selventäkää!

hirveä asia...

Kertokaapa mulle paremmin tietävät, miten on mahdollista että SUOMALAISIA synnytyskertomuksia lukeneena oon törmänny useaan tarinaan, jossa repeämät on tikattu ilman puuduksia?! siis ainakin sataan tarinaan, eli tämä ei ole mikään kaupunkilegenda. monen mielestä hirveintä synnytyksessä on just tuo tikkaaminen????! Kertokaa mulle miten sairas ihmisen pitää henkisesti olla, että ompelee tajuissaan ja tunnoissaan olevan naisen genitaalialueita ilman puudutusta!?!monessa kertomuksessa uhri on kyllä huutanut/itkenyt/sanonut että sattuu niin helvetisti, mutta silti on jatkettu. ja tälläisiä ihmisiä meillä on kätilöinä täällä suomessa "missä on niin hyvä synnytys- ja äitiyshuolto"? tämä meinaa menen mun käsityskyvyn yläpuolelle ja reilusti.

ps. en tarvitse nyt tsemppausta, koska kaikki lapseni tulevat syntymään sektiolla, vaan ihan oikeasti olen kauhusta kankeena, että tällästä tapahtuu, koska mitään estettä puudutteille tietenkään ei ole ja jos olisi, niin sit nukutettaisiin.

ommeltaisiko miehiä ilman puudutteita?

29

3534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla

ainakin puudutettiin ennen tikkausta.

• melkein ammtilainen

Syynnytyksessä alpään kudokset venyvät äärimmilleen ja repeävät vasta sitten. Äärimmilleen venytytetyissä kudoksissa on tuntoaisti huomattavasti heikentynyt (hermosolut ovat venyneet myös äärimmilleen). Joten usein ompelu ei juurikaan satu, vaikka puudutusta ei käytettäisikään, kunhan ompelu tehdään nopeasti ennen kuin venymisen aiheuttama turtumus häviää. Synnytys saa myös äidin elimistön erittämään suuret määrät adrealiinia, joka turruttaa kipua tehokkaasti.

Venymisestä johtuen pistettävät puudutusaineet tehoavat monille naisille huonosti synnytyksen jälkeen. Vastaavasti suihkeena laitetut eivät ole kovinkaan tehokkaita. Joten hyvää tehokasta puudutustapaa ei ole käytettävistä. Puudutteet lisäävät myös turvotusta, joten niitä ei siksikään käytetä turhaan.

Useimmiten kätilöllä on kaksi vaihtoehtoa, joko ommella mahdollisimman nopeasti synnytyksen jälkeen, jolloin luonto hoitaa kivunlievityksen tai odottaa jonkin aikaa jolloin puudutus alkaa tehota.

Se että ompelu on jatkettu, vaikka äiti huutaa kivusta, itkee tai muuten osoittaa, että kipu on lievää suurempaa on suurta ammattitaidottomuutta kätilöltä. Näissä tapauksissa kätilön pitäisi malttaa odottaa hetki ja lisätä sitten puudutetta (vaikka homma ei olisi kuin paria pikkiä vaille valmis). Ääritilanteissa äiti voidaan viedä leikkaussaliin ja nukuttaa kevyesti, jolloin kätilö tai lääkäri voi ommella repeämät ilman kipua.

• tikkaus pahinta

mutta,kun kätilö ei sitä usko!!!! Puudutetta lykättiin, mutta sen ei annettu vaikuttaa tai sitten laitettiin väärään kohtaan. Siis myöhästä haukotella enää, mutta kun ei oo täydessä voimassa niin vaikee on itseään puolustaa. Toista kertaa sama ei tule tapahtumaan minulle.

• sektioon

kuin kotimaiseen sairaalaan alatiesynnyttämään. Tämä on minun vakaa päätökseni. Puhuttuani heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä vaatimuksestani saada sektio, ei ole neuvolatädin kanssa tarvinnut juuri mistään muustakaan keskustella. Hän ei puhu mitään neuvoläkäyntien aikana ja viimeksi oli jopa unohtanut antaneensa minulle ajan. Onneksi merkintä ajasta löytyi neuvolakortista. Minulle on ihan se ja sama, jos ajatukseni eivät käy yksiin hoitohenkilöstön oppien kanssa. Tiedän itse mitä tahdon ja mitä en. Naisella on synnytysten osalta parempi itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa mm. Turkissa kuin Suomessa. Tässä asiassa Suomi ei voi kehua olevansa sivistysvaltio. Ja kaikki luomusynnytysten puolestapuhujat älkää vaivautuko kommentoimaan.

