Olen syönyt progynova 1 mg nelisen kuukautta ja nyt on verenpainearvot alkaneet nousta oikein reippaasti, alapaine on 105, onko vastaavanlaisia kokemuksia?
Meneeköhän ohi itsellään vai vaatiiko lääkärin käynnin?
Meneeköhän ohi itsellään vai vaatiiko lääkärin käynnin?
Vastaukset 3
Vanhimmat
Minulla oli jo paljon ennen hormonikorvaushoidon aloitusta verenpainelääkitys, eikä verenpaineessa tullut muutoksia hormoneja aloittaessa. Mutta minulla verensokerit nousi kun aloitettiin hormonikorvaushoito. Ennen aloitusta olin kevyellä lääkityksellä, jolla verensokerit oli hyvin hoidossa. Mutta hormonien aloituksen jälkeen ne nousi taas ja jouduttiin lisäämään lääkitystä reippaasti. Kannttaisi varmaankin käydä lääkärillä, että hän voisi tutkia ettei verenpaineen nousu johdu jostain muusta.
Minulla on ollut kohonnut verenpaine ainoastaan raskausaikana, muutoin normaalit arvot.
Ja nyt tosiaan alapaine on koko ajan välillä 98-105, yläpaine kylläkin ihan ok 140-150.
Olen ollut koko lääkkeen käytön ajan ihan turvoksissakin ja painoa on tullut yli 5 kiloa lisää vaikka urheilen säännöllisesti.
Söin 2 mg progynovaa ja verenpaine nousi. Tiputin 1 mg:hen ja arvot tasaantuivat.
Olen nyt vaihtanut laastareihin, mutta oireet ovat pahentuneet joten joutunen palata tablettilinjalle.