Romanit ja vl:t

Mirella Bz

Hei vaan kaikille...mua on pitkään mietityttänyt, että pitääkö romani kulttuurista luopua mikäli tulee vl-uskoon? Oon tutustunut syksyn aikana yhteen vl-tyttöön meijän koulussa ja ollaan jo kavereita kun molemmat tulleet muualta suomesta eikä oikein tunneta muita. Meijän perhe on hengellinen ja uskon asiat on aina kiinnostaneet mua. Ollaan tän tytön kans paljon jutsailtu Jeesuksesta ja uskomisesta. Hän kutsui mut myös nuorten iltamiin. mua kiinnostais mennä mutta pelottaa, joudunko luopumaan romanitavoista?

Oon pitänyt nyt vuoden verran perinteistä romani naisten pukua ja kun kerran sen päälle laitat niin sitä ei meijän tapojen mukaan oteta koskaan pois. Korut kuuluu asuun ja se ongelma onkin...Tää mun kaveri nimittäin sanoi, että niitä voidaan pitää syntinä mutta ei ollut kuitenkaan aivan varma. Tiedättekö te? Mää pidän meijän kultturista ja haluaisin jatkaa sitä. Samalla kiinnostais uskon asiat...:( Suurin osa minun suvusta kuuluu helluntaiseurakuntaan mutta minun vanhemmat eivät vaikka omalla tavallaan uskovatkin.

Jos joku tietää jotain niin olisin kiitollinen vastauksista!

52

3512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halukkaille

      niin olen ymmrtänyt

      • Mirella Bz

        En nyt ihan ymmärtäny että mikä kuuluu halukkaille? :)


      • Turha toivo.

        He kuuluvat Israelin kansaan, Joosefin sekä Asenatin jälkeläisiä on Manasse, sekä Efraim, heidän usko ei tarvitse pakanallisia vivahteita.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Turha toivo.

        He kuuluvat Israelin kansaan, Joosefin sekä Asenatin jälkeläisiä on Manasse, sekä Efraim, heidän usko ei tarvitse pakanallisia vivahteita.

        Turha toivo manasse sahas jesajan kahtia ja on varmaan muualla iloitsemassa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Turha toivo manasse sahas jesajan kahtia ja on varmaan muualla iloitsemassa

        Massen ja Jesajan elämässä oli yli 500 vuoden väli?

        Eikö puhvelit ole siitä kertoneet.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Massen ja Jesajan elämässä oli yli 500 vuoden väli?

        Eikö puhvelit ole siitä kertoneet.

        Pietari Manasse kuuluu lasten kirjallisuuteen eikä kuulu aikuisille


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pietari Manasse kuuluu lasten kirjallisuuteen eikä kuulu aikuisille

        Siihen aikaan, kun Manasse eli, ei ollut lasten kirjallisuutta?

        Olet kai jäänyt lastenkirjanne koukkuun, sen näkee?

        Oletko jo 7 vuatta.


    • Kulttur-Elli

      "Oon pitänyt nyt vuoden verran perinteistä romani naisten pukua "

      Tarkoittanet löyhästi tai tuskin ollenkaan määriteltyä asukokonaisuutta, jota s u o m a l a i s e t romaninaiset käyttävät eri syistä.

      • Mirella Bz

        Jotenki erikoisia kommentteja... :)

        Me puhutaan perinteisestä puvusta. Materiaalit toki vaihtelee mutta asuun kuuluvat osat on pitkälle kaikilla samanlaisia.

        Ja nimenomaan suomalaiset romanit käyttää pukua! Se siinä hienoa onkin ja siksi sen haluan säilyttää.


      • Perusutelias

        >romaninaiset käyttävät eri syistä.    

        Kun nyt tunnut asiantuntijalta, laitahan edes pieni luettelo niitä syitä.


      • ei varaa
        Mirella Bz kirjoitti:

        Jotenki erikoisia kommentteja... :)

        Me puhutaan perinteisestä puvusta. Materiaalit toki vaihtelee mutta asuun kuuluvat osat on pitkälle kaikilla samanlaisia.

        Ja nimenomaan suomalaiset romanit käyttää pukua! Se siinä hienoa onkin ja siksi sen haluan säilyttää.

        Voin suoraan sanoa, että vaikka käyn töissä ja maksan veroja, minulla ei olisi varaa kulkea jatkuvasti "kansallispuvussa", sillä ne ovat niin kalliita. Suomessa sellaiseen ei ole varaa muilla kuin romaneilla. Ulkomailla romanit eivät kulje "kansallispuvuissaan" vaan ihan tavallisissa vaatteissa. He ovat köyhempiä kuin suomalaiset romanit. Suomalainen romaninainen ei käyttänyt aikaisemmin "kansallispukua" kuten nyt, vaan kuten ylen keskusteluohjelmassa todettiin, se on nousseen elintason merkki.

        Lestadiolainen ei käytä korvakoruja, mutta kaulakoruja ja muita koruja käyttää. Romanilestadiolaisena joutuisit luopumaan korvakoruista ja tekemään paljon lapsia, koska ehkäisy on kielletty. Oletko valmis sellaiseen? Kulttuurit voivat olla kovin erilaisia joten kahden eri kulttuurin yhteensovittaminen voi olla haaste. Jeesukseen uskominen ei vaadi liittymistä johonkin herätysliikkeeseen. Uskovia romaneja on paljon ja se on hieno asia. Jeesus voi tulla asumaan ihmisen sydämeen kulkipa hän hienossa puvussa tai köyhässä rikkinäisessä asussa. Jeesus rakastaa ihan jokaista ihmistä.

        Hyvää uutta vuotta Mirella sinulle ja perheellesi.


      • Mirella Bz
        ei varaa kirjoitti:

        Voin suoraan sanoa, että vaikka käyn töissä ja maksan veroja, minulla ei olisi varaa kulkea jatkuvasti "kansallispuvussa", sillä ne ovat niin kalliita. Suomessa sellaiseen ei ole varaa muilla kuin romaneilla. Ulkomailla romanit eivät kulje "kansallispuvuissaan" vaan ihan tavallisissa vaatteissa. He ovat köyhempiä kuin suomalaiset romanit. Suomalainen romaninainen ei käyttänyt aikaisemmin "kansallispukua" kuten nyt, vaan kuten ylen keskusteluohjelmassa todettiin, se on nousseen elintason merkki.

        Lestadiolainen ei käytä korvakoruja, mutta kaulakoruja ja muita koruja käyttää. Romanilestadiolaisena joutuisit luopumaan korvakoruista ja tekemään paljon lapsia, koska ehkäisy on kielletty. Oletko valmis sellaiseen? Kulttuurit voivat olla kovin erilaisia joten kahden eri kulttuurin yhteensovittaminen voi olla haaste. Jeesukseen uskominen ei vaadi liittymistä johonkin herätysliikkeeseen. Uskovia romaneja on paljon ja se on hieno asia. Jeesus voi tulla asumaan ihmisen sydämeen kulkipa hän hienossa puvussa tai köyhässä rikkinäisessä asussa. Jeesus rakastaa ihan jokaista ihmistä.

        Hyvää uutta vuotta Mirella sinulle ja perheellesi.

        No ensinnäkin olen ymmärtänyt että muiden maiden romaneilla ei ole kansanpukua kuten suomen romaneilla. Siksi he ei kulje niissä, ei siksi että he olisivat niin köyhoiä. Tää meijän kansanpuku on syntynyt vasta 1900-luvulla vähitellen. Vielä 1800-luvulla valkolaisten ja romanien puvuissa ei ollu suuria eroja mutta kun valkolaiset rupes muuttaan pukeutumistaan romanien "vanha tyyli" jäi. Mutta jo 1900 luvun alku vuosikymmeniltä saakka romanit on käyttäneet erityisiä romani pukuja. Koristeita ja samettia on tullut vaan enemmän kun elintaso on noussut yhteiskunnassa. eli ei romanien oma tyyli ole noin vain tullut, vaan se on vuosikymmeniä sitten jo tullut. Ja elintason nousemisen takia myös suurella osalla suomalaisista on mökeissä sähköt, telkkarit ja muut pelit ja vehkeet vaikka sitten ois köyhä.

        ja sitten vielä kun sanot ettei sinulla olis rahaa kansanpukuun. Onhan ne kalliita! mutta ei niitä kuule vaihetakkaan joka kuukausi! :) Uskon että kaikilla löytyy varaa jos säästää. Jos et osta vaatteita kuin kerran vuodessa niin ei se sillain paljon ole. Tiedän monia jotka on säästäneet jopa kolme vuotta hienoihin kankaisiin ja koristeisiin! Ja monella mun luokkalaisella saattaa olla joka viikko uus 20 euron paita. Jos ne jättäis ostamatta niin aika iso summa säästyis:) Eräs mun tuttu valitteli kun ei ole yhtään rahaa. hän kuitenkin ostaa joka päivät ilta sanomat ja usein kupin kahvia. Jos jättäis ilta-sanomat ostamatta säästäis vuodessa 365 euroo vuodessa! Entä sitten jos jättää kahvin tai vaikka tupakka-askin???? Aika pitkä penni mutta kukaan ei sano työttömälle tupruttelijalle etä ei ois varaa...

