukan väliin jotain tuketta. Sitten pyörittää kampiakselia niin (nokka?) erkanee venttiilinvarresta.

        Irtoo 12mm kiintoavaimella nostaen ja samalla liikuttaa vastakkaiseen suuntaan missä prikassa on pitkäreikä. Yleensä lähtee katsomati kun nostaa vähän ja liikuttaa niin tuntee kun prikka liikkuu. Sitten vain nostaa venttiilin pois ja hioo vartta lyhkäisemmäksi . HUOM oikea välyksen tarkistus kohta on silloin kuin mäntä liikahtaa yläkuolokohdan jälkeen ~ 5 mm alas (oikeata millimää en muista mutta suunnilleen) niin käynnistyksen kevennin ei kanna pakoventtiiliä.


      • Anonyymi
        bertsi kirjoitti:

        Irtoo 12mm kiintoavaimella nostaen ja samalla liikuttaa vastakkaiseen suuntaan missä prikassa on pitkäreikä. Yleensä lähtee katsomati kun nostaa vähän ja liikuttaa niin tuntee kun prikka liikkuu. Sitten vain nostaa venttiilin pois ja hioo vartta lyhkäisemmäksi . HUOM oikea välyksen tarkistus kohta on silloin kuin mäntä liikahtaa yläkuolokohdan jälkeen ~ 5 mm alas (oikeata millimää en muista mutta suunnilleen) niin käynnistyksen kevennin ei kanna pakoventtiiliä.

        Miten sen Pirkan saa takaisin vinttiin kiinni . Onko niksejä


    • dsd

      tietääkö joku mitkä ovat/missä ovat kampiakselissa ja nokka-akselissa ajoitusmerkit.3hv vaaka-akseli moottorissa (menin sekaisin)

      • ruuvaaja misu

        kampiakselin rattaassa joka ottaa nokka akseliin on pienet pallo merkit ja hahlon kuva..

        saman saat selville kun pyörität konetta oikein päin ja lasket imu - puristus - työ - poisto tahdit, saatat saada hieman enemmän potkuakin koneesta jos ajoitus osuu hieman aikaisempaan :)


    • hoi

      Venttiilin välyksen tulee olla 0.25mm. Hiomapaperin saatte unohtaa, venttiilit kauniiseen käteen ja smirgeliin.

    • Julia

      Vennttilit irrotetaan kumitutin (imukupin) avulla. Silla voit myös hioa ne. Venttiilit pidetään rei`ssä(sitä ennen sisäreunaan, kulumakohdalle tulee merkitä tussilla pienet merkkiviivat ja niihin tulee levittää karkeaa hiontatahnaa).Venttiileitä kierretään kolossa tutin avulla muutama kierros. Sen jälkeen tarkistetaan että kaikki merkkausjälet ovat katkenneet jotta venttiili on hioutunut tasaisesti.
      Välys oli hyvin pieni, muistaakseni rakotulkissa 20
      . Se mainitaan merkkikohtaisessa manuaalissa.

    • Anonyymi

      oma brigsi 12hv lättäpää ei käynyt kunnolla millään kaasulla ja sylki bensaa kaasuttimesta ulos, syyksi osoittautui kantva imuventiili.
      otin kannen pois ja sen sivusta olevan lätkän missä jouset on. välystä 0mm imuventtiilissä.
      otin venttiilin käteen ja rälläkällä pois sen verran että välys tuli 0.20 rakotulkilla mitattuna.
      että näin täällä.
      muut paikat oli timmissä kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      925
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      714
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      705
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      673
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      41
      658
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      88
      577
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      553
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      39
      500
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      473
    Aihe