• .............

niinpä, huomasin kanssa aika jännän jutun. virallisilla tietosivuillakin on kyllä kaikki keisarinleikkauksen riskit, mm. äidin ja lapsen kuolemat,kohdunpoistot (ym. erittäin harvinaiset tapaukset etenkin suomessa) tarkkaan mainittu ja maailmanlaajuisesti tilastoitu, kuntaas "normaali"synnytysriskeistä ei tietenkään lue mitään, ei äidin tai lapsen kuolemasta, kummankaan vammautumisesta, inkotensseista, laskeumista, vauvan aivovaurioista jne. alkoi oikein naurattamaan, ku ajattelin et tätä väsytys-pelottelu-taktiikkaa käytetään vissiin neuvolassa sektiota haluaville "pelkääjille"... vähän meni ohi aiheesta, mut kumminki...näin Suomessa!

• Kahden äiti

Vieressäni oli lapsivuodeosastolla sektiolla synnyttänyt, joka vasta kolmantena päivänä pääsi sängystä ylös melkein itkien. Itse nousin välittömästi synnytyksen jälkeen, istuin ihan normaalisti, enkä tuntenut mitään. Ihan niinkuin en olisi synnyttänytkään =). Kipu kestää sen ajan kun synnyttää, mutta sen jälkeen ei kyllä tunnu mitään. Ja on ommeltu tikkejä repeämiin. Minä olen sitä mieltä, että hetkellisesti saa sattua kuinka paljon vaan, kunhan se on sitten ohi. Kyllä se oli kamalaa katsoa sitä sektioon JOUTUNUTTA vierustoveria =(

• Doora
        Kahden äiti kirjoitti:

Vieressäni oli lapsivuodeosastolla sektiolla synnyttänyt, joka vasta kolmantena päivänä pääsi sängystä ylös melkein itkien. Itse nousin välittömästi synnytyksen jälkeen, istuin ihan normaalisti, enkä tuntenut mitään. Ihan niinkuin en olisi synnyttänytkään =). Kipu kestää sen ajan kun synnyttää, mutta sen jälkeen ei kyllä tunnu mitään. Ja on ommeltu tikkejä repeämiin. Minä olen sitä mieltä, että hetkellisesti saa sattua kuinka paljon vaan, kunhan se on sitten ohi. Kyllä se oli kamalaa katsoa sitä sektioon JOUTUNUTTA vierustoveria =(

No se miten voi sektion jälkeen, riippuu monesta asiasta; pysty vai vaaka haava -vaaka haava paranee aina nopeammin. Äidin ikä -nuori on vetreämpi. Fyysinen kunto -ylipainoinen jos on, niin se haittaa suuresti haavan paranemista. Kipukynnys..?

On niitä alakautta synnyttäneitä äitejäkin jotka eivät pysty kovien kipujen kanssa kävelemään viikkoon!

• on............
        Doora kirjoitti:

No se miten voi sektion jälkeen, riippuu monesta asiasta; pysty vai vaaka haava -vaaka haava paranee aina nopeammin. Äidin ikä -nuori on vetreämpi. Fyysinen kunto -ylipainoinen jos on, niin se haittaa suuresti haavan paranemista. Kipukynnys..?

On niitä alakautta synnyttäneitä äitejäkin jotka eivät pysty kovien kipujen kanssa kävelemään viikkoon!

Oma kokemukseni sektiosta ketjussa otsakkeen "Hyvä kokemus" alla. Itse, vaikka olin kuinka hirveän kipeä, nousin ylös sektiota seuraavana päivänä. Alatiesynnytys on minulle se paras ja tuskattomin vaihtoehto.

• helppo...........

Oma kokemukseni sektiosta 2 leikatun ystäväni kokemukset ovat samat: sektio on paljon helvetillisempi kokemus kuin alatiesynnytys epiduraaleineen ja liikkumisvapauksineen. Kokemukseni tässä ketjussa otsikon "Hyvä kokemus" alla. Itse en tahdo enää sektiolla synnyttää, en koskaan.