        Toiseen asiaan... ymmärsin kommenteisa että myös korvakoruja voi käyttää? Mutta lapsista pidän ja usein romaneilla on paljon lapsosia joten ei se mua haittaa. ymmärrän kyllä että vaikeuksia tulee kun ollaan tavoilta aika erilaisia...Tykätään esim. laulaa ja soittaa musiikkia. oon kyllä rukoillu asiaa Jeesukselta ja pyytänyt apua. Uskon että ratkaisu löytyy. Uskon myös että on paljon uskovia kaikkialla maailmassa mutta aina on hyvä saada uskon sisaria ja veljiä. Koulukaverin kanssa oon tuntenu sellaista rakkautta.

        Kiitos sinulle kommenteista ja hyvää uutta vuotta myös sinulle ja perheellesi! :)


      • Incognita
        Mirella Bz kirjoitti:

        No ensinnäkin olen ymmärtänyt että muiden maiden romaneilla ei ole kansanpukua kuten suomen romaneilla. Siksi he ei kulje niissä, ei siksi että he olisivat niin köyhoiä. Tää meijän kansanpuku on syntynyt vasta 1900-luvulla vähitellen. Vielä 1800-luvulla valkolaisten ja romanien puvuissa ei ollu suuria eroja mutta kun valkolaiset rupes muuttaan pukeutumistaan romanien "vanha tyyli" jäi. Mutta jo 1900 luvun alku vuosikymmeniltä saakka romanit on käyttäneet erityisiä romani pukuja. Koristeita ja samettia on tullut vaan enemmän kun elintaso on noussut yhteiskunnassa. eli ei romanien oma tyyli ole noin vain tullut, vaan se on vuosikymmeniä sitten jo tullut. Ja elintason nousemisen takia myös suurella osalla suomalaisista on mökeissä sähköt, telkkarit ja muut pelit ja vehkeet vaikka sitten ois köyhä.

        ja sitten vielä kun sanot ettei sinulla olis rahaa kansanpukuun. Onhan ne kalliita! mutta ei niitä kuule vaihetakkaan joka kuukausi! :) Uskon että kaikilla löytyy varaa jos säästää. Jos et osta vaatteita kuin kerran vuodessa niin ei se sillain paljon ole. Tiedän monia jotka on säästäneet jopa kolme vuotta hienoihin kankaisiin ja koristeisiin! Ja monella mun luokkalaisella saattaa olla joka viikko uus 20 euron paita. Jos ne jättäis ostamatta niin aika iso summa säästyis:) Eräs mun tuttu valitteli kun ei ole yhtään rahaa. hän kuitenkin ostaa joka päivät ilta sanomat ja usein kupin kahvia. Jos jättäis ilta-sanomat ostamatta säästäis vuodessa 365 euroo vuodessa! Entä sitten jos jättää kahvin tai vaikka tupakka-askin???? Aika pitkä penni mutta kukaan ei sano työttömälle tupruttelijalle etä ei ois varaa...

        Toiseen asiaan... ymmärsin kommenteisa että myös korvakoruja voi käyttää? Mutta lapsista pidän ja usein romaneilla on paljon lapsosia joten ei se mua haittaa. ymmärrän kyllä että vaikeuksia tulee kun ollaan tavoilta aika erilaisia...Tykätään esim. laulaa ja soittaa musiikkia. oon kyllä rukoillu asiaa Jeesukselta ja pyytänyt apua. Uskon että ratkaisu löytyy. Uskon myös että on paljon uskovia kaikkialla maailmassa mutta aina on hyvä saada uskon sisaria ja veljiä. Koulukaverin kanssa oon tuntenu sellaista rakkautta.

        Kiitos sinulle kommenteista ja hyvää uutta vuotta myös sinulle ja perheellesi! :)

        Hei Mirella!

        Nimimerkki "Ei varaa" on kirjoittanut hyviä asioita sinulle neuvoksi.
        Kyllä ainakin Espanjassa on niin voimakas romanikulttuuri, että "Feriota" vietetään kaikkialla ja ihmiset pukeutuvat romanipukuun, myös muut kuin vain romanit. Puvut ovat upeita, mutta ne kuuluvat juhlaan. Koko viikon tanssitaan ja soitetaan ja hevosilla ratsastetaan ja myös miehet, pikkupojat ja tytöt ovat pukeutuneet kauniisiin asuihin. Leningit ovat kalliita, eikä samassa mennä joka vuosi ferialle.
        Pukeutumisenne on historiallisesti aika nuorta. Muistan lapsuudestani, kun romanit kulkivat hevosella, että miehillä oli pussihiousut ja saappaat. Eli miesten pukeutuminen on muuttunut samaksi kuin "valkolaisten". Naisilla jo silloin oli pitkät hameet.
        "Ei varaa" on tarkoittanut suomalaisa kansallispukuja, mitä ei arkena käytetä, vaan nekin kuuluvat juhlaan. Eli ero on siinä. Hänellä, työssäkäyvällä naisella ehkä olisi varaa, mutta aika vaikeaa olisi käydä työssä knsallispuvussa. Siksi minua ihmetyttää, miten romanipuvussa voisi tehdä ruumiillista työtä, eikä se kovin käytännöllinen olisi muissakaan töissä.
        Elintaso on kohonnut myös suomalaisromaneilla: myös heillä on pelit ja vehkeet. Kerran matkalla Istanbuliin oli joukossa romaninaisia ja he olivat tulleet mukaan sametti- ja pitsiostoksille. Kivoja olivat, hekin uskovaisia ja itse käyttivät itsestään nimitystä "mustalainen".
        Nainen saa olla turhamainen ja käyttää koruja. Itse en juuri käytä, mutta en arvostelisi käyttäjiä.
        Kukapa ei tykkäisi lapsista? Mutta naisen osa on siinä asiassa kova. Lestadiuolaislla niitä on usein 14 ja se on kyllä liikaa. Ei kenenkään keho sellaista rääkkiä kestä - nainen on pelkkä hautoma- ja synnytyskone. Kerran kysyin eräältä lestadiolaismieheltä, jolle jo oli siunaantunut monta lasta, että eikö hän sääli vaimoaan. Hän sanoi, että synnytys ei ole mikään rasitus naiselle: helposti ja hetkessä lapsi putkahtaa ulos. Niin, että niin ne miehet.
        Tykkäät soitta ja laulaa - sillä alalla romanit ovat pärjänneet. Se on kaunista, eikä kukaan sitä vosi tuomita, että niitä harrastat.
        Olet löytänyt kaverin luokaltasi, paikkakunnalle muuttaneen tytön, joka kuuluu lestadiolaisiin. Mieti, oliskohan syy, että liittyisit heihin, se, että sinulla ei ole muuta seuraa. Voittehan te olla kavereita, vaikka et Vl:ään liittyisikään! Todellinen ystävyys sallii erilaisuuden!!
        Voisitko kertoa, mitä koulua käyt ja millä luokalla olet. Voiko peruskouluun mennä romanipuvussa? Miten voimistelutunneista ja kotitaloudesta selviät?

        Älä tee hätiköityjä päätöksiä! Anna ajan kulua ja puhu vanhempiesi kanssa.

        Hyvää uutta vuotta!


      • Comments!
        Mirella Bz kirjoitti:

        No ensinnäkin olen ymmärtänyt että muiden maiden romaneilla ei ole kansanpukua kuten suomen romaneilla. Siksi he ei kulje niissä, ei siksi että he olisivat niin köyhoiä. Tää meijän kansanpuku on syntynyt vasta 1900-luvulla vähitellen. Vielä 1800-luvulla valkolaisten ja romanien puvuissa ei ollu suuria eroja mutta kun valkolaiset rupes muuttaan pukeutumistaan romanien "vanha tyyli" jäi. Mutta jo 1900 luvun alku vuosikymmeniltä saakka romanit on käyttäneet erityisiä romani pukuja. Koristeita ja samettia on tullut vaan enemmän kun elintaso on noussut yhteiskunnassa. eli ei romanien oma tyyli ole noin vain tullut, vaan se on vuosikymmeniä sitten jo tullut. Ja elintason nousemisen takia myös suurella osalla suomalaisista on mökeissä sähköt, telkkarit ja muut pelit ja vehkeet vaikka sitten ois köyhä.

        ja sitten vielä kun sanot ettei sinulla olis rahaa kansanpukuun. Onhan ne kalliita! mutta ei niitä kuule vaihetakkaan joka kuukausi! :) Uskon että kaikilla löytyy varaa jos säästää. Jos et osta vaatteita kuin kerran vuodessa niin ei se sillain paljon ole. Tiedän monia jotka on säästäneet jopa kolme vuotta hienoihin kankaisiin ja koristeisiin! Ja monella mun luokkalaisella saattaa olla joka viikko uus 20 euron paita. Jos ne jättäis ostamatta niin aika iso summa säästyis:) Eräs mun tuttu valitteli kun ei ole yhtään rahaa. hän kuitenkin ostaa joka päivät ilta sanomat ja usein kupin kahvia. Jos jättäis ilta-sanomat ostamatta säästäis vuodessa 365 euroo vuodessa! Entä sitten jos jättää kahvin tai vaikka tupakka-askin???? Aika pitkä penni mutta kukaan ei sano työttömälle tupruttelijalle etä ei ois varaa...

