savolaiset

kuopiolainen...

vihaan savon murretta. onneksi sitä ei kovin paljon kuule nuorempaa sukupolvea kun olen. savolaiset on kärttysiä ja helvetin epäystävällisiä. paikallinen lehtikin on täysin paska. =D että hyvää uutta vuotta. yritän muuttaa asenteeni, mutta tätä mieltä olen. kuopio voisi muuten olla oikein kiva kaupunki. ja kauniskin se on kesäisin. ihmiset ovat sen saasta. toivottavasti pääsen nopeasti takaisin sinne mistä olen tullutkin. ja otan sen erittäin positiivisena jos muut kuopiolaiset toivovat tätä yhdessä minun kanssani. :)

134

6265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Menetkö ihan samaa reittiä takaisin sinne mistä olet tullutkin???

• Anonyymi

Esimies naiselle: "Mene samaa reittä pitkin takaisin sinne mistä olet tullutkin..."

• täysin

samaa mieltä kanssasi!

• Maikku..

on epäystävällisiä ja kärttyisiä ihmisiä niin tilanne on kyllä aika paha, sillä kuopiolaiset ovat vielä keskimääräistä ystävällisempiä :D Esim. Tampereella vasta epäystävällisiä ollaan

• etelamaksi menee

nii sita torkeemmat ihmiset!!

• Anonyymi

Tämä on totta. Asuin muutaman vuoden Tampereella ja voin todeta, että hämäläiset ne vasta tyly heimo on.

• Anonyymi

Tamperelaiset on ihan juustoja.

• ukkeli

niinpä niin... jotkut vaan tuntuu olevan kotoisin sieltä kannaksen takaa... enkä tarkota karjalan kannasta...

• lupsakkuus...muka....

Ja savolaisia sanotan lupsakkaiksi ja humoristeiksi!!!!??? Ja kissan#####!!! Epäkohteliaita,kyräileviä,luulotautisia....ja savolaiten huumori????...HOH-HOI!!!! Menkää katselemaan ihmisiä Pohjois-Karjalan puolelle!! Sieltä minä olen kotoisin...ja sinne minä kaipaan takaisin!!!

• ketjun aloittaja

on se jännä. ketjun aloittajakin on pohjois-karjalasta ja on kyllä "savolainen huumorintaju" (jota siis ei ole olemassa) tullut tutuksi.

se voi olla että pohjosesta eteläänpäin viilenee, ja nimenomaan siksi on ihmetyttänyt tämä savolaisten elämään kyllästynyt asenne.

• olla niinnii...

No mänisithän sinä jos ois mittää syytä männä,mutta eepä sulla taija olla siellä mittää.Siellä ee oo ku tyhjiä taloja,muutama juoppo ja jos jottain toimintoo on ni se on joku savolaisten perustama huarakonttori.Joskus tuntuu että venäläisille teijät karjalaiset ois pitännä jättee,niin suamatonta porukkoo ootta.

• kuopiolainen(ap)
        olla niinnii... kirjoitti:

No mänisithän sinä jos ois mittää syytä männä,mutta eepä sulla taija olla siellä mittää.Siellä ee oo ku tyhjiä taloja,muutama juoppo ja jos jottain toimintoo on ni se on joku savolaisten perustama huarakonttori.Joskus tuntuu että venäläisille teijät karjalaiset ois pitännä jättee,niin suamatonta porukkoo ootta.

en mää ole karjalainenkaan ;)mutta oon alkanu arvostaa sen jälkeen kun kuopioon oon muuttanu.

• Anonyymi

Täällähän ei ole muitaakun avohoito potilaita ! 🤣🤣🤣

• Anonyymi

Kirjoittelen juuri pohjois karjalasta ja samanlaisia ne nämäkin on.Selän takana ketkuilijoita.Mitään eroa kummassakaan.Itsekin muutan kun työt loppuu.Vituttaa näiden kanssa olla missään tekemisissä.

• mitä..

Sitä saa mitä pyytää! Niinhän se menee, joten sinun lienee syytä katsoa peiliin. Syyllinen ongelmiisi löytyy sieltä.

• hillbergmounting

ollaa niin hyviä jotta ulukopaekkakuntalaeset tukehtuu katteutukseesa ja vitutukseesa. Mittee myö sille mahetaa.

• ===)

Kiitos parhaasta lukemastani jutusta tänään. Ihan rupes ääneen naurattamaan, niin kivasti meitä savolaisia ylistit =)

Ja totta: paikallinen lehti ON perseestä. Sehän nähtiin jo TEHY-uutisoinnissa hiljattain!

• kommentinjättäjä

....sitä osoitat oikein esimerkillistä positiivisuutta, suvaitsevaisuutta, rakentavaa asennetta ja huumorintajua!

• muuttanut

kyllä näin on...savolaiset on epäystävällisiä, kärttyisiä, kieroja, paskanpuhujia ym. Olen itsekin savolainen, mutta en "sopeutunut" savolaiskulttuuriin, joten muutin muualle. Puhun kyllä edelleenkin savon murretta. Sehän on pienin pahe savolaisissa. Kuopio tuli tutuksi ja mitään hyvää en voi Kuopiosta sanoa...

• Yksi savolainen

Olen samaa mieltä minäkin. Savolaiset ovat kieroja, selkään puukottajia, epäystävällisiä jne. Se on totta! Itse Kuopiossa asuneena yhdyn täysin niihin kommentteihin ketkä näin sanovat, en saanut sieltä paljonkaan hyviä muistoja, oikeastaan en ollenkaan. Kohdeltiin kuin saastaa, vaikka yritin olla kohtelias, ystävällinen jne. Että mistä se on kotoisin, ettei edes ihmismäistä kohtelua saanut, eikä syy varmasti ollut minussa. Savolaiset eivät vain osaa olla ihmisiä toisilleen, tai ainakaan kaikille, ystävällisiä sellaisia. Se on suuri miinus, mutta ettepä te taida itse sitä tajuta edes :(. Ehkä ulkonäkö korreloi luonteen kanssa, koska minusta savolaiset eivät ole edes kauniita ihmisiä. Anteeksi nyt vaan.
        Valitettavasti olen savolainen minäkin, mutta vain syntymäpaikkakuntani osalta, enkä asu onneksi enää Kuopiossa.

