Äiti väitti minua hulluksi, että oli joskus harkinnut viemistäni psykologille.
En paljoakaan välittänyt tästä, mutta nyt olen huomannut ajattelevani tätä. Olen kärsinyt unettomuudesta ja masennus kasvaa yhä voimakkaammin.
Olen päättänyt mennä jollekkin psykologille puhuun, ainakin jonkin testin tekeen, sillä tämä asia ei jätä minua rauhaan.
En tiedä paljo asiasta.
Maksaako sinne meno multa iteltäni mitään?
Miten mä ilmoittaudun sinne?
Tarttenko vanhempien luvan (olen vielä 15w)? Kertooko ne vanhemmille mitään?
Ottaako ne mun laisia tapauksia ees?
Tartteeko ne arviointiin paljon mun MENNEISYYDESTÄ tietoa (äiti parantumassa alkoholiongelmasta)?
Mielenterveystesti?
11
2842
Vastaukset
- Sekoko?
Olen ollut masentunut, ja olen lukenut että siitä voi tulla myös jotain mielenterveys juttuja.
Testithän eivät mitään osota, mutta olen tehny jotain itsetuntotestejä ja siel välis on mainittu että se voi olla myös mielenterveysongelma (en muista nimee).- juuri mainitsemasi
mielenterveysjuttu, yksi psyykesairauksista...
- Sekoko?
juuri mainitsemasi kirjoitti:
mielenterveysjuttu, yksi psyykesairauksista...
Mutta tarkoitan lähinnä sitä että viiraako mulla päässä tai jotain?
- mututietoa!
Koulusi terveydenhoitaja vastaa varmaan moniin kysymyksiisi. Pääsääntöisesti mielenterveyspalveluihin pääsee oman terveyskeskuslääkärin kautta. Hän antaa lähetteen. Itse en tiedä mitä vanhemmille kerrotaan:/.
- kylma_tila
Et sinä sinne psykologille tuosta noin vain kävele, eikä äitisikään sinua sinne tuosta vaan voi viedä.
Hyvä että olet päättänyt hakea itsellesi apua. Ensimmäisenä soitat terveyskeskukseen ja varaat sieltä ajan. Sairaanhoitajat osaavat auttaa sinua puhelimessa eteenpäin. Lääkäri kirjoittaa vastaanotollaan sinulle sitten tarvittaessa lähetteen luultavasti nuorten psykiatriselle poliklinikalle. Varaudu siihen että saat kertoa elämäntarinaasi moneen otteeseen eri ihmisille.
Masennus on niin yleinen ja elämää rajoittava sairaus että siihen täytyy saada hoitoa. Se on vakava sairaus siinä missä joku muukin. Noin joka toinen sairastuu jossain vaiheessa elämäänsä masennukseen. Hoitamattomana masennus uusiutuu helposti myöhemmin. Kunnallinen terveydenhoito on alaikäisille ilmaista, muistaakseni.
Testeistä vielä, että esim. nuo netin itsetuntotestit on yleensä vain suuntaa antavia. Lääkäri teettää sinulla masennustestin jolla kartoitetaan masennuksen tasoa (lievä, keskivaikea, vaikea). Toki jos epäilee olevansa masentunut niin sitä voi kartoittaa itsekin alla olevan testin avulla. Tsemppiä matkaan ja onnea tiellesi sekä parempaa uuttavuotta:)
http://www.ahjos.net/masennus/beck.htm - nähnyt, kuullu, tietoinen
Kuten täällä aiemmin sanottiin, sinun tulisi kääntyä koulusi terveydenhoitajan puoleen. Ei kannata soittaa terveyskeskukseen, koska ensisijaisesti mielenterveysongelmia lähtee ratkomaan juuri koulun oma terveydenhoitaja. Hän ohjaa sinut juttelutuokion jälkeen eteenpäin kunnalliselle - ja ainakin omassa kunnassani alle 25-vuotiaille ilmaiselle - psykologille tai terapeutille.
Psykologi on vaitiolovelvollinen, eikä hän saa kertoa vanhemmillesi mitä olet hänelle kertonut.
Tietysti voit halutessasi soittaa kuntasi terveydenhoitoon suoraankin, eli johonkin terveyskeskukseen, jos et koe luontevaksi mennä juttelemaan koulusi terveydenhoitajan kanssa. Terveydenhoitajan kautta asia luonnistunee kuitenkin helpoiten sinulle.
Hyvä homma, että älyät hakea tukea! - kyllä...
tehnyt ihan väärin haukkuessaan sinua hulluksi! jos ei edes ole mitään perustetta. Ja vaikka olisikin, niin ei mielestäni ole oikein lapselleen noin sanoa.
Ei kenenkään nuoren pitäisi joutua äitinsä sanomisista masentumaan...vaikutat ihan normaalilta, että tuskin sinulla mitään vakavaa mielenterveyshäiriötä on:)
Mene nyt vaikka koulun terveydenhoitajalle juttelemaan. Kerro miten asiat on, että masennuit äitisi typerästä kommentista. Tarvitsisit jonkun luotettavan aikuisen, koska äitisi ei vaikuta kovin pitävän sinusta huolta, ihmekään jos masentaa:(
Mutta käy ihmeessä kertomassa asiasi terv.hoitajalle, hän varmasti neuvoo sinua eteenpäin. Tsemppiä! - Sekoko?
Kiitos kaikille vastanneille :)
- sex machine
hei sekoko? ota puhelu nuorisoneuvolaan jos asut manses sieltä ainaki saat apua koska sun masennus kuulostaaa jo tosipahalta. ite oon miettiny itsarii jo monta kertaa mut aina se on vaan sit jääny tekemättä kun uskallus ei oo riittänyt. eikä sun vanhemmille kerrota mitään koska lääkärit on vaitiolovelvollisia sun iästäs huolimattta. muista olla rehellinen niin saat apua ongelmiis! voimia!
- Anonyymi
Näiden linkkien takaa löytyy erilaisia itsetehtäviä mielenterveystestejä ja -arviointeja.
Mielipalvelut: https://mielipalvelut.fi/mielenterveystestit/
Mielenterveystalo: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/oirekyselyt
Nuorten Linkki: https://nuortenlinkki.fi/testialue/testit
Terapeuttitalo: https://www.terapeuttitalo.com/testeja/- Anonyymi
Oot 15 vuotta myöhässä.Aloittaja on jo kolmekymppinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj212257- 701146
- 1101016
- 47994
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r72989Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p56937KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.12911Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31900Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55888Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(50846