• tai ei toiminut

minulta tikattiin repeämät puuduttamatta. tai sitten se puudute ei toiminut.

limakalvojen tikkaus ei tuntunut ollenkaan, mutta välilihan epparihaana tikkaus KOSKI!!! kai se jotain puudutetta suihkutti, mutta koski se silti. ja se kesti kauan, se tikkaus!

sain epiduraalin, joten itse synnytyskin oli kivuton alkusupistusten jälkeen.

• sattui!!!

Jotain puuduttavaa (mukamas) suihketta laitettiin, mutta kyllä se tikkaaminen sattui aivan hel*****ti!!!
      Ensimmäistä kertaa ärräpäät lenteli siinä vaiheessa!
      Kysyinki, että miksi ei puuduteta kunnolla, niin vastaus oli vain, että "se on puudutettu jo!"
      En ymmärrä miksi vielä kärsimyksen täytyy jatkua senkin jälkeen, kun vauvan on synnyttänyt.

• ........

Arvatkaas paljonko sattuu kun jo umpeutunutta sektiohaavaa revitään auki ilman puudutetta...Toiseenkin kertaan avattiin, sillä kertaa oli toinen lääkäri joka puudutti ja ihmetteli
      kun sanoin että eka ei niin tehnyt ja sattui niin ****! Näitä tolloja valitettavasti on synnytyspuolellakin.

• kokemus............

Minulla kyllä puudutettiin ja puudutetta lisättiin tikkaamisen aikana. Ei tuntunut miltään, vauvan kanssa vain jutustelin - makasi siinä rinnalla samalla kun tikattiin. Ei sattunut yhtään. Tikkejä 28. Kun puudutteiden vaikutus lakkasi, jomotti jonkin verran, mutta osastolta sai kipulääkkeitä niin paljon kuin tarvitsi. Samoin toisen synnytykseni jälkeen, joka tapahtui sektiolla, sai kipulääkkeitä. Mutta sektiosynnytystä pidän molemmat kokeneena paljon inhottavampana kokemuksena kuin alatiesynnytystä. Sektiohaavan läpivientihakaset, jos niitä käytetään, tulehtuvat melkein aina, myös minulla. Oli tosi kipeää myös heti synnytyksen jälkeen vaikka kipulääkettä sainkin, kun kätilöt kävivät leikattua mahaa painamassa veren tyhjentämiseksi kohdusta. Spinaalipuudutus ennen sektiota oli ihan helvetillinen kokemus ja koski enemmän kuin synnytys, minulla näin. 5 kertaa pistettiin selkään ja tuntui kuin jalat olisivat olleet tulessa. En myöskään etukäteen tiennyt etttei puudutus vie kaikkea tuntoa ja varsinkin vatsan puhdistus (kun se oli auki, siis imu tms.) tuntui ihan järkyttävältä ja olin varma että oksennan siihen paikkaan (niin oisi käynytkin ellei olisi maha ollut tyhjä, yökin vain tyhjää). Lisäksi puudutus aiheutti tunteen kuin ei voisi kunnolla hengittää. Onneksi oli mies vieressä pitämässä happimaskia kasvoillani kun leikkelivät vauvaa massusta ulos.
      Nyt sektiosta on kuukausia ja arven syvimpiin kerroksiin on kasvanut kiinnikkeitä ja ylimääräistä arpikudosta, jotka aiheuttavat kipua.
      Myöskään seksielämää ei sektio välttämättä "säästä" (tämä monilla mielissä). Raskaudenaikana, jos alapään lihakset ovat heikossa kunnossa tai kohdunkannatinlihakset luonnostaan heikot, voi tulla eriasteisia laskeumia jo silloin jotka väljentävät emätintä.
      Sektiossa on myös monta kertaa suuremmat riskit vaikeisiin infektioihin ja komplikaatiot seuraavien synnytysten yhteydessä ovat yleisempiä niillä joille on tehty sektio.
      Minä hartaasti toivon etten sektiota joudu enää kokemaan, vaan että seuraavani syntyisi alakautta vesialtaan ja epiduraalin ja miehen tuen avulla. Se on minulle ainakin ollut kauniimpi ja helpommin kestettävä kokemus kuin sektio.