• hillbergmounting
        Yksi savolainen kirjoitti:

Olen samaa mieltä minäkin. Savolaiset ovat kieroja, selkään puukottajia, epäystävällisiä jne. Se on totta! Itse Kuopiossa asuneena yhdyn täysin niihin kommentteihin ketkä näin sanovat, en saanut sieltä paljonkaan hyviä muistoja, oikeastaan en ollenkaan. Kohdeltiin kuin saastaa, vaikka yritin olla kohtelias, ystävällinen jne. Että mistä se on kotoisin, ettei edes ihmismäistä kohtelua saanut, eikä syy varmasti ollut minussa. Savolaiset eivät vain osaa olla ihmisiä toisilleen, tai ainakaan kaikille, ystävällisiä sellaisia. Se on suuri miinus, mutta ettepä te taida itse sitä tajuta edes :(. Ehkä ulkonäkö korreloi luonteen kanssa, koska minusta savolaiset eivät ole edes kauniita ihmisiä. Anteeksi nyt vaan.
        Valitettavasti olen savolainen minäkin, mutta vain syntymäpaikkakuntani osalta, enkä asu onneksi enää Kuopiossa.

Katteellisija oovattii. Jopa ulkomuotokii aeheuttaa mustasukkasuutta. Vitutukseesa tukehtuuvat. Muka lehtikii onkii persiistä. Päen vaston onnettomat nyhveröt wessapaperi puuttessa puhistaava sillä persiisä.( Onnii vissi ero sijamuotoloella. Lehti ee ookka sisäeronto vua sisätulento. Siis ee persiistä vua persiisee. Elatiivi ja illatiivi fiinimmi sanottunna.

• Suomalainen mies
        hillbergmounting kirjoitti:

Katteellisija oovattii. Jopa ulkomuotokii aeheuttaa mustasukkasuutta. Vitutukseesa tukehtuuvat. Muka lehtikii onkii persiistä. Päen vaston onnettomat nyhveröt wessapaperi puuttessa puhistaava sillä persiisä.( Onnii vissi ero sijamuotoloella. Lehti ee ookka sisäeronto vua sisätulento. Siis ee persiistä vua persiisee. Elatiivi ja illatiivi fiinimmi sanottunna.

Ei se kieli ja murre mitään haittaa, van se savolaisten umpikierous. Se on suorastaan tyhmää ja ollaan olevinaan niin fiksuja.
        Jos jotakin asiaa ajaa, niin se tarkoituksella väännetään ja käännetään täysin päinvastaiseksi.

• Viänäse Tumi
        Suomalainen mies kirjoitti:

Ei se kieli ja murre mitään haittaa, van se savolaisten umpikierous. Se on suorastaan tyhmää ja ollaan olevinaan niin fiksuja.
        Jos jotakin asiaa ajaa, niin se tarkoituksella väännetään ja käännetään täysin päinvastaiseksi.

Mää ukkel takasi Turkuu. Täätistäkö tiällä käät parkuu.

• Anonyymi
        Viänäse Tumi kirjoitti:

Ku sää tuut Turkkuu, sul lyärää puukko kurkkuu.

• Anonyymi
        Viänäse Tumi kirjoitti:

Opettele suomen kieli,ei tuosta Lapin vänkyrästä saa mitään selvää.

• puistatus

Minnekkä aattelit muuttaa, Elä ainakaan pohjois-pohjanmaalle?Minä ainakin meinoon takasin savoon täältä.Puistattaa ihan nämä porukat täällä.

• ne ihmiset

siellä p-pohjanmaalla aiheuttavat?:)

• niinnoooo
        ne ihmiset kirjoitti:

siellä p-pohjanmaalla aiheuttavat?:)

No käyppä kokeilemassa:)

• kuopiolainen(ap)

meinasin muuttaa pohjois-pohjanmaalle. palio rennompi meininki eikä oteta kaikkia nii vakavasti :)

ps. tilasin savon sanomat( alan kieroutua ja kääntyä ittiäniki vastaan)

• vihaan sinua

sinunlaisesi törkyturpa saa ja pitää muuttaa pois ja äkkiä, ei kaivata tuommoisia älykääpiöitä MENE VAAN SINNE MISTÄ OLET TULLUTKIN ja vielä helekutin vikkelään

• puolueeton1

Ei saa ketään vihata ei Savossa, eikä Pohjois -Pohjanmaalla. Ihmisiä olemme kaikki.
        Luonteita on monia, mutta selviä vääryyksiä ei pidä hyväksyä.

• pölkky savosta

Vuosien mittaan elämänkumppaniani on alkanut harmittamaan savolainen vastaustapa. Ihan on tullut allergiseksi kysymään mitään. Savossahan vastataan mallilla "saatanhanminä", "enköhänvoisi", "empätaija", "voishansitä" yms. Esim.
      Kutsuun "tule kahville" vastataan "saatampanhan tuosta tullakin", kun voisi vastata "kiitos, mielelläni". Kielteinen "empätaija tälläkertaa" voisi korvata sanomalla "Kiitos, tällä kertää en juo kahvia, tuli juuri juotua kotona."

