Minkä ikäisenä siis olette päästäneet/vieneet lapset keskenään (sisarukset tai kaverukset) ilman aikuisia uimahalliin?
Meillä ei kumpikaan vanhemmista ole innostunut uimisesta, mutta lapset (8 ja 9 vuotta) ovat, joten mietin, jokohan nuo uskaltaisi laittaa keskenään sinne. Hyvin osaavat uida ja paljon ovat käyneet aikuisten ja koululuokankin kanssa, mutta vähän arveluttaa, jos tuleekin jokin pulmatilanne, eikä ole ketään omaa aikuista mukana.
Selvyyden vuoksi kerron vielä, että kesällä en heitä kyllä yksin vielä laske uimarannalle, vaikka hyvin jo uivat. Siellä kun ei ole minkäänlaista valvontaa, niin vahingon vaara on suurempi. Hallissa sen sijaan on aina valvoja ja aikuisia myös uimareiden joukossa, niin apu on lähellä, jos jotakin sattuu. On myös rajallinen uimatila ja kirkas vesi toisin kuin järvessä, jossa voi vahingossa ajautua liian syvälle ja upota toisten näkymättömiin. Mutta silti vähän arveluttaa keskenään laskea halliin.
Olenko aiheellisesti arveleva vai liian varovainen? Mielipiteitä ja kokemuksia, kiitos!
Minkä ikäiset yksin
4
1089
Vastaukset
- poikani on
8-vuotias, enkä tosiaankaan uskaltaisi päästää häntä vielä uimahalliin ilman valvovaa aikuista mukana. Jos jotain sattuu, niin vahinko on liian suuri hyötyyn nähden ja ne uimahallin uimavalvojat eivät kyllä huomaa mitään. Minun lapseni ainakin tuppaavat vielä riehaantumaan liian helposti liian paljon, mikä lisää sitä onnettomuusriskiä ja tietysti myös toisten epäviihtyvyyttä.
En tiedä, olisiko tilanne eri, jos kyse olisi rauhallisesta lapsesta. Lapset kun ovat yksilöitä tässäkin asiassa, joten mitään ikärajaa ei voi asettaa. - ei voi olla!
"Olenko aiheellisesti arveleva vai liian varovainen?"
Et ainakaan ole liian varovainen. Ei tollasten asioiden kanssa voi koskaan olla liian varovainen. Itse varmaan tuppaudun halliin mukaan silloinkin, kun lapsi on aikuinen :)
Mutta tosipuheella: sinä itse tunnet lapsesi ja heidän uimataidon. Jos kiellät lapsia menemästä syvään päähän niin tottelevatko he? Entä jos kiellät hyppäämästä kerroksista? Onko vaaraa, että meno äityy liian raisuksi ja säännöt unohtuvat?
Entäpä jos menisit noille reissuille vielä pari kertaa mukaan ja antaisit lasten olla omissa oloissaan ja tarkkailisit tilannetta haukan lailla kauempaa. Katsot mitä tapahtuu, kun lapset luulevat olevansa ilman valvontaa. Sitten seuraavalla kerralla hiivit katsomoon seuraamaan tilannetta niin ettei lapset huomaa. Jos näet, että he osaavat käyttäytyä asiallisesti, annat heille lisää liikkumatilaa.- alkup.
Ihan hyviä mielipiteitä ja kannanottoja. Tuo varsinkin on hyvä neuvo, että seuraa kauempaa niin, että lapset luulevat olevansa aikuisen silmän kantamattomissa.
Kyllä nuo meidän lapset ovat melko rauhallisia ja tottelevaisia, ainakin useimmiten : ) joten siksi oletan, että meno ei aivan mahdottomaksi mene ilman aikuistakaan. En kyllä tiedä, jos paikalle tulee muita tuttuja lapsia, niin vieläkö sitten malttavat, koska joukossahan se tyhmyys aina tiivistyy.
Kannattaa varmaan vähän malttaa vielä ja lähteä itse mukaan, vaikka ei niin kovin innostunut siitä olekaan. Onhan se uiminen hyvää liikuntaa itsellekin : )
- kouluikäisenä
ja uimataitoisena. Itse pidän yksin uimahalliin lapseen laskemisen rajana ison altaan uimataitoa eli 25 m yhtäjaksoista uintia - vaikka kivempaa lapsella siellä hallissa on yksinolemisen sijasta olla kavereitten kanssa :-D Ikäraja tuohon edellä mainittuun taitoon yhdistteynä on se, että lapsi on koululainen eli vähintään 1. vuosiluokalla.
Ja aina on poikkeuksia. Kun lapselta taittuu uimataitotesti jo 5 vuotiaana ja on hallin vakikalustoa vanhempineen, niin siinä kuuden vuoden täyttämisen jälkeen on jo saanut mennä uimaan, vaikka vanhempi olisi jäänyt saunaan (aina informoitu kassaa, valvojaa ja kysytty onko ok) vähän pidemmäksi aikaa ennen uimaan siirtymistä. On ollut jopa tilanne, jossa lapsi, 6 v, on itseään vanhemman kaverin kanssa ollut uimahallissa uintiajan. Mutta osaa talon tavat ja järjestyssäännöt eikä juokse tai tee mitään muuta typerää (hypi toisten päälle tai mene väärille radoille tai sukella altaassa poikittain) - osaa suihkunkäytön ja peseytymisen sekä huolehtia tavaroistaan ja avaimista. Jopa ostaa pillimehun tai jätskin kahviosta ja odotella kyytiä - huolestumatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432221Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t22984Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist177881Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685