• sektio - heräämö - yök :-(

Monet tunnit heräämössä sektion jälkeen ovat syvältä. Itse vietin siellä 5 tuntia. Koko ajan tuntui kuin jalat palaisivat kun tunto vähitellen palaili. Siellä EN saanut kipulääkettä tarpeeksi (sektiohaavaakin alkoi koskea). Sitten tulevat paskat vaippaan jos ovat tullakseen kun alapää on puudutuksen vuoksi turta niin, ettei mitään voi pidättää - kaasujakaan. Kivaa... Virtsaa vartenhan on katetri ja pissipussi siinä roikkuu kaikkien nähtävillä. Tästäkään vaiheesta en sektiossa pitänyt. Ja ne 5 tuntia erossa vauvasta ja miehestä olivat pitkiä.

• lukasa

naisten klinikka.vuosi 97.synnytyn tyttöni ja repesin aika pahoin.koko synnytyksestä pahimmaksi kokemukseksi jäi toi tikkijen laitto.synnytin ilman epiduraaleja ainut käytin ilo kaasua.sitt tikkaus vaiheessa sanottiin jatka ilokaasun käyttöä että puudutus sattuis enempi.mutta se oli elämäni tuskaisin kokemus.kaippa niillä niin kiire.samassa synnytyksessä ennen ponnistus vaihetta painoin kelloa että nyt ponnistuttaa.kätilö kävi olella sanomassa että tulee kohta.kun tuli pää oli syntynyt ja olkapäitä ei oltu autettu vauvalta murtui käsi siinä rytinässä.kun ponnistus vaiheessa kätilö ei ollut paikalla. 2 aijempaa synnytystä sujui ihan ilman kauhu tarinoita.nyt odotan neljättä lastanu ja olen kovasti kotisynnytyksen puolelle kää ntymässä.olen niin sanotusti luomuna synnyttänyt kaikki.sairaalan tumpelot kätilöt aina kiireisiä.sairaalaan minulla 5 min matka tarvittaessa.itselle jäi sellainen käsitys tosta synnytyksestä ja kätilöstä koska pystyit luomuna synnyttämäänkin pystytään sitten ilman puudutteita paikkailemaankin.ilokaasu ei toimi paikkaus vaiheessa ollenkaan.

• jouduin...

Ei mullakaan sektio ollut niin paha kun luulin. Puudute tehosi niin hyvin että yöllisen leikkuun jälkeen alkoi vähän sattua vasta seuraavana aamupäivänä. Vauvasta ja miehestä erossa olin vain 2h ennen osastolle pääsyä. Ylös nousin aamupäivällä, se oli pahin osa, kipulääkityksen avulla pärjäsin hyvin. Se oli ärsyttävää kun ei ollut housuja ennen liikkeelle lähtöä ja kaikki veri valui suoraan sänkyyn ennenkuin aamuhoitaja teki pesun ja pistin pöksyt jalkaan. Mulla oli tikit ja haavaa piti parikertaa jälkihoidella ennenkuin lähti paranemaan kunnolla. Ei se huonenaapurin tuskainen istuminen alapäätikkien kanssa näyttänyt yhtään helpommalta. Se vatsan painelu leikkurissa ja myöhemmin ei tosin ollut yhtään mukavaa.

• törmännyt

samaan asiaan.
      Minulla synnytys edessä ja jos tikkaus todella sattuu enemmän kuin synnytys, eikä pyynnöstä huolimatta saa SAIRAALASSA kunnon puudutetta, niin sen jälkeen sattuu kyseistä toimenpidettä yrittävää henkilöä päähän ja kovasti.
      Minulla on vahvat jalat.

• mapee

ei mua ainakana ole puudutettu tikkausta varten kuin joitakin ulompia tikkejä varten. Eikä se sattunut.