Kysymykseen "lähde kanssani elokuviin" vastataan "voishansitäajatella", kun voisi vastata "sehän olisi hyvä ajatus, lähdetään". Kielteinen "empähäntaija" voisi korvata ilmaisulla "en ole aikeissa lähteä elokuviin, joten minusta ei tällä kertaa ole seuraa".

Hyvä tapa edellyttää, että selvään kysymykseen vastataan yhtä selvästi eikä jättäydytä isellensä puhumisen asteella. Kun itse olen tähän asiaan joutunut kiinnittämään huomiota, olen havainnut tämän yleisen savolaisvastaustatavan koetun jatkovasti toistuessaan ulkosavolaisista varsin epäkohteliaaksi ja ärsyttäväksi.

• hillbergmounting

Jatkakkii vua oekeesee savolaesee tyylii, kyllähä se eukkos vielä siihe tottuu ja alakaa itekkii puhumaa niiku pittää.

• hillbergmounting

Jatkakkii vua oekeesee savolaesee tyylii, kyllähä se eukkos vielä siihe tottuu ja alakaa itekkii puhumaa niiku pittää.

• -------

...kun kavereina on muualta muuttaneet kärttyiset ihmiset, jotka haikailevat kotiseutujensa perään.

Ja jos joku tänne muuttanut kysyy "Oletsää savolainen?" ja sille vastaa "Olen".....niin reaktio on "Jaahas" ja sitten ollaan turpa rutussa, eikä viitsitä edes tutustua sen enempää, vaikka pitävät itseään avomielisinä, huumorintajuisina ja onnellisina ihmisinä.

Terveisiä niille, jotka kirjoittelevat näitä savolais-vastaisia juttuja tänne; lopettakaa se muualta muuttaneina näytteleminen ja keksikää parempia aiheita.

• Työelämässä kaiken kokenut

Ainakin Kuopiossa oli irvokas paskahousuhuumori parasta sen perusteella miten porukoita naaratti. Mitä väkevämmät pierut takana olevan työtoverin nenille sitä makeammat olivat naurut.
        Arvatkaapa oliko takana olleilla työtovereilla haaskaa? Pitivätpä aikuiset miehet työaikana ihan oikeita pierukilpailuja.
        Sitten vaan ilmapistoolit käyttöön ja hajuja hajottamaan! Kukaan ei tälle selkeälle työnteon häirinnälle mahtanut tai halunnutkaan mitään.
        Sitten kun joku puuttui asiallisesti asiaan, niin hänet leimattiin koko joukon voimin huumorintajuttomaksi tosikoksi. Tällaista on se savolainen "lupsakas" huumori.
        Taisipa joskus joillakin mennä lusikallinen sitä ehtoo evästä housuunkin, kun piti lähteä kotiin kesken työpäivän.

• herranj....
        Työelämässä kaiken kokenut kirjoitti:

Ainakin Kuopiossa oli irvokas paskahousuhuumori parasta sen perusteella miten porukoita naaratti. Mitä väkevämmät pierut takana olevan työtoverin nenille sitä makeammat olivat naurut.
        Arvatkaapa oliko takana olleilla työtovereilla haaskaa? Pitivätpä aikuiset miehet työaikana ihan oikeita pierukilpailuja.
        Sitten vaan ilmapistoolit käyttöön ja hajuja hajottamaan! Kukaan ei tälle selkeälle työnteon häirinnälle mahtanut tai halunnutkaan mitään.
        Sitten kun joku puuttui asiallisesti asiaan, niin hänet leimattiin koko joukon voimin huumorintajuttomaksi tosikoksi. Tällaista on se savolainen "lupsakas" huumori.
        Taisipa joskus joillakin mennä lusikallinen sitä ehtoo evästä housuunkin, kun piti lähteä kotiin kesken työpäivän.

Et ole tainut pahemmin Suomen maata kierrellä? Varsinkin duunariporukoissa vastaava on kovin yleistä riippumatta paikkakunnasta. Tampereella tuntuu tohtorinopintoja suorittavillakin olevan huumori samanlaista eikä asiasta ole vedetty hernettä nenään.

Ja kyllä, jos moinen huumori vaatii tekijöiden lapsellisuutta, vaatii moisesta suuttuminen suuttujalta tiukkapipoisuutta. Ihan riippumatta paikkakunnasta...

• "" "" ...
        herranj.... kirjoitti:

Et ole tainut pahemmin Suomen maata kierrellä? Varsinkin duunariporukoissa vastaava on kovin yleistä riippumatta paikkakunnasta. Tampereella tuntuu tohtorinopintoja suorittavillakin olevan huumori samanlaista eikä asiasta ole vedetty hernettä nenään.

Ja kyllä, jos moinen huumori vaatii tekijöiden lapsellisuutta, vaatii moisesta suuttuminen suuttujalta tiukkapipoisuutta. Ihan riippumatta paikkakunnasta...

Vai tiukkapipoisuutta. No alahan mennä huussin alle urakkatöihin - ole hyvä! Minä tulen muutaman vuoden kuluttua kyselemään kuinka hurise?

• -- ---- ---

oli eräälle Kuopiosta muuttaneelle kaverille pomo sanonut töissä: "Sä olet ihan mukava kaveri mutt viittisitsä karsia ton Savon murteen pois puheestas?"

Että näin.

• herranj....
        "" "" ... kirjoitti:

Vai tiukkapipoisuutta. No alahan mennä huussin alle urakkatöihin - ole hyvä! Minä tulen muutaman vuoden kuluttua kyselemään kuinka hurise?

Ei tarvitse, voin nykyisin melkeimpä valita työpaikkani ja -aikani.

Et tainnut edes lukea ajatuksella viestiäni, jossa todettiin, että moisesta suuttuminen vaatii suuttujalta tiukkapipoisuutta. Eri asia on asiasta huomauttaminen, mikä on ihan ok, mikäli asia jotakuta todellakin paljon häiritsee.