        Toiseen asiaan... ymmärsin kommenteisa että myös korvakoruja voi käyttää? Mutta lapsista pidän ja usein romaneilla on paljon lapsosia joten ei se mua haittaa. ymmärrän kyllä että vaikeuksia tulee kun ollaan tavoilta aika erilaisia...Tykätään esim. laulaa ja soittaa musiikkia. oon kyllä rukoillu asiaa Jeesukselta ja pyytänyt apua. Uskon että ratkaisu löytyy. Uskon myös että on paljon uskovia kaikkialla maailmassa mutta aina on hyvä saada uskon sisaria ja veljiä. Koulukaverin kanssa oon tuntenu sellaista rakkautta.

        Kiitos sinulle kommenteista ja hyvää uutta vuotta myös sinulle ja perheellesi! :)

        Hei Mirella!

        Nimimerkki "Ei varaa" on kirjoittanut hyviä asioita sinulle neuvoksi.
        Kyllä ainakin Espanjassa on niin voimakas romanikulttuuri, että "Feriota" vietetään kaikkialla ja ihmiset pukeutuvat romanipukuun, myös muut kuin vain romanit. Puvut ovat upeita, mutta ne kuuluvat juhlaan. Koko viikon tanssitaan ja soitetaan ja hevosilla ratsastetaan ja myös miehet, pikkupojat ja tytöt ovat pukeutuneet kauniisiin asuihin. Leningit ovat kalliita, eikä samassa mennä joka vuosi ferialle.
        Pukeutumisenne on historiallisesti aika nuorta. Muistan lapsuudestani, kun romanit kulkivat hevosella, että miehillä oli pussihiousut ja saappaat. Eli miesten pukeutuminen on muuttunut samaksi kuin "valkolaisten". Naisilla jo silloin oli pitkät hameet.
        "Ei varaa" on tarkoittanut suomalaisa kansallispukuja, mitä ei arkena käytetä, vaan nekin kuuluvat juhlaan. Eli ero on siinä. Hänellä, työssäkäyvällä naisella ehkä olisi varaa, mutta aika vaikeaa olisi käydä työssä knsallispuvussa. Siksi minua ihmetyttää, miten romanipuvussa voisi tehdä ruumiillista työtä, eikä se kovin käytännöllinen olisi muissakaan töissä.
        Elintaso on kohonnut myös suomalaisromaneilla: myös heillä on pelit ja vehkeet. Kerran matkalla Istanbuliin oli joukossa romaninaisia ja he olivat tulleet mukaan sametti- ja pitsiostoksille. Kivoja olivat, hekin uskovaisia ja itse käyttivät itsestään nimitystä "mustalainen".
        Nainen saa olla turhamainen ja käyttää koruja. Itse en juuri käytä, mutta en arvostelisi käyttäjiä.
        Kukapa ei tykkäisi lapsista? Mutta naisen osa on siinä asiassa kova. Lestadiolaislla niitä on usein 14 ja se on kyllä liikaa. Ei kenenkään keho sellaista rääkkiä kestä - nainen on pelkkä hautoma- ja synnytyskone. Kerran kysyin eräältä lestadiolaismieheltä, jolle jo oli siunaantunut monta lasta, että eikö hän sääli vaimoaan. Hän sanoi, että synnytys ei ole mikään rasitus naiselle: helposti ja hetkessä lapsi putkahtaa ulos. Niin, että niin ne miehet.
        Tykkäät soitta ja laulaa - sillä alalla romanit ovat pärjänneet. Se on kaunista, eikä kukaan sitä vosi tuomita, että niitä harrastat.
        Olet löytänyt kaverin luokaltasi, paikkakunnalle muuttaneen tytön, joka kuuluu lestadiolaisiin. Mieti, oliskohan syy, että liittyisit heihin, se, että sinulla ei ole muuta seuraa. Voittehan te olla kavereita, vaikka et Vl:ään liittyisikään! Todellinen ystävyys sallii erilaisuuden!!
        Voisitko kertoa, mitä koulua käyt ja millä luokalla olet. Voiko peruskouluun mennä romanipuvussa? Miten voimistelutunneista ja kotitaloudesta selviät?
        Hyvää uutta vuotta!


      • pitkällä kirjeellä
        Mirella Bz kirjoitti:

        No ensinnäkin olen ymmärtänyt että muiden maiden romaneilla ei ole kansanpukua kuten suomen romaneilla. Siksi he ei kulje niissä, ei siksi että he olisivat niin köyhoiä. Tää meijän kansanpuku on syntynyt vasta 1900-luvulla vähitellen. Vielä 1800-luvulla valkolaisten ja romanien puvuissa ei ollu suuria eroja mutta kun valkolaiset rupes muuttaan pukeutumistaan romanien "vanha tyyli" jäi. Mutta jo 1900 luvun alku vuosikymmeniltä saakka romanit on käyttäneet erityisiä romani pukuja. Koristeita ja samettia on tullut vaan enemmän kun elintaso on noussut yhteiskunnassa. eli ei romanien oma tyyli ole noin vain tullut, vaan se on vuosikymmeniä sitten jo tullut. Ja elintason nousemisen takia myös suurella osalla suomalaisista on mökeissä sähköt, telkkarit ja muut pelit ja vehkeet vaikka sitten ois köyhä.

        ja sitten vielä kun sanot ettei sinulla olis rahaa kansanpukuun. Onhan ne kalliita! mutta ei niitä kuule vaihetakkaan joka kuukausi! :) Uskon että kaikilla löytyy varaa jos säästää. Jos et osta vaatteita kuin kerran vuodessa niin ei se sillain paljon ole. Tiedän monia jotka on säästäneet jopa kolme vuotta hienoihin kankaisiin ja koristeisiin! Ja monella mun luokkalaisella saattaa olla joka viikko uus 20 euron paita. Jos ne jättäis ostamatta niin aika iso summa säästyis:) Eräs mun tuttu valitteli kun ei ole yhtään rahaa. hän kuitenkin ostaa joka päivät ilta sanomat ja usein kupin kahvia. Jos jättäis ilta-sanomat ostamatta säästäis vuodessa 365 euroo vuodessa! Entä sitten jos jättää kahvin tai vaikka tupakka-askin???? Aika pitkä penni mutta kukaan ei sano työttömälle tupruttelijalle etä ei ois varaa...

        Toiseen asiaan... ymmärsin kommenteisa että myös korvakoruja voi käyttää? Mutta lapsista pidän ja usein romaneilla on paljon lapsosia joten ei se mua haittaa. ymmärrän kyllä että vaikeuksia tulee kun ollaan tavoilta aika erilaisia...Tykätään esim. laulaa ja soittaa musiikkia. oon kyllä rukoillu asiaa Jeesukselta ja pyytänyt apua. Uskon että ratkaisu löytyy. Uskon myös että on paljon uskovia kaikkialla maailmassa mutta aina on hyvä saada uskon sisaria ja veljiä. Koulukaverin kanssa oon tuntenu sellaista rakkautta.

        Kiitos sinulle kommenteista ja hyvää uutta vuotta myös sinulle ja perheellesi! :)

        Harmittaa, kun hyvä kirjeeni ei tullut perille. Melkein tuntui siltä, kun jonkinlainens ensuuri olisi sen karsinut.


      • Hameen alle...
        Mirella Bz kirjoitti:

        Jotenki erikoisia kommentteja... :)

        Me puhutaan perinteisestä puvusta. Materiaalit toki vaihtelee mutta asuun kuuluvat osat on pitkälle kaikilla samanlaisia.

        Ja nimenomaan suomalaiset romanit käyttää pukua! Se siinä hienoa onkin ja siksi sen haluan säilyttää.