Ehkä tässä avainsana onkin se ettet ole its esynnyttänyt alakautta. Sen jälkeen kun siletä on puskenut tenavan maailmaan ei juuri pienet jutut kuten muutama neulanpisto tunnu yhtään missään! Ja harvaa tikataan ihan urakalla vaan yleensä kyse on muutamasta yksittäisestä tikistä. Itse ainakin ennemmin olen tikattavana kuin että puudutetaan ja pistetään ja sitten tikataan vasta... Sama määrä pistoksia lopulta? Vai laitetaanko emlaa puudutuspiikiä ennen?

Ihan turhaan meuhkaat paitsi jo sjoku on kipua tuntenut niin tikattakoon hänet sitten ja luultavasti näin tehdäänkin. Tikkaus tuntuu kyllä ikävältä muuten...

• ei ole

sattunut, mutta kyse olikin siitä mitä tässäkin ketjussa ylempänä on kirjoitettu että tikkaus sattunut enemmän kuin synnytys.
        Haeppa sieltä niitä avainsanoja, niin ehkä siten menee jakeluun tai jos et sittenkää käsitä, niin mene suomenkielen kurssille.

• mapee
        ei ole kirjoitti:

sattunut, mutta kyse olikin siitä mitä tässäkin ketjussa ylempänä on kirjoitettu että tikkaus sattunut enemmän kuin synnytys.
        Haeppa sieltä niitä avainsanoja, niin ehkä siten menee jakeluun tai jos et sittenkää käsitä, niin mene suomenkielen kurssille.

lueppa itse tästä vähän alempaa kuinka ei ole sattunut! Ja jos et ymmärrä niin mene ihmeessä ihan mille kurssille tahdot!

On se kumma kun kaikkien on taa soltava tästäkin samaa mieltä? Toisia sattuu ja toisia ei. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta? Kyse on paljolti siitä MITÄ TUOSSA YLEMPÄNÄ KIRJOITETTIIN eli kun tikkaus tapahtuu nopeasti synnytyksen jälkeen niin kudoksista on tunto vielä pois tai se on tilapäisesti alentunut...

Eli kyllä edelleen olen sitä mieltä että puudutuspiikki sattuu saman kuin tikkauspisto tai enemmänkin ja kun se tikkaus ei ole sattunut niin en voi sille mitään.. Saa olla sitä mieltä että sattuu, mutta se ei tarkoita että kollektiivisesti kaikkia naisia sattuu..

• ilman puudutusta/nukutusta!

Eli mulla jäi imukuppisynnytyksen jälkeen vielä sikiökalvoja kohtuun ja kohdunsuulle, lääkäri vaan veti ne kylmiltään sieltä jollain instrumenteilla.. Sattu v...sti kun jo valmiiks revennyttä alapäätä sörkittiin spekulalla ym.. Sain vaan ilokaasua. Lääkärinä oli tietysti MIES! Etunimi Mauri jos vaikka joku tunnistaa kyseisen kovakouran.....

• ap......

huhhuh, kyllä alkoi puistattamaan, synnyttäneet äidit taitavat olla sairaalassa "alinta pohjasakkaa" henkilökunnan mielestä...sairasta.. onkohan siinä taustalla jotain alistamisen halua vai mistä tälläinen väkivaltainen kohtelu johtuu? ihan itkettää että täällä "lintukodossa" kohdellaan ihmisiä näin... ;(

• eihän

se puudutus kyllä tehoa. siis omasta synnytyksestä paikat repesivät, lääkäri laittoi puudutus piikkejä ja suihketta mutta silti tunsin tikkien laiton.
      minua se ei todellakaan haitannut koska ne olivat vain pistoksia ja paikat siinä kohtaa niin väsyneet ja venuneet.
      itse synnytykseni oli todella pitkä ja raskas joten kun se oli ohi ei sellainen pieni kipu enää jälkeenpäin haitannut kun oli tosiaan oman vauvan ensimmäistä kertaa nähnyt.
      eli suomalaisella sisulla vain yli kaikki eikä valituksella koska se on vain kipua, ei kannata aina pienistä asioista valittaa kun siitä seuraa niin suuria ja hienoja :)

• mom rv 38+4

Synnytyskipua pahempaa ei ole mikään, ja siksi miehet eivät synnytä..he eivät kestäisi!
      Tikkaus ei tunnu missään sen jälkeen..et edes huomaa sitä, joten rohkeasti vain synnyttämään ja sitten vasta kauhistelemaan!