Joka tapauksesssa fakta on, että purkautumisesi savolaisia kohtaan oli lähinnä naurettavaa, sillä samanlaista käytöstä ilmenee joka puolella... minkä kyllä fiksu ihminen tajuaa muutenkin, ellei nyt satu olemaan jotain hampaankolossa ja kova halu uskoa naurettaviin väitteisiin.

• Kaikkea sitä kuuleekin
        -- ---- --- kirjoitti:

oli eräälle Kuopiosta muuttaneelle kaverille pomo sanonut töissä: "Sä olet ihan mukava kaveri mutt viittisitsä karsia ton Savon murteen pois puheestas?"

Että näin.

Paskominen työtoverin nenän edessä jatkuvasti on työturvallisuuslaissa kielletty epäasialliseksi kohteluksi.
        Tämä pitäisi myös savolaisten tietää, vai eikö Savossa osata kunnioittaa toisen ihmisen arvoa?

• just.
        Kaikkea sitä kuuleekin kirjoitti:

Paskominen työtoverin nenän edessä jatkuvasti on työturvallisuuslaissa kielletty epäasialliseksi kohteluksi.
        Tämä pitäisi myös savolaisten tietää, vai eikö Savossa osata kunnioittaa toisen ihmisen arvoa?

"Paskominen työtoverin nenän edessä jatkuvasti on työturvallisuuslaissa kielletty epäasialliseksi kohteluksi"

Ahaa. Kerro vielä missä kohdassa, tarkistetaan asia.

"...vai eikö Savossa osata kunnioittaa toisen ihmisen arvoa"

Pölhö. Kuvitteletko oikeasti tuon olevan jotenkin savolainen ominaisuus? Jos kuvittelet, olet melkoisen tyhmä.

• Työelämässä kaiken kokenut
        just. kirjoitti:

"Paskominen työtoverin nenän edessä jatkuvasti on työturvallisuuslaissa kielletty epäasialliseksi kohteluksi"

Ahaa. Kerro vielä missä kohdassa, tarkistetaan asia.

"...vai eikö Savossa osata kunnioittaa toisen ihmisen arvoa"

Pölhö. Kuvitteletko oikeasti tuon olevan jotenkin savolainen ominaisuus? Jos kuvittelet, olet melkoisen tyhmä.

Pölhöjä tai ei Savossa, sellaiseen törmäsin siellä.

• sivistynyt

Pieriminen tai paskominen työyhteisössä missä työskennellään vierekkäin osoittaa ko.henkilöissä sivistymättömyyttä. Perusasioihin jo kuuluu se, että koetetaan olla pierimättä toisen nenän edessä.

• sivistynyt 2
        sivistynyt kirjoitti:

Pieriminen tai paskominen työyhteisössä missä työskennellään vierekkäin osoittaa ko.henkilöissä sivistymättömyyttä. Perusasioihin jo kuuluu se, että koetetaan olla pierimättä toisen nenän edessä.

Sanoisin, että vielä sivistymättömämpää, tai oikeastaan tyhmempää, on ko. kokemuksen jälkeen kuvitella, että asialla olisi jotain tekemistä asuin- tai syntymäalueen kanssa.

• jösses

Kaikenlaista sitä näkee; aikuinen ihminen whinettämässä netissä kuinka isot pojat pieraisivat lähellä :)

Kuivailemasi käytös on toki tyhmää, mutta niin on harrastamasi, selvästi katkeroituneen ihmisen whinetys. Asioista oikeasti keskustelu on asia erikseen.

Ja eikun paranee: ”Vai pölhöjä, menkääpä itseenne”. Mietitäänpä kenen tulisi mennä itseensä. Olet ollut savolaisessa työpaikassa, jossa on piereskelty ja tulet savolaispalstalle kehottamaan savolaisia menemään itseensä. Joko olet aidosti pölhö tai liikkeellä vain provoilumielessä. Jälkimmäisessä tapauksessa et ole kovin hyvin onnistunut.

PS. Et muuten kertonut missä kohtaa työturvallisuuslakia mainitaan piereskely :)

• Anonyymi

Olis kannattanut siinä pieruleikissä käyttää pikkuhousunsuojia, niin ei olisi tarvinnut kotia lähtee😄

• Anonyymi
        herranj.... kirjoitti:

Voi hel,vai duunari porukka.Ne jos mitkä on oikeita irvokkaita suunsoittajia ja raakile puhujia mistään sivistyneemmästä aiheesta..

• Anonyymi
        sivistynyt kirjoitti:

Asuin joskus savossa ja voin sanoa ettei enää kiinnosta moiset tyypit.

• jösses

Oletpa melekonen jösses. Tule aikuiseksi!

• vierestä katsoja

Joo,
      tää on aika vaikee ja vaarallinenkin asia keskustella - jokainen kun varmaan pitää kiinni omastaan kynsin hampain...

Ite oon Uusimaalainen, vereltäni savolainen ja savolaisille juurilleni palannut. Vuosien varrella on tullut huomattua eroja. Selkeä kulttuuriero tosiaankin on olemassa ainakin savolaisten ja uusimaalaisten välillä. Esim. Savolaisten voisi sanoa olevan tietyllä tavalla avoimempia vieraille ihmisille - mitä tulee keskustelun avaukseen ym. julkisiseen toimintaan. Etelän kiireessä ihmiset ei puhu tuntemattomille ellei tilanne sitä vaadi. Savolaisen avoimuus vieraiden suhteen jää kuitenkin small talkiin, eikä hän päästä vierasta sen lähemmäs itseään. Tästä poiketen etelän ihminen on kovan kuoren murruttua avoimempi tutustumaan tuntemattomaankin ihmiseen lähemmin.

Oon huomannut myös selkeän eron huumorissa.. sama läppä joka etelässä toimii, menee metsään Savossa. Ihmiset ei välttämättä ymmärrä että kyseessä onkin läppä ja loukkaantuvat. Savolainen ei tunnu sanovan asioita suoraan, niin ku Etelässä tehdään. Etelässä asiat sanotaan juuri niin kuin ne ovat eikä oman mielipiteen kertomista pelätä. Oon kuullut että moni eteläläinen on saanut savolaisen vihat (=kyräilyn) niskoilleen. Pahimmassa tapauksessa eteläläinen ei edes tiedä "loukanneensa" suorilla kommenteillaan, vaan huomaa jossain vaiheessa kuinka ihmiset on muuttuneet kyräileviksi ja katkoneet kontaktit. Eteläläinen kun ei ole tottunut ettei kukaan valita mikäli aihetta on... siis muuallakin kuin selän takana.

Mutta mikä sitten on loppujen lopuksi ongelma? Savolaisten kierous vai eteläläisten suoruus? Entäpä hitaat hämäläiset tai muut suomalaiset?

Sanoisin että kaikkien pitäisi vaan ymmärtää, että Suomenkin kaltaiseen pieneen maahan mahtuu kulttuurieroja. Lähes häviämässä olevat murteet ovat vielä muistutus eroista, mikäli mikään muu "ulkoinen" ominaisuus ei kulttuuritaustasta kertoisikaan. Ehkä suvaitsevaisuus ja halu ymmärtää olisi avain tähän pulmaan?

• Anonyymi

Lisätään listaan kostonhimoisuus, pitkävihaisuus, luulotautisuus. Kannattaa pysyä kaukana savolaisesta, ovat suomenmestareita ymmärtämään väärin, mikä todistaa oletetun huumorintajun olemattomuutta. Vain muiden kustannuksella saa nauraa. Ovat saaneet olla liian kauan erossa sydämen sivistyksestä ja yleisestäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisätään listaan kostonhimoisuus, pitkävihaisuus, luulotautisuus. Kannattaa pysyä kaukana savolaisesta, ovat suomenmestareita ymmärtämään väärin, mikä todistaa oletetun huumorintajun olemattomuutta. Vain muiden kustannuksella saa nauraa. Ovat saaneet olla liian kauan erossa sydämen sivistyksestä ja yleisestäkin.

Rupesiko tämä kyseinen asia sinua noin kovasti vaivaamaan, kun keskellä yötä piti ryhtyä etsimään melkein yli vuosikymmenen vanha kirjoitus? Etkö saa nukutuksi?

- Vai oletko kenties trolli?

Itse kallistun enemmän jälkimmäisen vaihtoehdon kohdalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rupesiko tämä kyseinen asia sinua noin kovasti vaivaamaan, kun keskellä yötä piti ryhtyä etsimään melkein yli vuosikymmenen vanha kirjoitus? Etkö saa nukutuksi?

- Vai oletko kenties trolli?

Itse kallistun enemmän jälkimmäisen vaihtoehdon kohdalle.

Korjaus: Esille nostamasi keskustelunaihe on jo peräti 14 vuotta vanha.
        Tarkistin uudestaan, milloin kyseinen aihe on ensimmäisen kerran nostettu esille.

• filosofianmaisteri

Olen kuullut että savolaisilla on syvempää ymmärrystä asioiden olemisesta ja olematta olemisesta samanaikaisesti ja/tai erikseen.
      Asia on kiehtonut minua jo yli 30 vuoden ajan, voisiko joku selittää tämän ilmiön havaintoesimerkkejä käyttämällä?

• Anonyymi

Suattaahan tuo olla, vuan voep olla olematakkii, ite en oo asijassa puolesta enkä vastaan, pikemminnii päenvastoen :D

• Anonyymi

Toespaekkakuntalainen tuhansien aiheiden tyyppi yrittää taas päteä Kuopion palstalla vaikka Julkulan ja Niuvan hoitajat tietävät jo hänen laskeneen vaippoihinsa näillä kellonlyömillä.

• Anonyymi

Joopa joo, suoraan navanalusjuttuihin:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joopa joo, suoraan navanalusjuttuihin:)

Mut kyllä se niivvua on jotta tämä meijjän oekkeihe immeisten käättämä savonkiel on se mualiman kaannein, haaskin, sulavin ja ilimasuvoemasin kiel! Ja savolaene huumor se on tämän muan uatelija:D:D Vähä aekkoo ku savoks huasttaa ni jopa ruppee naarattammaa kuulijoeta niinku huastelijookkii:D:D Myö savolaeset ee olla äkkiviärijä ja mustavalakosija omassa aattelussa vua tunnustettaa kaekki harmmoon sävyt ja suattaapa olla jotta nähhään satteenkaarennii värit kaekissa asijoessa tilantteen mukkaan:D:D:D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut kyllä se niivvua on jotta tämä meijjän oekkeihe immeisten käättämä savonkiel on se mualiman kaannein, haaskin, sulavin ja ilimasuvoemasin kiel! Ja savolaene huumor se on tämän muan uatelija:D:D Vähä aekkoo ku savoks huasttaa ni jopa ruppee naarattammaa kuulijoeta niinku huastelijookkii:D:D Myö savolaeset ee olla äkkiviärijä ja mustavalakosija omassa aattelussa vua tunnustettaa kaekki harmmoon sävyt ja suattaapa olla jotta nähhään satteenkaarennii värit kaekissa asijoessa tilantteen mukkaan:D:D:D

Onhan se niinkin. Ja savolaisilla on vielä murre, muilta se on aika paljolti jo kadonnut, mikä on kansallinen vahinko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan se niinkin. Ja savolaisilla on vielä murre, muilta se on aika paljolti jo kadonnut, mikä on kansallinen vahinko.

Lainaus Wikipediasta:
        Vuoden 2017 Kuntaratingin mukaan 20 suurimman kaupungin joukosta Kuopiossa on tyytyväisimmät asukkaat, ja vuoden 2018 tutkimuksen mukaan Kuopio on asuntosijoittajalle paras kaupunki.[16][17] Kuntien imago 2018 -tutkimuksessa Kuopio on suurista kaupungeista toisena.[18] Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n helmikuussa 2019 julkaisemassa tutkimuksessa Kuopion seutukunta oli sijalla 14, mikä on Itä-Suomen toiseksi korkein sijoitus. Kyselytutkimuksessa, joka mittaa elinkeinoelämän edustajien tyytyväisyyttä, Kuopion seutukunta sijoittuu kaikilla mittareilla maan keskiarvoa korkeammalle. Kokonaissijoitusta vetää alas yksityisen sektorin heikko tulos tilastovertailussa, joka ottaa huomioon yrittäjyysasteen, yritysten lukumäärän suhteessa asukaslukuun ja aloittaneiden yritysten määrän suhteessa koko yrityskantaan.[19]

Kuopio on tehnyt itseään tunnetuksi muun muassa kalakukolla, savon murteella sekä Puijolla. Kuopiolaisiin on liitetty määrite lupsakkuus, jolla tarkoitetaan hyväntahtoisuutta, leikkimielisyyttä ja elämästä nautiskelua. Kuopiolaisia on myös pidetty vääräleukaisina, jotka hakevat aina vaihtoehtoisia kielellisiä ilmaisuja sanomalleen.

Kuopion tori on kaupungin kaupallinen keskipiste. Sen ympärille ovat keskittyneet muun muassa pankit, tavaratalot (Carlson ja Sokos) sekä kauppakeskukset (Vihtori, Aapeli, Minna, H-talo, Sektori, IsoCee). Itse torilla myydään jos jonkinlaista tavaraa, etenkin markkina-aikaan, mutta tunnetuimmat tuotteet lienevät muun muassa kalakukot ja lihapiirakat.[100] Torin laidalla sijaitsevan vuonna 1902 valmistuneen kauppahallin yksi tunnetuimmista tuotteista, etenkin paikallisten keskuudessa, lienee jo kahden sukupolven ajan leivottu Kotileipomo Hiltusen ohrarieska. Torin lähistöllä, ruutukaava-alueella on myös vilkas ravintola- ja viihde-elämä.

• Anonyymi

Moinen lienee fyysisesti täysin mahdotonta. Koska kukaan ihminen ei voi olla kahdessa eri paikassa ja tilassa yhtä aikaa.

Lisäksi kyseisissä paikoissa työtään tekevillä lienee järkevämpää ja parempaa tekemistä.
        Ja mitään selvänäkijöitä he tuskin ovat. Jos ovat, niin sitten heidän kannattaa tarjoutua siihen firmaan töihin.

Katsoin kellonaikaa, jolloin olet viestisi laittanut tälle keskustelupalstalle. Eikö nukuttanut?
        Oliko niin pakottava tarve avautua?

Olet pelkkä trolli. Etsi ihmeessä itsellesi tuon sijaan elämässäsi jotakin järkevämpää ja parempaa tekemistä. Tai hakeudu terapiaan.

• Anonyymi

Olet pelkkä trolli. Eli häirikkö.

Etkö keksi elämässäsi mitään parempaa ja järkevämpää tekemistä?

Voisitko harkita itse meneväsi parin viikon hoitojaksjolle jompaankumpaan noista paikoista?

Sinulla on ilmeinen ongelma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet pelkkä trolli. Eli häirikkö.

Etkö keksi elämässäsi mitään parempaa ja järkevämpää tekemistä?

Voisitko harkita itse meneväsi parin viikon hoitojaksjolle jompaankumpaan noista paikoista?

Sinulla on ilmeinen ongelma.

Miksi toespaekkakuntalainen tuhansien aiheiden tyyppi vuodattaa vuodesta toiseen tuhansia aiheita palstalla jonne hän ei kuulu?
        Jos olet joskus saanut traumoja ja mt-ongelmia kenties Kuopiossa käydessäsi niin ota yhteyttä paikkakuntasi terveyskeskukseen jossa asiasi tuntevat lääkärit ohjaavat sinut tarvitsemaasi hoitoon joka toivottavasti sijaitsee jossakin muualla kuin Kuopiossa.
        Kuopiossa tosin osataan hoitaa jopa tuhansien aiheiden erikoistyypin vaikeata mt-ongelmaa koska onhan täällä hoidettu jopa jammusetiä ja muita yhtä mukavia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi toespaekkakuntalainen tuhansien aiheiden tyyppi vuodattaa vuodesta toiseen tuhansia aiheita palstalla jonne hän ei kuulu?
        Jos olet joskus saanut traumoja ja mt-ongelmia kenties Kuopiossa käydessäsi niin ota yhteyttä paikkakuntasi terveyskeskukseen jossa asiasi tuntevat lääkärit ohjaavat sinut tarvitsemaasi hoitoon joka toivottavasti sijaitsee jossakin muualla kuin Kuopiossa.
        Kuopiossa tosin osataan hoitaa jopa tuhansien aiheiden erikoistyypin vaikeata mt-ongelmaa koska onhan täällä hoidettu jopa jammusetiä ja muita yhtä mukavia.

Sinulla on yksi ilmeinen ongelma. En ole laittanut tätä(kään) aihetta tälle keskustelupalstalle.

Ja kyllä olen kuopiolaisempi, kuin moni tällä hetkelläkään täällä asuva. Kotipaikkatausta ulottuu peräti 300 vuoden taakse. Kuinkahan monella niin pitkälle ulottuu historia?