        Kirjoitit: "asuun kuuluvat osat on pitkälle kaikilla samanlaisia."

        Sanopa, mikä sen tyrnuuri-tyyppisen toppauksen perimmäinen merkitys on. Ulkonäöllisestihän se tuottaa lopputuloksen, jota Jouko Turkka kutsuu kuvaavasti räystäsperseeksi. Liittyykö siihen jotain uskonnollisia tai niitä korvaavia arvoja?


      • XXL orig.
        Hameen alle... kirjoitti:

        Kirjoitit: "asuun kuuluvat osat on pitkälle kaikilla samanlaisia."

        Sanopa, mikä sen tyrnuuri-tyyppisen toppauksen perimmäinen merkitys on. Ulkonäöllisestihän se tuottaa lopputuloksen, jota Jouko Turkka kutsuu kuvaavasti räystäsperseeksi. Liittyykö siihen jotain uskonnollisia tai niitä korvaavia arvoja?

        Sen verran tunnen puheviaksi luokiteltua ranskaa, että uskoisin värkin olevan turnyyrin, siis ei tyrnuurin. Oikaiskaa, jos olen *tässä* uskossani harhassa.


      • Mirella Bz
        Incognita kirjoitti:

        Hei Mirella!

        Nimimerkki "Ei varaa" on kirjoittanut hyviä asioita sinulle neuvoksi.
        Kyllä ainakin Espanjassa on niin voimakas romanikulttuuri, että "Feriota" vietetään kaikkialla ja ihmiset pukeutuvat romanipukuun, myös muut kuin vain romanit. Puvut ovat upeita, mutta ne kuuluvat juhlaan. Koko viikon tanssitaan ja soitetaan ja hevosilla ratsastetaan ja myös miehet, pikkupojat ja tytöt ovat pukeutuneet kauniisiin asuihin. Leningit ovat kalliita, eikä samassa mennä joka vuosi ferialle.
        Pukeutumisenne on historiallisesti aika nuorta. Muistan lapsuudestani, kun romanit kulkivat hevosella, että miehillä oli pussihiousut ja saappaat. Eli miesten pukeutuminen on muuttunut samaksi kuin "valkolaisten". Naisilla jo silloin oli pitkät hameet.
        "Ei varaa" on tarkoittanut suomalaisa kansallispukuja, mitä ei arkena käytetä, vaan nekin kuuluvat juhlaan. Eli ero on siinä. Hänellä, työssäkäyvällä naisella ehkä olisi varaa, mutta aika vaikeaa olisi käydä työssä knsallispuvussa. Siksi minua ihmetyttää, miten romanipuvussa voisi tehdä ruumiillista työtä, eikä se kovin käytännöllinen olisi muissakaan töissä.
        Elintaso on kohonnut myös suomalaisromaneilla: myös heillä on pelit ja vehkeet. Kerran matkalla Istanbuliin oli joukossa romaninaisia ja he olivat tulleet mukaan sametti- ja pitsiostoksille. Kivoja olivat, hekin uskovaisia ja itse käyttivät itsestään nimitystä "mustalainen".
        Nainen saa olla turhamainen ja käyttää koruja. Itse en juuri käytä, mutta en arvostelisi käyttäjiä.
        Kukapa ei tykkäisi lapsista? Mutta naisen osa on siinä asiassa kova. Lestadiuolaislla niitä on usein 14 ja se on kyllä liikaa. Ei kenenkään keho sellaista rääkkiä kestä - nainen on pelkkä hautoma- ja synnytyskone. Kerran kysyin eräältä lestadiolaismieheltä, jolle jo oli siunaantunut monta lasta, että eikö hän sääli vaimoaan. Hän sanoi, että synnytys ei ole mikään rasitus naiselle: helposti ja hetkessä lapsi putkahtaa ulos. Niin, että niin ne miehet.
        Tykkäät soitta ja laulaa - sillä alalla romanit ovat pärjänneet. Se on kaunista, eikä kukaan sitä vosi tuomita, että niitä harrastat.
        Olet löytänyt kaverin luokaltasi, paikkakunnalle muuttaneen tytön, joka kuuluu lestadiolaisiin. Mieti, oliskohan syy, että liittyisit heihin, se, että sinulla ei ole muuta seuraa. Voittehan te olla kavereita, vaikka et Vl:ään liittyisikään! Todellinen ystävyys sallii erilaisuuden!!
        Voisitko kertoa, mitä koulua käyt ja millä luokalla olet. Voiko peruskouluun mennä romanipuvussa? Miten voimistelutunneista ja kotitaloudesta selviät?

        Älä tee hätiköityjä päätöksiä! Anna ajan kulua ja puhu vanhempiesi kanssa.

        Hyvää uutta vuotta!

        Pukeutuminen on nuorta, ihan totta. Kuten sanoin niin se on vähitellen kehitty 1900-luvun aikana mutta koko ajan se on ollut valta väestöstä erottuvaa. En tiedä miksi se on tullut tämmöiseksi mutta se on meille tärkeää. Kuten muutkin romanitavat joita valkolaisilla ei ole. ja miesten puvuista...edelleen romani miesten perinteiseen pukeutumiseen kuuluu saappaat vaikka lakerikengät on myös suositut. Moni pistää saaappaat jalkaa kun on juhla.

        Ei romaninaisten puku ruumiillisessa tössä kovin käytännöllinen ole. Meillä nainen on yleensä hoitanu kodin ja lapset. Koti on romaninaisten linna. Itse olen ajatellut että sen takia puvut on voineet kehittyä niin hienoiksi kun naiset on olleet kotona. Ei puku haittaa nykyään työtä. Voi olla toimistossa tai missä vaan missä puku ei haittaa.

        Ja on paljo varakkaita romanejakin. Työssä käyviä ja rikkaita. Suhteellisesti enemmän on kuitenki köyhempiä. Mutta nykyään tuetaan että romanit käy koulut loppuun ja hakee ammattiin.

        Minäkin olen ammattikoulussa kun kysyit. Ensimmäistä vuotta. Ja siitä kun kysyit voiko puvussa mennä peruskouluun. En tiedä ketään joka olis laittanut puvun niin aikaisin. Romani tytöt pukeutuu peruskoulussa farkkuihin ja kaikkiin samanlaisiin vaatteisiin kuin muutkin nuoret. Siksi liikuntatunnit tai muut ei oo este. Kotitalous tosin ei ois este vaikka puku oiskin päällä! :) Hoitaahan naiset kotonakin ruuan ja pyykit, siivouksen ja muut askareet! Puku pistetään päälle monesti peruskoulun jälkeen 16-18 ikäisenä. Mutta monella menee jopa yli 20 vuoden. Eikä sitä oo pakko laittaa! Moni haluaa kuitenki jatkaa perinnettä...ainaki minä ootin kuin kuuta nousevaa että saan puvun.

        Onhan se synnytys kova paikka. Mutta jos tykkää lapsista ja haluaa sitä niin en usko että suurikaan määrä on taakka. En kyllä oikein usko että nainen ois pelkkä synnytyskone...Mää nään että on lahja että nainen voi saada lapsia. On tietysti kaikkia sairauksia niinkun synnytusmasennusta ja sen sellasta...sellanen on vaikee paikka mutta voimia varmasti saa kun pyytää. Enkä usko että kukaan pakottais silloin uusiin lapsiin.

        Ja mun kaveri kyllä hyväksyy mut tällasenakin. Mutta meitä yhdistää uskon asiat, en tiiä muita meijän luokkalaisia jotka olis kiinnostuneita. Ei mua huvita mennä yöksi kaupungille notkumaan tai muuta sellaista...

        Hyvää jatkoa ja uuden vuoden odotusta!


    • kulttuurit rikastuttaa

      Kerro ystävällesi, että olet kiinnostunut meidän uskosta ja haluat lähteä seuroihin mukaan.

      Romaneilla on hieno pukuperinne, kanna pukuasi ylepänä, niinkuin romaninaistet niitä kantaakin.
      Puku ja romanikulttuuri ei ole este uskolle, jos haluat liittyä vl-uskoon.

      • Mirella Bz

        Ompa kiva kuulla! :) Pääsin vasta nyt nettiin joten vastaaminen kesti. Tosi suuri helpotus!! Pelkäsin tosissaan mitä olis seurannut kun vanhemmat ei olis hyväksyneet "valkolaiseksi" vaihtumista. Ja itekkin haluan vaalia meijän kulttuuria. :) :)


      • Anonyymi
        Mirella Bz kirjoitti:

        Ompa kiva kuulla! :) Pääsin vasta nyt nettiin joten vastaaminen kesti. Tosi suuri helpotus!! Pelkäsin tosissaan mitä olis seurannut kun vanhemmat ei olis hyväksyneet "valkolaiseksi" vaihtumista. Ja itekkin haluan vaalia meijän kulttuuria. :) :)

        Miten tässä lopulta kävi?