Olen kaksi synnyttänyt ja molemmilla kerroilla tikattu leikkaushaava, ei mitään puudutteita.

Äitini kehotti ensimmäistä odottaessani jättämään hammaslääkärissäkin puudutteet ottamatta, koska se on niin pientä..ja niinhän se onkin.

• ap...

joo, kiitos, mutta jätän tuon alapääsynnyttämisen teille muille, en edes halua ajatella sellaista kipua mikä on pahempaa kuin sukuelinten tikkaaminen ilman puudutteita. sektiohaava on pirun kipeä, sen tiedän ja uskon, ja kauan, mut se kipu on aivan erilaista. se mua ei pelota, mut synnytys koko tapahtumana kipuineen ja muine vähemmän kauniine yksityiskohtineen saa vatsan ylösalaisin. siis pelkkä ajatus. sektio on mulle ainoa vaihtoehto tulla äidiksi ja onneksi nykylääketiede mahdollistaa sen :)

• sektionkin kokenut
        ap... kirjoitti:

joo, kiitos, mutta jätän tuon alapääsynnyttämisen teille muille, en edes halua ajatella sellaista kipua mikä on pahempaa kuin sukuelinten tikkaaminen ilman puudutteita. sektiohaava on pirun kipeä, sen tiedän ja uskon, ja kauan, mut se kipu on aivan erilaista. se mua ei pelota, mut synnytys koko tapahtumana kipuineen ja muine vähemmän kauniine yksityiskohtineen saa vatsan ylösalaisin. siis pelkkä ajatus. sektio on mulle ainoa vaihtoehto tulla äidiksi ja onneksi nykylääketiede mahdollistaa sen :)

ole pahempaa, kuin alapään tikkaaminen ilmanpuudutteita (jotka eivät tehoa). Ilmeisesti nämä jotka väittävät,että synnytys sattuu enmmän,kuin tikkaus niin ovat saaneet pieniä repeämiä tai puudutettu jo synnytyksen aikana niin, että ei enää tikkatessa tarvinut puuduttaa.
        Synnytskipu on sentään luonnollista,mutta tikkaus ei. Ei oo herkkua,kun tuntee kuinka lanka kiristyy muutenkin arassa alapäässä ja kätilö valehtelee, että enempää ei voi puuduttaa.
        Silti synnyttäisinmielummin alakautta,kuin menisin sektioon. Varmistaisin vaan, että puudutus toimii ennen kuin antaisin tikata.

• 333333

sinun synnytyskivuissa ei ole mitään niin ihmeellistä, että niillä kannattaisi käydä täällä tai missään muuallakaan kehuskelemassa.
        Elämässä on monenlaista muutakin kipua ja tuskaa, eivätkä ihmiset siitä tee niin valtavaa numeroa.
        Joillekkin noi synnytyskivut ovat ikäänkuin jonkinlainen saavutus, jota vertaillaan sitten milloin mihinkin asiaan.

• ja ommeltiin

ihmisiä ilman puudutuksia joskus 30-40-luvulla, enpä olis uskonut et nykysuomessa vieläkin! voi teitä nais-parat kun ette puolianne pidä...;(

• Milian Ei.Kirj.

..Mutta mitä on vialla tikattavassa jos ei ymmärrä antaa kuulua kun sattuu?!

Mie pidän noita juttuja edelleenkin tiukasti kaupunkilegendana; ei helvetissä siis miettikää nyt! Lääkäri/kätilö joka tikkaa ilman puudutetta voi saada asiasta todella vakavan huomautuksen jos ilmoitus tehdään. Kyseessähän olisi jo liki silpomiseen verrattava tapahtuma, joka aiheuttaa täysin turhaa kipua ja tuskaa juuri paikkansa revityttäneelle synnyttäjälle.
      Ja tänä päivänä nyt kuvittelisi jo naisten olevan sen verran valveutuneita ja omat oikeutensa tietäviä, ettei mitään operaatioita tarvitse genitaalialueella sietää ilman kivunievityksiä. Kuten ei missään muullakaan kropan alueella.

Itselläni tikkausvaiheessa oli vielä spinaalipuudutus päällä, mutta kätilö puudutti joka tapauksessa. Ilman sanomisia tai kyselyitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe