Puolia maahantuojan piikkiin takuuajan jälkeen?

Scenu

Onko kukaan saanut menemään tuota ilmeisen yleistä puolavikaa maahantuojan piikkiin takuuajan jälkeen. Omastani on takuuaika jo päättynyt vajaa vuosi sitten, mutta toisaalta jos "tuotteen on kestettävä sille odotettavissa oleva elinikä" niin musta 27tkm on aivan liian vähän moottorin/sen sähkölaitteen eliniäksi.

Oma rupes röpsöttämään kolmella tänään, check emissions syttyi ja sadan metrin päästä ESP/ARS FAULT, ja huoltoa varatessa sanoivat ettei menisi maahantuojan piikkiin. Ainakaan taisteluitta en aio luopua, sotii mun oikeustajuani vastaan ja vahvasti.

Mulla on ollut esimerkiksi 2X noin 400 tkm ajettuja Saabeja, ja kummankaan puolaan ei ole tarvinnut koskaan koskea, näin se kehitys kehittyy...

Uskaltaako ajaa n 10km huoltoon ilman katin tuhoutumisen pelkoa, nyt ajettu vain takaisin kotiin noin 400m matka?

11

2470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etelän-Hetelmä1

      Terve.

      Itselläni meni kanssa puolia autosta pari kappaletta ennenkuin hermostuin ja vaihdatin kaikki.

      Mutta toisaalta voi ajaa autolla ihan hyvin huoltoon.

      Itse ajoin kummallakin kertaa sen auton huoltoon asti kun oli mennyt puola. Mutta noissa on aina omat riskinsä. Kuinka helposti esim katti menee rikki ja annenkaikkea, meneekö pakopuolen venat paskaksi siitä sylinteristä jossa ei toimi kipinä. Syöttää bensaa siihen sylinteriin ja se ei palakkaan vaan lähtee putkistoon josta se jostain kumman syystä voi polttaa ns. takapuolelle pikkuhiljaa reikää siihen venttiiliin.

      Kummallakin kertaa tuli ajettua enemmän kuin tuo 10km. Mutta kukin tyylillään.
      En ota vastuuta tästä viestistä jos lähdet nyt ajamaan autolla sinne ja meneekin jotain paskaksi sen takia. Mutta itselläni ei mennyt.

      Itse en edes jaksanut taistella noita puolia. Sain sen verran edukkaasti ne itseni mielestä. 55€ kpl töineen ;)

    • Me II

      Minulla oli Megane II, josta meni puola takuuajan jälkeen (parisen kuukautta) Puola vaihdettiin takuuseen. Autossa oli huoltosopimus, mutta takuuseen se meni.

    • takuuseen

      joko Bilialla tai renaultilla on tosi perverssi määritelmä sanalle "takuu" mutta se näyttää kattavan laadultaan ala-arvoisen osan vaihdon vain kun se on ehjä, ei jos se on ehtinyt hajota!

      Minulta vaihdettiin 1,5v takuun päättymisen jälkeen kolme ehjäksi jäänyttä puolaa ilmaiseksi mutta minun piti maksaa sen hajonneen puolan vaihto itse.

      Ei helvetti sentään tuota piilian touhua. Jos tehdas kerran itse myöntää että puolien laatu on niin ala-arvoinen että ne vaihdetaan ilmaiseksi virhevastuun välttämiseksi vaikka ovat ehjiä, olisi tosi mielenkiintoista kuulla millä logiikalla se hajonnut niistä neljästä kuuluukin omistajan itsensa maksettavaksi?

      Onneksi takuu on mennyt umpeen joten nyt voi kulkea kompassi mukanaan ettei tule enää edes pieraisseeksi Bilian suuntaan.

      Auton voi nilkuttaa varovasti huoltoon jos matka ei ole pitkä. Omalla vastuulla tietty. Aiemmalla japanilaisella ajelin ilman ongelmia huoltoon tuommoisen vajaan 10km matkan täsmälleen samasta syystä joten ei ole pelkästään ranskisten herkkua tämä ongelma.

      • Scenu

        Maahantuojan mukaan autoni ilmeisesti on eliniästään 70% elänyt 27tkm kohdalla, sillä se tuli vastaan korjauskuluissa vain 30%, loput piti maksaa itse. Samoin loput puolat jätettiin odottamaan vikaantumista, eikä vaihdettu kunnollisiin kerralla kaikkia.

        Jokatapauksessa asia sotii minun oikeuskäsitystäni, ja ymmärtämystäni kuluttajasuojalaista, vastaan, ja pahasti, joten valitin jo kuluttajasuojaihmisille aiheesta. He saavat jatkaa, koska minulle ei tyydyttävää vastausta annettu.

        Voin kertoa täällä jutun edistymisestä jos jotain kiinnostaa....


      • Ehkä kohta entinen meksumies
        Scenu kirjoitti:

        Maahantuojan mukaan autoni ilmeisesti on eliniästään 70% elänyt 27tkm kohdalla, sillä se tuli vastaan korjauskuluissa vain 30%, loput piti maksaa itse. Samoin loput puolat jätettiin odottamaan vikaantumista, eikä vaihdettu kunnollisiin kerralla kaikkia.

        Jokatapauksessa asia sotii minun oikeuskäsitystäni, ja ymmärtämystäni kuluttajasuojalaista, vastaan, ja pahasti, joten valitin jo kuluttajasuojaihmisille aiheesta. He saavat jatkaa, koska minulle ei tyydyttävää vastausta annettu.

        Voin kertoa täällä jutun edistymisestä jos jotain kiinnostaa....

        Omasta meksusta pamahti ensimmäinen puola 39 t. km. kohdalla. Takuu oli päättynyt kaksi viikkoa aikaisemmin. Aluksi meinasivat, että maksan koko lystin, mutta kun rupesin purnaamaan sain 60 prossan alennuksen. Frendin autoon vaihettiin ilmaiseksi kaikki puolat(ilman purnaamista), vaikka autolla ikää melkein kolme vuotta. Tämä tosin toisella paikkakunnalla. Reilua, eikö totta.


      • RellistiMeganisti04
        Ehkä kohta entinen meksumies kirjoitti:

        Omasta meksusta pamahti ensimmäinen puola 39 t. km. kohdalla. Takuu oli päättynyt kaksi viikkoa aikaisemmin. Aluksi meinasivat, että maksan koko lystin, mutta kun rupesin purnaamaan sain 60 prossan alennuksen. Frendin autoon vaihettiin ilmaiseksi kaikki puolat(ilman purnaamista), vaikka autolla ikää melkein kolme vuotta. Tämä tosin toisella paikkakunnalla. Reilua, eikö totta.

        ..megsu II:een vaihdettiin kolme puolaa tässä ihan hiljan, maksoin neljännen. Vm siis 04. Suht reilua mutta ihmetyttää, että miksi tuo yksi pitää itse maksaa. Samassa vaihdettiin asentoanturikin.. Uppos ihan mukavasti rahaa, puolaan ja anturiin.


      • Sceenic
        Ehkä kohta entinen meksumies kirjoitti:

        Omasta meksusta pamahti ensimmäinen puola 39 t. km. kohdalla. Takuu oli päättynyt kaksi viikkoa aikaisemmin. Aluksi meinasivat, että maksan koko lystin, mutta kun rupesin purnaamaan sain 60 prossan alennuksen. Frendin autoon vaihettiin ilmaiseksi kaikki puolat(ilman purnaamista), vaikka autolla ikää melkein kolme vuotta. Tämä tosin toisella paikkakunnalla. Reilua, eikö totta.

        Todennäköisesti maahantuoja (jo entinen) on luvannut kaikille valtuutetuille korjaamoille / jälleenmyyjille saman korvauksen puolista (esim. 30%), ja jälleenmyyjät/korjaamot antavat sitten omasta pussistaan erilaisia hyvityksiä, toiset enemmän ja toiset vähemmän riippuen halukkuudesta pitää asiakassuhteista huolta. Me asiakkaathan ollaan asiakassuhteessa auton myyjään joka on kuluttajasuojalain mukaisessa vastuussa myymästään tavarasta ja maahantuoja ja myyjä sitten taas keskustelevat keskenään, jos keskustelevat. Eli tästä johtunee miksi eri paikkakunnilla tulee erilaisia kohteluita puola-asiassa. Ihmettelen vaan miksi myyjätahot eivät pistä esim. tässä puola-asiassa maahantuojaa koville vaan ottavat paskan asiakkailta vastaan... Vai olisiko se hoidettu rahalla / hyvityksillä myyntipalkkioihin
        kuntoon. Ja asiakkaat maksaa...


      • Scenu
        Sceenic kirjoitti:

        Todennäköisesti maahantuoja (jo entinen) on luvannut kaikille valtuutetuille korjaamoille / jälleenmyyjille saman korvauksen puolista (esim. 30%), ja jälleenmyyjät/korjaamot antavat sitten omasta pussistaan erilaisia hyvityksiä, toiset enemmän ja toiset vähemmän riippuen halukkuudesta pitää asiakassuhteista huolta. Me asiakkaathan ollaan asiakassuhteessa auton myyjään joka on kuluttajasuojalain mukaisessa vastuussa myymästään tavarasta ja maahantuoja ja myyjä sitten taas keskustelevat keskenään, jos keskustelevat. Eli tästä johtunee miksi eri paikkakunnilla tulee erilaisia kohteluita puola-asiassa. Ihmettelen vaan miksi myyjätahot eivät pistä esim. tässä puola-asiassa maahantuojaa koville vaan ottavat paskan asiakkailta vastaan... Vai olisiko se hoidettu rahalla / hyvityksillä myyntipalkkioihin
        kuntoon. Ja asiakkaat maksaa...

        Niinpä:
        Faktat:
        - Kuluttajasuojalaki: Tuotteen on kestettävä sille odettavissa oleva kohtuullinen elinikä.
        - Sytytyspuola, ja sen käyttö auton sytytysjärjestelmässä on patentoitu 1920-luvulla. Siinä ei ole ainoatakaan liikkuvaa tai kuluvaa osaa. Käytännössä sytytyspuola pitäisi kestää vähintään auton elinilän, jos ei on se seurausta joko huonosta suunnittelusta/valmistuksesta/materiaalivirheestä.
        - Noin 30keur arvoisen auton odotettavissa oleva elinikä ei ole 27tkm, tai edes 2-3 kertaa se.
        Auton ostaja ostaa auton jälleenmyyjältä, joka tällöin on ensisijaisesti kuluttajansuojalain mukaisessa vastuussa tuotteesta. HALUTESSAAN kuluttaja voi kohdistaa vaateensa myös maahantuojaan, usein on kuitenkin helpompaa ja nopeampaa hoitaa asia samalla paikkakunnalla. Tällöin korvauksen lopullinen maksaja onkin sitten maahantuojan ja jälleenmyyjän välinen asia, eikä se ole asiakkaan ongelma.

        Siispä joillakin paikkakunnilla on fiksu ja asiallinen huolto-/jälleenmyyjäliike, joka hoitaa asikkaan ilmiselvät kuluttajasuojalain alaiset ongelmat lain mukaan mukisemattta. Ja sitten on niitä jotka kyykkivät markkojen perässä silloin kun sataset lentää peffan yli.

        Mutta että saataisiin lisää kivaa tähänkin soppaan, oli tänään autoni ihka ensimmäinen katsastus, ja reilut 27tkm ajettuna se HYLÄTTIIN katsastuksessa. Syynä kohtuuttoman väljä sisempi raidetanko...

        Jotenkin alkaa vahvistumaan käsitys että seuraava auto ei sittenkään ole Renault, hyvä auto, mutta ryssitty puolen puupennin alihankkijoiden tuottamalla roskalla, eli tuolla laadunvalvonta ei ole kyllä alkuunkaan tämän päivän markkinoiden vaatimusten tasolla...


      • Entinen Renukuski
        Scenu kirjoitti:

        Niinpä:
        Faktat:
        - Kuluttajasuojalaki: Tuotteen on kestettävä sille odettavissa oleva kohtuullinen elinikä.
        - Sytytyspuola, ja sen käyttö auton sytytysjärjestelmässä on patentoitu 1920-luvulla. Siinä ei ole ainoatakaan liikkuvaa tai kuluvaa osaa. Käytännössä sytytyspuola pitäisi kestää vähintään auton elinilän, jos ei on se seurausta joko huonosta suunnittelusta/valmistuksesta/materiaalivirheestä.
        - Noin 30keur arvoisen auton odotettavissa oleva elinikä ei ole 27tkm, tai edes 2-3 kertaa se.
        Auton ostaja ostaa auton jälleenmyyjältä, joka tällöin on ensisijaisesti kuluttajansuojalain mukaisessa vastuussa tuotteesta. HALUTESSAAN kuluttaja voi kohdistaa vaateensa myös maahantuojaan, usein on kuitenkin helpompaa ja nopeampaa hoitaa asia samalla paikkakunnalla. Tällöin korvauksen lopullinen maksaja onkin sitten maahantuojan ja jälleenmyyjän välinen asia, eikä se ole asiakkaan ongelma.

        Siispä joillakin paikkakunnilla on fiksu ja asiallinen huolto-/jälleenmyyjäliike, joka hoitaa asikkaan ilmiselvät kuluttajasuojalain alaiset ongelmat lain mukaan mukisemattta. Ja sitten on niitä jotka kyykkivät markkojen perässä silloin kun sataset lentää peffan yli.