    • kaverisi neuvoo

      Kun olet koulukaveriisi tutustunut koulussa, niin pyydä päästä hänen mukana seuroihin jossa hän itsekin käy! Voit mennä vaikka sama puku päällä, joka sinulla on koulussakin. Seuroihin mennessä sinun ei tarvise tietää tai osata mitään, johon kaverisi ei osaisi vastata! Voit siis mennä korujen kanssa tai ilman.

      • Mirella Bz

        taas vastauksesta! Joo mää ymmärssin että kaverini kysyi juuri seuroihin...vai onko nuorten ilta eri asia? ymmärssin että iltamat olis hengelliset... Kiva että voin mennä ihan romanina:) :) Kiitos kun vastasitte! Asia on painanut paljon mieltä mutta nyt tuntuu mukavalta!


    • Tanssimaan!

      Olen vanha, mutta energinen mummu, joka on elämänsä elänyt vapaana uskonlahkoista ja lopulta eronnut Ev.lut seurakunnastakin, kun havaitsin, että suurta bisnestä on myös Jeesuksen markkinointi.
      Ilmeisesti Vl-lahko ei hyväksyisi romanipukuasi, sillä se sotisi heidän normejaan vastaan.
      Kokeneena varoitan Sinua ko lahkoon liittymästä, sillä sieltä ei hevillä pääse pois ja sinut kahlitaan ja aivopestään niin, että helvetin kiirastuleen joudut ellet tee,niin kuin he julistavat. Siitä seuraisi myös ongelmaa vanhempiesi ja sukusi kanssa. Tosin en tykkää mistään kahleista. Miksei romanikin voisi elää ilman kulttuurinsa pakoittamia normeja? Mutta parempi sekin kuin uskonlahkot.
      Omistaudu opiskeluun ja heimosi kouluttamiseen, niin etteivät lapset lintsaa koulusta, vaan oppivat ammatin ja saavat työtä. Itse olet kirjoittanut hyvän tekstin. Kehitä tiedollisia, taiteellisa ja kädentaitojasi. Muuten, asun Espanjassa ja tanssin intohimoisesti mustalaistansseja - flmancoa - ja 2 kertaa viikossa pukeudun mustalaisasuun, jonka olen itse ommellut. Täällä on ihanaa "mustalaismusiikkia", laulajia ja tanssijoita. Mitä jos omistautuisit laajemmin romanikulttuuria tutkimaan. Teitä on muuallakin kuin Suomessa. Flamemcolla olisi tulevaisuutta Suomessa ja sitä on ihana tanssia. Kehon treenaaminen on tärkeää myös henkiselle hyvinvoinnille.

      • käyttäytyy tyhmästi.

        Sinä olet tervetullut Ry:lle seuroihin.
        Ja et ole yksin etsimässä vastauksia näihin elämän tärkeimpiin asioihin, etkä romaanien keskuudessakaan.
        Satun tietämään erään vl-romaanin, en vaan ole varma elääkö tämä vanha täti enää.
        Jos hän on nukkunut pois, hän on vanhurskasten levossa ja hänellä on asiat hyvin.


      • käytti
        käyttäytyy tyhmästi. kirjoitti:

        Sinä olet tervetullut Ry:lle seuroihin.
        Ja et ole yksin etsimässä vastauksia näihin elämän tärkeimpiin asioihin, etkä romaanien keskuudessakaan.
        Satun tietämään erään vl-romaanin, en vaan ole varma elääkö tämä vanha täti enää.
        Jos hän on nukkunut pois, hän on vanhurskasten levossa ja hänellä on asiat hyvin.

        romaanipukua. En muista nyt vaan millään, että käyttikö hän koruja.


      • Saara

        Hei!Mirella,on helpompikin tapa uskoa ja olla uskossa kuin VL.Ethän halua kahleita itsellesi,ja vaikeita asioita hyväksyä.Sinun sukusi ei tule koskaan hyväksymään valintaasi,eivätkä V-lestadiol.sinua sellaisena kuin olet.Siinä hieno kulttuurisi jää kaiken muun varjoon..mieti ja puhu vanhemmillesi..joohan.


      • Mirella Bz

        oli poistettu joten en saanut apua. Mutta kiitos kumminkin:)


    • lapsenalest

      Ei tarvitse luopua. Olen ollut itse aikaisemmin vl-lestadiolaisuudessa ja tunnen kulttuurin hyvin. Perheeni on edelleen toiminnassa mukana.

      Asu ei ole ongelma. Sinua varmasti toki aluksi katsotaan uteliaana, aivan niin kuin muuallakin romaniasuisia katsellaan. Katselu ei ole pahansuopaa, vaan uteliasuutta. Jos käyt usein samassa paikassa, katsominen tietenkin vähenee ja ihmiset oppivatkin tuntemaan kuka sinä olet.

      Lestadiolaisuudessa on joitakin romanejakin. Ei paljon, mutta romaneiden vähyys ei johdu siitä etteivät he joukkoon kelpaisi. Muutamaan adoptoituun romanilapseen olen myös törmännyt. Toinen heistä piti aikuistuttuaan biologiseen sukuunsa yhteyttä melko tiivistikin, vaikka lapsi ei sukulaisiaan kovin hyvin omaksi tuntenutkaan.

      Voisin kuvitella että voit romanina löytää lestadiolaisuudesta positiivista yhteisöllisyyttä, joka tukee sinua omassakin kulttuurissasi. Monet nykylestadiolaiset ovat melkoisen kansainvälisiä ja kulttureihin ja erilaisiin vähemmistöihin suhtaudutaan myönteisesti.

      Mene rohkeasti mukaan. Lestadiolaisten tapahtumat ovat yleensä eläviä, jossa paikalla on kaikenikäisiä. "Kirkot" eivät ole lestadiolaisuudessa tyhjillään tai muutaman mummon valtaamia. Tulet huomaamaan että nuoria riittää, samoin ääntä ja elämää.:)

      • Mirella Bz

        Kiva kun kerroit noin selkeästi! Mää olen paljon pohtinut romanien ja vl:en eroja ja yhtäläisyyksiä. Oon huomannut että molemmissa perheet on tärkeitä ja tiiviitä, sukulaisiin ollaan yhteydessä tosi paljon, pidetään lapsista jne. Eikä romanitkaan yleensä meikkaa! :) Ja hengelliset asiat on yleensä tärkeitä, varmaan keskiverto suomalaista enemmän. Eroja tietsti löytyy kun me tykätään laulaa ja soittaa ja arvostetaan koristeellisuutta asuissa ja koruissa. Lestatiolaiset ovat ehkä paljon vaatimattomampia ja pelkistetympiä mutta ne ei nyt ole isoja asioita! ja oon kuullu että nykyään lestadiolaisetkin laittaa ja pukeutuu enemmän kuin ennen vanhaan. ja varmaan arvotkin on muuttunut just sillain että suvaitaan eri kulttuurista tulleita! Niinkun kerroit.

        Enkä mää kattomista pelkää, kun sanoit että voidaan aluksi tuijottaa! :) siihen on jo tottunut siitä asti kun laitoin romanipuvun päälle ekaa kertaa:) :)


      • Mirella Bz

        vastauksesta! Piti pistää tää mun vastaus uudestaan kun se ei ole tullut ollenkaan näkviin...
        Kiva kun kerroit noin selkeästi! Mää olen paljon pohtinut romanien ja vl:en eroja ja yhtäläisyyksiä. Oon huomannut että molemmissa perheet on tärkeitä ja tiiviitä, sukulaisiin ollaan yhteydessä tosi paljon, pidetään lapsista jne. Eikä romanitkaan yleensä meikkaa! :) Ja hengelliset asiat on yleensä tärkeitä, varmaan keskiverto suomalaista enemmän. Eroja tietsti löytyy kun me tykätään laulaa ja soittaa ja arvostetaan koristeellisuutta asuissa ja koruissa. Lestatiolaiset ovat ehkä paljon vaatimattomampia ja pelkistetympiä mutta ne ei nyt ole isoja asioita! ja oon kuullu että nykyään lestadiolaisetkin laittaa ja pukeutuu enemmän kuin ennen vanhaan. ja varmaan arvotkin on muuttunut just sillain että suvaitaan eri kulttuurista tulleita! Niinkun kerroit.

        Enkä mää kattomista pelkää, kun sanoit että voidaan aluksi tuijottaa! :) siihen on jo tottunut siitä asti kun laitoin romanipuvun päälle ekaa kertaa:) :)


    • Wariska

      En liittyisi vl-uskoon. Se on liian kritisoiva, liian sovinistinen, liian ulkokultainen, liian rasistinen, enkä tarkoita tällä rasismia eri kansallisuuksiin kuuluvia ihmisiä kohtaan vaan rasismia ylipäätänsä kaikkia muita ihmisiä, jotka eivät kuulu vl-lahkoon, kohtaan. Ihmiset sen sisällä ovat kuuluneet lahkoon jo lapsesta lähtien ja siten oppineet asiat jos ei muuten niin kantapään kautta.
      Entä jos joudut hylkäämään perheesi ja sukusi, jotka eivät kuulu vl-lahkoon? Teidän kulttuuriin kuitenkin kuuluu perheen ja suvun läheisyys, mikäli olen oikein ymmätänyt.
      Vl-lahkossa luovutaan jopa lapsesta ja vanhemmista jos nämä eivät tehe niinkuin lahko vaatii. Heidän jumalansa on vihan ja koston jumala, kun taas itselläni on rakkauden ja anteeksiannon Jumala. Vl-lahkossa anteeksi antaa toinen ihminen, ei jumala.
      Mieti kahdesti, ennen kuin teet päätöksesi. Olet vielä nuori, ehkä ajatusmaailmasi ei ole vielä tarpeeksi kypsä pohtimaan maailman pahuutta.
      Sitä toivon, ettet joutuisi kovin paljon itkemään tässä elämässä.
      Eihän sinun silti tarvitse luopua vl-ystävästäsi, mutta ole vain oma itsesi, oman kulttuurisi edustaja, kaikkine koruinesi ja pukuinesi, ole ylpeä siitä mitä olet, et tarvitse siihen yhtään vl-tyrannia.
      Tutki ja lue vähän, mitä vl-lahkosta kirjoitetaan. Lue niiden kirjoittamia teksteja, jotka ovat vl-uskossa ja niiden, jotka ovat siitä eronneet tai erotettu tai hylätty. Lue niiden tekstejä, jotka ovat asioita tutkineet ja pohtineet. Näin tulet tietämään, mitä sinun tulee tehdä.
      Kaikkea hyvää sinulle, nuori nainen, ja onnea vuodelle 2008!

      • Mirella Bz

        Se mua just pelotti että hyväksyykö vl:t minun perheen ja taustan ja että romanien kulttuuri on mulle tärkeää. Ymmärrsin joistain vastauksista että mut hyväksyttäis...Eräskin sanoi että nykyään otetaan uusia hyvin vastaan vaikka alussa saatetaan tuijottaa. En nyt sitten oikein ymmärrä:( Ja mitä tarkoitat etä luovutaan lapsesta?? Tulikin mieleen että sekoitatko jehovan todistajat ja lestadiolaiset? Vissiin heillä on jotekin tarkempaa. Näin oon kuullu mutta voin olla väärässäkin.

        Ja sanot että on vihan Jumala...siis mun kaverin kanssa ollaan juteltu ja sen kanssa on ollut pelkästään rakkaudesta ja anteeksianosta puhe. En oo kyllä huomannu että olis mikään vihan jumala! Just päinvaston! Mulla oli vähän murheita kerrankin niin kaveri sanoi että ei oo niin suurta asiaa etteikö sitä vois armon mereen pudottaa. Musta se oli aika kivasti sanottu. Eli mistä ajattelit että heillä olis jotenkin vihainen Jumala?Ja sama Jumalahan myös heillä on kuin sinulla! :) Mun mielestä Jumala on aina hyvä ja rakastava!

        Käyn kllä lukemassa juttuja täältä kun käskit. Mutta moni ei edes kirjoita oikealla nimellä tai saattaa jopa päästää valheita.

        Mutta kiva kun sanoit että toivot etten joutuis paljon itkemään tässä elämässä! :) Samaa toivon minäkin.

        Kaikkea hyvää sinulle Wariska!


      • ja pelottele turhaan

        Romanit ovat yhtä tervetulleita seuroihin ja muuhun toimintaan mukaan. Olen suviseuroissa nähnyt Romaneja,eikä heitä käännytetä pois.

        Rasistisuutta ei ole, koska monet vl-t esim.adoptoivat ulkomaalaisia lapsia. Eikä tarvitse hylätä perhettään eikä sukuaan.
        Lainaus---
        Vl-lahkossa luovutaan jopa lapsesta ja vanhemmista jos nämä eivät tehe niinkuin lahko vaatii. Heidän jumalansa on vihan ja koston jumala, kun taas itselläni on rakkauden ja anteeksiannon Jumala.---

        Tuo on aika rasistista kirjoitusta sinulta :) jEikä pidä paikkaansa.

        Tällä palstalla on pääasiallisesti "rasisteja" kirjoittamassa,ja se näkyy siitä etteivät he soisi vl-lle heidän uskonvakaumustaan!


      • Wariska
        ja pelottele turhaan kirjoitti:

        Romanit ovat yhtä tervetulleita seuroihin ja muuhun toimintaan mukaan. Olen suviseuroissa nähnyt Romaneja,eikä heitä käännytetä pois.

        Rasistisuutta ei ole, koska monet vl-t esim.adoptoivat ulkomaalaisia lapsia. Eikä tarvitse hylätä perhettään eikä sukuaan.
        Lainaus---
        Vl-lahkossa luovutaan jopa lapsesta ja vanhemmista jos nämä eivät tehe niinkuin lahko vaatii. Heidän jumalansa on vihan ja koston jumala, kun taas itselläni on rakkauden ja anteeksiannon Jumala.---

        Tuo on aika rasistista kirjoitusta sinulta :) jEikä pidä paikkaansa.

        Tällä palstalla on pääasiallisesti "rasisteja" kirjoittamassa,ja se näkyy siitä etteivät he soisi vl-lle heidän uskonvakaumustaan!

        Näiltä vl-sivuilta löytyy paljon kirjoittajia, jotka kertovat kuinka heidät on hylätty kun he eivät ole tehneet niin kuin vl-lahko on käskenyt.
        Itse olen kotoisin alueelta missä asuu paljon vl-lahkolaisia. Monet heistä jotka ovat uskosta poistetut tai poistuneet, ovat kertoneet kuinka heidät on hylätty tai kuinka huonosti heitä on kohdeltu esim. kokoustilanteissa. Koko perhe on voitu hylätä "uskovaisten" keskuudesta jos he eivät ole katkaisseet välejä omaan lapseen, joka ei noudata lahkon ohjeita. Tai jos äiti onkin halunnut katsoa televisiota, niin lapset ovat hylänneet oman äitinsä kun hän ei ole noudattanut lahkon ohjeita.
        Älä leimaa minua rasistiksi, sillä en ole kieltänyt vl-tyyppiä olemasta vl-tyyppi. Ei ole rasismia esittää eriäviä mielipiteitä kyseisestä ilmiöstä jota uskoksi kutsutaan.
        Olen kuitenkin sitä mieltä, että vl-lahkoon täytyy todella tutustua ennen kuin siihen alistuu, sillä varsinkin naisen kohdalla se on alistava uskonto. Esimerkiksi työura on monesti katkolla useiden synnytysten takia ja entäpä jos et saa lapsia, oleko ehkä huono nainen.
        Ja yksi asia vielä, ystävälle Mirellalle, haluat varmaankin perheen, miehen ja lapsia. Mistä sen miehen sitten löydät? Vl-naiset ottavat yleensä vain vl-miehiä. Haluatko itsellesi valkolaisen vl-miehen? Olisiko elämäsi alistumista kaksinkertaisesti? Et ehkä saisikaan pukeutua kulttuurisi mukaan! Entä mies omasta piiristäsi? Jos hän ei olekaan vl-lahkoon kuuluva? Molemmissa tapauksissa kulttuuriongelma, toisessa uskonnollinen ja toisessa kansallinen.
        Ja tämä jumala kysymys!
        Eräskin vl-perheen tytär sanoi, että hänellä on jumala joka rakastaa, mutta hänen perheellään on jumala joka kurittaa. Koko ajan sai katsoa, että koska se kuuma kivi tippuu päähän.
        Elämä ei ole mustavalkoista se on pääosin harmaata, mutta putkinäköä pitää aina varoa.


      • puuta heinää?

        "Vl-lahkossa luovutaan jopa lapsesta ja vanhemmista jos nämä eivät tehe niinkuin lahko vaatii."

        Et kai itsekään usko tuollaiseen.

        Nimim. kokemusta päinvastaisesta. Perhe on perhe, eikä sitä koskaan jätetä.


      • Wariska
        puuta heinää? kirjoitti:

        "Vl-lahkossa luovutaan jopa lapsesta ja vanhemmista jos nämä eivät tehe niinkuin lahko vaatii."

        Et kai itsekään usko tuollaiseen.

        Nimim. kokemusta päinvastaisesta. Perhe on perhe, eikä sitä koskaan jätetä.