Ja en ole todellakaan "mikään tuhansien aiheiden tyyppi".

Aikani ei edes riittäisi moiseen. Eikä edes kiinnosta.

Mutta itse olet kaikesta päätellen joko trolli, tai työskentelet Julkulan sairaalassa.

Tai itse asiassa molempia.

Tarvitsisit itse jotakin apua ilmeiseen ongelmaasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on yksi ilmeinen ongelma. En ole laittanut tätä(kään) aihetta tälle keskustelupalstalle.

Ja kyllä olen kuopiolaisempi, kuin moni tällä hetkelläkään täällä asuva. Kotipaikkatausta ulottuu peräti 300 vuoden taakse. Kuinkahan monella niin pitkälle ulottuu historia?

Ja en ole todellakaan "mikään tuhansien aiheiden tyyppi".

Aikani ei edes riittäisi moiseen. Eikä edes kiinnosta.

Mutta itse olet kaikesta päätellen joko trolli, tai työskentelet Julkulan sairaalassa.

Tai itse asiassa molempia.

Tarvitsisit itse jotakin apua ilmeiseen ongelmaasi.

Jyväskyläläinen isäsi valittaa palstoilla miksei siemenet menneetkään lakanoille.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jyväskyläläinen isäsi valittaa palstoilla miksei siemenet menneetkään lakanoille.

Jopa 300:sadan vuoden jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Että joku, tai jotkut trollit osaa olla hauskoja. Kuvitellessaan tietävänsä, kuka, tai mistä olen. Kummatkaan vanhempani, isovanhemmat, tai sitä edeltävät esi-isät ja äidit eivät ole Jyväskylästä.

Sukuhistoriani Kuopioon ulottuu yli 300 vuoden taakse.

Trolli voisi mennä jo pikapikaa terapiaan, tai Astral- tv:oon esittämään selvänäkijää.

• Anonyymi

Trollaus pitäisi kriminalisoida. Tai passittaa kyseistä harjoittavat vähäksi aikaa hoitoon, tai ohjata edes avohoitoon.

• Anonyymi

Mikähän vaippamerkki hänelle olisi sopivin ja pitävin ettei hän pääsisi suoltamaan sontaansa palstalle 24h/vrk?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikähän vaippamerkki hänelle olisi sopivin ja pitävin ettei hän pääsisi suoltamaan sontaansa palstalle 24h/vrk?

Palstaripuloitsijalle tuskin mikään perinteinen vaippamerkki on tarpeeksi pitävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiinalainen Hengan....

• Anonyymi

Ei kait se ole trollausta, jos sanoo vilpittömän, kokemukseen perustuvan mielipiteensä asiasta?

• Anonyymi

Se on aina ja enemmän kiinni ihmisistä itsestään, heidän käytöksestään ja asennoitumisestaan kiinni millainen on kunkin paikan, ympäristön ja kaupungin ilmapiiri.

Huonokäytöksisiä on joka paikassa. Ei se ole kiinni mistään tietystä kaupungista.

Ollaan sitten Savossa, tai Etelä-Suomessa, pohjoisessa, tai Karjalan puolelta, niitä hyviä, kuin huonoja puolia ja ominaisuuksia ilmenee joka paikassa. Ja lisäksi jokainen meistä on vielä omalta persoonallisuudeltaan, ja luonteeltaan erilainen. Jokainen on yksilöllinen. Ei meitä voi millään niputtaa samaan kategoriaan. Ja jokaisess meissä on sekä hyviä, että huonoja puolia. Heikkouksia ja vahvuuksia.

Onhan se sekin varmaan totta, että ihmiset ovat tietyllä alueella omanlaisiansa. Mutta muistaakseni meissä kaikissa on niin paljon sekoittuneensa niin hämäläistä, karjalaista, kuin savolaista perimää, että ei voida enää syyttää geenejä huonoista piirteistä ja ominaisuuksista.

Hyvät ja kohteliaat käytöstavat ovat sivistyneen ja älykkään ihmisen ominaisuuksia.
      Samoin toisten, eli muiden kanssaihmisten positiivinen huomioiminen, heistä välittäminen ja heidän auttamisensa niin kotona, arjessa, kuin kodin ulkopuolella.

• Anonyymi

Kuopio saa hehkutusta osakseen Me Naiset -lehden (7.7.2021) tuoreessa matkailujutussa.

Toimittaja luonnehtii Kuopiota kivaksi kesäiseksi kaupunkilomakohteeksi, jonka lähiseudutkin sopivat mainiosti hemmotteluun ja rentoutumiseen. Mualiman navan toritunnelma on tehnyt toimittajaan vaikutuksen Hän kiittelee torielämän vilkkautta ja sieltä kantautuvaa iloista puheensorinaa.

– Lupsakka toritunnelma vie stressiin mennessään, hän hehkuttaa.

• Anonyymi

Jopa onnii rasakka kirjutus naestellehessä! Nuihhan se on ihaj justtiisa:D Savolaesten immeisten vahvvuus on se kaekenkattava lupsakkuus:D:D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jopa onnii rasakka kirjutus naestellehessä! Nuihhan se on ihaj justtiisa:D Savolaesten immeisten vahvvuus on se kaekenkattava lupsakkuus:D:D

Tunnelma olj siellä lupsakka heti, lupsakka heti, oekeet immeiset Kuopioon veti Lentävä kalakukko!
        https://www.youtube.com/watch?v=lUbV6SiX1ZU

• Anonyymi

Mainitsemasi lupsakka toritunnelma on hyvä syy piipahtaa Kuapijon toril huumorveikkojen juttuseuras vähintää kerra vuares.

• Anonyymi

Kutenkaan kupsin kirjoittamaksi emme aloitusta arvelekkaan. Minkäslainen uteliaisuutesi on kysymyksessä ?.