        Mutta että saataisiin lisää kivaa tähänkin soppaan, oli tänään autoni ihka ensimmäinen katsastus, ja reilut 27tkm ajettuna se HYLÄTTIIN katsastuksessa. Syynä kohtuuttoman väljä sisempi raidetanko...

        Jotenkin alkaa vahvistumaan käsitys että seuraava auto ei sittenkään ole Renault, hyvä auto, mutta ryssitty puolen puupennin alihankkijoiden tuottamalla roskalla, eli tuolla laadunvalvonta ei ole kyllä alkuunkaan tämän päivän markkinoiden vaatimusten tasolla...

        Aiotko valittaa raidetangostakin kuluttajansuoja-asiamiehelle vai joko avaat oman kukkaron nyörit?

        Renault on rahamiehen menopeli, halpa hankkia mutta sikakallis omistaa.


      • Laaguna
        Scenu kirjoitti:

        Niinpä:
        Faktat:
        - Kuluttajasuojalaki: Tuotteen on kestettävä sille odettavissa oleva kohtuullinen elinikä.
        - Sytytyspuola, ja sen käyttö auton sytytysjärjestelmässä on patentoitu 1920-luvulla. Siinä ei ole ainoatakaan liikkuvaa tai kuluvaa osaa. Käytännössä sytytyspuola pitäisi kestää vähintään auton elinilän, jos ei on se seurausta joko huonosta suunnittelusta/valmistuksesta/materiaalivirheestä.
        - Noin 30keur arvoisen auton odotettavissa oleva elinikä ei ole 27tkm, tai edes 2-3 kertaa se.
        Auton ostaja ostaa auton jälleenmyyjältä, joka tällöin on ensisijaisesti kuluttajansuojalain mukaisessa vastuussa tuotteesta. HALUTESSAAN kuluttaja voi kohdistaa vaateensa myös maahantuojaan, usein on kuitenkin helpompaa ja nopeampaa hoitaa asia samalla paikkakunnalla. Tällöin korvauksen lopullinen maksaja onkin sitten maahantuojan ja jälleenmyyjän välinen asia, eikä se ole asiakkaan ongelma.

        Siispä joillakin paikkakunnilla on fiksu ja asiallinen huolto-/jälleenmyyjäliike, joka hoitaa asikkaan ilmiselvät kuluttajasuojalain alaiset ongelmat lain mukaan mukisemattta. Ja sitten on niitä jotka kyykkivät markkojen perässä silloin kun sataset lentää peffan yli.

        Mutta että saataisiin lisää kivaa tähänkin soppaan, oli tänään autoni ihka ensimmäinen katsastus, ja reilut 27tkm ajettuna se HYLÄTTIIN katsastuksessa. Syynä kohtuuttoman väljä sisempi raidetanko...

        Jotenkin alkaa vahvistumaan käsitys että seuraava auto ei sittenkään ole Renault, hyvä auto, mutta ryssitty puolen puupennin alihankkijoiden tuottamalla roskalla, eli tuolla laadunvalvonta ei ole kyllä alkuunkaan tämän päivän markkinoiden vaatimusten tasolla...

        "Mutta että saataisiin lisää kivaa tähänkin soppaan, oli tänään autoni ihka ensimmäinen katsastus, ja reilut 27tkm ajettuna se HYLÄTTIIN katsastuksessa. Syynä kohtuuttoman väljä sisempi raidetanko... "

        Tästä intoutuneena käytin GS:n ekassa katsastuksessa tänään. Ajettu 41 tkm.
        Olin hieman pettynyt kun katsastussedällä ei ollut mitään moitittavaa.
        No ehkä kahden vuoden päästä tärppää.
        Mulla taitaa olla keskiviikkokappale. :)


    • vaihdettiin

      kaikki neljä mutta maksoin vain siitä risasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

      Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      147
      3207
    2. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

      Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      70
      2200
    3. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

      Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      10
      2167
    4. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

      He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      73
      1876
    5. Jos voisit kysyä

      Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      155
      1692
    6. Oli kiva nähdä sut

      vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      24
      1596
    7. Kohtalokas laukaus

      IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      12
      1475
    8. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

      Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      23
      1148
    9. Pesäpallo rulettaa

      Hehkutin täällä aikaisemmin Mansen naisten joukkueen Suomen mestaruutta. Jostain kumman syystä kirjoitustani ei enää löy
      Tampere
      3
      1143
    10. Lamppu syttyi

      Tiedätkö mitä mies, olen aivan yhtä rakastunut suhun. Kyllä. Koita jaksaa eiköhän me kohta nähdä ❤️
      Ikävä
      75
      1095
    Aihe