        Kotia ei ole tulemista jos on lapsi kainalossa.
        Kotia ei ole tulemista jos et käy kokouksissa, pyhäkoulussa, rippikoulussa jne.
        Kotia ei ole tulemista jos panet ehdolle lesta opin.
        Monessa perheessä.
        Jos otat lapsen takaisin, erotetaan koko perhe seurakunnasta.
        Tai sitten pakotetaan tottelematon lapsi väkivalloin tottelemaan. Joka piiskaa säästää se lastaan vihaa, KIRJAIMELLISESTI.Ja henkinen pahoinpitely, tulee mieleen Fanny ja Aleksander, mitä pahuutta hekin joutuivat kärsimään, fiktiivisesti.
        Perheen lapset hylkäsivät äitinsä ja isänsä, joilla oli televisio.Vl-saarnaajien käskystä. Eivät nähneetkään lapsenlapsiaan. Vanhat lestakaverit eivät enää tervehtineet, eivätkä auttaneet vaikka apua olisi tarvinnut.
        Eivätkä ole ainoita tapauksia vaan täältä palstaltahan saa lukea lisää. Oleppa hyvä vain ja lue, miten te ahdistatte omianne. Se se vasta kauhiaa on, omien kieltäminen ja ahdistaminen.
        Itkevä lesta vaimo: eivät vielä paikat parantuneet kun uutta jo putkeen.
        Kyllä uskon tuollaiseen kun kuulen ja näen toisen ihmisen ahdingon, lasten, vanhuksien, naisten... Mitä teet yhdelle näistä pienimmistä...


      • Puhut eri aikakaudesta
        Wariska kirjoitti:

        Kotia ei ole tulemista jos on lapsi kainalossa.
        Kotia ei ole tulemista jos et käy kokouksissa, pyhäkoulussa, rippikoulussa jne.
        Kotia ei ole tulemista jos panet ehdolle lesta opin.
        Monessa perheessä.
        Jos otat lapsen takaisin, erotetaan koko perhe seurakunnasta.
        Tai sitten pakotetaan tottelematon lapsi väkivalloin tottelemaan. Joka piiskaa säästää se lastaan vihaa, KIRJAIMELLISESTI.Ja henkinen pahoinpitely, tulee mieleen Fanny ja Aleksander, mitä pahuutta hekin joutuivat kärsimään, fiktiivisesti.
        Perheen lapset hylkäsivät äitinsä ja isänsä, joilla oli televisio.Vl-saarnaajien käskystä. Eivät nähneetkään lapsenlapsiaan. Vanhat lestakaverit eivät enää tervehtineet, eivätkä auttaneet vaikka apua olisi tarvinnut.
        Eivätkä ole ainoita tapauksia vaan täältä palstaltahan saa lukea lisää. Oleppa hyvä vain ja lue, miten te ahdistatte omianne. Se se vasta kauhiaa on, omien kieltäminen ja ahdistaminen.
        Itkevä lesta vaimo: eivät vielä paikat parantuneet kun uutta jo putkeen.
        Kyllä uskon tuollaiseen kun kuulen ja näen toisen ihmisen ahdingon, lasten, vanhuksien, naisten... Mitä teet yhdelle näistä pienimmistä...

        En tiedä, mikä tuosta on totta ja mikä ei, kaikkea hullua olen täällä lukenut hoitokokousajalta. Olen vain itse sen verran nuori, että ihmettelin ensin, että mitä puhetta tuollainen perheen hylkääminen on. Vaikeaa minun silti on uskoa, että ihmiset olisivat perhettään hylänneet tai joutuneet perheensä hylkäämiksi, paitsi joissakin spesiaalitapauksissa, jos ihmisellä on jokin henk. koht. ongelma. Normaali-ihminen ei perhettään hylkää, vaikea muuta kuvitella...


    • Wariska

      En liittyisi vl-uskoon. Se on liian kritisoiva, liian sovinistinen, liian ulkokultainen, liian rasistinen, enkä tarkoita tällä rasismia eri kansallisuuksiin kuuluvia ihmisiä kohtaan vaan rasismia ylipäätänsä kaikkia muita ihmisiä, jotka eivät kuulu vl-lahkoon, kohtaan. Ihmiset sen sisällä ovat kuuluneet lahkoon jo lapsesta lähtien ja siten oppineet asiat jos ei muuten niin kantapään kautta. Entä jos joudut hylkäämään perheesi ja sukusi, jotka eivät kuulu vl-lahkoon? Teidän kulttuuriin kuitenkin kuuluu perheen ja suvun läheisyys, mikäli olen oikein ymmätänyt. Vl-lahkossa luovutaan jopa lapsesta ja vanhemmista jos nämä eivät tehe niinkuin lahko vaatii. Heidän jumalansa on vihan ja koston jumala, kun taas itselläni on rakkauden ja anteeksiannon Jumala. Vl-lahkossa anteeksi antaa toinen ihminen, ei jumala. Mieti kahdesti, ennen kuin teet päätöksesi. Olet vielä nuori, ehkä ajatusmaailmasi ei ole vielä tarpeeksi kypsä pohtimaan maailman pahuutta. Sitä toivon, ettet joutuisi kovin paljon itkemään tässä elämässä. Eihän sinun silti tarvitse luopua vl-ystävästäsi, mutta ole vain oma itsesi, oman kulttuurisi edustaja, kaikkine koruinesi ja pukuinesi, ole ylpeä siitä mitä olet, et tarvitse siihen yhtään vl-tyrannia. Tutki ja lue vähän, mitä vl-lahkosta kirjoitetaan. Lue niiden kirjoittamia teksteja, jotka ovat vl-uskossa ja niiden, jotka ovat siitä eronneet tai erotettu tai hylätty. Lue niiden tekstejä, jotka ovat asioita tutkineet ja pohtineet. Näin tulet tietämään, mitä sinun tulee tehdä. Kaikkea hyvää sinulle, nuori nainen, ja onnea vuodelle 2008!

      • onhan.

        tosi käärmeen kirjoituksia, nämä Wariskan.

        Parempi olisi, että myllykivi ripustettaisiin tällaisen kaulaan ja heitettäsiiin meren syvyyteen, niinkuin Raamattu kehoittaa, viettelijästä.


      • Wariska
        onhan. kirjoitti:

        tosi käärmeen kirjoituksia, nämä Wariskan.

        Parempi olisi, että myllykivi ripustettaisiin tällaisen kaulaan ja heitettäsiiin meren syvyyteen, niinkuin Raamattu kehoittaa, viettelijästä.

        Mikä viettelijä? Enhän edes pyydä/käske ketään liittymään mihinkään. Annan vain aihetta ajatella.
        Vai oliko niin että se koira älähti johon kalikka kalahti. Ehkäpä minun tietoni ja ajatukseni panivat sinutkin ajattelemaan asioita monelta eri kantilta. Näin se on rakas ystävä, ei ole vain yhtä totuutta. Jokaisella meillä on meidän oma totuutemme, sinäkin tulet huomaamaan sen kun kasvat ja aikuistut.
        Kaikkea hyvää sinulle tutkimusmatkallesi.
        Käärmeet ovat muuten erikoisia eläimiä, sanoisimpa jopa kauniita. Niin ja rauhoitettuja, Suomessa ainakin kyykäärme.
        Et ole muuten ainoa lesta, joka on sanonut minua käärmeeksi. Kun olin pieni tyttönen, niin eräs lestapappi sanoi minua ja muitakin pieniä poikia ja tyttöjä kyykäärmeitten sikiöiksi.
        Todella kannustava saarnamies. Meidän äidit olivat sitten hänen mielestään käärmeitä.
        Meillä oli silloin tosi mukava opettaja ja hän sitten sanoi sille papille, ettei viittis hänen oppilaitaan nimitellä, lapset kun saattavat ottaa saarnan aivan sananmukaisesti.


    • Seija vaan. ...

      Et tiedä kaikkea,olet ehkä kaverisi lumoissa.Mene vaa mukaan,jos olet tosissasi.Mutta jos vaa tuon ihmisen takia,nii neuvompa,elä mee.Etsi uudestisyntyneitten yhteisö.Jaa romaneille on musiikki kaikki kaikesa.sen me osaamme.Vapaissa suunnissa saa ylistää Herraa kuoroina,sooloina,yhtyeinä,se on elämää.Eikö sinulla ole ketään romani ystävää? Hameeseen kuuluu korut.Niitä ei saisi poijes ottaa,vaan siksi,että on ihmisiä ketä ne ei miellytä.Älä sido ittees mihinkään,mikä alkais ahdistaa.Jos ne ihmiset alkaa puuttua ulkosiin seikkoihin,on silloin mielestäni uskovaisen elämä,vapaus ja valo kaukana--tiedän mistä kirjoitan.Mieti kahdesti ja tarkkaan.

      • edellisen kanssa...

        Tunnen uskovaisia romaneja, helluntailaisia, vapaakirkon jäseniä, luterilaisia... He käyttävät pukuja ja koruja ja näissä yhteisöissä ei tuomita helvettiin korvakoruja käyttäviä. Vanhoillislestadiolaiset tuomitsevat korvakoruja käyttävät helvettiin.


      • edellisen kanssa...

        Tunnen uskovaisia romaneja, helluntailaisia, vapaakirkon jäseniä, luterilaisia... He käyttävät pukuja ja koruja ja näissä yhteisöissä ei tuomita helvettiin korvakoruja käyttäviä. Vanhoillislestadiolaiset tuomitsevat korvakoruja käyttävät helvettiin.


      • elää

        Mirella,
        Olet saanut hyvää palautetta Wariskalta, Seijalta ja muiltakin, niiltä jotka tuntevat huolta nuoren ihmisen joutumista luopumaan omasta kulttuuristaan, suvustaan, perheestään. Sukua et voi valita, ystävän voit.
        Jumala ei ole ahdasmielinen. Meidän elämämme täällä on sidottu yhteisöömme. Miksi vaihtaisit uskonlahkoon, joka vaatii tiukkojen normien noudattamista. Miksi tällä globaalisesti pienellä lahkolla olisi oikea tieto? - Itsekeskeisyydestä. Maailmassa on tuhansia uskontokuntia ja kaikille niille on ominaista, että vain he itse tietävät totuuden.
        Hyvää uutta vuotta 2008!


    • ...

      , mutten muista nimiä tähän hätään...

    • yksinkertaisesti

      vaan kulttuurisi kanssa, kukaan ei sua neuvo mitä mitäis olla tai esittää. Sehän on rikkauttta jos saamme tutustua sinun kulttuuriisi.

      Sen kuitenkin sanon että kun täällä meillä on niin monenlaista matkaajaa, niin on monenlaista myös koettelijaa ja kiusaajaa. Mut näistä ilkkujista ei tartte välittää, he monesti vain pitävät hauskaa kukin omalla tavallaan.
      Sama armo kuuluu kaikille Jumalan luomille ihmisille.

    • pakkula

      Vastaus sivu ei kuitenkaan auennut. Sen jälkeen löysin sivuston ja sen mukana osoitteen, jossa kerrotaan ja kuvataan intiaani kulttuurin lestadiolaisia. Tiedän hyvin, ettei intiaani- ja romani kulttuuri ole samaa, mutta on niissä jotakin samankaltaisuutta. Katso ja vertaa kuvia ja tee itse johtopäätöksesi:
      http://lestadiolaisuus.info/maat/ecuador/

      En ole tavannut lestadiolaista romania, vaikka tiedän heitä olevan. Äitini kertoi lapsuutensa paikkakunnalta, että siellä oli yksi romani mies lestadiolainen.

      '
      Sitten on mielessäni eräs kuulemani tapaus, arastelen sen kertomista, en halua loukata ketään, en ainakaan vähemmistöjä, kuten romaneja. Toivottavasti kaikki ymmärtävät sen, että haluan vain kertoa, ettei ihmisen tarvitse luopua luontaisista hyvistä ominaisuuksistaan

      Eräässä sairaalassa oli lestadiolainen ihminen, jota uskonveljet kävivät tervehtimässä. Samassa huoneessa oli myös eräs romani. Alkoi lähestyä eron hetki, erotessa vieraat hyvästeltiin, mutta myös todistivat tervehtimänsä potilaan kanssa toisilleen kaikkien syntien anteeksi antamuksesta. Siinä hyvästellessä eräs vierailijoista kääntyi vuoteessa makaavan romanin puoleen ja sanoi: Olisi sinullakin lupa uskoa syntisi anteeksi.
      Vastaus oli vierailijoita yllättävä, kun puhuteltu kertoi jo saaneensa syntinsä anteeksi, kertoipa vielä nimeltä mainiten, ketkä hänelle olivat synnit anteeksi saarnanneet. Kun vieraat sen kuulivat,he vakuuttuivat asiasta ja eräs heistä sanoi: Onpa se mukavaa, kun sinäkin olet saanut parannuksen armon ja käsittänyt uskon. Vielä yllättävämpi oli romanin antama vastaus: Hai hyvä veli, älä muuta viserrä.

      Toivottavasti tämä kertomani auttoi ymmärtämään, ettei ainakaan puheen parsi kovin paljoa muuttunut. Kun olet kertonut, miten sinua jännittää ja arveluttaa, voit olla aivan varma siitä, että monia siellä nuorten illassa ainakin alussa jännittää vähintään yhtä paljon sinun läheisyytesi. Ennakkoluulottomasti tutustumalla jännitys ja epäluulot vähitellen toivottavasti katoavat. Kun ne ovat väistyneet, löydät siitä nuorten joukosta useitakin ystäviä. Ainakin haluan toivoa niin. Onnea matkaan, ensimmäinen käynti on varmasti sinulle melkoinen seikkailu, mutta sitä eniten toivon, että olet jo ensimmäisen kertasi käynyt ja tutustuminen on päässyt alkuun.

      • Wariska

        Romanit kyllä sanovat, etteivät he käytä hai sanaa, muuta kuin silloin kun on kyse sen nimisestä kalasta.
        Onko siis tarinasi pelkkää tarinaa?
        Epäilempä myös sitä, että vieraisiin sänkyihin huudetaan.
        Meilläpäin kun lestat vain hoitavat omat hommansa ja omat tuttavansa.
        Muistan kun olin itse synnyttäneiden osastolla lapsen saaneena ja viereisessä sängyssä oli lesta äiti, hänelle tuotiin kahvi posliinikupissa lestahoitajan tarjoilemana, me muut syntisäidit haettiin itte käytävältä kun hoitajat jakoivat.
        Asioilla on tapana olla monta puolta ja usein ne ovat harmaita, eivät mustia tai valkoisia.


      • pakkula
        Wariska kirjoitti:

        Romanit kyllä sanovat, etteivät he käytä hai sanaa, muuta kuin silloin kun on kyse sen nimisestä kalasta.
        Onko siis tarinasi pelkkää tarinaa?
        Epäilempä myös sitä, että vieraisiin sänkyihin huudetaan.
        Meilläpäin kun lestat vain hoitavat omat hommansa ja omat tuttavansa.
        Muistan kun olin itse synnyttäneiden osastolla lapsen saaneena ja viereisessä sängyssä oli lesta äiti, hänelle tuotiin kahvi posliinikupissa lestahoitajan tarjoilemana, me muut syntisäidit haettiin itte käytävältä kun hoitajat jakoivat.
        Asioilla on tapana olla monta puolta ja usein ne ovat harmaita, eivät mustia tai valkoisia.

        Jos loukkasin, pyydän anteeksi.

        Mutta itse asiaan, ilmeisesti se hai sana on jäänyt pois romanien puheesta, mutta vielä 1950 -luvulla se esiintyi. Muistan sen siitä, että olen itse silloin keskustellut useidenkin romanien kanssa. Ei se mitään tarkoittava sana ollut, vaan eräänlainen etuliite tai artikkeli, joita esiintyy melkein kaikissa kielissä, vaikka niitä ei suomen kielessä olekaan. Paitsi vanhassa Karjalan murteessa oli pelkkä lyhyt a lauseen alussa tyyliin: A olet sie Karjalasta.
        Englannin kielessä on ainakin the artikkeli, Ruotsin kielessä en ja et, jos oikein muistan. Kun tutkimus on ilmeisesti valottanut romanien alkukodiksi Intian suunnan, olisi kiintoisaa tietää, onko sikäläisissä kielissä vastaavia etuliitteitä. Vuosisatojen kuluessa ne varmasti muuttuvat, kehittyyhän kielet muutenkin.

        Mitä kertomaani tarinaan tulee, olet aivan oikeassa, olen sen toisilta kuullut. Ei mitenkään halventavana, vaan osoituksena että voi olla lestadiolainen ja silti säilyttää persoonallisuutensa. Huutamisesta vieraaseen sänkyyn ei toki ollut kysymys, sairaalan sängythän ovat kohtu lähekkäin ja aivan hiljainen puhe kuuluu siihen. Et kaiketi pitänyt pahana sitä, että joku lestadiolainen sattui huomaamaan ja arvostamaan myös romanimiehen?
        Kuullut olen myös siitä toisesta miehestä, sen kuulin äidiltäni, joka sen lapsuudestaan 1920 -30 luvuilta muisti.


    • Anonyymi

      Miten menee, Mirella?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2594
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1942
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1413
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1285
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 17
      1025
    Aihe