• Anonyymi

KUPS varmaan pelloo lupsakkaasti, vuan kun toenen osapuolj pelloo ihan tosissaan...

• Anonyymi

Kouvolassa vissiin ollaan aika töykeitä kanssa...

• Anonyymi

Kouvostoliitossa ollaan ystävällisiä neuvostokansalaisia kaikki tyynni.
        Ja vodka virtaa....

• Anonyymi

Kyllähän savolaiset keskenään pärjäävät, mutta auta armias meitä, kun he tulevat sieltä muiden suomalaisten joukkoon. Ensinnäkin se piällysmiesmeininki, päteä pitää, vaikka kuinka pienessä asiassa. Muut kumoon, minä olen oikeassa. Ja nimenomaan savolaiset eivät osaa hyväksyä muita kuin toisensa. Ja heistä ei saa laskea leikkiä kuin he itse, muuten loukkaannutaan verisesti. Se ns. huumorintaju lakkaa välittömästi.

• Anonyymi

Tuhansien aiheiden tyypin nostatuksia.
      Miksei hän mene oman kuntansa palstalle?

• Anonyymi

Skitsofreniaan on olemassa hoitoa ja lääkitystä.
        Ota yhteyttä oman paikkakuntasi terveydenhuoltoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hävinnyt on taju kokonaisuuden- skitsofrenia
        Minää on ympäri avaruuden- skitsofrenia
        Kaikkea kavahdan, kaikkea pelkään- skitsofrenia
        Pelko saa minulle siivet selkään- skitsofrenia
        Ja minä lennän, lennän pois

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen täällä ja tuolla...kuka vainoaa
        Joka paikkaan voi kuolla... kuka vainoaa
        Miten tuikkivat tähdet...kuka vainoaa
        Mihin sinäkin lähdet...kuka vainoaa
        Ja palat yhteen liimaa Vin Rosè

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kadulla minua piiritetään- skitsofrenia
        Kaikki tuntee minut vaan minä en ketään- skitsofrenia
        Orpona nousen vieraaseen laivaan- skitsofrenia
        Aina yhtä kaukana on ranta taivaan- skitsofrenia

Laulan itseni suohon...kuka vainoaa
        Muutun juuriksi ruohon...kuka vainoaa
        Kuka minua soittaa...kuka vainoaa
        Aina elämä voittaa...kuka vainoaa
        Ja palat yhteen liimaa Vin Rosè

• Anonyymi

savon murre on hienoa niin kuin kaikki murteet ne kuuluu suomalasuuteen hienona piirteenä . kaikissa maissa on omat murteensa äidin kielen lisäksi.

• Anonyymi

Meillä on sinulle varattu säilytyspaikka Kallaveden rannalla.Tervetuloa Niuvanniemen mielisairaalaan !

• Anonyymi
      • Anonyymi

Kas vain! Varoitusta ei kuulemma voi perua, jottei hallituksen toiminta vaikuttaisi olleen liian jyrkkää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kas vain! Varoitusta ei kuulemma voi perua, jottei hallituksen toiminta vaikuttaisi olleen liian jyrkkää.

Voiko varoituksen perua?
        - computer says... no.

• Anonyymi

Kuopion pahin ongelma on se, ettei täällä ole enää kunnollisia asuntoja tarjolla täysjärkisillä hinnoilla. Jos onnistuu jotenkin löytämään kohtuuhintaisen asunnon jossa ei ole sisäilmaongelmia ja jotain juoppoja naapurissa ihan hyvä paikka asua.

• Anonyymi

Paska kaapunki!

• Anonyymi

On taas Niuvanniemen asukkailla vauhti päällä.

Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy
      Tule mukanani juhlimaan
      Tää on paikka, jossa kansa viihtyy
      Tänään tunnelmasta kunnolla kiinni saan
      Tänä yönä tosi vahva kestää
      Monen tunnin päässä aamu on
      Mutta kuka voisi meitä estää
      Kun mä lennän sinun kanssasi aurinkoon
      Lennän aurinkoon
      Lennän aurinkoon
      Lennän aurinkoon
      Lennän aurinkoon

• Anonyymi

Ei myö olla Niuvassa, siellä on pahat rikolliset, myö ollaan Julkulassa kun ollaan melkein terveitä

• Anonyymi

Ääjinkielen aakkoset on jiänynnä jonnekin alottajlta oppimatta. Pienellä ruapustelloo näitä juttujaan.
      Turvaton kymppi tae tololuton mullikka. Lienöö hän.

• Anonyymi

Tuostapa tuljii mieleen jotta minkä taatta se oppiaeneen nimi pittää olla äetinkielj, eekä esmerkiksi äijänkielj, tai isänkielj?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuostapa tuljii mieleen jotta minkä taatta se oppiaeneen nimi pittää olla äetinkielj, eekä esmerkiksi äijänkielj, tai isänkielj?

Tae vaekkapa mummunkiel,ukinkiel, nuapurin ukonkiel.

• Anonyymi

Huono kaapunti. Sika hinnat vuokrissa. tämä myönnetään. 110E/kk tuntuuko mahdotttomalle?

• Anonyymi

Myös se tiijetään, Julkula on yhyssana eikä mikkää jul kula ja vieläpä kirjotettaan isolla eli Julkula. Mitä minä sanoen nii-i.

• Anonyymi

Naiset eivät ymmärrä mitä haluan sanoa mutta ymmärtävät minun kehonkieltä😁 ..pojoinnngg!

• Anonyymi

Savon murre on paras ja Kuopiota parempoo kaapunkiu ee ookkaan. Pysy vuan siellä etelässä kiireen keskellä niin myö tiällä huastellaan ja ee ressata :)

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2590
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2552
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1752
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1577
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1490
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1430
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1352
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1157
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe